eitaa logo
منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے
2.8هزار دنبال‌کننده
238 عکس
51 ویدیو
60 فایل
🍃🌸 تولید‌محتوای‌منبرکهای‌ویژه‌ #بین_الصلاتین #قرآنی_روایی(بصیرتی_مناسبتی) #کوتاه #مفید #اثرگذار 👌ویژه‌ مبلغین و‌ ائمه‌جماعات‌سراسرکشور
مشاهده در ایتا
دانلود
جمعه۱۴۰۳/۰۱/۳ ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ایمان واقعی نشانه هایی دارد. بسیاری از کسانی که دم از ایمان می زنند به هنگام آزمایش و در بزنگاه‌های زندگی، نمره چندانی از ایمان خود دریافت نمی‌کنند. ایمانهای ما نوعاً ادعایی است. و به تعبیر قرآن ایمان هنوز وارد قلب‌های ما نشده است. (حجرات/۱۴) هر کسی باید ایمانش را بسنجد و ببیند تا چه حد پای ایمان خویش ایستاده است. آیا راهی برای تشخیص واقعی بودن ایمان ما وجود دارد؟ در آیه ۲۴ سوره مبارکه توبه، یکی معیار برای ایمان واقعی بیان شده است: خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید: به مردم بگو «اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه‌ی شما و اموالى كه به دست آورده‌ايد و تجارتى كه از كساد شدنش مى‌ترسيد، و خانه‌هايى كه به آن علاقه داريد، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راه او محبوب‌تر است، در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند! و خداوند گروه فاسقان را هدايت نمى‌كند» قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللهِ ‌ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ في سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللهُ‌ بِأَمْرِهِ وَ اللهُ‌ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ) اگر محبت و علاقه شما به پدر و فرزند و برادر و زنان و اموال و ثروت و خانه ها و کلاً علاقه شما به مادیات و متعلقات دنیوی از علاقه شما به خدا و رسول الله و اوامر آنها بیشتر است آماده نزول عذاب الهی باشید. : گاه رضایت و خواسته خداوند با رضایت پدر و مادر و زن و فرزند در تعارض است خواسته و رضایت چه کسی را ترجیح می دهیم؟ گاه به خاطر خدا باید از تعلقات دنیوی خویش بگذریم. از مال و ثروت، خانه و کاشانه، از ایل و تبار و زن و فرزند و ... . مؤمن کسی است که رضایت خدا بر رضایت همه کس و همه چیز ترجیح می‌دهد و این نشانه ایمان واقعی است. دو مثال: ۱. اگر حکم خدا این است که خمس مال پرداخته شود اما تعلقات مادی اجازه نمی دهد بدانیم ایمان ما واقعی نیست و ادعایی بیش نیست. ۲. اگر رضایت خداوند به این است که در برابر نامحرم حجاب و پوشش کامل داشته باشی اما همسرت دوست دارد با شرایط خاصی در برابر نامحرم حاضر شوی که با شرع مقدس اسلام در تعارض است رضایت چه کسی ترجیح داده می‌شود؟خدا یا همسر؟ خداوند به همه ما ایمان واقعی عطا فرماید تعجیل در فرج حضرت ولیعصر عج صلواتی بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 💢نشر و بیانِ پیام، صدقه جاریه است منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شنبه۱۴۰۳/۰۱/۰۴ ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم آیات قرآن سرشار از امید و آرامش است چون کلام خدا و ذکر است (الا بذکر الله تطمئن القلوب) اما در بین آیات قرآن، برخی بیشتر از سایر آیات به انسان امید می دهد. روزی علی (علیه‌السلام) رو به مردم کرد فرمود: به نظر شما امید بخش ترین آیه قرآن کدام است؟ هر کس به فراخور حال خویش آیه‌ای را عنوان کرد، بعضی گفتند آیه ۴۸ سوره نساء «إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ» خداوند هرگز شرک را نمی بخشد و پایین از آن هر گناهی باشد می بخشد. امام فرمود: خوب است ولی آنچه من می‌خواهم نیست. بعضی گفتند آیه ۱۱۰ سوره نساء "وَمَنْ یَعْمَلْ سُوءًا أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِیمًا" هرکس عمل زشتی انجام دهد یا برخویشتن ستم کند و سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را غفور و رحیم خواهد یافت. امام فرمود، خوبست ولی آنچه من می‌خواهم نیست. عده‌ای گفتند آیه ۵۳ سوره زمر، «قل یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً» ای بندگان من که بر خویشتن اسراف و زیاده‌روی کردید از زحمت خدا مأیوس نشوید، خداوند همه گناهان را می‌آمرزد، امام فرمود خوب است اما آنچه من می‌خواهم نیست. گروهی هم آیات دیگری را ذکر کردند، حضرت نپذیرفت، تا اینکه خود علی (ع) فرمود: از حبیب خودم رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شنیدم که فرمود: امیدبخش ترین آیه قرآن آیه ۱۱۴ سوره هود است که می‌فرماید: «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ، نماز را در دو طرف روز و اوائل شب بر پادار، چرا که حسنات و نیکی‌ها آثار سیئات و بدی‌ها را برطرف می‌سازد. (بحار،79/220) : اما، با توجه به این که هر یک از این آیات، به زاویه اى از این بحث نظر دارد، و یک بُعد از ابعاد آن را بیان مى کند، تضادى با هم ندارند. در واقع، آیه مورد بحث، از کسانى سخن مى گوید که نمازهاى خود را به خوبى انجام مى دهند، نمازى با روح و با حضور قلب که آثار گناهان دیگر را از دل و جانشان مى شوید. و آیه دیگر از کسانى سخن مى گوید که داراى چنین نمازى نیستند، و تنها از در توبه وارد مى شوند، پس این آیه براى این گروه، و آن آیه براى آن گروه، امیدبخش ترین آیه است. چه امیدى از این بیشتر که، انسان بداند هر گاه پاى او بلغزد و یا هوى و هوس بر او چیره شود (بدون این که اصرار بر گناه داشته باشد، پایش به گناه کشیده شود) هنگامى که وقت نماز فرا رسید، وضو گرفت و در پیشگاه معبود به راز و نیاز برخاست، احساس شرمسارى که از لوازم توجه به خدا است نسبت به اعمال گذشته به او دست داد، گناه او بخشوده مى شود، و ظلمت و تاریکى اش از قلب او بر مى خیزد. اما این آیه پیام دیگری نیز دارد و آن این است که کسانی که ترک نماز کردند یا به نماز اهمیت نمی دهند خود را از امیدبخش ترین روزنه نجات در روز قیامت، محروم کردند و آن را به روی خویش بستنند و اینان در واقع به به کسی ظلم می کنند که بیشتر از هر کسی آن را دوست دارند و آن، کسی جز خویشتن نیست. خداوند همه ما و نسل ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 💢نشر و بیانِ پیام، صدقه جاریه است منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکشنبه۱۴۰۳/۰۱/۰۵ ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم یکی از موانع تقرب و نزدیکی به خداوند، وجود دشمنی به نام «نفس اماره» است که مدام بنده مؤمن را به انجام بدی ها امر می کند. آن را باید شناخت و با آن مبارزه و جهاد کرد. پس بد نیست با ویژگی‌های نفس اماره، این دشمن بزرگ آشنا شویم تا با شناخت بیشتری با آن مبارزه کنیم. پیامبر (ص) در ضمن حدیثی به این ویژگی ها اشاره می فرمایند و چه بسا به دلیل وجود این ویژگی ها مبارزه با آن سخت است و جهاد با آن جهاد اکبر و بزرگترین جهاد شمرده شده است. حضرت می فرمایند: بهشت دری دارد، به نام در مجاهدان که از آن داخل بهشت می‌شوند و فرشتگان به ایشان خوش‌آمد می‌گویند و اهل محشر ایشان را با مقامی که خدا به آن‌ها داده می‌نگرند [و به حال آنان غبطه می خورند]. {بدانید}بزرگترین جهاد، جهاد با نفس است. زیرا نفس، ۱.انسان را مدام به کارهای زشت فرا می‌خواند(أَمَّارَهًْ بِالسُّوءِ) ۲.به زشتی‌ها و کارهای بد مایل است(رَاغِبَهًْ فِی الشَّرِّ) ۳.به شهوت‌ها گرایش دارد(مَیَّالَهًْ إِلَی الشَّهَوَاتِ) ۴.از انجام کارهای خیر کوتاهی می‌کند،(مُتَثَاقِلَهًْ بِالْخَیْرَاتِ) ۵.آرزوهایش بسیار است(کَثِیرَهًْ الْآمَالِ) ۶.وحشت قیامت را از یاد می‌برد(نَاسِیَهًْ لِلْأَهْوَالِ) ۷.ریاست را دوست دارد(مُحِبَّهًْ لِلرِّئَاسَهًْ) ۸. و طالب راحتی است(وَ طَالِبَهًْ لِلرَّاحَهًْ) چنان‌که خداوند متعال فرموده است: إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا ما رَحِمَ رَبِّی. (یوسف/53) پس نفس اماره همان نفس سرکش است که انسان را به گناه فرمان می‌دهد و به هر سو می‌کشاند. لذا به او اماره گفته‌اند. پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) گروهی از مسلمانان را به جنگی فرستاد، وقتی بازگشتند به آنان فرمود: «مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْاَصْغَرَ وَ بَقِیَ عَلَیْهِمُ الْجِهَادُ الْاَکْبَرُ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْاَکْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ؛[بحار،ج67ص65] آفرین بر گروهی که جهاد کوچک‌تر را انجام داده‌اند، و جهاد بزرگ‌ترشان باقی مانده، شخصی پرسید: ‌ای رسول خدا جهاد بزرگ‌تر چیست؟ فرمود: جهاد با هوای نفس» در روایت دیگری آن‌حضرت فرمودند: «اَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْهِ؛ [الجعفریات،ص78]بهترین جهاد از کسی است که با نفس خود که میان دو پهلو دارد بجنگد.» شهید در راه خدا اگرچه جان عزیزش را در راه خدا داده است و به درجه رفیع شهادت نائل شده اما جان دادنش یک لحظه بوده است و تمام. اما مؤمن یک عمر در این دنیا باید با این نفس سرکش، که مدام با او مخالفت می کند مبارزه نماید و چه بسا سختی و بزرگی این جهاد از این بابت باشد. از این روست که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) درباره کسی که می‌تواند گناه کند اما با نفس اماره مخالفت می‌کند و گناه نمی‌کند می‌فرماید: اجـر مـجاهدی که در راه خدا شهيد شده است از كسى كه قدرت بر گناه دارد اما خويشتندارى مى كند بیشتر نیست. نزدیک است که او فرشته ای از فرشتگان الهی شود. (نهج البلاغه، حکمت474) ترک گناه و مبارزه با نفس اماره، بهترین راه تقرب به خداوند است و انسان را عزیز و محبوب خدا می‌کند همانگونه که یوسف پیامبر، عزیز شد. خداوند ما را در راه ترک گناه و مبارزه با هوای نفس یاری دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوشنبه۱۴۰۳/۰۱/۰۶ (حجر/۳۳) ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم قرآن کتاب قصه و داستان نیست اما بیان برخی قصص گذشتگان از باب عبرت‌آموزی ذکر شده است و گاه همچون داستان آدم و ابلیس، آن‌قدر نیاز به تذکر داشته و از جای‌جای آن نکته های تربیتی و اخلاقی برداشت می‌شود که نه یک‌بار بلکه چندین‌بار در سوره‌های مختلف به آن پرداخته شده و در هر مرتبه نیز جزئیاتی از آن واقعه تبیین می‌شود. این تکرارها همه از آن روست که مؤمن بداند که با چه دشمن قسم‌خورده‌ای در راه بندگی خدا روبروست و مبادا گرفتار نیرنگ و فریب شیطان شود. 1. آنچه سبب سقوط ابلیس از مقام قرب و بندگی‌اش شد، خودبرتربینی و تکبرش بود. او خود را از آدم برتر دانست. وقتی از او سؤال شد چه شد که سجده نکردی؟ در جواب چیزی گفت که از چشم خدا افتاد: (لَمْ أَكُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ) [حجر/33]؛ «من هرگز بر بشرى كه او را از گِل خشكيده‌ و بدبو آفريده‌اى، سجده نخواهم‌ كرد». هرگز نباید خود را از دیگران برتر دانست: در روایت است که امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر كس خودش را بهتر از ديگران بداند، او از متكبران است. راوی مى گويد: عرض كردم: اگر گنهكارى را ببيند و به سبب بى گناهى و پاكدامنى خود، خويشتن را از او بهتر بداند چه؟ فرمودند: هرگز هرگز! چه بسا كه او آمرزيده شود اما تو را براى حسابرسى نگه دارند. (کافی، 8/128) 2. در درگاه الهی، ملاک ارزیابی مخلوقات، منشأ خلقت و سیاهی و سفیدی رنگ پوست و زبان و نژاد و جنسیت نیست. هر چقدر درجه تسلیم و اطاعت‌پذیری شخص بیشتر باشد نزد خدا مقرّب‌تر، محبوب‌تر و عزیزتر است (و این است فرمول ارزشگذاری بندگان (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاكُمْ).(حجرات/13) 3. هیچ گناهی را نباید کوچک دانست چه بسا سرنوشت و تقدیر ما به همان گناهی گره بخورد که ما آن را کوچک دانستیم. همانگونه که یک عمر بندگی ابلیس (شش هزار سال) با یک عصیان الهی، بر باد رفت. از این رو برحذر باشیم و برای هر خطا و گناهی هرچند کوچک و از سر غفلت، توبه کنیم. ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوشنبه۱۴۰۳/۰۱/۰۶ ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در شب/روز ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام هستیم. ولادت با سعادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) را خدمت حضرت ولی عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، رهبر معظم انقلاب، و‌شما شیعیان و محبان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم. در این ایام فرخنده، گوش جان می سپاریم به سخنی گهربار از آن حضرت. حضرت می فرمایند: يا بنَ آدمَ ، إنّكَ لم تَزَلْ في هَدمِ عُمرِكَ مُنذُ سَقَطتَ مِن بَطنِ اُمِّكَ ، فَخُذْ مِمّا في يَدَيكَ لِما بَينَ يَدَيكَ ؛ فإنّ المؤمنَ يَتَزوَّدُ ، و الكافِرَ يَتَمتَّعُ. (بحار الأنوار:۷۸/ ۱۱۲/۶) اى فرزند آدم! تو از همان زمان كه از شكم مادرت افتاده اى، پيوسته در راه ويران كردن [خانه ]عمرت قدم بر مى دارى. پس، از آنچه در دست دارى براى آنچه در پيش دارى بهره برگير؛ زيرا كه مؤمن توشه بر مى دارد و كافر خوش مى گذراند. چشم به هم زدیم نیمی از ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا سپری شد. چشم به‌هم بزنیم شب‌های قدر نیز خواهد آمد و کم‌کم این سفره رحمت الهی نیز ناباورانه، جمع خواهد شد. مؤمن اما کسی است که قدر این فرصت‌ها، ساعات و لحظات را می داند و از آن برای آباد کردن آخرتش بهره می گیرد. او خوب می‌داند هر روز که بگذرد از پیمانه عمرش کاسته شده و دیگر بازگشتی برای آن روز نیست. از شب‌های ماه مبارک برای مناجات با خدا و تهجد و شب زنده‌داری بهره می‌جوید و از روزهای این ماه عزیز با خدمت خالصانه به خلق خدا و مراقبت از نفس و تلاوت کلام خدا و انس با قرآن برای تقرب بیشتر با خداوند بهره می‌جوید. خداوند به ما توفیق بهره گیری حداکثری از باقی‌مانده این ماه عزیز را عطا فرماید هدیه نثار امام حسن مجتبی علیه السلام صلواتی بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سه‌شنبه۱۴۰۳/۰۱/۰۷ (اسراء/۲۳) ┄┅┅❅💠❅┅┅ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در پانزدهمین روز ماه میهمانی خداوند، رمضان المبارک در محضر قرآن کریم هستیم. انتخاب آیه ای گلچین از گلستان قرآن کریم هرچند آسان نیست اما از باب ناچاری در انتخاب آیه، سراغ آیه ۲۳سوره اسراء رفتیم: (وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا) در خصوص احسان به والدین، و رعایت حرمت و احترام آنان سخن بسیار شنیده ایم و چه بسا این آیه شریفه را کودکان ما نیز حفظ باشند. اما سؤالی که برای بسیاری مطرح است مرز اطاعت از والدین است. تا کجا باید حرف آنها را شنید و اطاعت نمود. 1. ذکر احسان به والدین بلافاصله پس از امر به عبادت و پرستش خدای یگانه،‌حاکی از اهمیت این موضوع است. 2. اگر کلمه ای کوچکتر از کلمه «اف» وجود داشت که حاکی از بیان اکراه در برابر دیگران باشد خداوند آن را می فرمود که به پدر و مادر نگو. (مجمع البیان۶/۴۰۹) 3. مرز اطاعت از والدین تا آنجاست که خواسته آنها با در تعارض با خواسته و رضایت الهی نباشد. در غیر آن، باید به حرف آنها گوش کرد و امر آنها را اطاعت نمود. 4. وقتی انسان به سن پیری می رسد قلب و دلش رقیق تر می شود و نیاز بیشتری به محبت و توجه از ناحیه فرزندان دارد. از این رو احسان به آنها در این سنین اهمیت بیشتری دارد. (إِمّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لاتَنْهَرْهُما ...) 5. مرز احسان به والدین تا کجاست؟ راوی از امام صادق علیه السلام منظور از احسان در این آیه را می پرسد. حضرت یکی از مصادیق احسان را بیان می کنند و گویا حد و مرز احسان را مشخص می کنند. حضرت می فرمایند: منظور از احسان، خوش‌رفتاری با آن‌ها است و اینکه آنان را به تکلّف نیندازی تا از تو آنچه را به آن نیاز دارند بخواهند، اگرچه ثروتمند باشند. (کافی،2/157) منظور آن است که فرزندان نباید بگذارند که والدین خواسته های خودشان را بر زبان جاری کنند. توجه اولاد و فرزندان به حدی باید باشد که تشخیص دهند که اکنون نیاز والدین آنها به چیست و قبل از اینکه بر زبان جاری کنند آن را برآورده سازند. گفتنی ها در خصوص احسان به والدین بسیار است ان شاءالله در فرصتهای بعدی. خدایا بهترین آنچه را که بهترین بندگانت عطا فرمودی به پدران و مادران ما نیز عطا بفرما به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
Az_quran_bego.16.mp3
4.03M
🎙️🎧بشنوید👆 ✔️آیا مال و ثروت، آرامش می آورد؟ ✔️معیشت سخت و تنگ، ارمغان دوری از یاد خداست. 🔹طه/124 🔹مدت: 3دقیقه 🔹بر اساس محتوای ➖➖➖➖ @az_quran_bego ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ منبرهاے‌✌دقیقہ‌اے (متمم) ➣ @menbars2m ┄┅┅❅💠❅┅┅┄