معراج اندیشه
این کتاب را باید در ردیف دیگر آثار تربیتی-اخلاقی استاد مطهری قرار داد، مانند تعلیم و تربیت در اسلام،
استاد مطهری در جلسه اول سعی دارد که وصف «کامل» را توضیح دهد. وصف کامل ناظر به روح است نه جسم. یعنی چه بسا انسانی که از نظر جسمی دچار نقص و معلولیت باشد اما روح او به سمت کمال در حرکت است. استاد مطهری توجه خواننده را به این نکته جلب میکند که انسان را نباید ایستا و ساکن تصور کنیم. انسان در حرکت است. روح او از نقص و عیب و بیماری باید عبور کند، به فضیلتها آراسته گردد و صفت کمال را در خود محقق نماید. انسانها با توجه به وضعیت روحی خود، طیف وسیعی را تشکیل می-دهند. از انسانهای مسخ شده تا انسان کامل.
معراج اندیشه
استاد مطهری در جلسه اول سعی دارد که وصف «کامل» را توضیح دهد. وصف کامل ناظر به روح است نه جسم. یعنی چ
استاد در جلسه دوم بر لزوم هماهنگی در رشد ارزشهای انسانی تأکید دارد. وی رشدهای یک بعدی را یک انحراف در روند تربیت معرفی میکند. رشدی که چه بسا مربوط به یک ارزش و فضیلت است اما در معرض این اشکال که تنها در یک بعد خلاصه شده است؛ مانند آنها که تنها به عبادت میپردازند یا خدمت به خلق را تنها ارزش انسانی میدانند. از این سخنرانی این جمله استاد جلب توجه میکند که: «غالباً جامعهها از راه گرایش صد درصد به باطل، به گمراهى کشیده نمىشوند، بلکه از افراط در یک حق به فساد کشیده مىشوند بسیارى از انسانها نیز از این راه به فساد کشیده مىشوند.» (مجموعه آثار،ج23،ص114)
👈👈 «علی(ع) چگونه علی شد؟؟»
جُمِعَتْ في صِفاتِک الاضداد
فَلِهذا لَكَ الانْداد
زاهدٌ حاکمٌ حلیمٌ شجاعٌ
ناسكٌ فاتكٌ فقیرٌ جوادٌ
علی(ع) گاهی در دنیای عُبّاد است و گاهی در دنیای زهّاد، گاهی در دنیای فلاسفه است و گاهی در دنیای عرفا، گاهی در دنیای سربازان و افسران است و گاهی در دنیای حکام عادل، گاهی در دنیای قضات است و گاهی در دنیای مفتیها. علی (ع) در همه دنیاها وجود دارد و از هیچ دنیایی از دنیاهای بشریت غایب نیست.
منبع :انسان کامل
#معراج_اندیشه
#انسان_کامل
#شهید_مطهری
دوره شهید مطهری(ره) برگزار می کند:
تدریس کتاب انسان کامل با نگرشی نو به مبانی هستی شناسی اسلام و غرب ویژه طلاب سطوح عالی موسسه فقهی علی بن موسی الرضا علیه السلام
استاد:حجه الاسلام والمسلمین دکتر شریفی رئیس دانشکده حکمت و فلسفه ایران
زمان:هر هفته پنجشنبه راس ساعت ۸ صبح
مکان:نمازخانه مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد ۵ قم
معاونت تهذیب مجموعه مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد ۵ قم_موسسه فقهی علی بن موسی الرضا علیه السلام
@meraj_andishe1
با سلام
گزارش تصویری برگزاری هفته اول دوره شهید مطهری(ره)
تدریس کتاب انسان کامل با نگرشی نو به مبانی هستی شناسی اسلام و غرب ویژه طلاب سطوح عالی موسسه فقهی علی بن موسی الرضا علیه السلام
استاد:حجه الاسلام والمسلمین دکتر شریفی رئیس دانشکده حکمت و فلسفه ایران
زمان:هر هفته پنجشنبه راس ساعت ۸ صبح
مکان:نمازخانه مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد ۵ قم
معاونت تهذیب مجموعه مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد ۵ قم_موسسه فقهی علی بن موسی الرضا علیه السلام
@meraj_andishe1
🟢 پیامبر(ص) از ناحیه کافران نگران نبود، از این طایفه نگران بود
🔹 رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: من از دو طایفه نسبت به امت خودم اطمینان دارم که از ناحیه آنها به امت من گزندی نمیرسد و نسبت به یک طایفه دیگر نگرانم و هر چه بر سر امت من بیاید از ناحیه این طایفه است.
🔸 آن دو طایفه که من از ناحیه آنها مطمئنم یکی طبقه مؤمن خالص است و یکی طایفه کافر خالص. اما مؤمن خالص بدیهی است که همان ایمان وی کافی است که او را مانع شود از اینکه قدم بدی بر ضرر امت مسلمان بردارد. و اما کافر محض که هم باطنش کافر است و هم ظاهرش، از ناحیه او هم نگرانی نیست زیرا هر وقت کفر صریح با ایمان صریح - و باطل آشکار با حق آشکار - روبرو شود از ایمان شکست میخورد.
🔹 و اما آن طایفهای که من از ناحیه آنها نگرانم مردمان منافق و دورو و دو زبان میباشند که در گفتار و در ظاهر مؤمن میباشند و در باطن خود کفر را مستور کردهاند، در ظاهر مانند گوسفند سلیم و در قفا همچو گرگ آدم خوار میباشند.
📗 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۱۹۶
@meraj_andishe1
#بخش_اول گزارش نوشتاری هفته اول دوره شهید مطهری مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز ۵ / استاد: حجتالاسلام دکتر شریفی / ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ 💠انسان کامل 💠 جلسه اول
اهمیت بحث :
۱. تحول در علوم انسانی
۲. پاسخ به پرسشهایی از جمله پاسخ به مکتب داروینیسم
۳. پاسخ به نواندیشانِ دینی که انسان را منحصر در تیپهای شخصیتی میکنند.
شیوه بحث و کار:
🛑 ۱. محوریت انسان کامل شهید مطهری
🛑 ۲. محورها و منابعی که در انسانشناسی بحث میکنیم:
🔹۱. انسانیتِ انسان (فصل ممیز انسان)؛ تفاوت انسان با دیگر موجودات چیست؟
📚 منابع مطالعاتی:
الف. انسان و ایمان ب. انسان در قرآن ج. انسان شناسی قرآن
🔹۲. سرشت و فطرت انسان؛ آیا فطرت انسان فطرتی خیرخواه است یا فطرتی بدخواه است؟ یا مخلوطی از خیر و شر است؟
📚 منابع مطالعاتی:
الف. فطرت ب. انسان در قرآن ج. انسان شناسی قرآن
🔹۳. انسان کامل و یا کمال انسان به چیست؟ ؛ انسان ایدهآل و کامل چه مدلی است.
📚 منابع مطالعاتی:
الف. انسان کامل ب. فلسفه اخلاق ج. تعلیم و تربیت در اسلام د. هدف زندگی
🔹۴. مدنی بودن انسان؛
چرا انسان زیست اجتماعی دارد؟ مدنی بالجبر است یا مدنی بالطبع است؟ یا مدنی بالاستخدام است؟
📚 منابع مطالعاتی:
الف. تکامل اجتماعی انسان در تاریخ ب.گریز از ایمان و گریز از عمل
🔹۵. سرنوشت انسان؛ جاودانگی یا زوال
📚 منابع مطالعاتی:
الف. معاد ۲. زندگی جاوید
🔹۶. جبر و اختیار در انسان
📚منابع مطالعاتی:
الف. انسان و سرنوشت ب. اصول فلسفه و روش ریالیسم
🔹 ۷. ساحتهای وجود انسان؛ انسان یک ساختار وجودی دارد یا چند طبقه ساختار وجودی دارد؟ا
🔹۸. عاملیت و ساختارها؛ ساختارها مهماند یا عاملها
✍🏻 مطالبات استاد:
۱. در هر بحث به منابع رجوع میکنیم و تلخیص میکنیم.
اگر نموداری باشد که چه بهتر اما الزامی ندارد.
۲. جزوه درسی کلاس؛ ذکر مطالب استاد کلاس
@meraj_andishe1 | معراج اندیشه
#بخش_دوم گزارش نوشتاری هفته اول دوره شهید مطهری مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز۵ / استاد: حجتالاسلام دکتر شریفی / ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ 💠انسان کامل 💠 جلسه اول
🔖 مقدمه بحث جلسه اول :
🔹بحثهای انسان شناختی
به یک اعتبار به ۲ دسته تقسیم میشود.
۱. انسان شناسیِ جزء نگر یا خرد؛
که همین علوم انسانی است که در جامعه و دنیا موجود است. از قبیل دانش اقتصاد، روانشناسی، علوم سیاسی، مدیریت، تعلیم و تربیت و ...
این علوم جزء نگر هستند.
این انسان شناسی از باب شناخت شخصی بسیار مفید اما از حیث پراکندگی باعث آزار و عدم تمرکز میشود و در این حال نیازمند قسم دوم انسان شناسی کل نگر هستیم.
۲. انسان شناسیِ کل نگر یا کلان؛
بررسی انسان بما هو انسان،
نه انسان بما هو اقتصادی، کلامی، درونگرا و ...
بنابراین انسان شناسی کلاننگر بحث از این بحث میکند که انسان موجودی چند ساحتی است یا تک ساحتی؟ مختار است و یا مجبور و ...
پی ساختمان علوم انسانی، انسان شناسی کلاننگر است.
*زمینی که علوم انسانی و علوم طبیعی در آن شکل میگیرد، معرفت شناسی، هستی شناسی و روش شناسی است.
نوع نگاه در هر کدام از این سه بخش،
موجب توسیع و یا تضییق نگاه ما به انسان خواهد شد.
هستی شناسی؛
یعنی هستی صرفا عالم ماده است یا شامل ماوراء الطبیعه نیز هست؟
معرفتشناسی؛
الف. پوزیتیویستی یا تجربه گرایی که تنها راه شناخت را تجربه میداند.
ب. واقعگرایانه؛ معتقد است یکسری امور فراتر از درک عقل است.
بنابراین چنین مبنایی به تجربه اکتفا نمیکند.
روششناسی؛
چه روش توصیف، چه روش پیشبینی، چه روش کنترل، چه روش اجتهاد و ...
📚 کتابهای استاد در همین باره:
۱.روش شناسی علوم انسانی اسلامی
۲.نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی
@meraj_andishe1 | معراج اندیشه
جلسه شهید مطهری انسان کامل.mp3
34.18M
صوت تدریس هفته اول دوره شهید مطهری(ره)
تدریس کتاب انسان کامل با نگرشی نو به مبانی هستی شناسی اسلام و غرب ویژه طلاب سطوح عالی موسسه فقهی علی بن موسی الرضا علیه السلام
استاد:حجه الاسلام والمسلمین دکتر شریفی رئیس دانشکده حکمت و فلسفه ایران
زمان:هر هفته پنجشنبه راس ساعت ۸ صبح
مکان:نمازخانه مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد ۵ قم
@meraj_andishe1 | معراج اندیشه
معراج اندیشه
صوت تدریس هفته اول دوره شهید مطهری(ره) تدریس کتاب انسان کامل با نگرشی نو به مبانی هستی شناسی اسلام
با سلام و عرض ادب
طلاب عزیز لطفا تقاریر جلسه اول درس انسان کامل را بصورت فایل نوشتاری به آیدی جناب آقای برزویی @Mborzooei ارسال بفرمایند . با تشکر
@meraj_andishe1 | معراج اندیشه
هدایت شده از اولی الابصار
قابل توجه طلاب محترم سطوح عالی:
با توجه به ارتحال مرجع تقلید حضرت آیه الله العظمی علوی گرگانی و تعطیلی دروس حوزه کلاس کتاب انسان کامل این هفته برگزار نمی گردد انشاالله در سال جدید پنجشنبه ها کلاس برقرار خواهد بود.
#دوره_شهید_مطهری
#معراج_اندیشه
سوال
چگونه باید به آثار شهید مطهری پرداخت؟ به عبارت دیگر، مقصود از پرداختن به آثار ایشان چیست؟ چه نوع از فعالیت علمی باید در زمینهی آثار ایشان انجام بگیرد؟ با آثار ایشان چه کنیم؟
استاد شجریان از اساتید موسسه علی بن موسی الرضا علیه السلام در ادامه پاسخ می دهند ...
@meraj_andishe1 | معراج اندیشه
مطهری خوانی به چه روش و سبکی؟ (پرسش و پاسخی کوتاه با یکی از اساتید محترم موسسه) #بخش_اول
به صورت کلی ما وقتی به مطالعه یک اثر می پردازیم دو روش در مقابل ما وجود دارد.
➖ روش اول :
روش اول روش دیالُگی است یعنی خواننده با متن یک گفت و گوی طرفینی برقرار کند و روی متن فکر کند، سوالات را به متن عرضه کند ، پاسخ هارا از متن تحویل بگیرد ، اگر پاسخ های متن قانع کننده نبود و مطالب اضافی به ذهنش آمد آن هارا ثبت کند . به این روش گفته می شود مطالعه طرفینی یعنی هم شما با متن و هم متن با شما ارتباط برقرار می کند . این سبک مطالعه که البته یک سبک خیلی مطلوبی هست و دقت نظر انسان را بالا می برد ، خیلی وقت گیر هست و برای مرحله ی اول مطالعه ی آثار شهید مطهری به گمانم این روش خیلی مطلوب واقع نمی شود .
➖سبک دوم :
سبک مونولوگی یا یک طرفی به این معنا که شما خودتان را به متن می سپارید و فقط دغدغه فهم متن دارید و اینجا متن با شما گفت و گو می کند اما شما به نقد و بررسی و نگاه تحلیلی به متن نمی پردازید و در واقع یک شاگردی می کنید در مقابل متن.
بنده فکر می کنم در سطح مقدمات طلاب ما وقتی می خواهند ارتباط برقرار کنند با آثار مرحوم مطهری ، باید با همین روش مونولگی مسیر را طی کنند. (البته با رعایت ترتیب و سیر مطالعاتی که توسط مدرسه ارائه شده است)
@meraj_andishe1 | معراج اندیشه
مطهری خوانی به چه روش و سبکی؟ (پرسش و پاسخی کوتاه با یکی از اساتید محترم موسسه) #بخش_دوم
من فکر می کنم طلاب عزیز اگر به صورت مستمر (این استمرار داشتن موضوعیت دارد) یک بازه زمانی معلومی را مثلا روزی یک ساعت مشخص را به این مسئله اختصاص بدهند و من فکر می کنم طبق محاسباتی که نزد خود دارم ، به صورت میانگین ، یک ساله ( به شرط مطالعه مونولوگی + روزی ۱ ساعت + و در این ساعت مثلا ۴۰ صفحه مطالعه بشود) یک دور تمام آثار شهید مطالعه خواهد شد. اینجا خیلی نباید نگران فراموش شدن مطالب باشید زیرا لزومی ندارد این مطالب واو به واو در ذهن شما باقی بماند بلکه همین که یک دورنمایی از مباحث علوم اسلامی در ذهن شما باقی بماند همین مطلوب است و این باعث می شود خیلی از جاها بدون اینکه خودتان متوجه بشوید ، در هنگام مواجهه با مسائل مختلف ، این اندوخته های ذهنی شما که مربوط به مطالعه آثار شهید بود ، آن جا به داد شما برسد ، بدون اینکه خودتان متوجه شوید. بنابراین نه خیلی وقت گیر هست و نه خسته کننده. بلکه با این روش حداقل ۱ ساله و حداکثر ۲ ساله مطالعه آثار به پایان می رسد.
حال نیاز است پس از مطالعه تمام آثار به شیوه مونولگی ، از ابتدا به شکل دیالُگی آثار را مطالعه کنیم؟
اینجا ۲ مسئله پیش روی ماست در پاسخ به این سوال که بسیار موثر است. یکی اینکه شما سطح علوم حوزوی تان تا کجا پیش رفته ؟ (مثلا برای طلاب مقدمات توصیه نمی شود) و یکی اینکه شما تشخیص بدهید کدام یکی از آثار مجددا باید به آن بازگشت شود جهت عمق بخشیدن آن و برقراری گفت و گوی طرفینی .
@meraj_andishe1 | معراج اندیشه
#معراج_اندیشه
سوال دوم : مطالعه و تأمل در آثار شهید مطهری، چه ضرورت و فایدهای دارد؟
استاد شجریان از اساتید موسسه علی بن موسی الرضا علیه السلام در ادامه پاسخ می دهند ...
@meraj_andishe1 | معراج اندیشه
#مهم
ضرورت و فایده مطهری خوانی؟ (پرسش و پاسخی کوتاه با یکی از اساتید محترم موسسه)
در باب ضرورت و فایده ی مطالعه ی آثار شهید مطهری خب سخن زیاد گفته شده حالا بنده به عنوان فردی که از اوایل دوران طلبگی درگیر مطالعه آثار ایشون بوده ام و فکر می کنم سال سوم طلبگی بود که توفیق شد تقریبا یک دوره آثار استاد مطهری را مطالعه کردم ، به صورت ملموس فواید و برکات این مطالب در زندگی رو احساس کردم. مثلا در حوزه تدریس کلام که سابقه تدریس کتب مختلف در دوره های مختلفی را داشته ام این مهم کاملا احساس شد که در جاهای مختلف ، آثار شهید مطهری کمک می کرد و به داد انسان می رسید و باعث میشد که نسبت به مطالب ، قدرت تحلیل پیدا بشه و اینها پاسخ داده بشه . بنابراین گمان می کنم که اهمیت و جایگاه این مسئله خیلی مبهم نیست که بخوایم بیش از این به آن بپردازیم.
🔸گستره موضوعاتی که مرحوم شهید به آن پرداخته
🔸تسلط ایشون بر روی مبانی حوزوی.
🔸تفقّه ایشون در عین اینکه فیلسوف هستند در عین اینکه مفسر قرآن کریم هستند. یعنی به معنای واقعی کلمه ایشون یک علامه بودند.
🔸صاحب نظر بودن ایشان در شاخه های مختلف علوم انسانی.
🔸و همچنین شخصیت خاص ایشون و تلاش های وقفه ناپذیر و طاقت فرسای ایشان ، نشان می دهد که او یک شخصیت بی نظیر است.
🔸شهادت بزرگان ما بر ارزشمند بودن آثار به جای مانده از ایشان
✍🏻 یک وقتی از ایشان سوال شد که شما تا چه حد مطالعه می کنید ؟
ایشان با کمی تامل فرمودند من تا حد مرگ مطالعه می کنم و این خیلی درس دارد یعنی من تمام سرمایه های خود را وقف مطالعه می کنم. این باید برای ما الگو باشد.
@meraj_andishe1 | معراج اندیشه
#معراج_اندیشه
سوال سوم
آیا با توجه به اینکه شهید مطهری در مواجهه با اقتضائات و ضرورتهای جامعهی آن زمان، دست به نظریهپردازی و تولید فکر زده است، میتوان امروز و اکنون نیز از آثار ایشان بهره برد یا اینکه این آثار، رنگ کهنگی پذیرفته و در گذشته متوقف شده و به کار حال نمیآیند؟
پاسخ به زودی ...
🟢 سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم، از خانههای تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم، از ملَکات پست خودمان خارج شویم، از اعمال زشت خودمان که مانند تار عنکبوت دور ما تنیده است خارج شویم.
📗 یادداشتهای استاد مطهری، ج۶، ص۱۳۱
@meraj_andishe1
12.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 گفتگوی پیامبر(ص) با جوانی که چشمش به باطن عالم باز شده بود
@meraj_andishe1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 وای اگر دهان جسم را از حلال ببندیم و دهان روح به حرام باز باشد: غیبت، تهمت، بدگویی و ...
@meraj_andishe1