eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
187.5هزار عکس
170.1هزار ویدیو
2هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
مطالعه آسیب‌شناسی دولت سازندگی.pdf
595.4K
مطالعه‌ آسیب‌شناسانه‌ سیاست‌های دولت سازندگی به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹در مقاله‌ پیش رو، نگارنده تلاش می‌کند تا راهبردها و عملکردهای دولت سازندگی (۷۶-۱۳۶۸) را در سه عرصه ، و در قالب عناوین و محورهای مشخصی، دسته‌بندی و تفکیک کند و آنگاه درباره هر یک، توضیحات مختصری را ارایه کند. 🔸آسیب‌های قلمرو سیاسی مشتمل است بر «نخبه‌گرایی محض و گسستگی از توده‌های مردم»، «سیاست‌زدایی از فضای عمومی جامعه»، «شکل‌گیری و قدرت‌یابی تکنوکرات‌های مرفه و سکولار»، «انتقادگریزی و خودستایی مبالغه‌آمیز» و «ایدئولوژی‌زدایی از سیاست خارجی». آسیب‌های قلمرو فرهنگی عبارت‌اند از: «گراییدن به لیبرالیسم فرهنگی» و «ناکارآمدی در مدیریت فرهنگی». آسیب‌های قلمرو اقتصادی نیز چنین است: «سیاست اقتصادی سکولار»، «تقدم رشد اقتصادی بر عدالت» و «زمینه‌سازی برای شیوع فساد مدیریتی و توجیه آن». 🖇ضمیمه: مقاله: «مطالعه‌ آسیب‌شناسانه‌ سیاست‌های دولت سازندگی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394 🔊 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
حضرت امام(ره) به پیشنهاد هاشمی درباره حذف شعار «مرگ بر آمریکا» اعتنا نکردند به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی : 🔹درباره هاشمی رفسنجانی این گونه فکر نکنید که از ابتدا در خط امام بودند و امروز تغییر کردند. هاشمی رفسنجانی قبل از آنکه امام را بشناسد و از ایشان کسب بینش کند از لیبرال‌ها و جبهه ملی کسب بینش کرده است. این موضوع در کتاب هاشمی بدون روتوش نیز آمده است. 🔸هاشمی رفسنجانی به خاطر غروری که داشت به خط امام ایمان نیاورد اما ناگزیر شد طبق فضای آن روز خود را پیرو خط امام وانمود کند لذا بعداز پیروزی انقلاب فکر می‌کرد می‌تواند بر امام اندیشه‌های لیبرالی خود را تحمیل کند. 🔹هاشمی رفسنجانی به امام پیشنهاد داد شعار مرگ بر آمریکا حذف شود که امام اعتنایی به حرف وی نکرد. (1خرداد1394 در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران) 🔊 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
آسیب‌شناسی انتقادی.pdf
1.69M
آسیب‌شناسی انتقادی شیوه‌های خاطره‌گویی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹بررسی نقادانه شیوه خاطره‌نگاری مسئله‌ای است که ذهن هر را پیش از ورود به محتوای خاطرات و صحت‌سنجی آن‌ها، به خود مشغول می‌کند؛ این مسئله در مورد خاطرات مبارزان انقلاب اسلامی و از جمله آن‌ها آقای هاشمی رفسنجانی نیز مصداق می‌یابد. 🔸بیان مبهم و کلی، پرهیز از بیان دقیق تاریخ رویدادها، پرهیز از ذکر واسطه‌های نقل‌قول‌ها و محتوای دقیق جلسات دو نفره یا بیشتر که طرفین آن -غیر از ایشان- در قید حیات یا در دسترس نیستند، همه و همه موجب ابهامات فراوانی در خاطره‌نگاری وی شده است. 🔹گذشته از ابهام و کلی‌گویی، از رویدادهای انقلاب اسلامی، وجود تحلیل‌های خاص و نقض مشهورات تاریخ انقلاب اسلامی، گرایش به « » و هم‌سو نشان دادن همه مبارزان با اندیشه مبارزاتی خود، و دخالت دادن در خاطره‌گویی، از جمله نقدهای کلی به شیوه خاطره‌نگاری آقای هاشمی رفسنجانی است. 🖇ضمیمه: مقاله: «آسیب‌شناسی انتقادی شیوه‌های خاطره‌گویی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 40، تابستان 1393 🔊بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
خوشبینی‌های فرمایشی و ژست‌های دموکراتیک.pdf
1.45M
نگاهی به «خوش‌بینی‌های فرمایشی» و «ژست‌های دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹عده‌ای معتقدند که این واقعیت را به راحتی نمی‌توان نادیده گرفت که آقای از ابتدا از نظر مرام سیاسی و دیدگاه‌های مبارزاتی بیش از آن که به منش و بینش نزدیک باشد بیش‌تر به و و الگویی شبیه الگوی توسعه آمرانه «امیرکبیر» نزدیک بوده است؛ لیکن تا زمان حیات خمینی کبیر شرایط بروز این عقیده را به دست نیاورد. سرعت تغییر رفتارها، آرمان‌ها و گفتارهای وی در یک فاصله زمانی ده ساله از یک گفتمان انقلابی به یک گفتمان تجدیدنظرطلبانه این احتمال را قوی‌تر می‌سازد. 🔸مردم از خود می‌پرسند چگونه ممکن است شخصی که خود قربانی سکولارهای مشهور به دوم خردادیبود، ظرف مدت کوتاهی همراه و هم‌عقیده و هم‌صدا با همان جریان‌های افراطی خواستار تجدید نظر عمیق‌تر نه فقط در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی بلکه در ساختار عقیدتی آن ‌گردد؟! 🔹آیا این استحاله ناشی از آگاهی فزاینده ازتحولات سیاسی و نشان‌دهنده شجاعت ایشان بود؟ یا تحول مذکور حاکی از احتمال یک کشمکش سیاسی و فکری طولانی و تفرقه‌انگیز در درون هاشمی و نقش او در اداره کشور بود؟ حتی عده‌ای نیز این احتمال را مطرح می‌کنند که… 🖇ضمیمه: مقاله: «نگاهی به «خوش‌بینی‌های فرمایشی» و «ژست‌های دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 40، تابستان 1393 🔊 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
هبوط در مه.pdf
627.9K
هبوط در مه؛ نقدی بر کتاب پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹مقاله پیش رو، به نقد محتوایی خاطرات خانم در کتاب پا به پای سرو می‌پردازد. کتاب مورد نقد، سه دسته مطلب تاریخی را شامل است. نخست مشاهدات مستقیم راوی از وقایع تاریخی و نیز رویدادهای زندگی شخصی است. دسته دوم روایت رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی است که راوی از زبان دیگران نقل کرده است و بخش سوم مطالبی که تحت عنوان پاورقی‌های تحقیقی در جای جای کتاب درج شده که محصول تلاش پژوهشگران مرکز منتشرکننده کتاب خاطرات است. در این نوشتار هر سه دسته فوق‌الذکر مورد نقد تاریخی قرار گرفته است. 🔸«غلو و اغراق»، «سربازگیری طلاب»، «ناراحتی از برخورد سرد شهید بهشتی»، «رحلت آقا مصطفی خمینی»، «قیام ۱۹دی قم»، «خواب‌های عجیب خانم مرعشی»، «واقعه ۱۷شهریور ۵۷»، «سفر امام به پاریس»، «اشتباه در نقل تاریخ وقایع» و «نقدی بر پاورقی‌های تحقیقی» ده سر فصل مورد نقد در خاطرات خانم مرعشی است. 🖇ضمیمه: مقاله: «هبوط در مه، نقدی بر کتاب پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 48، تابستان 1395 🔊بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
هاشمی رفسنجانی و خاطرات خلق‌الساعه به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی : 🔹آقای هاشمی به نام خاطرات تا آن پایه خلاف و ضد و نقیض گفته که مانند چوپان دروغگو شده است. امروز در میان ملت ایران کمتر کسی را می توان یافت که گفته ها و خاطرات آقای هاشمی را باور داشته باشد. 🔸نکته اول: در خاطرات آقای هاشمی ضد و نقیض گویی و مطالب خلاف واقع فراوانی دیده می شود که اعتبار آن را به کلی مخدوش ساخته است. 🔹نکته دوم: آقای هاشمی غالباً خاطرات خود را از زبان کسانی روایت می کند که چشم از جهان فروبسته اند و صحت و سقم آن را نمی توان به دست آورد، 🔸نکته سوم: آقای هاشمی در فرصت ها خاطرات خلق الساعه می سازند که پیشترها از ایشان شنیده نشده است و این روش نه تنها خاطرات او را بی اعتبار می کند بلکه مایه خفت، مسخره و بی آبرویی خودش می شود. 🔹ادعای اینکه امام سه ماه پس از پذیرش قطعنامه گفتند جام زهر برای من شیرین شد جفای دیگری در حق امام است. امام پذیرش قطعنامه را از آن جهت جام زهر دانستند که نتوانستند دست صدام آن جنایتکار بالفطره را از سر منطقه و ملت مظلوم عراق کوتاه کند. آیا وجود صدام در عراق که در واقع حضور صهیونیست ها و آمریکا در منطقه بود، برای امام شیرین بود. آیا حاکمیت صدام بر عراق که آن کشور را به زندان مخوف تبدیل کرده بود می توانست برای امام شیرین باشد.(مصاحبه با خبرنگار سایت بنیاد تاریخ‌پژوهی، 1394.1.24) 🔊بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هاشمی آنگونه که بود 🔻بخشی از عمده‌ترین انتقادات به کارنامه و خاطرات سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی؛ به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 وی 🔹ابهام‌گویی و عدم شفافیت 🔸ژست رهبری و فرماندهی در خاطره‌گویی 🔹نادیده گرفتن ویژگی‌های برجسته امام 🔸خلاف‌گویی پیرامون برخی جریان‌ها 🔹روایت کاریکاتوری از وقایع انقلاب 🔸نقض مشهورات انقلاب اسلامی 🔹همه خودپنداری 🔸تناقضات تاریخی در خاطره‌گویی 🔹غلو و اغراق در خاطره‌گویی 🔻برای مطالعه تفصیلی به کتاب «روایت‌های ناروا» مراجعه کنید. ◀️ راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠ 📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١ 🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان 📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵ بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/2 به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹سؤال: حضرتعالی به دلیل مصاحبت طولانی با حضرت امام (ره) در قم ، نجف، پاریس، و تهران و به واسطه ارتباط نزدیکی که با ایشان داشته‌اید از معدود کسانی هستید که با روحیات، مبانی فکری، و سیاسی حضرت امام (ره) آشنایی عمیقی دارید با توجه به این پشتوانه معرفتی چرا نمی توان فرض ناامیدی و یأس درمبارزه را برای شخصیتی مثل حضرت امام باور پذیر دانست؟ 🔸استاد سید حمید روحانی: نا‌امیدی و یأس مال کسانی است که مادی و دنیایی فکر می‌کنند و دنبال پیروزی ظاهری هستند؛ اما برای شخصیتی مثل حضرت امام(ره) پیروزی و شکست معنا نداشت. بلکه بیشتر و پیشتر از هر چیزی تشخیص تکلیف و عمل به آن برای ایشان اهمیت داشت. اینکه می بینید وقتی در هواپیما دارند به سوی ایران می‌آیند از ایشان سؤال می‌کنند که الآن که به کشورتان می‌روید چه احساسی دارید، می گویند هیچ چیز! برای همین است که یک انسان خدایی اگر در ایران باشد یا خارج از ایران باشد، برای او تفاوت نمی کند چرا که «بعد منزل نبود در سفر روحانی» بنابر این وقتی که انسان خدایی فکر می‌کند، روی انجام وظیفه کار انجام می‌دهد، او که هیچ وقت مأیوس نمی‌شود. 🔊ببنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
بررسی تطبیقی.pdf
774.1K
حمایت‌های هاشمی رفسنجانی از سازمان منافقین؛ علی‌رغم مخالفت امام به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹هاشمی رفسنجانی در طول سالیان مبارزه، به و اقدام علیه رژیم طاغوتی اعتقاد داشته و اقداماتی را در این زمینه صورت داده است. وی در کنار سازمانی التقاطی مانند نیز حضور داشت و از آنها حمایت‌های فراوانی نمود. البته او تنها فرد مؤثر و همکار در زمینه حمایت از منافقین در روزگار پیش از پیروزی انقلاب نبود بلکه بسیاری از روحانیون برجسته مبارز نیز همین مرام و عملکرد را نشان دادند. 🔸نکته قابل توجه در این زمینه آن‌که امام به علیه رژیم اعتقادی نداشت و آن را مایه هرج و مرج جامعه و مضر برای نهضت می‌دانستند. درستی نظر امام در این زمینه با توجه به تبعید طولانی‌مدت ایشان و اشتباه در بینش و عملکرد طیف وسیعی از روحانیون از جمله آقای هاشمی رفسنجانی به رغم آگاهی برخی از آنان نسبت به انحرافات سازمان مجاهدین و اطلاع از نظر نامساعد امام در زمینه اصل مبارزه مسلحانه و حمایت از سازمان مذکور، نکته مهمی است که باید به روشنی در واکاوی تاریخ انقلاب اسلامی برجسته شود. 🖇ضمیمه: مقاله: «بررسی تطبیقی اندیشه‌های امام خمینی و عملکردهای هاشمی رفسنجانی در زمینه مبارزه مسلحانه و حمایت از منافقین»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 48، تابستان 1395 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/1 به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹سؤال: 9فروردین1394 مطلبی در برخی از روزنامه ها وسایتهای خبری و به دنبال آن در شبکه های مجازی مطرح شد که طی آن، به نقل از یکی از بستگان و هم‌فکران آقای هاشمی رفسنجانی، موضوعی به امام راحل نسبت داده شد که مورد شک و شبهه فراوان از سوی کارشناسان قرار گرفته است . در این نقل قول، از زبان آقای هاشمی چنین نقل شده است که ” سه مرتبه و زمان های که حضرت امام ( ره ) از مبارزه نا امید شده بودند من از تهران تا نجف رفتم تا ایشان را برای ادامه تشویق کنم و موفق هم شدم “ 🔸استاد سید حمید روحانی: بسم الله الرحمن الرحیم واقعیت این است که آقای هاشمی رفسنجانی و دارو دسته و بستگان او ورشکسته‌های سیاسی هستند که خودشان را در معرض سقوط در میان ملت ایران می بینند و مانند غریق که برای نجات خود به هر خار و خسی چنگ میزند ؛ به هر دری می‌زنند و به می‌پردازند . آفای هاشمی و دار و دسته او را گمان این بود که اگر برخی از اعضای را با خود همدست کنند و یا اگر به نام بانوی معظمه همسر امام ( رضوان … تعالی علیهما ) ادعایی کنند می‌توانند آب رفته را به جوی باز آرند و در میان ملت ایران اعتبار از دست رفته خود را باز یابند . لیکن در عمل می‌بینیم که نه تنها از این عمل طرفی برنبستند بلکه برعکس هرکسی از بیت امام با آقای هاشمی رفسنجانی همراه شد اعتبار خود را در میان مردم از دست داد و با واکنش منفی مردم مواجه شد. 🔹در مورد ادعای بالا که شما ار آن پرسیدید باید عرض کنم ؛ اولا آقای هاشمی تا آن پایه ضعیف‌النفس است که وقتی یک هواپیمای مسافربری ایران را ناو امریکایی سرنگون کرد ؛ آقای هاشمی تا آن پایه خود را باخت که به پشت تلویزیون آمد و در حالی که بغض گلویش را گرفته بود اظهار کرد پیام آمریکا را دریافت کردم . آیا کسی که از نظر روحی این پایه ضعیف و ناتوان است؛ می‌تواند به کسی روحیه بدهد. چه رسد به امام که کوه صبر و مقاومت و پایداری بود و یاس و نومیدی در قاموس ایشان جایی نداشت . 🔸ثانیا : باید عرض کنم که آقای هاشمی رفسنجانی از آن روزی که امام وارد شدند تا روزی که از نجف هجرت کردند، او تنها یک‌بار به نجف آمدند که آن هم در سال ۱۳۵۴ بود. خود او برای من تعریف کرد که، من به امام عرض کردم من در سال ۵۳ هم به قصد آمدن به نجف از بیرون آمدم ولی نتوانستم بگیرم و نتوانستم به عراق بیایم و امسال که موفق شدم با هدفی که سال ۵۳ داشتم تفاوت دارد، در سال ۵۳ به این قصد از ایران بیرون آمدم که به ، نجف بیایم و از شما در پشتیبانی از اعلامیه بگیرم و امسال به نجف آمدم تا عرض کنم که شما در مورد سازمان درست می گفتید و درست می‌فهمیدید و ما اشتباه می‌کردیم که از آن‌ها حمایت می‌کردیم. بنابر این آقای هاشمی رفسنجانی در عمرش فقط یک بار به نجف آمده، آن هم همین سال ۵۴ بوده ؛ آن هم همین چیزهایی بوده که خودش بیان کرده است. 🔹سوم اینکه امام مرد عارف و سالکی بودند که مبارزات‌‌شان را هیچ گاه روی مسائل مادی و ظاهری دنبال نمی‌کردند تا یک روزی احساس خستگی کنند؛ یا روزی احساس نا امیدی و یأس کنند خود امام در سخنرانی‌ها در نامه‌ها و مکاتبات محرمانه‌شان، بارها این نکته را یادآوری می‌کردند که ما مأمور به تکلیفیم، به این مسأله کار نداریم که پیروز بشویم یا شکست بخوریم، آنچه که برای ما مهم است انجام وظیفه است و اگر در پیشگاه خداوند همین اندازه به عنوان این‌که انجام وظیفه کرده‌ایم شناخته بشویم برای ما بزرگ‌ترین پیروزی است. امام هرگز نه ناامید می‌شدند، نه مأیوس می‌گشتند تا کسانی مانند آقای هاشمی ادعا کنند که به ایشان امیدواری داده اند. 🔊 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
روتوش هاشمی بدون روتوش2.pdf
298.1K
شگردهای غیراخلاقی در تثبیت تحریفات تاریخی به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹در بخش اول مقاله «روتوش کتاب هاشمی بدون رتوش» برنامه‌های پشت پرده جریان‌های استحاله‌گر و گروه‌های واداده و تسلیم‌طلب در برقراری ارتباط با بعضی از شخصیت‌ها از جمله آقای و گفت و گوهای دراز مدت با وی تا حدودی بررسی شد. 🔸در نوشتار پیش رو که در واقع بخش دوم مقاله «روتوش کتاب هاشمی بدون رتوش» است نویسنده کوشیده به نکات دیگری از روش‌های نامتعارف و شگردهای غیر اخلاقی در القای بعضی متشابهات،‌ مشهورات، متواترات و مسموعات تاریخی به آقای هاشمی و حقیقی نشان دادن آن‌ها از زبان وی بپردازد. 🖇ضمیمه: مقاله: «روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش2»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 26، زمستان 1389 🔊 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/4 به‌مناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی 🔹بسمه تعالى ۱۷ صفر ۸۷ (۶ خرداد ۱۳۴۶) خدمت جناب مستطاب عمادالاعلام و ثقة‏الاسلام آقاى گرامى ـ دامت افاضاته مرقوم گرامى واصل، از تفقد جنابعالى متشکر شدم. امید من در پیشگاه مقدس بارى‏تعالى حسن ظن شما دوستان است. حال مزاجى بحمداللّه‏ اکنون خوب است؛ لکن اوضاع ایران خصوصاً و سایر بلاد مسلمین عموماً موجب تأسف است. با برنامۀ حساب‏شده براى کوبیدن اسلام به اسم اسلام پیش مى‏روند و اولیاى امر یا غافلند یا خداى نخواسته بعضى از آنها تغافل مى‏کنند. تأسف در سازش است که از اعمال بعض مؤثرین ظاهر مى‏شود،ولى این امور نباید موجب سستى و سردى آقایان افاضل و طبقۀ جوان شود. خداوند تعالى با شماست و این عربده‏ها ان‏شاءاللّه‏ خفه خواهد شد. 🔸بسمه تعالى. وَالعَصْرِ* اِنَّ الاِنْسانَ لَفِى خُسْرٍ* اِلاّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَتَواصَوْا بِالحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبرِ. آقایان افاضل در محافل خود تواصى به حق کنند و در راه حق، تواصى به صبر کنند. من به شماها اطمینان فیروزى مى‏دهم؛ اطمینان غلبه حق بر باطل مى‏دهم. بااحساسات یک ملت نمی‌توان مبارزه کرد؛ لکن مهم، امتحان بارى تعالى است. وَاللّه‏ِ لَتُغَرْبَلنَّ غَرْبَله. ماها را در این دیگ بزرگ طبیعت که باطنش جهنم است ریخته، و زیر و بالا مى‏کنند وبه غَلیان می‌آورند تا جهنمى‏ها ممتاز شوند. متوجه باشید خداى نخواسته از جهنمى‏‌ها نشوید. سازش با ظالم جهنمى، بزرگترین و بارزترین آثار جهنمى است. شماها از آنها نباشید. از خداوند تعالى توفیق و تأیید همه آقایان ـ ایّدهم‏‌اللّه‏ تعالى ـ را خواهانم. و السلام علیکم و رحمه‏اللّه‏. روح‌‏اللّه‏ الموسوى الخمینى 🔹شما مراجعه کنید به نوشته های حضرت امام(ره) چه در صحیفه امام و چه در کتاب نهضت امام خمینی، که بنده تنظیم کرده‌ام، ببینید وقتی گاهی بعضی از یاران ایشان مثل احساس ناامیدی می‌کنند، ایشان تازه به آنها تذکر هم می‌دهد که ما مأمور به وظیفه‌ هستیم «اِنَّ للبیتِ ربّا» خانه صاحبی دارد؛ اسلام خودش صاحبی دارد، ما فقط باید به وظیفه‌مان عمل کنیم. مشخص می‌شود که این امام بوده که به یاران دلداری می داده نه به عکس. و همانطور که عرض کردم بزرگترین مسأله برای حضرت امام (ره) این بوده که به وظیفه‌شان عمل کنند، وظیفه اصلی ایشان هم دفاع از اسلام بود و طبعا کسی که با چنین روحیه و رویکردی وارد مبارزه شود، از رحمت الهی ناامید نمی‌شود تا نیاز‌مند دلداری باشد. 🔊 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی