هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اسرائیل محکوم به نابودی است
🔻 استراتژی انقلاب اسلامی در مواجهه با رژیم صهیونیستی از همان ابتدا توسط امام راحل اینگونه ترسیم شد:
♨️ «ما از اولی که نهضت را شروع کردیم، یکی از مسائل مهم ما این بود که اسرائیل از بین برود.»
هدایت شده از mesaghمیثاق
پرسش و پاسخ.m4a
16.72M
🔻مناظره علمی با موضوع:
«جمهوری اسلامی؛ از نظریه تا عمل»
🖇با حضور
• مهدی جمشیدی (نویسنده و پژوهشگر فرهنگ)
• عماد بهاور (عضو شورای عالی اصلاحات)
🖇 ۲۱ فروردین ماه ۱۴٠۲
دانشکده الهیات دانشگاه تهران
🖇 این مناظرۀ سه ساعته، بسیار شنیدنی و جذاب هست. یک مناظرۀ متراکم و پرحمله و سرشار از نکتهها و اشکالها و ارجاعها. در حضور دانشجویان و از هر دو طیف. گفتگو از مباحث معرفتی آغاز شد و به مباحث عینی، از جمله حجاب و شکاف مردم و حاکمیت رسید. در این سه ساعت، اکثر حاضران در جلسه ماندند و استدلالها را شنیدند. بخشی از این مناظره که تیز و حساس بود به کارنامۀ رهبر انقلاب اختصاص یافت که در آن، نمایندۀ جریان اصلاحات، یکی از ریشههای مشکلات کشور را تمرکز قدرت در شخص ولیفقیه معرفی کرد. در مقابل، نمایندۀ جریان انقلابی به توضیح ساختار توزیع قدرت در نظام جمهوری اسلامی و ماهیت متکثر آن پرداخت.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻منطق مغفولِ امام خمینی دربارۀ حجاب
🖊 مهدی جمشیدی
۱. در تاریخ ۵ آذر ۱۳۵۸، خبرنگار خارجی به امام خمینی اشکال میکند که در نوفلشاتو شما وعده کردید که نهتنها آزادیها حفظ میشوند، بلکه تعمیم نیز مییابند، در صورتی که بعد از پیروزی انقلاب دیدیم که با تظاهرات جمعی از زنان که حجاب را قبول نداشتند مخالفت شد. امام خمینی نیز میگوید:
«زنهایی که تظاهر کردهاند همان زنهایی بودند که از تتمۀ آن مسائل [فرهنگیِ به وجود آمده در حکومت پهلوی] بودند؛ آنهایی بودند که شاه آنها را به عنوان آزاد زنان به میدان آورده بود و آنها را به تباهی کشیده بود. آنها هم چون از این وضعی که آن تباهیها، آن آزادیهایی که آنها میخواستند - میخواستند که با جوانها آزاد باشند که هر کاری میخواهند بکنند و میخواستند با تباهیها همآغوش باشند، میخواستند کارهای برخلاف عفت بکنند – [منع شدند]، و میدیدند که اسلام با کارهای خلاف عفت، با کارهایی که مملکت را به تباهی میکشد و ملّت را به عقب میراند موافق نیست [تظاهرات کردند]. آنها بودند که آمدند در خیابانها و با آن صورتهایی که مردم دیدند تظاهر کردند. و الّا جلوی آزادی، هرگز گرفته نشده است و نمیشود و مردم آزادند؛ الّا آنجایی که بخواهند تباهی بکنند و بخواهند ملّت را به عقب برانند.»(صحیفۀ امام، ج۱۱، ص۱۳۱، ۵ آذر ۱۳۵۸).
۲. در این بیان، امام خمینی معتقد است که:
[الف]. زنانِ خواهانِ حجاب اختیاری، «بقایای تباهشدۀ سیاست فرهنگیِ دورۀ پهلوی» هستند که در دورۀ قبل، «آزاد زنان» خوانده میشدند و ازاینرو، در جامعۀ ایران «ریشه» ندارند و از لحاظ هویّتی، «اینجایی» و «بومی» نیستند، بلکه حکومت پهلوی به صورت ساختگی و سیاستی، آنها را پرورانده و تحمیل کرده است. این «تتمۀ انسانی»، میراث شومِ دورۀ تاریخیِ سپریشده هستند و که اینک گمان میکنند میتوانند به حیات فرهنگیشان ادامه بدهد؛ حالآنکه آن تاریخ به سر آمده و در این تاریخ جدید، «انسان جدید» متولّد شده است که تابع ارزشهای فرهنگیِ متمایزی است.
[ب]. مسألۀ این زنان نیز فقط حجاب اختیاری نیست، بلکه حجاب اختیاری، نقطۀ شروع است و اینان خواهان «رفتارهای خلاف عفت» هستند و میخواهند نسل جوان را در قالب «بستۀ سبک زندگیِ غربی»، فاسد و عیّاش و هرزه کنند. حجاب اختیاری، تنها یکی از نمودها و تعیّناتِ سبک زندگی آنان است و این سبک زندگی، دلالتهای اجتماعی دیگری نیز دارد که بهرسمیّتشناختنشان، زمام و شیرازۀ جامعۀ اسلامی را منهدم میکند.
[ج.] و دلیل تظاهرات آنها نیز این است که جمهوری اسلامی به آنها اجازۀ «آزادیهای نامشروع» نمیدهد و «منع قانونی» در مقابلشان ایجاد کرده است، درحالیکه اگر جمهوری اسلامی، آنها را در انجام خواستههای نامشروعشان آزاد میگذاشت و «قواعد اسلامی» را بر عرصۀ عمومی حاکم نمیکرد و الزام نمیطلبید، برنمیآشفتند. پس چنین نیست که به آنها ظلم شده باشد و آنها حقّ خویش را بطلبند، بلکه مسألۀ آنها تداومیافتن ولنگاری و بیبندوباری در سبک زندگی است و «حسّاسیّت جمهوری اسلامی» در این زمینه، آنها را برانگیخته و به صفآرایی سوق داده است.
[د]. این زنان، مساوی با «مردم» یا «بخش عمدۀ مردم» هم نیستند که لازم باشد جمهوری اسلامی در مقابل آنها تسلیم شود و چارهای در میان نباشد، بلکه اینان اقلّیّتی هستند که صدای بلند دارند. حساب عموم مردم از اینان جداست، درحالیکه آنها تلاش میکنند خودشان را مردم نشان بدهند.
[هـ]. در اینجا، «دو برداشت متضاد از آزادی» در برابر هم قرار گرفتهاند که در یکی، آزادی انسان را خواستهها و امیال خودش تعیین میکند و به دلیل نسبیبودن ارزشها، تباهی و غیرتباهی معنا ندارند؛ و در دیگری، آزادی انسان، باید تابع مصالح معنوی باشد. پس این نزاع اجتماعی، «خاستگاه معرفتی» و «سرچشمۀ میلی» دارد و از دو نوع «فلسفۀ زندگی» برمیخیزد که تصویرهای متفاوتی از انسان دارند. پس تسلیمشدن در برابر حجاب اختیاری یعنی پذیرفتن «روایت غربی از آزادی» و این امر با غایت تمدّنی و قدسیِ انقلاب، شکاف دارد و در نهایت نیز، «ساختار اجتماعیِ تجدّدی» را در جامعۀ ایران، بازتولید خواهد کرد. چنین روایتی از آزادی، آنچنان زیادهخواه و حریص است که پیش میرود تا تمام ساختارهای اجتماعی را تابع خویش سازد و دین و احکامش را نشدنی ترسیم نماید.
[و.] «آزادی»، یک نقطۀ شروع خوب است برای ایجاد یک «معرفت نوپدید» و «میل متفاوت» در این زنان. تاریخ جدید یعنی برانداختن نظام معرفت و میل پیشین. این نظام در وجود برخی، همچنان مستقر است و اینان «تجربۀ وجودیِ تازه»ای نیافتهاند. مسأله، پدیدآوردن یک اتّفاق است از پنجرۀ آزادی و در آسمان وجود شخص.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 همه خودرو دریافت میکنند / آغاز فروش لیزینگی از اواخر سال
👤فاطمیامین، وزیر صمت:
🔹️روش نوبتدهی جایگزین قرعهکشی شده است و به همه متقاضیان خودرو خواهد رسید.
🔸 ثبتنام جدید خودرو از نیمه اردیبهشت شروع میشود.
✅ از اواخر امسال هم فروش اقساطی و لیزینگی خودرو شروع خواهد شد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 در صنعت خودرو همه چیز را قربانی تیراژ کردیم/ با واردات خودروی دست دوم و با ارزبری کم میتوانستیم کمبودها را رفع کنیم
👤 #رسول_سلیمانی، پژوهشگر حوزه خودرو:
✅ خودروساز هیچ انگیزهای برای از رده خارج کردن پژو پارس که پلتفرم آن برای ۳۰ سال پیش است ندارد/ کوئیک و ساندرو در کشورهای توسعه یافته هر ۱۰۰ کیلومتر ۴.۵ لیتر بنزین مصرف میکنند، در حالی که در ایران بالای ۷ لیتر میسوزاند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فساداخلاقی شاه و علت مرگ محمدرضاپهلوی به روایت: داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی دربار پهلوی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در سال ۱۳۵۴ شهر طهران آلوده ترین شهر جهان بوده است.
🔹ویدئویی کوتاه از گزارش تلویزیون ملی ایران پیرامون آلودگی هوای طهران در دهه ۴۰
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴افزایش 70 درصدی قیمت آب توسط شاه
🔹در سال 1347 قیمت آب کشور به طور وحشتناکی 70 درصد گران شد. اسدالله علم که وزیر دربار شاهنشاهی را بر عهده داشت در رابطه با این افزایش قیمت در خاطرات خود مینویسد: گران شدن قیمت آب را عرض کردم. شاهنشاه فرمودند: آخر مملکت تا کی میتواند دائما سرویس مفت و مجانی بدهد؟ عرض کردم: به هر حال 70 درصد قیمت آب را بالا بردن صحیح نیست، شاهنشاه به عرایض من توجه نفرمودند و من ناراحت شدم.
📚خاطرات علم، جلد اول، ص146
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#تایم_لپس| صف بیانتهای کاروان خودرویی بزرگترین رزمایش کمک مومنانه کشور در پل صدر تهران
🔹همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و سالروز شهادت مظلومانه حضرت علی(ع) #بزرگترین_کمک_مومنانه کشور در پایتخت با عنوان «کرامت علوی» و به همت سپاه حضرت محمد رسولالله(ص) تهران بزرگ و مشارکت مردم خیر تهران برگزار شد.
🔹این رزمایش کمک مومنانه شامل ۱۱۰ هزار بسته معیشتی و ۱۱۰سری جهیزیه کامل به طول ۱۱ کیلومتر بود که با استفاده از ۱۴۰۰ خودرو در پل طبقاتی صدر تهران مستقر و در بین نیازمندان توزیع شد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
📙 جلوه گری ملکه در حرم رضوی
🔹«مینو صمیمی» در کتاب «پشت پرده تخت طاووس» مینویسد: اسلام در شکل مقهور شده اش –که نقشی در زندگی سیاسی کشور نداشته باشد- همواره مورد بهره برداری شاه قرار می گرفت، تا از آن به صورت تیرک بر پا دارنده خیمه حکومت خود استفاده کند.
🔹در ۷ خرداد ۱۳۵۷ شاه و ملکه به اتفاق گروهی از درباریان به شهر مشهد رفتند تا در مقابل دوربین تلویزیون به زیارت مرقد امام رضا بپردازند. در این برنامه که جریان آن را مستقیما از تلویزیون پخش کردند، ملکه با یک چادر مشکی – به سبک زنان مسلمان – در حرم امام رضا ظاهر شد ولی چون جنس چادر ملکه از پارچه توری بسیار گرانقیمت بود و حرکاتش نیز به جای نمایش دینداری وی، بیشتر حالت جلوه گرانه و تحریک آمیز داشت، همین امر جو انتقاد آمیز شدیدی را علیه ملکه در جامعه برانگیخت.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپی در مورد شهید شاهرخ ضرغام که محافظ کاباره میامی بود ولی عشق خمینی تغییرش داد
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻دربار از درون، شاه بدون روتوش/ چرا باید یادداشتهای اسدالله عَلم را خواند؟
🔹25 فروردین 1357 اسدالله علم، دوست صمیمی شاه و وزیر دربار یازدهسالهی او در بیمارستانی در نیویورک از دنیا رفت. پدرش ابراهیم معروف به شوکتالملک که از زمان مظفرالدینشاه حاکم بیرجند و پس از آن امیرِ قائنات بود، از نزدیکان و همراهان رضاشاه و در چند کابینه مختلف سالها وزیر پست و تلگراف بود.
🔹رضاشاه دوبار در زندگی اسدالله علم دخالت مستقیم کرده بود: اولین بار زمانی بود که پدرش قصد داشت او را برای تحصیل در رشته کشاورزی به اروپا بفرستد، ولی شاه امر کرد در مدرسه کشاورزی کرج تحصیل کند. دومین بار هم زمانی بود که رضاشاه امر کرد اسدالله با دختر قوام شیرازی ازدواج کند و همین اتفاق افتاد. هم خاندان خودش و هم خاندان قوام از متحدین سنتی انگلیس بودند.
🔹علم از سال 26 تا 45 به تدریج پلههای رشد در نظام پهلوی را طی کرد: فرماندار بلوچستان، وزیر کشور، وزیر کشاورزی، وزیر کار، دبیرکل حزب مردم، سرپرست اداره املاک و مستغلات پهلوی و رئیس بنیاد پهلوی. او تیرماه 41 پس از علی امینی نخستوزیر شد و پس از استعفاء در اسفند 42 رئیس دانشگاه پهلوی شیراز شد.
🔹مهمترین فصل زندگی علم، از آذر 45 تا شهریور56 رقم میخورد که وزیر دربار است. او بیش از آن که وزیر دربار محمدرضا باشد، دوست، همراه، محرمِ راز و مشاور او بود. علاوه بر اینکه به اقتضای جایگاه حقوقیاش هر روز چند ساعت با شاه در تعامل بود، همراه خلوت و گردشهای شاه، همسفرهی شام و ناهار شاه و فرح و پایهی تفریحات شخصی و جنسی شاه هم بود.
🔹او در تمام این سالها یادداشتهای روزانه منظم و مفصلی مینوشت و به دور از چشم شاه به صندوق امانات بانکی در سوئیس میسپرد. تابستان 56 وقتی سرطانش شدت گرفت از وزارت دربار استعفا داد و برای درمان راهی اروپا و نهایتا امریکا شد. شاید در همین دوران بود که به خانوادهاش سپرد یادداشتها را روزگاری منتشر کنند که خاندان پهلوی در کشور حاکم نباشد.
🔹نخستین جلد این یادداشتها مهر 1370 در لندن و جلدهای بعدی نیز به تدریج منتشر شد. یادداشتهای علم که مربوط به بازه زمانی بهمن 47 تا شهریور 56 است به خوبی شخصیت شاه، فضای داخلی خانواده پهلوی، معادلات سیاسی کشور، پشتپرده تصمیمات و اتفاقات کشور در آن سالها، مناسبات شاه و اطرافیان و نسبت رژیم پهلوی با سایر کشورها را پیشِ روی خواننده قرار میدهد. چرا که علم با سخاوت گفتگوهای مختلف و متعددش با شاه و فرح و سایرین را نقل کرده، نظراتشان را گفته و ابعاد مختلف زندگی شخصی خود و شاه را بیان کرده است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
♨️مغالطات آماری و فریب سال!
📍اعلام شده است افرایش حقوق پایه کارگران ۲۷٪(حدود یک میلیونوصدهزار تومان ماهیانه، که در کل سال میشود حدودا ۱۳میلیون تومان) و #متوسط افزایش قیمت خودرو ۲۹٪
📍یعنی در ابتدای سالی که قرار است کلا ۱۳میلیون تومان بر جمع حقوق پایهی سالیانه کارگران افزوده شود، قیمت پایهی کوئیک ۲۱میلیون تومان(کمترین افزایش ریالی) و دناپلاس اتومات ۱۰۸میلیون تومان(بیشترین افزایش ریالی) گرانتر شد
📍جالب است که معمولا در افکارعمومی، افزایش حقوق را عامل تورمزا معرفی و بر سر آن چانهزنی میکنند!
📍خداقوت به همگی
✍ویراست محمد جوانی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 جای متهم و شاکی عوض شده
به بهانه جلوگیری از ناامیدسازی، هرگونه انتقاد دلسوزانه و فریاد علیه انحراف را تخطئه می کنند؛
چه کسانی؟! همان ها که با بی تدبیری و منفعت طلبی و عدم تبعیت از فرامین نائب #امام_زمان ، اقتصاد مملکت را دچار بحران کرده و خودشان بزرگترین عامل ناامید ساختن مردم بوده اند!! ...
#ماه_رمضان
✍ "قاسم اکبری"
✌️جنبش مستضعفین
هدایت شده از mesaghمیثاق
`
روایت شیخ حسین انصاریان از سامان دادن وضعیت مراکز فساد و زنان بدکاره
✍️ خاطرات حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسین انصاریان، مرکز اسناد انقلاب اسلامی
🔹... با اعلامیه ای همه زنان آنجا را فراخواندیم؛ البته آن ها سه دسته جوان، میانسال و سالمند بودند. برای سالمندان مقرری تعیین کردیم که ماهانه به آنها پرداخت می شد. میانسال ها و بعضی از جوانان را با آماده سازی و توبه دادن، به خانواده هایشان تحویل دادیم. شماری از از زنان جوان را نیز شوهر دادیم..
🔹بدین ترتیب کل منطقه از فحشا و منکر و مواد مخدر پاکسازی شد..
روزی در ادامه کار، طی نامه ای خدمت حضرت امام نوشتم که ما دست به این کار خطیر زده ایم و اکنون باید مخارج چهار هزار زن را بپردازیم و تقاضای کمک مالی کردم. حضرت امام فرمودند: « اگر از کمک های مردمی تامین نشدید، من به شما اجازه می دهم از سهم امام استفاده کنید.»
🔹به دنبال کار ما در تهران، در شهرهای دیگر نیز مراکز فساد و فحشا برچیده شد..
🔻نکته
#مقابله_با_فساد_و_فحشا یک تکلیف دائمی و فرا زمانی است لذا:
اگر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ضرورتش احساس شد و امثال #شیخ_حسین_انصاریان را پای کار کشاند، امروز هم آنها باید وسط میدان باشند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢لیلةالقدر جهان اسلام
امروز بیش از هر زمان دیگری برای همگان ثابت شده است که هیچ قدرتی در دنیا وجود ندارد که بتواند انگیزه #آزادی_قدس و بازگشت #فلسطین به صاحبان اصلی آن را در دنیا و در دل ملتهای آزادیخواه، مسلمان و بهطور ویژه در دل ملت فلسطین خاموش کند.
تجربه ۷ دهه بحران روشن کرده که راه حل مسأله فلسطین، راه حلهای تحمیلی و دروغین نیست و #تنها_راه_حل مسأله فلسطین این است که مردم واقعی فلسطین، نظام حاکم بر کشورشان را از طریق یک #همهپرسی تعیین کنند. این مهمترین آزمون صداقت مدعیان دموکراسی است تا حق #ملت_فلسطین را مطالبه کنند.
رژیم غاصبی که امروز در سرزمین فلسطین به زور اسلحه بر سرِ کار است، حتی براساس همان منطق دموکراسی غربی نیز هیچ حقی بر این سرزمین ندارد و تنها یک رژیم جعلی، دروغین و ساخته دست قدرتهای ظالم است. و به وضوح مشخص شده که امروز از هر زمان دیگری به پایان راه نزدیکتر شده است.
#راه_صحیح مبارزه با حکومت غاصب، همان است که امروز خود فلسطینیها آن را یافته و قدم استوار خود را در مسیر #مقاومت گذاشتهاند. فلذا بر همه ملتها و دولتهای مسلمان واجب است که مسأله اسلامی فلسطین را صادقانه در زمرهی مسایل درجه اول خود دانسته و به قدر وسع به آن کمک کنند.
مجاورت لیالی قدر با #روز_قدس، یادآور این نکته است که همچون شب قدر که با دعا و تضرع به درگاه الهی، آینده مطلوب را طلب میکنیم، در روز قدس نیز كه #لیلةالقدر_جهان_اسلام است، باید به بیداری و هوشیاری بگذرانیم و تا مطلع الفجرِ نجات ملت شجاع و مظلوم فلسطين دست از تلاش نکشیم.