هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢از ديدگاه قرآن و روايات چگونه می توان ثابت کرد انسان دو جنبه «جسمانی» و «روحانی» دارد و منحصر به جسم و مادّه نیست؟
🔹 #روحانيّت_انسان يكى از مسائلى است كه از ديرباز فكر بشر را به خود مشغول ساخته است. توجّه به اين مسئله باعث شده كه موضوع روحانيّت انسان در فلسفه، فرهنگ و هنر نيز جایگاه خاصى پيدا كند. همچنين در #قرآن و #حديث بارها بدان اشاره شده و در فلسفه اسلامى نيز اين مسئله مطرح بوده است. در اينجا به گوشه اى از آنچه در «قرآن» و «حديث» در اين باره آمده است، مى پردازيم: #انسان موجودى دو جانبه است كه در ميانه دو جهان مادّه و مجرّدات قرار دارد و داراى روح و جسم است. از جانب #روح، متعالى است و دست بر آسمان دارد و از سوى #جسم، متسافل است و بر زمين دست نهاده است.
🔹 #قرآن پس از آن كه مراحل آفرينش انسان را ـ در دوران جنينى ـ وصف مى كند، در مراحل پى در پى او را به جايى مى رساند كه از جهان مادّه فراتر رفته و روح متعالى در او دميده مى شود: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ - ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَاماً فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْماً...؛ [۱] و ما #انسان را از عصاره اى از گِل آفریدیم - سپس او را نطفه اى در قرارگاهِ مطمئن [رَحِم] قرار دادیم - سپس نطفه را بصورت علقه [خون بسته]، و علقه را بصورت مضغه [چیزى شبیه گوشت جویده شده]، و مضغه را بصورت استخوانهایى درآوردیم؛ و بر استخوان ها گوشت پوشاندیم...».
🔹«قرآن» تا اينجا مراحل وجود مادّى انسان را مطرح مى كند، آن گاه مى فرمايد: «...ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ؛ [۲] ...سپس آن را آفرینش تازه اى بخشیدیم؛ پس بزرگ و پر برکت است خدایى که بهترین آفرینندگان است!». اين آفرينش ديگر، همان #روح_انسان است كه پس از گذشت چهار ماه ـ دوران جنين ـ بر او دميده مى شود. در آيه ديگرى نيز به اين دو مرحله آفرينش اشاره شده است: «وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَالَةٍ مِّن مَّاءٍ مَّهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ...؛ [۳] آفرینش #انسان را از گِل آغاز کرد - سپس نسل او را از عصاره اى از آب ناچیز و بى قدر آفرید - سپس [اندام] او را نظام بخشید و از روح خویش [روحى شریف و برجسته] در وى دمید...».
🔹نكته جالب در اين آيه آن است كه #روح دميده شده در انسان از سِنخ #عالَم_ملكوت معرفى مى شود، «مِن رُّوحِهِ» و به خود پروردگار نسبت داده مى شود و نشان مى دهد كه روح فراتر از سنخ ماديات است. امام صادق (علیه السلام) در اين زمينه مى فرمايد: «إِنَّ اللهَ خَلَقَ خَلْقاً وَ خَلَقَ رُوحاً ثُمَّ أَمَرَ مَلَكاً فَنَفَخَ فِيه...؛ [۴] خداوند آفريده اى آفريد و روحى آفريد، سپس فرشته اى را دستور داد تا #روح را در آفريده بدمد...». #انسان از ديدگاه «قرآن» آفريده اى است كه از #جسم و #روح به وجود آمده است، ابتدا كالبدى آفريده شده و سپس روان جاويد در آن دميده شده است. از ديدگاه فلسفه، انسان يك موجود مادّى محض نيست. يعنى #انسان به همين پديده جسمانى كه از گوشت و پوست و استخوان و عضلات تشكيل يافته است منحصر نمى شود، بلكه وجودى والاتر دارد كه او را در مرتبه اى فراتر از جهان مادّه قرار مى دهد، و از چارچوپ جسمانى محض خارج مى كند. [۵]
پی نوشتها؛
[۱] سوره مؤمنون، آیات ۱۲ الی ۱۴
[۲] همان، آيه ۱۴
[۳] سوره سجده، آیات ۷ الی ۹
[۴] التوحيد، ابن بابويه، جامعه مدرسين، چ اول، ص ۱۷۲؛ بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ دوم، ج ۵۸، ص ۳۲
[۵] براى توضيح و تفصيل بيشتر رجوع كنيد به: الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، صدر المتألهين، دار احياء التراث، چ سوم، ج ۸، ص ۲۹۵؛ مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، دار احياء التراث العربى، چ سوم، ج ۲۱، ص ۳۹۱ ذيل آيه «و يسألونک عن الروح...»؛ الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، انتشارات اسلامى، چ پنجم، ج ۱، ص ۳۶۵ الی ۳۶۹ و ج ۱۰، ص ۱۱۸
📕علوم قرآنی، معرفت، محمد هادی، موسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید، قم، ۱۳۸۱ش، ص ۱۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انسان
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره)
🔸پرسش: به نظر جنابعالی در چه شرایطی دعا مستجاب است؟
🔹پاسخ: بسمهتعالی، شرط استجابت دعا ترک معصیت است؛ [خداوند متعال میفرماید:] «أوفوا بعهدی أُوف بعهدکم؛ وفا کنید به عهد من تا من نیز به عهد با شما وفا کنم»، «فاذکرونی أذکرکم؛ یاد کنید مرا تا یاد کنم شما را» و «أدعونی أستجب لکم؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را» گاهی مصلحت در غیر تعجیل است و گاهی مصلحت در تبدیل به احسن است؛ داعی خیال میکند مستجاب نشده است و اهل یقین میفهمند.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام حسین عليه السلام:
🔸«نَحْنُ حِزْبُ اللهِ الْغالِبُونَ، وَ عِتْرَةُ رَسُولِ اللهِ صلی الله عليه و آله الاَْقْرَبُونَ، وَ اَهْلُ بَيْتِهِ الطَّيِّبُونَ، وَ أَحَدُالثَّقَلَيْنِ الَّذينَ جَعَلَنا رَسُولُ اللهِ ثانِىَ كِتابِ اللهِ...»
🔹«ما حزب الله پيروزيم، و عترت نزديكتر رسول خدا صلی الله علیه و آله، و خاندان پاك اوييم، و ما يكى از دو وزنه سنگينيم كه رسول خدا ما را همتاى كتاب خدا قرار داده است».
📕احتجاج طبرسى، ۲۲۹؛ وسائل الشيعه، ج ۱۸، ص ۱۴۴
#امام_حسين
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢خداوند در «قرآن» از چه روش هایی برای اثبات «معاد» استفاده كرده است؟ (بخش اول)
💠يكی از بحث هایی كه درباره #معاد مطرح می شود راه های اثبات آن است. خداوند متعال در #قرآن_مجيد، «معاد» را از شش راه اثبات كرده؛ كه به طور فشرده به آن مى پردازيم:
1⃣«بيدارى پس از خواب»
🔹در آيات مربوط به «اصحاب كهف» از این روش برای اثبات معاد استفاده شده است. توضیح اینکه عدّه اى از مشركان در عصر پيامبر (ص) از زنده شدن دوباره انسان با همين جسم خاكى تعجّب كرده، و حتّى گوينده اين سخن را ديوانه و يا افترازننده به خدا مى شمردند: «أَفْتَرَى عَلَى اللهِ كَذِباً أَمْ بِهِ جِنَّةٌ» [۱] #قرآن_مجيد با بيان داستان بيدار كردن اصحاب كهف پس از آن خوابِ طولانى، صحنه اى از معاد را براى آنها به تصوير كشيد.
2⃣«حيات و مرگ گياهان»
🔹در آيه شريفه ۵ سوره «حجّ» مى خوانيم: «وَ تَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ»؛ (زمين را [در فصل زمستان] خشك و مرده مى بينى؛ امّا هنگامى كه آبِ باران بر آن فرو مى فرستيم، به جنبش در مى آيد و رويش مى كند، و از هر نوع گياهان بهجت انگيز مى روياند). و در ادامه، در آيه ۶ و ۷ همان سوره مى فرمايد: «ذَلِكَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ يُحْىِ الْمَوْتَى وَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ - وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا وَ أَنَّ اللهَ يَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ»؛ (اين به خاطر آن است كه [بدانيد] خداوند حقّ است، و اوست كه مردگان را زنده مى كند، و بر هر چيزى تواناست - و اينكه رستاخيز آمدنى است، و شكّى در آن نيست؛ و خداوند تمام كسانى را كه در قبرها هستند زنده مى كند).
🔹چه تفاوتى ميان مرگ و حيات در عالَم گياهان و درختان با زندگى و مرگ در عالَم انسان هاست؟ انسانى كه هر ساله مرگ و حياتِ مجدّدِ گياهان و درختان را مشاهده مى كند و اگر [مثلاً] شصت سال عمر كند، شصت بار شاهد اين صحنه مرگ و حيات نو هست، چطور آن را انكار مى كند، و به طرفدارانِ آن نسبت جنون و كذب مى دهد؟ اگر انسان چشمان خود را باز كند و قدرت بى نهايت خداوند و نمونه هاى عينى صحنه هاى قيامت را تماشا نمايد، از عجايب خلقت، كه «قرآن مجيد» به آن اشاره مى كند، و اينكه خداوند متعال از يك زمين و يك آب و يك هوا انواع گياهان و درختان با خواصّ و ميوه هاى گوناگون مى آفريند، پی به قدرت خدا می برد. امروز دانشمندان چند هزار گياه دارويى كشف كرده اند، كه هر كدام تركيبات مختلف دارويى دارد و همه اينها از آب و هوا و زمينِ واحد است. در ريشه هر يك از اين گياهان، آزمايشگاه عجيبى وجود دارد كه دارويى با خاصيّت ويژه تحويل مى دهد.
3⃣«تكامل جنين در شكم مادر»
🔹يكى از راه هاى اثبات معاد استناد به مراحل مختلف رشد جنين در شكم مادر است كه در آيات متعدّدى از «قرآن مجيد» به چشم مى خورد. به آيه ۵ سوره «حجّ» توجّه فرماييد: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِى رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِّنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَ نُقِرُّ فِى الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمّىً ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً»؛ (اى مردم! اگر در رستاخيز شكّى داريد، [به اين نكته توجّه كنيد كه] ما شما را از خاك آفريديم، سپس از نطفه، و بعد از خون بسته شده، سپس از «مضغه» [چيزى شبيه گوشت جويده شده]، كه بعضى داراى شكل و خلقت است و بعضى بدون شكل؛ تا براى شما روشن سازيم [كه بر هر چيز قادريم]، و جنين هايى را كه بخواهيم تا مدّت معيّنى در رَحِم [مادران] نگاه مى داريم؛ [و آنچه را بخواهيم ساقط مى كنيم] بعد شما را به صورت طفلى بيرون مى آوريم). اى انسان! تو در شكم مادر هر روز رستاخيزى داشته اى، حال چگونه منكر معادى؟ اگر كتاب هايى كه درباره خلقت انسان در شكم مادر و حالات جنين نوشته شده مطالعه كنيد، از قدرت و عظمت پروردگار حيران مى شويد. آرى! اگر در رستاخيز انسان ترديد داريد در آفرينش جنين مطالعه كنيد. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] سوره سبأ، آیه۸
📕داستان ياران، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابيطالب(ع)، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ اول، ص ۷۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معاد #قيامت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️روشن شدن حقایق در چالش با غرب بر سر موضوع هستهای
🔹چالشی که بیست سال است ما با دشمنانمان بر سر قضیّهی هستهای داریم، حقایقی را هم روشن کرد... حقیقت دیگری که دیده شد، منطق غیر انسانی و غیر منصفانه و زورگویانهی مخالفین ما بود. زور میگویند؛ یعنی فراتر از قراردادهای پادمانی رایج در دنیا از کشور ما توقّعات دارند و زورگویی میکنند: «فلان کار را نکنید، فلان کار را نکنید، از سطح زمین فراتر و آنطرفتر نروید برای تشکیلاتتان»؛ خب چرا؟ اگر شما مرض ندارید، غرض ندارید، تهدید نمیخواهید بکنید، چرا میترسید از اینکه ما در فلان نقطهی آسیبناپذیر تأسیسات داشته باشیم؟ منطق غیر انسانی آنها و غیر منصفانهی آنها آشکار شد؛ این هم یک حقیقت بود که در این چالش دیده شد.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢گستره عفاف (بخش هفتم)
🔸در این نوشتار برآنیم که ثمرات و نتایج #عفت_ورزی را در جامعه مورد بررسی قرار داده، و با نگاهی به عوامل سیر نزولی توجه به فرهنگ #عفاف و #حجاب، راهکارهای اجرایی که باعث رشد و ترویج این فرهنگ در جامعه می شود را ارائه دهیم.
💠علل کم توجهی به عفاف و حجاب در جامعه اسلامی (۳)
8⃣وجود مسائل و مشکلات درونی و تصویر غلطی که زنان در جامعه از خود دارند؛ تصویری که #زنان در جامعه از خود دارند، تصویر صحیحی نیست و از آن ناراضی اند. متأسفانه گاهی توسط برخی، زن به عنوان جنس ضعیف، موجودی انفعالی و عامل ارضای غرایز جنسی، ناکارآمد و حاشیه ای معرفی می شود و این خلاف تصویری است که مذهب و دین از او ترسیم می کند. زن از نُه سالگی به عنوان عضو رسمی جامعه، وارد نظام عقیدتی می شود و به بلوغ می رسد، ولی از آنجا که تربیت دینی و اخلاقی برخی افراد با آنچه که در دین گفته شده فاصله دارد، تصویری که توسط این افراد از زن ارائه می شود، و آن را بعضاً به دختران خود نیز القاء می کنند، تصویر ضعیفی است. کسی که به زن نگاه ابزاری داشته باشد، نمی تواند برای تعالی او برنامه ریزی کند. با این دیدگاه اشتغال زنان، اصل می شود و گویا همه نیازهای زن به نیازهای مادی منحصر می گردد.
9⃣یکی دیگر از حربه های دشمن تلاش برای جدایی جوانان از کانون خانواده است، خصوصاً #دختران؛ زیرا با جدایی آنان از خانواده ارضای عاطفی صورت نمی گیرد، و آسیب پذیری و آمادگی برای القائات بیگانه دو چندان می شود.
🔟 #بیگانگان با اتخاذ روش هایی، سعی در القاء عدم کارآیی فرهنگ دینی دارند، و با شعار های فریبنده و سست کردن اعتقادات مردم به دین زدایی میپردازند، و #حجاب و #عفاف را سدی در برابر آزادی زن معرفی کرده و اظهار می دارند که اسلام مانع آزادی های خدادادی زن است! یا مانع رسیدن به مدارج عالیه تحصیلی و فعالیت های اجتماعی است!. سهمگین ترین بخشی که #دشمن ابزارش را قویتر کرده، وارد شدن به تحلیل فکری جوانان و والدین است.
🔹بسیاری از تحلیل های افراد با ارزش های دینی همخوان نیست، و این نشان دهنده آن است که برخی از حساسیت ها و ارزش ها و اعتقادات دینی، در سایه تبلیغات گسترده بیگانه، سست و کمرنگ شده، و گاهی هم ارزش ها به ضد ارزش ها تبدیل شده است، و این در حالی است که بعضی از والدین هم نسبت به #تربیت_دینی #فرزندان شان حساسیت لازم و اهتمام کافی را ندارند. شکل گیری انواع گروه های ضداخلاقی و وارد شدن برخی جوانان به گروه هایی از قبیل رپ، هوی متال در سالهای گذشته و... آرایش کردن دختران به انواع طرحها و مدل های زننده، شاهد مثال هایی بر این مدعاست. #ادامه_دارد...
منبع: تبیان
#عفاف #عفت #حجاب
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️دنیا معبر است...
🔹این جوان های ما که میآیند و می گویند ما می خواهیم شهید بشویم، اینها خوف دارند از مردن؟ اینهایی که قسم میدهند انسان را که ما شهادت نصیبمان بکنید، خدا بکند، اینها خوف دارند از شهادت؟ از مردن خوف دارند؟ اینهایی که مشغول خدمت هستند و هر آن محتمل است که خدای نخواسته مورد اصابه چیزهایی بشوند، اینها خوف ندارند، اینها مشغول خدمت هستند. خوف آن دارد که آن طرف را قبول ندارد. آن که فهمیده است که یک طرف دیگری هم هست، فهمیده است که این دنیا معبر است برای آن عالم، آن دیگر خوفی ندارد، آرزویش این است که به مقصدش برسد.
🔹«الهی هَبْ لِی کَمالَ الْانْقِطاعِ الَیْکَ وَ انِرْ ابْصارَ قُلُوبِنا بِضِیاء نَظَرِها الَیْکَ حَتّی تَخْرِقَ ابْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ الَی مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ وَ تَصیرَ ارواحُنا مُعَلَّقَهً بِعِزّ قُدْسِکَ». (خدایا کمال انقطاع به خودت را به من ببخش و دل و دیده ما را نورانی کن به تابش نظر خود به آن، تا دیدههای دل پردههای نور را بدَرد و به سرچشمه عظمت برسد و ارواح ما به عزّ قدس تو آویخته گردد). خداوند انشاءالله اسلام را پیروز کند، و لشکریان اسلام پیروز بشوند و دست اشرار از این کشور کوتاه بشود.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۳/۰۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢امام علی (ع) لحظات وداع انسان با زندگی را چگونه به تصویر كشيده است؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۰۹ #نهج_البلاغه پس از بیان سکرات موت و وحشت های هنگام مرگ و از کار افتادن زبان، به بيان مرحله پايانى عمر و نقطه نهايى زندگى مى پردازد و با تعبيراتى تكان دهنده چنان ترسيمى از اين مرحله مى كند كه هر شنونده اى را تحت تأثير قرار مى دهد؛ گويى خود را در آن حال مى بيند كه مى خواهد با زندگى وداع گويد؛ مى فرمايد: «فَلَمْ يَزَلِ الْمَوْتُ يُبَالِغُ فِي جَسَدِهِ حَتَّى خَالَطَ لِسَانُهُ سَمْعَهُ، فَصَارَ بَيْنَ أَهْلِهِ لَا يَنْطِقُ بِلِسَانِهِ، وَ لَا يَسْمَعُ بِسَمْعِهِ؛ سپس #مرگ همچنان در وجود او پيشروى مى كند، تا آنجا كه گوشش همچون زبانش از كار مى افتد، به طورى كه در ميان خانواده اش نه زبان براى سخن گفتن دارد، و نه گوش براى شنيدن».
🔹آرى! اعضاى اصلى او يكى بعد از ديگرى از كار مى افتد؛ نه زبان گويايى باقى مانده و نه گوش شنوايى. در اين حال: «يُرَدِّدُ طَرْفَهُ بِالنَّظَرِ فِي وُجُوهِهِمْ، يَرَى حَرَكَاتِ أَلْسِنَتِهِمْ، وَ لَا يَسْمَعُ رَجْعَ كَلَامِهِمْ؛ پيوسته به صورت خانواده اش مى نگرد. حركات زبانشان را مى بيند، ولى صداى آنان را نمى شنود!». چه دردناك است كه با چشم سخن گفتن آنها را مى بيند، ولى با گوش پيام آنها را نمى شنود. آنها مى كوشند با او ارتباطى برقرار كنند، ولى او قدرت بر ارتباط گرفتن با آنان را ندارد! در ادامه مى افزايد: «ثُمَّ ازْدَادَ الْمَوْتُ اِلْتِيَاطاً [۱] بِهِ، فَقُبِضَ بَصَرُهُ كَمَا قُبِضَ سَمْعُهُ، وَ خَرَجَتِ الرُّوحُ مِنْ جَسَدِهِ؛ سپس چنگال مرگ در او بيشتر فرو مى رود؛ چشمش نيز همانند گوشش از كار مى افتد. [آرى چشم را براى هميشه فرو مى بندد] و روح او از بدنش براى هميشه خارج مى شود».
🔹«فَصَارَ جِيفَةً بَيْنَ أَهْلِهِ، قَدْ أَوْحَشُوا مِنْ جَانِبِهِ، وَ تَبَاعَدُوا مِنْ قُرْبِهِ، لَا يُسْعِدُ بَاكِياً، وَ لَا يُجِيبُ دَاعِياً؛ در اين هنگام به صورت مردارى در ميان خانواده اش قرار مى گيرد كه از نشستن نزد او وحشت مى كنند و از او فاصله مى گيرند [فرياد سوگواران برمى خيزد؛] ولى نه مى تواند سوگوارانش را يارى دهد، و نه كسى را كه او را صدا مى زند پاسخ گويد». «ثُمَّ حَمَلُوهُ إِلَى مَخَطٍّ [۲] فِی الاْرْضِ، فَأَسْلَمُوهُ فِيهِ إِلَى عَمَلِهِ، وَ انْقَطَعُوا عَنْ زَوْرَتِهِ [۳]؛ سرانجام او را به سوى گودالى در درون زمين حمل مى كنند؛ او را به دست عملش مى سپارند و براى هميشه از ديدارش چشم مى پوشند!». ساليان دراز در ميان خانواده اش مى گفتند و مى خنديدند و مى جوشيدند و مى خروشيدند و دورى از يكديگر را تحمّل نمى كردند، ولى بعد از فرا رسيدن #مرگ يك ساعت ماندن در كنار او را تحمّل نخواهند كرد! گويى هميشه از آنها بيگانه و آنها نيز از او بيگانه بوده اند.
🔹حضرت در این خطبه چنان ترسيمى از پايان زندگى و #مرگ به صورت لحظه به لحظه فرموده است كه هر خواننده اى آن را در مقابل خود مجسّم مى بيند و در جريان شرايط هولناك آن قرار مى گيرد. #امام_علی (ع) با این تعبيرات تكان دهنده انسان هايى را كه از اين لحظه فوق العاده غم انگيز غافلند بيدار مى كند، تا قبل از فرا رسيدن زمانى كه راه برگشت و جبران و تدارك نيست، به فكر خود باشند و زاد و توشه لازم را براى اين سفر خوفناك و طولانى فراهم سازند.
اما نبايد فراموش كرد گروهى از اولياء الله و پاكان و نيكان هستند كه بر چهره مرگ لبخند مى زنند و تنگاتنگ آن را در آغوش مى گيرند؛ چرا كه معتقدند: #مرگ تنها جامه رنگارنگى را از آنها مى گيرد و آنها جانى جاودان به دست مى آورند و به تعبير ديگر: سكرات موت و حوادث هولناك لحظه جان دادن، بستگى به نيّت و عمل انسان دارد كه مى تواند آن لحظه را به صورت دردناك ترين لحظات عمر، يا زيباترين لحظات زندگى در آورد.
پی نوشتها؛
[۱] «التياط» از مادّه «ليط» (بر وزن ليل) به معناى چسبيدن و آميختن به چيزى است.
[۲] «مخطّ» به معناى شكاف و گودال است و به قبر نيز اطلاق مى كنند؛ زيرا قبلا خطّى مى كشند، سپس آن را مى شكافند.
[۳] «زوره» از مادّه «زيارت» و به همان معناست.
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج۴، ص۵۸۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مرگ
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام زمان (عج) هم منتظر فرج است
🔹با کمال دوستی ما نسبت به #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ظهور او نه به حرف بنده است و نه به حرف شما. به حضرت امیر علیه السلام هم پیشنهاد کردند با معاویه بساز. اگر بنا بود به حرف آنها گوش کند، از همان اول گوش میکرد. به ایشان گفتند: «با او بسازید، بعد که حکومت شما مستقر شد با او بجنگید»، ولی حضرت به حرف آنها گوش نکرد. خدا چه صبری داده به حضرت غایب عجل الله تعالی فرجه الشریف که هزار سال است میبیند بر سر مسلمانها چه بلاهایی میآید و چه بلاهایی خود مسلمانان بر سر هم میآورند، و همه را تحمل میکند!
در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۲۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢چرا امتحان به غیبت امام زمان از شدیدترین امتحانات است؟ (بخش اول)
🔹یکی از حکمتها و اسرار غیبت و پنهان زیستی #امام_مهدی (عج)، #امتحان و آزمایش انسانها ـ به خصوص شیعیان ـ است. آنان در این ابتلا و آزمون، باید پایبندی و باور عمیق خود به #مهدویت و نیز میزان اخلاص و علاقه خود را نشان دهند. در غیبت #امام_موعود شباهت هایی به پیامبران پیشین وجود دارد؛ به ویژه آنکه آنها نیز دارای غیبت ـ کوتاه مدت یا طولانی ـ بودند. خداوند همانطور که با غیبت پیامبران، امت آنان را آزمایش کرده است، میخواهد امت اسلامی را نیز بیازماید و شاید این برابری طول غیبت خاتم الاوصیا با غیبت مجموع پیامبران، برای این باشد که می خواهد این امت را با آزمایش هایی سختتر از آزمون آنها، بیازماید.
🔹از روایات مختلف، به دست میآید که #مؤمنان در #دوره_غیبت، گرفتار آزمایش های بزرگی خواهند شد؛ چنانکه امت های پیش از این نیز دچار آزمونها و ابتلائات مختلفی بودند؛ «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُون. وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّـهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِین؛ [۱] آیا مردم گمان کرده اند، همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها می شوند و آنان [به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث] مورد #آزمایش قرار نمی گیرند؟ در حالی که یقیناً کسانی را که پیش از آنان بودند، #آزمایش کرده ایم [پس اینان هم بی تردید آزمایش می شوند]، و بی تردید خدا کسانی را که [در ادعای ایمان] راست گفته اند می شناسد، و قطعاً دروغگویان را نیز می شناسد». به سبب طولانی شدن غیبت، عدهای از مردم دچار تردید، حیرت و می شوند و از باور به #ظهور_منجی_موعود، برمیگردند؟! این آسیبها و عوامل مشکلزا در عصر غیبت، عبارت است از:
1⃣حیرت و سرگردانی
🔹امام عسکری (ع) فرمود: «بدانید که فرزندم غیبتی خواهد داشت که نادانان، در آن دچار سرگردانی میشوند و آنها که برای ظهورش از پیش خود وقت تعیین میکنند، به دروغگویی میافتند». [۲] ابن عباس نیز گفته است: «پس از یک غیبت طولانی و حیرت ظلمانی، ظاهر میشود». [۳]
2⃣گمراهی و ضلالت
🔹در دوران پرآشوب غیبت، عدهای از مردم از مسیر حق برگشته، دچار اختلاف و گمراهی می شوند و از هدایت های الهی باز میمانند. پیامبر اکرم (ص) می فرمود: «تکونُ له غیبة و حیرة تَضِلُّ فیها الامم؛ [۴] برای او غیبت و برای امت حیرتی خواهد بود که خیلیها در آن دوران گمراه خواهند شد». سدیر میگوید: امام صادق (ع) فرمود: «...وای بر شما! در کتاب جَفر [۵] نظر انداختم... و در ولادت #قائم ما و غیبت او و طولانی شدن آن و مدت عمر وی، تأمل کردم و دیدم که مردم با ایمان، گرفتار بلاها و مصیبتها هستند و به جهت طولانی شدن دوران غیبت، در دلهایشان شک و تردید راه مییابد و بیشتر آنها از دینشان برمیگردند...». [۶]
3⃣برگشت از اعتقاد به مهدویت
🔹امام رضا (ع) از پدران بزرگوارش از امام علی علیهم السلام نقل میکند: «در #دوران_غیبت جز دینداران خالص ـ که یقین در جانشان رسوخ کرده و خداوند از آنان بر ولایت ما پیمان گرفته و ایمان در جانشان ثابت کرده و به دم الهی یاریشان نموده است ـ کسی بر اعتقاد خود، استوار نخواهد ماند». [۷] به همین مضمون از امام عسکری و امام سجاد علیهماالسلام نیز روایاتی نقل شده است. [۸]
4⃣قساوت و تیرهشدن دلها
🔹در روایت است: «به جهت طولانی شدن غیبتش، دلها سخت و تیره میشود و جز آنها که خداوند ایمان به او را در قلوبشان نشانده و به دم الهی یاریشان کرده است، کسی دیگر بر اعتقاد او باقی نماند». [۹]
5⃣عدم تحمل و برداری
🔹امام صادق (ع) نیز فرموده است: «شتاب مردم برای این کار آنان را هلاک میسازد. خداوند برای شتاب مردم، شتاب نمیکند. برای این امر، مدتی هست که باید پایان پذیرد. اگر مدت آن سرآید، نه ساعتی جلو میافتد و نه ساعتی تأخیر میشود». [۱۰] #ادامه_دارد...
پینوشتها؛
[۱] سوره عنکبوت، آيات ۲و۳
[۲] اثباتالهداة، شیخ حر عاملی، ج۳، ص۴۸۲، ح۱۸۹.
[۳] یومالخلاص، کامل سلیمان، ج۱، ص۳۴۶؛ الزام الناصب، یزدی حائری، ص۶۲.
[۴] کشفالغمة، اربلی، ج۱، ص۳۱۱؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۱، ص۷۲.
[۵] جَفْر عنوان کتاب حدیثی است که به املای پیامبر اکرم(ص) و خط امام علی(ع) بر پوست بزغاله نوشته شد. کتاب جفر از ودایع امامت و از منابع علم امام به شمار میآید که مطابق برخی از روایات، تنها پیامبر(ص) و اوصیای او میتوانند به آن نگاه کنند. [ویکی شیعه]
[۶] اثباتالهداة، شیخ حر عاملی، ج۳، ص۴۷۵، ح۱۶۲.
[۷] همان، ص۴۶۴، ح۱۱۷.
[۸] ر.ک: همان، ج۳، ص۷۹، ح۱۸۰؛ ص۴۶۷، ح ۱۲۷.
[۹] همان، ص۴۸۸، ح۲۰.
[۱۰] اصول کافی، کلینی، ج۱، ص۳۶۹؛ الغیبة، نعمانی، ص۱۵۸
منبع؛ پرسمان
#امام_زمان #امام_مهدی
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸كَفى بِالْمَرءِ عَيْـبا اَنْ يَنْظُرَ مِنَ النّاسِ اِلى ما يَعْمى عَنْهُ مِنْ نَفْسِهِ، اَوْ يُعَيِّرَ النّاسَ بِـما لا يَسْتَطيعُ تَرْكَهُ
🔹در عيب يك انسان همين بس، كه در مردم به عيبى بنگرد كه در خودش نيز هست و از ديدن آن نابيناست، يا مردم را بر چيزى سرزنش كند كه خودش نمى تواند آن را ترك كند.
📕امالى مفيد، ص ۶۷
#پيامبر_اكرم
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢خداوند در «قرآن» از چه روش هایی برای اثبات «معاد» استفاده كرده است؟ (بخش دوم)
💠يكی از بحث هایی كه درباره #معاد مطرح می شود راه های اثبات آن است. خداوند متعال در #قرآن_مجيد، «معاد» را از شش راه اثبات كرده؛ كه به طور فشرده به آن مى پردازيم:
4⃣«همچون آفرينش اوليه»
🔹عربى بيابانگرد كه قطعه استخوانِ پوسيده انسانى را در دست داشت خدمت حضرت رسول (ص) رسيد و آن را با دستان خود خرد كرد و بر روى خاك ها ريخت و سپس خطاب به پيامبر (ص) عرض كرد: اى محمّد (ص)! اين استخوانِ خاك شده چگونه دوباره به حالت اوّل باز گشته و بر آن گوشت روئيده و بقيّه اعضاى بدن انسان تشكيل گرديده، و انسان آفريده مى شود؟ «قرآن مجيد» در پاسخ وى در سوره «يس» آيه ۷۸ و ۷۹ مى فرمايد: «وَ ضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَ نسِىَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْىِ الْعِظَامَ وَ هِىَ رَمِيمٌ - قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِى أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ»؛ (و براى ما مثالى زد و آفرينش خود را فراموش كرد و گفت: چه كسى اين استخوان ها را زنده مى كند در حالى كه پوسيده است؟! - بگو: همان كسى آن را زنده مى كند كه نخستين بار آن را آفريد، و او نسبت به هر مخلوقى داناست).
🔹اى انسان! مگر روز اوّل چه بودى؟ خداوند پدر و مادرت حضرت آدم (ع) و حوا (س) را از خاك آفريد. حال اگر بميرى و تبديل به خاك شوى و خداوند بخواهد دوباره تو را از خاك بيافريند، آيا كار مشكلى است؟ دانشمندان معتقدند كره خاكى ما در گذشته بسيار دور از خورشيد جدا شده و گازهاى فراوانى اطراف آن را گرفته بود. كم كم آن گازها تبديل به آب شد و همچون باران هاى سيلابى بر روى زمين باريد، به گونه اى كه تمام سطح آن را فرا گرفت، سپس تدريجاً آبها در گودى هاى زمين فرو رفت و درياها و درياچه ها تشكيل شد در پى آن ردّ پاى انسان و ديگر موجودات زنده بر روى خشكى ها و داخل آب هاى كره زمين پيدا شد. آرى تمام موجوداتِ زنده از همين خاك آفريده شده اند، و خداوند مى تواند دوباره آنها را از خاك بيافريند. بنابراين، آفرينش اوّليّه ات را فراموش مكن و منكر جهان پس از مرگ مشو.
5⃣«خلقت آسمان و زمين»
🔹آيه ۸۱ سوره «يس» راه ديگر اثبات معاد را چنين معرّفى مى كند: «أَوَ لَيْسَ الَّذِى خَلَقَ السَّماوَاتِ وَ الْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلَى وَ هُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ»؛ (آيا كسى كه آسمانها و زمين را آفريد، قادر نيست همانند آنان را بيافريند؟! آرى [مى تواند]، و او آفريدگار آگاه است). خداوندى كه قادر بر آفرينش آسمان هاى گوناگون و زمين وسيع و گسترده با تمام مخلوقاتِ آن است، خداوندى كه كهكشان هاى فراوان با ستاره هاى بى شمارِ آن را آفريده، آيا نمى تواند انسان هاى خاك شده را مجدداً بيافريند؟! #ادامه_دارد...
📕داستان ياران، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابيطالب(ع)، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ اول، ص ۷۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معاد #قيامت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️دستوراتی برای پیش از ازدواج
🔹 #اسلام قبل از اینکه #ازدواج بشود بین دو نفر، به او میگوید چه جور آدمی انتخاب کن؛ به او میگوید چه جور شوهری انتخاب کن. چه جورش را آنجا میگوید. چرا؟ برای اینکه این شوهر و زن مبداء یک فرد است یا فردها، اسلام میخواهد این فرد را که به #جامعه میخواهد تحویل بدهد #صالح تحویل بدهد. قبل از اینکه اینها ازدواج کنند زن چه جور باید باشد، شوهر چه جور باید باشد، اخلاقش چه باشد، اعمالش چه باشد، او اخلاقش چه باشد، اعمالش؛ در چه خانوادهای تربیت شده باشد.
بیانات حضرت امام در جمع ایرانیان خارج از کشور ۵۷/۱۰/۱۰
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢گستره عفاف (بخش هشتم)
🔸در این نوشتار برآنیم که ثمرات و نتایج #عفت_ورزی را در جامعه مورد بررسی قرار داده، و با نگاهی به عوامل سیر نزولی توجه به فرهنگ #عفاف و #حجاب، راهکارهای اجرایی که باعث رشد و ترویج این فرهنگ در جامعه می شود را ارائه دهیم.
💠راهکارهای اجرایی عفاف
🔹هر چه بر میزان پیشرفت و توسعه علمی بشر امروز افزوده می گردد، نیاز او به #اخلاق، #معنویت و ارزش های انسانی بیشتر می شود. علت اینکه چرا هر روز گرایش های دینی در سطح جهان بیشتر خودنمایی می کند، آیا جز این است که پیشرفت و توسعه تکنولوژی بدون لحاظ نیازهای حقیقی انسان به امور دیگر، هرگز نتوانسته پاسخگوی خواست های درونی انسانها باشد؟ حال چه باید کرد؟ چگونه می توان برای بهبود وضعیت انسانها و به ویژه قشر جوان که نقش بیشتری در آینده سازی فردای جامعه دارند راهبرد عملی ارائه داد؟ آنچه در ذیل آمده است بخشی از راهکارهایی است که با سرمایه گذاری در جهت اجرای آنها می توان شاهد جامعه ای با هویت و بالنده بود.
1⃣تقویت ایمان
🔹یکی از راه های مبارزه با فساد و گناه، (بلکه مهمترین آنها) تقویت ایمان است. تلاش برای بیداری وجدان ها، توجه دادن به خدا و حسابرسی روز جزا، مسأله عمل و عکس العمل در نظام جهان، سبب تقویت ایمان در انسان میگردد. ایمان، بازدارنده از گناه، موجب روشن بینی، یافتن راه صحیح، حفظ و حراست وجود و مایه تقوا است. باید این باور و یقین در انسان به وجود آید که جهان بی حساب و بیهوده آفریده نشده، و انسان کیفر و پاداش عمل خود را می بیند. کسانی که معتقد به خدای متعال نیستند و تقوا و ایمان در دلشان استقرار ندارد، ممکن است دست به هر عمل خلافی بزنند. #ادامه_دارد...
منبع: تبیان
#عفاف #عفت #حجاب
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ امام زمان (عج)
🔸حضرت آیت الله بهجت قدسسره:
🔹هر چند #حضرت_حجت علیهالسلام از ما غایب و ما از فیض حضور آن حضرت محرومیم، ولی اعمال مطابق یا مخالف دفتر و راه و رسم آن حضرت را میدانیم؛ و اینکه آیا آن بزرگوار را با اعمال و رفتار خود خشنود میکنیم، و سلامی - هر چند ضعیف - خدمتش میفرستیم؛ و یا آن حضرت را با اعمال ناپسند، ناراضی و ناراحت میکنیم!
📕در محضر بهجت، ج ١، ص ۳۶۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه (وصیتنامه امام علی علیه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام) - (بخش پنجم)
🔹پسرم خود را ميزان بين خود و ديگران قرار بده، بنا بر اين آنچه براى خود دوست دارى براى ديگران هم دوست بدار، و هر چه براى خود نمى خواهى براى ديگران هم مخواه، به كسى ستم مكن چنانكه دوست دارى به تو ستم نشود، و نيكى كن چنانكه علاقه دارى به تو نيكى شود، آنچه را از غير خود زشت مىدانى از خود نيز زشت بدان، از مردم براى خود آن را راضى باش كه از خود براى آنان راضى هستى، هر آنچه را نمى دانى مگو، اگر چه دانسته هايت اندك است، و آنچه را دوست ندارى در باره تو بگويند تو هم درباره ديگران مگوى. آگاه باش كه خودپسندى ضدّ صواب و آفت خردهاست. پس كوششت را به نهايت برسان، و در امور مادى خزانهدار وارث مشو. هرگاه به راه راست هدايت شدى در برابر پروردگارت به شدت فروتن باش.
🔹معلومت باد كه در پيش رويت راهى دراز همراه با مشقتى سخت است، در اين راه از طلب درست، و توشه به اندازه برداشتن و سبكبارى از گناه بىنياز نيستى، پس بيش از قدرتت بر خود بار مكن، كه سنگينىاش وزر و وبالت شود. اگر محتاجى را يافتى كه قدرت بر دوش نهادن زاد و توشهات را تا قيامت دارد و در فرداى محشر كه به آن توشه نيازمند شدى در اختيارت بگذارد، وجودش را غنيمت بدان و زاد و توشهات را بر دوشش بگذار، و در حالى كه قدرت اضافه كردن زاد و توشه را بر دوشش دارى تا بتوانى اضافه كن، چه بسا با از دست رفتن فرصت، چنين شخصى را بجويى و نيابى. به روز داشتن دارايى، اگر كسى از تو وام خواست وامش ده تا در روز تنگدستىات ادا كند.
🔹آگاه باش كه در پيش رويت گذرگاه سختى است، آن كه سبكبار است در آن گذرگاه حالى بهتر از سنگين بار دارد، و آن كه دچار كندى است بد حالتر از شتابنده در آن است. در آنجا محل فرود آمدنت به ناچار يا در بهشت است يا در جهنّم، پس پيش از در آمدنت به آن جهان توشه آماده كن، و قبل از ورودت منزلى فراهم ساز، كه بعد از مرگ تدارك كردن از دست رفته ممكن نيست، و راه بازگشت به دنيا براى هميشه بسته است. آگاه باش آن كه خزائن آسمانها و زمين در اختيار اوست به تو اجازه دعا داده، و اجابت آن را ضمانت نموده، و دستور داده از او بخواهى تا ببخشد، و رحمتش را بطلبى تا رحمت آرد، و بين خودش و تو كسى را حاجب قرار نداده و تو را مجبور به توسل به واسطه ننموده، و اگر گناه كردى از توبه مانعت نشده، و در عقوبتت عجله نكرده، و به باز گشتت سرزنشت ننموده،
🔹و آنجا كه سزاوار رسوا شدنى رسوايت نكرده، در پذيرش توبه بر تو سخت گيرى روا نداشته، و به حسابرسى گناهانت اقدام نكرده، و از رحمتش نااميدت ننموده، بلكه خوددارى از معصيت را برايت حسنه قرار داده، و يك گناهت را يك گناه، و يك خوبيت را ده برابر به شمار آورده، باب توبه و باب خشنوديش را به رويت گشوده، هرگاه او را بخوانى صدايت را بشنود، چون با او به راز و نياز برخيزى رازت را بداند، پس نياز به سوى او مىبرى، و راز دل با او در ميان مىگذارى، از ناراحتى هايت به او شكايت مىبرى، و چاره گرفتاری هايت را از او مىخواهى، بر امورت از حضرتش يارى مىطلبى، از خزائن رحمتش چيزهايى را مىخواهى كه غير او را بر عطا كردنش قدرت نيست، از قبيل زياد شدن عمرها، سلامت بدنها، و گشايش روزيها. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_علی #اميرالمؤمنين
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه (وصیتنامه امام علی علیه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام) - (بخش ششم)
🔹خداوند كليدهاى خزائن خود را در اختيار تو گذاشته به دليل آنكه به تو اجازه درخواست از خودش را داده، پس هرگاه بخواهى مىتوانى درهاى نعمتش را با دعا باز كنى، و باران رحمتش را بخواهى. پس تأخير در اجابت دعا نا اميدت نكند، زيرا عطا و بخشش به اندازه نيّت است، چه بسا كه اجابت دعايت به تأخير افتد تا پاداش دعا كننده بيشتر، و عطاى اميدوار فراوانتر گردد. و چه بسا چيزى را بخواهى و به تو داده نشود، ولى بهتر از آن در دنيا يا آخرت به تو عنايت گردد، يا به خاطر برنامه نيكوترى اين دعايت مستجاب نشود.
🔹و چه بسا چيزى را مىخواهى كه اگر اجابت گردد دينت را تباه كند. روى اين حساب بايد چيزى را بطلبى كه زيباييش براى تو برقرار، و وبالش از تو بركنار باشد، كه ثروت براى تو باقى نيست و تو هم براى آن باقى نخواهى بود. پسرم معلومت باد براى آخرت آفريده شدهاى نه براى دنيا، و براى فنا نه براى بقا، و براى مرگ نه براى حيات، در منزلى هستى كه بايد از آن كوچ كنى، و جايى كه از آن به جاى ديگر برسى، و خلاصه در راه آخرتى، و صيد مرگى كه گريزنده از آن را نجات نيست، و از دست خواهندهاش بيرون نرود، و ناگزير او را بيابد.
🔹از اينكه مرگ تو را به هنگام گناه دريابد - گناهى كه با خود مىگفتى از آن توبه مىكنم - بر حذر باش، مرگى كه بين تو و توبهات مانع گردد، و بدين صورت خود را به هلاكت انداخته باشى. ياد مرگ پسرم مرگ را و موقعيتى كه ناگهان در آن مىافتى، و بعد از مرگ به آن مىرسى زياد به ياد آر، تا وقتى مرگ برسد خود را مهيّا، و دامن همت به كمر زده باشى، مباد كه مرگ از راه برسد و تو را مغلوب نمايد. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_علی #اميرالمؤمنين
هدایت شده از mesaghمیثاق
💢سریال بیمسئولیتیهای حجاریان؛ از توبه دروغین ۸۸ تا تکذیب حمایت از روحانی/ وقتی «دندانههای کلید روحانی» هم سالهای سیاه تدبیر و امید را گردن نمیگیرد!
🔹🔸انتشار گفتگوی سعید حجاریان با روزنامه اعتماد، حواشی متعددی را به همراه داشته است. هر چند بسیاری از بخشهای این گفتگو، تکرار مکررات سابق بوده و وی حرف جدیدی ندارد، اما بخشی از سخنان حجاریان که با حمله به دولت سیزدهم و آیتالله رییسی همراه بوده، بار دیگر موجب حیرت افکار عمومی از فراموشکاری امثال حجاریان شد.
♦هر چند بخشی از این مواضع سعید حجاریان را میتوان پای احوالات ناخوشِ شخصی وی گذاشت اما حداقل انتظار از اطرافیان یا رسانههای گفتگو کننده با او این است که تلاش کنند این احوالات بر شبه تحلیلهای او با فراموشی مواضع پیشینی که اتخاذ کرده، تاثیری نگذارد.
♦تئوریسین جریان اصلاحات هر چند پس از ناکامی در کودتای ۸۸ علیه رای ملت، با صراحت تمام اعلام کرد که «من در اين انتخابات با ارائه تحليلهای ناصواب مرتكب خطاهای سهمگين شدهام كه از آنها تبری میجويم چون قطعا مورد رضای محبوب عالميان نيست و موجب ندامت است»، اما بهنظر این پذیرش نفاقگونه اشتباهات بزرگش تنها برای جلب رافت و ترحم نظام و مراعات احوالات وی بوده و پس از آن نیز او با ادامه ارائه تحلیلهای ناصواب و پر خطا، هم جریان سیاسی منتسب به خود را به ورطهی نابودی کشانده و هم هزینههای سنگینی به کشور وارد کرده است.
♦سعید حجاریان در حالی در گفتگوی امروز خود با روزنامه اعتماد دولت سیزدهم را ناتوان و ناکارآمد معرفی و خواستار استعفای آن شده، که هیچ اشارهای به وضعیتی که توسط دولت مورد حمایت وی و همفکرانش بر کشور حاکم و عملا کشوری بدتر از یک کشور جنگزده تحویل دولت سیزدهم شد، نمیکند!
♦«حاضریم دندانههای کلید روحانی باشیم»، «اصلاحطلبان باید از تجارب خودشان استفاده و به تداوم دولت آقای روحانی کمک کنند و باید بکوشند روحانی دوام آورد و بماند»، «در حال حاضر اصلاحطلبان در کابینه دولت یازدهم حضور دارند و پایگاه اجتماعی دولت هم اصلاحطلبان هستند؛ بنابراین لازم نیست بین اصلاحطلبان و اعتدالگرایان تفکیکی قائل شویم»، «من ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ به ادامه مسیر تدبیر و امید رأی میدهم» و «روحانی با یک دسته کلید برای حل مشکلات آمده است» و... تنها بخشی از دهها حمایت تئوریسین جریان اصلاحات از دولت ویرانگر حسن روحانی است که او در این مسیر حتی همفکران خود را بهدلیل توصیف دولت روحانی به «رحم اجارهای» نیز مورد حمله قرار میداد و میگفت: «ما بهتر از روحانی نداریم و باید از او حمایت کنیم»!
♦اما با ظهور ناکارآمدی زائدالوصف دولت روحانی و به ورطه نابودی کشاندن کشور، سعید حجاریان در برائت از وی بر دیگران سبقت گرفته و با تکیه بر روحیات ناخوشگونهی خود در یک فراموشی خودخواسته از اتخاذ مواضع پیشین، اعلام کرد که «اصلاحطلبان هیچگاه با روحانی عقدی بهمعنای ائتلاف نبسته بودند!».
♦بهنظر میرسد این تحلیلگر بیمایه و دوستانش که هیچگاه در دوره دولت روحانی نگران معیشت مردم و اقتصاد کشور نشده و بدون «عذرخواهی از پیشگاه ملت» حتی حاضر به «مسئولیتپذیری» در برابر دولتی که تمام قامت از آن حمایت و عملا با «دِرو کردن صندلیهای مدیریتی در دولت روحانی» از مسببان وضع موجود هستند، با مشاهده تلاشهای شبانهروزی دولت سیزدهم و موفقیت در رفع مشکلات کشور و کاهش لطمات وارد شده به مردم در ۸ سال دورهی ویرانگری حسن روحانی، بر آن هستند تا با حملات متعدد و حاشیهسازی برای دولت سیزدهم و سنگاندازی در مسیر پیشرفت کشور، با ترفند «فرار به جلو» هم از پاسخگویی به افکار عمومی طفره رفته و هم با ارائه تحلیلهای غلط و ناصواب از وضعیت کشور، به ایفای نقش همیشگی خود در سربازی برای دشمنان ملت با ناامید سازی مردم، بپردازند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی تو هر شرایطی شکم از همه چی مهمتره
🔺سیل در گوئیانگ چین و بی تفاوتی مردم
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نیروهای واگنر پس از توافق با کرملین در حال ترک روستوف هستند
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جریان عظیم آب پس از باز شدن دروازه های سد «لاس کابرا» در شیلی
🔻 پس از بارش های شدید اخیر در شیلی، حجم عظیمی از سیلاب پشت سدهای این کشور جمع شده است.