هدایت شده از mesaghمیثاق
دولتمرد را اقتدار باید
امروز بر کسی پوشیده نیست که جامعه ایرانی، در عرصههای مختلف، دارای دوگانگی یا چندگانگیهایی است که بعضا روند #سیاستگذاری را با اختلال، مواجه مینماید. چرایی بروز این چندگانگیها را میتوان در فقدان اقتدار دولت، یافت. به گفته چارلز مریام، «کسی که اقتدار دارد، مانند راننده اتوبوس است. او مجاز است به صلاحدید خود عمل کند، اما باید مسافران را در مسیر مطلوب ببرد. در غیر این صورت، مسافران، اتوبوس را ترک میکنند و راهی را که میخواهند، پیش میگیرند.» اگر مسافران اتوبوس ایران، پیاده شده و هر یک، به راهی میروند، یکی از دلایل آن، کاهش چشمگیر اقتدار دولت است. اگر برخی از دختران جامعه، در انتخاب پوشش، راه خود را -که دقیقا در مقابل راه رسمی است- در پیش میگیرند، باید یکی از دلایل آن را در فقدان اقتدار دولت، جستوجو کرد. اگر برخی از کشاورزان، بدون کمترین توجهی به دولت، به روش دلخواه خود، منابع آب و خاک را از بین میبرند، اگر بانکها با سیاستهای دولت همراهی نمیکنند، اگر خودروسازان، به لطایفالحیل، دولت را دور میزنند، اگر برخی از ورزشکاران و هنرمندان، از جیب مردم برمیدارند، به نظام لگد میزنند و به ریش دولت میخندند، اگر یک بچهپولدار، به خود جرأت میدهد افسر پلیس را زیر مشت و لگد بگیرد، اگر پزشک و کاسب و وکیل و بازاری، برای فرار از مالیات، از کارتخوان، استفاده نمیکنند، اگر صنایع نفت، درآمدهای خود را شفاف نمیکنند، همه را باید در فقدان اقتدار دولت یافت و این، مسئله مهمی است که کشور در یک دهه گذشته، با آن دستبهگریبان بوده است. شاید کمتر کسی را بتوان یافت که به انحاء مختلف، بر ناکارآمدی دولت در تمشیت امور جامعه، صحه نگذارد. این ناکارآمدی، موجب کاهش اقتدار شده است و کاهش اقتدار، منجر به ناکارآمدی بیشتر. این چرخه، آنقدر ادامه خواهد یافت تا دولت، به موجودی بیخاصیت، تبدیل شود.
چرخه شوم «ناکارآمدی-فقدان اقتدار» را باید با بازتولید اقتدار متوقف کرد. اقتدار، پیش از هر چیز، باید در دولتمردان، ایجاد شود و به تدریج به برنامهها و سیاستها سرایت کند.
دولتمرد را #اقتدار باید.
هدایت شده از mesaghمیثاق
برپیغمیر.mp3
1.81M
آنکه به "ولی" نپیوسته است بر "ولی" است!
#وسط_بازی_ممنوع!
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای رئیسی و نمایندگان مجلس
ایشان وهن دولت است
وهن نظام است
توهین به مردم است
یا این لکه ننگ را که جایگزین بهترین وزیر دولت شد کنار بگذارید
یا خود شما وهن دولت و نظام هستید
غلط میکند کسی که حداقل 50 میلیون حقوق میگیرد می گوید کارگر قناعت کند با هفت میلیون تومن زندگی کند
هدایت شده از mesaghمیثاق
با برداشتن چند تا صفر از جلوی پول ملی نصف شبهات ملت رفع میشه :)))
#حماقت #جنگ_رسانه_ای
هدایت شده از mesaghمیثاق
عیبی نداره
این کارها رو بکنید بعد قیمت ها دست خداست:
تمام بازارها به مالکیت دولت دربیاید
هیچ کسی مالک هیچ مغازه ای در بازار نباشد
هر کسی زودتر رسید صبح، مغازه آن روز در اختیار او باشد
هیچ کسی بیرون از بازار حق ندارد خرید و فروش کند
حق ندارد انحصار داشته باشد
حق ندارد تبلیغ کند
حق ندارد خلاف شرع عمل کند
حق ندارد دروغ بگوید
حق ندارد تدلیس و نجش و غبن و .. داشته باشد
با شلاق در بازار بچرخید و هر کسی خلاف کرد همانجا بزنیدش
هیچ کس حق ندارد برود بیرون از بازار کالایی را بخرد و نمایندگی انحصاری داشته باشد
و ...
این کارها را بکنید بعد بگویید قیمت ها دست خداست!
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«در دوران حکومت امیرالمؤمنین میبینیم که آن حضرت - شخص خود امیرالمؤمنین، نه قاضی -...طبق این حدیثی که چند جا نقل شده: «کان یخرج الی السّوق و معه درّة»،وارد بازار مسلمانها میشد، در حالی که تازیانه در دستش بود. تازیانه را برای نوازش که نمیآورند. امیرالمؤمنین نمیرفت که اگر کسی را در بازار دید تخلف میکند، به قوهی قضائیه بگوید که او را مجازات کن، میرفت تا خود او اعمال قدرت بکند و خود او مانع از ظلم و تجاوز بشود. در یک روایت دیگر این را با تفصیل بیشتری ذکر کرده: «کان علىّ (علیه الصّلاة و السّلام) کلّ بکرة یطوف فی اسواق الکوفة سوقا سوقا و معه الدّرّة»؛ یعنی هر روز امیرالمؤمنین این کار را میکرد؛ کار دفعی نبود. بلکه کار مداوم و مستمر امیرالمؤمنین این بود که به همهی مراکز کسب و تجارت و بازارها سر میزد و تازیانه هم - «معه الدّرّة علی عاتقه» - در دستش بود و روی شانهاش؛ یعنی آمادهی به کار، که اگر دید کسی دارد ظلم میکند، همان جا امیرالمؤمنین تعزیز شرعی را دربارهی او اجرا کند. به عامل خود یعنی استاندار خود در مصر که جناب مالک اشتر هست، امیرالمؤمنین سفارش میفرمایند که: «فمن قارف حکرة بعد نهیک ایّاه فنکّل به»؛ یعنی بعد از آنی که تو مردم را از احتکار و ضبط اشیاء مورد احتیاج مردم نهی کردی، کسی مرتکب این گناه شد، «فنکّل به»؛ با او سختگیری کن، از او انتقام بگیر. البته دنبالش میفرمایند: «فنکّل به و عاقبه فی غیر اسراف»؛ زیادهروی نکن، این شرط اصلی است.»
امام خامنهای ۱۳۶۶/۱۰/۱۱
بله جناب مخبر، بازار با شلاق حاکم مدیریت میشود نه با خواهش و التماس
هدایت شده از mesaghمیثاق
امروز رفتم بازار، یه کیفی خیلی به دلم نشست
بعد از اینکه قیمت گرفتم و خواستم بخرم، فروشنده برای تعریف و تمجید بیشتر گفت وارداتییه!
منم گفتم عه، میخواستم بخرم ولی چون گفتین وارداتیه نمیخرم:)
ما که تو صنعت چرم انقدر پیشرفته ایم، چه اصراری دارین که فکر کنین هرچیزی خارجی باشه، بهتره!!
ما متعصبانه #کالای_ایرانی میخریم.
هدایت شده از mesaghمیثاق
2.68M
توضیح مختصر در مورد جمله آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور
مخبر: دولت نمی تواند بازار را کنترل کند. بازار خودش باید خودش را کنترل کند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
«بابابرقی»
مصرف برق منازل را بابابرقی با «لامپ اضافه خاموش» کاهش داد.
کاهش مصرف گاز و گازگرفتی با «خطرناکه حسن» آقای ایمنی اتفاق افتاد.
نصف شدن تلفات رانندگی با سیاساکتی و داودخطر و همیار پلیس شدن کودکان رقم خورد.
کودکی من با دفتر و مداد و نوشابهبازکن اهدایی از شرکت گاز در مدرسه گذشت که همیشه حواسم به شعله بخاری منزل بود و به عشق انیمیشن بابابرقی هربار هر لامپ اضافه در منزل را خاموش میکردم و وقتی همیار پلیس شدم و کارت آن را گرفتم، همزمان که در خیابان به هر پلیسی احترام میگذاشتم، بستن کمربند ایمنی را یادآوری میکردم و سرعت و سبقت غیرمجاز را تذکر میدادم.
میتوان با صدهامیلیون هزینه کار فرهنگی، صدهاهزارمیلیارد صرفهجویی اقتصادی کرد.
به تعبیر رهبری، جلوگیری از اسراف و اصلاح الگوی مصرف، یک امر فرهنگی است.
کاری که تجربه لذتبخش و موفق آن وجود دارد اما تمام رسانه ملی به جای فرهنگسازی در دست عناصر ضدفرهنگی و مشوق مصرفزدگی مثل سرایایرانیها و لوازم آرایشیها و فروشگاههای زنجیرهای است..
اما عدهای عالمانه و عامدانه و یا از سر دلسوزی، اگر مشکلی در کشور به وجود میاید، راهی جز گران کردن و اصلاح قیمتی و سخت کردن معیشت مردم، روی میز سیاستگذار نمیگذارند و کام مردم را تلخ میکنند.
فرهنگسازی واجب فراموششده این روزهای ما هست و عجیب است آنانکه برای هرچیزی از بیحجابی تا هر بیقانونی دیگری نسخه فرهنگسازی میپیچند، در اقتصاد از آن فراری هستند..
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡 علاج هوسرانی های ما چیست؟
#ماه_شعبان
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❎ عزای عمومی برای رسمیت بخشی به تفکر پوسیده لیبرالیستی
#سیدمهدی_زریباف
🔹طرحی نو برای اقتصاد ایران
هدایت شده از mesaghمیثاق
نظم اجتماعی!
مساله ما نه اقتصاد است نه سیاست نه فرهنگ...
مساله اساسی "نظم اجتماعی" است
اینکه این نظم چیست؟
چگونه به وجود می آید؟
توسط کدام نیروها شکل می گیرد؟
کدام نظم مطلوب است؟
یک نظم نظم بازار است. نظمی که فرض کنید هیچ انحصاری وجود ندارد و همه افراد در شرایط برابر با یکدیگر رقابت می کنند. هرچند این فرض محال است و هیچوقت و در هیچ جای دنیا تجربه نشده است اما شما فرض محال کنید می تواند به وجود بیاید.
همه آزاد هستند و با یکدیگر رقابت می کنند برای کسب سود بیشتر. همه روابط هم کاملا حساب شده و بر اساس عرضه و تقاضا شکل گرفته باشد.
یک نظم نظم برنامه ریزی شده و مدیریت شده دولتی است. تصور کنید دولت بتواند به دقیق ترین شکل ممکن و در بهره ور ترین حالت هر کسی را سرجای خودش قرار دهد تا بهترین کار را انجام دهند و این فرض محال هم اتفاق بیفتد. همه در رفاه باشند اما آزادی و مالکیت وجود نداشته باشد.
یک نظم نظم ولایت محور باشد. مثل منظومه شمسی همه آزادانه در مدار خود حول ولی جامعه حرکت می کنند. همه با هم در یک پیوستگی و همبستگی به یک سمت حرکت می کنند. رابطه افراد با یکدیگر "اخوت" است و در یک رابطه طولی با ولی جامعه قرار دارند. هیچ رقابتی بین ایشان نیست و همه با یک دیگر برادرانه همکاری و همیاری دارند. هدف کسب سود مادی بیشتر نیست بلکه هدف رسیدن به کمال معنوی و رشد است. نظم اجتماعی که مالکیت اگرچه وجود دارد اما افراد جامعه مثل افراد یک خانواده با یکدیگر تعامل دارند و تمام مردم از فقیر و غنی خود را در برابر خداوند بنده و برده و در مقابل یکدیگر مسئول و مکلف می دانند. آخرت معنادار است و در یک پیوستگی ناگسستنی با دنیاست. دولت و حاکمیت خدمتگزار مردم هستند و کسب قدرت سیاسی هیچ نفع مادی برای کسی ندارد. طبقات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی از بین رفته و همه بدون هیچ اجباری به یکدیگر کمک می کنند.
شاید بگویید این حالت هم فرض محال است و هیچگاه محقق نخواهد شد.
اولا این وعده قطعی خداوند است و حتما محقق خواهد شد
ثانیا اگر کمی تامل کنیم قطعا حالت سوم از دو حالت دیگر به فطرت انسان و واقعیت زندگی ما نزدیک تر است. نمونه های بسیاری از این شیوه زیستن را تجربه کرده ایم. از دفاع مقدس گرفته تا کرونا و اربعین و اردوهای جهادی و حتی در محیط خانواده.
اگر به "انما المومنون اخوه" ایمان داریم نمی توانیم به دنبال جامعه بازار باشیم. نمی توانیم به دنبال روابطی باشیم که مبنای آن رقابت باشد به جای تعاون.
به راستی این چه مسلمانی است که برخی تبلیغ و ترویج می کنند؟
حرکت به سمت جامعه بازار و سرمایه داری لیبرال و جامعه کمونیستی چه آورده ای برای مردم دنیا و جوامع نابودشده آنها داشته؟
حرکت به سمت جامعه مهدوی چه دستاوردی برای ما خواهد داشت؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
2.68M
توضیح مختصر در مورد جمله آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور
مخبر: دولت نمی تواند بازار را کنترل کند. بازار خودش باید خودش را کنترل کند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
دکتر آیتی در کتاب زیر هزینههای تصادفات ایران را حدود ۷ درصد تولید ناخالص ملی محاسبه کرده است. این فاجعه است.
به هر حال متاسفانه سیستم اعمال مقررات ما (راهور، مجلس، وزارت راه، قوه قضاییه، وزارت کشور ...) ترجیح میدهند تقصیر را بیاندازند گردن خودروسازها. و چه کاری از این راحتتر؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وزیر کار با حقوق ۵۰ میلیونی،
به کارگران توصیه کرد که با حقوق ۷ میلیونی با قناعت بسازند!!!
▪️آقای رئیسی متشکریم با این وزیر انتخاب کردنت
▪️فشارهای مکرر مجلس یازدهم در برکناری وزیر حامی کارگران(عبدالملکی) و وزیر حامی تولید (فاطمی)
و روی کار آمدن امثال این فرد، لکه ننگ ابدی در کارنامه این مجلس است؛
💠 احمد نبویان
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیاری از ایرانی ها زیر این فیلم کامنت گذاشته بودند که قطعا ما اگر جای این افراد بودیم بلند نمی شدیم!
واقعیت این است که در جامعه بازار که رقابت یک اصل اساسی است افراد دائما خود را در یک بازی برد-باخت می بینند.
فرض کنید این افراد برای استخدام یا گرفتن یک خدمت به این مکان آمده اند. تمام فکر و ذکرشان از وقتی راه افتادند این بوده که چطور بپوشم؟ چه بگویم؟ چطور لبخند بزنم؟ چه حرکتی انجام دهم؟ از چه واژه هایی استفاده کنم؟ و در یک جمله: در رقابت با دیگران چطور پیروز شوم؟
حال به این اتاق انتظار رسیده اند. در رقابت با دیگران احتمال می دهید که انجام ندادن این حرکت باعث شکست شما شود. فلذا به اصل ماجرا هیچ فکری نمی کنید و این حرکت بی معنا و غیرمعقول را با دیگران انجام می دهید. چرا؟ چون نباید عقب بمانید و اگر عقب بمانید شکست خواهید خورد!
اما ایرانی ها که هنوز به این شکل درگیر جامعه بازار نشده اند به این راحتی حاضر نیستند برای رسیدن به یک شغل (یا خدمت) هر کاری را انجام دهند.
یکی از دلائلش این است که اگر به آن شغل یا خدمت نرسند از گرسنگی و سرما و گرما نمی میرند!
اما واقعا در بسیاری از کشورهای غربی وضعیت اینگونه است که یا باید حتما سر کار بروی یا اینکه با مرگ دست و پنجه نرم کنی!
اما در ایران به علت وجود ساختار و نظم اجتماعی حمایتگر این اتفاق بسیار کمتر می افتد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
اسلام میگه دو نوع شغل داریم
شغل دولتی
شغل غیردولتی
شغل دولتی ذیل "واجبات نظامیه" میاد
مشاغلی که از جنس خدمات واجب هستند
مثل قضاوت و حفظ امنیت و ...
در مورد این خدمات، فردی که تن به خدمت میده حق نداره درخواست دستمزد کنه. مثل کسی که برای نماز خوندن (امر واجب) بگه به من پول بدید!
اما حکومت باید نیازهای زندگی اون فرد رو تامین کنه
یعنی از بیت المال به قاضی و سرباز و ... حقوق بده و نیازهاشون تامین بشه
اما اندازه این تامین نیاز چقدره؟
قاعده اسلامی در اینجا "قاعده ارتزاق" است
یعنی باید دولت همه کارمندانش را بالای خط فقر برساند
این واجب است
حالا اگر بودجه اضافه تر داشت
ممکن است صلاح ببیند به کسی قدری بیشتر پاداش بدهد
اما این پاداش یک امر نهایتا "مستحب" است و طبیعتا در مقابل امر واجب (=تامین نیازهای همه کارمندان بالای خط فقر) قرار نمی گیرد و اگر قبل از تامین نیازهای همه کارمندان به سراغ پاداش دادن به مدیران برویم قطعا خلاف شرع و عدالت انجام داده ایم.
امروز اگر بخواهیم به کارمندان به اندازه خط فقر حقوق بدهیم قطعا به هیچ مدیری بیشتر از همان اندازه کارمندان نمی رسد
فلذا تفاوت حقوقها به حداقل ممکن می رسد
اما در قاعده ارتزاق آن چیزی که مهم است تعداد افراد تحت تکفل است. یعنی یک کارمند مجرد با یک کارمند با 4 فرزند تفاوت حقوق معنادار دارد نه اینکه به ازای هر فرزند 200 هزار تومان داده شود.
شأن افراد و انگیره خدمت و ... هم بهانه نمی شود برای اینکه به چند میلیون کارمند ظلم کنیم تا عده معدودی مدیر خوشحال شوند.
امیرالمومنین وقتی به حکومت رسید 60 درصد حقوق قاضی القضات کوفه را یکجا کسر کرد و به شأن و جایگاه و... او نگاه نکرد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
33.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای نقدینگی و تورم!
🔴انواع نقدینگی کدام است؟
🟠نقدینگی جبرانی چیست؟
🟡نقدینگی محرک چیست؟
🟢نقدینگی مکنده چیست؟
🔵راهکار توقف رشد نقدینگی؟
🔻راهکار صاف کردن زمین🔻
حتما بببینید...
هدایت شده از mesaghمیثاق
احیاء امر ولایت.mp3
553.3K
حقیقتا این ویژگی حضرت آقا منحصر به فرد است
گویی از روی متن ادبی ویرایش شده توسط استادان سخن میخواند اما واقعیت این است که سخنرانی است و بداهه گویی.
لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم
#ولایت
هدایت شده از mesaghمیثاق
پرفسور مسعود درخشان:
در هیچ دوره ای از تاریخ مثل امروز، فقرا از حق اغنیا دفاع نکرده اند.
هیچگاه در تاریخ معاصر کشورمان مثل امروز ندیده ایم که تحصیل کردگان فقیر، با شعار لیبرالیسم اینگونه از چپاولگری اغنیاء دفاع کرده باشند.
چرا و چگونه روشنفکران ما فریب خورده اند؟
#پرفسور_مسعود_درخشان
#مکتب_گران_کن
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سید یاسر جبرائیلی: در این کشور هر جا پیشرفتی میبینید، محصول تلاش بیمنت جوانان مومن و انقلابی است، هیچ نشانهای از تفکر لیبرال در آنجا نیست؛ اما هرجا عقبماندگی و خسارتی هست، حتما میتوان حضور پررنگ لیبرالها را مشاهده کرد.
برای تسریع پیشرفت کشور، چوب #لیبرالیسم را باید از لای چرخ اقتصاد خارج کرد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
7.73M
عدالت و حکمرانی
جلسه اول: مبنای نظریه عدالت
حق بنیادین بشر چیست؟
بررسی تطبیقی نظر جان لاک، شهید مطهری و مقام معظم رهبری
تکلیف محوری در مساله نظریه عدالت چگونه می تواند تاثیرگذار باشد؟
دریافت فایل صوتی
هدایت شده از mesaghمیثاق
01 نظریه عدالت و حکمرانی.mp3
14.81M
نظریه عدالت و حکمرانی جلسه اول
#نظم_اجتماعی 1