🔴📢ماجرای #دانشجویان_مظلوم_تاجیکستانی؛ از اهمال کاری دولت روحانی تا بایکوت رسانهای
@mesagh
همزمان با حضور وزیر کشور در تاجیکستان جریان مطالبه گری برای رسیدگی به ماجرای مشکوک محکومیت دانشجویان تاجیکستانی مقیم ایران، به راه افتاده است.
مطابق پیگیریهای هستههای بینالملل بسیج دانشجویی، اغلب دانشجویان تاجیکستانیای که در ایران تحصیل کردهاند صرفا به دلیل تحصیل در جمهوری اسلامی ایران در کشور خود #مجرم دانسته شده و مورد #بازجویی و #شکنجه قرار میگیرند، تا جاییکه مطابق اخبار واصله، تعدادی از آنان به 14 سال حبس محکوم شدهاند.
🔹«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور اخیرا به دعوت همتای تاجیک خود و برای توسعه روابط میان دو کشور وارد شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان شده است.
🔷 از جمله وقایع تلخ این سفر آنکه، نامه "جمعیت دانشجویان مسلمان تاجیک مقیم ایران" به آقای رحمانی فضلی در رسانههای مهم داخلی بایکوت شده است.
🔸 جمعی از دانشجویان مسلمان تاجیک مقیم ایران با نوشتن نامهای به آقای رحمانی فضلی برای پیگیری بازجویی و بازداشت بیش از ۵۰ تن از دانشجویان تاجیک مقیم ایران پس از بازگشت به کشورشان، از ایشان خواستند تا این مسئله را از مقامات جمهوری تاجیکستان پیگیری کنند.
🔸 اما بارگزاری این نامه در خبرگزاری تسنیم پس از دقایقی و در خبرگزاری فارس پس از چند ساعت حذف شد، که نشان دهنده بایکوت شدید رسانهای در مسئله تاجیکستان است.
🔸 با وجود آنکه زبان رسمی کشور تاجیکستان فارسی است و نزدیکیهای فرهنگی بسیاری میان دو ملت وجود دارد حمایت چندانی از سوی جامعه ایران برای مسلمانان مظلوم تاجیکستان صورت نمیگیرد و ارتباطی بین دو ملت وجود ندارد، دانشجویان باید این حوزه را جزو اولویتهای خود قرار دهند و به طور ویژه روی مسئله تاجیکستان و مسلمانان آن کار بکنند.
⭕️به دنبال این وقایع، جمعی از هستههای بینالملل بسیج دانشجویی در نامه به رئیس جمهور خواستار رسیدگی وضعیت دانشجویان به ناحق محکوم شده تاجیکستانی شدهاند.
🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای سراوان را شنیدید؟
دکتر سعید جلیلی سال۹۶ طی سفری که به استان های مرزی سیستان و بلوچستان و کردستان داشته بر اهمیت صادرات از طریق درگاه مرز تأکید داشته نه واردات و کوله بری.
ایشان می گوید:مرز باید به ویترین نظام بدل شود همانطور که یک مغازه بهترین اجناسش را در ویترین می گذارد
🌴🌴🌴
🔴📢انتخابات۱۴۰۰ و سناریوهای محتمل/۱
[ص 1⃣ از 2⃣]
هر چند زمان زیادی به انتخابات ۱۴۰۰ نمانده اما در بستر اجتماعی، زمینه نشاط سیاسی لازم در سطح عمومی مشاهده نمیشود.
حال آنکه به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسئله اصلی در ۱۴۰۰، مشارکت حداکثری است.
انتظار آن است نخبگان و بزرگان حوزوی، بدنه حوزه را برای تحقق این مطالبه رهبری عزیز فراهم سازند.
نکته مهم دیگر، مسئله کاندیداها و سناریوهای محتمل انتخاباتی است که در این یادداشت نکاتی در این باب بیان خواهد شد:
در هر دو جریان سیاسی مهم کشور، فعلا نوعی تردید و تشویش به چشم میخورد و متغیرهای زیادی پیش روی تصمیمسازان قرار دارد.
در جبهه #برجامیان(اعم از اصلاحطلبان و اعتدالیون)، افرادی مطرح هستند که مهمترین آنان آقایان:
#سیدحسن_مصطفوی، #جواد_ظریف، #آذری_جهرمی و جهانگیری هستند.
در مورد این گزینهها حواشی مهمی وجود دارد که ممکن است منجر به باخت قطعی آنان شود. از آن جمله؛
جهانگیری به واسطه #دلار_جهانگیری، هنوز دستمایه طنز عمومی شده و بعید است شانس خاصی داشته باشد اما همچنان برای تخریب جناح رقیب، گزینه مناسب و توانمندی است.
نام آذری جهرمی نیز با اموری گره خورده که حاشیهساز است؛ او مسئول اصلی فضای مجازی افسارگسیخته است. در #فتنه_بنزینی متهم به اهمال کاری است، چندین ماهوار مهم در دوره وزارت او #سقوط کرده است و از این سنخ موارد.
گرچه او به دلیل شرایط سنی و کارنامه اش، ممکن است بعنوان کاندیدای رسمی اعتدالی ها مطرح نشود اما همچنان یک عنصر مؤثر و تعیین کننده است؛ چنانکه در سال ۹۶ چنین بود. او بود که بیگ دیتاها و شبکههای مجازی را برای روحانی به خط کرد.
جواد ظریف بارها تصریح کرده کاندیدا نخواهد شد. به نظر میرسد او واقع بینانه خود را ارزیابی کرده و اذعان دارد که توانایی این کار را ندارد. کارنامه سیاه او در مورد برجام نیز مزید بر علت شده که توسط مردمی که عواقب برجام نافرجام و خسارتبار را با گوشت و پوست خود لمس کردهاند، اقبال چشمگیری به او نشود.
با اینهمه، او همچنان ظرفیتهای سیاسی و گفتمانی خاص خود را برای تاثیرگذاری بر فرایند انتخابات دارد و حتما در ۱۴۰۰ یکی از عناصر مؤثر و مهم خواهد بود.
علی لاریجانی، به زعم اغلب مطلعین و تحلیلگران، گزینه اصلی برجامیان برای ۱۴۰۰ است؛ هرچند از او تا کنون تکاپوی آشکاری مشاهده نشده اما تحرکات غیرآشکار ستاد او، بیش از تمام کاندیداهای محتمل دیگر است و نشان میدهد که به آسانی حاضر به چشم پوشی از کاندیداتوری نخواهد بود.
لاریجانی #شریک_برجام است و از این رو اعتدالی ها و اصلاحطلبان به او شدیداد بدهکارند و بهترین راه جبران هم انتخابات۱۴۰۰ است.
او سابقه حضور در ردههای بالای #سپاه را داشته و بعید نیست همچنان در این نهاد انقلابی، حامیانی داشته باشد. در حوزه قم هم تیم منسجم و متشکل و توانمندی دارد که سرپل ارتباطی او با طیف های مختلف حوزوی، خصوصا بیوت هستند و این مزیت نسبی مهمی است؛ اگرچه در میان فضلا و بدنه حوزه نسبت به او نگاه مثبتی وجود ندارد اما به هر حال، روابط مطلوب با برخی کانون های مؤثر در قم را نباید نادیده گرفت.
روابط مطلوب با جریان غربگرا و مشارکت در تحمیل برجام، مانع از آن نشده که لاریجانی از چشم سران جریان اصولگرایی بیفتد لذا او همچنان در میان تشکلهای سنتی و اثرگذار اصولگرای مانند #جامعه_روحانیت، #جامعه_مدرسین و #موتلفه، خواهان و طرفدار دارد.
نکته مهمی که در مورد لاریجانی باید بدان توجه کرد، عدم #ریسک_پذیری اوست! لذا به نظر میرسد در صورت عدم اجماع برجامیان بر لاریجانی یا فقدان حمایت جدی جامعتین و موتلفه او وی، هرگز وارد رقابت نخواهد شد. @mesagh
#سیدحسن_مصطفوی(خمینی) اما مهم ترین چهره مطرح شده در میان کاندیداهای محتمل برجامیان است؛ او اگرچه کارنامه خاصی در مدیریت کلان سیاسی نداشته و بعید نیست رجل سیاسی محسوب نشده، رد صلاحیت شود اما قطعا و حتما در ۱۴۰۰ یک عنصر تعیین کننده است که میتواند در جایگاه رهبری جناح غربگرا مطرح شود و در #بسیج_نیروها و انسجام بخشی به شبکه رأی اصلاحطلبان و اعتدالی ها، نقش آفرینی کند.
روابط مطلوب او با #احمدی_نژاد و مطرح شدن زمزمه دیدار لاریجانی با احمدینژاد به میزبانی وی، مسئله مهمی است که میتواند پروژه سیاسی پیچیده و مهم استراتژیستهای اعتدالی در #شیفت_کردن_از_اعتدال_به_عدالتخواهی را پیش ببرد و نیروهای اپوزسیون نمای شبهه عدالتخواه را در خدمت جریان اعتدال به خط کند.
پرهیز معنادار طیف رادیکال عدالتخواهی(طیف ضابطهمند و معتقد به انقلاب منظور نیست) از حمله به دولت و لاریجانی، تلویحا احتمال یک توافق نانوشته و محرمانه بین لاریجانی و احمدینژاد به وساطت سیدحسن مصطفوی را تقویت میکند.
🌴🌴🌴
🔴📢متن کامل نامه اعتراضی سرگشاده هستههای بینالملل دانشجویی 120 دانشگاه کشور در حمایت از #دانشجویان_مظلوم_تاجیکستانی
جناب آقای روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
ضمن عرض سلام و احترام، روز گذشته و همزمان با سفر وزیر محترم کشور به کشور تاجیکستان، نامهای از طرف تشکلی با نام «جمعیت جوانان مسلمان تاجیک» که دانشجویان تاجیکستانی مقیم ایران اعضای آن را تشکیل میدهند، خطاب به وزیر محترم کشور، آقای رحمانی فضلی در رسانهها منتشر گردید که خواستار پیگیری وضعیت دانشجویان به ناحق محکوم شده تاجیکستانی بود. @mesagh
مطابق پیگیریهای هستههای بینالملل بسیج دانشجویی، اغلب دانشجویان تاجیکستانیای که در ایران تحصیل کردهاند صرفا به دلیل تحصیل در جمهوری اسلامی ایران در کشور خود مجرم دانسته شده و مورد بازجویی و شکنجه قرار میگیرند، تا جاییکه مطابق اخبار واصله، تعدادی از آنان به 14 سال حبس محکوم گردیدهاند. تعداد افراد دستگیر شده نیز بسیار زیاد بوده و برای مثال در بازگشت اخیر حدود 60 نفر از دانشجویان تاجیکستانی از ایران به کشور خویش، قریب به 50 نفر از ایشان دستگیر شدند!
علاوه بر آن، مطابق اخبار متعدد واصله، دولت جمهوری تاجیکستان به این موضوع اکتفا ننموده و خانواده های دانشجویانی که در ایران حضور دارند را نیز مورد اذیت و آزار قرار میدهد تا ایشان اقدام به بازگرداندن فرزندان خود از ایران و تحویل ایشان به دولت نمایند. تهمت افراط گرایی، تروریسم و جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران(که خود بزرگترین قربانی تروریسم است) به کسانی زده میشود که تنها عمل سرزده از ایشان تحصیل در دانشگاههای ایران بوده است، جالب آن است که اغلب این افراد در دانشگاههایی تحصیل کردهاند که حتی فاقد تشکلهای دانشجوییای مانند بسیج دانشجویی یا انجمنهای اسلامی هستند و صرفا در آنها مسائل علمی طرح میگردد!
جناب آقای روحانی، هستههای بینالملل بسیج دانشجویی با بررسی دقیق عرصههای مختلف روابط ایران و تاجیکستان، مطالبات بسیار زیادی برای طرح در این حوزه دارند که تنها دلیل عدم رسانهای شدن آنها تا به امروز، امید به پیگیری وضعیت دانشجویان مظلوم تاجیکی در سایه بهبود مناسبات ایران با کشور و ملت دوست و همفرهنگ و همزبان تاجیکستان بوده است.
جناب آقای رئیس جمهور، ما دانشجویان بسیجی پیرو خط امامره، ضمن درک اهمیت بسیار بالای اعتلای سطح روابط دو کشور، از دانشجویان تاجیکستانیای که به ناحق مورد مؤاخذه قرار گرفتهاند حمایت نموده و از شما میخواهیم تا با صدور دستور پیگیری وضعیت این دانشجویان و رایزنی ویژه مسئولین ذیربط جمهوری اسلامی خصوصاً جناب دکتر رحمانی فضلی با همتایان تاجیکستانی برای آزادی این دانشجویان و همچنین دعوت مسئولین محترم دولت تاجیکستان به سعه صدر و حفظ احترام مسلمانان این کشور، مسئله فوق را پیگیری نموده و با تسلط ویژه خویش به اصول دیپلماسی و زبان مذاکره با دنیا، گرهی از مشکلات مسلمانان جهان گشوده و آن را به اطلاع دانشجویان برسانید.
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته
جمعی از هستههای بینالملل بسیج دانشجویی
🌴🌴🌴
انتخابات۱۴۰۰ و سناریوهای محتمل/۱
[ص 2⃣ از 2⃣]
▫️ #مهندسی_معکوس فرایند سال ۹۲، مهمترین نکته در تخمين سناریوی برجامیان است؛ ممکن است آنان با فرستادن عناصر مشهور به میدان، با اذعان به ردصلاحیت آنان، فضای انتخابات را تند و احساسی کنند و با موج سواری شب انتخاباتی، بدون هیچ طرح و برنامه خاصی، برنده بازی شوند.
سيدحسن مصطفوی ظرفیت آن را دارد که در نقش آقای هاشمی ردصلاحیت شده، به عنوان یک قربانی سیاسی، برای رأی آوری لاریجانی یا ظریف وارد میدان شود.
در کنار برجامیان، دو طیف سیاسی مهم دیگر، در ۱۴۰۰ نقش آفرینی مؤثر خواهند داشت؛ جریان انقلابی اعم از اصولگرایی و سایر عناصر این جریان و نیز #خط_سوم که تحلیل و بررسی آن بسیار مهم است.
در یادداشتهای آتی به سناریوهای محتمل این دو جریان خواهیم پرداخت.
🌴🌴🌴
🔴📢تکرار نقض یا تکرار عهد؟ جنگ تأویل قرآن برای توجیه برجام
نقدی بر ادعای اخیر روحانی پیرامون معاهدات پیامبر(ص)
ابوالفضل امامی میبدی/حوزوی_دکتری فقه سیاسی - گرایش روابط بین الملل
♦️ رئیس جمهور که قبلا برای توجیه #برجام، #عاشورا را #تحریف کرده و از آن درس مذاکره گرفته و سپس برای انتخابات ملک ری، مبنای تشیع و مشروعیت امیرالمؤمنین(ع) را زیر سوال برده بود و رأی خوبی هم از اهل سنت گرفت، این بار برای توجیه اشتباهات به سراغ «قرآن» رفته است. تأسفم از برخی #مدعیان_مرجعیت و #مدعیان_داغ_دفاع_از_ولایت_اهل_بیت(ع) است که در همه این موارد، خفقان برگزیدند.
▫️رئیس جمهور، با استناد به «فی کل مره» در آیه «الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مره …» (انفال، ۵۶) گفته اند که پس پیامبر(ص) دائما با کفار عهد می بستند و طرف مقابل دائما آن عهد را می شکستند و باز برای بار دوم و سوم و … پیامبر با آنان عهد می بست و آنان هم عهد می شکستند.
⭕️ این ادعا اشکالاتی دارد:
۱. نادیده گرفتن سیاق آیات
نادیده گرفتن آیه های ادامه این آیه که می فرماید اگر آنان در صدد خیانت برآمدند عهدشان را به سوی شان بیفکن و عهد را پیش شکن کن! «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ». انفال ۵۸.
۲. نادیده گرفتن عقل و فهم
عقل و فهم انسان عادی چه رسد به مؤمن، و چه رسد به پیامبر(ص) به انسان می گوید که مبادا از یک سوراخ دو بار گزیده شود.
۳. نادیده گرفتن تصریحات درون آیه
تفسیر و توجه به عناصر درون همان آیه هم ناقض ادعای روحانی است و به هیچ وجه اشاره به تعدد عهد پیامبر با آن افراد ندارد:
آ. فعل ماضی ساده نه استمراری: خداوند فرموده است «عاهدت» یعنی عهد بستی. روشن است که عاهدت زمان گذشته ساده است نه گذشته استمراری. اگر گفته بود کسانی که با آنان عهد می بستیم (کنت تعاهدهم) دلالت بر تکرار عهد بستن داشت؛ اما چنین نفرموده است.
ب: خداوند کلمه «عهد» را مفرد آورده است نه جمع (عهود) لذا نمی توان گفت همان یکبار عهدی که بسته است، شامل چند عهد بوده است؛ بلکه فقطه یک عهد درمیان بوده است.
ج: درحالی که خداوند فعل عهد بستن را ماضی ساده آورده است، فعل شکستن پیمان را مضارع آورده است که صراحت بر استمرار «نقض» دارد ولی می توان گفت که ظهور در تعدد نقض هم دارد. اما نمی توان گفت که ظهور در تعدد «عهد» دارد! زیرا چنین ظهور گیری ای، بر خلاف ظهور فعل ماضی و کلمه عهد به صورت مفرد است.
د: نکته دیگر این است که «الذین» ممکن است شامل چند گروه بشود ولی پیامبر(ص) یک بار با هر گروه عهد بسته است، اما آنان در مجموع، چند عهد را شکسته اند و خداوند همه آنان را یک جا کرده است و یک گزارش از کار همه آنان به پیامبر یادآورد شده است: «فی کلّ مره». اما در عین حال، هرگز معنای این نمی دهد که پیامبر با یک گروه چند عهد بسته است.
✅ پس باید «فی کل مره» را دال بر دفعات نقض عهد دانست؛ نه تعدد عهد.
@mesagh
۴. نادیده گرفتن محیط خارج از سیاق آیات و خارج از محیط داخلی آیه
علاوه بر محیط داخلی آیه، آیات دیگری نیز دال بر نهی پیامبر از حفظ عهد با پیمان شکنان است و نیز نهی از بستن عهد با آنان است که به صورت مشخص به آیات ابتدایی سوره برائت اشاره میشود:
از مشرکینی که با آنان عهد بستید، اعلام برائت کن، مگر مشرکینی که بر سر عهد هستند و ذره ای پیمان نشکستند (لم ینقضوکم شیئا) چه طور ممکن است که آنان بر سر عهد باشند؟ به هر حال تا زمانی که آنان بر پیمان هستند، شما نیز باشید (فماستقاموا لکم فاستقیموا لهم)؛ بدانید اگر زورشان به شما برسد نه پیمان تکوینی خویشاوندی را پاس می دارند و نه پیمان تشریعی معاهدات را.
🔹نبی اکرم(ص): «من قال فی القرآن برأیه فلیتبوأ مقعده من النار»!
آن کس که در قرآن با رأی خود سخن گوید جایگاه خود را در آتش دوزخ انتخاب کند.(کنزالعمال - ج ۱۰ - ص ۲۲۲)
🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قانون نایس کشور آلمان؛ پارو نکنی باید خسارت بدی!
🔺فقط تصور کنید این قانون خوب در ایران اجرا میشد، اونوقت تیتر رسانههای فارسیزبان دیدنی بود!
◀️نگاهی متفاوت به شبکههای ماهوارهای و اپوزیسیون!
🌴🌴🌴
سلسله درس های نهج البلاغه۱.mp3
8.92M
📖سلسله درسهای نهج البلاغه
جلسه اول
۹۹/۱۲/۶
هیأت راه فاطمه(س) قم
محسن قنبریان
🌴🌴🌴
🔴📢تحریفات روحانی در قم پخت و پز میشود؟!
متن یادداشت سروش محلاتی در تعریض به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی👇
🟢 دستور قرآن به رها کردن تعهد؟!
❓وقتی در یک قرارداد، طرف مقابل از آن بیرون میرود و تعهدات خود را لغو میکند، ما چه وظیفهای داریم؟ آیا قرآن به ما "امر" کرده که متقابلا از آن قرارداد بیرون بیاییم؟ مثلا آیا پس از خروج آمریکا از برجام، فرمان قرآن بر رهاکردن این تعهد بوده و دولت برخلاف آن عمل کرده است؟
❓در سخنان اخیر #رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان، این موضوع مورد توجه قرار گرفته و خبرگزاریها اینگونه گزارش کردند:
"وقتی آمریکا از برجام خارج شد دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن، با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد" (خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری رسا)
در سایت رهبری هم اینگونه نقل شده است: "فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ، این هم قرآن است. میگوید تو هم رها کن. حالا در عین حال دولت محترم ما رها نکردند"
❓پس از این بیانات، برخی گروههای سیاسی، چنین نتیجه گرفتند که: اعلام عدم تعهد نسبت به چنین قراردادی که از طرف مقابل نقض شده، شرعا لازم بوده است و دولت برخلاف "نص قرآن" عمل کرده است.
این جماعت، #علمای_حوزه را مورد #هجوم و #ملامت قرار دادند که: "اگر آب شوید رواست ... حتما باید رهبری ورود میکرد که این دولت حتی خلاف متن صریح قرآن عمل کرده؟!"
⭕️با صرف نظر از ماجرای برجام و مسائل پیرامون آن، آیا بطور کلی قرآن در این باره "دستوری" دارد؟ این دستور در کجای قرآن است و به چه معناست؟
❓مقصود از آن "دستور قرآن" آیه ۵۸ سوره انفال است که به پیامبر میگوید: وقتی دشمنان به مکر و فریب روی آوردند و نشانههای خیانتشان آشکار شد، عهد و پیمانشان را بطرف آنها بینداز و اعلام کن که به آن متعهد و پایبند نیستی "وَ إِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ"
پس منظور از دستور، همان صیغه امر در آیه است: فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ... ولی آیا این صیغه امر مثل موارد دیگر یک دستور و فرمان است و آیه میخواهد "تکلیفی" را در لزوم رها کردن تعهدات بیان کند؟
این صیغه امر هرچند در ظاهر و از نظر شکلی دستور است ولی از نظر مضمون و محتوا بمعنی دستور و فرمان نبوده و دلالت بر لزوم و تکلیف ندارد.
❓امر (فَانْبِذْ) در اینجا در مقام "دفع توهّم حظر" و برای زائل کردن این پندار است که نقض عهد حتی پس از خیانت طرف مقابل، ممنوع است. و در علم اصول ثابت شده که امر در چنین موقعیتی به معنی وجوب نیست و صرفا جواز و اباحه را میفهماند. پس معنی آیه آن است که با نقض عهد از سوی دشمنان، نقض تعهد از طرف مسلمانان "جایز" است، نه اینکه به آنها دستور داده شود که باید تعهد خود را کنار بگذارید! مشابه این ترکیب در قرآن زیاد است مثل امر به صید پس از پایان احرام، که صید را واجب نمیکند: «وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا»(مائده/۲) و مثل امر به کسب و تجارت پس از نماز جمعه: «فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلاَةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»(جمعه/۱۰) و مثل امر در آیه: «فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ»(بقره/۲۲۲) و در این موارد، امر و دستور بمعنی الزام و اجبار بر عمل نیست.
❓فقهای بزرگ نیز از آیه شریفه همین "جواز نقض" در موارد تخلف دشمن را استفاده کردهاند که امام مسلمین "حقِ" نقض دارد، نه "تکلیفِ" نقض: مثلا شیخ طوسی میگوید: «إذا خاف الإمام من المهادنين خيانة جاز له أن ينقض العهد لقوله تعالى «وَ إِمّٰا تَخٰافَنَّ مِنْ قَوْمٍ...»(المبسوط، ج۲، ص۵۸) شبیه همین فتوا با همین استناد در آثار علامه حلی هم دیده میشود.(تذکره، ج۹، ص۳۷۷) و به تعبیر صاحب جواهر اینگونه قراردادها تابع مصلحت است و امام مسلمین به اقتضای مصلحت عمل میکند یعنی پس از نقض عهد از طرف مقابل، عکس العمل مسلمانان مناسب با مصالح خودشان میباشد؛ آنان میتوانند مقابله به مثل کنند و میتوانند همچنان به تعهدات خود پای پند بمانند.
پس نه برای لزوم ماندن در برجام به قرآن میتوان استناد کرد و نه برای خروج از آن. این یک تصمیم سیاسی است که در منطقه الفراغ قرار دارد و برعهده حاکمان است که مطابق مصالح کشور و بر طبق نظر کارشناسان متعهد اقدام کنند.
🔶حاشیه
انتظار میرود #علما و #فضلای_قم پاسخ درخوری به یادداشت آمیخته با تعریض محمد محلاتی بدهند.
🌴🌴🌴
اختلافافکنی به سبک #خبرآنلاین!
در محافل سیاسی از خبرآنلاین به عنوان #رسانه_لاریجانی یاد میشود.
🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥||فیلم کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت سیدمرتضی علمالهدی
🔹متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت سیدمرتضی علمالهدی که در تاریخ ۲۵ آبان ۹۴ برگزار شده بود، صبح امروز در محل این همایش در قم از سوی حجتالاسلام محمدی گلپایگانی قرائت شد.
🔹رهبر انقلاب در این دیدار، سیدمرتضی علمالهدی را یکی از برجستگان تاریخ اسلام و از جمله مفاخر علمی در فقه، کلام، ادب، حدیث و تفسیر برشمرده و فرموده بودند: بیان و تدوین فضائل و مناقب و برجستگیهای افرادی همچون سیدمرتضی در واقع نشاندهنده حُسنِ تربیت اسلام و و حوزههای اسلامی است.
🌴🌴🌴
گویا سپاه و #سعید_محمد در این وانفسای ناکارآمدی و سیاست زدگی و اوق زدن برجام منتظر بایدن نشستن،تقسیم کار کرده اند
نشستن و بیانیه دادن و افتتاح با دولت
کار و کار و کار و کار با سپاه
اینکه برایشان مهم نیست چه کسی نتیجه جهادشان را درو کند از جذابیت های سپاه هست
🔰 دادِستان برادر ده نمکی گرچه یک گام به جلو و جای سپاسگزاری دارد اما مثل امام علیِ آقای میرباقری قُطامش زیاد شده است!
منظورم نقش اول شدن امنیتی ها در عدالتخواهی آنهم به نفع عدالتخواهان است!
در عینیت، عدالتخواهانی که توسط سرویس های وابسته ترور شده باشند، واقعی تر است یا تنگناهایی که توسط امنیتی ها برایشان پیدا شده است؟!
بیش فعال نشان دادن دشمن، نفوذ و... عدالتخواهی را هم بجای "عملکردِ به اندازه ی امنیتی" زیر چتر "رویکرد امنیتی" می برد و قُطامش را زیاد می کند!
واقعیت این است که اغلب رانت خواران در شهرهای متعدد ایران غیر از نفس اماره و طماعشان با هیچ دشمن دیگری در ارتباط نیستند!
قیّم شدن امنیتی ها برای کُنش های اجتماعی حتی اگر در راستای عدالتخواهی باشد، "لیقوم الناسُ بالقسط" را نقض می کند! خدمات گمنامشان علیه فساد، مأجور؛ اما چنین پیوندی با جنبش عدالتخواهی نه موجود است نه مطلوب!
#دادستان
محسن قنبریان
🌴🌴🌴
⭕️معنی ايمان
🔶مردی به محضر #امام_علی (ع) آمد و درخواست کرد تا #ايمان را برايش تشريح و بيان کند.
💠 #امامعلی(ع) فرمودند: «فردا نزد من بيا تا در حضور جمعيت، تو را به آن آگاه کنم که اگر تو گفتارم را فراموش کردی، ديگری برای تو حفظ و نگهداری کند. «فانَّ الکلامَ کالشّاردَة ينفقُها هذا و يخطئُها هذا؛ زيرا سخن، همچون شتر فراري است که بعضي آن را پيدا مي کنند و بعضي آن را نمي يابند».[۱] فردای آن روز امام(ع) در ميان جمعيت آمد و درباره ايمان چنين فرمودند:
🔷 #ايمان بر چهار پايه قرار دارد: صبر، يقين، عدالت و جهاد؛
🔷 #صبر، چهار شعبه دارد: اشتياق، ترس، زهد و انتظار؛
🔷 #يقين نيز دارای چهار شعبه است: بينش در هوشياری، رسيدن به دقایق حکمت، پند گرفتن از حکمتها، توجّه به روش پيشينيان.
🔷 #عدالت، نيز چهار شعبه دارد: دقت در فهم، غور در علم و دانش، قضاوت صحيح و حلم استوار و ثابت.
🔷 #جهاد، نيز چهار شعبه دارد: امر به معروف، نهی از منکر، صدق و راستی در جبهه جنگ و کينه و دشمنی با فاسقان...[۲]
🔴به اين ترتيب، #امامعلی(ع) با کمال عنايت و توجه به سؤال افراد، و روشنگری و آگاهیبخشی، همت ميکردند، و بطور جدی، به مسائل جامعه، و رشد و ترقی اخلاقی و عقيدتی انسانها، اهميت ميدادند.
[۱] نهجالبلاغه، حکمت ۲۶۶
[۲] نهجالبلاغه، حکمت ۳۱ ـ امام هريک از شعبه ها را توضيح داد و سپس فرمود: کفر نيز بر چهار پايه قرار دارد و هر پايه آن دارای چهار شعبه است، همه شعبهها را توضيح داد که در نهجالبلاغه حکمت ۳۱ آمده است.
منبع: وبسایتاندیشهقم
#امام_علی
🌴🌴🌴
6-شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد دوم-ایمان و کفر.mp3
10.56M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
جلسه ششم - مقصد دوم: ایمان و کفر
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
🌴🌴🌴
📖سلسله درسهای نهج البلاغه /جلسه اول/ شب ولادت امیرالمومنین(ع)۹۹/قم المقدسه
💢درسی که دو ۱۸ذی الحجه می دهد!:۱۸ذیالحجه ۱۰هجری(غدیر) و ۱۸ذیالحجه ۳۵هجری(بیعت پس از عثمان)!(۱)
❓فرق این دو بیعت چه بود؟!
❓بیعتی که فاطمه(س) دنبالش بود با بیعتی که مالک اشتر و بقیه اصحاب منعقد کردند چه تفاوتی داشت؟!
🔅بیعت اول و آنچه فاطمه(س) دنبالش بود، بیعت با علی(ع) بود بعنوان یک "امام"، "ولیّ قدسی" که سند از خداوند خورده است. مرکز عدالت است. با او عدل سیاسی شروع و بقیه اجزاء عدالت اجتماعی جمع میشود.
⬅️این بیعتِ غدیر نقض شد و فراخوان فاطمه(س) اجابت نشد. لذا جامعه شیعی و حکومت امامت در فرهنگ شیعه به بار ننشست!
🔅بیعت دوم(ذی حجه۳۵هجری)، بیعت با همان علی(ع) است اما به عنوان یک "ولیّ عرفی"، "حاکمی مثل خلفای قبل" که برای "عدالت اجتماعی" و "وحدت" برگزیده اند!
🔸امیر(ع) در نامه۶ به معاویه می نویسد:"همان مردمی که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کردند، با همان شرایط("علی ما بایعوهم علیه") دست بیعت به من دادند". واضح است مردم با آن سه بعنوان امام برحق و ولیّ قدسی بیعت نکرده بودند!
امام(ع) بیعت خود را مشروط به قبول امامتش نکرد و با حضور مردم به حاکم شدن برآنها در حد یک رهبر سیاسی-اجتماعی موافقت کرد.
🔸برای عدالت اجتماعی:
شروع نهضت علیه نظام تبعیضی اموی توسط ۹نفر از اصحاب امیرالمومنین در عراق کلید خورد. به شام و دوباره کوفه و حمص تبعید شدند. با سعید بن عاص(والی کوفه) و معاویه(در شام) بحث کردند و از حمص به مصر و بصره و کوفه رفتند و مخالفان را شوراندند. از کوفه۲۰۰نفر، از بصره۱۰۰نفر و از مصر۳۰۰نفر، به مدینه آمدند و ۴ماه عثمان را محاصره کردند که به قتل او انجامید!
بعد همه به همراه اهل مدینه به امیر(ع) هجوم آوردند و با او بیعت کردند(خ۵۴و۹۲و۱۳۶و۲۲۹).
امام وقت بیعت به مردم وعده داد:"ای مردم مرا در کار اصلاح خودتان یاری دهید. به خدا سوگند که داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ستمکار را می کشم تا او را به آبشخور حق در آورم هرچند آن را خوش ندارد"(خ۱۳۶)
عدالت گستری را علت پذیرش چنین حاکمیتی معرفی کرد:"اگر نبود حضور مردم و تمام بودن حجت برمن به جهت وجود یاور، و پیمانی که خداوند از عالمان گرفته که در برابر پُرخوری ستمکاران و گرسنگی ستمدیدگان ساکت ننشینند، بی تردید دهنه شترحکومت را بر کوهانش می افکندم..."(خ۳)
🔸برای وحدت مسلمین:
ابتدا نمی پذیرفت، وقتی گفتند خبر قتل عثمان و معلوم نشدن خلیفه، تفرقه درست می کند راضی شد(الامامه و السیاسه/ ابن قتیبه/ الجزء الاول ص۴۶و۴۷)
⬅️یعنی امام قدسی، منتظر شیعه شدن همه نشد و بخاطر عدالت و وحدت به همان حاکمیت عرفی راضی شد. علی(ع) رهبر عامه و سنی ها شد! در سپاهش به فقه شیخین نماز می خواندند!(۲)
🔺تشیع سیاسی متولد شد. کسانی که به علی(ع) اعتقاد دینی نداشتند و ولایت او را شرعی و جعل الهی نمی دانستند؛ اما با وحدت، علیه قاسطین (ضد عدالتها/ حزب اموی) شدند.
امیر(ع) همه را علیه قاسطین بسیج کرد و باز حین بیعت گفت:"من خوب زیر و روی این امر را بررسی کردم تا آنجا که خواب را از چشمم ربود. تنها دو راه پیش روی خود یافتم: یا با آنها(قاسطین) بجنگم یا آنچه را که محمد(ص) آورده، انکار کنم!"(خ۵۴)
🔅امام خمینی و این درس:
ولایت فقیه برتر از ولایت معصوم نیست. به تعبیر سردار سلیمانی در وصیتنامه اش برخی آنرا بعنوان "اعتقاد دینی" قبول دارند و برخی(سنّی ها) به عنوان "اعتقاد عقلی".
عده کمی در ایران و اکثری در جهان اسلام، رهبری امام را از جانب خدا و معصوم قبول نکردند بلکه آنرا برای وحدت مسلمین و برای عدالت و مقابله با مستبدین و مستکبرین خواستند.
امام هم روی دو چیز تاکید داشت:
۱.تشکیل حزب بزرگ مستضعفین
۲.وحدت مسلمین
❗️عجب اینکه نه پیروان شیرازی، بلکه برخی محافل و حتی علمای انقلابی این ضرورت را خوب پاس نداشتند!
❓آیا کمیل و مالک و صعصعه و... در زمان ولایت عام و عرفی علی(ع) سنّی شدند؟!! چگونه شیعه گری کردند که راهبرد امیر(ع) برای وحدت علیه استکبار اموی ضربه نخورد؟!
❓چگونه از آن ولایت عام، ولایت خاص نتیجه گرفته شود؟! چگونه جامعه مسلمین ازعدالت، به عدل سیاسی(امامت) راهبری شود؟!
اینها درسهایی است که باید از امام تشیع و ولیّ مستضعفین در نهج البلاغه یاد بگیریم...
ادامه دارد...
...............
۱.طبقات الکبری ج۳ص۳۱
۲.الروضه الکافی ترجمه محلاتی ج۱ص۸۸و۸۹
محسن قنبریان
🌴🌴🌴
💠 جلسه ششم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
✅دومین جند: ایمان و ضدش کفر
✅ ۱- مقصود از ایمان: ایمان غیر از علم است . علم بهره ی عقل و ایمان بهره قلب است.
🔸علم و استدلال و ریاضت عقلی مقدمه است و نباید به آن قناعت کرد بلکه باید این حقایق را با هر ریاضتی به قلب رساند تا قلب به آنها بگرود.
✅ ۲- نشانه نبودن ایمان ، نبودن خواص و آثار آن در ماست علیرغمی که علم به متعلقات ایمان هست...
✅ ۳- ایمان برطبق فطرت و کفر خارج از طریقه فطرت است : توحید و نبوت و ولایت و معاد همه فطری اند.
🔸فطرت اصلی انسان عشق به کمال مطلق بود ⬅️ و ذات مقدس خداوند کمال مطلق است و لاجرم واحد ، چراکه مطلق علم و قدرت و حیات و... نمیتواند جز یکی باشد.(توحید)
🔸نبوت و ولایت جز ظل و سایه ی آن حقیقت مطلق نیست ⬅️ پس عشق به کمال مطلق بالتبع گرایش به آن هم دارد . فطرت، فناء در کمال مطلق را میخواهد و ولایت چهره این فناء است پس او را میخواهد.
🔸عشق و گرایش به بقای ابدی هم فطری بشر است ، آنهم با راحتی و حریت مطلق که در دنیا پیدا نشود ⬅️ ایمان به سرای دیگر نیز فطری بشر است.
✅ ۴- راه تحصیل ایمان:
1⃣ اخلاص در تحصیل علوم و معارف (برای سیر الی الله سراغ این معارف برود ولاغیر)
2⃣ ذکر و تلقین مثل به زبان آوردن طفل
🔸بخصوص آخر شب یا بین الطلوعین
🔸آیات آخر سوره حشر و ذکر لاالهالاالله
3⃣ در شبانه روز چند دقیقه به حسب اقبال قلب ، جستجوی آثار ایمان در خود کند.
🌴🌴🌴
✳ معنای دقیق ولایت علی علیه السلام
🔻 هر کس با هر مشربی و عقیدهای میتواند دوستدار #علی علیه السلام باشد. در علی، علم و عشق، تدبیر و شمشیر، حریّت و عبودیت، نجوای دل و آتش سخن، زمزمهی شب و فریاد روز، قدرت و عزت و تواضع و ذلت، نرمش و آشنایی و خشونت و پایداری، در علی این همه هست و این همه بهخاطر حق است و برای اوست و این است که همهی او دوستداشتنی است و حتی دشمنش در دل، شیفتهی اوست و مخالفش در پنهان، شیدای او.
✅ #ولایت علی، نه علی را دوستداشتن که فقط علی را دوستداشتن است.
📚 برگرفته از کتاب #غدیر
📖 صفحات ۱۱ و ۱۲
🌴🌴🌴
✳ گوهری مثل علی است که میماند
🔻 امیرالمؤمنینی که نزدیک به صد سال بر روی منبرها او را لعن و همه جای دنیای اسلام علیه او بدگویی کردند؛ آن یگانهای که هزاران حدیث جعلی علیه او و حرفهایش ساختند و به بازار افکار عرضه کردند، چنین بود که توانست بعد از گذشت این سالهای طولانی، خود را از زیر بار اوهام و خرافات بیرون آورد و قامت رسایش را در مقابل تاریخ نگه دارد.
🔸 گوهری مثل #علی است که میماند. خار و خاشاک و زباله و گلولای، او را آلوده نمیکند و جوهرش را نمیکاهد. اگر قطعهای الماس را در گِل هم بیندازند، الماس است و بالاخره خود را نشان خواهد داد. هر فرد مسلمان باید این مشعل عظیم را بر بالای قلهی حیات ببیند و بهسمت آن حرکت کند.
👤 #مقام_معظم_رهبری
📚 از کتاب #جاودانه_تاریخ
📖 ص ۳۶
🌴🌴🌴