eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.5هزار عکس
167.5هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مهمان ، با کمال وقاحت در برنامه زنده مردم رو تشویق به خوردن کرد!!!! ❗️ نظریه علمی مسخره ای که میگه : مدفوع انسان لاغر برای کاهش وزن شخص چاق مفید هست، و مدفوع انسان چاق برای افزایش وزن شخص لاغر مفید هست. 🔻 به همین راحتی خوردن نجاست رو برای مردم تجویز کرد!! 😫😫😫🤮 ⭕️ اصلا انگار نه انگار که در دین مبین اسلام خوردن نجاست حرام هست. 💢 ظاهرا مسئولان وزارت بهداشت در حال زمینه سازی برای خرید و فروش مدفوع هستند و می خواهند از این راه تجارت راه بیندازند ⬅️ نکته جالب این است که امثال همین دکتر و مجری وقیحانه طب اسلامی را به خاطر تجویز روغن بنفشه مسخره می‌کردند. غافل از اینکه رسول اکرم ص درباره روغن بنفشه می فرماید: فضیلت روغن بنفشه نسبت به باقی روغن ها مثل فضیلت اسلام بر سایر ادیان است. دُهْنُ الْبَنَفْسَجِ كَفَضْلِ الْإِسْلَامِ عَلَى سَائِرِ الْأَدْيَان‌ یعنی: فضیلت روغن بنفشه مانند برتری اسلام بر سایر دین ها است. "مکارم الاخلاق، طبرسی، ص48" https://eitaa.com/mesagh
⚫️❌ ‏یکی به اسم حمایت ازحقوق زنان به آن‌ها تجاوز می‌کند. ⭕️🌹 یکی به اسم دفاع از حقوق زنان در مقابل تجاوز به آن‌ها توسط اوباش جان می‌دهد. ⚫️ جماعت فمنیست برای اولی هشتگ نه به اعدام ترند می‌کنند ودومی را فضول می‌نامند. 💢 فقط خواستم بگم ته ته این تفکر یه نوع جهالت محضه که زنان قربانی آن اند. | ریحانه حسینی https://eitaa.com/mesagh
💢 🚨⚠️ پدر و مادر‌هایی که با سخت‌گیری‌ها، بهانه‌تراشی‌ها و عیب‌گذاری‌های بی‌جا مانع آسان شدن ازدواج جوانان می‌شوند، نه تنها نسبت به فرزندان خود جفا می‌کنند، بلکه نسبت به کل جامعه و نسل‌های آینده مسئول‌اند و در روز جزا مؤاخذه خواهند شد. | میثم مطیعی https://eitaa.com/mesagh
⚫️ عکس‌های برهنه جعلی هزاران زن در اینترنت! 🚨⚠️ مراقب عکس‌هایی که از خود در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارید، باشید. 🛑💢 بین ژوئیهٔ ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، بیش از ۱۰۰هزار زن هدف ویدئوٰهای جعلی قرار گرفته‌اند و تصاویر برهنهٔ آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. ⚫️⚫️ انتشاردهندگان این تصاویر، چهره واقعی این زنان که در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری شده بود را بر روی ویدئوهای جنسی قرارداده و با استفاده از دیپ فِیک، تصاویر برهنه جعلی ایجاد کرده‌اند. https://eitaa.com/mesagh
✴️ ‏امام‌ خامنه‌ای: اگر در کشور ما و جامعه ایرانی، کسانی نام زن و حقوق زن را از این جهت بیاورند که مجلّات یا گزارش‌ها یا سیاسیون غربی، ایران اسلامی را متهم کرده‌اند به این که به حقوق زن نمی‌رسد، این غلط است. چون به انحراف و اشتباه خواهد انجامید. 🌐 | ریحانه https://eitaa.com/mesagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🆘 موشک یا پوشک؟ 🗓 به مناسبت پنجمین سال‌گرد شهادت صدرزاده 💞 کلیپ شهید صدرزاده به همراه پسرشان محمد علی را . https://eitaa.com/mesagh
🔴 حضور بازیگر مبتذل ترکیه‌ای در فیلم ایرانی «مست عشق» 🔘 بازیگر مبتذل ترکیه با پروژه «مست عشق» محصول مشترک ایران و ترکیه ایفای نقش کرد. هانده ارچل بازیگر، مانکن، رقصنده مبتذل ترکیه‌ای در نقش دختر مولانا (کیمیا) در سال ۲۰۱۸ در مسابقات زیبایی که در کشور آذربایجان برگزار شد به عنوان زیباترین زن ترکیه شناخته شد. ◼️🔻 ارچل در این فیلم به کارگردانی حسن فتحی در کنار بازیگرانی همچون پارسا پیروزفر، شهاب حسینی، بوراک توزکوپاران، بوران کوزوم، سلما ارگج ، حسام منظور، بنسو سورال و ابراهیم چکلیک کول ایفای نقش کرده است. ◼️❌ هانده ارچل بازیگر شناخته شده‌ای در ایران است و به واسطه پخش سریال‌هایش از شبکه جم و سایت فیلیمو و نماوا هواداران فراوانی در ایران دارد. 🚷🕳 یکی از نکات مهم خارج از عرف وی، حضور در فیلم‌ها و سریال‌هایی است که بستر اصلی روایت‌شان بر روابط چند ضلعی و خانوادگی بنا شده است. ضمنا احتمال همجنس‌‌باز بودن این بازیگر در نشریات ترکیه‌ای بارها مطرح شده است. https://eitaa.com/mesagh
🔹تاریخ قلمت بشکند اگر ثبت نکنی که... -محمد محمدی ی‌بار هم ادعای مدافع حقوق زنان بودن نداشت با تمام وجودش از ناموس مردم در مقابل اشرار ایستاد و شد.. - از کیوان امام که ادعای بودنش، گوش فلک رو کَر کرده بود، فقط 300 تجاوز در 10 سال به دختر مردم کشف شد.. 💬 علیرضا 🔸اینکه شهادت « » و لو رفتن لجنی به نام « » در یک زمان رخ میده، یک اتفاق نیست عزیزان! یک نشانه‌ست؛ نشانه‌ای برای اونایی که هنوز وجدان آگاهی دارن... خدا داره نشونه‌های حق و باطل رو توی دو جبهه مقابل هم، با مصادیق‌ش نشون میده.. 💬آدم 🔹دلم میسوزه برای اینکه عده ای بفهمن مجبوریم این دو نفر رو با هم مقایسه کنیم وگرنه مقایسه‌ی خاک کف پای امثال ها با ها جفاست به امثال این شهید ... 💬پارسا https://eitaa.com/mesagh
💢 ⚫️⚪️ غربی‌ها به گردن زن قلاده می‌بندند و بسیجی ما برای دفاع از یک زن ناشناس تکه و پاره می‌شود... 💢 ⚪️⚫️ .... با این حال اسلام ضد زن است و غرب طرفدار زن!! https://eitaa.com/mesagh
🔴 رسوایی اخلاقی برای خانواده «جو بایدن» 🔺 «جولیانی» وکیل ترامپ گفته تصاویر جنسی مربوط به دختران زیر سن قانونی در لپ‌تاپ پسر جو بایدن پیدا شده و همچنین از وجود پیام‌هایی خبر داده که به گفته روزنامه واشنگتن اگزمینر، بایدن کوچک در مورد رابطه‌اش با هاله بایدن (بیوه برادرش)، در برنامه نیوزمکس برای پدرش نوشته بود. 🔺 حالا فکر کن یک میلیونُم درصد این اتفاق برای یکی از نامزدهای انتخابات ایران افتاده بود، ۲۵ تا فیلسوف از سقوط اخلاق در ایران مقاله می‌نوشتن و ۷۲ ساعت منوتو و bbc میزدن تو سر خودشون، تاجزاده و زیباکلام هم تا ده سال قلم‌فرسایی می‌کردن راجع به این موضوع! 🔹 ولی خب اونجا آمریکاست و فرق داره، بالاخره ۴۰ درصد آمار فرزندان نامشروع در آمریکا باید یک جایی خودشو نشون بده!!! 🔹 البته از کسی که پدرش جو بایدن هست و به طور مشمئزکننده‌ای دختربچه‌ها رو لمس می‌کنه، اصلا بعید نیست همچین کارهایی!! https://eitaa.com/mesagh
قدیری ابیانه: 1️⃣👈همه اصلاح طلبانِ شاخص هم کاندیدا شوند، بازهم یک اصولگرا رئیس جمهور ۱۴۰۰ می‌شود/ 👈اصلاح طلبان اگر صلاحیت‌های لازم را داشته باشند تأیید صلاحیت می‌شوند 📆 آبان ۲, ۱۳۹۹ محمدحسن قدیری ابیانه در خصوص شرکت اصولگرایان در انتخابات سال ۱۴۰۰ به خبر آنلاین می‌گوید؛ اگر تمامی چهره‌های موردنظر اصلاح طلبان نیز تأیید صلاحیت شوند، در نهایت یک اصولگرا به پاستور خواهد رفت. او برای این تحلیل به تعداد آرای اصلاح طلبان در اسفندماه سال ۹۸ اشاره می‌کند و رأی ۷۰ هزار نفری مجید انصاری راشاهدی برای پیش بینی خود معرفی می‌آورد. این فعال سیاسی اصولگرا درباره وضعیت پیش روی جریان رقیب (اصلاح طلبان) در انتخابات پیش رو تأکید می‌کند؛ شورای نگهبان همچون سال ۹۶ توازن بین کاندیداهای دو جریان اصلی سیاسی کشور را رعایت خواهد کرد و اصلاح طلبان نیز به تعداد اصولگرایان در سال ۱۴۰۰ کاندیدا خواهند داشت. آنچه در ادامه در معرض نگاه شما مخاطبان خبرگزاری خبرآنلاین قرار می‌گیرد، گفتگو با محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگراست؛ ****** ✅* آقای قدیری ابیانه! از هم اکنون برخی از شخصیت‌های مختلف از جریان اصولگرا به عنوان کاندیدای سال ۱۴۰۰ مطرح می‌شوند، فکر می‌کنید تا این اسامی را می توان به عنوان کاندیداهای اصلی این جریان در نظر گرفت؟ افراد مختلفی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری از هم اکنون برای سال آینده مطرح می‌شوند که برخی از آنها به نظر می‌رسد که از هر دو جناح سیاسی عزم جدی برای حضور در عرصه دارند. البته باید منتظر ماند و دید که کدامیک از این افراد از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت می‌‍شوند. 👈تعداد ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری، باعث مضحکه می شود حتی این امکان وجود دارد که افراد زیادی که شایستگی رئیس جمهور شدن را دارند نیز در انتخابات سال آینده ثبت نام کنند که البته این امکان وجود ندارد همگی آنها از سوی شورای نگهبان تأیید و به عرصه انتخابات معرفی شوند. زیرا عملا رقابت نمی تواند بین دهها یا صدها نفر برگزار گردد. ثبت نام این تعداد نیز به دلیل ضعف در قوانین مرتبط با انتخابات صورت می‌گیرد. متاسفانه یکی از اتفاقاتی که در زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری رخ می‌دهد این است که جمع کثیری برای ثبت نام مراجعه می‌کنند و بعدها شاهد هستیم که رسانه‌های بیگانه مدعی این موضوع می‌شوند که شورای نگهبان نزدیک به هزار نفر را رد صلاحیت کرده است. در حالی که قانونگذار باید یک حداقل‌هایی را برای ثبت نام کنندگان در نظر بگیرد تا شاهد چنین اتفاقاتی که گاهی باعث مضحکه نیز می‎شود، نباشیم. صدا و سیما یک فرصت رایگان برای کاندیداهای انتخاباتی است باید شرایطی فراهم شود که نامزدهای انتخاباتی به حداقل برسند و تنها افراد شایسته پا به عرصه بگذارند، در این شرایط نیز رسانه ملی می‌تواند با فرصتی که در اختیار نامزدها قرار می‌دهد از برخی هزینه‌های انتخاباتی برای تبلیغات نیز بکاهد. البته رسانه ملی این فرصت را در ادوار مختلف در اختیار کاندیداها قرار داده و بر خلاف کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، این فرصت تبلیغاتی به صورت رایگان نیز در اختیار افراد قرار می‌گیرد. ✅* به نظر شما اصولگرایان می‌توانند در انتخابات سال ۱۴۰۰ به ائتلاف برسند؟ گروه‌های مختلفی وجود دارند که تمایل دارند نامزد انتخاباتی برای سال ۱۴۰۰ معرفی کنند، البته در انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم که اصولگرایان در نهایت به ائتلاف رسیدند و یک لیست مشترک را در ذیل «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» برای مجلس معرفی کردند. انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس متفاوت است، زیرا وقتی کاندیدای انتخاباتی تأیید می‌شود این احتمال وجود دارد که به نفع جریان خود کنار نرود. اصولگرایان یک تجربه بد در این زمینه دارند و در سال ۹۲ کاندیداهای آنها تا پایان در عرصه ماندند. اما در سال ۹۶ آقای قالیباف به نفع آیت الله رئیسی کنار رفت. 👈با حضور رئیسی، دیگر کاندیداهای اصولگرا عقب نشینی می‌کنند ✅* فکر می‌کنید آقای رئیسی دوباره کاندیدا شوند؟ بنده فکر کنم اگر ایشان پا به عرصه رقابت بگذارند، کاندیداهای جریان اصولگرا در سال ۱۴۰۰ از ایشان حمایت خواهند داد و عقب نشینی خواهند کرد. ✅* به نظر شما در حضور حداقلی اصلاح طلبان در سال ۱۴۰۰، دوباره اصولگرایان در سر یک کاندیدای واحد متحد می‌شوند و یا این احتمال وجود دارد که یک رقابت درون جریانی رخ دهد؟ به نظر من اگر تمامی اصلاح طلبان مطرح نیز در عرصه حضور پیدا کنند، دوباره یک اصولگرا رئیس جمهور می‌شود. زیرا در انتخابات سال ۹۸ شاهد بودیم که سر لیست مشترک اصلاح طلبان در تهران در حدود ۷۰ هزار رأی را فقط نصیب خود کرد و در حالی که افراد مستقل اصولگرایان آرای به مراتب بیشتر از سرلیست اصلاح طلبان کسب کردند. 👈ادامه مصاحبه در👇 ghadiri.ir/post/7066 https://eitaa.com/mesagh
ادامه - قدیری ابیانه: 2️⃣👈همه اصلاح طلبانِ شاخص هم کاندیدا شوند، بازهم یک اصولگرا رئیس جمهور ۱۴۰۰ می‌شود/ شکست در ۱۴۰۰ برای اصلاح طلبان گران تمام خواهد شد البته اصلاح طلبان نیز می‌دانند که از سوی مردم دیگر مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. البته شاید این جریان دوباره یک کاندیدای نهایی به انتخابات معرفی کند که شکست این فرد به معنای شکست سنگین جریان اصلاحات خواهد شد. احتمال دیگر نیز این است که آنها افرادی از جریان خود را به عرصه بفرستند که مطمئن هستند تأیید صلاحیت نمی‌شوند و بر همین اساس بعد از این اتفاق بگویند که شورای نگهبان اجازه نداد نامزدهای اصلی این جریان وارد رقابت با سایر کاندیداها شود. 👈اصلاح طلبان تأیید صلاحیت می‌شوند ✅* پس پیش بینی می کنید شورای نگهبان دوباره بخشی از اصلاح طلبان را رد صلاحیت خواهد کرد؟ من فکر می‌کنم شورای نگهبان هم تعدادی از نامزدهای اصولگرا و هم اصلاح طلب را احراز صلاحیت نخواهد کرد و البته در این دوره اگر نامزد انتخاباتی اصلاح طلب حداقل‌های مورد نیاز برای رئیس جمهور شدن را داشته باشد، احراز صلاحیت خواهد کرد. در سال ۹۶ نیز شاهد بودیم که از هر دو جناح سیاسی سه نامزد تأیید شدند تا نوعی توازن بین ایشان از نظر نگرش سیاسی رخ دهد. هرچند که در همان انتخابات نیز از ابتدا معلوم بود آقای جهانگیری قصد رئیس جمهور شدن را ندارد. 👈احتمال حمایت جبهه پایداری از جلیلی وجود دارد ✅* فکر می‌کنید اعضای جبهه پایداری در سال ۱۴۰۰ با جریان اصولگرا ائتلاف خواهد کرد و یا با یک کاندیدای مستقل وارد عرصه خواهد شد؟ بنده از زبان جبهه پایداری سخن نمی‌گویم و تنها تحلیل شخصی خود را ارائه می‌دهم. اگر یک رقابت درون جریانی بین اصولگرایان رخ دهد، این احتمال وجود دارد که برای مثال آنها از بین آقایان قالیباف و جلیلی، از آقای سعید جلیلی حمایت کنند. اما اگر فضا به گونه‌ای شکل بگیرد که حمایت از یک کاندیدای خاص به نفع جریان مقابل تمام شود، آنها نیز برای رسیدن به یک نامزد مشترک و نهایی تلاش خواهند کرد. Ghadir.ir/post/7066 https://eitaa.com/mesagh
🔴 روحانیسم ‏سعد حریری که سال گذشته در بحبوحه اعتراضات مردم به فساد و ناکارآمدی دولت، در فرار به جلو، از نخست‌وزیری استعفا داده بود، امروز دوباره و در قامت ناجی لبنان به نخست‌وزیری رسید! فاعتبروا یا اولی الابصار https://eitaa.com/mesagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهروز عبدالوند (متولد ۱ تیر ۱۳۳۵ ازنا) اقتصاددان ایرانی و عضو شورای روابط خارجی آلمان است. او همچنین هماهنگ‌کننده مرکز مطالعات محیط‌زیست و انرژی در دریای خزر است. عبدالوند دانش‌آموخته دانشگاه آزاد برلین است و در همین دانشگاه تدریس می‌کند https://eitaa.com/mesagh
🔴کشت خشخاش در مناطق تحت کنترل عناصر مورد حمایت آمریکا در سوریه رسانه‌های وابسته به گروه‌های معارض در سوریه، از کشت انواع مختلف مواد مخدر در مناطق تحت کنترل "نیروهای دموکراتیک سوریه"، از جمله در الرقه خبر دادند. به گزارش العالم، روزنامه "الجسر" در گزارشی نوشت: کشت انواع مواد مخدر، به‌ویژه خشخاش در مناطق تحت سیطره شبه‌نظامیان (قسد)، که تحت حمایت آمریکا هستند، رواج پیدا کرده است. در مقدمه این گزارش امده است: دیگر سخن گفتن درباره مواد مخدر و اعتیاد به آن در استان الرقه ممنوع نیست؛ چرا که همایش‌ها و جلسات رایزنی‌ها در مراکز فرهنگی برگزار می‌شود و درباره این پدیده و شمار مصرف‌کنندگان این مواد در شهر صحبت و گفت‌وگو شود. این روزنامه به نقل از منابع محلی نوشته است: نیروهای امنیت داخلی در الرقه طی ماه‌های اخیر بیش از ۲ تُن حشیش را که در مناطقی در "حزیمه" شمال الرقه و حومه شهرک "المنصوره" کاشت می‌شود را صادر کردند. https://eitaa.com/mesagh
😱 واتیکان، همجنس‌بازانِ مدرن را فرزندان خدا نامید!! ❌ رهبر کلیسای مسیحیت تحریف شده‌ی کاتولیک‌های جهان، پاپ فرانسیس هم از تصویب ازدواج (هم‌باشیِ) همجنس‌بازان حمایت کرد! ⛔️ پاپ در جریان مصاحبه‌ای در یک فیلم مستند گفت: "افراد همجنس‌باز هم حق دارند در یک خانواده باشند، آن‌ها هم فرزندان خدا هستند!" 📽 پیش از این در فصل اول سریال The New Pope برای به رسمیت شناختن توسط ارشدترین مقام کلیسای واتیکان، در اذهان عمومی عرصه‌سازی شده بود و در رؤیای پاپ، صحنه‌ای از حضور گسترده و حمایت از همجنس‌بازان توسط وی در مرکز میدان سنت پیتر واتیکان، به تصویر کشیده شده بود! سریالی که نشان می‌داد پاپ جدید و جوان، در پی عملی کردن است. | The Liberal Pope 🔸 لازم به ذکر است کتاب انجیل مسیحیت صریحاً همجنس‌بازی را نفی می‌کند! 🔻 تاکنون بیش از ۳۲ کشور جهان، ازدواج (هم‌باشیِ) همجنس‌بازان را در کشورشان تصویب و به قانون تبدیل کرده‌اند! https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
روایتی از اشتیاق زیارت سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۶ اختصاصی|| قربانعلی یاس بلاغی https://eitaa.com/mesagh 🔻🔻🔻 [صفحه 1⃣ از 2⃣] 🔹چند روزی بود که خبر در شهر پیچیده بود و شهر حال و هوای دیگری به خود گرفته بود، استقرار وسایل امنیتی در سطح شهر هم خبر از نزدیک بودن وصال یار با طلوع خورشید ولایت از قم داشت. 🔹هر شب در اطراف حرم پوسترهایی متنوع از تصاویر امام راحل و حضرت آقا پخش میشد، و بعضی وقت ها در مسیر از حرم تا حجره در خیابان چهار مردان(انقلاب اسلامی) عکسی از حضرت آقا را که گرفته بودم را مقابل سینه میگرفتم و در خیابان تا مدرسه میرفتم، حجره ها هم پر شده بود از تصاویر تمثال حضرت یار با جلوه های مختلف. 🔹در این چند روز تا روز موعود هر روز گویا بر هیجان و تپش قلبم افزوده میشد و دائم در این فکر بودم که چگونه باید به استقبال آن محبوب دل و جان رفت، پای برهنه بدنبال ماشین بدوم یا در میدان آستانه منتظر ظهور نور او باشم ویا .... همان شب آخر بود که میخواستم از موسسه امام برگردم، داخل آسانسور بودم که حضرت (حفظه الله) هم وارد بر آسانسور شدن و توفیق زیارت آن عالم بصیر را در آن حال پیدا کردم، همانجا فرصت را غنیمت شمرده و آنچه را که چند روز ذهنم بدان مشغول بود را از ایشان سوال کردم، که چطور به استقبال آقا برویم؟ چگونه این فیض رحمت که بر ما در این ایام نازل میشود را قدر دانی کنیم؟ ایشان با همان تواضع و محبت همیشگی شان فرمودند: از جهت ظاهری که همین حضور در مراسم استقبال، و از جهت باطنی هم با نذر صلوات برای سلامتی ایشان و امثال این امور، انجام وظیفه کنید. 🔹 گرچه تا حدود زیادی به جواب رسیدم، اما هنوز آرام نداشتم و با خود فکر میکردم هرچه بکنم نمیتوانم به اندازه عظمت آن وجود مبارک و ذخیره الهی برای روزگار ما، قدردانی و انجام وظیفه کنم. 🔻همان شب بخاطر جلسه درسی که در حرم مطهر داشتیم تا حدود ساعت 8 و نیم حرم بودم. وقتی داشتیم از جلسه بیرون می آمدیم داشتند چراغ های حرم را خاموش میکردند تا زوار از حرم خارج شوند و حرم مطهر فاطمه معصومه سلام الله علیها برای میزبانی از عزیزترین مهمان آماده شود. 🔹از همان داخل صحن عرض سلام مجدد کردیم و درخواست توفیق استفاده و قدردانی از این نعمت را از بی بی دو عالم کرده و به سمت حجره راه افتادیم. 🔹صبح موعود فرا رسید و پاها دیگر در اختیار خودم نبود، بی اختیار با سیل مشتاقان در حرکت بودیم، تا در میدان آستانه به انتظار یار ایستادیم. شعارهای پرشور و شعور همراه با فشار جمعیت در عین حال که شور و شعف را بیشتر میکرد هیجان و اضطراب و تندتر شدن تبش قلب در وصال یار و چگونگی مواجه-گرچه از دور بود- با دلبر و دلدار را مضاعف تر میکرد. که ناگاه خورشید ولایت از بلندای جایگاه تجلی کرد و اقیانوس جمعیت دلداده با شور و شعار مواج شد، شاید ناخودآگاه بود که آیات «والشمس وضحیها والقمر اذا تلیها و النهار اذا جلیها» بر زبانم ترنم یافت. و دل و جان از کف داده نمیدانستم چه کنم و چه بگوییم از همان دور چشم به جمال آفتاب دوخته و همراه با جمعیت شعارها را زمزمه میکردم که «صل علی محمد نائب مهدی» آمد. الفاظ دیگر بیشتر از این کشش نداشت و جسمم نیز بیشتر از این توان نداشت، استقبال ما شد همین، منم هم قطره ای شده بودم در میان اقیانوس بی انتهای مشتاقان امام و رهبر و مراد خود. 🔹در ده روزی که خورشید در شهر ما می تابید، هر روزش دنبال خبرهای ناب از جلسات و ملاقات ها و دیدارهای با ایشان بودیم، و دنبال راهی برای زیارت نزدیکترِ حضرت یار. 🔹برای دیدار با طلاب اول کارت ورود به جلسه توزیع میکردند، هر جور بود کارت را تهیه کردم، اما در این میان باخبر شدیم که حضرت آقا فرمودند با کارتی بودن دیدار طلاب مخالفت کردند و هر که زودتر به صف رسیده بود توانسته بود وارد شبستان شود و ما عقب ماندگان داغ زیارت از نزدیکتر بر دلمان ماند و در مسجد اعظم نشسته و گوش جان به هدایتهای آن رهبر الهی و مرجع عالی دادیم. 🔹توفیق یار ما شد و این داغ طولی نکشید و چند روز بعد در دیدار بسیجیان با فرمانده دلهایشان، وصال یار میسر شد توفیق زیارت از فاصله نزدیکتر برایمان محقق شد. https://eitaa.com/mesagh ادامه👇
هدایت شده از mesaghمیثاق
روایتی از اشتیاق زیارت [صفحه 2⃣ از 2⃣] 🔹گرچه دیدار یار نصیب شده بود اما دل پرشور و مشتاق به اینها قانع نبود و آرزوی زیارت از نزدیک و دستبوسی امام دل و جان را در خود می پروراند، و به اندک احتمالی که این فراق را به وصال تبدیل کند، جسم را به حرکت وا میداشت و او را به این طرف و آن طرف می برد. صبحی با رفیقی بلند شدیم و قبل نماز صبح بجای حرم بسمت دفتر آقا در صفائیه حرکت کردیم و گفتیم شاید اذن ورودی دادند و توانستیم نمازی را به امامت مقتدای خویش بخوانیم اما هرچه با جمعی از مشتاقان که با نیت ما خود را بدانجا رسانده بودند ایستادیم از برادران حفاظت چیزی جز عذرخواهی و عدم امکان تشرف نشنیدیم، وقتی مقداری از اذان گذشت و مایوس از اقامه نماز شدیم با دلی شکسته اما پرشوق به حجره برگشتیم. 🔹صبح جمعه دوباره هنگام نماز صبح -با اطلاع از سوابق سفرهای حضرت آقا به مراکز مختلف که به زیارت قبور شهدا تشریف می برند- سراسیمه خود را به گلزار شهدای علی بن جعفر علیه السلام رسانیدیم، اینبار جمع زیادی از مشتاقان که مثل ما این حدس را زده بودند که حضرت آقا صبح جمعه به زیارت قبور شهدا میآیند، خود را بدآنجا رسانده بودند و میان قبور شهدا منتظر تشریف فرمایی حضرت یار بودند، که آن صبح نیز وصال میسر نش و فردای آن روز که صبح شنبه بود آقا به زیارت شهدا رفته بودند و ما در خواب غفلت ماندیم. 🔹بالاخره گرچه حسرت زیارت از نزدیک در این سفر بر دل ما ماند و به همان زیارت از دور دلخوش ماندیم. اما شوق و اشتیاق و حرارت محبت در دل نه اینکه آرام نگرفت بلکه شدت هم یافت، و همه اینها تأویلی از این آیه شریفه است: «إنَّ الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن وُدّاً». https://eitaa.com/mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
این ده سال، چون سه ده سال دگر! روایتی متفاوت از کارنامه حوزه در عمل به مطالبات رهبری سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۵ اختصاصی|| مرتضی محسنی https://eitaa.com/mesagh 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۳] 🔹ده سال است از سفر تاریخی مقام معظم رهبری به قم می گذرد. سفری که بازخوانی و بررسی دست آورد های آن تکلیفی مهم و اساسی بر دوش هر آن کسی است که نسبت به اسلام و انقلاب علاقه مند است چراکه اساساً سفرهای استانی امام امت غیر از سفرهای استانی یک مقام سیاسی است بویژه سفر به شهر مقدس قم که خواستگاه انقلاب اسلامی و حوزه ی علمیه به ویژه در آن مقطع حساس تاریخی که قطعا دارای پیام و اهدافی است که اتفاقا در بیانات و مطالبات ایشان در این سفر بدان تصریح شده است. اکنون که در دهمین سالگرد این سفر هستیم فرصت بسیار خوبی است برای بازخوانی این بیانات و مطالبات است چراکه اولاً ده سال زمان خوبی است برای آزمودن مسئولین و متولیان و مخاطبان این مطالبات چراکه اگر کسی می خواست ولو برنامه ی بلند مدتی داشته باشد اکنون هنگامه ای آن است که خروجی هایش کم کم رُخ نمایاند و ثانیاً آنان که در زمان شنیدن این دغدغه ها مخاطب اصلی نبودند و تنها آرزوی آن را داشتند که اگر فضا دست ما بود در تحقق این مطالبات چه میکردیم و چه الان هرکدام در شرایط و سنینی هستند که مخاطبان آن دغدغه ها به شمار می روند. 🔻اما بعد؛ با بررسی مجموع دیدارها و بیاناتی که حضرتشان در طول سفر به قم ایراد فرموده اند – حتی آن دیدارهایی که با مخاطب حوزوی نیست- اینگونه به نظر می رسد که این مطالبات را می توان با دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد: 🔹دیدگاه اول، نگاه به مطالباتی است که ناظر به مسائل عمومی حوزه‌ است همچون مسائل علم، تربیت علمی، تحقیق، اخلاق، مسائل مدیریتی، مسائل سازمانی در حوزه‌ی قم، بحث کتاب‌های درسی، بحث چگونگی درس‌خواندن و مانند این ها 🔹و دیدگاه دوم، مطالبات و اندیشه هایی است که هدف آن هویت بخشی و جهت دهی حوزه و روحانیت در نسبت با انقلاب اسلامی است یعنی همان حقیقتی که تمام فعالیت ها، راهبردها و رویکرد ها را بی آنکه متعلق آن تفاوتی داشته باشد را پی گیری مکند به گونه ای که حتی آن روح و هویت اصلی ای که در پس مطالبات دسته اول(مطالبات ناظر به مسائل عمومی) را شامل می گردد و ما از آن تعبیر به «حوزه انقلابی» می نماییم. ⭕️اگر بخواهیم میان این دو دیدگاه مقایسه کنیم، دیدگاه دوم اگر از دیدگاه اول مهم‌تر نباشد، به همان اندازه وزانت و اهمیت دارد چراکه انقلاب و حرکت جهت دار به سمت حاکمیت و اقامه دین آن چیزی است که محور همه ی آن مسائل دیدگاه اول است و آن‌ها را جهت و هویت می‌ دهد و اساسا ریشه تمامی ناکامی ها در تحقق مطالبات دسته اول را باید در نسبت گیری حوزه و روحانیت به ویژه بزرگان و سیاستگذاران آن با مطالبات دسته دوم جست و جو کرد حقیققتی که همیشه علی رغم اهمیت و اثر گذاری در پس دعواها و اختلافات ظاهری و بعضا کم اهمیت و یا حتی دست آوردها و موفقیت هایی که در مسائل عمومی محقق شده اند مغفول و مخفی مانده است و یا اینطور اراده شده است که اینگونه به نظر برسد. 🔹تمام هویت نظام اسلامی و آنچه او را در میان نظامات سیاسی موجود در عالم متمایز می نماید به قید اسلامی آن است یعنی اگر در ایران انقلاب می شد، نظام سیاسی تغییر می یافت حتی اگر مذهبی ها به عنوان حاکمان و متولیان امور حکومت قرار می گرفتند اما مقید نبودند که اسلام را مبنا و حاکم بر نظام سیاسی قراردهند و تکلیف خود را تحقق احکام اسلامی قرار نمی دادند آنگاه تفاوتی هم در ماهیت و هویت با سایر نظامات سیاسی دنیا نداشتند. از سویی دیگر، تمام هویت حوزه و روحانیت نیز به اسلام است و ایشان منهای اسلام نه از خود چیزی دارند و نه مشروعیتی پیدا می کنند لذا اسلام آن نقطه ی اشتراکی است که هر دوی این حقایق یعنی نظام اسلامی و حوزه و روحانیت را به یکدیگر پیوند و سرنوشت آن ها را از یکدیگر ناگسستنی می نماید به گونه ای که کیفیت و چگونگی وجود هر دوی این حقایق تأثیر مستقیم و غیر قابل پیشگیری ای بر دیگری دارد. ⭕️اما آنچه مسئله اساسی و مغفول مانده است آن حقیقتی است که به نظر می رسد رهبر معظم انقلاب نه تنها در این سفر به قم مقدسه بلکه در تمام طور زعامت و ولایت خود و حتی پیش از آن از هنگامه ی آغاز مبارزات در پی آن بوده اند و آن عبارت است از چیستی این «اسلام» و تعهداتی که از دل تعریف آن بر می خیزد. https://eitaa.com/mesagh ادامه👇
هدایت شده از mesaghمیثاق
این ده سال، چون سه ده سال دگر! روایتی متفاوت از کارنامه حوزه در عمل به مطالبات رهبری [صفحه ۲ از ۳] 🔹اسلام به عنوان یک دین و مکتب واحد از اجزاء و اصول و فروع مختلفی در لایه های بنیادین ، ارزشی و عملی تشکیل شده است که از پیوند و ارتباط این اجزاء با یک دیگر در هر بعدی یک نظام شکل می گیرد و از پیوند و ارتباط این نظام ها به یکدیگر یک منظومه و روح واحد شکل میگیرد بنابراین این جزء پذیر بودن و قوام یافتن از نظام ها و ارکان مختلف به معنای گسست و عدم تأثیر و تأثر هر یک از این اجزاء مبانی بر یکدیگر نیست بلکه اساساً آن هنگام اسلام می تواند ادعای خاتمیت و کاملیت داشته باشد که همه ی اجزای آن انسان را در همه ی شئون زندگی دنیوی و اخروی به سمت هدف واحدی که برایش آفریده شده است رهنمون سازد و هر جزء جزء دیگر را ثابت و عمل به آن سبب تقویت در هر جزء دیگر شود و الا «لَوْ كانَ‏ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا»(انبياء،22) 🔹بدیهی است هرگونه تغییر در این گزاره ها، نظام ها و منظومه سبب تغییر در کل ساختار، تأثیر و تأثر اجزا و در آخر آنچه که به عنوان خروجی و اسلام نهایی معرفی می شود خواهد شد. هرچه این تغییرات(اعم از حذف یا تحریف) بیشتر باشد فاصله این اسلام با اسلام ناب نبی مکرم و اهل بیت طاهرینش بیشتر است و هرچه در همه ابعاد نزدیک تر باشد این اسلام چون اسلام اولی ناب تر و اصیل تر است. بهترین شاهد برای درک درست این مهم رجوع به حوادث صدر اسلام است، آنجا که پس از رحلت نبی مکرم خواص و داعیان دین تنها یک گزاره، یک جزء و شاید یک اسم را تغییر دادند اما خروجی آن اسلامی شد که پوستینی واژگون بود بر تن امت اسلام. با مشاهده تاریخ اسلام به خوبی روشن می شود، حذف یک گزاره و تحریف یک بخش چه بلایی را بر سر امت اسلامی آورد که حوادث دهشتناک و ویران کننده، سراسر تاریخ آن را فراگرفته است. 🔹اسلامی که آمده بود انسان را به کمال دنیوی و اخروی برساند تبدیل به ابزاری در دست حاکمان و زورگویان شده بود تا امت اسلامی را نسل اندر نسل در بند هوس ها و مطامع دنیوی خود بکشاند هرچه فاصله از مبدأ اسلام بیشر می شد و زمان بیشتری سپری می گشت فاصله از بیشتر می شد و بر عمق این افزوده می گردید و به خوبی این حقیقت را ثابت می کرد که آن تغییر اولیه در یک بخش از اسلام به چه هرج و مرج اسفناکی تبدیل شده است تا سر حد آنکه با پیدایش یک نحله فکری ویا یک قدرت سیاسی می شد انتظار این مطلب را داشت که اسلامی هم متناسب آن تولید گردد. 🔹اسلام با تفسیر سلطانى، اسلام سرمايه دارى، اسلام مستكبرين، اسلام مرفهين بی درد، اسلام منافقين، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان، اسلام رحمانی، اسلام تشريفاتى، اسلام بی تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زياده‏ خواهى، اسلام بی تفاوت در مقابل دست‏ اندازى به حقوق مظلومان، اسلام كمك به زورگويان و اقويا، اسلامى كه با همه‏ ى اين‏ها می سازد و البته دیگران هم با آن‌ها می سازند؛ این ها تنها نمونه هایی هستند از اسلام هایی که در طول زمان به دست علل و عوامل مختلف ساخته و پرداخته شده اند. 🔹 در حقیقت دین الهی که به عنوان یک و کامل آمده بود تا رهنمودی باشد برای حیات طیبه، به یک فهرست انتخابی تبدیل شده بود که هر کس و یا هر جریان فکری ای متناسب با روحیات، محیط تربیتی، مکتب فکری و یا وابستگی سیاسی و یا اقتصادی، گزینه هایی را انتخاب و گزینه هایی را حذف نماید، هرچند آن را که هم انتخاب می کرد و نگاه می داشت معلوم نبود تا چه حد با آن اسلام ناب فاصله دارد. البته همین اسلام حداقلی هم در دوران پیدایش دولت های استعماری در قرون اخیر، همچنان غیر قابل تحمل بود به حدی که دويست سال است دستگاه‏هاى استعمارى سعى كرده اند تا اسلام به دست فراموشى سپرده شود. يكى از نخست‏ وزيرهاى انگليس در جمع سياستمداران استعمارى دنيا اعلام كرده بود كه ما بايد اسلام را در كشورهاى اسلامى منزوى كنيم! قبل و بعد از آن نيز پولهاى گزافى خرج شد تا اسلام در درجه‏ى اول از صحنه‏ى زندگى، و در درجه‏ى دوم از ذهن و عمل فردى انسانها خارج شود؛ چون می دانستند اين دين، بزرگترين مانع در راه چپاول قدرتهاى بزرگ و استكبارى است. 🔹این روند اسفناک ادامه داشت تا آنکه امام‏ ما اسلام را دوباره زنده‏ كرد و به ذهن و عمل انسانها و همچنین صحنه‏ى سياسى جهان برگرداند. اولين كار بزرگ او، احياى اسلام‏ بود. امام ما براى حيات دوباره‏ى اسلام، درست همان راهى را پيمود كه رسول معظم(صلّى الله عليه و آله و سلّم) پيموده بود؛ يعنى راه . در انقلاب، اصل بر حركت است؛ حركتى هدف‏دار، سنجيده، پيوسته، خستگى‏ناپذير و سرشار از ايمان و اخلاص. https://eitaa.com/mesagh ادامه👇
هدایت شده از mesaghمیثاق
این ده سال، چون سه ده سال دگر! روایتی متفاوت از کارنامه حوزه در عمل به مطالبات رهبری [صفحه 3 از 3] 🔹در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبيين اكتفا نمی شود؛ بلكه پيمودن و سنگر به سنگر پيش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار می گيرد. گفتن و نوشتن هم در خدمت همين حركت در می آيد و تا رسيدن به هدف يعنى حاكميت بخشيدن به دين خدا و متلاشى ساختن قدرت شيطانى طاغوت ادامه می یابد: «هو الّذي ارسل رسوله بالهدى و دين الحقّ ليظهره على الدّين كلّه و لو كره المشركون». 🔹اسلامی که چنین ویژگی داشته باشد یعنی یک اسلام حداکثری و با آرمان هایی یکسان با همان آرمان های بعت انبیاء در توجه به تمام بشریت در تمام ساحت های زندگی طبیعتا دستگاه دانشی و فکری اش کاملا متفاوت و متغایر با اسلامی است که تنها متوجه جمع محدودی از مومنین در بخش محدودی از زندگی است لذا هویت و تکلیفی هم برای دستگاه فکری اش هم تعیین می کند کاملا یک هویت و تکلیف متفاوت است. بررسی تفاوت این دو اسلام و بتبع دستگاه فکری آن ها جدای از آنکه بسیار در فهم دغدغه امامان انقلاب راهگشاست، خود نیاز به پژوهش های متعدد و البته شاید مجموعه هایی با این هدف باشند لکن در یک بررسی اجمالی به نظر می رسد عمده تفاوت حاصل از این تفاوت در رویکرد و نگاه به اسلام در کیفیت هویت و تکلیف دستگاه فکری برآمده از اسلام ناب(اسلام حداکثری، اسلام انقلابی) در دو بعد تجلی پیدا می کند اولا محتوا، منبع و جهت در این اسلام علی رغم ظاهر متشابه در همه ابعاد کاملا متفاوت با اسلام های دیگر است ثانیا در این نگاه و این نوع از اسلام دستگاه فکری یا همان حوزه و روحانیت به هیچ عنوان یک مجموعه ی صرفا علمی و منقع از اجتماع، مردم و سیاست نیست بلکه اساسا حوزه و روحانیت خود یک حقیقت و یک دستگاه فکری در دل نظام سیاسی اسلام یا همان نظام ولایت است لکن با هویت مستقل و منفک از دستگاه سیاسی یعنی دستگاه فکری –رهبری است که آن شئون و تکالیفی که متوجه به بُعد ولایت فکری و معنوی امام است را بر عهده دارد و در حقیقت از یک سو واسطه ای است میان امام و امت و سویی دیگر واسط ای است میان امام و دستگاه سیاسی. بنابراین به نظر می رسد که خواستگاه تعابیری چون تحول حوزه، حوزه انقلابی، حوزه ی همراه و حامی نظامو مانند این ها را باید در همین نقطه و نظام فکری جست و جو کرد لکن مع الاسف علی رغم وضوح مطلب، به دلیل آنکه همواره اندیشه امامان انقلاب در حوزه و روحانیت و بتبع در تمامی دستگاه های علمی کشور مهجور و متروک مانده است در فهم مراد و مقصد مطالبات امامان انقلاب از حوزه و روحانیت و پیوندشان با انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی نیز به رویی ترین لایه ی بحث که همان کنشگری سیاسی و یا تحولات سحطی است بسنده شده است و از حقیقت «حوزه انقلابی» غفلت شده است لذاست که با تغییر کتابی خوشنود و یا با عدم تغییر آن افسره می شویم. این در حالی است که اگر بر فرض اگر تمام مطالبات رهبری در مسائل عمومی حوزه و روحانیت محقق گردد لکن این روح و جهت کلی همچنان متروک و مغفول باشد در حقیقت ما کاری برای حوزه ی انقلابی و مطلوب امامان انقلاب نکرده ایم. این تأسف آنجا عمیق تر و غم انگیز تر می شود که در فاصله ی این ده سال امام امت چند بار دیگر کوشیدند تا در روح حرکت حوزه و روحانیت بدین سو بدمند؛ دیدار با مجمع نمایندگان، فراخوان رهبر انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم،یکی از مهمترین این تلاش ها بودند لکن متأسفانه هر بار با یک سیاست مشابه عملاً این دغدغه و تلاش را منزوی و مهجور ساختند: الف)سلب دغدغه از بدنه حوزه و روحانیت‌با تجمع های غیر واقعی، ایجادکمیسیون‌ها و واحدهای‌ویترینی،راحت‌طلب‌وغیر واقعی با این توجیه که ما متولی هستیم درحالی که در عمل نیستند ب) شعاری کردن دغدغه و آنچنان انبوه، بی‌برنامه و سطحی از آن حرف زدن که نخبگان و بدنه را از آن منزجر و منصرف سازند نتیجه‌ این رفتار تکراری و این عدم توجه به حوزه و روحانیت بویژه حوزه انقلابی می شود همین وضعیتی که گریبان گیر حوزه و روحانیت و در پی آن انقلاب اسلامی شده است. در حوزه غالبا در سطحی ترین حالت ممکن بسنده شده و حرکت پیش‌رونده‌ی انقلاب در تمامی ساحت‌هایی که وابسته به حوزه و روحانیت است، متوقف‌شده و یا با کندی و مانع روبرو گردیده. سنگرهایی که قرار بود به‌واسطه‌ی انقلاب از چنگال غرب و شرق درآید، در دست آنان باقی ماند و آبستن فتنه‌های پس از انقلاب شد. بنابراین اینگونه به نظر می رسد که سوگیری و حرکت حوزه در نسبت با انقلاب اسلامی و انقلاب اسلامی نه تنها در این ده سال بلکه در تمام 40سال گذشته یک چیز بوده و هست و تا این نسبت غلط اصلاح نگردد اگر ده تا ده سال دیگر هم سپری شود، این مطالبات و بیانات بر زمین خواهد ماند همانطور که این ده سال چون سه ده سال دگر همینگونه بوده است. https://eitaa.co
هدایت شده از mesaghمیثاق
انکار اقتصاد اسلامی ریشه در اغراض غیرمعرفتی و جهل به موضوع دارد! نقد جدید دکتر حسن سبحانی بر دیدگاه های جنجالی جناب https://eitaa.com/mesagh 🔻🔻🔻 🔴 از نحوه و چگونگی ورود عمده افراد محترمی که با رویکرد و به می‌پردازند، این واقعیت استنباط می‌شود که ضرورت دارد به جای اینکه توضیح داده شود “اقتصاد اسلامی “ چه هست، اولویت دارد که برای آنان تبیین شود “ اقتصاد اسلامی “ چه نیست! زیرا تا زمانی که منکران، ماهیت آنچه را که منکر آن هستند نشناسند و در نتیجه در انتشار دیدگاه های خودشان، به مواردی اشاره کنند که «اقتصاد اسلامی» نبوده و صرفا پنداشته های آنان از «اقتصاد اسلامی» است، منطقا امکان بحث و نقد عالمانه پیرامون «موضوع» مقدور نمی‌شود به این دلیل که از لوازمات اولیه محاجه علمی، اشتراک بر مفاهیم واحد از موضوع مورد بحث است. 🔹براین اساس، متذکر می‌شود که تحقیقا “اقتصاد اسلامی“ اقتصاد رژیم‌های سیاسی منسوب به اسلام نیست و اینگونه نمی‌باشد که به عنوان مثال چون در ایران نظام سیاسی، اسلامی است، پس اقتصاد جمهوری اسلامی هم همان اقتصاد اسلامی است. ساده ترین دلیل بر این حقیقت آن است که در کشور های متعددی، اقتصاد اسلامی موضوع تحقیق و تدریس و مباحثه است اما اصولا نظام سیاسی آن کشور ها، اسلامی نمی‌باشد. 🔹از سوی دیگر نسبت دادن اقتصاد ایران و وضعیت غم انگیز اقتصادی آن به “اقتصاد اسلامی“و انتساب بانکداری هرگز “غیر ربوی نشده آن“ به بانکداری اسلامی، تحقیقا و صرفا در یک نگرش خوش بینانه به موضوع، حاکی از نشناختن «اقتصاد و مالیه اسلامی» است. 🔹اقتصاد اسلامی و همچنین مباحث مرتبط به مالیه آن، از سالهای قبل از انقلاب اسلامی و البته در مقیاسی به مراتب محدودتر در ایران مطرح بوده و کارکردهای اقتصاد ایران به لحاظ تجربه نتایج رسوای تحمیل سیاست‌های تعدیل بر ساختارهای ناکارآمد آن، هیچ ارتباطی به رونق نسبی امروزین اقتصاد و مالیه اسلامی ندارد و این در حالی است که امکان وارد شدن آسیب های بسیار از ناحیه « اقتصاد ایران» به «اقتصاد اسلامی» همواره مطرح بوده و در عمل هم اتفاق افتاده است. 🔹با این وجود انصاف حکم می کند که ما همه کسانی را که “اقتصاد اسلامی“ را متاثر از نظام سیاسی جمهوری اسلامی می‌شناسند و یا بانکداری مبتنی بر بهره فعلی را به اسلام نسبت می‌دهند از منکران اقتصاد اسلامی نشناسیم زیرا بسیاری از آنها معتقدند اسلام از اتهام بر مبری است. 🔻در عین حال همچنان این ابهام توام با کنجکاوی و کیاست وجود دارد که کارکرد برخی دانایان آشنا به مبانی اقتصاد ایران ، که احتمالا آگاهانه، با تمسک به کاستی های وحشتناک کنونی اقتصاد ایران، از طریق انتساب آن به اقتصاد اسلامی، دستاویزی برای انکار « اقتصاد اسلامی» می‌سازند را باید چگونه تاویل و تفسیر نمود؟! 🔴 بر خلاف تصورات و یا دانسته ها و احتمالا عده‌ای که « اقتصاد اسلامی» را اقتصادی سوسیالیستی می‌نامند، این اقتصاد دارد و به زعم ما، نامیدن یا شبیه سازی اقتصاد اسلامی با اقتصاد سوسیالیستی، اگر معطوف به نباشد، ناشی از توامان هم سوسیالیسم و هم اقتصادیات اسلام است. زیرا در حالی که سوسیالیسم الگوی نهادی خاصی است که تحت آن کنترل تولید و ابزار تولید بر عهده یک قدرت مرکزی است(جوزف شومپیتر) و یا به عبارت دیگر در سوسیالیسم،امور اقتصادی جامعه اصولا به حوزه عمومی و نه به حوزه خصوصی تعلق دارد و به همین جهت هم سوسیالیسم را رب النوع دریاها(پرتئوس) نامیده‌اند که می‌تواند به صور مختلف تغییر شکل بپذیرد،در اقتصادیات اسلام احترام به مالکیت مال مومن مثل احترام به خون مومن است و مردم از آن حیث که در قبال اقدامات خویش مسئول شناخته می شوند برخوردار از اختیار و آزادی می‌باشند، زیرا مسئولیت بدون آزادی از موضوعیتی برخوردار نمی‌باشد. البته نسل برخی از طرفداران اقتصاد آزاد در کنش های این چنینی خویش مسبوق به سابقه هستند آنها پس از استقرار سوسیالیسم در شوروی سابق، هر اندیشه و معرفت اقتصادی جز آنچه خود به آن باور دارند را سوسیالیسم نامیده اند. اصولا برای عده‌ای از آنها فرقی نمی‌کند که آن اندیشه چه باشد. آنها فقط می‌دانند که هر آنچه را که جز «اقتصاد آزاد» باشد نمیخواهند و این در حالی است که بعضا نمی دانند که مفهوما چه می‌خواهند؟ https://eitaa.com/mesagh ادامه👇
هدایت شده از mesaghمیثاق
انکار اقتصاد اسلامی ریشه در اغراض غیرمعرفتی و جهل به موضوع دارد! نقد جدید دکتر حسن سبحانی بر دیدگاه های جنجالی جناب [صفحه 2⃣ از 2⃣] 🔹متاسفانه برخی از افراد محترم از این سلسله، با همین رویکرد، عمده مجتهدان عضو تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را هم سوسیالیست نامیده‌اند و در طی زمان، با دفاع از حتی محتکران دارو و غذای مردم محروم گرفتار تحریم و حمایت از تحمیل قیمت‌های جعلی سفته بازان ارز بر معیشت اقشار گرفتار و نامیدن اقدامات غیرمولد آنان به اقتصاد آزاد، نشان داده‌اند که به منظور حمله و منکوب نمودن اقتصاد اسلامی از طریق منسوب نمودن ناروای آن به مناشی سوسیالیسم، بین اقتصاد آزاد و اقتصاد بازار نموده و بی توجه بوده‌اند که آنچه ممکن است قابل دفاع باشد «اقتصاد بازار» و نه «اقتصاد آزاد» است و این در حالی است که بین اقتصاد بازار با اقتصاد اسلامی منافاتی ذاتی نیست و ما جداگانه به آن اشاره خواهیم کرد. در این ارتباط انتظار می‌رود علاقمندان مبری از اغراض غیرمعرفتی به این مباحث، اعم از موافق یا مخالف، با رعایت جانب احتیاط و لحاظ خصلت های کار عالمانه، به مکاری های احتمالی تصورات جاهلانه و یا تجاهلانه، فرصت خودنمایی و گسترانیدن دام های مدرنیستی بر سر راه حیثیت و آبروی خویش را ندهند. https://eitaa.com/mesagh