امام مهربانم سلام . . .
بِنَفْسي أنْتَ مِنْ تِلادِ نِعَمٍ لا تُضاهی
ای نعمت خاصّ خدا سلام ؛
به قَلبَت سلام ؛
به چَشمَت سلام ؛
به رنج و به بغض و به صبرت سلام
اللّهُمّ عَجّلْ لِوَلیّکَ الفَرج🤲
#امام_زمان ❤
@mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷#شهید_عبدالمهدی_مغفوری
....حاج قاسم عزیز از شهیدی روایت می کند که به خاطر نماز شب، بین راه از اتوبوس پیاده می شد و سوار اتوبوس بعدی می شد.!...شهیدی که برای کار شخصی از وسیله نقلیه سپاه استفاده نکرد.!...
#به_وقت_حاج_قاسم
#سبک_زندگی_اسلامی_ایرانی
#در_محضر_شهداء
@mesbah_313_ir
با آنکه آبدیده دریای طاقتیم
آتش گرفتهایم که غرق خجالتیم
امروز اگر به سایه راحت نشستهایم
مدیون استقامت آن سرو قامتیم
🏴 سالروز رحلت امام خمینی (ره) تسلیت باد!
@mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴ویژه نامه ارتحال امام (ره)
@mesbah_313_ir
🏴ویژه نامه ارتحال امام(ره)
🔻زنده هایی که از دید امام خمینی مردگانند
امام خمینی(ره):
آنها که در برابر خطرهایی که متوجه اسلام شده است #قیام نکنند، #مقابله نکنند و به #دفاع برنخیزند، آنها در عداد مردگانند.....
#مکتب_روح_الله
@mesbah_313_ir
🏴ویژه نامه ارتحال امام
🔘ساده زیستی بنیانگذار انقلاب در سال های تبعید
🔹لوسین ژرژ خبرنگار روزنامه فرانسوی لوموند در تاریخ 4 / 2 / 57 در نجف مصاحبه ای با حضرت امام انجام می دهد که در این روزنامه در تاریخ 16 / 2 / 57 به چاپ می رسد.
🔹او در آغاز گزارش مصاحبه خود، چنین می نویسد: «... اکنون ما در حضور آیت الله در اتاقی 2×3 متر و در خانه ای هستیم که در دورترین قسمت نجف واقع است. شهری که از لحاظ وضع جغرافیایی یکی از بدترین مناطق کویری عراق است. ... در پیچ یکی از کوچه های تنگ نجف که خانه هایش برای آنکه سپری در مقابل تابش سوزان آفتاب باشد، سخت به هم فرو رفته است، مسکن محقر آیت الله خمینی قرار دارد. این خانه نظیر مسکن فقیرترین افراد نجف است. در سه اتاق این خانه، حداکثر دوازده تن از نزدیکان وی حضور داشتند. در این مسکن محقر، از قدرت رؤسای شورش و یا رؤسای جبهه مخالف که در تبعید به سر می برند، هیچ نشان و علامتی دیده نمی شود.» (صحیفه امام، ج۳ ص ۳۶۷-۳۶۸)
#مکتب_روح_الله
@mesbah_313_ir
#مصباح بررسی می کند :
🔘ایمان و امید
کلید واژه های سخنان رهبر معظم انقلاب در سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، #ایمان و #امید بود.
امام خامنه ای می فرماید: «باید برای ترویج ایمان و امید تلاش کرد.جوان های ما توجه داشته باشند، دشمنی استکبار با عقبنشینیهای موضعی از بین نمیرود. برخی خیال میکنند اگر در فلان موضع عقبنشینی کنیم دشمنی آنها با ما کم میشود، این خطاست.!»
ایشان برای اثبات این موضوع مصادیقی را ذکر کردند و در ادامه گفتند: «زمانی برای رئیسجمهور ایران دادگاه غیابی تشکیل دادند و برای او کیفرخواست صادر کردند!» .
توصیه اساسی معظم له به مردم و جوانان این بود:
✳️«هر کس ایران را دوست دارد، هر کس منافع ملی را دوست دارد، هر کس بهبود اوضاع اقتصادی را دوست دارد، هر کس به دنبال جایگاه با عزت ایران در نظم جهانی پیش روست، باید برای ترویج ایمان و امید در ملت تلاش کند.» باید ایمان و امید در این کشور زنده بماند.توصیه من تقویت ایمان و امید است، آماج دشمن همین ایمان و امید است.»
ایشان حفظ استقلال و عزت و منافع ملی را در گرو ایمان و امید می دانند.
امام خامنه ای درباره اثرگذاری ایمان و امید بر یکدیگر فرمودند: «وقتی شما ایمان روشنی به مبدا حقیقی و خدای متعال دارید، این شعله امید در دل شما خواهد بود. ایمان و امید روی هم تاثیر گذار هستند.
وقتی میگوییم امید، امید را نباید با تصورات و خیالات فریبگر اشتباه کرد. امید آن حالتی است که با حرکت همراه است. با سکون نمیسازد، این که کسی بنشیند و امیدوار باشد به مقصد برسد، این نشدنی است»!
(۱۴۰۲/۳/۱۴)
@mesbah_313_ir
🏴ویژه نامه ارتحال امام
🔘امام خمینی(س) از نگاه اندیشمندان و رهبران سیاسی زمان خود
🔹️ احمد هوبر اندیشمندان مسلمان اهل سوئیس:
هنگامی که من از سال 79- 1978 (57- 1356) به مطالعه درباره امام خمینی رحمهالله به خصوص از منابع ایرانی شروع نمودم، به طرز عجیبی شگفت زده شدم، چراکه امام خمینی (س) اولین رهبر مذهبی در قرن ماست که انقلابی را به وجود آورد که همزمان سه وجهه مذهبی، سیاسی و فرهنگی را در خود جمع کرده بود.
🔹️ دکتر غیاث الدین صدیقی متفکر آزاد اندیش انگلیسی و عضو پارلمان مسلمانان انگستان:
شخصیت امام خمینی(س) تاثیر عمیقی بر دنیای جدید و به خصوص بر امت اسلامی داشته است. مدتها بود که ما رهبری نداشتیم که آنچه را میگفت تاثیر داشته باشد. به نظر من این مهمترین خصوصیت امام خمینی(س) بود، مردم احساس میکردند که هر آنچه ایشان انجام میدادند، هیچ دلیلی جز برای عزت اسلام و کیان اسلامی نداشت.
🔹️هنری کیسینجر استراتژیست و مشاور یهودیالاصل رئیسجمهور سابق آمریکا:
آیت الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامهریزی مواجه کرد، تصمیمات او آنچنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامهریزی را از سیاستمداران و نظریهپردازان سیاسی میگرفت. هیچکس نمیتوانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناختهشده در دنیا، سخن میگفت و عمل میکرد، گویی از جایی دیگر الهام میگرفت، دشمنی آیتالله خمینی(ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.
@mesbah_313_ir
🔘امام سرآمد تاریخ
مقام عظمای ولایت در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی :
« امام از سرآمدان تاریخ ماست؛ سرآمدان را نه میشود حذف کرد نه میشود تحریف کرد.امام بزرگوار ما ابعاد شخصیتش از ابن سینا و شیخ طوسی وسیعتر است، متنوعتر است. امام یک سرآمد همه جانبه است. هم در دانشهای دینی سرآمد است، در فقه، در فلسفه، در عرفان نظری امام سرآمد است. هم در ایمان و تقوا و رفتارهای پرهیزگارانه سرآمد است. هم در استحکام شخصیت و قوت اراده سرآمد است. هم در قیام للّه و سیاست ورزی انقلابی و ایجاد تحول در نظام بشری سرآمد است.
این خصوصیات در هیچ کدام از سرآمدان تاریخ ما باهم جمع نشده است؛ در امام بزرگوار این خصوصیات با هم جمع است.»
(۱۴۰۲/۳/۱۴)
#در_محضر_ولایت
@mesbah_313_ir
🏴 ویژه نامه ارتحال امام
....خبر دادند حاج آقا مصطفی، پسر بزرگش شهید شده است. خانواده خواستند، با تلفن منزل تماس بگیرند تهران. امام گفت: تلفن بیت از بیت المال است. شما کار شخصی دارید، جایز نیست با این تلفن تماس بگیرید!
(آیینه حسن، ص۴۳)
#مکتب_روح_الله
#سبک_زندگی_اسلامی_ایرانی
@mesbah_313_ir
✍✍✍
باسمه تعالی
دکتر رضا زمانی
خط امام (ره) با تاکید بر کلام رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی
✳️ خط امام ترجمان راه و روشی است که براصول زیر استوار است :
👈۱. برقراری عدالت اجتماعی
👈۲. استکبار ستیزی
👈۳. نفی ظلم پذیری
👈۴. دفاع از مظلومان و مستضعفان
اجرایی شدن این اصول، بشریت را در شرائطی قرار میدهد که بتواند با استفاده از امکانات خدادادی و فطرتش، استعداد و حقیقت اصلی خود را کشف و شکوفا کند.
رهبر معظم انقلاب غالباً در سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، به ابعاد شخصیتی و مکتب و منش سیاسی امام می پردازد و در فرازی می فرماید:
اگر کسی برای این کشور، دنبال عزت، شخصیت و هویت ملی است و فکر می کند که بایستی این کشور هویت ملی پیدا کند تا به اهدافش برسد، راه چاره در دنبال کردن خط امام است. او مهمترین و اصلی ترین شاخص را امام و خط رهبری می داند که در گفتار، رفتار و وصیت نامه او تجلی یافته است.
ایشان در ادامه می فرماید: سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت، كه همین سه باور به او قاطعیت می داد، شجاعت می داد و استقامت می داد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود. این سه باور، در وجود امام، در تصمیم امام، در همه حركتهای امام، خود را به معنای واقعی كلمه نشان داد.
این سه باور، امام را زنده نگه داشت؛ جوان نگه داشت؛ فكر امام و راه امام و طریقهی امام را برای این ملت، ماندگار و ثابت كرد؛ آن وقت همین سه باور بتدریج در مردم ما، در جوانان ما، در قشرهای گوناگون، همگانی شد؛ امید پیدا شد، اعتماد به نفس پیدا شد، توكل به خدا پیدا شد؛ اینها جای یأس را گرفت، جای تاریكنمائی را گرفت، جای بدبینی را گرفت؛ مردم ایران روحیات خودشان را تغییر دادند، خدای متعال هم وضع آنها را تغییر داد: «انّ الله لایغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم»؛ ملت ایران راه خود را، حركت خود را، انگیزههای خود را اصلاح كردند، خدای متعال هم به آنها كمك كرد، به آنها نصرت داد و پشتیبانی كرد.(۱۳۹۲/۳/۱۴)
رهبر معظم انقلاب راه امام را راه حیات طیبه می داند (۱۳۸۴/۳/۱۴)
ایشان نسبت به خط امام دو نکته را گوشزد می کنند؛
⬅️ اول: تاکید بر فهم و تبیین خط رهبری توسط جوانان
⬅️ دوم: مراقبت از خط امام تا تبیین غلط صورت نگیرد!
شاخصه های خط امام از دید رهبری معظم انقلاب(که غالباً در خرداد ۸۹ و ۹۴بیان شده است) :
1⃣ اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی: اولین مطلب در مکتب امام، اسلام متکی به کتاب و سنت است که با فکر روشن ، آشنایی با زمان و مکان و با شیوه و روش علمی _ استنباطی بدست می آید.
2⃣ اعتماد به صدق وعده الهی: اعتقاد و اعتماد امام به قدرت الهی در برابر بی اعتمادی به قدرت های مستکبر جهانی است.او به وعده های الهی یقین دارد.
3⃣ اعتقاد به اراده و نیروی مردم: مخالفت امام با تمرکزهای دولتی. ایشان معتقد بود که مردم ولی نعمت هستند. جمله معروف امام در این زمینه است « اگر به من خادم بگویند بهتر است تا رهبر بگویند» که نشان از جایگاه برجسته مردم در دیدگاه ایشان است.ایشان به معنای واقعی، به مردم تکیه دارند.
4⃣ حمایت از محرومان و مستضعفان: امام بارها از نابرابری های اقتصادی و اشرافی گری گله می کردند او طرفدار عدالت اجتماعی بود.
5⃣ طرفداری از مظلومان جهان: در بعد سیاست خارجی، امام طرفدار محرومان و مظلومان جهان هستند و همواره در جبهه مظلومان می ایستادند.
6⃣ استقلال کشور و رد سلطه پذیری: استقلال درکلام امام یعنی آزادی در مقیاس ملت. بنیان سیاست نه شرقی،نه غربی.
7⃣ تکیه بر وحدت ملی: امام در برابر تفرقه حساسیت داشتند و به وحدت آحاد جامعه تاکید داشتند.
8⃣ توجه به حال فعلی افراد هنگام هر گونه قضاوت: پرهیز از تائید یا رد دایمی
✳️ رهبر معظم انقلاب،خط امام را راهنمای نظری و عملی برای عزت، پیشرفت و عدالت می داند و آبادی و آزادی کشور (۱۳۸۴/۳/۱۰) و دفع سلطه شیطان بزرگ (۱۳۷۱/۳/۱۳) را تنها در پیروی از خط امام معرفی می کند
ایشان می فرماید اسلام چاره ای ندارد جز اینکه خط ایران اسلامی و راه امام را طی کند (همان)
ایشان زنده بودن نام امام را منوط به زنده ماندن راه امام می داند و در گزاره ای زیبا می گوید: وفاداری این است که صادقانه خط امام را بپیمائیم.
رهبر معظم انقلاب، عظمت کار امام را به ارتباط ایشان با خدا و تهذیب نفس می داند.
امام در ابعاد روحی و معنوی و ابعاد عملی و رفتاری واجد خصوصیات ممتازی است؛
🔼 ابعاد روحی و معنوی :
الف: پرستش خداوند
ب: اخلاص
ج: تواضع
د: توکل
۵. توسل و دعا
۶. همت بلند.
🔼 ابعاد عملی و رفتاری :
الف: قاطعیت و سازش ناپذیری
ب: شجاعت
ج: ساده زیستی
د: دشمن شناسی
ه: احیای ارزش های اسلامی
و: مردم مداری
✅ امام یک حقیقت همیشه زنده است
نام او، پرچم این انقلاب،اهداف او، اهداف این انقلاب و راه او، راه این انقلاب است.
#مکتب_روح_الله
#امام_خامنه_ای
@mesbah_313_ir
هدایت شده از S
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴ویژه نامه ارتحال امام
#مکتب_روح_الله
@mesbah_313_ir
باسمه تعالی
دکتر رضا زمانی
🧩 یک پازل از تحلیل مصباح ؛
🔖#امام_اول ، #امام_ثانی
....#امام_خمینی (ره) معمار و بنیانگذار انقلاب، #معلم_اول است. کسی که اندیشه اتصال تمدن پر شکوه ایرانی به تمدن پر فروغ اسلامی را مطرح کرد و بحث تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کرد.....
او معلم اول این اندیشه مهم بود. و #امام_خامنه_ای مدظله العالی را می توان به حق #امام_ثانی انقلاب عظیم ایران اسلامی لقب داد که بزرگترین و کامل ترین شارح و پاسدار خط امام و انقلاب است.!
امامین انقلاب، با رفتار و عملکرد خود، اولا نظام سیاسی ولایی که مختص اسلام ناب محمدی است را پایه گذاری کردند و شرح و بسط دادند.
ثانیا اثرات مثبت و مفید نظام ولایی را برای جهانیان و بخصوص مسلمانان جهان در عمل نشان دادند.! ....امام اول ساخت و امام ثانی پرداخت!....و ان شا الله امت اسلامی از این گوهر بی بدیل بهره خواهد برد!
روح امام روح الله در ملکوت اعلی نظاره گر اعمال و رفتار ماست و ما دعا می کنیم که خداوند متعال هر آن بر درجات ایشان بیافزاید!🤲🤲
...و از خداوند منان مسلئت داریم که ما را قدر دان امام ثانی انقلاب گرداند و عمر با عزت ایشان را تا ظهور منجی موعود مستدام دارد!🤲🤲
#مکتب_روح_الله
@mesbah_313_ir
4_6043962628441640867.mp3
4.1M
🏴 ویژه ارتحال امام
ما به اذان صبح تو هنوز بیداریم
مباد از بیعت با تو دست برداریم
روحِ خدا ذکر لبت انا فتحنا بود
شکر خدا از نفست چه رهبری داریم
ای علمدار مسیر امام بی نظیر
دشمنت سست و حقیر خمینی کبیر
#مکتب_روح_الله
@mesbah_313_ir
🌺 آغاز زعامت علمدار عصر ظهور بر امام زمان ارواحنا فداه و منتظرانش مبارک باد.
•┈┈••✾❀🍃🇮🇷🍃❀✾••┈┈•
@mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎بسم الله الرحمن الرحیم
«لِلَّهِ مَا فِى الْسَّمَوَ تِ وَ مَا فِى الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُواْ مَا فِى أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَآءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشَآءُ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ»
آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، تنها از آنِ خداست. (بنابراین) اگر آنچه را در دل دارید آشكار سازید یا پنهان دارید، خداوند شما را طبق آن محاسبه مىكند. پس هر كه را بخواهد (وشایستگى داشته باشد) مىبخشد و هر كه را بخواهد (ومستحقّ باشد) مجازات مىكند و خداوند بر هرچیزى تواناست.
(سوره مبارکه بقره،۲۸۴)
#در_محضر_قرآن
@mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه نامه ارتحال امام
🔘 آخرین حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مراسم رحلت امام خمینی(ره)، خرداد سال ٩٨
#به_وقت_حاج_قاسم
@mesbah_313_ir
🔘 چرا عضویت ایران در#بریکس مهم است؟
مصباح: عضویت ایران در بریکس کفه ترازو را بیشتر به سمت سازمانی که نماد تغییر نظم جهانی است سنگین تر می کند.
@mesbah_313_ir
🔕فالگوش
منابع فلسطینی می گویند: برای اولین بار جلسهای میان مقامهای امنیتی مصر و ایران، با حضور فرماندهان جهاد و حماس درباره وضعیت نوار غزه برگزار شد.
در این جلسه بر کاهش تنش ها و تلاش برای رسیدن به آتش بس طولانی در غزه و حمایتهای نظامی و مالی ایران از جناحهای مقاومت تاکید شد.! ....
بمب خبری بزرگ دیگری که در آینده رونمایی می شود، از سر گیری روابط ایران و مصر است.
@mesbah_313_ir
🏴ویژه ارتحال امام
امام خمینی : با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر که ندانم!
سؤال خبرنگار : [شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکرده اید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر نبوده اید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی توانید درک کنید؟]
جواب امام : ما معادلۀ جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی ای که تا به حال به واسطۀ آن تمام مسائل جهان سنجیده می شده است را شکسته ایم. ما خود چارچوب جدیدی ساخته ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته ایم. از هر عادلی دفاع می کنیم و بر هر ظالمی می تازیم، حال شما اسمش را هرچه می خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایۀ نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر است که ندانم.
(صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۱۶۰.)
مصباح :
بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم/
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم!.....
امام مصداق بارز این شعر معروف خواجه حافظ است. انقلاب امام، انقلاب و تحول در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و در تمام بلاد بشری است برای تغییر سبک زندگی دنیایی و مادی کذایی که بر بشر احاطه یافته و سبب شده تا انسان به بردگی گرفته شود. انقلاب امام در راستای رهایی بشر از انقیاد غیر خدا بود پس پیام انقلابش مختص سرزمین ایران و ایرانی
نبود.حرکت او حرکت انبیا و اولیا الله بود.
امروز دنیا بیش از پیش محتاج دیدگاه امام است و سخنان و افکار او تازه تر از قبل معنا می شود.
#مکتب_روح_الله
@mesbah_313_ir
🔘به مناسبت سالروز رهبری حضرت الله العظمی خامنه ای
مرحوم حاج سید احمد خمینی:
هر کس بین اطاعت از مقام معظم رهبری و امام راحل تفاوت قائل باشد، در خط آمریکاست/میخواستند مرا در مقابل آیت الله خامنهای قرار دهند توی دهانشان زدم.
@mesbah_313_ir
#تورقی_در_تاریخ
🔘قیام پانزده خرداد ۴۲
قیام پانزده خرداد، نهضتی خودجوش و مردمی در تهران، قم و برخی از شهرهای دیگر در اعتراض به دستگیری امام خمینی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بود. زمینههای سیاسی و اجتماعی و دینی این قیام به دهه ۱۳۳۰ ش و اقدامات تحریکآمیز نظام حاکم بازمیگردد، اما مهمترین حادثه که منجر به شروع قیام شد، سخنرانی امام خمینی در مدرسه فیضیه قم و پخش خبر آن در کشور بود. امام خمینی در این سخنرانی بهشدت و بهصراحت به شاه و اسرائیل حمله کرد، بهدنبال این سخنرانی، امام خمینی در سحرگاه ۱۵ خرداد در منزل خود در قم دستگیر و به تهران منتقل شد و مردم همان روز در قم و تهران و دیگر شهرها به خیابانها ریختند و قیام پانزده خرداد شکل گرفت.
تظاهرات در قم، تهران و ورامین به مقابله حکومت انجامید و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند، درباره تعداد شهدای این قیام نظر واحدی وجود ندارد؛ در اسناد ساواک تعداد شهدا صدها تن ثبت شده است. آیتالله خمینی، بهدلیل کشته شدن جمعی از مردم، اینروز را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد.
قیام پانزده خرداد نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران در برابر حکومت پهلوی بود که استمرار یاد و خاطره آن به قیام سراسری ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی انجامید.
در واقع، این قیام بود که نطفه جمهوری اسلامی را بهوجود آورد. و اگر نهضت و قیام پانزدهم خرداد با آن ابعاد در آن روز بهوجود نمیآمد جنبش (اسلامی مردم ایران) سرنوشت دیگری داشت.
@mesbah_313_ir
باسمه تعالی
🔘وقایع شمار قیام ۱۵ خرداد ۴۲ (۱)
زمینههای سیاسی و اجتماعی و دینی این قیام به دهه ۱۳۳۰ ش و اقدامات تحریک آمیز نظام حاکم بازمیگردد. اما مهمترین وقایع منجر به قیام از سال ۴۲ بررسی اجمالی می گردد؛
۱ - تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی
تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، در ۱۶ مهر ۱۳۴۱ در کابینه اسدالله علَم، عامل اصلی برانگیختن احساسات دینی مردم بود. هدف از تصویب این لایحه تشکیل انجمنهایی در روستاها و شهرها و استانها بر پایه آرای عمومی جهت اداره غیرمتمرکز امور اعلام شده بود، اما سه شرط جدید مندرج در این لایحه (حذف قید اسلام از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان، انجام مراسم تحلیف با هر کتاب آسمانی به جای قرآن و حق رأی زنان) بشدت احساسات دینی مردم را برانگیخت و اعتراضات و مخالفتهای شدید مراجع و علما را درپی داشت.
مراجع این لایحه را، که در آن «قرآن کریم را در عرض اوستای زرتشت و انجیل و بعض کتب ضاله» قرار داده بودند، رویارویی علنی و جسورانه نظام حاکم با اسلام و قانون اساسی و عامل جدی تهدید استقلال مملکت و قرار دادن آن «در معرض قبضه صهیونیستها» میدیدند و به آگاه ساختن مردم از محتوای لایحه مخالفت با آن پرداختند.
به دعوت امام خمینی (که در آن زمان آیتالله حاج آقا روحالله خمینی خوانده میشد) و چند تن از علما و مراجع حوزه علمیه قم، جلسهای برای بررسی این موضوع در منزل مرحوم آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه، تشکیل شد و در آن جلسه و جلسات بعدی تصمیم گرفتند که مخالفت با این لایحه با ارسال تلگرام به شاه اعلام شود.
متعاقب این جلسات بیش از پنجاه اعلامیه و تلگرام و نامه از سوی مراجع و علمای بلاد در مخالفت با لایحه مذکور صادر شد. در غالب این اعلامیهها برای ردّ این لایحه دلایلی چون مخالفت آن با شرع انور و قانون اساسی، سوء استفاده دشمنان دیانت و استقلال مملکت از آن، تقلید از بیگانگان در تدوین آن، و پیامدهای سوء اجتماعی حاصل از کشاندن نسوان به محافل سیاسی ذکر شده بود.
اعلامیههایی نیز از سوی علما و روحانیان برای آگاه ساختن مردم از ماهیت و مضرات این لایحه و در نهایت فراخوان عمومی برای مبارزه صادر شد.
بعضی از احزاب و جمعیتهای سیاسی نیز با این اعتراضات همراه بودند و بیانیههایی در افشای ماهیت سیاستهای جدید شاه منتشر کردند.
سرانجام اسدالله علم، علیرغم مقاومت دو ماهه، مجبور به اعلام لغو این لایحه در ۱۰ آذر ۱۳۴۱ شد.
ادامه دارد!....
#تورقی_در_تاریخ
@mesbah_313_ir
باسمه تعالی
🔘وقایع شمار قیام ۱۵ خرداد ۴۲ (۲)
۲. لایحه اصلاحات ارضی
هنوز بیش از چهل روز از لغو لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی نگذشته بود که شاه در ۱۹ دی در اولین کنگره شرکتهای تعاونی روستایی ایران، در واکنش به اعتراضات و مخالفتهای علما، موضوع اصلاحات زیربنایی را پیش کشید و تلویحاً علما را مخالف آن خواند. طرح این اصلاحات به سالهای آخر دهه ۱۳۳۰ بازمیگشت.
به دنبال نفوذ روبه گسترش ایالات متحده آمریکا در ایران در این دهه زمانی که در ۱۳۳۸ ش کندی، رئیس جمهور امریکا، طرح اصلاحات زیربنایی برای کشورهای زیر نفوذ آمریکا را بهمنظور جلوگیری از شکلگیری جنبشهای اعتراضآمیز مردمی و نفوذ کمونیسم شوروی مطرح کرد، شاه ایران از کسانی بود که این طرح را پذیرفت و اجرای اصلاحات ارضی را محور آن قرار داد.
لایحه اصلاحات ارضی در ۲۰ دی ۱۳۴۰ تصویب و با مقاومتها و اعتراضهایی از جانب برخی گروهها مواجه شد و علیرغم تبلیغات گسترده نظام حاکم و شخص شاه در ارائه تصویری عدالت جویانه از این اصلاحات و تلاش برای جلب نظر علما و مراجع تقلید (متن نامه حسن ارسنجانی، وزیر کشاورزی وقت و مجری اصلاحات ارضی، به آیتالله سیدمحمدرضا گلپایگانی)
که آنان از موافقت با این طرح «استنکار» ورزیدند.و از لحاظ موازین شرعی آن را نادرست خواندند.
وجود شواهد متعدد بر اغراض سیاسی نیز عامل مؤثری در مواجهه علما و برخی صاحبنظران و مردم با این اقدامات بود. پیش از آن نیز نمایندگانی از سوی شاه نزد مرجع تقلید وقت، آیتالله حاج آقا حسین بروجردی رفته و قصد دربار را برای اقدام به اصلاحات ارضی بهاطلاع ایشان رسانده بودند؛ اما پاسخ صریح ایشان مبنی بر تقدم اصلاحات اساسی در حکومت بر اصلاحات ارضی موجب مسکوت ماندن طرح شده بود.
بعد از درگذشت آیتالله بروجردی شاه اجرای این برنامه را آغاز کرد.
لایحه اصلاحات ارضی در دی ۱۳۴۰ در کابینه علی امینی و درپی انحلال مجلسین به تصویب رسید، هرچند در اجرا با موانع و مخالفتهایی، از جهات متعدد، روبرو شد.
ادامه دارد!....
#تورقی_در_تاریخ
@mesbah_313_ir
باسمه تعالی
🔘وقایع نگار قیام ۱۵ خرداد ۴۲ (۳)
۳- اعلام اصول ششگانه انقلاب سفید
لغو اجباری لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی و عدم توفیق در اجرای اصلاحات ارضی و بروز مخالفتهای مختلف با آن، موجب شد که شاه اینبار در تحقق اصلاحات موردنظر خود، که آن را با عنوان «انقلاب سفید» (مشتمل بر شش اصل) اعلام کرد، به استناد اصل ۲۷ قانون اساسی و اصل ۲۶ متمم آن خواستار برگزاری همه پرسی برای اجرای این اصول شود. اصول ششگانه انقلاب سفید عبارت بود از:
۱) الغای رژیم ارباب و رعیتی با تصویب اصلاحات ارضی ایران بر اساس لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی مصوب ۱۹ دی ۱۳۴۰ و ملحقات آن.
۲) تصویب لایحه قانون ملی کردن جنگلها در سراسر کشور.
۳) تصویب لایحه قانون فروش سهام کارخانجات دولتی بهعنوان پشتوانه اصلاحات ارضی.
۴) تصویب لایحه قانون سهیم کردن کارگران در منافع کارگاههای تولیدی و صنعتی.
۵) لایحه اصلاحی قانون انتخابات.
۶) لایحه ایجاد سپاه دانش بهمنظور تسهیل اجرای قانون تعلیمات عمومی و اجباری
گویا هدف نظام از برگزاری همهپرسی این بود که ضمن کسب تأیید مردم، هرگونه مخالفت را ناموجه نشان دهد. اعلام اصول ششگانه انقلاب سفید و تصمیم به برگزاری همهپرسی برای تأیید آن، حساسیت قشرهای مختلف، بهویژه مراجع و علما، را برانگیخت.
امام خمینی، در اعلامیهها و نامههای متعدّد، نگرانی خود را از این امر (که از آن به «انقلاب سیاه» تعبیر کرد) اظهار داشت
و تأکید کرد که دشمنان اسلام میخواهند از راهی دیگر اغراض لایحه لغو شده انجمنهای ایالتی و ولایتی را اجرا کنند و آن را مقدمهای «برای از بین بردن مواد مربوط به مذهب» در قانون اساسی خواند که چون دولت متوجه شده که نمیشود با قوای مردم مقاومت کرد به «رفراندم اجباری» روی آورده است.
از نظر امام خمینی و دیگران، در وضع رقّت بار کشور از نظر کشاورزی و غیره، دولت به طرح تعبیرات فریبنده، «امثال دخالت زنان در انتخابات» پرداخته است و «گمان کرده به اسم آزادی بانوان میتواند ملت مسلمان را اغفال کند تا مقاصد شوم اسرائیل را اجرا کند!
گروهی از روشنفکران و تشکلات سیاسی ملی نیز این اصول را سیاستی برای فروپاشی قدرت ملاّکین بزرگ در داخل کشور دانستند تا کانونهای مخالفت با حکومت ایجاد نشود، و هدف این اصلاحات را دل مشغولی رعایا به مالکیت زمین و پیشگیری از هرگونه طغیان ارزیابی کردند.
از اواخر دیماه تا ششم بهمن که روز همه پرسی بود اعتصابات و تظاهرات ادامه داشت . روز ششم همه پرسی با بی اعتنایی علما ، روحانیون و مردم برگزار شد
ادامه دارد!.
#تورقی_در_تاریخ
@mesbah_313_ir
باسمه تعالی
🔘وقایع نگار قیام ۱۵ خرداد ۴۲ (۴)
۴. حمله به مدرسه فیضیه
دوم فروردین ۴۲ به مناسبت شهادت امام صادق (علیهالسلام) سخنرانیهای متعددی در مساجد برپا شد و از جمله واقعه مدرسه فیضیه قم رخ داد. مراسم سوگواری امام صادق (علیهالسلام) هرسال از سوی آیتالله سیدمحمدرضا گلپایگانی، از مراجع تقلید وقت، در عصر روز بیست و پنجم شوال در مدرسه فیضیه برگزار میشد. آن سال نیز همین دعوت اعلام شده و جمع زیادی در مراسم شرکت کرده بودند.
عوامل ساواک که با طراحی قبلی در این مراسم حضور یافته بودند، از فرصتهایی برای برهم زدن مجلس و ایجاد آشوب و بلوا و فراهم آوردن زمینه مداخله نیروهای نظامی و امنیتی بهره گرفتند و در حالی که یکی از وعاظ معروف قم مشغول سخنرانی بود، نیروهای امنیتی به جمع عزاداران حمله بردند و با سرکوب شدید آنان مراسم عزا را بر هم زدند. در این واقعه مأموران امنیتی بهویژه به ضرب و شتم طلاب پرداختند که یکی از آنها، به نام سیدیونس رودباری، به شهادت رسید. همچنین، حجرههای طلاب را غارت کردند
نظیر چنین واقعهای در مدرسه طالبیه تبریز نیز رخ داد و درگیری میان مأموران امنیتی و طلاب به مصدوم شدن و دستگیری تعدادی از طلاب انجامید.
در پی این وقایع، که به جریحهدار شدن عواطف دینی و ملی انجامید، مراجع تقلید و علما و دانشگاهیان و بعضی از گروههای سیاسی با صدور اعلامیههایی اقدامات شاه و دولت را محکوم کردند. با پخش اخبار این وقایع در سراسر کشور و شکست رسانههای رسمی نظام حاکم در تحریف واقعه و مطرح ساختن آن بهعنوان درگیری میان عدهای از طلاب و دهقانان شاهدوست، افکار عمومی بشدت متأثر و ملتهب و بهتدریج زمینه برای قیام آماده شد. نکته مهم در این مرحله، تغییر لحن اعلامیههای مراجع بود که بشدت و اینبار بهطور مستقیم شاه، نظام حاکم و اسرائیل و عمّال آن را نشانه گرفته بود. در این میان اعلامیه امام بسیار شدید اللحن بود.
صراحت بیان این اعلامیهها بازتاب وسیعی در افکار عمومی یافت و نقشه سران نظام حاکم، یعنی حمله به مدرسه فیضیه و ارعاب روحانیان، را با شکست مواجه ساخت.
ادامه دارد!.....
#تورقی_در_تاریخ
@mesbah_313_ir