eitaa logo
مصباح
237 دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
5.7هزار ویدیو
68 فایل
#مصباح، کانال سیاسی_اسلامی، با رویکرد انقلابی. تولید و تحلیل محتوا، جریان شناسی سیاسی، تحولات محور مقاومت، ترویج سبک زندگی اسلامی_ایرانی و... بانک جامع مقالات > وبلاگ سروش فرهنگ👇 http://soroushfarhang.blogfa.com ارتباط با مدیر مصباح @Reza177
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘گزارش تصویری لحظاتی از دیدار پایانی هیئت دولت سیزدهم‌‌ با رهبر دل‌ها❤️ و یادی از شهیدان رئیسی ❤️و امیر عبداللهیان❤️ @mesbah_313_ir
🔆امام حسین علیه السلام: «مَنْ عَبَدَ اللّهَ حَقّ عِبَادَتِهِ آتاهُ اللّهُ فَوْقَ اَمَانِيهِ وَ كِفَايَتِهِ». «هركس حق معبوديت خدا را به‏جا آورد، خداوند بيش از حدّ انتظار و كفايتش به او عطا مى‏ كند». @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴کوفه را با تو حسین جان سر و پیمانی نیست... هرچه گشتم به خدا صحبت مهمانی نیست🏴 @mesbah_313_ir
باسمه تعالی حماسه حسینی(قسمت اول از مجموعه سوم) شرایط امر به معروف و نهی از منکر "التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ" " توبه‌کنندگان، عبادت کاران، سپاسگویان، سیاحت کنندگان، رکوع کنندگان، سجده‌آوران، آمران به معروف، نهی کنندگان از منکر، و حافظان حدود (و مرزهای) الهی، (مؤمنان حقیقی‌اند)؛ و بشارت ده به (اینچنین) مؤمنان! " (توبه/۱۱۲) از مطالبی که در گذشته عرض شد معلوم شد که در نهضت حسینی معمولاً سه عامل موثر بود است: یکی امتناع از بیعت، دیگر پذیرش دعوت کوفیان، و سوم که از آن دو مستقل است امر به معروف و نهی از منکر و معلوم شد که هر یک از این سه عامل خود به خود برای امام علیه السلام وظیفه به خصوصی را ایجاب می‌کرده و عکس العمل خاصی را به وجود می‌آورده است. و هم عرض کردیم که ارزش این نهضت بر حسب هر یک از این سه عامل مختلف و متفاوت می‌شود. اگر تنها عامل دعوت کوفیان را در نظر بگیریم، یک حد معینی از ارزش را دارا خواهد بود. اگر عامل امتناع از بیعت را در نظر بگیریم، ارزش خیلی بیشتر و عظیم‌تری را دارا خواهد بود. اگر عامل امر به معروف و نهی از منکر را در نظر بگیریم ارزش آن ده‌ها برابر بالاتر می‌رود و مهمتر می‌شود، به جهت اینکه در عامل دعوت لااقل احتمال موفقیتی در حدود صدی پنجاه و یا کمتر هست، ولی در عامل امتناع از بیعت چنین احتمالی هم وجود ندارد. یک مقاومت صد در صد خطرناک است. عامل امر به معروف و نهی از منکر هم این تفاوت عظیم را با عامل بیعت دار. در عامل بیعت تقاضا از طرف دشمن است یعنی در زمینه یک تقاضای نامشروع و نارواست. لذا امام در مقابل این تقاضا "نه" می‌گوید، امتناع می‌ورزد و نمی‌پذیرد. اگر تنها این عامل را در نظر بگیریم، معنی اش این است که اگر آنها چنین تقاضایی از امام نمی‌کردند امام در برابر آنها قرار نمی‌گرفت، چون آنها چنین تقاضایی کرده‌اند امام به عنوان شخصی که آن تقاضا را نمی‌پذیرد در برابر آنها قرار گرفت.(و در عامل اول، دعوت، امام را در مقابل آنها قرار داد) اگر عامل سوم را که امر به معروف و نهی از منکر است در نظر بگیریم نه دعوت امام را در برابر آنها قرار می‌دهد و نه تقاضای بیعت، بلکه این خود امام است که در برابر آنها قرار می‌گیرد و در واقع فساد اوضاع، شیوع بدی‌ها و منکرات و به تعبیر خود امام حلال شدن حرام ‌ها و حرام شدن حلال‌ها و بالاخره مشاهده وضع نابسامان و فاسد اجتماع، امام را در برابر آنها قرار می‌دهد و وادار به قیام می‌کند. روی همین جهت ارزش قیام امام بر حسب این عامل خیلی بالا می رود و این درس شکل دیگری به خود می گیرد. حساب دیگری باز می‌کند و عمده سبب و علتی که به این نهضت آن شایستگی را داده است که برای همیشه در پیشانی تاریخ بدرخشد. برای همیشه زنده بماند. یک درس جاویدان و یک نهضت بی‌نظیر در دنیا باشد همین جهت است. البته به اضافه یک خصوصیاتی که عرض خواهم کرد. این عامل ارزش نهضت را بسیار بالا می‌برد و به همین دلیل ما باید امر به معروف و نهی از منکر را از نظر اسلام بشناسیم که این چه اصلی است؟ این چیست که آنچنان اصالت و قدرت دارد و آنچنان از نظر اسلام اهمیت دارد که مردی مانند حسین بن علی علیه السلام را وادار می‌کند که در راه خودش جان خویش را از دست بدهد، خون خود را بریزد، خون عزیزان خود را بریزد، خون یاران خود را بریزد، و تن به فاجعه‌ای بدهد که واقعاً در دنیا کم نظیر است. آن وقت ما بعد از ۱۳۰۰ سال در مقابل امام بایستیم و اینطور گواهی بدهیم : " أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ جاهَدتَ فی اللَّه حقَّ جَهادهِ حَتَّى أَتَیكَ الْيَقِينُ " در مفهوم این شهادت و گواهی درست فکر کنید؛ ما گواهی می‌دهیم که تو نماز را به پا داشتی، تو زکات و انفاق را به همه مراتبش ادا کردی، تو آمر به معروف و نهی از منکر هستی، تو امر به معروف و نهی از منکر کردی، یعنی تمام نهضت تو امر به معروف و نهی از منکر است. در راه خدا کوشیدی، آن حد اعتلای کوشش. آن کوششی که سزاوار است یک بشر در راه حق از خود بروز دهد. نکته قابل توجه این است که ما در زیارت وارث می‌گوییم : "ما گواهی می‌دهیم " گواهی برای چه کسی می‌دهیم؟ معمولاً نزد قاضی که می‌رویم گواهی می‌دهیم. وقتی که مطلبی برای قاضی ثابت نیست می‌خواهیم مدعای را ثابت کنیم، می‌گوییم آقای قاضی! من گواهم که فلان شخص در فلان وقت این مقدار تحت فلان عنوان از این آقا طلبکار بود. در زیارت وارث هم شهادت می‌دهیم نزد چه کسی شهادت می‌دهیم؟ آیا نزد خدا شهادت می‌دهیم؟ به نفع چه کسی؟ به نفع امام حسین؟... ادامه دارد... 📚 @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎در محضر قرآن إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَتِلْكَ الأيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاء وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الظَّالِمِينَ( آل عمران / ۱۴۰) (اگر [در جنگ احد] به شما آسیب و جراحتی رسید، آن گروه را نیز [در جنگ بدر] آسیب و جراحتی مانند آن رسید. و ما این روزها [یِ پیروزی و ناکامی ] را [به عنوان امتحان] در میان مردم می گردانیم [تا عبرت گیرند] و خدا کسانی را که [از روی حقیقت و خلوص] ایمان آورده اند، مشخص کند و از میان شما گواهانی [نسبت به پیروزی ها که نتیجه طاعت و تقواست، و شکست ها که محصول نافرمانی و بی تقوایی است] بگیرد؛ و خدا ستمکاران را [که با سستی و بی تقوایی بر خود ستم می کنند] دوست ندارد.) @mesbah_313_ir
:🌷 ای حسین! ای شهید بزرگ! آمده ام تا با تو راز و نیاز کنم . دل پردرد خود را به سوی تو بگشایم. از انقلابیون دروغین گریخته ام . از تجار ماده پرست که به اسلحه انقلاب مسلح شده اند، بیزارم. از کسانی که با خون شهیدان تجارت می کنند، متنفرم. از این ماکیاول صفاتی که به هیچ ارزش انسانی پای بند نیستند و همه چیز مردم را حیات و هستی و شرف خلق را و حتی نام مقدس انقلاب را فدای مصالح شخصی و اغراض پست مادی خود می کنند، گریزانم... @mesbah_313_ir
سن رؤسای جمهور در زمان آغاز به کار 👈 پزشکیان مسن ترین رئیس‌جمهور ایران 🔹حضرت آیت الله خامنه ای با ۴۲ سال سن، جوان‌ترین و دکتر پزشکیان با ۷۰ سال سن، مسن‌ترین رئیس جمهور در ادوار انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اند. 🟢‌ ریاست جمهوری تا سال ۱۴۰۰ شرط سنی نداشت. در این سال شورای نگهبان داشتن حداقل سن ۴۰ و حداکثر ۷۵ سال را برای ریاست جمهوری در نظر گرفت. @mesbah_313_ir
🔍 دکتر رضا زمانی 📌تک گزاره های رهبر معظم انقلاب در دیدار پایانی با روسای جمهور؛ 👈هاشمی رفسنجانی در عدالت هنوز خیلی کار نکرده داریم. ( در دورانی که ایران ، سیاست های تعدیل اقتصادی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را پذیرفته بود و شروع پیاده سازی سیاست های لیبرالی در ایران بود.) 👈خاتمی مردم‌سالاری ما همراه اعتقاد به اسلام است. ( دورانی که با دوم خرداد ۷۶ شروع شد و دولت خاتمی، توسعه سیاسی و آزادی را بر توسعه اقتصادی و عدالت مقدم دانست و بر جامه مدنی و‌گزاره های آن تاکید می شد.) 👈احمدی‌نژاد کار را با توجه به رویکرد انقلابی پیش ببرید. ( دورانی که احمدی نژاد با شعار عدالت اجتماعی روی کار آمد ولی اجرای سیاست های لیبرالی در اقتصاد تشدید پیدا کرد و شخص احمدی نژاد، از ولایت فاصله گرفت.) 👈روحانی در برخی حوزه‌ها انتظارات برآورده نشد. (دورانی که رهبری به عنوان عبرت دولت ها تعبیر کردند و با اجرای سیاست های نولیبرالی و گفتمان برجامی، خسارات بسیاری بر کشور و مردم وارد شد.) 👈رئیسی دولت ایشان، دولت کار، امید و حرکت بود. (دورانی که رهبری چند بار با صراحت از روند حرکتی دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور شهید تمجید و تعریف کردند و در چند سخنرانی، ویژگی های شهید جمهور را برشمردند و از آن به عنوان رئیس جمهور تراز یاد شد.) @mesbah_313_ir
بخشی از وصیت نامه الهی سیاسی امام خمینی (ره) (قسمت ۳۱) ...وصيت من به مجلس و شوراي نگهبان و دولت و رئيس جمهور و شوراي قضايي آن است كه در مقابل احكام خداوند متعال خاضع بوده؛ و تحت تأثير تبليغات بي محتواي قطب ظالم چپاولگر سرمايه داري و قطب ملحد اشتراكي و كمونيستي واقع نشويد، و به مالكيت و سرمايه هاي مشروع با حدود اسلامي احترام گذاريد، و به ملت اطمينان دهيد تا سرمايه ها و فعاليتهاي سازنده به كار افتند و دولت و كشور را به خود كفايي و صنايع سبك و سنگين برسانند و به ثروتمندان و پولداران مشروع وصيت مي كنم كه ثروتهاي عادلانه خود را به كار اندازيد و به فعاليت سازنده در مزارع و روستاها و كارخانه ها برخيزيد كه اين خود عبادتي ارزشمند است. و به همه در كوشش براي رفاه طبقات محروم وصيت مي كنم كه خير دنيا و آخرت شماها رسيدگي به حال محرومان جامعه است كه در طول تاريخ ستم شاهي و خان خاني در رنج و زحمت بوده اند. و چه نيكو است كه طبقات تمكن دار به طور داوطلب براي زاغه و چپرنشينان مسكن و رفاه تهيه كنند. و مطمئن باشند كه خير دنيا و آخرت در آن است. و از انصاف به دور است كه يكي بيخانمان و يكي داراي آپارتمانها باشد. وصيت اينجانب به آن طايفه از روحانيون و روحاني نماها كه با انگيزه هاي مختلف با جمهوري اسلامي و نهادهاي آن مخالفت مي كنند و وقت خود را وقف براندازي آن مي نمايند و با مخالفان توطئه گر و بازيگران سياسي كمك، و گاهي به طوري كه نقل مي شود با پولهاي گزافي كه از سرمايه داران بي خبر از خدا دريافت براي اين مقصد مي كنند كمكهاي كلان مي نمايند، آن است كه شماها طرْفي از اين غلط كاريها تاكنون نبسته و بعد از اين هم گمان ندارم ببنديد. بهتر آن است كه اگر براي دنيا به اين عمل دست زده ايد ـ و خداوند نخواهد گذاشت كه شما به مقصد شوم خود برسيدـ تا درِ توبه باز است از پيشگاه خداوند عذر بخواهيد و با ملت مستمند مظلوم هم صدا شويد و از جمهوري اسلامي كه با فداكاريهاي ملت به دست آمده حمايت كنيد، كه خير دنيا و آخرت در آن است. گرچه گمان ندارم كه موفق به توبه شويد. و اما به آن دسته كه از روي بعض اشتباهات يا بعض خطاها، چه عمدي و چه غير عمدي، كه از اشخاص مختلف يا گروهها صادر شده و مخالف با احكام اسلام بوده است با اصل جمهوري اسلامي و حكومت آن مخالفت شديد مي كنند و براي خدا در براندازي آن فعاليت مي نمايند و با تصور خودشان اين جمهوري از رژيم سلطنتي بدتر يا مثل آن است، با نيت صادق در خلوات تفكر كنند و از روي انصاف مقايسه نمايند با حكومت و رژيم سابق. و باز توجه نمايند كه در انقلابهاي دنيا هرج و مرجها و غلط رويها و فرصت طلبيها غير قابل اجتناب است و شما اگر توجه نماييد و گرفتاريهاي اين جمهوري را در نظر بگيريد ـ از قبيل توطئه ها و تبليغات دروغين و حمله مسلحانه خارج مرز و داخل، و نفوذ غير قابل اجتناب گروههايي از مفسدان و مخالفان اسلام در تمام ارگانهاي دولتي به قصد ناراضي كردن ملت از اسلام و حكومت اسلامي، و تازه كار بودن اكثر يا بسياري از متصديان امور و پخش شايعات دروغين از كساني كه از استفاده هاي كلان غير مشروع بازمانده يا استفاده آنان كم شده، و كمبود چشمگير قضات شرع و گرفتاريهاي اقتصادي كمرشكن و اشكالات عظيم در تصفيه و تهذيب متصديان چند ميليوني، و كمبود مردمان صالح كاردان و متخصص و دهها گرفتاري ديگر، كه تا انسان وارد گود نباشد از آنها بيخبر است ـ و از طرفي اشخاص غرض مند سلطنت طلب سرمايه دار هنگفت كه با رباخواري و سودجويي و با اخراج ارز و گرانفروشي به حد سرسام آور و قاچاق و احتكار، مستمندان و محرومان جامعه را تا حد هلاكت در فشار قرار داده و جامعه را به فساد مي كشند، نزد شما آقايان به شكايت و فريبكاري آمده و گاهي هم براي باور آوردن و خود را مسلمان خالص نشان دادن به عنوان «سهم» مبلغي مي دهند و اشك تمساح مي ريزند و شما را عصباني كرده به مخالفت بر مي انگيزانند، كه بسياري از آنان با استفاده هاي نامشروع، خون مردم را مي مكند و اقتصاد كشور را به شكست مي كشند.... ادامه دارد... 👇👇👇 @mesbah_313_ir
👆👆👆 باسمه تعالی دکتر رضا زمانی 🔰شرحی مختصر بر وصیت نامه الهی-سیاسی امام خمینی (ره) (قسمت ۳۱) امام خمینی ( ره) در این فراز از وصیت نامه، از یک طرف دولتمردان را به خضوع در برابر احکام الهی و عدم تاثیر پذیری از تبلیغات شرقی _غربی دعوت می کند و از طرف دیگر، از ثروتمندان مشروع میخواهد که به فکر محرومان باشند و سرانجام از روحانی نماها می خواهد که از جمهوری اسلامی دفاع کنند.امام از مخالفان می خواهد که با رعایت انصاف انتقاد کنند. امام از سلطنت طلبان بزرگ سرمایه دار برحذر می دارد زیرا با رفتار و عملکرد خود باعث فشار به محرومان می‌شوند !.. ۱۹۴.توصیه امام به دولتمردان (مجلس، شورای نگهبان،دولت، رئیس جمهور و شورای قضایی) ؛ الف) در برابر احکام خداوند خاضع باشید. ب) تحت تاثیر تبلیغات بی محتوای قطب ظالم سرمایه داری و قطب ملحد اشتراکی و کمونیستی واقع نشوید!. ج) به مالکیت و سرمایه های مشروع با حدود اسلامی احترام گذارید. د) به ملت اطمینان دهید تا سرمایه ها و فعالیت های سازنده به کار افتند و کشور را به خودکفایی و صنایع سبک و سنگین برسانند. ۱۹۵. وصیت امام به ثروتمندان مشروع ؛ 👈ثروت های عادلانه خود را به کار اندازید. 👈به فعالیت سازنده در مزارع و روستاها و کارخانه ها برخیزید. 👈کوشش برای رفاه طبقات محروم . ۱۹۶.از نظر امام، خیر دنیا و آخرت ثروتمندان در رسیدگی به حال محرومان است؛ بخصوص در مسکن دار کردن محرومان. ♻️امام توصیه می کنند که افراد متمکن، داوطلبانه برای محرومان مسکن تهیه کنند. ۱۹۷. توصیه امام به روحانی نماها که مخالف جمهوری اسلامی هستند؛ 👈شما از این غلط کاری‌ها طرفی برنخواهید بست! زیرا خداوند اجازه نخواهد داد!! 👈تا درِ توبه بازست! به پیشگاه خداوند توبه کنید و با ملت مستمند همصدا شوید. 👈از جمهوری اسلامی دفاع کنید که خیر دنیا و آخرت در آنست. ۱۹۸. وصیت به آنان که از روی برخی اشتباهات و خطاها ( عمدی یا سهوی ) به مخالفت با جمهوری اسلامی بر می خیزند و آن را از رژیم سلطنتی بدتر یا مثل آن می دانند، تفکر در خلوت با نیت صادق است.و از آنها می خواهد که از روی انصاف دو نظام جمهوری اسلامی و سلطنتی را مقایسه کنند . ۱۹۹. امام از منتقدان می خواهد که با انصاف، جمهوری اسلامی را نقد کنند یا با آن دشمنی کنند؛ 👈نظامی که درگیر غلط روی های انقلابی بوده است، 👈توطئه‌ها و تبلیغات دروغین علیه آن بسیار بوده است، 👈نفوذ غیر قابل اجتناب گروهی از مفسدان و مخالفان اسلام در تمام ارگانهای دولتی با هدف ایجاد نارضایتی مردمی از اسلام و حکومت اسلامی را شاهد بوده، 👈با تازه کار بودن اکثر یا بسیاری از متصدیان امور مواجه شده، 👈پخش شایعات دروغین از کسانی که از استفاده های کلان غیر مشروع بازمانده اند، 👈کمبود چشمگیر قضات شرع، 👈گرفتاریهای اقتصادی کمرشکن، 👈اشکالات عظیم در تصفیه و تهذیب متصدیان چند میلیونی، 👈کمبود مردمان صالح کاردان و متخصص، و.... از طرف دیگر، افراد سلطنت طلب سرمایه دار بزرگ؛ ⬅️ با رباخواری و سود جویی، ⬅️ با خروج ارز و گران‌فروشی سرسام آور ⬅️ با قاچاق و احتکار، 💥مستمندان و محرومان جامعه را تا حد هلاکت در فشار قرار داده و جامعه را به فساد می کشند، نزد شما به شکایت و فریبکاری آمده و گاهی برای ایجاد باور مسلمانی خالص، مبلغی به عنوان «سهم» می دهند و اشک تمساح می ریزند، ولی خون مردم را می مکند و اقتصاد کشور را به شکست می کشند. ادامه دارد!.... @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصباح تاریخ در قاب کلیپ 🔘کودتای نافرجام نقاب ۱۸ تیرماه، سالروز کشف توطئه کودتای آمریکایی در پایگاه هوایی شهید نوژه در سال ۱۳۵۹ است. @mesbah_313_ir
🏴 ورود کاروان به کرب وبلا در دوم محرم ....قافله شد وارد کرب و بلا غرقه به خون شد دل خیرالنساء @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژه نامه کربلا 🔰ساحت اندیشه مصباح دکتر رضا زمانی 🔘 در رکاب ولایت «مسیر زیستن‌ ما نشان دهنده پایان مسیر ماست» زیست سیاسی_اجتماعی یک مسلمان، بر اساس آموزه های اسلام اهل بیتی، بر پایه ولایت استوار است.! موید این سخن حدیثی شریف از امام باقر علیه السلام است که اسلام را بر پنج پایه نماز، حج، روزه، زکات و ولایت قرار می دهد و «ولایت» را اُس و اساس مابقی پایه ها می داند. ✳️ ولایت، مسیر زیستن است. ✳️ ولایت، معیار سبک زندگی است. اسلام به عنوان دین اکمل و خاتِم و خاتَم ادیان الهی، دینی با ماهیت سیاست است و دیانت را در ساحت سیاست می بیند تا آنجا که عینیت سیاست و دیانت متجلی می گردد. و مراد از سیاست اسلامی، آن سیاستی است که ماهیت موضوعش، تربیت است نه قدرت! در اسلام، قدرت فی ذاته، موضوع سیاست نیست بلکه قدرت، عَرَض است که لازمه تربیت است؛ به عبارتی، تربیت اسلامی که موضوع سیاست اسلامی است، انسان مسلمان را قدرتمند می کند نه قدرتی که انسان را تربیت می کند! ✳️ «ولایت» انتخاب مسیر تربیت است. تربیتی که قدرت می آفریند همچنان که بینش می آفریند و در سایه آن ولایت، نماز، روزه، حج و زکات، انسان مسلمان را تربیت اسلامی می کند؛ مراد از تربیت اسلامی، آن تربیتی است که یک عاقل را عابد و یک سالک را عالم طریق معرفت توحیدی می سازد. ✳️ ولایت مسیر منتهی به توحید است! ✳️ ولایت اصل و اساس عبادت و عبودیت است. بی‌شک، بی ولایت، دیگر عبادات، سرانجامی ندارند! ....پس «مسیر زیست کوفیان، نشانه ای از انتهای مسیرشان بود!» زیرا در امتحان کربلا رد شدند! آنگاه که ولی زمان خود را یا نشناختند! یا شناختند و یاری نکردند!!همچون دوران سقیفه!!...که آنجا حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) قربانی دین و دنیای مردم شد و اینجا ابا عبد الله الحسین علیه السلام !!... و این عاقبت عهدشکنی در تاریخ است که دامن گیر و گریبان گیر مسلمانان شد!... آنها زان پس، هیچ گاه عبادتشان به عبودیت ختم نشد و تربیشان به قدرت!....زیرا تنها عبادتی که قضا ندارد، ولایت است! پس وقتی قضای ولایت ادا نشد، دیگر عبادات هم در باطن ادا نمی شود!!... پس مسیر زیستن ما نشان دهنده پایان مسیر ماست!.... ❇️ مسیر کربلا حرکت به سمت ولایت است! ❇️ راز اربعین حرکت در مسیر زیستن است! ❇️ رمز پیاده روی اربعین، درک قدم‌های همراهی ولایت است! 🔰پس کربلا و اربعین ؛ ✔️عبادت است و عبودیت!، ✔️سیاست است و تربیت!، ✔️قدرت است و عظمت! @mesbah_313_ir
حال و هوای محرم در آمریکا 🖤 @mesbah_313_ir
باسمه تعالی حماسه حسینی (قسمت ۲) ...علمای معانی و بیان نکته‌ای را ذکر می‌کنند که خیلی عالی است و آن این است: انسان گاهی مطلبی را در مقامی می‌گوید نه برای اینکه مطلب را به شنونده تفهیم کند، بلکه برای اینکه می خواهد به او تفهیم کند که من این را می‌فهمم این خیلی شایع هم هست. شما گاهی در حضور کسی به یک مطلب گواهی می‌دهید نه به عنوان اینکه او بداند؛ می‌دانید خودش می‌داند ولی با این گواهی می‌خواهید به او بفهمانید و نزد او اقرار کنید که شما می‌فهمید و می‌دانید. در اینجا شهادت معنایش اعتراف است." من گواهی می‌دهم " یعنی من هم مثل هر آدم فهمیده و محققی به این حقیقت اعتراف می‌کنم. من معترفم یا اباعبدالله که نهضت تو نهضت امر به معروف و نهی از منکر بود. یعنی من این را می‌فهمم که تو تنها به خاطر دعوت اهل کوفه قیام نکردی. قبل از اینکه دعوت اهل کوفه پیدا شود قیام کردی. تو اول قیام کردی، بعد مردم کوفه تو را دعوت کردند. من گواهی می‌دهم و اعتراف می‌کنم که نهضت تو تنها این نبود که من بیعت نمی‌کنم؛ نهضت تو شامل مطلب دیگری بود. اصل دیگری در اسلام را اجرا کردی و آن اصل امر به معروف و نهی از منکر است. خصوصیت نهضت‌های پیامبران و اولیاء الله عرض کردم که امر به معروف و نهی از منکر مقام و ارزش نهضت حسینی را خیلی بالا برده است، به علاوه یک خصوصیت و بلکه خصوصیات دیگر. خصوصیتی که عرض می‌کنم به طور کلی نهضت‌های پیامبران و اولیاء الله و مومنین را از نهضت‌هایی که سایر رهبران یا غیر رهبران بشر ‌می کنند ممتاز می‌کند و امتیاز می‌بخشد. یعنی چه؟ عمل بشر، پیکری دارد و روحی. یک کار را ممکن است من و شما هر دو مثل هم انجام بدهیم، اما از چه نظر مثل هم؟ از نظر اینکه پیکر کار من و پیکر کار شما یک جور است. فرض کنید ما هر دو نفرمان نماز می‌خوانیم. هر دو نفرمان در فلان راه خیر پول می‌دهیم. من صد تومان می‌دهم شما هم صد تومان. من ۴ رکعت نماز می‌خوانم. شما هم ۴ رکعت. این‌ها که با هم فرق ندارد، اما ممکن است شما از یک خلوص نیت و خضوع و خشوعی، از یک اخلاص و محبتی، از یک عشقی، از یک هیجان روحی بهره‌مند باشید که من نباشم. این امر ارزش کار شما را هزاران برابرِ ارزش کار من می‌کند. خیلی‌ها در راه خدا جهاد کردند اما چرا " ضَرَبه عَلی یومَ الخَندقِ اَفضَلُ مِن عباده الثّقَلین "یک ضربت علی آن مقدار ارزش پیدا می کند.چرا؟ برای اینکه علی به آن جایی رسیده که به قول اهل عرفان فانی فی الله است. یعنی در وجود او از انانیت و خودی چیزی باقی نیست. وقتی که دشمن در آن حال آب دهان به صورتش می‌اندازد از بریدن سر دشمن امتناع می‌کند، مبادا خشمی پیدا کرده باشد که تاثیری در عمل او بگذارد، در روح عملش دخالتی بکند. می‌خواهد خودش در اینجا وجود نداشته باشد، در روح او فقط خدا وجود داشته باشد. این جهت را شما فقط در مکتب اولیاء و انبیاء می‌بینید، در غیر مکتب انبیاء چنین چیزی را نمی‌توانید ببینید... ادامه دارد... 📚 @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا