باسمه تعالی
تاریخ تحلیلی اسلام (قسمت ۱۶۲)
.... برخلاف گفته صریح پیغمبر(ص)، معاویه زیاد را از راه نامشروع فرزند ابوسفیان و برادر خود خواند.
۶) چنانکه میدانیم فقه اسلام برای مجازات متخلفان احکامی دارد که به نام "حدود و دیات" معروف است. مجرم باید بر طبق این احکام کیفر ببیند. اما در دوره امویان کیفر و مجازات هیچ گونه مطابقتی با جرم نداشت. مجازات مقصر بسته به نظر حاکم بود. گاه مجرمی را میبخشیدند و گاه بیگناهی را میکشتند و گاه برای محکوم مجازاتی بیش از جرم تعیین میکردند.
۷) با آنکه فقهای بزرگی در حوزه اسلامی تربیت شدند، غالباً کسی به گفته آنان توجهی نمیکرد و اگر فقیهی حکمی شرعی میداد که به زیان حاکمی بود از تعرض معصون نمیماند. بدین جهت امر به معروف و نهی از منکر که دو فرع مهم اسلامی است تعطیل گردید و کسی جرات نمیکرد خلیفه و یا عامل او را از زشتکاری منع کند.
۸) حریم حرمت اسلامی در هم شکست و بدانچه در دیده مسلمانان مقدس مینمود اهانت روا داشتند. چنانکه خانه کعبه و مسجدالحرام را ویران کردند و به تربت پیغمبر صلی الله و منبر و مسجد او توهین نمودند و مردم مدینه را سه روز قتل عام کردند.
۹) برای نخستین بار در تاریخ اسلام فرزندان پیغمبر(ص) را کشتند و زنان و دختران و خاندان او را به اسیری گرفتند و در شهرها گرداندند.
۱۰) مدیحه سرایی که از شعارهای دوره جاهلی بود و در عصر پیغمبر(ص) مضموم شناخته شد دوباره متداول گردید و شاعران عصر اموی چندان که توانستند خلیفه یا حاکمی را به چیزی که در او نبود ستودند و از هر آنچه در آنان بود زدودند.
۱۱) دستهای عالم دنیا طلب و دین فروش بر سر کار آمدند که برای خوشنودیها حاکمان خشم خدا را برای خود خریدند. اینان به میل خویش، ظاهر آیههای قرآن و حدیث پیغمبر(ص) را تاویل کردند و بر کردار و گفتار حاکمان صحه گذاشتند.
۱۲) گرایش به تجمل در زندگی، خوراک، لباس ساختمان، اثاث البیت، روز به روز بیشتر شد و کاخهای زیبا به سبک امپراتوری روم، اقامتگاههای تابستانی و زمستانی، حمامهای مجلل در مقر حکومت و حتی در شکارگاهها ساخته شد.
۱۳) میگساری، زن بارگی و خریداری کنیزان آوازخوان متداول گشت تا آنجا که گفتار روزانه بعض خلیفههای اموی درباره زن و خوراک و شراب بود...
ادامه دارد...
#کتاب_بخوانیم 📚
@mesbah_313_ir
💎بسم الله الرحمن الرحیم
" وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا "
و فرزندانتان را از ترس فقر، نکشید! ما آنها و شما را روزی میدهیم؛ مسلماً کشتن آنها گناه بزرگی است!
(سوره اسرا / آیه ۳۱)
#در_محضر_قرآن
@mesbah_313_ir
🔍ذره بین #مصباح
دکتر رضا زمانی
🔘 زور آزمایی نفتی ترامپ و پزشکیان
ناوگان نفتکش شبح، یک گلوگاه #صادرات_نفت ایران به چین است که طبق ادعای UANI اکنون ۴۶۹ مورد آن میتواند با تحریم گسترده ترامپ مواجه شود! .
رفع این تهدید نیازمند هماهنگی سطح بالای سیاسی با چینیهاست.!
اما اولویت دولت چهاردهم فعلا کمک به تحریم با FATF است!...
احتمالا ظریف و امثال ظریف خواهند گفت؛
به جای چین، با آمریکا مذاکره می کنیم!!😳🤫
#دولت_چهاردهم
@mesbah_313_ir
🗣پاسخگو
👤 محمد الجولانی، اخیرا در اظهاراتی گفت:
اجازه نمیدهم سوریه مکانی برای حمله به اسرائیل شود.!
🗣...یه یکی گفتند؛ با نماز و روزه چکار می کنی؟!
گفت؛ نماز رو نمی خونم اما روزه رو می خورم!!....
آقای جولانی، اگر به گروه یا کشوری، اجازه حمله به سوریه رو نمیده! اما در عوض به اسرائیل، اجازه حمله به سوریه رو داده و میده !!..
#تحریر_الشام
#فتنه_شام
@mesbah_313_ir
✍تحلیل روز #مصباح (شماره ۲۱۴)
دکتر رضا زمانی
🔘فرصت، غفلت، حسرت
کاشف به عمل آمده؛ انقلابیونی که در خیابانهای سوریه از رفتن اسد خوشحالی می کردند، ماموران موساد بوده اند!....
خیلی نباید تعجب کرد! غرب، همواره جنگ گسترده ادراکی_شناختی را علیه دشمنان خود به کار می گیرد!...
وقتی حریف میدانی سوریه نشد، ابتدا او را تحریم کرد، بعد آن را تداوم بخشید تا در تار و پود معیشت مردم بنشیند! سپس جنگ های روانی و شناختی علیه مردم را شروع کرد و آنقدر آن را تداوم داد تا در اذهان عموم مردم جانمایی شود! ....
حال، مردمی که فقر اقتصادی و اعتقادی انباشته دارند، کافیست تا با جرقه ای فرو بریزند!....
حکومت اسد لائیک بود. دولتمردان او، نه تنها از این طراحی های فریب غافل شده بودند! بلکه خود هم در این دام افتاده بودند!....
....به تدریج، انباشت فساد نظامی ها و دولتی ها علنی تر می شد و مردم آنچه را که القاء می شد هم مصداقی می دیدند!...
و شد آنچه باید می شد....
فقط کافی بود که چند مامور موساد در قالب مردم سوریه(!) خط شکنی کنند! و با فریب و ضریب رسانه ای، مردم را سر خط کنند!...
آنگاه پرده آخر نمایش آماده اجرا بود! و محمد الجولانی معلوم الحال، قهرمان مردم می شود و از ادلب تا دمشق را یازده روزه فتح می کند!....
آری! شد آنچه باید می شد!...فرصت ها به غفلت گذشت و امروز حسرت ها بر جا مانده!...
#تحولات_سوریه
#فتنه_شام
@mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘حرفی از حرفها
حسابی ضرر کردیم، ولی عقلمون زیاد شد!...😳😉🤫
⬅️ نتیجه انتخاب در انتخابات به خودمون برمیگرده!...
#بدون_شرح
@mesbah_313_ir
🔘سالروز درگذشت#محمد_تقی_فلسفی
حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی فلسفی در سال ۱۲۸۶ ش در خانوادهای عالم به دنیا آمد. وی پس از فراگیری ادبیات و سطوح، به آموختن فلسفه و علوم معقول نزد علمای بزرگ پرداخت و پس از آن به وعظ و خطابه روی آورد. در پانزده سالگی به منبر میرفت و از آن پس، نام فلسفی بر سر زبانها افتاد.
وی پس از اعتراض به کشتار مسجد گوهرشاد، ممنوع المنبر و خلع لباس شد تا اینکه پس از سه سال و با کوشش آیت اللَّه کاشانی، منبرش رسماً آزاد گردید. او در طول دهها سال، بارها در منبرهای پرشور خود، رژیم پهلوی را مورد انتقاد قرار داد و در زمانهای گوناگون به تبعیت از علما، به ویژه امام خمینی (ره)، به مخالفت با رژیم برخاست.
وی در این دوران، چندین بار بازداشت شد و بارها ممنوع المنبر گردید. فلسفی همواره با فرقه بهائیت، کمونیسم و حزب توده مبارزه میکرد و در این راه، ترسی به خود راه نمیداد. او پس از پیروزی انقلاب و پس از هفت سال ممنوعیت منبر و اندکی پس از ورود امام به ایران، در حضور امام و هزاران نفر دیگر، سخنرانی کرد و بار دیگر مورد تفقد امام قرار گرفت.
با پیروزی انقلاب، او به رغم کهولت سن، تا پایان عمر خود به فعالیتهای مختلف و منبرهای روشنگر خویش ادامه داد و لحظهای نیاسود تا این که در ۲۷ آذر ۱۳۷۷ دار فانی را وداع گفت. عمده آثار وی با نام «گفتار فلسفی» انتشار یافته که شامل عناوینی چون «کودک از نظر وراثت و تربیت»، «جوان از نظر عقل و احساسات» و «بزرگسال و جوان از نظر افکار و تمایلات» است.
#خطیب_شهیر
@mesbah_313_ir
باسمه تعالی
تاریخ تحلیلی اسلام (قسمت ۱۶۳)
وضع زبان در کشورهای فتح شده
سربازان عرب که از شبه جزیره عربستان روی به شرق و شمال نهادند، چنانکه میدانیم زبانشان عربی بود. طبعاً آنان که با فرماندهان این سپاه گفتگو میکنند باید به عربی سخن گویند، اما مردم با زبان خود با یکدیگر سخن میگفتند. بدین ترتیب زبان عربی در حوزه حکومت زبان رسمی و رایج گردید و در خلافت عبدالملک و حکومت حجاج، صالح بن عبدالرحمان دفتر محاسباتی را از پهلوی به عربی برگرداند. در شام نیز به همین طریق دفترها را از یونانی به عربی برگرداندند.
چون زبان رایج مردم سوریه، فلسطین و اردن آرامی بود که با عربی پیوند داشت، این مردم غیر عرب که به اسلام درآمدند به زودی زبان عربی را پذیرفتند. اما در مصر این تغییر مدتی نزدیک به دو قرن طول کشید و گویا در قرن سوم هجری بود که زبان قبطی جای خود را به زبان عربی داد. تا آنجا که میدانیم در این تغییر و تبدیل هیچ گونه فشاری از سوی ماموران بر مردم وارد نیامده است که حتماً باید به عربی سخن گویند و یا به عربی بنویسند. ایرانیان که در منطقه شرقی در شهرهای بصره، کوفه و واسط گرد آمده بودند زبان عربی را به خوبی فرا گرفتند و در دستگاههای حکومتی داخل شدند و بعضی دانشمندان این کشور در قواعد و دستور این زبانها، کتابها نوشتند. اما در سرزمینهای جز عراق در هیچ منطقه زبان فارسی جای خود را به عربی نداد. علت این امر را در جای دیگر به تفصیل نوشتهایم. خلاصه آنکه پیش از آمدن اسلام در ایران زبان و ادبیات فارسی مرحلههای تکامل را پیموده و فرهنگی پخته و غنی فراهم آورده بود. هنگامی که زبان و ادبیات فارسی با زبان عربی برخورد کرد به قدر احتیاج واژههای دینی را که بدان نیاز داشت وام گرفت و در مقابل به نسبت بیشتر واژههای اداری، سیاسی، فلسفی، ادبی را بدان زبان داد. دانشمندان و ادیبان ایرانی نه تنها در کمال بخشیدن دستور زبان عربی (صرف و نحو) کوشش بسیار کردند، بلکه با ریختن مفهومهای علمی در قالب زبان عربی این زبان را تکامل بخشیدند. باز جای دیگر گفتهایم این تصوری دور از ارزش علمی است که بگوییم عربها مردم سرزمینهای اشغالی را مجبور به پذیرفتن زبان عربی کردند.
عرب هایی که از دو سوی جزیره پیام اسلام را به سرزمینهای فتح شده بردند دو دسته بودند:
دسته ای که برای خدا کار میکردند و دستهای که به نام دین و جهاد در راه خدا دنیا را میخواستند. دستهی نخست تنها آموزاندن قرآن و نماز و احکام اسلام را میخواست و دسته دوم گرفتن جبایت و خراج را. اینان از درک این نکته عاجز بودند که تحمیل زبان و فرهنگ نیز یکی از راههای سلطه است. آن کسی که دفترهای دولتی را از فارسی به عربی برگرداند ایرانی اصیلی به نام صالح بن عبدالرحمان بود. و آن حاکمی که روی در روی شاعر ستاینده ایرانیان ایستاد و بدو گفت: جایزه تو همین است که اجازت داری زنده از اینجا بیرون روی، ایرانی زادهای از مردم طالقان بود.
اما عالمان ایرانی که در قرنهای نخستین اسلام کتابهای خود را به عربی نوشتند نه بدان علت بود که کسی آن را بدین کار ملزم میساخت، بلکه چون تا پیش از سقوط بغداد زبان عربی در سراسر حوزه اسلامی زبان علمی، سیاسی و دینی بود، دانشمندان این منطقه کتابهای خود را بدان زبان مینوشتند تا همه آشنایان به زبان عربی از آن بهرهمند شوند. آنجا که برای مردم خود کتاب مینوشتند زبان فارسی را برگزیدند. نمونه این کار را در کتابهای علمی دوره سامانی و غزنوی میبینیم...
ادامه دارد...
#کتاب_بخوانیم 📚
@mesbah_313_ir