eitaa logo
مصباح
253 دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
5.8هزار ویدیو
70 فایل
#مصباح، کانال سیاسی_اسلامی، با رویکرد انقلابی. تولید و تحلیل محتوا، جریان شناسی سیاسی، تحولات محور مقاومت، ترویج سبک زندگی اسلامی_ایرانی و... بانک جامع مقالات > وبلاگ سروش فرهنگ👇 http://soroushfarhang.blogfa.com ارتباط با مدیر مصباح @Reza177
مشاهده در ایتا
دانلود
برخواهر خسرو خراسان صلوات برجلوه ی خورشید درخشان صلوات برحضرت معصومه شفیع شیعه برآیت حق مهر فروزان صلوات 🏴سالروز وفات حضرت معصومه (س) تسلیت باد.  @mesbah_313_ir
باسمه تعالی تاریخ تحلیلی اسلام (قسمت ۹۹) ... به هر حال معاویه لشکری بزرگ فراهم آورد و به بهانه خونخواهی عثمان روی به عراق نهاد. لشکر عراق در صحرای صفین با لشکر شام روبرو گشت و چون در آخرین روزهای جنگ مسلّم شد که پیروزی از آن سپاه عراق خواهد بود مشاور معاویه عمروعاص نیرنگی به کار برد. بزرگان شام را گفت هر چند جلد قرآن دارند بر سر نیزه کنند و سپاه عراق را به حکم خدا بخوانند. در سپاه علی تنی چند منافق بودند که از این پیشنهاد استقبال کردند. هر چند علی به آنان گفت: این حیله‌ای است که معاویه برای رهایی خود به کار می‌بَرَد نپذیرفتند و گفتند: اگر پیشنهاد شامیان را نپذیری تو را خواهیم کشت. علی علیه السلام ناچار به گفته آنان تن در داد. آنگاه نوبت به تعیین داور دو طرف رسید. این داوران باید انتخاب شوند و در محلی به نام دومه الجندل بروند و در آنجا با مراجعه به کتاب خدا و سنت رسول معین سازند که از علی و معاویه کدام یک شایسته رهبری مسلمانان خواهد بود! مسلّم بود که داور شام عمرو بن عاص است. علی علیه السلام می‌خواست پسر عموی خود عبدالله بن عباس را برای این کار برگزیند اما همان منافقان عراقی راضی نشدند او و یا دیگری را که شایستگی این کار را داشت داور خویش سازند و ابوموسی اشعری را که مردی ساده لوح بود و از علی نیز دل خوشی نداشت نام بردند چرا که او در جنگ بصره شرکت نکرده بود. سرانجام با اصرار سخن خود را به علی علیه السلام قبولاندند. نتیجه این داوری این بود که نماینده شام نماینده عراق را فریب داد این دو تن با هم قرار گذاشته بودند که علی و معاویه را از خلافت خلع کنند تا مسلمانان از نو خلیفه‌ای برای خود برگزینند. روزی که بنا بود نظر خود را اعلام دارند عمرو از ابوموسی خواست که نخست او به منبر رود و رای خود را اعلام دارد. ابوموسی بر منبر رفت و گفت: من علی و معاویه را خلع کردم، چنانکه انگشتری را از انگشت بیرون می‌کنم. و در این حال انگشتری را از انگشت خود درآورد. پس از او نوبت به عمرو رسید وی گفت: من نیز علی را چنان که او گفت خلع کردم و معاویه را به جای او به خلافت نصب نمودم. ابوموسی برآشفت که این کار بر خلاف قرارداد من است ولی دیگر دیر شده و کار از کار گذشته بود. در اینجا عراقیان به خود آمدند و دانستند از شامیان فریبی سخت خورده‌اند و از علی خواستند آماده جنگ با معاویه شود و چون علی گفت ما با شامیان پیمان متارکه‌ای به مدت یک سال بسته‌ایم، همان منافقان که در نهان با معاویه سر و سری داشتند گروهی از مسلمانان پارسا ولی ساده لوح را برانگیختند که علی و معاویه حق نداشتند در دین خدا داور برگزینند حکومت از آن خداست و علی و جز علی را در آن حقی نیست. دیری نگذشت که این سخن که در آغاز چندان مهم به نظر نمی‌آمد منشأ فتنه‌ای بزرگ شد. گروهی از اطاعت علی خارج شدند و گفتند: با پذیرفتن داور در دین خدا کافر شده‌ای باید توبه کنی تا از تو اطاعت کنیم. علی چند بار آنان را اندرز داد اما سودی نبخشید. گروهی از آنان برگشتند و بدو پیوستند. اما گروهی دیگر در موضعی به نام نهروان گرد آمدند و گفتند: چون علی روانه شام شود به کوفه حمله می‌بریم. علی ناچار از جنگ با آنان شد و این جنگ سومین جنگ داخلی در حوزه مسلمانی بود و آثار نامطلوبی از آن به جای ماند. این‌ها همان کسانند که در تاریخ اسلام خوارج نام گرفتند. خوارج کار گستاخی را بدانجا کشاندند که چون علی علیه السلام بر منبر خطبه می‌خواند گوشه و کنار برمی‌خاستند و آیه‌ای از قرآن می‌خواندند که تو با گماردن حَکَم در دین خدا مشرک شدی و چون شرک آوردی پیشینه درخشان تو از میان رفت.... ادامه دارد... 📚 @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 در محضر قرآن بسم الله الرحمن الرحیم «هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ دِيارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصارِ» ( حشر/۲) (اوست آن كه كسانى از اهل كتاب را كه كفر ورزيدند براى اولين بار از خانه‌هايشان بيرون راند، با آنكه شما گمان نداشتيد كه آنان (با داشتن آن همه قدرت، به آسانى) بيرون روند و خودشان گمان مى‌كردند كه قلعه‌ها و حصارهايشان آنان را از قهر خدا مانع خواهد شد، امّا قهر خدا از جايى كه گمان نمى‌كردند بر آنان وارد شد و در دل‌هايشان ترس و وحشت افكند (به گونه‌اى كه) خانه‌هاى خود را با دست خويش و با دست مؤمنان خراب مى‌كردند، پس اى صاحبان بصيرت عبرت بگيريد.) 👈خداوند در دل‌ها تصرّف مى‌كند؛ گاهى آرامش نازل مى‌كند،گاهى ترس مى‌افكند. 👈ترس در دل دشمن، به عنوان يكى از امدادهاى الهى شمرده شده است. 👈نشانه عزّت خداوند، تار و مار شدن يهوديان پيمان شكن و توطئه‌گر است. 👈محاسبات و تجهیزات كفّار در برابر اراده الهى، ناكارآمد و بى‌فايده است. @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 "ما همه فرزندان مکتبی هستیم که پیامبران آن شهیدند، امامان آن شهیدند و رهبران آن نیز شهید هستند." @mesbah_313_ir
باسمه تعالی دکتر رضا زمانی ✏️ یادداشت روز (شماره ۸۷) 🔖 شاهکار عملیات حزب‌الله حزب الله در عملیاتی خیره کننده تلخ ترین شب صهیونیست های وحشی را رقم زد. عملیاتی که از جهات مختلف شاهکار بود؛ ✔️بدون رهگیری، ✔️ بدون آژیر خطر، ✔️‌پرتاب موفق موشک از پهپاد، ✔️اصابت موفق پهپاد انتحاری، ✔️تلفات سنگین از نخبه‌ترین تیپ نظامی (گولانی) در خاک اسرائیل و در پادگان که محل امن سربازان است!.... ✳️ حزب الله نشان داد که نه تنها تضعیف نشده بلکه کاملاً پرقدرت و پر روحیه است. عملیات «بنیامینا» نشان داد که سازماندهی حزب الله و مرکز فرماندهی آن کاملاً منسجم و مستحکم است‌ و جایگزینی کامل فرماندهان جدید، دقیق و سریع انجام شده است! تفوق اطلاعاتی و شناسایی، با طراحی دقیق عملیات از ویژگی های شاهکار عملیاتی حزب الله علیه دشمن صهیونیستی است و «این تازه آغاز راه است». ✅ حزب الله معادله حیفا_ضاحیه را برقرار کرد؛ اگر (جنوب بیروت) ناامن بماند، (مهمترین شهر اقتصادی اسرائیل) روی امنیت را نخواهد دید!... حزب الله در این جنگ فراگیر، در قامت مدافع لبنان و ارتش لبنان است و هوشمندانه در برابر اسرائیل بازدارندگی ایجاد می کند!.. «فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ » @mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا