eitaa logo
مصباح جمعه
231 دنبال‌کننده
12 عکس
281 ویدیو
2 فایل
خطبه‌های نمازجمعه شهر شاهدیه یزد در این کانال به صورت هفتگی بارگذاری می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳ / ۶ / ۱۴۰۲ خطبه دوم حدیث اخلاقی «قَالَ الصَّادِقُ ع مَنْ وَثِقَ بِثَلاثَةٍ كانَ مَغْرُوراً: مَنْ صَدَّقَ بِما لايَكُونُ، وَ رَكِنَ إِلى‌ مَنْ لايَثِقُ بِهِ، وَ طَمَعَ فيما لايَمْلِكُ» امام صادق ع فرمود: فریب خورده كسى است که به سه چيز اعتماد كند: ۱- كسى كه باور کند آنچه را که شدنى نيست. ۲- و به چیزی تکیه دهد که قابل اعتماد نیست. ۳- و طمع داشته باشد به چیزی که مالك نيست. بحارالانوار/ ۷۸ / ۲۳۲ ................ در هفته دولت قرار داریم. در هفته دولت باید برای سه کار اساسی برنامه ریزی شود: ۱- زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان دولت شهید رجایی و باهنر. این یک وظیفه همگانی است. هم مسئولان وظیفه دارند، هم مردم. نباید اجازه دهیم گذر زمان، سرگرمی ها و مشغله‌های دنیایی، تبلیغات دشمن یاد شهیدان را در اذهان نسل امروز و آینده ما کم‌رنگ سازد. ۲- دولتمردان ما عملکرد یک سال خویش را برای مردم بازگو کنند. که این کار پایه اعتماد مردم به نظام اسلامی و مسئولان تحکیم می بخشد. اما در بازگو کردن کارها توجه به این بیان نورانی امیر مومنان علی ع داشته باشند که خطاب به مسئولان فرمود: در گزارش دادن از منت گذاشتن سر مردم بپرهیزید. «إِیَّاکَ وَ الْمَنَّ عَلَی رَعِیَّتِکَ بِإِحْسَانِکَ» چرا که: «فَإِنَّ الْمَنَّ یُبْطِلُ الْإِحْسَانَ» منت گذاشتن کارهای خوب شما را نابود می کند. دیگر آنکه در گزارش دادن صداقت داشته باشید و از تزیّد و گزارش غیر واقع بپرهیزید. «أَوِ التَّزَیُّدَ فِیمَا کَانَ مِنْ فِعْلِکَ» چرا که: «وَ التَّزَیُّدَ یَذْهَبُ بِنُورِ الْحَقِّ». بزرگنمایی و زیاد دیدن کارها نور حق را خاموش می کند. و سوم از وعده هایی که توان انجام ندارید دوری کنید. «أَوْ أَنْ تَعِدَهُمْ فَتُتْبِعَ مَوْعِدَکَ بِخُلْفِکَ» زیرا: «وَ الْخُلْفَ یُوجِبُ الْمَقْتَ عِنْدَ اللَّهِ وَ النَّاسِ». خلف وعده باعث خشم خدا و مردم می شود. ۳- مردم عملکرد دولت را تحلیل و نقد کنند. مهمترین اصلی که در نقد و تحلیل عملکرد دولت باید به توجه داشته باشیم، اصل انصاف است. انصاف از مهمترین فضائل اخلاقی است. و در روایات اسلامی از سخت‌ترین کارها شمرده شده است. انصاف آن است که آنسان در قضاوت کردن و سخن گفتن در باره رفتار و اعمال دیگران از حد اعتدال خارج نشود، نه بزرگنمایی کند و نه سیاه نمایی کند و ناچیز بشمارد. امروز یکی از برنامه های دشمنان اسلام این است که دولت انقلابی را ناکار آمد و ناتوان نشان دهند. برخی از رسانه های داخلی هم بلندگوی آنها می شوند. در حالی که انصاف این است که کارامدی دولت را براساس سه شاخصه «اهداف»، «امکانات» و «موانع» بسنجیم. این دولت وارث دولتی شد که هشت سال بر روی برجام بی فرجام سرمایه گذاری کرد. و جز خسارت چیزی نصیب این مملکت نشد. آنها که زبان دنیا بلد بودند حتی با یک کشور دیپلماسی عزت مندانه نداشتند، اما این دولت انقلابی در این دو سال با ده‌ها کشور رابطه سیاسی و اقتصادی برقرار کردند. در ساخت مسکن یک حرکت جهادی در کشور شروع شد، در برنامه‌های بلند مدت گامهای بلندی برداشتند. هزاران کارخانه و مراکز تولیدی که تعطیل شده بود که در این دولت راه اندازی شد. رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمود: ما نزدیک قله هستیم, باید با یک تلاش دیگر پرچم پر افتخار اسلام را در بالاتربن نقطه قله نصب کنیم. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۰ / ۶ / ۱۴۰۲ خطبه اول یکی از مهمترین و ضروری ترین نیازهای زندگی بشر در این جهان، اخلاق خوب است. در اهمیت اخلاق همین بس كه حضرت على ع فرمود: «لَوْ كُنّا لا نَرْجُو جَنَّةً وَلا نَخْشى نارا وَلا ثَوابا وَلا عِقابا لَكانَ ینْبَغى لَنا اَنْ نُطالِبَ بِمَكارِمِ الاَْخْلاقِ فَاِنَّها مِمّا تَدُلُّ عَلَى سَبیلِ النَّجاحِ» اگر ما اميد و ايمانى به بهشت و ترس و وحشتى از دوزخ و انتظار ثواب و عقابى نمى داشتيم، باز هم شايسته بود به سراغ فضائل اخلاقى برويم، چرا كه آنها راهنماى نجات و پيروزى و موفّقيّت هستند. اخلاق جمع‌ خُلْق است. خَلق و خُلق هر دو از یک ریشه هستند. منتهی خَلْق به معنى شكل و صورت ظاهری است و خُلْق به چهره باطن و سجایا و صفات درونی انسان گفته می شود، چهره ظاهری ما را خداوند متعال می سازد. «هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ». ولی چهره باطن را ما می سازیم، انبیاء الهی هم آمدند تا ما را در این راه کمک کنند. پیامبر اعظم ص هدف از بعثت خویش را به كمال رساندن کرامت های اخلاقی در بین مردم بیان نموده و می فرماید: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ». فردای قیامت انسان ها با چهره‌ای محشور می شوند که در این دنیا برای خود ساخته اند. لذا بعضی افراد در این دنیا سفید چهره هستند ولی قیامت سیاه روی وارد می شوند، حتی بعضی به شکل حیوانات وارد محشر می شوند. این چهره همان است که خودش برای خود ساخته است. تقوا این است که تلاش کنیم با تخلق به اخلاق نیک، چهره‌ای زیبایی برای خود در این دنیا بسازیم. دعای مکارم الاخلاق راه کشیدن این تصویر زیبا را به ما می آموزد. ........... خطبه دوم حدیث اخلاقی عطیه عوفی که یکی از همراهان جابر در زیارت اربعین حسینی بود نقل می کند که وقتی که جابر از زیارت حضرت سیدالشهدا ع فارغ شد رو به قبور مطهر شهدای کربلا کرد، و پس از زیارت شهدای کربلا، خطاب به آنها فرمود: «وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّدا بِالحَقِّ نَبِیّا لَقَد شارَکنا کُم فیما دَخَلتُم فیهِ». عطیه می گوید به این سخن جابر ایراد گرفتن و گفتم چگونه چنین چیزی ممکن است، آنها جهاد کردند، شمشیر زدند، جان دادند، اهل بیتشان اسیر شدند، ما هیچ‌کدام از این کار‌ها را نکردیم چگونه ممکن است در کار آنها شریک باشیم؟ جابر گفت: «يَا عَطِيَّةُ سَمِعْتُ حَبِيبِي رَسُولَ اَللَّهِ ص يَقُولُ: مَنْ أَحَبَّ قَوْماً حُشِرَ مَعَهُمْ وَ مَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْمٍ أُشْرِكَ فِي عَمَلِهِمْ» خدا گواه است که من و یارانم هم اینها دوست می داریم و هم کار آنها را تحسین می کنیم و دوست می داریم. عطیه می گوید در راه بازگشت به کوفه جابر به من گفت می خواهم سخنی با تو بگویم، زیرا بعد از این دیگر مرا نخواهی دید. گفتم آماده شنیدنم. فرمود ای عطیه: «أحبِب مُحِبَّ آلِ مُحَمِّدٍ ص ما أحَبَّهُم، وأبغِض مُبغِضَ آلِ مُحَمَّدٍ ما أبغَضَهُم وإن كانَ صَوّاما قَوّاما، فَإِنَّ مُحِبَّهُم يَعودُ إلَى الجَنَّةِ، و مُبغِضَهُم يَعودُ إلَى النّارِ». بحارالانوار / ۶۸ / ۱۳۱ ............. در آستانه اربعین حضرت سیدالشهداء ع قرار داریم، اربعین از مختصات اباعبدالله الحسین ع است. برای هیچ یک از حضرات معصومین ع چیزی به نام زیارت اربعین نداریم. در زیارتی که برای اربعین سیدالشهدا ع از امام صادق ع وارد شده است. درسهای فراوانی برای ما در آن است که باید آنها را خوب بیاموزیم و سپس آنها را در زندگی بکار بندیم. یک درس آن برای امروز ما این است که ببینیم چه عواملی باعث سقوط مسلمانان صدر اسلام گردید؟. در این زیارت به شش عامل اشاره شده است: ۱-دنیا طلبی: «قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا» ۲- عدم انتخاب درست: «وَبَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنیٰ، وَشَرَیٰ آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ». ۳-هوا پرستی؛ «وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدَّیٰ فِی هَوَاهُ». ۴- فراهم نمودن اسباب خشم خدا و رسولش: «وَأَسْخَطَکَ وَأَسْخَطَ نَبِیَّکَ». ۵- اطاعت و همراهی با فاسدان: «وَأَطَاعَ مِنْ عِبادِکَ أَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ» ۶- گناه و معصیت: وَحَمَلَةَ الْأَوْزارِ ، الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ». https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۷ / ۶ / ۱۴۰۲ خطبه اول نخستین فراز دعای مکارم الاخلاق ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد است. در این دعا ۱۹ بار این ذکر شریف تکرار شده است. ذکری که در آیه ۵۶ سوره مبارکه احزاب تصریح به آن شده است. «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا». خداوند متعال در این آیه شریفه دو چیز از اهل ایمان خواسته است. یکی هم نوایی با خدا و فرشتگان در فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد است و دوم این است که در برابر فرمان پیامبر اسلام ص تسلیم باشید. البته در آیه شریفه فقط صلوات بر شخص پیامبر ص آمده است ولی در روایات بسیاری تصریح بر صلوات بر آل محمد شده است. رسول خدا ص فرمود هرگز بر من صلوات ناقص نفرستید. عرض کردند صلوات ناقص چیست؟ فرمود: اینکه کسی صلوات بر من بفرستد و آل محمد را نگوید. به هر حال این ذکر شریف آثار و برکات عظیمی در زندگی دنیا و آخرت ما دارد بنابر این هیچگاه نباید از آن غافل شویم. در دعای ۲۷ رجب دو اثر برای صلوات ذکر شده است: نخست آنکه صلوات شکر خدا است. و دوم اینکه صلوات سرمایه ذخیره شده برای آینده ما است. «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ صَلاَةً دَائِمَةً تَكُونُ لَكَ شُكْراً وَ لَنَا ذُخْراً». در روایتی از رسول خدا ص آمده است که فرمود: «صَلاَتُكُمْ عَلَيَّ مَجْوَزَةٌ لِدُعَائِكُمْ وَ مَرْضَاةٌ لِرَبِّكُمْ وَ زَكَاةٌ لِأَعْمَالِكُمْ» صلوات شما بر من، باعث قبولی دعاهایتان و رضایت پروردگارتان و پاکیزگی اعمالتان است. بحارالانوار / ۹۴ / ۶۷ .............. خطبه دوم حدیث اخلاقی امام حسن مجتبی ع فرمود: «اُوصِیکمْ بِتَقْوَی اللّهِ و اِدامَةِ التَّفَکرِ، فَاِنَّ التَّفَکرَ اَبُو کلِّ خَیرٍ وَ اُمُّهُ»؛ تقوا و تفکر لازمه یک زندگی سالم و موفق است، که متاسفانه امروز در جامعه دینی ما کمرنگ شده است. بی تقوایی علنی شده است، مردم حال فکردن ندارند و این آسیب بزرگی است. امام ع در این روایت می فرماید: شما را به تقوا و مدام فکر کردن سفارش می کنم؛ زیرا تفکر، پدر و مادر تمامی خوبی ها است. مجموعه ورام/ ۱ / ۵۲ ............ سنگین ترین مصیبت در دهه آخر ماه صفر بر امت اسلامی وارد شد. و آن مصیبت ارتحال پیامبر اعظم ص و تشکیل سقیفه توسط فتنه‌گران و دنیا طلبان صدر اسلام است. زیرا سقیفه مسیر حرکت اسلام را تغییر داد. هم در مرجعیت دینی مردم، و هم در رهبریت جامعه اسلامی تغییر داد. سقیفه ولایت و امامت را که یک امر الهی و معنوی بود تبدیل به خلافت گری و امر مادی محض کرد. فتنه گران با استفاده از جهل و غفلت و بی بصیرتی و سکوت خواص توانست با یک کودتای نرم غدیر خم را به سقیفه تبدیل کند و جامعه اسلامی هم آن را بپذیرد و تسلیم خواسته سقیفه شود. اکنون جای این پرسش است که چه عاملی باعث شد که فتنه گران سقیفه خواسته های شیطانی خود را عملیاتی سازند و مسلمانان آن روز هم این انحراف عظیم را بپذیرند و هیچ اعتراضی نکنند. و حتی وقتی امیر مؤمنان و زهرای مرضیه ع هم اعتراض می کنند به آنها جسارت می شود و مردم این جسارت و اهانت را می بینند و می شنوند و هیچ کس عکس العملی از خود نشان نمی دهند. به چند عامل آن در این خطبه اشاره ای داشته باشم: ۱- شاخص راه حق و صراط مستقیم را عوض کردند. رسول خدا ص در بیانی شاخص را این چنین فرمود: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ما إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً». ولی فتنه گران، این شاخص را از جامعه گرفتند و به جای آن «حسبنا کتاب الله» تحویل آنان دادند. ۲- خواص جامعه توجیه گر فتنه سقیفه شدند و آن را یک امر عادی و طبیعی جلوه دادند. ۳- سیاستمداران جامعه مصلحت اندیش شدند و گفتند مصلحت اسلام و مسلمین این است که فعلا در برابر سقیفه کوتاه بیاییم. ۴- ادعای بیعت عمومی مردم کردند و می گفتند خواسته مردم مقدم بر هر چیزی است. ۵- امیر مومنان علی ع را متهم به قدرت طلبی کردند. آنچه امروز انقلاب اسلامی ما را تهدید می کند همین پنج عامل است. امروز هم عده ای می گویند قانون اساسی برای ما کافی است و نیازی به ولایت فقیه نداریم. و برخی فتنه را توجیه می کنند. در برابر دشمنان اسلام مصلحت اندیشی می کنند. خواسته مردم را در برابر اسلام قرار می دهند. رهبری را متهم به قدرت طلبی می کنند، اینها همه جنگ روایت است و راه مقابله با آن جهاد تبیین است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمود: جهاد تبیین فریضه قطعی و فوری است. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۴ / ۶ / ۱۴۰۲ خطبه اول بحث ما در شرح و تفسیر دعای شریف مکارم الاخلاق بود. پس از ذکر صلوات بر محمد و آل محمد نخستین درخواست امام سجاد در پیشگاه خداوند متعال کامل‌ترین مرحله ایمان است: «وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکمَلَ الْإِیمَان» در آیات نورانی قرآن کریم و روایات اسلامی آمده است که ایمان قابلیت زیاد شدن و کم شدن دارد، چنانچه در آیه ۴ سوره فتح می فرماید: «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّكِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدادُوا إِیماناً مَعَ إِیمانِهِمْ». این افزایش ایمان دلیل بر این است که ایمان دارای درجات و مراتبی است. امام صادق ع نیز در بیانی فرمود: «اِنَّ الإیمانَ عَشرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَةِ السُلَّمِ، یُصْعَدُ مِنهُ مِرقاةً بعدَ مِرقاةٍ» ایمان همانند مانند نردبانی است که ده پله دارد و هر انسانی پله‌های آن یکی پس از دیگری طی می کند. اینها بیانگر آن است که درجه ایمان انسانهای مؤمن یکسان نیست. زیرا ایمان دو رکن مهم و اساسی دارد. با این دو رکن درجات ایمان مردم سنجیده می شود. یکی اعتقاد قلبی است و دوم التزام عملی. هر اندازه اعتقاد قلبی قوی تر باشد، و هر اندازه پایبندی مؤمن به دستورات دینی بیشتر باشد، درجه ایمان او هم بالاتر خواهد بود. ............ خطبه دوم حدیث اخلاقی «قالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص أحَبُّ المُؤمِنَينَ إلَى اللّهَ تَعالَی مَن نَصَبَ نَفسَهُ في طاعَةِ اللّهِ، ونَصَحَ لاُِمَّةِ نَبِيِّهِ، وتَفَكَّرَ في عُيوبِهِ و أصْلَحَها، وَ عَلِمَ فَعَمِلَ و عَلَّمَ» رسول خدا ص فرمود: محبوب ترينِ بندگان مؤمن در نزد خداوند، كسی است که در راه اطاعت از خدا با تمام توانش بکوشد، و دلسوز و خيرخواه امّت پيامبرش باشد، و در عيب هاي خود بينديشد و آنها را اصلاح كند، و همواره در جهت يادگيرى بکوشد، و سپس به آنچه آموخته عمل نماید و آنگاه آن را به ديگران بياموزد. ارشاد القلوب / ۱ / ۱۴ ................... آنچه می تواند دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام سازد، هوشیاری و شناخت مردم نسبت به دشمن است. اصل دشمن‌شناسی یک اصل عقلی است. قرآن کریم و روایات اسلامی نیز فراوان تأکید بر آن دارد، از جمله: ۱- «إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا». فاطر/ ۶ آنچه خداوند متعال از ما خواسته است این است که مردم شیطان را دشمن خود بدانید. «فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا». ۲- امیر مومنان علی ع فرمود: «لا تَأمَن عَدُوَّاً وَإن شَکَرَ» هیچگاه از دشمن آسوده خاطر مباش، هر چند تو را سپاس گوید. غررالحکم / حدیث ۱۱۱۳۶ ۳- در بیان دیگر آن حضرت فرمود: «جِماعُ الغُرورِ فی الاستِنامَةِ إلَی العَدُوِّ»، همه فریب خوردگی ها در غفلت از دشمن جمع است. غرر الحکم / حدیث ۷۱۷۴ ۴- همچنین آن بزرگوار فرمود: «قَد جَهِلَ مَن استَنصَحَ أعداءَهُ» چقدر نادان است آن انسانی که انتظار خیر و خوبی ددتاز دشمنش دارد. غرر الحکم / حدیث ۴۵۶۲ اینکه بعضی ایراد می گیرند و می گویند: چرا اینقدر دشمن، دشمن می کنید، دشمن چه کار با ما دارد؟ بدون تردید اینها یا بهره ای از عقل ندارند، و یا عامل دست نشانده دشمن هستند. در چند روز قبل رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمود: دشمن امروز به دنبال بحران آفرینی در کشور ما است. وحدت ملی و امنیت ما را هدف قرار داده است. راه مقابله با دشمن حفظ هشیاری است. .............. در بخشی از زیارتنامه آقا و مولایمان حضرت علی بن موسی الرضا ع آمده است. «قَتل اللهُ من قَتلَک بالأیدی و الألسن». این عبارت گویای آن است که دشمن با دو نوع سلاح با جریان حق می جنگد. یکی «بِالْأَیْدِی» که همان قدرت نظامی و جنگ سخت است. دوم «وَ اَلْأَلْسُنِ» با زبان و جنگ نرم و تبلیغات و دروغ پراکنی و پخش شایعه است. حضرت رضا ع بیش از سایر ائمه اطهار زخم زبان شنید . هم از ناحیه دوستان و نزدیکان و هم از طرف دشمنان. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳۱ / ۶ / ۱۴۰۲ خطبه اول «وَ اجْعَلْ یقِینِی أَفْضَلَ الْیقِینِ». یقین علمی است که هیچ‌گونه تردیدی در آن نیست. قرآن کریم یقین را در سه مرتبه بیان نموده است: ۱- علم الیقین «كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ» تکاثر/ ۵ علم الیقین آن است که انسان با استدلال علمی و عقلی به چیزی برسد. مانند کسی که با مشاهده دود علم به وجود آتش پیدا می‌کند. ۲- عین الیقین ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ» تکاثر / ۷ عین الیقین آن است که انسان به مرحله شهود برسد و با چشم خود آن آتش را مشاهده کند. ۳- حق الیقین دو بار این تعبیر در قرآن آمده است. در یک آیه می فرماید: «إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ». واقعه/ ۹۵ و در آیه دیگر می فرماید: «وَإِنَّهُ لَحَقُّ الْيَقِينِ». حاقه/ ۵۱ حق الیقین آن است که آنسان نزدیک آتش شود و حرارت آتش را لمس کند، و این بالاترین مرحله یقین است. قرآن کریم راه رسیدن به یقین را یک چیز معرفی نموده و آن بندگی خدا است. چنانچه می فرماید: «وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ». حجر / ۹۹ حضرت علی ع در بیانی فرمود: «يُستَدَلُّ علَى اليَقينِ بِقِصَرِ الأملِ،وإخلاصِ العَملِ ، والزُّهدِ في الدُّنيا» كوتاهى آرزو، اخلاص در عمل و بى رغبتى به دنيا، دليل بر داشتن يقين است. ............. خطبه دوم حدیث اخلاقی در آستانه شهادت امام حسن عسکری ع قرار داریم، ضمن عرض تسلیت محضر فرزند بزرگوارش امام عصر ع حدیثی از امام عسکری ع عرضه بدارم. آن بزرگوار فرمود: «فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُم إذا وَرَعَ في دينِهِ، وَ صَدَقَ في حَديثِهِ، وَ أدَّى الأَمَانَةَ، وحَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ، قيلَ: هذا شيعِيٌّ، فَيَسُرُّني ذلِكَ». هرگاه یکى از شما تقوا را در دينش، و صداقت را در گفتارش رعایت نموده، و اداء امانت كند، و با مردم خوش اخلاق باشد، گفته می شود: اين شيعه است و اين سخن مرا شاد و خرسند می سازد. بحارالأنوار / ۷۸ / ۳۷۲ ............ در هفته دفاع مقدس قرار داریم. یاد امام راحل‌ و شهدای عزیز را گرامی می داریم. سه نکته در باره دفاع مقدس عرض کنم. نکته اول در این است که چرا به جنگ تحمیلی هشت ساله عنوان دفاع مقدس می دهیم. پاسخ آن این است که چند ویژگی در این جنگ وجود داشت که به آن جنبه تقدس بخشید و آن را از سایر جنگهای دنیا متمایز ساخت. ۱- در جنگهای دنیا از نیروهای نظامی استفاده می شود، ولی ما در این جنگ، یک بسیج عمومی داشتیم و همه اقشار ملت از زن و مرد، مسلمان و غیر مسلمان، در کنار نیروهای مسلح با دشمن جنگیدند. ۲- فرماندهی این دفاع را یک فقیه جامع الشرائط و مرجع تقلید و نائب امام زمان بر عهده داشت. و همه به فرمان او با دشمن می جنگیدند. ۳- انگیزه رزمندگان اسلام در این جنگ خدا بود و همه برای دفاع از اسلام و ارزشهای اسلامی و اطاعت از امام وارد میدان جنگ شده بودند. ۴- جلوه‌هایی از معنویت و اخلاق، یاد خدا و توسل به اهل بیت ع در سراسر میدان جنگ موج می زد. ‏ نکته دوم گرامی داشت هفته دفاع مقدس دو جنبه دارد، یک جنبه آن ظاهر قضیه است که هر سال به صورت نمادین برگزار می شود. ولی جنبه دیگر آن حقیقت و روح دفاع مقدس است که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد و برای نسل امروز تبیین شود. و آن بیان اهداف دشمن در حمله نظامی به ایران اسلامی، معرفی دستهای پنهان پشت سر صدام، تبیین عوامل پیروزی ملت ایران آن هم با دست خالی در برابر دشمنی که شرق و غرب عالم حامی او بودند، بیان ایثار گری ها و فداکاری ها شهیدان و جانبازان و آزادگان سرافراز و خانواده های معظم آنان. اینها چیزی است که باید در گرامی داشت هفته دفاع مقدس روی آن سرمایه‌گذاری شود. نکته سوم: درسهای هشت سال دفاع مقدس است. یکی از درسهای دفاع مقدس این بود که ثابت کرد که ایمان به وعده الهی و ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن شرط اول پیروزی است. و دومین درس دفاع مقدس این است که اگر ما بخواهیم جلو طمع دشمنان اسلام در حمله مجدد دشمنان به نظام اسلامی را بگیریم، باید بنیه دفاعی کشور را قوی و نیرومند سازیم. اینکه بعضی می‌گویند ما نیازی به نیروی نظامی نداریم و یا می گویند مذاکرات برجام جلو حمله نظامی آمریکا را گرفت، اینها یا نمی فهمند و یا خائنند. آنچه جلو حمله نظامی آمریکا را گرفت قدرت و توان نظامی ایران بود. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۷ / ۷ / ۱۴۰۲ خطبه اول «وَ انْتَهِ بِنِیتِی إِلَی أَحْسَنِ النِّیاتِ». در این فراز از دعا از خدای منان احسن نیات را خواستاریم. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی عمل و رفتاری دارای ارزش و اعتبار است که با پشتوانه قصد قربت و انگیزه الهی انجام گیرد. البته در اعمال عبادی قصد قربت شرط صحت آن و در اعمال غیر عبادی شرط قبولی آن عمل است. انجام عمل به نیت الهی در میان مؤمنان شدت و ضعف دارد. بعضی وظایف خود اعم از انجام واجبات و مستحبات، و ترک محرمات و مکروهات به نیت کسب ثواب و رسیدن به بهشت و نعمتهای آن و دور شدن از جهنم است. این نیت نازل تربت مرتبه انگیزه الهی است. و هیچ منافاتی هم با قصد قربت ندارد. زیرا خداوند متعال در زیادی از آیات با وعده به بهشت، مردم را تشویق به عملی نموده و یا با وعید از جهنم بندگانش را از عملی بار داشته است. مرتبه دوم نیت که احسن نیات است، این است که انسان عملی را به قصد رضوان الهی انجام دهد. چنانچه خداوند متعال در توصیف اهل بیت ع به همین انگیزه اشاره نموده و می فرماید: »وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ» این لوجه الله همان احسن نیات است که در این فراز از دعا از خداوند خواستاریم. ................. خطبه دوم حدیث اخلاقی در آستانه میلاد با سعادت پیامبر اعظم ص و امام جعفر صادق ع قرار داریم، ضمن عرض تبریک به همه شما دوستداران و پیروان اهل بیت ع حدیثی از محضر امام صادق ع عرضه بدارم. آن حضرت فرمود: «ثَلاثَةُ اَشْياءَ يَحْتاجُ النّاسُ طُرّا اِلَيْها: اَلاَْمْنُ وَ الْعَدْلُ وَ الْخِصْبُ» سه چيز است كه همه مردم به آن نیاز دارند: امنيّت، و عدالت و آسایش و رفاه. ........... مطلبی هم در رابطه با پیامبر اسلام ص عرض کنم و آن اینکه خداوند متعال سه چیز با عظمت به پیامبر اعظم ص داده است. یکی قرآن عظیم است که می فرماید: «وَ لَقَدْ آتَیْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ». حجر / ۸۷ و دوم اخلاق عظیم است. «وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ» قلم/ ۴ و سوم فضل عظیم است. «وَ أَنزَلَ اللَّهُ عَلَیْكَ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ وَ كَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْكَ عَظِیمًا» نساء / ۱۱۳ مفاد این فضل هم کتاب و حکمت و علم است. ....‌.‌........ در هفته وحدت قرار داریم. وحدت از جمله امور مهم و حیاتی امت اسلامی است که ریشه در عقل و دین دارد. یعنی هر عاقلی این را درک می کند که وحدت زمینه ساز رشد و تفرقه عامل تخریب و نابودی است. دین هم فراوان بر وحدت تأکید دارد. ولی با این هم تاکید بر وحدت، چرا امت اسلامی این اندازه با هم اختلاف و نزاع دارند. علت این اختلافات این که محور وحدت را نشناختیم. محور وحدت از نظر قرآن کریم حزب، زبان، نژاد، قومیت، مذهب، مرز جغرافیایی نیست. این محورها است که امروز اسباب دست شیطان برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان گردیده است. ولی قرآن کریم محور وحدت را یک چیزی غیر این امور ذکر کرده است و آن ریسمان الهی است. «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» آل عمران / ۱۰۳ این ریسمان دارای دو رشته دارد. یکی قرآن و دوم عترت است. رسول خدا ص در روزهای واپسین زندگی در سفارشی با امت اسلامی فرمود: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی قَدْ تَرَكْتُ فِیكُمْ حَبْلَیْنِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی كِتَابُ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلُ بَیْتِی أَلَا وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ». بحارالانوار / ۲۴ / ۸۳ ............ ۱۳ مهر روز نیروی انتظامی است، به همه جهاد گران نظم و امنیت کشور خدا قوت می گویم. نظم و امنیت در جامعه کار بسیار بزرگ و مهمی است. و این مسئولیت بزرگ به عهده نیروی انتظامی گذاشته شده است. برای ایجاد نظم و امنیت در جامعه، باید فضا را برای مفسدان نا امن سازید. و این کار نیاز به اقتدار و قاطعیت و عدالت دارد. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۴ / ۷ / ۱۴۰۲ خطبه اول «وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ وَ بِعَمَلِي إِلَى أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ‏» در فرازی از این دعا که هفته گذشته اشاره شد از درگاه پروردگار متعال تقاضای احسن نیات را داشتیم و پس از آن درخواست احسن اعمال را داریم. «وَ بِعَمَلِي إِلَى أَحْسَنِ الْاَعْمَالِ». هر انسانی برای رسیدن به قرب الهی و بهشت خدا دو سرمایه لازم دارد. نخست ایمان است و دوم عمل صالح. «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ» فاطر / ۱۰ نفس عمل صالح و کمیت و کثرت آن نمی تواند نردبان صعود انسان باشد، بلکه عمل صالح به همراه خلوص نیت است که عمل را تبدیل به احسن عمل می کند و باعث ترقی انسان می شود. چنانچه فرمود: «ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلۡمَوۡتَ وَٱلۡحَيَاةَ لِيَبۡلُوَكُمۡ أَيُّكُمۡ أَحۡسَنُ عَمَلٗاۚ». ملک / ۲ در این فراز از دعا از خداوند متعال طلب آحسن اعمال را داریم. و أحسن اعمال، عملی است که دارای شش ویژگی باشد: ۱- اصل عمل مورد تأیید شارع مقدس باشد. ۲- در انجام آن فعل، حرامی صورت نگیرد. مثلا با پول حلال انفاق کنند نه پول حرام. ۳- عمل با نیت خالص صورت گیرد و هیچگاه آلوده به ریا نگردد. ۴- انجام آن عمل موجب آزار و اذیت دیگران نباشد. ۵- عمل به موقع انجام گیرد. ۶- اولویت و اهم و مهم در عمل رعایت شود. ............... خطبه دوم حدیث اخلاقی از امام صادق ع روایت شده است که امیرمؤمنان علی ع در ضمن سفارشی به فرزند خود محمد حنفیه فرمود: «إِيَّاكَ وَ اَلْعُجْبَ وَ سُوءَ اَلْخُلُقِ وَ قِلَّةَ اَلصَّبْرِ فَإِنَّهُ لاَ يَسْتَقِيمُ لَكَ عَلَى هَذِهِ اَلْخِصَالِ اَلثَّلاَثِ صَاحِبٌ وَ لاَ يَزَالُ لَكَ عَلَيْهَا مِنَ اَلنَّاسِ مُجَانِبٌ»، از خودپسندی و بد خلقي و كم صبري بپرهیز. چرا که با اين خصلتها هیچگاه کارت به سامان نرسد و مردم از همراهی و همکاری با تو دوری می‌کنند. خصال / باب الثلاثهٔ/ حدیث ۱۷۸ .............. جهادگران نظم و امنیت بدانند که در برابر کار بزرگی که انجام می دهند، خداوند متعال بالاترین پاداش را به آنان عنایت فرموده، و آن اینکه باب شهادت را به روی نیروی انتظامی باز نگه داشته است. و برای اهل معرفت این پاداش بزرگی است، زیرا شهادت نزدیکترین و راحت ترین راه برای رسیدن به قرب خدا است. ............ در هفته وقف قرار داریم. بخاطر اهمیت موضوع وقف و وجود موقوفات فراوان در این شهر شاهدیه بسیار مناسب است که سه مطلب در باره وقف یاد آور شوم. مطلب نخست در باره اصل وقف است. وقف از سنتهای حسنه است که اهل بیت ع قولا و عملا مؤمنین را ترغیب به آن کرده اند. از آثار وقف این است که مالکیت اعتباری انسان را به مالکیت حقیقی و ماندگار تبدیل می کند. از اینرو در قرآن کریم و روایات اسلامی از وقف با عنوان باقیات الصالحات و صدقه جاریه یاد شده است. قرآن کریم می‌فرماید: «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا». کهف / ۴۶ در روایت آمده است که رسول خدا ص فرمود: «اِذا ماتَ المُؤمِنُ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ اِلاّ مِنْ ثَلاثٍ: صَدَقَةٍ جارِيَةٍ، اَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، اَوْ وَلَدٍ صالحٍ يَدْعُو لَهُ». بحارالانوار/ ۲ / ۲۲ یک مصداق بارز باقیات الصالحات و صدقه جاریه وقف است. مطلب دوم در باره حفظ وقف است. و این وظیفه اداره اوقاف و عموم مردم است که در حفظ و نگهداری وقف کوشا باشند. در روایت آمده است که برای مأموران بهشت هدیه ای در این دنیا آماده سازید که محتوای آن چهار چیز باشد. «و هدیة رضوان أربعة أشیاء: الصبر علی المكاره، و الشكر علی نعمه، و إنفاق المال فی طاعته، و حفظ الأمانة فی الوقف». مطلب سوم در عمل به وقف است. یعنی منظور واقف هر چه هست باید عمل شود و هیچ کس حق تغییر و تبدیل وقف را ندارد. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه اول «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي» در این فراز از دعای مکارم الاخلاق سه خواسته را از ذات اقدس الهی تقاضا داریم: ۱- درخواست تکمیل و حفظ نیت. ۲- درخواست تصحیح یقین. ۳- درخواست اصلاح نفس درخواست نخست: «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي». ما قبلاً از خداوند متعال درخواست احسن نیت را داشتیم، لیکن در این فراز از دعا درخواست حفظ و تکمیل آن أحسن نیت را داریم. «وفر» در لغت به دو معنی آمده است: یکی به معنای صیانت وحفظ کردن است، یعنی خدایا آن أحسن نیت که به من عطا نمودی، خودت آن را حفظ کن. زیرا کسب أحسن نیت سخت است، ولی حفظ آن از عجب و ریا و سمعه و سایر آفتها بسیار سخت تر است. در روایتی از امام صادق ع آمده است که فرمود: «النَّاسُ كُلُّهُمْ هَالِكُونَ إلاَّ العَالِمُونَ، وَ العَالِمُونَ كُلُّهُمْ هَالِكُونَ إلاَّ الْعَامِلُونَ، وَ الْعَامِلُونَ كُلُّهُمْ هَالِكُونَ إلاَّ الْمُخْلَصُونَ، وَ الْمُخْلَصُونَ فِى خَطَرٍ عَظِيمٍ». معنای دوم «وفر» به کمال رساندن است، یعنی خدایا به لطفت نیت احسن من را به بالاترین مرتبه نیت برسان. چون نیت های مؤمنان مراتبی دارد: گاهی قصد کسب پاداش و رسیدن به بهشت و نعمتهای آن است، و گاهی بخاطر ترس از جهنم و عذاب الهی است، و گاهی مقصد رضوان خدا است، و هیچ نفع دنیوی و اخروی در آن منظور نیست. همانگونه که امیر مؤمنان علی ع فرمود: «مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لاَ طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك». بحارالأنوار / ۷۰ / ۱۹۷ .............. خطبه دوم حدیث اخلاقی پیامبر اعظم ص فرمود: «مَن غَشَّ مُسلِماً فی‌ شِراءٍ أو بَیعٍ فَلَیسَ مِنّا و یُحشرُ یَومَ‌القِیامَةِ مَع‌الیهودِ لِأَنَّهُم أَغشُّ الخَلقِ لِلمُسلمین» کسی که نسبت به مسلمانی در خرید و فروش تقلب و خیانت کند از ما نیست، و در قیامت با یهود که خیانتکارترین خلق خدا نسبت به مسلمانانند محشور خواهد شد. بحارالانوار/ ۷۵ / ۲۸۴ ................ مهمترین بحثی که در این خطبه لازم است به آن بپردازیم مسئله فلسطین و غزه مظلوم و عملیات طوفان الاقصی است. رزمندگان مجاهد فلسطین پس از هشتاد سال موفق شدند با سلاح نظامی در برابر صهیونیست های جنایتکار و غاصب روبرو شوند. این هجمه به حدی غافلگیرانه بود که اسرائیل و حامیانش در آمریکا و غرب را دچار بهت و حیرت ساخت. در واقع آنان امروز مصداق این آیه شریفه هستند. «فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ». بقره / ۲۵۸ طوفان الاقصی هیمنه اسرائیل غاصب را در هم شکست. به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، غاصبان صهیونیستی شکست غیر ترمیم از نظر اطلاعاتی و نظامی خوردند. شکست اطلاعاتی خوردند که چگونه اسرائیل و حامیانش با همه ادعایی که دارند متوجه حرکت جوانان حماس نشدند. شکست نظامی خوردند، چون صهیونیست های خون آشام به جای رودررو شدن با مجاهدان فلسطینی شهر مظلوم غزه را مورد حمله وحشیانه خود قرار داده اند، خانه های مردم بی دفاع را ویران می کنند، و زنان و کودکان مظلوم را به خاک و خون می کشد، بیمارستان ها را بر سر مجروحان ویران می کنند، و آب را به روی آنان می بندند، اینها همه نشان شکست و درماندگی این گرگان خونخوار در برابر رزمندگان مقاومت است، آنها تصور می کنند با این جنایت‌های سنگین می توانند خللی در اراده مجاهدان مقاومت ایجاد کنند، در این محاسبه سخت در اشتباهند. زیرا این جنایت‌ها، نه تنها رزمندگان مقاومت را در راهی که در پیش گرفتند مقاوم تر می سازد بلکه راه را برای نابودی هر چه سریعتر اسرائیل هموار می سازد. این وعده الهی است که فرمود: «فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِجْزًا مِّنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَظْلِمُونَ» اعراف/ ۱۶۲ https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه‌های نماز جمعه شاهدیه ۲۸ / ۷ / ۱۴۰۲ خطبه اول «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي» گفتیم در این فراز از دعای مکارم الاخلاق سه خواسته را از ذات اقدس الهی تقاضا داریم: درخواست نخست تکمیل و حفظ نیت بود، اما درخواست دوم تصحیح یقین است. «وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي». یقین من را با واسطه حقیقتی که در نزد تو است تصحیح فرما. در فرازهای قبل از ذات اقدس حق افضل یقین را که حق الیقین بود درخواست کردیم «وَ اجْعَلْ یقِینِی أَفْضَلَ الْیقِینِ». ولی در این فراز تصحیح یقین را می خواهیم. یقین علم قطعی است که انسان نسبت به چیزی پیدا می کند، ولی این علم گاهی ممکن است مطابق با واقع نباشد. چون علم عموم انسان‌ها به استثنای چهارده معصوم پاک و برخی از انبیاء الهی ع مابقی اکتسابی است و این علم خطا پذیر است. زیرا گاهی علم انسان تحت تأثیر موهومات و خیالات و هواهای نفسانی ، القائات شیطانی قرار می گیرد و انسان یقین به درستی کار خود دارد در حالی که چنین نیست. قرآن کریم در باره این‌گونه افراد چنین می فرماید: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا» ای پیامبر به این مردم ﺑﮕﻮ: ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﺁﮔﺎﻩ ﻛﻨﻢ؟ «الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا». کهف / ۱۰۴ ‏خیال می کنند راه درستی را انتخاب کرده اند در حالی که بیراهه می روند. این است که در این فراز دعا از خداوند متعال می خواهیم که اگر یقین و علم قطعی ما را نسبت به همه امور مطابق با حقیقت نیست آن را مطابق علم خودت تصحیح بفرما. این همان یقین امیر مومنان علی ع است که فرمود: «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِيناً». اگر تمام پرده ها از جلو دیدگانم کنار برود چیزی بر یقین من افزوده نمی شود. بحارالانوار / ۴۰ / ۱۵۳ ‏.................. ‏خطبه دوم حدیث اخلاقی امروز چهارم ربیع الثانی سالروز میلاد با سعادت حضرت عبدالعظیم حسنی ع است، ولادت آن بزرگوار را تبریک می گویم. حضرت عبدالعظیم شخصیتی که امام هادی ع در باره ایشان فرمود: «أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً». شخصیتی که ثواب زیارتش معادل پاداش زیارت حضرت اباعبدالله الحسین ع است. در روایتی از این بزرگوار نقل شده است که امام هادی ع فرمود: حضرت نوح پیامبر ع از شیطان پرسید چه عاملی باعث می شود که تو بر مردم مسلط شوی؟ شیطان در پاسخ گفت: «اِذا وَجَدْنَا ابْنَ آدَمَ شَحيحا اَو حَريصا اَوْ حَسودا اَو جَبّارا اَو عَجولاً تَلَقَّفْناهُ تَلَقُّفَ الْكُرَةِ فَاِنِ اجْتَمَعَتْ لَنا هذِهِ الاَْخلاقُ سَمَّيْناهُ شَيْطانا مَريدْا» هر گاه فرزند آدم را بخیل و تنگ نظر، و یا حریص و آزمند یا حسود یا ستمگر و یا شتابزده یافتم، او را چون گوی می رباییم و در اختیار می گیرم، و اگر همه این خصلت ها در او جمع شود، ما او را شیطانِ گردنکش می نامیم. بحارالانوار/ ۶۳ / ۲۵۰ .............. سه نکته در باره قضایای امروز فلسطین عرض کنم: نکته اول صهیونیست ها پس از ضربه سختی که از حماس در عملیات طوفان الاقصی خوردند، دیوانه وار آن هم با حمایت رسمی آمریکا و انگلیس به مناطق مسکونی غزه حمله ور شدند. که یک نمونه از جنایت‌های این گرگان خونخوار در حمله به بیمارستان معمدانی بود که دل هر انسانی را به درد می آورد. البته اسرائیل غاصب و حامیانش در راس آنها آمریکا و انگلیس، سخت دچار خطای محاسباتی شدند. زیرا نه اسرائیل، اسرائیل سالهای قبل است و نه مقاومت فلسطین مقاومت قبل است. این کشتارها مقاومت را در مبارزه با اسرائیل مقاوم تر می سازد. نکته دوم جنگ روایت‌ها است که امروز در باره قضایای فلسطین شروع کرده اند. در جنگ روایت‌ها جای ظالم و مظلوم، حق و باطل را عوض می کنند. شما دیدید که رئیس جمهور احمق آمریکا گفت بمباران بیمارستان معمدانی کار اسرائیل نبوده است. جنگ روایت‌ها برنده تر از جنگ با اداوات نظامی است، زیرا جنگ روایت‌ها با فکر مردم سر و کار دارد. نکته سوم امروز ما چه وظیفه ای داریم؟ امیر مومنان علی ع در آخرین پیام وظیفه ما را بیان نمود. «وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً». بنابراین امروز وظیفه ما به عنوان شیعه مولا علی ع این است که با خروش هر چه با شکوه‌تر فریاد زنیم مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل. وظیفه ما این است که مظلومان فلسطین را در ابعاد مختلف مالی، سیاسی، تبلیغاتی یاری نماییم. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه‌های نماز جمعه شاهدیه ۵ / ۸ / ۱۴۰۲ خطبه اول «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي». در این فراز از دعای مکارم الاخلاق سه درخواست از خداوند متعال داشتیم، یکی تکمیل و حفظ نیت بود و دوم تصحیح یقین، که در هفته های قبل به آن اشاره شد. اما بخش سوم که درخواست اصلاح زندگی است. «وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي». خدایا هر چیزی که در زندگی من ازحد خارج گردیده و آلوده به فساد شده است، همه را به قدرت خودت اصلاح بفرما. فساد یک ویروس و میکروب مسری است، که اگر در اشخاص پیدا شود کم کم به جامعه هم سرایت می کند. بنابر این راه اصلاح جامعه از فساد، اصلاح افراد است. دائره فساد هم وسیع و گسترده است و تمام شئونات فردی و اجتماعی زندگی انسانها را در بر می‌گیرد. لذا در قرآن کریم مواردی از فساد در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی مشاهده می شود. در حوزه مفاسد اجتماعی داستان قوم لوط ذکر کرده و می فرماید: حضرت لوط ع وقتی از فساد این قوم فاسد به تنگ آمرد در پیشگاه پروردگار متعال این چنین دعا کرد: «قَالَ رَبِّ انصُرْنِي عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِينَ». عنکبوت / ۳۰ در حوزه اقتصاد داستان قوم شعیب پیامبر ع آمده است که آن حضرت بارها قوم خود را مورد خطاب قرار ‎داد و می فرمود: «وَ لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءهُمْ وَلاَ تَعْثَوْا فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِین» شعراء / ۱۸۳ هنگام معرفی قوم یهود چنین می فرماید: «وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا» مائده/ ۶۴ و در آیه دیگر در باره این قوم عنود و مفسد چنین می فرماید: «لَتُفْسِدُنَّ فِى الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِیرًا» إسراء / ۴ این قوم در دو زمان در روی زمین فساد می کنند، یکی در گذشته و یکی هم در عصر حاضر است که به دنبال فساد در زمین هستند. بنابراین دائره سرایت این ویروس وسیع و گسترده است، باید به قدرت خدا پناه برده و بگوییم خدایا به قدرتت زندگی ما را از هر نوع فسادی اصلاح کن. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه‌های نماز جمعه شاهدیه ۵ / ۸ / ۱۴۰۲ خطبه دوم حدیث اخلاقی «قَالَ عَلِیٌّ ع وَقودُ النّارِ یومَ القِیامَةِ كُلُّ بَخیلٍ بِمالِهِ علیَ الفُقَراءِ و كُلُّ عالِمٍ باعَ الدّینَ بِالدُّنیا» حضرت علی ع فرمود: دو دسته، فردای قیامت هیزم کش جهنم خواهند بود: آدم بخیلی که حق فقرا را از مال خود نپردازد و دیگر عالِمی که دین خود را با دنیا معامله کند. غررالحکم/ حدیث ۲۴۱ ....‌‌‌‌.......... خداوند متعال انسان را موجودی اجتماعی آفریده است. یعنی در کنار دیگران است که هم کامل می شود و هم نیازهایش را بر طرف می سازد. بنابر این ما در زندگی دو وظیفه داریم: وظیفه شخصی و فردی است، و یک وظیفه اجتماعی. در آیات نورانی قرآن هم فراوان به این دو وظیفه اشاره شده است. در سوره عصر می فرماید: «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»، ایمان و عمل صالح وظیفه فردی است و تواصی و سفارش به حق و صبر وظیفه اجتماعی است. در آیه آخر سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» صبر و تقوا وظیفه فردی است و صابروا و رابطوا وظیفه اجتماعی است. نوع مردم بخاطر حس خوددوستی وظیفه شخصی و فردی خود را در حد توانشان انجام می دهند به ویژه در مسائل مادی که بسیار قوی وارد می شوند. ولی در برابر وظیفه اجتماعی در بسیاری از موارد بی تفاوت می گذرند. در قرآن کریم و روایات اسلامی به شدت با افراد بی تفاوت برخورد شده است. یکی از داستان های عبرت آموز که در قرآن کریم آمده است داستان اصحاب سبت است که می فرماید: «فَجَعَلْنَاهَا نَكَالًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ». اصحاب سبت کسانی بودند که با کلاه شرعی گناه می کردند، آنها با این کارشان هم چهره دین خدا را زشت در جامعه نشان می دادند و هم قبح گناه را می شکستند و هم راه را برای گناه دیگران هموار می ساختند. خداوند یک گروه از این جمعیت که بی تفاوت نبودند نجات می دهد. «أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ» اما بقیه گرفتار عذاب می شوند. «وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ» آن عذاب بئیس همان است که می فرماید: «فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ» بقره / ۶۵ امیر مؤمنان علی ع افراد بی تفاوت را حیوان انسان نما و مرده متحرک خوانده و می فرماید: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ، وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ». نهج‌البلاغه/ خطبه ۸۷ در روایتی نقل شده است که حضرت سیدالشهدا ع هنگامی که با لشکر حر روبرو شد نامه ای به اعیان و بزرگان شیعه در کوفه نوشت، در آن نامه آمده است ای مردم همه بدانید که رسول خدا ص فرمود: «مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ یَعْمَلُ فِی عِبَادِ اللهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ یُغَیِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كَانَ حَقِیقاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ». هر کس سلطان ستمگرى را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهى را شکسته و با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده، در میان بندگان خدا به ستم رفتار مى کند، و او با زبان و عملش با وى به مخالفت بر نخیزد، سزاوار است که خداوند متعال در جهنم او را در همان جایگاه آن ستمگر بنشاند و عذاب کند. بحارالانوار/ ۴۴ / ۳۸۲ در دنیای امروز چه کس ظالم تر از اسرائیل و حامیانش آمریکا و انگلیس وجود دارد. در برابر این همه جنایت و ظلم به مردم مظلوم غزه همه باید فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دهند. کسانی که امروز در برابر این همه جنایت اسرائیل سکوت کرده اند اینها به تعبیر مولا علی ع حیوان انسان نما هستند، و به بیان نورانی حضرت سیدالشهدا ع در جهنم با اسرائیل و آمریکا خواهند بود. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۲ / ۸ / ۱۴۰۲ خطبه اول در این بخش از دعای مکارم الاخلاق ده درخواست از خداوند متعال داریم. پس از ذکر صلوات بر محمد و آل محمد نخستین خواسته ما از ذات اقدس حق طلب کفایت است. «وَ اكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي الاِهْتِمَامُ بِهِ». کفایت به این است که شخصی به جای دیگری عهده دار انجام کارهای او شود. بنابر این کفایت خداوند سبحان از بنده، جلوه رحمت خاصه پروردگار به انسان مؤمن است. نعمتی که بارها در قرآن کریم از آن یاد شده است. «وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا». این نعمت سرمایه عظیمی است که باید قدر بدانیم. زیرا زندگی ما در این جهان، از جهات مختلف محدود است. از جهت زمان زندگی، امکانات، اختیارات، علم و آگاهی، قدرت و توانایی، همه محدود است. با این همه محدودیت ها هرگز ما نمی توانیم تمام نیازی مادی و معنوی دنیا و آخرت خود را تامین نماییم، لذا ما نیازمند کفایت خداوند متعال هستیم تا نیازهای مادی ما را سامان بخشد، تا ما بتوانیم از فرصت کوتاهی که داریم برای رسیدن به درجات عالی بهشت تلاش کنیم. این است که در این فراز از دعا از خداوند می خواهیم که ما را از انجام اموری که اهتمام به آنها فرصت را از ما می‌گیرد و مانع پیمودن راه رشد و کمال می شود، کفایت فرماید. ............. خطبه دوم حدیث اخلاقی رسول خدا ص فرمود: «مَنْ تَوَلَّی خُصُومَهًَْ ظَالِمٍ أَوْ أَعَانَ عَلَیْهَا ثُمَّ نَزَلَ بِهِ مَلَکُ الْمَوْتِ قَالَ لَهُ أَبْشِرْ بِلَعْنَهًِْ اللَّهِ وَ نَارِ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ»؛ هرکس وکیل مدافع ستمکاری شود و یا ستمکاری را در ستم‌کردن یاری کند، هنگامی که فرشته‌ی مرگ بر بالین او می آید، به او می گوید: لعنت و دوری از رحمت خدا و آتش دوزخ در انتظار تو است که سرانجام بسیار بدی خواهد بود. بحارالانوار/ ۷۵ / ۳۶۹ ........... ۱۳ آبان بخاطر این که ظرف زمانی برای سه حادثه مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است، بدین جهت این روز را به نام روز جهانی مبارزه با استکبار نامیدند. استکبارستیزی و ایستادگی در برابر ظلم و ظالم، از مهم‌ترین برنامه انبیاء الهی بوده است. قرآن کریم در باره می فرماید: «وَ لَقَد بَعَثنا فی کُلِّ اُمَّةٍ رَسولًا اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت». نحل / ۳۶ قرآن کریم حتی میل قلبی و عملی به استکبار را مساوی با آتش دوزخ دانسته و می فرماید: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ مَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ». هود / ۱۱۳ در روایتی از صفوان بن مَهران جمال نقل شده است که می گوید محضر حضرت موسی بن جعفر ع شرفیاب شدم، حضرت به من فرمود: «یَا صَفْوَانُ کُلُّ شَیْ ءٍ مِنْکَ حَسَنٌ جَمِیلٌ مَا خَلَا شَیْئاً وَاحِداً» ای صفوان همه کارهای تو خوب و نیکو است جز یک کار. عرض کردم: فدایت شوم آن چیست؟ امام کاظم ع فرمود: اینکه شتران خود را به این مرد (یعنی هارون) کرایه داده ای. گفتم چون سفر حج بود، شتران خود را به او کرایه دادم، علاوه بر آن خودم همراه او نمی روم، بلکه غلام خود را همراهشان می فرستم. امام ع فرمود: آیا از او کرایه طلب داری؟ گفتم: فدایت شوم. آری. فرمود: دوست می داری او زنده بماند تا باقی کرایه ات را بپردازد؟ گفتم: آری. فرمود: «فَمَنْ أَحَبَّ بَقَاءَهُمْ فَهُوَ مِنْهُمْ وَ مَنْ کَانَ مِنْهُمْ فَهُوَ وَرَدَ النَّارَ» کسی که دوست داشته باشد بقای آنها را، از آنان خواهد بود و هر کس از آنان باشد، جایگاهش جهنم خواهد بود. بحارالانوار/ ۷۵ / ۳۷۶ امیر مومنان علی ع نیز در آخرین پیامی که به پیروان خود دارد چنین می فرماید: «كُونَا لِلظَّالِمِ‏ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا». بنابر این استکبار ستیزی جزء برنامه اصلی دین اسلام و انبیاء الهی است. مسلمانی که امروز نسبت به استکبار ستیزی ملت ایران معترض است هرچند در لباس روحانیت باشد، یا عامل خود فروخته آمریکا است و یا نسبت به الفبای دین اسلام جاهل است و آشنایی ندارد. زیرا رکن اصلی دین استکبار ستیزی و فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است. https://eitaa.com/mesbah_jome