فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخاطر لبخند شما که آرامش رو برای ما تأمین کرد رأی می دهیم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۴ / ۱۲ / ۱۴۰۲
خطبه اول
«وَ لا تُحْدِثْ لي عِزّاً ظـاهِراً اِلاّ اَحْدَثْتَ لي ذِلَّةً باطِنَةً عِنْدَ نَفْسي بِقَدَرِها»
عزت نفس چیزی است که همه انسانها هم خواهان آن هستند و هم نیاز به آن دارند و هم در جهت رسیدن به آن تلاش می کنند. اما بسیاری از مردم راه رسیدن به آن را نمی دانند، لذا برای رسیدن به عزت نفس به چیزی تکیه می زنند که خود ذلیل و حقیرند. مثلا متکی به مال می شود خیال می کند مال عزت می آورد، به دنبال مقام می رود خیال می کند مقام عزت آفرین است، به دوست، به دشمن، تکیه می کند، متکی به توانایی و قدرت خویش و امثال اینها می شود. اینها خودشان حقیر و ذلیل اند چگونه می توانند عزت آفرین باشند. عزت واقعی در دست خدای متعال است. اگر طالب عزت هستید بروید در خانه خدا. «مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا».
در این فراز از دعا هم از خداوند عزت را خواهانیم و هم حفظ و نگهداری آن را از خدا درخواست داریم. «وَ لا تُحْدِثْ لي عِزّاً ظـاهِراً اِلاّ اَحْدَثْتَ لي ذِلَّةً باطِنَةً عِنْدَ نَفْسي بِقَدَرِها» بارالها با ما این ظرفیت را عطا کن که هر اندازه خود را در انظار دیگران عزیز و بزرگ می ببینیم، به همان اندازه خود را نیز حقیر و کوچک ببینیم. همین تواضع و فروتنی است که عزت ما را حفظ می کند.
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امام صادق ع می فرماید: از امام باقر ع در باره فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد، فرمود: «هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِيهَا يَمْنَحُ اللَّهُ تَعَالَى الْعِبَادَ فَضْلَهُ وَ يَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنِّهِ: فَاجْتَهِدُوا فِي الْقُرْبَةِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى فِيهَا، فَاجْتَهِدُوا فِي الدُّعَاءِ وَ الثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ»، شب نیمه شعبان برترین شبها بعد از شب قدر است که خداوند در آن شب بندگانش را از فضلش سیراب می سازد و از روی لطف و منّش آنها را می آمرزد. پس در این شب در انجام دو کار بکوشید:
۱- تلاش کنید در انجام کاری که شما را به خدا نزدیک می سازد.
۲- در دعا و راز و نیاز با خدا و حمد و صنایع الهی بکوشید. بحارالانوار/ ۹۷ / ۸۴
این شب با عظمت را قدر بدانید، این برنامههایی که امروز به عنوان جشن نیمه شعبان مرسوم شده است، اینها ما را به خدا نزدیک نمی سازد، بلکه فاصله ما را زیادتر می کند.
در آستانه میلاد با سعادت حضرت حجت ع قرار داریم ضمن عرض تبریک یک نکته ای را جهت یادآوری خودم و شما علاقه مندان و منتظران آن حضرت عرض کنم، و آن اینکه در بخش پایانی دعای شریف ندبه از ذات اقدس حق درخواست های فراوانی داریم. از قسمتی از آن چنین استفاده می شود که اگر شما چهار کار را برای امام زمان ع انجام دهید، چهار چیز از طرف امام زمان نصیب شما می شود. آن چهار چیزی که ما باید انجام دهیم عبارتند از: ادای حق آن حضرت، و تلاش در جهت اطاعت آن بزرگوار، و پرهیز از نافرمانی، و جلب رضایت آن حضرت است. «وَ أَعِنَّا عَلَی تَأْدِیَةِ حُقُوقِهِ إِلَیْهِ وَ الاجْتِهَادِ فِی طَاعَتِهِ وَ اجْتِنَابِ مَعْصِیَتِهِ وَ امْنُنْ عَلَیْنا بِرِضاهُ»
اما آن چهار چیزی که در عوض نصیب ما می شود عبارتند از: رأفت و رحمت و دعاء و طلب خیری است که از ناحیه آن حضرت به ما می رسد. «وَ هَبْ لَنَا رَأْفَتَهُ وَ رَحْمَتَهُ وَ دُعَائَهُ وَ خَیْرَهُ».
جمعه آینده روز انتخابات و تعیین سرنوشت چهار سال مرکز قانون گذاری کشور است که به دست شما مردم رقم می خورد. اما سه اصل اساسی و مهم است که همه باید مد نظر داشته باشند:
اصل اول حضور در کنار صندوقهای رأی و انجام این تکلیف شرعی و ملی است.
اصل دوم رعایت اخلاق اسلامی است که هم کاندیداها و هم طرفدارن و حامیان آنها بایدآن را مراعات کنند. یک حدیث از کتاب شریف اصول کافی عرض کنم. امام صادق ع فرمود: «مَنْ رَوى عَلى مُؤْمِنٍ رَوايَةٍ يُريدُ بِها شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرَوَّتِهِ لَيَسْقُطُ مِنْ اعْيُنِ النَّاسِ، اخْرَجَهُ اللَّه مِنْ وِلايَتِهِ الى وِلايَةِ الشَّيْطانِ فَلا يَقْبَلُهُ الشَّيْطانُ» كسى كه سخنى درباره فرد با ايمانى نقل كند و هدفش اين باشد كه عيبى بر او نهد، و شخصيتش را در هم بشكند تا از چشم مردم بيفتد، خداوند او را از تحت سرپرستى خودش خارج می کند و به تحت سرپرستى شيطان مىفرستد، و شيطان هم او را نمىپذيرد.
اصل سوم انتخاب کاندیدای اصلح است. انتخاب بهترینها از اصول عقلایی و فطری است. هر کسی تلاش می کند، بهترین هر چیزی را انتخاب می کند.
در انتخاب کاندیدای اصلح تحقیق کنید، مشورت کنید، از افراد آگاه و مورد اعتماد بپرسید.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۱ / ۱۲ / ۱۴۰۲
خطبه اول
«اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَمَتِّعْني بِهُديً صالِح لا اَسْتَبْدِلُ بِهِ»
در این بخش از دعای شریف مکارم الاخلاق پس از ذکر صلوات بر محمد و آل محمد درخواستهای متعددی از خدای سبحان داریم. نخستین فراز آن این است: «وَ مَتِّعْني بِهُديً صالِح لا اَسْتَبْدِلُ بِهِ». برای روشن شدن این فراز از این دعای شریف یک مقدمهای عرض کنم. و آن اینکه در قرآن کریم آیات متعددی آمده است که سعادت دنیا و آخرت انسان در گرو دو چیز است. یکی ایمان است و دوم عمل صالح.
چند نمونه از اینگونه آیات را اشاره نمایم.
اگر خواهان مغفرت و رزق کریم هستیم، رمز آن ایمان و عمل صالح است. «فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ» حج / ۵۰
اگر به دنبال سعادت و عاقبت به خیری هستیم راه آن ایمان و عمل صالح است.«الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ» رعد / ۲۹
اگر خواستار بهشت هستیم، راه آن ایمان و عمل صالح است. «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» بقره / ۸۲
اگر خواهان زندگی بدون خسارت هستیم، راه آن ایمان و عمل صالح است. «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ». و دهها آیات نظیر آن.
ایمان آن باور و اعتقاد درونی به خدا و قیامت و امور غیب است. عمل صالح چیست؟ عمل صالح عملی است که دارای شش ویژگی باشد.
۱- اصل عمل مورد خوب و تأیید شرع مقدس باشد.
۲- مقدمات عمل نیز مورد تأیید شرع مقدس باشد. مثلاً با مال حرام اتفاق نکند.
۳- با انگیزه الهی و انتقال امر خدا انجام دهد.
۴- عمل او همراه با ایذاء مردم و منت نباشد.
۵- به موقع انجام دهد.
۶- اولویت ها در آن رعایت شود.
در این فراز از دعا از خداوند خواستاریم که ما را به انجام چنین عمل صالحی هدایت نماید و کمک کند تا آن را با هیچ چیز عوض نکنیم.
........................
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ عَلِیٌّ ع ثَلاثٌ فِيهِنَّ النَّجاةُ : لُزومُ الحَقِّ، و تَجَنُّبُ الباطِلِ، و رُكوبُ الجِدِّ» حضرت علی ع فرمود: سه چیز است که عامل نجات انسان از سختیها و مشکلات است:
۱- پايبندى و التزام به حقّ.
۲- دورى از باطل و گناه.
۳- سوار شدن بر مَركب جدیت و تلاش. غررالحکم / حدیث ۹۷۳
امروز مهمترین جدیت و تلاش ما باید این باشد که هم خود در انتخابات شرکت کنیم و هم دیگران را تشویق به شرکت در انتخابات نماییم. قرآن کریم یکی از ویژگیهای کسانی که هرگز دچار خسارت نمی شوند این است که مردم را سفارش به حق می کنند. «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» امروز چه حقی بالاتر حضور در انتخابات داریم، حقی که دشمنان اسلام چهار چشمی به ملت ایران چشم دوختند تا ببیند سرنوشت انتخابات چه می شود.
دو مطلب دیگر در باره انتخابات عرض کنم.
مطلب اول شرح وظایف یک نماینده مجلس است.
یک نماینده مجلس وظایفی دارد از جمله آنها:
وظیفه اول عمل به وعدههایی که به مردم داده است. امام مجتبی ع فرمود: «المَسئُولُ حُرٌّ حَتّى یَعِدَ، ومُستَرَقٌّ المَسئُولُ حتّى یُنجِزَ» انسان مسئول تا وعده نداده، آزاد است، اما وقتي وعده مي دهد، زير بار مسئوليت مي رود و تا به وعده اش عمل نکند، رها نخواهد شد. بحارالانوار/ ۷۸ / ۱۱۳
وظیفه دوم وضع قانون است. یک نماینده وقتی وارد مجلس شد نماینده کل کشور است. چون قانونی که وضع می شود مربوط به کل کشور است. باید به قانونی رأی بدهد که عزت و استقلال و سربلند کشور در آن باشد.
وظیفه سوم انتخاب وزرای مؤمن و انقلابی و کاردان است.
وظیفه چهارم نظارت بر مسئولان کشور و همچنین نظارت بر اجرای صحیح قوانین است.
وظیفه چهارم پیگیری در رفع مشکلات مردم است. چون یک نماینده حلقه اتصال میان مردم و مسئولان است.
مطلب دوم مربوط به مربوط به روزهای پس از انتخابات است. چند نکته را باید توجه داشته باشیم.
۱- برنده انتخابات، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است. چون انتخابات مایه تقویت نظام اسلامی است.
۲- در میان کاندیداها یک نفر به مجلس راه پیدا می کند، و او نماینده همه مردم است.
۳- همه باید نماینده منتخب را حمایت کنند. حمایت ما مطالبه گری است. ابلاغ مشکلات مردم به نماینده است.
۴- این هفته زمان رقابت بود هرکسی تلاش می کرد کاندیدای منتخب خود را به مردم معرفی کند. ولی اکنون باید زمان رفاقت و همدلی باشد. زیرا ما در انتخاب بازنده نداریم، چون همه به تکلیف خود عمل کردند و همه در پیشگاه پروردگار مأجور و پیروزند.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۸ / ۱۲ / ۱۴۰۲
خطبه اول
«وَطَريقَةِ حَقٍّ لا اَزِيغُ عَنْها» در این فراز از دعا از خداوند متعال می خواهیم که ما را به راه حق هدایت کند، و تا پایان عمر در این راه ثابت قدم بمانیم و هرگز از آن منحرف نشویم.
این راه حق کدام راه است؟.
تمام راههایی که انسانها در زندگی آن را طی می کنند، به هفت راه ختم می شود.
۱- راه انبیاء علیهم السلام
۲- راه عقل و عقلا
۳- راه شیطان
۴- راه طواغیت و سلاطین جور
۵- راه نیاکان و گذشتگان
۶- راه هوی و هوس
۷- راه عرف مردم
قرآن کریم همه این راهها را به دو راه تقسیم کرده است. یکی راهی که پایان آن سعادت و بهشت است. و آن صراط مستقیم است. و هر روز حد اقل ده بار در نمازهای واجب می گوییم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ». صراط مستقیم همان راه انبیاء الهی ع است.
دوم راهی که پایان آن بدبختی و عذاب خدا است و آن صراط جحیم است. «فَاهْدُوهُمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْجَحِيمِ». صافات / ۲۳
راه جهنم بدون تردید همان راه شیطان و هوی و هوس و طواغیت و سلاطین جور است.
اما راه عقل و عقلا و نیاکان و عرف اگر تحت هدایت انبیاء ع قرار بگیرد، میشود صراط مستقیم، ولی اگر تحت فرمان شیطان و هوی و هوس و طواغیت قرار گرفت می شود راه جهنم.
این ما هستیم که باید انتخاب کنیم راه مستقیم را و یا راه جهنم را. در این فراز از دعا از خداوند متعال می خواهیم که ما را به راه حق که همان صراط مستقیم است هدایت نماید و در ادامه راه ما را از انحراف دور نگه دارد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۸ / ۱۲ / ۱۴۰۲
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
اباصلت هروی میگوید: در روز جمعه آخر ماه شعبان محضر نورانی حضرت علی بن موسی الرضا ع شرفیاب شدم، حضرت خطاب به من فرمود: ای اباصلت! بیشترین روزهای ماه شعبان گذشت و این جمعه آخر آن است. در این روزهای باقیمانده برای جبران کوتاهیها چند کار را انجام بده تا: «لِیقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إلَیكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» ماه خدا به سوی تو رو آورد و تو از مخلصین باشى.
۱- «عَلَیكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یعْنِیكَ وَ تَرْكِ مَا لَا یعْنِیك» بر تو باد بر انجام کارهای مفید و رها کردن کارهایی که نفعی در آن نیست.
۲- «أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ» زیاد دعا و استغفار كن و قرآن را تلاوت كن.
۳- «وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ» و از گناهان خود به سوی خدا توبه كن.
۴- «لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّیتَهَا» هیچ امانتى بر گردن تو نباشد، مگر اینکه آن را ادا كنى.
۵- «وَ لَا فِی قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَه» در دل خود هیچ كینهای نسبت به مؤمنى نداشته باشی مگر اینکه آن را از دل خود بیرون بریزی.
۶- «وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ» هیچ گناهى مرتكب نشده باشی، مگر اینکه خود را از آن برهانی.
۷- «وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلَانِيَتِكَ»
تقوای الهی و توکل به خدا در تمام امور خود، چه نهان و آشكار
۸- «أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِی مِنْ هَذَا الشَّهْرِ: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ» در باقى ماندۀ این ماه این دعا را فراوان بخوان، خدایا! اگر در این ماه شعبان، تاکنون مرا نبخشیدهای، در باقیمانده این ماه ببخش. بحارالانوار / ۹۷ / ۷۳
......................
یکی از سنتهای حتمی خدای سبحان امتحان کردن بندگان مومن است. آنهم امتحانی که دارای چهار ویژگی است.
۱- زمان آن محدود نیست و از لحظه بلوغ انسان تا پايان عمر ادامه دارد.
۲- مواد امتحانی آن هم محدود نیست و هر چیزی می تواند اسباب امتحان الهی باشد. «وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ» انبیاء. / ۳۵
۳- عمومی است و همه مردم بدون استثناء امتحان مى شوند.
۴- مردود شدگان این امتحان مورد بازخواست و مجازات قرار می گیرند، مگر اینکه آن را جبران کنند.
جمعه گذشته روز امتحان خدا بود، امتحانی که جمعی موفق و پیروز شدند که خوشا به حالشان، سعیشان مشکور باد. و عدهای هم مردود شدند. همه باید برای مردود شدگان دعا کنیم که گناه آنها بسیار سنگین است. خداوند به آنان توفیق توبه و جبران عنایت کند، خود آنها هم باید تلاش کنند تا این تقصیر را جبران نمایند. راه آن هم در انجام دو کار است. یکی اصلاح آن چیزی است که خراب کرده اند و دوم تبیین و روشنگری است. هدایت کسانی که بخاطر قلم و زبان آنها دچار انحراف شدند. «الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَٰئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ» بقره/ ۱۶۰
واقعاً اینها فردای قیامت چگونه می خواهند با شهداء روبرو شوند، اگر از آنها بپرسند که ما برای حفظ جمهوری اسلامی ایران همه بدن خود را غرق در خون خود ساختیم، ولی شما برای تقویت این نظام حاضر نشدید یک انگشت خود را کنار صندون رأی رنگین کنید. واقعا آنها چه پاسخی دارند.
.................
۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهداء است. خداوند متعال در سوره مبارکه نحل در ضمن شمارش نعمتهایش چنین می فرماید: «وَعَلَامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ»
یکی از مصادیق این علامت ها و ستارگان هدایت شهداء هستند. این شهداء هستند که راه چگونه زندگی کردن و چگونه مردن را به ما آموختند، شهداء بودند که راه چگونه انجام وظیفه کردن به ما یاد دادند. شهدا سه چیز داشتند که الگوی ما شدند.
۱- هدف آنها مقدس بود. آنها برای حفظ اسلام و اطاعت از نائب امام زمان جهاد کردند و شهید شدند.
۲- خدایی بودن شهداء بود. آنها برای خدا جنگیدند و برای خدا جان دادند.
۳- آنها در راه رسیدن به هدف فداکاری کردند تا به مقام «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُونَ» رسیدند. اگر ما امروز بخواهیم به مقام عندیت برسیم راه آن باز است. راه آن این است که ما در راه یک هدف مقدس که حفظ اسلام است، آن هم برای خدا، فداکاری کنیم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگرانی های امام صادق علیه السلام از مردم آخر الزمان.
حجت الاسلام و المسلمین آقای رفیعی.
https://eitaa.com/mesbah_jome
بخشی از خطبه های نماز جمعه شاهدیه
یکی از سنتهای حتمی خدای سبحان امتحان کردن بندگان مومن است. آنهم امتحانی که دارای چهار ویژگی است.
۱- زمان آن محدود نیست و از لحظه بلوغ انسان تا پايان عمر ادامه دارد.
۲- مواد امتحانی آن هم محدود نیست و هر چیزی می تواند اسباب امتحان الهی باشد. «وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ» انبیاء. / ۳۵
۳- عمومی است و همه مردم بدون استثناء امتحان مى شوند.
۴- مردود شدگان این امتحان مورد بازخواست و مجازات قرار می گیرند، مگر اینکه آن را جبران کنند.
جمعه گذشته روز امتحان خدا بود، امتحانی که جمعی موفق و پیروز شدند که خوشا به حالشان، سعیشان مشکور باد. و عدهای هم مردود شدند. همه باید برای مردود شدگان دعا کنیم که گناه آنها بسیار سنگین است. خداوند به آنان توفیق توبه و جبران عنایت کند، خود آنها هم باید تلاش کنند تا این تقصیر را جبران نمایند. راه آن هم در انجام دو کار است. یکی اصلاح آن چیزی است که خراب کرده اند و دوم تبیین و روشنگری است. هدایت کسانی که بخاطر قلم و زبان آنها دچار انحراف شدند. «الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَٰئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ» بقره/ ۱۶۰
واقعاً اینها فردای قیامت چگونه می خواهند با شهداء روبرو شوند، اگر از آنها بپرسند که ما برای حفظ جمهوری اسلامی ایران همه بدن خود را غرق در خون خود ساختیم، ولی شما برای تقویت این نظام حاضر نشدید یک انگشت خود را کنار صندون رأی رنگین کنید. واقعا آنها چه پاسخی دارند.
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان مرحوم آیه الله مجتهدی تهرانی.
«اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ»
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان:
«اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ و جَنّبْنی فیهِ مِن سَخَطِکَ و نَقماتِکَ و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیة الله العظمی خامنه ای دام ظله:
از غنای حرام جدا پرهیز کنید، من گاهی اوقات برخی تلاوت قاریهای مصری را میشنوم شبهه میکنم و رادیو را خاموش میکنم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز سوم ماه مبارک رمضان:
«اللّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبِیهَ، وَباعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفاهَةِ وَالتَّمْوِیهِ، وَاجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ، بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان
اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۵ / ۱۲ / ۱۴۰۲
خطبه اول
«وَ نِیةِ رُشْدٍ لَا أَشُكُّ فِیهَا».
نیّت به معنی قصد و توجه قلبی در انجام کاری است.
و رشد در لغت به معانی مختلفی چون هدایت، نجات، صلاح، كمال آمده است که نقطه مقابل آن گمراهی و ضلالت و فساد است.
در این فراز از دعا از خداوند متعال می خواهیم که خدایا نیِت درست و صحیح به ما عنایت بفرما. نیتی که در آن هدایت است، نجات و کمال ما در آن است.
دین مبین اسلام برای نیّت، جایگاه بسیار مهمّ و نقش تعیین کننده ای در صلاح و فساد اعمال قائل شده است به طوری که رسول خدا ص فرمود: «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیاتِ» قبولیِ اعمال به واسطه نیّتها است.
اما این نیت اگر دارای دو ویژگی باشد باعث رشد عمل است و اگر هر یک از آنها نباشد فساد و تباهی عمل را در پی دارد. یکی خلوص نیت است و دوم استمرار نیت تا پایان عمل است.
شیطان لعین از طریق فساد نیّت، بسیاری از بندگان صالح خدا را فریب داده است. لذا خداوند متعال به عابدان و نمازگزارانی که سستی در عمل و فساد در نیت دارند چنین هشدار داده است. «فَوَیلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ الَّذِینَ هُمْ یراؤُنَ». نمازی که باید انسان را به معراج برده و به مقام قرب خداوند برساند، با نیت فاسد او را به ویل می اندازد.
در عظمت گناه نیست فاسد همین روایت کافی است که رسول خدا ص فرمود: «فَاتَّقُوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الرِّیاءَ فَإِنَّهُ شِرْک بِاللَّهِ. إِنَّ الْمُرَائِی یُدْعَی یَوْمَ الْقِیامَةِ بِأَرْبَعَةِ أَسْمَاءٍ یا کافِرُ یا فَاجِرُ یا غَادِرُ یا خَاسِرُ حَبِطَ عَمَلُک وَ بَطَلَ أَجْرُک وَ لَا خَلَاقَ لَک الْیوْمَ فَالْتَمِسْ أَجْرَک مِمَّنْ کنْتَ تَعْمَلُ لَه» از خدا بترسید و از ریا دوری کنید چرا که ریا شرک به خداوند است. همانا ریاکار، در روز قیامت با چهار نام خوانده می شود: ای کافر، ای فاجر، ای مکار، و ای زیانکار، عملت را تباه و اجر و پاداش خود را نابود کردی. امروز هیچ بهره ای از اعمالت نداری و پاداش خود را از کسی که برایش کار کردی طلب نما. بحارالانوار/ ۷۲ / ۲۶۸
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
پیامبر گرامی اسلام ص فرمود: «عَلَامَةُ الصَّالِحِ فَأَرْبَعَةٌ: يُصَفِّي قَلْبَهُ، وَ يُصْلِحُ عَمَلَهُ، وَ يُصْلِحُ كَسْبَهُ، وَ يُصْلِحُ أُمُورَهُ كُلَّهَا» نشانه انسانهای صالح چهار چیز است:
۱- دلش از آلودگیهای اخلاقیض صاف و پاک است.
۲- کارهایش همه خوب و شایسته است.
۳- کیلو درآمدش حلال و پاك است.
۴- همه رفتارهای فردی و اجتماعیش خوب و شایسته است. بحارالانوار / ۱ / ۱۱۹
.................
در نخستین جمعه ماه مبارک رمضان و آخرین جمعه سال قرار داریم، ضمن عرض تبریک، همه شما را سفارش به تقوای الهی می نمایم.
ماه رمضان ماهی است که پیامبر گرامی اسلام ص اهل ایمان را دعوت به مهمانی خدا کرده است. «هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّهِ». این یک مهمانی کاملا معنوی است. چون در کنار سفره آن سه نوع غذا از جنس برکت و رحمت و مغفرت نهاده شده است. «قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَ الرَّحمَةِ وَ المَغفِرَةِ». اما بهره برداری مردم از این خوان طعام الهی یکسان نیست.
بعضی واقعا بدبخت و بیچاره اند.چرا که خود را از این رحمت الهی محروم می سازند. ماه رمضان بر آنها می گذرد، نه روزه ای، و نه نماز جماعتی، و نه تلاوت قرآنی و نه دعایی. پیامبر گرامی اسلام ص در باره این گروه فرمود: «إنّ الشَّقِيَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ في هذا الشَّهرِ العَظيمِ». واقعا اینها بدبخت اند. برای نجات اینها از این بدبختی دعا کنید.
گروهی در این مهمانی حاضر می شوند، ولی بهره چندانی از طعام این سفره ندارند، زیرا از زبانشان محافظت نمی کنند، قلم و فکر و عملشان را آزاد می گذارند.
بعضی نه تنها گذشته خود را با توبه و استغفار جبران می کنند، بلکه با بهره مندی از رحمت و برکت و مغفرت این ماه، زمینه تحول عظیم در زندگی خود را فراهم می سازند. این همان تغییر سوء حال به حسن حال است که در دعای ماه مبارک رمضان آمده است. «اَللّهُمَ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ». این همان احسن احوال است که در دعای تحویل سال از خدای متعال در خواست داریم. «حَوِّلْ حَالَنَا إلَی أحْسَنِ الْحَالِ».
انشاالله خداوند در سایه تقوا به ما توفیق دهد تا بتوانیم از لحظه لحظه این ماه شریف برای نجات خود استفاده کنیم.
دو مطلب دیگر عرض کنم.
مطلب اول این است که ایام نوروز امسال مصادف است با سالروز وفات بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه کبری ع است. شخصیتی که بالاترین حق به گردن اسلام و امت اسلامی دارد. انشاالله که هم مردم و هم رسانه ملی توجه دارند و حرمت این بانوی بزرگ را نگه می دارند.
نکته دوم این است که مردم و مسافران نوروزی حرمت ماه رمضان را نگاه دارند. روزه خوری خودش یک گناه بزرگی است، ولی تجاهر به روزه خوری و شکستن حرمت ماه رمضان گناه آن عظیم تر است. و این مایه خشم خداوند است که فرمود: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ زشت آنها ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺷﺎﻳﻊ ﺷﻮﺩ، ( تا قبح گناه شکسته شود)، ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ. نور / ۱۹
ما هم در برابر کسانی که با روزه خوری علنی، حرمت ماه رمضان را می شکنند نباید بی تفاوت باشیم، حد اقل یک تذکر لسانی می تواند کارساز باشد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
23.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان مرحوم آیة الله مجتهدی تهرانی
«اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین»
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان مرحوم آیة الله مجتهدی تهرانی
«اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهی رَغْبةَ الرّاغبینَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ أَعِنِّي فِيْهِ عَلى صِيامِهِ وَقِيامِهِ، وَجَنِّبْنِي فِيْهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَآثامِهِ، وَارْزُقْنِي فِيْهِ ذِكْرَكَ بِدَوامِهِ، بِتَوْفِيقِكَ يا هادِيَ المُضِلِّينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ و إطْعامِ الطّعامِ و إفْشاءِ السّلامِ و صُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَةِ، واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَةِ، وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِکَ الجامِعَةِ، بِمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی:
«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيْهِ مِنْ المُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ، وَاجْعَلْنِي فِيْهِ مِنْ الفائِزِينَ لَدَيْكَ، وَاجْعَلْنِي فِيْهِ مِنْ المُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ، بِإحْسانِكَ يا غايَةَ الطَّالِبِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
12.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ حَبِّبْ إلى فِيْهِ الاِحْسانَ، وَكَرِّهْ إلى فِيْهِ الفُسُوقَ وَالعِصْيانَ، وَحَرِّمْ عَلَيَّ فِيْهِ السَّخَطَ وَالنِّيرانَ، بِعَوْنِكَ يا غِياثَ المُسْتَغِيثِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳ / ۱ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«و عَمِّرْني ما كانَ عُمري بِذْلَةً في طاعَتِكَ، فإذا كانَ عُمري مَرتَعاً لِلشَّيطانِ فَاقبِضْني إلَيكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَيَّ، أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَيَّ».
مهمترین نعمتی که خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده، نعمت عمر است. عمر همان لحظه لحظه های زندگی است که آغاز آن را می دانیم ولی پایان آن را نمی دانیم. بنابر این فاصله میان ولادت تا مرگ را عمر می گویند.گذر این عمر در دست ما نیست ولی استفاده این عمر کاملا در اختیار ما است. لذا در حدیث آمده است، فردای قیامت همینکه انسان سر از قبر بر می دارد از عمر او می پرسند که این لحظه لحظه های زندگی را در چه راهی صرف کرده ای. اگر کسی این سرمایه را در راه طاعت خدا و خدمت به دین خدا و خلق خدا صرف کرده باشد، راه یافتن به منازل بعدی برای او باز می شود. اما اگر عمر او مرتع و چراگاه شیطان بوده است، چنین شخصی تا پایان روز پنجاه هزار سال قیامت همانجا معطل می ماند تا تکلیف او روشن شود.
قرآن کریم در آیه ۲۰ سوره مبارکه حدید پنچ رهزن را معرفی نموده است که می تواند انسان را از طاعت خدا باز دارد. می فرماید: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا» بدانید حتما حتما اینها رهزن زندگی شما هستند،
۱- «لَعِبٌ» به بازی گذراندن زندگی
۲- «وَ لَهْوٌ» سرگرم شدن به مظاهر دنیا
۳- «وَ زِینَةٌ» به دنبال مظاهر زینت رفتن.
۴- «وَ تَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ» تفاخر و بالیدن به داشته های خود.
۵- «وَ تَکَاثُرٌ فِی الأَمْوَالِ وَ الأَوْلاَدِ». تکاثر طلبی و افزون خواهی.
این پنج چیز عمر انسان را مرتع شیطان می سازد و از طاعت خدا باز می دارد. باید خود را با عنایت خدا از دست این رهزنها ﻭ [ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎم ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱِ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ ] ﺳﺴﺘﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ [ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻫﺎ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ] ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﺸﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ ، ﺑﺮﺗﺮﻳﺪ و لذا در این فراز از دعای شریف از پروردگار متعال چنین می خواهیم: خدایا اگر عمر من در راه طاعت تو طی می شود، آن را طولانی گردان، اما اگر عمر من بخواهد چراگاه شیطان شود مرگ مرا برسان تا زنده نباشم که بخواهم در مسیر نافرمانی و خشم تو گام بردارم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳ / ۱ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امسال سالی است که آغاز و پایان آن با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع همراه است. ضمن عرض تبریک سال نو و میلاد آن بزرگوار، حدیثی از محضر آن حضرت بهره مند شویم. فرمود: «إنَّ لِكُلِّ صَائِمٍ عِنْدَ فُطُورِهِ دَعْوَةً مُسْتَجَابَةً، فَإِذَا كَانَ أَوَّلُ لُقْمَةٍ فَقُلْ: بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ یا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی» هر روزهداری هنگام افطار یك دعای مستجاب دارد. پس در اولین لقمه افطار بگو: به نام خدا، ای خدایی كه آمرزش تو فراگیر و وسیع است، مرا بیامرز. بحارالانوار/ ۹۸ / ۱۴
این مغفرت چیست که امام مجتبی ع از ما خواسته اند در بهترین حالات روزه داری از خداوند متعال درخواست نماییم.؟
در قرآن کریم در رابطه با گذشت از لغزش و خطای دیگران در آیه ۱۴ سوره مبارکه تغابن، سه تعبیر آمده است. عفو و صفح و مغفرت. «وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ».
عفو گذشت از خطای دیگران و انتقام نگرفتن است. ولی این عفو دلیل بر از یاد بردن خطا نیست.
صفح گذشتی را می گویند که همراه با پاک شدن صفحه ذهن از خطای دیگران است. خداوند از ما می خواهد که علاوه بر عفو صفحه ذهن خود را از خطای دیگران پاک کنید.
مغفرت بالاتر از همه اینها است، چون در مغفرت هم عفو است و هم صفح است و هم انعام و احسان در آن است. بنابر این امام مجتبی ع فرمود شما در وقت افطار یک دعای مستجاب دارید آن هم مغفرت الهی طلب کنید.
دیروز سالروز وفات بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها بود. متاسفانه نه مومنین حق این بانو را ادا کردند و نه صدا و سیما. همه باید از این تقصیر و قصور از محضر حضرت زهرا علیها سلام عذرخواهی کنیم.
رهبر حکیم انقلاب در پیام نوروزی امسال روی دو مطلب کلیدی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور تأکید داشتند.
مطلب نخست تحقق شعار سال بود که امسال به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شد. برای تحقق این شعار دولت باید موانع تولید را برطرف سازد. موانع تولید عبارت است از:
۱- وجود ضابطه های دست و پا گیر و زمان بر در ادارات دولتی.
۲- عدم حمایت دولت از بنگاههای تولیدی کوچک و بزرگ.
۳- عدم حمایت مردم از تولیدات داخلی
۴- باز بودن راه واردات کالای خارجی که مشابه داخلی دارد.
۵- عدم اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی. جهش تولید با مشارکت مردم در اصل ۴۴ پیش بینی شده است ولی تا کنون درست عمل نشده است.
مطلب دوم امید دادن به مردم است. چرا که امید مهمترین عامل تحول و ترقی و پیشرفت است، امید بالاترین سرمایه زندگی است. در دعای کمیل می خوانیم «ارْحَمْ مَنْ رَأسُ مالِهِ الرَّجاءُ». نقطه مقابل آن، یأس و ناامیدی است که موجب رکود و توقف انسان می شود. امروز سعی و تلاش دشمن این است که امید را از مردم ما بگیرد. در برابر این نقشه خطرناک دشمن، مرتب باید این آیه شریفه را تکرار نماییم: «وَ لا تَهِنوا وَ لا تَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین» ﻭ [ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎم ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱِ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ ] ﺳﺴﺘﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ [ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻫﺎ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ] ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﺸﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﺑﺮﺗﺮﻳﺪ آل عمران / ۱۳۹
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ زَيِّنِّي فِيْهِ بِالسِّتْرِ وَالعَفافِ، وَاسْتُرْنِي فِيْهِ بِلِباسِ القُنُوعِ وَالكَفافِ، وَاحْمِلْنِي فِيْهِ عَلى العَدْلِ وَالاِنْصافِ، وَآمِنِّي فِيْهِ مِنْ كُلِّ ما أَخافُ بِعِصْمَتِكَ يا عِصْمَةَ الخائِفِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذارِ، وَصَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کائِناتِ الْأَقْدارِ، وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقی وَصُحْبَةِ الْأَبْرارِ، بِعَوْنِکَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَساکِینِ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
13.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان ، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان ، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيْهِ طاعَةَ الخاشِعِينَ، وَاشْرَحْ فِيْهِ صَدْرِي بِإنابَةِ المُخْبِتِينَ، بِأَمانِكَ يا أَمانَ الخائِفِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome