eitaa logo
مصباح جمعه
237 دنبال‌کننده
12 عکس
279 ویدیو
2 فایل
خطبه‌های نمازجمعه شهر شاهدیه یزد در این کانال به صورت هفتگی بارگذاری می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳۰ / ۹ / ۱۴۰۳ خطبه دوم  حدیث اخلاقی  بیستم ماه جمادی الثانی برابر با سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه س و فرزند بزرگوارش امام راحل و عزیز است. حضرت زهرا س تنها زنی است که لقب ام ابیها از رسول خدا ص دریافت کرد. زیرا برای پدر بزرگوارش، همچون مادری دلسوز و فداکار بود. به همین دلیل زاد روز این بانوی نمونه را روز زن و روز مادر نام گرفت. بدین جهت حدیثی از محضر پیامبر گرامی اسلام ص. در این باره عرض کنم. آن حضرت فرمود: «مَنْ دَخَلَ السُّوقَ فَاشْتَری تُحفَةً ، فحَمَلَها إلی عِیالِهِ، کانَ کَحامِلِ صَدَقَةٍ إلی قَومٍ مَحاویجَ، و لیَـبدَأ بِالإِناثِ قَبلَ الذُّکورِ، فَإنَّهُ مَن فَرَّحَ اُنثی فَکَأنَّما عَتَقَ رَقَبَةً مِن وُلدِ اسماعیلَ مُؤْمِنَةً فِی سَبِیلِ اللّهِ، و مَنْ أقَرَّ بِعَینِ ابنٍ فَکَأنَّما بَکی مِن خَشیَةِ اللّهِ، وَ مَن بَکی مِن خَشیَةِ اللّهِ أدخَلَهُ اللّهُ جَنّاتِ النَّعیمِ» کسی که وارد بازار شود و هدیه ای برای خانواده خود بخرد و به منزل ببرد، پاداش او مانند کسی است که برای نیازمندان صدقه می برد. و هنگامی که هدیه را به خانه برد، قبل از پسران، به دختران هدیه بدهد. پس کسی که دخترش را شادمان کند، مانند کسی است که یک بنده مؤمنی از فرزندان اسماعیل در راه خدا آزاد کرده کند. و هر کس با هدیه ای چشم پسرش را روشن کند، گویا از ترس خدا گریسته است و کسی که از ترس خدا بگرید، خداوند او را داخل بهشت نعیم سازد. أمالی صدوق/ مجلس ۸۵ / حدیث ۶ یکی از ارکان مهم جهاد تبیین شناخت برنامه های دشمنان اسلام است، زیرا دشمن همیشه با یک شیوه وارد میدان نمی شود. گاهی با پوشش دوستی و خیرخواهی جلو می آید. در داستان حضرت آدم و حوا آمده است که شیطان برای فریب دادن آنها به ذات اقدس خداوند قسم یاد می کند که خیر آنان است. «وَ قَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ».  از دیدگاه اسلام زنان مهمترین عامل سعادت و بدبختی انسان است. رسول خدا ص فرمود: «السَّعيدُ مَن سَعِدَ في بَطنِ اُمِّهِ، وَالشَّقِيُّ مَن شَقِيَ في بَطنِ اُمِّهِ» بنابراین اگر زنان یک جامعه متدین و انقلابی و عفیف باشند از دامن آنها مرد به معراج می رود. و اگر زنان یک جامعه بی بند و بار و فاسد باشند، آن جامعه به تباهی و فساد کشانده می شود. این است که دشمنان این نظام، در جهت به تباهی کشاندن زنان ایرانی سرمایه گذاری کرده است. نقشه راه آنها برای رسیدن به این هدف چند چیز است: ۱- بی حجاب کردن زنان  مهمترین فلسفه حجاب پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی است. زیرا غریزه شهوت از قوی ترین غرائز انسان است که با کمترین ارتباط با جنس مخالف تحریک می شود. بدین جهت دین مبین اسلام برای حضور زنان در جامعه ضوابطی گذاشته است: الف- زینت خود را آشکار نکنند. «وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ».  ب- با حجاب وارد اجتماع شوید. «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ».  ج- با چهره آرایش کرده وارد اجتماع نشوید. «وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ». د- در حرف زدن با نامحرم با طنازی و ناز و عشوه حرف نزنند. «فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَض». ه‍- در راه رفتن با ناز و عشوه راه نروید. «وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ»  ۲- ترویج بی حیایی در بین زنان و بی غیرتی در مردان. حیا سرچشمه بسیاری از فضائل اخلاقی است. لذا در روایات پس از شمارش برخی از فضائل اخلاقی می فرماید: «و رأسُهنَّ الحياءُ». حیا هم مانع انسان از انجام گناه می شود و هم اگر مرتکب گناه شداو را سرزنش می کند. نقطه مقابل آن پرده دری است و دشمن به دنبال بی حیا کردن زنان ایرانی است که به خود اجازه دهند با هر شکل که بخواهند وارد اجتماع شوند. ۳- سرگرم کردن زنان به حیوانات به جای فرزند. زن وجودش سرشار از احساس و عاطفه است. به جای اینکه این احثو عاطفه را خرج شوهر و فرزند خود سازد، برای حیوانات خرج می کند. از این طریق اشباع می شود و دیگر میلی به ازدواج و فرزندآوری ندارد. این نقشه دشمن است لذا ببینید پیشترین افرادی که در خانه ها با حیوانات سر و کار دارند زنان هستند. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۷ / ۱۰ ۱۴۰۳ خطبه اول  یکی از درخواست های ما از خداوند متعال در این بخش از دعای شریف مکارم الاخلاق این است «وَ طِيبِ الْمُخَالَقَةِ» «مخالقة» به معنای معاشرت است. و «طیب المخالقة» یعنی حُسن معاشرت. زندگی انسان در این جهان دو جنبه دارد: یکی جنبه فردی و شخصی است و دوم جنبه اجتماعی. بدین جهت در دستورات دینی هم وظایف فردی آمده است و هم وظایف اجتماعی. از جمله وظایف اجتماعی انسان حسن معاشرت با مردم است که از جمله فضائل اخلاقی است که بحث آن را قبلا داشتیم. اما آنچه امروز در ذیل این فراز از دعا می خواهم عرض کنم این است که معیار این حُسن معاشرت چیست؟ چگونه بفهمیم رفتار و گفتار ما با دیگران حسنه است یا خدای ناخواسته سیئه است. در روایتی از امام باقر ع آمده است که فرمود: حضرت علی ع در بستر شهادت وصایایی به فرزندان بزرگ و کوچک خود داشتند که یکی از آن وصایا این بود: «يا بَنِيَّ، عاشِرُوا النّاسَ‌ عِشرَةً إن غِبتُم حَنّوا إلَيكُم، وإن فُقِدتُم بَكَوا عَلَيكُم» فرزندان من! با مردم چنان معاشرت كنيد كه هر گاه از آنها جدا شدید، مشتاق ديدار مجدد شما باشند، و هر گاه شمار را از دست دادند از فراق شما گریه کنند. بحارالانوار / ۷۴ / ۱۶۳ اگر با مردم به نحوی رفتار کردیم که اینگونه به ما علاقه و محبت قلبی  پیدا کردند، این می شود حسن رفتار. اما اگر وقتی از آنان جدا می شویم ، بگویند الحمدلله که رفت، معلوم می شود رفتار ما نیکو نبوده است. در این فراز از دعا از خداوند متعال درخواست داریم که به ما کمک کند تا با مردم حسن معاشرت داشته باشیم. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۷ / ۱۰ ۱۴۰۳ خطبه دوم  حدیث اخلاقی  «قَالَ رَسُولُ اللّه ص استَكثِروا في رَجَبٍ مِن قَولِ أستَغفِرُ اللّهَ، وَ اسأَلُوا اللّهَ الإِقالَةَ وَالتَّوبَةَ فيما مَضى، وَالعِصمَةَ فيما بَقِيَ مِن آجالِكُم» رسول خدا ص فرمود:  در ماه رجب دو کار را زیاد انجام دهید: یکی ذکر استغفر اللّه را زیاد بگوييد و دوم ‌در پیشگاه پروردگار متعال بخواهید که گناهان گذشته شما را نادیده بگیرد و به شما توفیق توبه عنایت کند و باقیمانده عمرتان شما را از گناه مصون بدارد. بحار الأنوار / ۹۷ / ۷۷ در آستانه ماه مبارک و عظیم رجب قرار داریم. ماهی که باید از دو منظر به آن نگاه کنیم. یکی عظمت و شکوه این ماه است.  در حدیث قدسی آمده است که خداوند متعال فرمود: من ماه رجب را حلقه اتصال بین بندگان و خودم قرار دادم «فَمَنْ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إلَیَّ» کسی که آن چنگ بزند به من می‌رسد. پیامبر اعظم ص در باره ماه رجب فرمود: «أیُّهَا الْمُسْلِمُون قَدْ أظَلَّکُمْ شَهْرٌ عَظِیمٌ مَبارَکٌ» ای مسلمانان ماه عظیم و مبارک رجب بر سر شما سایه افکنده است.  دوم اعمال این ماه عظیم و مبارک است، که در بین اعمال فراوان این ماه، پنج عمل است که بسیار بر آن تأکید شده است. استغفار نمودن، روزه گرفتن، دعا کردن، صدقه دادن، زیارت حضرت سیدالشهداء ع. ۱۲ و ۱۳ دیماه مصادف است با ارتحال و شهادت دو مجاهد بزرگ عالم اسلام. یکی مجاهد در میدان جهاد تبیین مرحوم علامه آیه الله مصباح یزدی، و یکی مجاهد در میدان جهاد با دشمنان اسلام و بشریت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی است. ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این دو مجاهد بزرگ، به جوانان عزیز سفارش می‌نمایم از آثار بسیار ارزشمند علامه آیه الله مصباح استفاده کنند و همچنین در زندگی، مکتب سلیمانی را بشناسند و آن را دنبال نمایند. نهم دی از ایام الله تاریخ انقلاب اسلامی است که با عنوان روز بصیرت و میثاق با ولایت نامگذاری شده است.   دنیا، بر پایه تضادها بنا شده است. شب و روز، سرما و گرما، نور و ظلمت، حق و باطل، خوب و بد، زشت و زیبا، و سلامتی و بیماری، خوش اخلاق و بد اخلاق و امثال آن. یکی از مصادیق متضاد این جهان حق و باطل است. انبیاء الهی ع برای تحقق حق و محو باطل در جامعه بشری مبعوث شدند. آنان برای رسیدن به این هدف روی چهار موضوع بسیار تأکید داشته اند:  ‏۱- مردم حق را از باطل تشخیص داده و بشناسند.  ۲- حق را انتخاب کنند و باطل را رها سازند.  ‏۳- راه حق را با قدرت تا پایان زندگی ادامه دهند. ۴- در راه دفاع از حق و محو باطل جهاد کنند. بسیاری از مردم در این چهار مطلب بی راهه رفته و می روند. یا قدرت تشخیص حق از باطل را ندارند، و یا در انتخاب حق دچار اشتباه می شوند، و یا در ادامه دادن راه حق باز می مانند، و یا در راه دفاع از حق کوتاهی می کنند. آنچه می تواند به ما کمک کند تا این چهار وظیفه را خوب انجام دهیم، آگاهی و بصیرت است. https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر حکیم انقلاب اسلامی: از تطبیق علائم ظهور به شدت پرهیز کنید. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۴ / ۱۰ / ۱۴۰۳ خطبه اول  «وَ السَّبْقِ إِلَى الْفَضِيلَةِ» بر اساس تعلیمات اسلامی زندگی انسانها در این دنیا به منزله یک میدان مسابقه است، که برخی برنده این مسابقه می‌شوند و از جایزه آن بهره‌مند می‌گردند و بعضی هم بازنده هستندو گرفتار خسارت سنگین می شوند. مقصد نهایی این مسابقه را چهار چیز است: ۱- سبقت در انجام کارهای خیر «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ»  ۲- سبقت به سوی مغفرت پروردگار  «سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ» ۳- سبقت به سوی بهشت خدا  «وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» ۴- سبقت به سوی فضائل اخلاقی  «وَ السَّبْقِ إِلَى الْفَضِيلَةِ» بنابراین یکی از مقاصد مسابقه الهی این است که انسان در این دنیا به سوی فضائل اخلاقی سبقت بگیرد. ما هر اندازه وجود خود به فضایل آراسته نماییم و از رذائل اخلاقی دور نگه داریم شانس بهره مندی ما از جایزه الهی که قرب به خدا و بهشت اوست بیشتر خواهد بود. «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولَٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ»  منتهی باید توجه داشت که در مسابقاتی که مردم برگزار می کنند، بازنده تنها از جایزه محروم می شود، دیگر او را مجازات نمی کنند که چرا برنده مسابقه نشدی، اما در مسابقاتی که خداوند برگزار کرده است، بازنده نه تنها از جایزه محروم می شود، بلکه او را مجازات و توبیخ می کنند که چرا سعی و تلاش نکردی؟ چرا باختی؟. امیر مؤمنان علی ع در این باره فرمود: «وَ السَّبَقَةُ الْجَنَّةُ وَ الْغَايَةُ النَّارُ». نهج البلاغهٔ / خطبه ۲۸ https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۴ / ۱۰ / ۱۴۰۳ خطبه دوم  حدیث اخلاقی  سوم ماه رجب مصادف با سالروز شهادت امام هادی ع است ضمن عرض تسلیت، حدیث اخلاقی امروز را از محضر آن بزرگوار عرض می کنم. آن حضرت فرمود: حضرت نوح ع شیطان را دید از او پرسید چه عاملی باعث می شود که تو بر مردم مسلط شوی؟ شیطان در پاسخ گفت:  «اِذا وَجَدْنَا ابْنَ آدَمَ شَحيحا اَو حَريصا اَوْ حَسودا اَو جَبّارا اَو عَجولاً تَلَقَّفْناهُ تَلَقُّفَ الْكُرَةِ» هر گاه فرزند آدم را دارای پنج خصیصه باشد، همانند یک توپ در اختیار من قرار می گیرد و من به هر طرف که بخواهم او را پرتاب می کنم: بخل ورزیدن، حریص بودن، حسادت داشتن، در حق دیگری ستم کردن، شتابزده عمل نمودن. بحارالانوار/ ۶۳ / ۲۵۰ هفدهم دیماه سالروز دو واقعه تلخ در تاریخ ایران است. یکی مربوط به سال ۱۳۱۴ است که رضاخان پهلوی حجاب را از سر زنان برداشت. و دوم مربوط به سال۱۳۵۶ است که به دستور محمد رضا پهلوی به امام و مرجعیت شیعه اهانت کردند. در هر دو واقعه غیرت دینی مردم به جوش آمد و با نثار جان خود از حکم خدا و مرجعیت دفاع کردند. جامعه اسلامی ما در جهت مقابله با ولنگاری و بی‌حجابی نیاز به همین غیرت دینی دارد. کمرنگ شدن غیرت دینی در مسئولان و مردم باعث شده است که عده‌ای به خود اجازه دهند به مسئله حجاب دهن کجی کنند. ۱۹ دیماه یکی از روزهای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. سه عامل ۱۹ دی را ماندگار ساخت. بصیرت، احساس تکلیف کردن، به موقع عمل کردن. همین سه عامل ضامن حفظ نظام است. در جهت مقابله با بی حجابی هم همین سه عنصر لازم است. غیرت دینی یعنی رشد این سه عنصر در میان جامعه. امروز دشمن با روش نسخ وارد نشده است. در فتنه ۴۰۱ گفتند حجاب نه، گفتند تاریخ مصرف حجاب سپری شده است. حجاب مربوط به گذشته بود نه دنیای پیشرفته امروز. آنان با شعار «زن، زندگی، آزادی» آمدند و شکست خوردند. اما امروز با شیوه مسخ آمدند. نمی گویند حجاب نه بلکه میگویند حجاب اجباری نه. اینجا است که بصیرت لازم است.  ‏متاسفانه برخی از افراد بی بصیرت که روحانی و حوزوی در میان آنها هست، دانشگاهی و روشنفکر در میان هست. مسئول تصمیم ساز و تصمیم گیر در میان آنها هست. افرادی که با الفبای دین آشنایی ندارند در میان آنها هست، همه آنها همراهی کردند و راه را برای جولان دادن شیاطین و مفسدان باز کردند. انسانهای بابصیرت می فهمند که شعار حجاب اجباری نه همان حجاب نه است منتهی با شیوه مسخ حجاب آمدند نه با شیوه نسخ حجاب.  https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ۲۰ سال قبل روی موزائیک نشستن تو شلاقی بود بر اسب من که هنوز دارم می روم. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۱ / ۱۰ / ۱۴۰۳ خطبه اول  «وَ إِيثَارِ التَّفَضُّلِ» «إیثار و تفضّل» دو واژه مهم اخلاقی، اجتماعی، انسانی است که در نوع دوستی و معاشرت با دیگران تعریف می شود. «إیثار» یعنی ترجیح دادن و مقدم داشتن دیگران بر خود. چون مردم در رابطه با نوع دوستی به چند گروه تقسیم می شوند: بعضی در زندگی فقط خود را می‌بینند و نسبت به سرنوشت و سختی و خوشی دیگران هیچ احساسی ندارند. این یک خوی حیوانی است. حیوان است که نسبت به هم نوع خویش هیچ احساسی ندارد. هیچ مسئولیتی برای خود قائل نیست. بعضی به همراه خود دیگران را نیز می‌بینند این همان مواسات است. اما بعضی در ابتدا دیگران را می بینند و بعد از آن خود را، این همان ایثار است که خصیصه اولیاء خدا است. صفتی که خداوند آن را دوست می دارد و برای ما یک الگو از خانواده امیر مؤمنان علی معرفی نموده و می فرماید: «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا» آنها به جایی رسیده اند که مسکین و یتیم و اسیر را ترجیح به خود و فرزندان خویش می دهند. حاضر می شوند خودشان گرسنه بخوابند ولی مسکین و یتیم و اسیر شب گرسنه نباشند. تفضل این است که انسان چیزی را به طور ابتدايى ‌و‌ بدون الزام و استحقاق به دیگری ببخشد. در این فراز از دعا از خداوند متعال در خواست داریم که خدایا به ما این دو صفت عالی انسانی، اخلاقی، اجتماعی عنایت بفرما. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۱ / ۱۰ / ۱۴۰۳ خطبه دوم  حدیث اخلاقی  دهم ماه رجب مصادف است با ولادت با سعادت امام جواد ع. ضمن عرض تبریک این مولود مبارک، یک روایت از محضر آن بزرگوار استفاده کنیم. امام جواد ع در ضمن سفارشی به یکی دوستانش فرمود: «فانّی اُوصِیک بتَقوی اللّه فانّ فیها السَّلامةَ مِن التَلف و الغنیمةَ فی المُنقَلَب، إنّ اللّهَ عَزَّوجلَّ يَقِي بِالتَّقوى عَنِ العَبدِ ما عَزَبَ عَنهُ عَقلُهُ، ويُجْلِي بِالتَّقوى عَنهُ عَماهُ و جَهلَهُ» تو را سفارش به تقوای الهی می نمایم. زیرا تقوا انسان را در این دنیا از فلاکت و نابودی نجات می دهد، و هم سرمایه ای برای آخرت تو خواهد بود. خدای عزوجل به برکت تقوا از راهی که به فکر انسان نمی رسد او را از خطرات حفظ می کند، و به وسیله تقوا کور دلی و نادانی را از انسان دور می سازد و به او آگاهی و بصیرت می‌بخشد. بحارالانوار/ ۷۸ / ۳۵۸ ایام البیض ماه رجب، نقطه اوج عظمت ماه رجب است. هر سال در این ایام با فضیلت، سنت اعتکاف برگزار می شود. اعتکاف یک عبادت فردی است که با شرائط خاصی همراه است. امیرمؤمنان علی ع در بیانی فرمود: «يَلْزَمُ اَلْمُعْتَكِفُ اَلْمَسْجِدَ وَ يَلْزَمُ ذِكْرَ اَللَّهِ وَ التِّلاَوَةَ وَ اَلصَّلاَةَ وَ لاَ يَتَحَدَّثُ بِأَحَادِيثِ اَلدُّنْيَا ... وَ لاَ يَتَكَلَّمُ بِرَفَثٍ وَ لاَ يُمَارِي أَحَداً وَ مَا كَفَّ عَنِ اَلْكَلاَمِ مَعَ اَلنَّاسِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ» معتکف باید ملازم مسجد و ذکر خداوند ملازم باشد، و تلاوت قرآن کند، و نماز بخواند، و حرف دنیایی نزند ... و از گفتار و کلمات زشت پرهیز کند، و با هیچ کس مجادله نکند، و هر قدر از گفت گو با مردم دوری کند، برایش بهتراست. بحارالانوار/ ۹۷ / ۱۳۰ ۱۵ ماه رجب مصادف است با سالروز شهادت حضرت زینب س تسلیت عرض می کنم. در طول تاریخ زندگی بشر دشمنان حق با چهار عنصر و ابزار به حق آمده اند.  ۱- عنصر تطمیع ۲- عنصر تهدید ۳- عنصر تبلیغ  ۴- عنصر تحریف مهمترین راه برای مقابله با این دسیسه های شیطانی، جهاد تبیین است. این درسی است که حضرت زینب س به ما آموخت. در آن فضای تاریک حضرت زینب س با روشنگری توانست پرده از روی چهره منحوس و تاریک یزیدیان کنار بزند و پیام حضرت ابا عبدالله الحسین ع را به گوش جهانیان برساند. https://eitaa.com/mesbah_jome