eitaa logo
محمد رضا مصباح 🇮🇷
1.1هزار دنبال‌کننده
92 عکس
42 ویدیو
6 فایل
✓منبرک,کشکول,کلیپ,پادکست,سخنرانی ها, و اطلاع رسانی جلسات .. ✓متن کامل سخنرانی,تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه, داخل کانال بارگزاری می شه. ⚠️انتشارِ #متنیِ مطالبِ کانال #شرعا بدون نام و #لینک کانال جایز نمی باشد. مشهد مقدس @m_r_mesbah
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی هفتگی شنبه ۱۷ آذر ۱۴٠۳ در مسجد حضرت اباالفضل ع با موضوع نسخه های درمانی اهل بیت در عملیات روانی دشمن در ایراد گردید. ▫️در قصه عملیات رسانه‌ای اهل بیت ما سعی می‌کنند از استفاده کنند. ✓گاهی شما در منبرتون از خواب استفاده می‌کنید خواب نقل می کنید، شاید ۴ درصد ۵ درصد جامعه مذهبی با نقل خواب اقناع بشن. ✓یه موقع از حدیث استفاده می‌کنید ۶۰ ۷۰ درصد جامعه مذهبی اقناع میشن. ✓یه موقع از آیه قرآن استفاده می‌کنید ۱۰۰% جامعه مذهبی اقناع میشن. ▫️خب حالا اون جامعه ای که اصلا غیر مذهبیه چی؟ ▫️یعنی اهل بیت فقط برای کسانی که باور به قرآن و حدیث دارند نسخه ارائه می‌کنند؟ 🔰بررسی سیره معصومین نشون میده که نخیر اهل بیت در عملیات رسانه‌ای بر علیه طاغوت یه جوری کار می‌کنند که طرفداران طاغوت هم باطل بودن طاغوت رو بفهمند. مثلاً یکی از مهمترین حربه‌ها ، تناقض چون یه قاعده مسلم، عقلی و منطقیه شما گبر و یهود هم باشی میفهمی تناقض باطله! نمیشه الان هم روز باشه هم شب! نمیشه این نقطه هم سیاه باشه هم غیر سیاه! ♻️مثال: جنگ جمل شد همسر پیغمبر طلحه و زبیر با ۳۶ هزار نفر روبروی امیرالمومنین صف‌آرایی کردند مولا داره خطبه میخونه چندین بار مولا خطبه خوند روبروی این لشکر یکی از جمله های امیرالمومنین این بود فرمود: طلحه، زبیر زن میدون جنگ بیاد چیز خوبیه یا چیز بدیه؟ اصلا مولا کار به قرآن ندارد، کار به حدیث ندارد تو بگو خوبه یا بده؟ • اگه بده چرا زن پیغمبر رو آوردین! • اگه خوبه چرا زنای خودتونو نیاوردید؟ این تناقضِ. ▫️امام صادق علیه السلام فرمود: زبیر فرَّ فی یوم الجمل، در جنگ جمل فرار کرد فرار رو به جلو بود اول اومد یه جولانی داد به بچه اش بگه نه من نترسیدم مولا فرمود کارشم نداشته باشید بعد میدون جنگو ترک کرد زبیر مستبصر نشد، زبیر می‌داند به تجربه تاریخ هر کس روبروی علی ابن ابی طالب شمشیر کشید زنده از معرکه خارج نشد کانت ضرباته مبتکره. می دونه آخر این جنگ زبیر زنده نمی‌مونه پس باید فرار رو به جلو بکنه بگه مستبصر شدم از میدون جنگ زد بیرون امام فرمود: زبیر مستبصر نشد فرار کرد. حالا امام صادق ببین چه جوری جهنمی بودن زبیر را ترسیم می‌کنه! امام می‌فرماد: دو حالت داره یا علی بر حق است و زبیر بر باطل که خوب روبروی حق مردمو جمع کردیم میری جهنم! یا زبیر بر حق است و جد ما امیرالمومنین بر باطل بازم فرار از جبهه کردی سپاه حقم باشی از جبهه فرار بکنی میری جهنم!(ایه ۱۶ انفال) زبیر در هر دو حالت جهنمیه! دو قسم عقلی یک پدیده رو اهل بیت میارند و این تضاد و تناقض رو رو میکند این همه فهمه! ▫️خلیفه دوم از دنیا رفت شورای شش نفره اش به پا شد ۶ تا عضو تو این شوراست طلحه، زبیر، عبدالرحمن بن عوف، عثمان، امیرالمومنین علیه السلام و سعد بن ابی وقاص، مولا بیاد شورای شش نفره یه گیره نیاد شورای شش نفره یه گیره. اول دشمن مولا رو توی باخت گذاشت علی بیاد شورای شش نفره و می‌دونه جلو جلو چینش یه جوریه که مولا رای نخواهد آورد علی خودش اومده تو شورا یعنی رسمیت داده به این شورا.
حضور مولا در شورای شش نفره همچین شائبه‌ای ایجاد می‌کنه یعنی حکمی که دومی برای ۶ نفر بعد خودش گذاشت رو پذیرفتی. نرم شورا تهدید به مرگ شدم خب افکار عمومی که نمی‌دونه علی تهدید به مرگ شد افکار عمومی میگه علی رفته تو شورا پس مشروعیت داده به خلیفه دوم. یه بازی دو سرباخت برای مولا تعریف شده بود از اونور هم نرم تو شورا زبونم دیگه دراز نیست میگن خب اگه علی واقعا حقی داشت بعد پیغمبر می‌رفتی تو شورای شش نفره شاید رای می‌آوردی حقتو می‌گرفتی! خیلی بازی سختی بود از این بازی های دو سر باخت زیاد برای مولا ترسیم کرده بودن. 🔅یه جایی مولا می‌فرماید: یه کاری کرده بودند ان نطقتُ تقولون حسدحرف می‌زدم می‌گفتن علی معاز الله حسوده چشم نداره ببینه دو سال غیر بنی هاشمیان به قدرت برسند ان سکت فیقال جزع ابن ابی طالب حرف نمی‌زدم می‌گفتن علی ترسو بزنم میگن حسوده نزنم میگن ترسوئه اینا اون دو لبه نامردی رسانه‌های طاغوت بر علیه حقِ. ➖حالا مولا چه جوری ورقو برگردوند؟ مولا اومد شورای شش نفره توپو انداخت تو زمین حریف. فرمود: یادتونه بعد پیغمبر با چه استدلالی قدرتو از من علی غصب کردند؟ گفتند: پیغمبر بنی هاشمیه خلیفه اش نباید بنی هاشمی باشه نبوت و خلافت در یک خاندان جمع نمیشه این استدلال مغیره و خلیفه دوم! آره علی یادمونه فرمود: اینکه امروز خلیفه دوم منو کاندیدای خلافت کرد یعنی اقرار کرد خلیفه میتونه بنی هاشمی باشه تناقض. ➖ببین مدل کاری مولا رو ببین تو جنگ رسانه. ▫️معاویه حجرابن عدی رو میخواد شهید کنه سال ۵۲ هجری خوب نیاز به مشروعیت داره باید یه مشروعیت مقبولیتی تو افکار عمومی ایجاد کنم زیاد بن ابی رو به خط کرد گفت میری از سران کوفه امضا می‌گیری امضای دروغ جمع می‌کنی که حجر بن عدی، حرفای کفر آلود زده مرتد شده به جرم ارتداد و کفر فقهی حجر را اعدامش می‌کنیم. دفن میت مسلمان واجب، دفن میت کافر حرام. پیغمبر ۷۰ کشته مشرکین در جنگ بدر رو ریخت تو چاه بدر. معاویه حجر بن عدی، رو به جرم کفر کشت، بعد اطراف دمشق قبر حجر نزدیک حرم حضرت رقیه است دیگه در دمشق حجر بن عدی رو در مرج عذرا دفنش کردن امام حسین نامه داد به معاویه حجر مسلمون بود یا کافر؟ اگه مسلمون_بود چرا به جرم ارتداد کشتیش اگه کافر بود چرا دفنش کردی؟ ✅ اهل بیتی وقتی می‌خوان بزنن برجک اعتقادی طاغوتو همه فهم می‌زنن. اگه همه فهم زدی مسیحی آزادی خواهم میفهمه میاد تو جبهه تو وای مایسته. من استدلالم فقط با قرآن و حدیث باشه که مسیحی نمیاد تو سپاه من! همین مدلو امروز شما ببین تو رسانه چقدر جواب میده! از حضرت آقا تا خبرگزاری‌های ما از این مدله بعضاً استفاده کردن ها! ▫️ورزش سیاسیه یا سیاسی نیست؟ اگه سیاسیه چرا اسرائیلو واسه آدم کشی از جام جهانی حذفش نمی کنند؟ اگه سیاسی نیست چرا روسیه بدبخت رو حذفش کردند؟ ! ✅ آدم کشی بده یا خوبه؟ اگه بده چرا هزار تا هزار تا تو فلسطین و لبنان کشته میشه داد کسی در نمیاد؟ یه دونه زن خودش سکته کرد انداختی گردن ما گفتی کشتی ۶ ماه مملکت ما رو به آشوب کشیدی سفیر اسرائیل هم تو سازمان ملل جلو رئیس جمهورعکس اون خانم رو بلند کرده بود راه میرفت. همین تناقض رفتاریا در برخورد با حقوق بشر آزادی خواه رو کشید کف خیابون دیگه تو با حدیث مسیحیه رو نیاوردی وسط که تناقض رو کردی مسیحی اومد وسط.ـ 🔰لذا خیلی ظرفیت بلندیه تناقض از طاغوت در رسانه رو کردن. ➖اهل بیت یکی از مهمترین حربه‌هاشون همین بوده. ▫️یه روزی معاویه اومد مدینه تو دوره قدرتش ابن عباس جلو پا معاویه بلند نشد همه اومدن استقبال و بلند شدن ابن عباس بلند نشد حالا ما نقد به ابن عباس زیاد داریم ولی خوب درون انقلاب علوی تعریف میشه ابن عباس ابن عباس از این طرفدارای انقلاب که دستش برسه حالا از رانت بدشم نمیاد ولی ۲۲بهمن میاد روز قدس میاد خارج انقلاب تعریف نمیشه وفادار به امیرالمومنین هست خوب از پول و نفوذ و قدرت هم بدش نمیاد. معاویه گفت ابن عباس برای چی بلند نشدی گفت: معاویه من یه سوال ازت دارم جواب این سوال منو بده من جلو پات بلند میشم گفت: بگو گفت چرا مردمو جلو علی تحریک کردی! معاویه گفت چون علی عثمانو کشت دیگه قاتل عثمان من برای خون خواهی عثمان مردم علیه علی تحریک کردم. ابن عباس گفت: خب یه سوال دیگه ادامه همون سال قبلی است انتقام خون عثمان رو گرفتی دیگه؟ چرا هیچ وقت انتقام خون خلیفه دوم نگرفتی مگه
خلیفه دوم به قتل نرسید؟ معاویه اومد از این تضاد، تناقضه در بره بدتر فرو رفت گفت: چون قاتل دومی مجوسی بود؟ ابن عباس گفت: عجب خود زنی کردی یعنی تو حاضر شدی از مسلمونا انتقام بگیری ولی از مجوسی انتقام نگیری؟! حالا تو طرف مسلمونایی یا مجوسی ها!؟ همینو بیا به جوون کف بازار، کف دانشگاه بگو بابا مگه شما نمیگی حقوق بشر؟ مگه نمیگی دین من انسانیته؟ کوروش کبیر حرفش از انسانیت بود اصلاً اسلام چیه انسانیت خیلی خوب! به خاطر خون یک خانم شش ماه مملکت رو به آشوب کشیدی. چرا به خاطر خون ۵۰ هزار تا آدم بی‌گناه بچه ۶ ماهی که بمب اومده رو سرش یه توییت نمی‌زنی خانم آقای سلبریتی؟ خب چون این خانم قاتلش مسلمونا بودن اون ۵۰ هزار تا قاتلش یهودیا! خب تو بگو طرف مسلمونایی یا یهودیا تو حاضری از مسلمونا انتقام بگیری ولی از یهودیا انتقام نگیری!!؟؟ چه دنیایی در جنگ رسانه این تناقض رو کردن برای ما باز می کنه! 🔰 یه چیز دیگه هم اهل بیت به ما یاد دادن اینکه از ظرفیتتون در جامعه هدفی که اونجا دارید استفاده کنید. ما غالباً در جنگ رسانه کور تیراندازی می‌کنیم! یعنی چی کور تیراندازی می کنیم؟ می گی خب این حرف حقه بنرش کن بزن سر محل. معلومه این بنرو کی زد؟ نه! اصلاً ارگانی باشه که هنو بدتر. ببین برادر من، همه من و شماها یه پسرخاله پسر دایی پسر عمه‌ای داریم که حالا یا اونور آب یا اینور آب من و تو رو قبول داره ولیِّ خدا را قبول نداره! مثلا من دوتا دایی خدا تو این دار دنیا بهم داده عاشق منن دوستم دارم ولی هیچ موقع رای هم نمیدن! دایی جون خوب برای چی رای نمیدی؟ میگه: من جواب کشته‌های آبان ۹۸ رو نمی تونم بدم! این دایی دلش برای من می‌تپه، دلسوز منه یعنی تو اینجا یه اعتبار و آبرویی داری که ولی خدا اون اعتبار آبرو رو نداره اونجا تیراندازی کن درجهادتبیین و جنگ رسانه! کور نزن که بی فایده است سه تا خشاب تیرو خالی می‌کنی یکیشم به هدف نمیخوره ها! تو جنگ صفین امیرالمومنین دید عمار شهید شد ۵۰ تا ۱۰۰ تا تو لشکر معاویه توبه کردن اومدن سمت مولا. چه جوری میشه خدایه دیگه یه وقت می‌بینی به عمار یه اعتباری میده به مولا این اعتبار رو نمیده. امیرالمومنین فرمود: سه تا داداش تو کوفه بودن زید بن صوحان،صعصعه ابن صوهان ر بن صوحان. اگه من علی اعتبار این سه تا داداشو تو کوفه داشتم بین یهودیا با تورات بین مسیحیا با انجیل بین مسلمونا با قرآن بین طرفدارای داوود با زبور قضاوت می‌کردم. خب آقا چرا الان این کارو نمی‌کنید الان چون اعتبار اینا رو ندارم این کارو انجام بدم بهم انگ سحر و جادو می‌زنن. زید بن صوحان تو جنگ جمل شهید شد عایشه اون طرف گفت رحم الله خدا رحمتش کنه این بهترین معلم قرآن کوفه بود منم قبولش داشتم چند تا جوون برگشتن گفتن چی شد ما گفتیم طلحه قد قتل کشته شد گفتی رحمه الله گفتیم زید ابن سوحانم کشته شد گفتی رحمه الله اینکه تو سپاه علی وایساده بود گفت: این یه دونه رو استثنا کن منم قبولش داشتم این پنج شش تا جوون دور ناقه عایشه گفتن هذه تخلیط فی الاعتقاد. این خلط اعتقادیه رفتن سمت مولا. علی رو دیده مشتری نشده زید ابن صوحان رو دیده مشتری شده. ام سلمه، امام صادق فرمود بعد مادر ما خدیجه کبری بهترین زنان پیغمبر ام سلمه بود. تو یکی از آثار آقای محمدی اشتهاردی ایشون، پیغمبر تو مدینه عقد اخوت بین مهاجر و انصار می‌خوند ۴۵ مهاجر ۴۵ انصار دوتا دوتا برادر صیغه‌ای می‌شدند. این مدلو پیغمبر بین زنان جاری کرد یعنی هر زنی داوطلبه کی گفته جهاد فقط مال مرداست اون سرویس طلایی که اون خانم گذاشته پای جبهه مقاومت خرج ۲۰ سال کار کردن منو پس‌انداز کردن منه. این با یه حرکت ۲۰ سال از من مردی که ادعای جهاد می‌کنم جلو زد پیغمبر فرمود: زناییم که داوطلبن بیان من عقد اخوت عقد خواهری بینشون بخونم. و عقد خواهری حضرت زهرا رو پیغمبر با ام المومنین ام سلمه بست. شنیدی میگن رفیق شهدایی برای خودت بردار، من میگم رفیق جهادی برای خودت بردار. رفیق شهدایی یعنی میری سر قبر شهید با یه شهید گمنام رفیق میشی کار و بار ما رو راه بنداز رفیق جهادی یعنی با همدیگه بریم کار را بندازیم مانع برداریم ام سلمه رفیق جهادی حضرت زهرا بود.
جایگاه ویژه داره ها آیه تطهیر تو خونه ی ام سلمه نازل شد. قصه حدیث کسا تو خونه ی ام سلمه بود. خطبه امام حسن و سر صلح نامه سر آتش بس برید بخونید اونجا امام حسن تو خطبه‌اش به صراحت می‌فرماید: که اون کسای خیبری اون پارچه خیبری که پیغمبر زیرش رفت بعد اهل بیت امام حسن امام حسین امیرالمومنین حضرت زهرا هم رفتن زیر اون پارچه مال ام سلمه بود. اینا نکته فنی توشه وقتی میگی امیرالمومنین می اومد کوفه امانت‌های امامت رو وصایای امامت رو سپرد به ام سلمه تو مدینه، امام حسین میومد کربلا و صایای امامت رو سپرد به ام سلمه تو مدینه، پیغمبر خاک کربلا رو پیش ام سلمه گذاشت دیدی تبدیل به خون شد بدون حسین منو کربلا کشتن همه ی اینا یعنی بعد از خمسه ی طیبه تو مدینه امین‌تر از ام سلمه سراغ نداریم. ام سلمه از اون مصادیق یخرج الحی من المیتِ، بچه قبیله بنی مخزومه و رئیس قبیله بنی مخزوم ابوجهل! بنی مخزومی ها معروفن در بغض به دین بیشتر بغض به علی، کمتر بغض به رسول الله. جنگ احد امیرالمومنین ۱۹ تا علمدار از مشرکین به درک واصل کرد قبل از اینکه تپه احد دور بخوره تو اون جنگ اول ۱۱ علمدار از این ۱۹ علمدار مال بنی مخزوم بودند. من اگه وسط کرونا با ماشینم برم تو جاده پلیس یه میلیون تومن جریمم بکنه از لج این یه میلیون تومن پنج تا انتخابات شرکت نمیکنم رای نمیدم تا عمر دارم خودمو طلبکار جمهوری اسلامی می‌بینم. ام سلمه اینا رو شسته گذاشته کنار داداش من باشی باطل باشی مرخص، هفت پشت غریبه باشی حق باشی رو چشمام جا داری. ۱۱ تا بزن بهادر قبیله منو تو یه روز علی کشته! کشته که کشته علی حق، اونا باطل، تموم شد. بابای ام سلمه کینه مولا رو به دل گرفت بعد احد. ام سلمه، الان پیش بابات تو آبرو داری که علی آبرو رو نداره سالها نشست زیر پای باباش صبح و ظهر و شام محبت به باباش کرد جهاد تبیین را انجام داد تا بابا رو محب علی کرد بابا از دنیا رفت با محبت امیرالمومنین. یه جایی به تو آبرو میده که به مولا اون اعتبار آبرو رو نمیده. ▫️آخرین صحابی که زنده مونده بود جابربن عبدالله انصاری بود زمان امامت امام باقر ما حدیث داریم امام باقر میخواست قال رسول الله بفرماید چون مردم باور به عصمت و علم غیب نداشتن (امام باقر ۴۵ سال بعد شهادت پیغمبر به دنیا آمد) می گفتند: مگه پیغمبر رو دیدی که قال رسول الله میگی؟! امام هر وقت حدیثه علامه مجلسی آورده مجلد ۴۴ بحار، مال امام باقر باشه یا ۴۵ هر وقت امام باقر می‌خواست قال رسول الله حدیثی از سمت پیغمبر نقل کنه می‌فرمود برید بگید جابر بیاد کنار من بشینه امام می فرمود: جابر من قال رسول الله میگم تو سر تکون بده تایید کن بگو راست میگه من که بودم! خدا الان به تو یه اعتبار داده به من نداده. ممکنه تو آبدارچی باشی ولی آبدارچی حاج قاسم بوده باشی، و من، نفر اول رسانه‌ای این مملکت باشم ولی تو عمرم حاج قاسمو ندیده باشم تو می تونی خاطره از سمت حاج قاسم نقل کنی که من نمی‌تونم نقل کنم. و همه من و شماها از این اعتبارها دور و ورمون داریم که اونجا نقطه ی هدف و جامعه هدفِ جهاد تبیینمونه. 9⃣1⃣ 🌱 📍مسجد حضرت اباالفضل (ع) شهرک غرب نبش شاهد ۵۷ | عضو شوید👇 @mesbah_online
نیست شو .mp3
14M
➖ زمین من گنجایش من را ندارد ➖ آسمان من گنجایش من را ندارد ✅ فقط قلب تو گنجایش حضور منِ خدا را دارد ➖به شرط اینکه در قلب تو ، خود تو نباشی اگر تو باشی او نمی آید. ➖غیر نباید در خانه باشد. خانه او قلب تو است. ▫️اگر نگاه کند به قلب تو و ببیند که خانه از غیر خالی کرده ای ، می آید ، حتما می آید. ▫️باید این من را از قلب خودت بیرون کنی و نیست شوی و این کار تو نیست ! تو نمی توانی این کار را بکنی ! این کار تو نیست ! کسی باید بیاید و به آتش بکشد، کسی که خودش آتش باشد ✅ با گوش کنید و دهید | 3⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
2.86M
🔰تحلیلی کوتاه در خصوص سوریه | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰هفت واعظ: @mesbah_online خداوند متعال براى هدایت بشر و آراسته شدنشان به فضایل اخلاقى واعظانى قرار داده، تا دست آن ها را گرفته، به پیش برد و آن ها حقایق اخلاقى را زنده بدارند. ▫️ از آیات قرآن و روایات معصومان استفاده مى شود. ➖۱) اوّلین واعظ بشر، ذات پاک پروردگار عالم است. ▫️قرآن مجید دراین مورد چنین مى فرماید: ➖۱) اِنَّ اللهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ اِنَّ اللهَ کَانَ سَمِیعاً بَصِیراً خداوند اندرزهاى خوبى به شما مى دهد. خداوند شنوا و بیناست ➖۲) یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ وَهُدىً وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ. اى مردم! اندرزى از سوى پروردگارتان براى شما آمده است؛ و درمانی براى آنچه در سینه هاست؛ و هدایت و رحمتى است براى مؤمنان. 🔅بنابراین، اوّلین واعظ خداوند متعال است . 🔰شرایط واعظ خوب یک واعظ خوب دارد: ➖۱) آگاه باشد و تمام راه ها و مسیرهاى صحیح و انحرافى را بشناسد. ➖۲) هدف شخصى خاصّى نداشته باشد و چیزى از ما نخواهد. ➖۳) دلسوز و مهربان باشد. ✅ اگر این شرایط در واعظى جمع شود مى تواند مردم را موعظه کند و موعظه اش مؤثّر خواهد بود. 🔰خداوند متعال هر سه شرط را در حدّ اعلى و به طور کامل دارد. ▫️اوّلاً: خداوند، عالِم مطلق است و از تمام روحیات و نیازهاى بشر آگاهى دارد و راه هاى صحیح و انحرافى سعادت بشر را به خوبى مى شناسد. ▫️ثانیاً: به دنبال هیچ هدفى در هدایت بشر نیست؛ چراکه او «صمد» است و صمد از همه بى نیاز است و همه به او نیازمندند. ▫️ثالثاً: دلسوز و مهربان و رحمان و رحیم است. در دعاى ماه رجب مى خوانیم: یَا مَنْ یُعطى مَنْ سَاَلَهُ، یا مَنْ یُعطى مَنْ لَم یَسألْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رحْمَةً. اى خدایى که به سائلان درگاهت عطا مى کنى اى خدایى که به افرادى که از تو تقاضا نمى کنند و تو را نمى شناسند نیز از روى رحمت و مهربانى کمک مى کنى. 🔅نتیجه این که خداوند متعال هر سه شرط یک واعظ خوب را در حدّ کمال دارد و است. 🔅او براى وعظ و نصیحت و هدایت بشر، ۱۲۴ هزار پیامبر و کتاب هاى آسمانى متعدّد نازل کرده است. 🔅اى کاش ما انسان ها از این واعظ بى نهایت دلسوز و مهربان غفلت نکنیم. ..   | 7⃣9⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
شرح خطبه متقین چهارشنبه ۲۱ آذر ماه در ادامه مباحث گذشته بعد از نماز مغرب وعشا در مسجد حضرت اباالفضل ع ایراد گردید. 🔰و مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَاد دومین ویژگی اینکه متقین دارند این است که شیوه پوشش و لباس ایشان مقتصدانه است. اینطور استفاده می‌کنیم که امام ابتدا به متقین اشاره می‌کند به سخن گفتنشون حالا بعد از سخن گفتن چیز دیگری که ما انسان ها از هم میبینیم ظاهر ماست همین ظاهری که الان مشاهده میکنیم. ✓ ملبس: یعنی شیوه ی پوشش ✓ اقتصاد: یعنی چه؟ اقتصاد از ماده قصد می‌آید خط سفید وسط خیابان است. ✓اقتصاد: یعنی خط سفید را گرفتن و رفتن یعنی به گونه‌ای حرکت کنیم که فاصله ما از راست و چپ خیابان برابر باشد. ✓بنابراین میگید میانه روی به همین خاطر است که را در کلام عرب علم اقتصاد میگن. ما میگیم دانش اقتصاد چون علمیست: که اون اعتدال رو در شیوه بده بستان و داد و ستد و خرج و دخل آموزش می‌دهد. ▫️خب حالا این جمله چیست که امیرالمومنین مطرح می‌فرمایند عنایت می‌فرمایید؟ ▫️در قرآن هنگامی که نگاه می‌کنیم سوره مبارکه اعراف بعد از اینکه دستور هبوط به آدم و فرزندان او صادر میشود اولین جمله ای که خدا بعد از اینکه آدم مستقر میشه دیگه زندگی خودش رو با فرزندانش میخواد با همسرش میخواد ادامه بدهد. 🔅بعد از خطاب‌هایی که به آدم شده اولین خطابی که به بنی آدم در قرآن میشه اینه: يَٰبَنِيٓ ءَادَمَ قَدۡ أَنزَلۡنَا عَلَيۡكُمۡ لِبَاسࣰا يُوَٰرِي سَوۡءَٰتِكُمۡ وَرِيشࣰاۖ وَلِبَاسُ ٱلتَّقۡوَىٰ ذَٰلِكَ خَيۡرࣱۚ ذَٰلِكَ مِنۡ ءَايَٰتِ ٱللَّهِ لَعَلَّهُمۡ يَذَّكَّرُونَ بنی آدم ما بر شما فرستادیم لباس لباس چیست؟ آنی که آدمی بر تن میکند حالا توضیح میدم الان لباس این لباس که شما انسان ها دارید دو کارکرد دارد. 👇
➖۱) یواری سواتکم: هنگامی که بدن انسان مومن رو درون قبر میگذارند و تجب مواراهُ الجسد واجب است این بدن را موارات کنند. یعنی چه؟ یعنی آنقدر بپوشانند که دیگه هیچ حیوان موزی نتونه این رو بیرون بکشه اینو می گن موارات، پوشش کامل. بنی آدم ما لباسی بر شما فرستادیم که یواری بپوشاند سواتکم قسمت های خصوصیاتی در بدن شما که اینها خوب نیست سوئ است زشت است که دیگران ببینند . ➖۲) و ریشا: کلمه ریش یعنی زینت، کلمه ریش در لغت عرب یعنی زینت و آراستگی و زینت شما. 🔅دقت بفرمایید خداوند در اینجا از وجوهی که تفاوت و تمایز بین انسان و حیوان است لباس را معرفی میکنه به فرزندان آدم عملا همینطور است. ➖یعنی در میان جامعه بشری گروه معدودی هستند که ممکنه توجه به این قضیه نداشته باشند باشند و بگن خیلی فرقی نمی‌کند که ما مانند حیوان عریان زندگی کنیم یا نه! اما ضرورت زمان مکان جغرافیا همان ها را مجبور به پوشش میکند سرما، گرما بقیه خصوصیاتی که انسان نیاز دارد اینها را از حیوان جدا می‌کند درست؟ ▫️اما مثل اینکه در مورد لباس دو دیدگاه وجود داره خب این لباس ضرورتی است که انسان ناچار است و سر و کار با آن دارد اما دو دیدگاه وجود داره! ➖۱) دیدگاه شرقی ➖۲) دیدگاه غربی ✅ دیدگاه شرقی لباس: آن است که شما در فارسی به لباس چه می گویند؟ پوشاک، مصدرشو (بُنِشُو) چی میگید؟ پوشش! بعد ازش ترکیب می‌سازید زیرپوش، روپوش، بالاپوش، نوپوش، کهنه پوش، ژنده پوش، شروع می‌کنید از این پوش و این بُنِ مضارع ترکیب ساختن و استفاده کردن. یعنی در فرهنگ فارسی به اسلام کاری نداره ،من فرهنگ ایرانی رو دارم میگم فرهنگ فارسی رو در فرهنگ شرقی لباس کارکرد عمده‌ای که دارد پوششه پوشیدنه این کاملا مشخص است. ❗️در ایران باستان هم همینطور بوده است یعنی این رو واقعا به دقت می‌توان دید که در فرهنگ ایرانی پوشش زنان ایرانی یکی از وجوه فرهنگ ایران زمین بوده است در گذشته. 🔅تخت جمشید حدود ۴ ساعت تمام این نقش‌ها رو نگاه می‌کردم یک نقش زن در میان صدها و هزاران نقش من آنجا ندیدم و نمی‌بینید. این توجهی که به این قاعده داشتند ایرانیان. منیژه منم دخت افراسیاب برهنه ندیده تنم آفتاب ✅ دیدگاه غربی لباس: دِرِس که به عنوان لباس واژه عام این کلمه است مانند بسیاری از واژگانی که ریشه و دارد این هم از ماده میاد. دایرکتس، ریشه دِرِسِه. 🔅این به معنای آرایش دادن زیور دادن و نمایش دادن است. 🔅در بعضی از فرهنگ ها لباس نشانه نمایش و زینت و به رخ کشیدن است. ✓ این دیدگاه غربی است. ▫️حالا قرآن هر دو را تایید می‌کند تعجبه خیلی زیباست. ای فرزند آدم این لباسی که به شما دادیم اولین کارکردش یواری سواتکم حق تقدم با کدام است با پوشش است بپوشاند شما را، اما در عین حال و ریشا، یعنی زیبا باشند. ✅ یعنی بسیار به لطافت خداوند در مورد لباس این دو کارکرد را مطرح میکنه اما حق تقدم با است، این لباس انسان است. امیرالمومنین در اینجا این جمله رو مطرح می‌فرماید و ملبسهم الاقتصاد اینها در شیوه پوشیدنشون رفتاری مقتصدانه دارند به هر حال ما لابد و حاجتمندیم در شرع مقدس اسلام عجیب است در متون روایی ما آدابی که در مورد پوشش لباس داریم اعم از رنگ لباس، شکل لباس، نظافت جامه، بسیاری از احکام این چنینی رو ما در مورد لباس. ▫️ در وسائل الشیعه مرحوم شیخ عاملی اینها رو در احکام ملابس مطرح می‌کند که بسیار زیبا و دلنشین است. ـ بلکه خیلی از اینا اصلاً برای جامعه مطرح نیست، آشنا نیستن . خیلی ازمسلمانان با این خصوصیاتی که در شهر وجود دارد از رنگ کفش گرفته تا غیره می بینید اینها وجود داره و مطرح شده است. ▫️اما نکته مهم این است که امام این را نشانه تقوا میداند. اصالت در وجود انسان با جان و تن آدمی است نه با جامه ای که آدمی بر تن دارد. در عین اینکه نمی‌توان ژنده پوش بود در عین اینکه نمی‌توان پشمینه پوش بود در عین اینکه نمی‌تواند انسان جامه چرکین بر تن کند و اعتنا به شخصیت ظاهری خودش نکند که بی احترامی به خود و جامعه است. ▫️اما اون سوی دوم قضیه آن است که: زهد، با طینت پاک است نه با جامعه پاک ای بس آلوده که پاکیزه ردایی دارد نقد صوفی نه همین صافی بی غش باشد ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد. ▫️اما روی دوم اینه: 👇
انسان اصالت خودش را متاسفانه به پوشش می دهد میبینید عمر میگذرد.. عمر گرانمایه در آن صرف شد تا چه خورم صیف و چه پوشم شتی 🔰قبل از انقلاب یک گروهی بودند اینها می اومدن ایران خوب این بچه‌ها و جوونای ما هم اینها را می دیدند اینها قیافه های خاص، لباس های چهل تیکه و موها وز، به اینها می گفتیم یه حرکت اجتماعی فرهنگی بود. این‌ها گروهی بودند که به تنگ آمدند از دست اینکه یه زنی یه آقایی باید این ساعت‌ها از عمرشو صرف کند که انتخاب این لباس بکند ساعت‌ها باید بنشیند پای میز آرایش که این آرایش برای عصر باشه، این آرایش برای شب باشه، این آرایش برای صبح باشه، یک مرتبه گفتن: چند خواهی پیرهن از بهر تن تن رها کن تا نخواهی پیراهن گفتن اصلا ما نمیخوایم، ما نه آرایش می خوایم، نه لباس می خوایم، نه برامون فرق میکنه چه بپوشیم! چه به تن کنیم! یه بود. اینا الوط های اروپا نبودن! اینا خیلی متفکرین توشون بود، یه اعتراض اجتماعی کردند در قبال این وضعیت! 🔅 اصالت وجود انسان به است. 🔅لباس در فقه اسلامی شامل این انگشتر هم میشه اینم میگن لباس. زیورآلات زنان در فقه اسلامی نامش لباس است. ➖در بسیاری از مراکز علمی میرید شخصیت قدرتمندی که صاحب کرسی اول این رشته است در فلان دانشگاه علمی اروپا این خانم رو می‌بینید، این پروفسور رو می‌بینید هیچی نه سرش داره، نه گردنش داره نه دستش داره، عاری از تمام این تعلقات! چرا؟ چون نیاز ندارد که چیزی ارزششو بالا ببره! چون ارزش بالا دارد، نیاز نداره که این آستین دستش تا اینجا بالا باشه که این طلاها هی تکان تکان بخوره ارزششو بره بالا، نیم کیلو طلا باشه که شخصیت بهش بده حاجت به اینها نداره. و اما اذا کان الجمال موفرا فحسنک لم یحتج الی یزورا وقتی که تو حُسْنِ خودت بالاست نیاز نداری که چیزی دیگه حُسْنِتو بالا ببرد. بله در اون همانی است که تاییدِ شریعت هم هست. اما و ملبسهم الاقتصاد امیرالمومنین می‌فرماید: اینها وقتشون، عمرشون، شخصیتشون صرف نمی شه به اینکه اینو انتخاب کنم یا اون رو! 🔅سرمایه های اینها دپو نمیشه اگه این سرمایه ای که در طلا فروشی های کشور جمهوری اسلامی ایران است از این طلا فروشی‌ها و زرگری‌ها بکشن بیرون برابر با چقدر اقتصاد ایرانه؟ چقدر میشه بنگاه های رو، بنگاه های را فعال کرد؟ 🔅خیلی ما بها می دیم به این مسائل اما و ملبسهم الاقتصاد اهل تقوا میانه روی رو پیش می‌گیرند. نه افراط دارند در این مسائل نه در عین حال رها می‌کنند خودشون رو و بی اعتنا خواهند بود. 🔰 ویژگی دوم: وملبسهم الاقتصاد 7⃣1⃣ 🌱 📍مسجد حضرت اباالفضل (ع) شهرک غرب نبش شاهد ۵۷ | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰هفت واعظ: @mesbah_online خداوند متعال براى هدایت بشر و آراسته شدنشان به فضایل اخلاقى واعظانى قرار داده، تا دست آن ها را گرفته، به پیش برد و آن ها حقایق اخلاقى را زنده بدارند. ▫️هفت نوع واعظ از آیات قرآن و روایات معصومان استفاده مى شود ➖۲) ▫️دومین واعظ، خود قرآن مجید است ▫️حضرت على (علیه السلام) در خطبه 176 نهج البلاغه در مورد این واعظ مشفق چنین مى فرماید: وَاعْلَمُوا اَنَّ هذا الْقُرآنَ هَوَ النّاصِحُ الَّذى لا یَغُشُّ. وبدانید قرآن مجید نصیحت کننده اى است که خیانت نمى کند. ✓ ممکن است افرادى ما را موعظه کنند، امّا هدفشان هدایت و رشد ما نباشد؛ بلکه به دنبال منافع مادّى خود باشند و ما را به همان سمت هدایت کنند. چنین ناصحانى خیانت کارند و قرآن مجید چنین نیست. وَالْمُحَدِّثُ الَّذى لا یَکْذِبُ و سخنگویى است که هرگز دروغ نمى گوید. ✓ آنچه قرآن مى گوید حقیقت است و سرنوشت ساز، و انسان را به در دنیا و آخرت مى رساند. 🔅در نتیجه این واعظ نه اهل خیانت است، نه گمراه مى کند و نه دروغ مى گوید. وَ ما جالَسَ هذا القرآنَ اَحدٌ اِلّا قامَ عَنْهُ بِزیادَةٍ اَوْ نُقْصانٍ زیادَةٍ فى هُدى، اَوْ نُقْصانٍ مِنْ عَمى. هر کس با قرآن هم نشین شود، یا درجه ایمان و هدایت و تقوایش بالاتر مى رود، یا مقدارى از رذایل اخلاقى اش کاسته مى شود. اگر با تلاوت و تدبّر در آیات قرآن مجید ایمان و تقوا و توکّل و صبر و اخلاص و رضا و تسلیم و دیگر صفات شایسته در ما تقویت شد و از رذایل اخلاقى مان کاسته گردید، معلوم مى شود قرآن در ما اثر کرده است. ✓ این ملاک خوبى براى بررسى تأثیر قرآن در وجود ماست. آیا آیات توحید و معاد و بهشت و نعمت هاى الهى بر ایمانمان مى افزاید؟ آیا آیات نهى از منکر وعذاب جهنّم و مجازات هاى الهى چیزى از صفات ناشایست ما کسر مى کند؟ 🔅امام على (علیه السلام) در ادامه فرمودند: وَاعْلَمُوا اَنَّهُ لَیْسَ عَلى اَحَدٍ بَعْدَ القُرآنَ مِن فاقَةٍ، وَ لا لأَحدٍ قَبْلَ الْقُرآنَ مِنْ غِنى. آگاه باشید! هیچ کس با داشتن قرآن فقیر نیست و هیچ کس بدون داشتن قرآن ثروتمند نمى باشد. طبق آنچه در جمله فوق آمده، انسانِ بدون قرآن فقیر مطلق، و انسانى که قرآن دارد ثروتمند است. ✅ در سایه قرآن مى توان مشکلات و مانند آن را حل کرد. 🔰حکایت: فضیل بن عیاض، مجذوب قرآن مجید در اینجا به عنوان نمونه اى از تأثیر عجیب قرآن در سرنوشت انسان ها، به داستان انقلاب روحى که در کتاب هاى رجالى ما از وى به عنوان شخص و در منابع تاریخى به عنوان نام برده شده است، امّا این ثقه عابدِ زاهد، زمانى دزدى خطرناک و راهزنى بى رحم بود که همه مردم از او مى ترسیدند! چه شد که این دزد سر گردنه، تبدیل به یک عابد زاهد ثقه شد؟ چه اتّفاقى افتاد که این مرد فوق العاده خطرناک، که نام او لرزه بر اندام مردم مى انداخت، این قدر تغییر کرد؟ شبی این آیه راشنید: أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللهِ وَ مَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لاَ یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ آیا وقت آن نرسیده است که دل هاى کسانى که ایمان آورده اند در برابر ذکر خدا و آنچه از حق نازل شده است خاضع شود و مانند کسانى نباشند که در گذشته به آنها کتب آسمانى داده شد، سپس زمانى طولانى بر آنها گذشت و قلب هایشان (براثر فراموش کارى) قساوت یافت و بسیارى از آن ها گنهکاران اند؟!  🔅عرض کرد: بلى والله قد آن آرى، به خدا قسم وقت بازگشت رسیده است ، و این جمله را سه بار تکرار کرد توبه کرد کنار خانه خدا رفت و تا آخر عمر آنجا ماند و عبادت کرد و گذشته اش را جبران کرد. 🔅آرى، قرآن مجید است که یک آیه آن دزد خطرناکى همچون فضیل بن عیاض را تبدیل به عابد و زاهد معروف جهان اسلام مى کند. ..   | 8⃣9⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰هفت واعظ: @mesbah_online خداوند متعال براى هدایت بشر و آراسته شدنشان به فضایل اخلاقى واعظانى قرار داده، تا دست آن ها را گرفته، به پیش برد و آن ها حقایق اخلاقى را زنده بدارند. ▫️هفت نوع واعظ از آیات قرآن و روایات معصومان استفاده مى شود ➖۳) ▫️سومین واعظ، پیامبر اکرم است 🔅خداوند متعال در آیه شریفه 46 سوره سبأ درمورد واعظ سوم چنین فرموده است: قُلْ اِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا للهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا (اى پیامبر ما!) بگو: شما را تنها به یک چیز اندرز مى دهم: دو نفر دو نفر، یا به تنهایى براى خدا قیام کنید، سپس بیندیشید». ➖طبق این آیه شریفه پیامبر اسلام (ص) نیز واعظ است. ✅ او تنها یک موعظه کرده که تمام موعظه ها در آن خلاصه مى شود و آن قیام براى خداست. ▫️البتّه منظور از در اینجا ایستادن نیست، بلکه منظور این است که به طور جدّى در مسیر رضاى الهى اقدام کنید، هرچند نشسته باشید، سپس فکر خود را به کار اندازید وبیندیشید. ▫️اگر این فکر به کار بیفتد، همه مشکلات حل مى شود. ▫️تمام بدبختى هاى بشر این است که ، فکر و اندیشه اش را از کار مى اندازد. 🔅از رسول خدا (ص) پرسیدند: انسان چگونه فکر کند و بیندیشد؟ فرمود: یَمُرُّ بِالدُّورِ الْخَرِبَةِ، فَیَقُولُ: اَیْنَ بانُوکِ؟ اَیْنَ ساکنوکِ؟ ما لَکِ لا تَتَکَلَّمینَ؟ به خانه ها و بناهاى ویرانه شده سر بزند و از آنها بپرسد: کجایند سازندگان شما؟ کجایند ساکنان شما؟ چرا سخن نمى گویید؟ ▫️به تماشاى خرابه هاى کاخ کسرى یا تخت جمشید و مانند آن بروید و از آنها درمورد سازندگان و ساکنانشان سؤال کنید که کجا رفتند و چه شدند؟ همین سرنوشت در انتظار شما هم هست. ‼️سکوت پر رمز و راز! گرچه این خرابه ها در ظاهر ساکت اند وحرفى نمى زنند، ولى درحقیقت سخن مى گویند و با زبان بى زبانى حرف مى زنند. به قول خاقانى: دندانه هر قصرى پندى دهدت نونو پند سر دندانه بشنو ز بن دندان 🔅ارزش فوق العاده تفکّر لحظه اى تفکّر، را تبدیل به کرد و عاقبتش ختم به خیر و سعادت شد. 🔅تفکر آن قدر ارزشمند است که جزء عبادات شمرده شده، و لذااز امام صادق (ع) نقل گردیده که بیشترین عبادت تفکر بود. 🔰تفکّر بعد از توسّل و زیارت به دوستانى که به زیارت مرقد مطهّر امام رضا (ع) یا سایر ائمّه هدى : مشرّف مى شوند توصیه مى شود که پس از توسّل و زیارت گوشه اى خلوت یافته و لحظاتى اندیشه و تفکر کنند؛ درمورد گذشته و آینده بیندیشند، براى ارتقاى صفات خوب اخلاقى و اصلاح صفات رذیله برنامه ریزى نمایند. این فکر ممکن است ثوابش از زیارت بالاتر و بیشتر باشد. سـاعـتـی در خـود نِـگـــر تـــا کـیستـی درجـهــان بـهــر چـه عـمــری زیـستـی از کـجـــایی وز چـه جـــایـی چـیستـی جـمــع هـسـتـی را بـــزن بـــر نـیستــی 🔰برادران عزیز! خواهران محترم! مقدارى براى فکر کردن وقت بگذاریم. یکى از دستورات مهم اسلام و مراحل سیر و سلوک و عرفان است که در پرورش انسان بسیار مؤثر است   | 9⃣9⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online