eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
30.9هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
145 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
MESBAHYAZDI.IR
❓️ برای کنترل چشم چه راه‎کاری دارید؟ ✅️ پاسخ آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) کد رهگیری پرسش: 14020023
❓پرسش راهکار شما برای کنترل چشم چیست؟ پاسخ 🔸تصور کنید، در برابر طوفان شدیدی قرار گرفته‎اید که خار و خاشاک را به صورت شما می‎پاشد و برای آزار ندیدن چشم، خیلی با احتیاط از آن استفاده می‎کنید. 🔸برای ترک گناهان بايد تمرين کرد و برای اين‌که اراده انسان تقويت شود و بتواند بر ترک گناه موفق شود بايد از مشتبهات و مقدمات آن‌ هم دوري کند و حتى به بعضی از حلال‌ها هم نگاه نکند. 🔸[همچنین] این آیه شریفه را زیاد بخوانید: «يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ»(غافر ۱۹) [ترجمه: او چشم های خیانتکار (یا خیانت چشم ها را مانند نگاه در موارد ممنوعه) و آنچه را که سینه ها پنهان می کنند (از کفر و افکار حرام و صفات رذیله) می‎داند.] 🔸از خداوند تعالی توفیق شما را در شناخت اسلام و عمل به وظایف، خواستاریم. 📖 پیشنهاد مطالعه «پرسش از حکیم» از آثار علامه مصباح: - کتاب «به سوی خودسازی»، پیوند دستگاه ادراک با دستگاه اراده، صفحه ۳۳۵ - کتاب «رستگاران»، کنترل چشم، ضامنى مهم براى کنترل غریزه جنسى، صفحه ۸۷ و همچنین صفحه ۲۷۷ 📚 آیت الله مصباح یزدی، پرسش و پاسخ های سایت mesbahyazdi.ir ⬅️ کد رهگیری پرسش: 140200230 🔺شما می توانید پرسش مورد نظر خود را به آیدی: @mesbahyazdi_adm ارسال کنید. رسانه @mesbahyazdi_ir سعی می کند با بررسی آرشیو سؤالات، در صورت وجود مورد مشابه، پرسش و پاسخ مورد نظر شما را در صفحه رسمی منتشر کند. 📱 @mesbahyazdi_ir
💠 آیا کسانی که عاشق امام زمان هستند حاضرند او را ناراحت کنند؟ توجه داشته باشیم اعمال ما به گونه ای باشد که اگر دل او را شاد نمی‌کند اقلاً او را نرنجاند... ۱۳۸۳/۰۷/۱۰ 🌐 @mesbahyazdi_ir
تشابه قیام امام خمینی قدس‎سره با قیام انبیاء صلوات‎الله‎علیهم 🔺️ علت پیدایش بعضی اختلافات بعد از رحلت امام خمینی قدس‎سره 🌐 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
تشابه قیام امام خمینی قدس‎سره با قیام انبیاء صلوات‎الله‎علیهم 🔺️ علت پیدایش بعضی اختلافات بعد از رح
تشابه قیام امام خمینی قدس‎سره با قیام انبیاء صلوات ‎الله ‎علیهم 🔸...بعد از آن‌که حضرت امام‌ رضوان‌ الله‌ علیه نهضت روحانیت را شروع فرمودند، چیزهایی مطرح شد که قبلا مطرح نبود؛ مثل این‌‌که علما و منبری‌ها زندان بیفتند، شکنجه ببینند و تبعید ‌شوند، خود امام رضوان‌ الله‌ علیه در مقابل دولت و دربار شاه این‌گونه گستاخانه صحبت کند و بگوید: می‌گویم گوشت را بگیرند بیرونت بیندازند. یکی از مسائلی که برای ما طلبه‌ها بسیار عجیب بود این بود که یک مرجع تقلید این‌گونه با مسائل سیاسی کار داشته باشد. 🔸در آن‌ زمان ورود به مسائل سیاسی برای روحانیان انگ‌ شمرده می‌شد. برای مثال مرحوم سید ابوالقاسم کاشانی با مرحوم سید احمد و سیدمحمدتقی خوانساری از شاگردان برجسته آقا ضیاء عراقی(ره) بودند...اما مرحوم آقای کاشانی در تهران بود و به عنوان یک آخوند سیاسی شناخته می‌شد و بنده به یاد نمی‌آورم که کسی ایشان را در شمار مراجع ذکر کرده باشد. وقتی صحبت از ایشان می‌شد، می‌گفتند: ایشان آخوند سیاسی است و همین کافی بود که دیگر کسی درباره‌ مرجعیت ایشان سخن نگوید. 🔸...شاید بتوان حرکت امام رضوان‌ الله‌علیه را به حرکت بعضی از انبیا در دورانی که سابقه دینی در جامعه آن‌ها نبود، تشبیه کرد. قرآن درباره نهضت پیغمبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله تصریح می‌فرماید که: «لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أَتَاهُم مِّن نَّذِیرٍ مِّن قَبْلِكَ؛ تا گروهی را که پیش از تو برای آنها بیم دهنده ای (از زمان ابراهیم علیه السّلام یا از زمان عیسی (علیه‎السّلام) نیامده بیم دهی.»(سجده، ۳) 🔸پیغمبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله در میان مردمی مبعوث شد که در کل جامعه بیش از ده دوازده نفر آن‌ها خواندن و نوشتن نمی‌دانستند. 🔸در مدت کوتاه بعثت پیامبر‌ صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله برکات الهی به دست مبارک ایشان نازل شد و اسلام بر همه عالم سایه افکند؛ نیمی از عالم در فرصت کوتاهی به اسلام گرایش پیدا کرده یا زیر چتر اسلام قرار گرفتند، ولی در همان زمان نیز بسیاری از مطالب وجود داشت که برای عموم مردم بدون ابهام نبود، ولی مردم به خاطر شخصیت پیغمبر اکرم‌ صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله، علاقه‌ای که به او داشتند و مقامی که خداوند متعال به ایشان داده بود، فرمایشات ایشان را می‌پذیرفتند و درصدد این نبودند که درباره آن تحقیق کنند و عمق مطلب را به دست بیاورند. 🔸اوائل نهضت حضرت امام رضوان‌ الله‌ علیه نیز مردم از روی علاقه‌ای که به ایشان داشتند فرمایشات ایشان را می‌پذیرفتند، حتی در بحث‌هایی که گاهی در جلسات خواص مطرح می‌شد، فرمایش ایشان فصل‌ الخطاب بود. ولی این مسئله لوازمی را به دنبال دارد. همان‌گونه که بعد از وفات پیغمبر‌ صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله در بین مسلمان‌ها اختلافاتی بروز کرد و تا آن‌جا به پیش رفت که اصحاب خاص و مسلمان‌های واقعی در اقلیتی شاذ قرار گرفتند. حداکثر دوازده نفر طرفدار علی‌ علیه‌السلام باقی ماندند. 🔸امیرمؤمنان علیه‎السلام مشغول دفن پیغمبر‌ صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله بودند که مسئله را به ایشان خبر دادند. ایشان بیل را روی خاک‌ها قرار دادند، دست به کمر گرفتند و آیات ابتدایی سوره عنکبوت را خواندند: «الم* أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَكُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ* وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِینَ؛ 🔸الف ، لام ، میم. رمزهایی میان اللَّه و رسول اوست * آیا مردم گمان کردند که آنان رها می شوند تا بگویند ایمان آوردیم و آنها ( به وسیله عمل ) آزمایش نخواهند شد؟!* بی تردید کسانی را که پیش از آنها بودند ( طبق سنّت جاریه خود به توجیه تکلیف ) آزمودیم پس بی تردید علم ازلی خداوند درباره کسانی که راست گفتند تحقق می یابد و درباره دروغگویان ( نیز ) تحقق می یابد ، و صدق راستگویان و کذب دروغگویان ظاهر می گردد.» (عنکبوت، ۳-۱) ۱۳۹۸/۰۱/۱۰ 🌐 @mesbahyazdi_ir
وَ أَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى (نجم، ۳۹) ترجمه: و اینکه برای انسان جز آنچه تلاش کرده چیزی نیست. 🕋 | بدون تلاش نمی‎شود! برای اين‌كه همه امور زندگی در چارچوب ارزش‌های اسلامی و با رعايت حلال و حرام باشد، انسان باید خیلی تلاش کند؛ مخصوصاً در زمينه مسائلی که مستلزم پذيرش مخاطرات بزرگی است. انسان‌های مومن باید آمادگي پذيرش چنين خطر هايی را داشته باشند. ۱۳۹۲/۰۴/۲۳ 🌐 @mesbahyazdi_ir
از ترس شکنجه، عقب نکشید! 🔹️بعضی از یاران امام خمینی قدس‎سره جانشان را در راه انقلاب دادند. آیت الله سعیدی رحمه‎الله از شاگردان امام قدس‎سره بود. [به خاطر مبارزات دوران نهضت] دستگیرش کردند. سال‎ها در زندان بود، آن قدر شکنجه‎اش دادند تا به شهادت رسید. 🔹️اگر می‎ترسید از این که شکنجه‎اش دهند، یا ضرری بر او وارد شود، یا تبعید شود، یا از درآمدش کم شود، هرگز این کار را انجام نمی‎داد. ۱۳۹۴/۱۱/۳۰ 🌐 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو دقیقه حواست را جمع کن! 🔺️ بیانات علامه مصباح(قدس سره) در موضوع نقشه های شیطان در تحریف فکر و گرایش آدمی و دورساختن او از رفتارهای سعادت بخش، ۱۳۹۵/۰۲/۲۹ 💠 @mesbahyazdi_ir
آبرویمان رفت، مگر چه گناهی کرده‌ایم! 🔺️حکایت محبان خطاکار و برخورد تربیتی امام رضا (علیه‌السلام) در بیان آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) 🌐 @mesbahyazdi_ir
آبرویمان رفت، مگر چه گناهی کرده‎ایم! پس از آنكه امام رضا علیه السلام به‌اجبار مأمون مقام ولایتعهدی را پذیرفتند،‌ روزی گروهی از شیعیان برای دیدار با امام خویش روانه خانه آن حضرت شدند و به دربان خانه ایشان گفتند: به حضرت بگو كه گروهی از شیعیان پدرتان، علی علیه السلام اجازه ورود می‌خواهند. امام علیه السلام می‌دانست كه آنان در ادعای خویش صادق نیستند و در بندگی خدا و انجام وظایف خویش كوتاهی می‌كنند. درنتیجه به ایشان اجازه ورود ندادند. آنها رفتند و تا دو ماه هر روز آمدند و رفتند، اما امام اجازه ورود ندادند. پس از دو ماه، آنها دل‌شكسته و افسرده و نگران به دربان گفتند: به امام بگو: چرا به ما كه شیعیان پدرتان، علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام هستیم، اجازه ورود نمی‌دهید؟ ...اكنون كه ما از راه دور آمده‌ایم و با این‌همه اصرار و پافشاری و رفت‌و‌آمد دوماهه، شما به ما اجازه دیدار نمی‌دهید، دشمنان، ما را سرزنش و تحقیر می‌كنند. ما نیز تحمل تحقیر و سرزنش دشمنان را نداریم و مجبوریم كه شهر و دیار خود را ترك كنیم و آواره شویم. وقتی امام این سخنان را شنیدند، اجازه دادند كه ایشان وارد شوند: پس از دو ماه رفت‌وآمد، امام برای اینكه آنها را كاملاً تنبیه كنند، نه به سلامشان پاسخ می‌دهند، نه اجازه می‌دهند كه بنشینند و آنان سر پا می‌ایستند. آنان كه سخت رنجیده‌خاطر و ناراحت شده‌اند می‌گویند: چرا این جفای بزرگ و تحقیر را درحق ما روا می‌دارید؟ ...آیا ما روی برگشتن به دیار خود را خواهیم داشت؟ ...حضرت فرمود:‌ «زیرا شما ادعا كردید كه شیعه امیر مؤمنان، علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام هستید. وای بر شما! شیعه امیر مؤمنان علیه السلام افرادی چون حسن و حسین علیهم السلام و ابوذر و سلمان و مقداد و عمار و محمد‌بن‌ابی‌بكرند كه با هیچ‌یك از فرمان‌های او مخالفت نكردند و همچنین هیچ‌كدام از منهیّات او را انجام ندادند». ...اگر به‌جای ادعای تشیع، می‌گفتید كه از وابستگان و دوستان آن حضرتید و دوستان آن حضرت را دوست و دشمنانش را دشمن می‌دارید، من ادعای شما را رد نمی‌كردم و می‌پذیرفتم... وقتی به اشتباه خود پی بردند، به امام گفتند: ای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله ، ما از پروردگار آمرزش می‌خواهیم و از گفته خود نزد او توبه می‌كنیم و همچنان‌كه مولایمان ما را آموخت می‌گوییم: ما دوستان شما و دوستان دوستان شما و دشمن دشمنان شماییم. پس‌ از آن حضرت رضا علیه السلام فرمود: «پس خوش ‌آمدید ای برادران و ای دوستان من، بالا بیایید، بالاتر بیایید». ‌آن‌قدر آنها را بالا برد تا به خود چسباند. سپس به دربان خویش فرمود: «چند بار این‎ها را از در خانه بازگرداندی؟» عرض كرد: شصت بار. فرمود: ‌«تو نیز شصت بار پی‌در‌پی از آنها دیدن كن و سلام مرا به آنها برسان...به وضع زندگی آنها و خانواده‌شان رسیدگی كن و خرج زندگی و خیرات و هدایا به آنها برسان و ناراحتی‌ها و مشكلاتشان را برطرف كن». البته امام علیه السلام در دیگر موارد، چنین رفتار و برخوردی با شیعیان نداشتند و این برخوردی استثنایی بوده است كه سرّی تربیتی دارد. حضرت می‌دانستند كه آن گروه از شیعیان در انجام تكالیف و واجبات دینی خود كوتاهی می‌كنند و در ادای حقوق برادران دینی خود سست‌اند...همچنین می‌دانستند كه آنان با موعظه و نصیحت پند نمی‌گیرند و كوتاهی‌های خود را جبران نمی‌كنند و وظایف و تكالیفشان را به‌جا نمی‌آورند. پس این روش تربیتی را برای تنبیه آنان برگزیدند. گاهی فردی بیمار می‌شود و با یك‌بار مراجعه به پزشك و عمل به نسخه او درمان می‌شود، اما گاهی بیماری چنان حاد و پیشرفته است كه بیمار ناچار می‌شود تا دو ماه درمان گردد... شاید اگر آنان روز سوم لب به سخن می‌گشودند و از برخورد امام شكوه می‌كردند...امام به آن برخورد تحقیرآمیز و هشداردهنده ادامه نمی‌دادند. اما با چنان وضعیتی‌ لازم بود آنان تا دو ماه اجازه حضور به محضر حضرت را نیابند و بدین‌وسیله آمادگی كافی را برای معالجه بیماری‌های روحی و جبران كوتاهی‌ها و گناهانشان بیابند. آنان پذیرفتند كه درقبال برادران دینی خود كوتاهی كرده‌اند و با توبه از رفتار گذشته خود، می‌كوشیدند ازآن‌پس در انجام وظایف خود و حقوق برادران دینی‌شان كوتاهی نكنند. همچنین دریافتند تا دستیابی به منزلت و مقام والای شیعه علی علیه السلام بودن بسیار فاصله دارند و آنها را نرسد كه چنان ادعای بزرگی داشته باشند. حضرت نیز با لطف و عنایتی كه سرانجام درحقشان روا داشتند، جایگاه والای محبت به اهل‌بیت علیهم السلام را یادآور شدند. مقامی كه موجب شد آن دوستان اهل‌بیت علیهم السلام، [فارغ از مقام بالای شیعه بودن،] كانون عنایت و توجه امام علیه السلام قرار گیرند و ایشان در پی رفع مشكلات و گرفتاری آنها و خانواده‌شان برآیند و آنان را كنار خود جای دهند و از ایشان دلجویی كنند. 🔺️ بیانات آیت الله مصباح در تاریخ ۱۳۸۷/۱۱/۰۲ 🌐 @mesbahyazdi_ir
🔰 همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشهٔ علامه محمد تقی مصباح یزدی «ره» ⏰ زمان برگزاری : 25 و 26 خرداد 1402 🕌 مکان برگزاری : قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره» 🌐 ihsam.iki.ac.ir ☎️ 02532113456 کانال همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی 🆔 @ihsam_ir 🌐 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓بالاخره اصرار بر دعا داشته باشیم یا خیر؟ ✅ پاسخ آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) کد رهگیری پرسش: 140200239 🪔 📱 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
❓بالاخره اصرار بر دعا داشته باشیم یا خیر؟ ✅ پاسخ آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) کد رهگیری پرسش: 140
❓️پرسش بعضی می‎گویند در دعا اصرار داشته باشید.برخی می‎گویند نه، از خدا چیزی را به زور، نخواهید! ممکن است به ضرر شما باشد.بالاخره اصرار بر دعا داشته باشیم یا خیر؟ ✅️پاسخ 🔸️اولا، می‌توانید بر دعاهایی اصرار کنید که یقین دارید نزد خدای متعالی، مطلوب است؛ مانند توفیق عبادت و حسن عاقبت. 🔸️ثانیا، بر دعاهای دنیوی نیز می‎توانید اصرار کنید [ولی آن را] مشروط بر این که، موافق مصلحتم باشد، [از خدا بخواهید.] ⬅️ پیشنهاد مطالعه «پرسش از حکیم» از آثار علامه مصباح: - برای فهم بهتر فلسفه دعا، به کتاب پند جاوید، جلد اول، درس 19(تاخیر در اجابت دعا، اصرار در دعا) مراجعه فرمایید. - همچنین صوت مطلب بالا را، در آدرس زیر گوش کنید: سایت «mesbahyazdi.ir»، آثار گفتاری، درس‎ها، مجموعه درس اخلاق «پند جاوید»، جلسه ۱۹: دعا. لینک صوت مربوط به جلسه ✅️کد پرسش: 140200239 🪔 🌐 @mesbahyazdi_ir
💠 یقین داشته باشید که سرمایه اصلی ما، ایمان است، عامل مقاومت ما ایمان است ۱۳۸۴/۰۸/۲۵ 🌐 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 | اهل آخرت، نیمه پر لیوان را می‌بینند! 🔺️قسمت صد و نهم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 📱 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
📺 #ببینید | اهل آخرت، نیمه پر لیوان را می‌بینند! 🔺️قسمت صد و نهم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت
اهل آخرت، نیمه پر لیوان را می بینند! 🔸️«اعینهم باکیه و قلوبهم ذاکره»؛ می فرماید: [اهل آخرت] یکی از اوصاف دیگرشان این است که چشمانشان گریان و دل هایشان یاد خدا است. دنباله اش تعبیر دیگری می آید که: هیچ چیز آن ها را از یاد خدا غافل نمی کند. 🔸️حالا، آدم های خوب و مومن هم وقت نماز یاد خدا می کنند و ان شاء الله حضور قلبشان هم در همه نماز محفوظ هست، خب این طبیعی است که در چنین زمانی یاد خدا باشند. یا قرآن می خوانند، مجلس روضه و ذکر مصیبت سیدالشهدا سلام الله علیه می روند و یاد خدا و اولیاء خدا هستند، خب [در چنین شرایطی یاد خدا،] طبیعی است. 🔸️اما یک موقعیت هایی هست که طبیعتا آدم غافل می شود. [مثلا اگر] آدمی درد شدیدی پیدا کند، دیگر توجه به هیچ چیز برایش نمی ماند. یا گاهی شادی ای برای آدمی پیدا می شود که حالت مستانه ای پیدا می کند و همه چیز را فراموش می کند. 🔸️اما خدا بنده هایی دارد که در هیچ حالی از خدا غافل نمی شوند. اگر مصیبتی پیش بیاید، از خدا می خواهند این فشار و سختی رفع شود. اگر شادی ای نصیبشان شود، خدا را شکر می کنند که آن نعمت را به آنها داده است. 🔸️[اهل آخرت،] اگر گرفتاری ای داشته باشند، از خدا کمک می خواهند تا بتوانند آن گرفتاری را حل کنند. همین که نعمتی به آن ها میرسد، هنوز از آن استفاده نکرده اند، اول حمد خدا می کنند. 🔸️اهل آخرت دائما خوبی ها را می بینند. از همه چیز، هم از زندگی خودشان و دیگران، راضی اند، هم شاکر نعمت های خدا هستند. 🔸️یک گروه از انسان ها، این چنین هستند. یک دسته هم، آن هایی هستند که هزار نوع نعمت سرشان می ریزد، ولی اگر یک گوشه اش عیب داشته باشد، داد و فریاد می کنند که این چه وضعی است؟! [مثلا] همسرشان، بیچاره از صبح تا شب، زحمت کشیده، مهمان داشته، چند نوع غذا پخته، حالا اتفاقا یک غذایش سوخته یا شور شده، داد و فریاد می کنند. 🔸️اهل دنیا این چنین هستند. همیشه آن قسمت خالی لیوان را می بینند. دائم نق می زنند. کم بود ها را می بینند. 🔸️عیب جویی دیگران را می کنند. اهل آخرت می گردند عیب خودشان را پیدا کنند، اما اهل دنیا می گردند که از هر کسی یک عیبی پیدا کنند و نگه دارند که یک روز به رخ او بکشند. اشاره شده در جلسه چهل‌وهفتم از سلسله جلسات محبت خدا در تاریخ ۱۳۹۳/۰۴/۳۱ (کلیپ۱۰۹) لینک صوت جلسه لینک متن کامل جلسه 💠 @mesbahyazdi_ir