eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31.6هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
146 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
یک خواسته تهِ‎دلی 🔸️با اينكه خودم لياقتش را ندارم، اما ايمان دارم حتی اگر تَهِ‏دلى هم با امام زمان عجل‎الله‎تعالی‎فرجه حرف بزنيد و به زبان نياوريد، او مى‏فهمد. آنقدر خدا به او قدرت داده، همين جا كه شما مى‏گوييد، هم مى‏فهمد، هم جوابتان را مى‏دهد و ورق عوض مى‏شود. اگر خداى ناكرده تا اینجا، تاريكيهايى در زندگى بوده، با همین [تصمیم بر نوکری] از همين جا عوض می شود. ۱۳۷۵/۱۰/۰۵ 🌸 ۴۱ 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | حال مناجات کننده وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ مُسْتَكيناً لَكَ مُتَضَرِّعاً اِلَيْكَ راجياً لِما ثَوابى لَدَيْك؛ و ايستاده‌ام روبه‌روى تو در حالى كه مسكين تو و متضرع به سوى تو و اميدوار به ثوابى كه نزد تو است مى‌باشم. 🔸️ در پيشگاه الاهى كه قادر مطلق است و ما هيچ طلبى از او نداريم بلكه گناه هم انجام داده‌ايم، بايد با گريه و زارى خواسته‌هاى خودمان را مطرح نماييم و اميد به پاداش و ثواب الاهى داشته باشيم. بنابراين مناجات‌كننده با اين دعا به دو حيثيت وجودى خويش اشاره مى‌كند: ۱- در موقعيتى هستم كه از دشمنان فرار كردم؛ ۲- اكنون در اين‌جا با حال تضرّع و بى‌اعتمادى كامل به خويشتن، ايستاده‌ام. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۲۹ و ۳۰ ۵ 💻 @mesbahyazdi_ir
قُل یا أيّهَا ٱلكَفِرُونَ*لَا أَعُبد مَا تَعبُدُونَ*وَ لَا أَنتُم عابِدُونَ مَا أَعبُدُ* وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّم*وَ لَا أَنتُم عَابِدُونَ مَا أَعبُدُ*لَكُم دِينُكُم وَلِيَ دِينِ (کافرون ۱-۶) ترجمه: «بگو: اى كافران (اى مشركان و بت پرستان مكه)، آنچه را كه شما مى پرستيد هرگز من نمى پرستم، و نه هرگز شما پرستندۀ آن هستيد كه من مى پرستم، و نه هرگز من پرستنده آنم كه شما مى پرستيد، و نه هرگز شما پرستنده آن هستيد كه من مى پرستم، دين شما از آن خودتان، و دين من از آن من (فعلا متاركۀ برخورد و جنگ است تا آن گاه كه حكم جهاد نازل شود).» 🕋 | دین؛ قابل مصالحه نیست! 🔹️خداوند در این سوره به پیغمبر دستور مى‌دهد که با صراحت به آن‌ها بگوید: دین چیزى نیست که ما با شما درباره آن مصالحه کنیم و مثلاً قرار بگذاریم که یک روز بت‌هاى شما را بپرستیم و یک روز شما خداى ما را بپرستید. مسائل اصولى، سروکار با سرنوشت واقعىِ انسان‌ها و کمال حقیقیشان دارد و به هیچ وجه نباید قربانىِ سهل‌انگارى و انعطاف‌پذیرى و اجمال‌گویى شود. البته در دیگر موارد جزئى، گاهى ممکن است مصالحى ایجاب کند که سخن صریح نگوییم و اظهارات، همراه با نوعى مجامله و انعطاف باشد. 📚 اخلاق در قرآن، جلد۳، صفحه۳۲۶ 📱 @mesbahyazdi_ir
📸 | دعای عاشقانه الهي اِنْ حَرَمْتَني فَمَن ذَا الَّذي يَرْزُقُني وَ اِنْ خَذَلْتَني فَمَنْ ذا الَّذي يَنْصُرُني؛ خداوندا، اگر تو مرا محروم سازى، پس چه كسى مرا روزى مى‌دهد و اگر تو مرا رها كنى پس چه كسى مرا يارى مى‌كند؟ 🔸️زبان گفت وگو در موارد و مقامات مختلف فرق مى‌كند. گاهى با زبان عذرخواهى با يك دوست صميمى سخن مى‌گوييم و فقط دنبال بهانه‌اى مى‌گرديم تا طرف مقابل با لطف و محبّت خود از خطا و اشتباه ما صرف‌نظر كند.اين زبان برهان و استدلال و جدل نيست بلكه مقام معاشقه است. زبان دلال است نه جدال. 📚 کتاب شکوه نجوا ، صفحه ۳۹ و ۴ ۶ 💻 @mesbahyazdi_ir
اگر گناه بود چه خاکی بر سر کنم؟! 🔸️[آدمی خطا کند و] چند دقیقه بعد به سادگی بگوید این کاری که کردم گناه نبود؟! اگر گناه بود آن وقت چه خاکی بر سرم کنم؟ تا زود است توبه و استغفار کنم که خدایا قول می‌دهم دیگر انجام ندهم، غلط کردم! 🔸️[اگر چنین بگوییم] به ملائکه دستور می‎دهد که اگر نوشته اند پاک کنند اگر هم هنوز ننوشتند ننویسند. این حد لازم محاسبه‌ای است که هر مؤمنی باید داشته باشد. اگر این محاسبه نباشد باید در ایمان خودش شک کند. ۱۳۹۰/۰۷/۱۷ 📱 @mesbahyazdi_ir
صلوات، نمادِ حب و بغض 🔸️خدای متعال برای رسالت پیغمبر صلی‎الله‎علیه‎وآله مزدی قرار داد. اگر مزدش را بدهید، بارتان سبک می‌شود. مزدش چیست؟ «الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى؛ دوست داشتنِ نزدیکانم[=اهل بیتم]»(شوری، ۲۳) طبعاً این مودّت با بغض دشمنان ایشان همراه خواهد بود. تولّی و تبرّی توأمان است. صلوات، نشانه این [تولی و تبری] است. اجر رسالت، عشق به اهل‌بیت علیهم‎السلام است و هر چه محبت به ایشان بیشتر باشد، بهتر می‎توان از عهده شکر نعمت رسالت برآمد. ۱۳۸۷/۱۲/۲۲ 📱 @mesbahyazdi_ir
25.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | حیا داشتن خوب است یا بد؟ 🔺️قسمت صد و دوم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 📱 @mesbahyazdi_ir
💠حیا داشتن خوب است یا بد؟ «یَا أَحْمَدُ! إِنَّ‏ أَهْلَ‏ الْخَیْرِ وَ أَهْلَ الْآخِرَةِ رَقِیقَةٌ وُجُوهُهُمْ كَثِیرٌ حَیَاؤُهُمْ؛ اى احمد! همانا اهل خیر واهل آخرت مردمانى كمرو و پر شرم هستند.» 🔸️اصلا حیاء یعنی چه؟ چگونه حیاء پیدا می‎شود؟ حیا چه حالتی است؟ در این زمان ما، در فرهنگ جهانی، که ما هم متاثر از آن هستیم؛ در مسئله حیا نظر‎های مختلفی وجود دارد. روانشناسان [حیا را] مذمت می‎کنند [و می گویند] اصلا خوب نیست آدم خجالتی باشد. این تربیتی قدیمی است که بچه‎هایشان را خجالتی بار می‎آوردند. [در تحلیل حیا باید بگوییم،] یک حالتی و احساسی انفعالی است که در آدمی پیدا می‎شود و مبتنی بر مقدمات و پایه‎هایی است. اولین پایه‎اش این است که آدم خودش را دوست می‎دارد و بر این اساس برای خودش احترامی قائل هست. دوم پایه‎اش این است که آدمیزاد چیز‎هایی را زشت، بد، نقص و عیب می‎داند، حالا اگر اتفاقا یک جا عیبش ظاهر شد یا یک رفتار [بدی] از او سر زد، حالتی انفعالی پیدا می‎کند که اسمش شرم است. برای این که مبتلا به چنین حالتی (شرم) نشود، پیشگیری و مواظبت می‎کند تا عیبش ظاهر نشود و اگر ظاهر شد سعی می‎کند عذر خواهی کرده و بعد هم عیبش را برطرف کند که دیگر ادامه پیدا نکند. این حالتی که آن مقدمات و این لوازم را دارد، اسمش حیا است. 🔹️خب حالا این (حیا) خوب است یا بد؟ تا آن‎‌جا که احساس می‎کند نقصی دارد، این احساس خوبی است، اگر نداند که در صدد رفعش بر نمی‎آید. دلش می‎خواهد دیگران از عیب او آگاه نباشند، بی احترامی به او نشود، نزد مردم سبک نشود، این هم عیب نیست، این هم از فطریات انسان است؛ آدمی دلش می‎خواهد عزیز باشد، دیگران به او احترام بگذارند. 🔸️اما این که تنبلی می‎کند بپرسد که چگونه این عیب را برطرف کند، این دیگر اسمش خجالت نیست، این تنبلی است، این بی عرضگی است. این‎هایی که امروزه در روانشناسی مذمت می‎کنند، مربوط به این خصلت است. این‎ها را قاطی می کنند(جابجا گرفته اند)، که آدم‎های خجالتی از خودشان دفاع نمی‎کنند، پس خجالت کشیدن و حیا بد است، نه حیا بد نیست شما باید این حیا را تقویت کنید [ولی] به شخص یاد بدهید که چطور از خودش دفاع کند، چطور آن عیب را از خودش رفع کند. اصلا حکمت این که خدا این احساس را در انسان قرار داده، برای این است که در صدد بر طرف کردنش بر آید. اشاره شده در جلسه چهل‌وچهارم از سلسله جلسات محبت خدا در تاریخ ۱۳۹۳/۰۴/۲۸ (کلیپ ۱۰۲) لینک صوت جلسه لینک متن کامل جلسه 📱 @mesbahyazdi_ir
به خاطر این شعر، آمرزیده می شود 🔸️خدا پروین اعتصامی را رحمت کند. داستان موسی را خیلی قشنگ گفته است. من معتقدم خدا بخاطر همین [شعر] او را می¬آمرزد-خود این داستان هم واقعاً جای تأمل و عبرت دارد-. ایشان با توجه به عکسی که از او باقی است، پیداست که قاعدتاً از متجددین آن عصر بوده است؛ تحصیلات فرانسه و... چنین کسی این شعر[های پر معنی] را سروده است. [خیلی از اشعارِ] کتابش، مطالب اخلاقی، دینی و توحیدی است. ۱۳۹۴/۱۲/۲۸ 🗓 به مناسبت ۲۵ اسفند ماه، روز بزرگداشت پروین اعتصامی 📱 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
به خاطر این شعر، آمرزیده می شود 🔸️خدا پروین اعتصامی را رحمت کند. داستان موسی را خیلی قشنگ گفته اس
مرحوم پروین اعتصامی.pdf
14.47M
📎 | بیانات آیت‌الله مصباح در مورد مرحوم پروین اعتصامی به همراه شعر کامل «لطف حق» درباره داستان حضرت موسی 📱 @mesbahyazdi_ir
پشیمانی شرطِ استغفار حقیقی 🔸️استغفار اولش این است که آدم فکر کند که من کار بدی کردم، عمرم را بر باد دادم. نه تنها سودی از این سرمایه نبردم، برای خودم آتش جهنم را هم خریدم. در این باره خوب فکر کند تا خوب پشیمان بشود. اگر آدم واقعا فکر کرد و پشیمان شد، خدای متعال وعده داده که گناهش را بیامرزد. اگر پشیمانی واقعی باشد همراهش این است که دیگر این کار را مرتکب نمی‌شود. ۱۳۹۴/۰۴/۱۸ 📱 @mesbahyazdi_ir