eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
135 ویدیو
231 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
yedgaresmat.pdf
3.44M
📚کتاب: «یادگار عصمت» 📌مولف: «صفر فلاحی» 🔰معرفی کتاب: مولف ارجمند در این کتاب به زندگی و شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها و برخی فضایل و کرامت این بانوی بزرگوار پرداخته و به‌ گوشه هایی از زندگی ایشان در مدینه اشاره می کند. در آخر هم به دلایل هجرت علویان و بویژه حضرت معصومه به ايران و تاریخچه ای از هجرت بانوان با ایمان می پردازد. 🆔@meshkatehedayat
❌تحریف تشویق عایشه به قتل عثمان❌ ✳️ در جریان قتل عثمان احادیثی در کتب اهل تسنن نقل شده است. از جمله این احادیث، حدیثی است که در کتاب «الطبقات الکبری» تالیف ابن سعد، صفحه ۲۰۶ با این مضمون نقل شده است: «قَالَ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ قَالَ: حَدَّثَنِي رَبِيعَةُ بْنُ عُثْمَانَ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ أَبِي سُلَيْمَانَ، عَنِ ابْنِ أَبِي مُلَيْكَةَ قَالَ: " جَاءَ يَعْلَى بْنُ أُمَيَّةَ إِلَى عَائِشَةَ فَقَالَ: قَدْ قُتِلَ خَلِيفَتُكِ 👈الَّذِي كُنْتِ تُحَرِّضِينَ عَلَى قَتْلِهِ👉. قَالَتْ: بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ مِمَّنْ قَتَلَهُ " 👈قَالَ: الْآنَ👉 ثُمَّ قَالَ: أَظْهِرِي الْبَرَاءَةَ مِمَّنْ قَتَلَهُ، فَخَرَجَتْ إِلَى الْمَسْجِدِ فَجَعَلَتْ تَبَرَّأُ مِمَّنْ قَتَلَ عُثْمَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ» 📌ترجمه: «ابن ابی ملیکه گفت: یعلی بن امیه نزد عایشه رفت و گفت: «خلیفه ات 👈که تحریک به کشتنش می کردی👉، کشته شد.» عایشه گفت: «بیزاری می جویم از کسی که او را کشت.» 👈یعلی گفت: «الان؟»👉 سپس گفت: «بیزاری ات را آشکار کن.» عایشه به سمت مسجد رفت و از کسی که عثمان را کشت، بیزاری جست.» ✳️ در این حدیث نکاتی وجود دارد که به دو نمونه از آن اشاره می نماییم. نکته اول، جمله یعلی بن امیه خطاب به عایشه است با این مضمون که شخص عایشه مردم را به کشتن عثمان تحریک و تشویق نمود. نکته دوم نیز آنجاست که یعلی بن امیه با گفتن «الان» به عایشه فهماند که پس از آن که مردم را تشویق به کشتن عثمان کرد، بیزاری اش از قاتلان عثمان چه سودی دارد؟ به تعبیر عامیانه تر، یعلی خواست ضرب المثل نوش دارو پس از مرگ سهراب را به عایشه گوشزد کند! ✂️این اتفاق در کتاب تاریخ دمشق تالیف ابن عساکر، جلد ۷۴، صفحه ۱۸۹ از قول ابن سعد و با سند او تحریف شده و اینگونه نقل گردیده است : «وقال ابن سعد: أخبرنا محمّد بن عمر بسنده ... وجاء يعلى بن أمية إلى عائشة، فقال: قد قتل خليفتك.(‼️) قالت: برئت إلى الله ممن قتله، (‼️) فقال: أظهري البراءة ممن قتله. فخرجت إلى المسجد، فجعلت تتبرّأ ممن قتل عثمان.» 🔹با دقت در متن کتاب «تاریخ دمشق» می بینیم که دو موضع حساس موجود در این حدیث که یعلی بن امیه عایشه را عامل تحریک مردم نسبت به کشتن عثمان دانسته، و برائتش از قاتلان عثمان را بیهوده دانسته بود، از متن حدیث حذف شده است. 🆔@meshkatehedayat
❌ اهل تسنن هوشیار باشید(۲)❌ 🔹از جمله افراطی گرایی های وهابیت در مسائل اعتقادی در رابطه با استغاثه (طلب کمک) به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بعد از حیات ایشان می باشد. تا حدی که انجام دادن چنین عملی را «شرک اکبر» دانسته اند. مثلا در سوالی از «صالح بن عبد العزیز آل الشیخ» که از عالمان بزرگ وهابی بوده پرسیده شده است، اگر کسی از پیامبر در خواست و طلبی نماید، آیا چنین عملی شرک است؟ او در جواب می نویسد: این عمل شرک اکبر است. 📚(شرح العقیدة الطحاویة،ج۲، ص۱۰۲۹) 🔰در حالیکه «إبن أبی شیبة» از محدثان بزرگ اهل تسنن روایتی را در رابطه با استغاثه نمودن به پیامبر اکرم که توسط یکی از مسلمانان در زمان خلافت عمر بن خطاب انجام گرفته است را نقل می کند. روایت به شرح ذیل آمده است: «مالک الدار که خزانه دار طعام بیت المال در زمان عمر بن خطاب بود، می گوید: در زمان عمر مردم دچار قحطی شدند، پس مردی به نزد قبر پیامبر آمد و گفت: ای پیامبر! برای امتت طلب باران بکن، زیرا از شدت قحطی و کم آبی هلاک می شوند، پس پیامبر به خواب این شخص آمده و به او فرمود: به نزد عمر برو و سلام من را به او برسان، و به او خبر بده که بزودی برایتان باران خواهد بارید، و به او بگو: «زیرکی بخرج دهد! زیرکی!». پس آن شخص به نزد عمر رفته و ماجرا را برای او تعریف نمود، عمر نیز به گریه افتاده و گفت: پروردگارا! آنچه از دستم بر بیاید انجام می دهم، مگر اینکه از حد توانم خارج باشد.» 📚(المصنف، ج۱۱، ص۱۱۸) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #استغاثه #وهابیت ❌ اهل تسنن هوشیار باشید(۲)❌ 🔹از جمله افراطی گرایی های وهابیت در
❓سوال❓ 👈در طول تاریخ علمای متعددی از اهل تسنن این روایت را در کتاب هایشان نقل نموده اند، در حالیکه کوچکترین اشکالی به متن این حدیث نگرفته و مضامین آن را شرک آمیز نشمردند. جالب اینجاست هنگامیکه علمای اهل تسنن همچون: «ابن کثیر»، «ابن حجر عسقلانی»، «سمهودی»، «ابن حجر هیتمی» و... به تصحیح سند این حدیث پرداخته اند، همانند دیگر علما چنین روایتی را شرک آمیز ندانسته‌اند. 👈مفهومی که از کلام وهابیت برداشت می شود آنست که علمای اهل تسنن در قرون متمادی معنای شرک اکبر را نفهمیده اند، ولی در مقابل فقط وهابیت تازه به دوران رسیده معنای شرک اکبر را دانسته اند. 👈اهل تسنن هوشیار باشید که وهابیت حتی به علمای شما هم رحم نکرده و به آنان اتهام شرک می زند. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
❓سوال❓ 👈در طول تاریخ علمای متعددی از اهل تسنن این روایت را در کتاب هایشان نقل نموده اند، در حالیکه
روایت مالک الدار.zip
2.82M
🔺اسکن کتاب ها 👈نظرات علمای اهل تسنن در رابطه با روایت «مالک الدار» 🔰فایل Zip 👈لینک روایات توسل و استغاثه در منابع شیعه https://eitaa.com/meshkatehedayat/1117 🆔 @meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺اهل تسنن شبهه می کنند اگر حضرت علی علیه السلام خلافت را حق خود می دانست، پس چرا در خطبه ۹۲ نهج البلاغه خلافت را از خود سلب کرده و می گوید: «دَعُونِي وَ الْتَمِسُوا غَيْرِي» یعنی مرا رها کنید و شخصی دیگری را انتخاب کنید؟ 👈به این شبهه چگونه باید پاسخ دهیم؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #نهج_البلاغه #خلافت ✍شبهه: 🔺اهل تسنن شبهه می کنند اگر حضرت علی علیه السلام خلافت را حق خود م
🔴پاسخ:(قسمت اول) ✅ در ابتدا باید به این نکته ی مهم اشاره نماییم که حضرت علی علیه السلام خلافت و حکومت را حق مسلم خودشان می دانستند. و جای هیچ شک و تردیدی در این مسأله وجود ندارد. ولی متاسفانه شبهه کنندگان همانند همیشه بصورت گزینشی عمل کرده و فقط به قسمتی از کلام حضرت علی علیه السلام پرداختند. کافی بود در این زمینه به همان نهج البلاغه رجوع کرده تا مشاهده کنند که در این کتاب بارها از لسان مبارک حضرت علی علیه السلام به بحث خلافت و امامتشان اشاره شده است. برای نمونه به دو مورد اشاره می نماییم: 1⃣ حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «عترت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم جايگاه اسرار خداوندى و پناهگاه فرمان الهى و مخزن علم خدا و مرجع احكام اسلامى هستند... كسى را با خاندان رسالت نمی شود مقايسه كرد... اهل بیت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم أساس دين، و ستون‏هاى استوار يقين می باشند... زيرا ويژگى‏هاى حقّ ولايت و وصیت پیامبر و میراثش به آنها اختصاص دارد.» 📚(نهج البلاغه، خطبه۲) 2⃣ امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ای دیگر فرمودند: «به خدا سوگند از هنگام رحلت پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم تا هم اکنون از حق خویشتن محروم مانده‌ام، و دیگران را بر من مقدم داشته‌اند». 📚(نهج‌ البلاغه، خطبه۶) 👈در نتیجه با توجه به این دو روایت و بسیاری از روایت های دیگر امام علی علیه السلام همواره خلافت را حق خود می دانستند. 🔺 ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #نهج_البلاغه #خلافت 🔴پاسخ:(قسمت اول) ✅ در ابتدا باید به این نکته ی مهم اشاره نماییم که
🔴 پاسخ: (قسمت دوم) ✅ با توجه به مطالب گفته شده در پست قبلی، به توضیح و شرح این خطبه می پردازیم. امام علی علیه السلام در این خطبه می فرمایند: «دَعُونِي‏ وَ الْتَمِسُوا غَيْرِي‏» یعنی «رهايم كنيد و غير مرا بخواهيد». باید ببینیم حضرت علی علیه السلام به چه علتی به مردم فرمودند که سراغ شخص دیگری بروند؟ آیا حضرت خودشان را لایق و شایسته خلافت نمی دیدند؟ در حالیکه در پست گذشته ثابت نمودیم حضرت خلافت را همواره حق مسلم خود می دانستند. بلکه امام علی علیه السلام در ادامه کلامشان علت آن را اینچنین بیان می کنند: 🔸«ما با حادثه‏ اى روبرو هستيم كه چهره‏ های مختلف و جهات گوناگون دارد، كه دلها بر آن استوار، و عقلها بر آن ثابت نمی ماند. چهره ی افق حقیقت را ابرهای تیره ی فساد گرفته، و راه مستقيم ناشناس مانده است. آگاه باشید اگر بخواهم حاکم شوم طبق آنچه خود می دانم با شما رفتار می کنم و به سخن این و آن و سرزنش سرزنش کنندگان گوش نخواهم داد». 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #نهج_البلاغه #خلافت 🔴 پاسخ: (قسمت دوم) ✅ با توجه به مطالب گفته شده در پست قبلی، به توضی
حضرت در این قسمت از کلامشان به چهار نکته اشاره نمودند: 1⃣ وجود مشکلات متعدد در آینده 2⃣ عدم صبر و استقامت مردم در برابر مشکلات 3⃣ انحراف جامعه از مسیر حق 4⃣ حکومت باید بر اساس رأی و نظر حضرت علی علیه السلام اداره شود. 🔰بنابراین امام علی علیه السلام بصورت مطلق درخواست مردم را رد نکردند. بلکه فرمودند اگر من حکومت را بدست بیاورم بنابر شیوه و روش خود حکومت می کنم. ولی اگر بخواهید همانند گذشتگان و آن طور که شما دوست دارید حکومت نمایم، در این زمان اگر حاکم نباشم برای شما مردم بهتر خواهد بود. 👈این کلام حضرت بدین خاطر بود که جامعه در زمان حکومت حکام قبلی، دچار بدعت ها و کج روی ها و انحرافات فراوانی شده بود. (به یک نمونه در اسکن به همراه ترجمه متن مراجعه نمایید) 🆔@meshkatehedayat