eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
796 ویدیو
292 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد و بررسی نظریه فرگشت توسط حجت الاسلام دکتر سربخشی عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی ☝️☝️☝️☝️☝️
هدایت شده از انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
🆔 @hatif_ir www.hatif.ir 💰قیمت : 12000 تومان صفحه 152
هدایت شده از انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
✅ باور به خدا ✍️ نویسنده: جرج ماوردس 🔁 مترجم: جناب آقای رضا صادقی 📚 این کتاب مهم ترین اثر پرفسور جرج ماوردس استاد خداباور فلسفه دانشگاه میشیگان است که به رغم حجم اندک، حاوی نکته بینی ها و آرای جالبی است که دوستداران مباحث معرفت شناسی بی نیاز از مطالعه آن نیستند. 📌 در فصل اول بحث معرفت شناسی دینی بیان گردیده است. 📌 درفصل دوم برهان های وجود خدا و پاسخ به سئوالات آن مطرح شده است. 📌 فصل سوم از تلاش دیگری جهت پاسخ به پرسش های معرفت شناختی براساس تجربه و وحی بحث می کند. 📌 فصل چهارم به ابعاد مختلف مسأله "شر" که اغلب به صورت برهانی بر ضد عقائد دینی بسط یافته، می پردازد . 📌 فصل پنجم مطالب اصلی کتاب و مهم ترین دستاوردهای معرفت شناسی دینی را بیان می کند. 🆔@hatif_ir
شاکرنژاد .دانشگاه قم-2.mp3
14.74M
💠 نشست علمی «مسأله شناسی و موضوع شناسی معنویت های نوظهور» از سوی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار شد. 🔶در این نشست، دکتر احمد شاکرنژاد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین این موضوع پرداختند. 🔷این نشست روز سه شنبه 26 آذر ساعت 12:30 در دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار گردید. 🌐https://eitaa.com/isca_seda/402
1398-9-30-Shobahat-OstadJafari.mp3
12.69M
نقد نظریه معنویت مدرن آقای مصطفی ملکیان موضوع این جلسه : آیا دین آرامش بخش است یا آرامش زدا؟ حجت الاسلام دکتر جعفری عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی ره
هدایت شده از مهدی یارمحمدی
✅طلاب محترم با کانال بدان ایدک الله همراه باشید 🖌ترسیم بایستگی های طلبگی در دو ساحت علمی و تهذیبی با تاکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری 🔗https://eitaa.com/bedan_ayyadakallah 🌷🌷🌷 ✅با ارسال این پیام در کانال ها و گروه ها در ترویج نگرش مقام معظم رهبری نسبت به طلبه بایسته و حوزه مطلوب یاری گر باشید و در ثواب این حسنه شریک شوید. 🌷🌷🌷
هدایت شده از احمد فربهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتظار رهبری از علما، فضلا و خواص جامعه آن است که صرفا منتظر اقدام و موضع‌گیری رهبری نباشند، بلکه رسالت خودشان را به‌موقع انجام دهند، چون اقدامِ رهبری در برخی مسائل، نتیجه‌ی خوبی به دنبال ندارد. یک نکته؛ گاه اقدام و موضع‌گیریِ به‌موقعِ خواص، زمینه را برای برخی اقداماتِ رهبری نیز فراهم می‌کند. یک تذکر؛ گاه رفتار برخی از جریان‌های انقلابی، بر خلاف منطق رفتار رهبری و یا سیاست‌های کلی نظام است، روشن‌است مراد از آتش به‌اختیاربودن، شکستن این امور نیست. https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از مهدی عبداللهی
💐🎗بسم الله‌ الرحمن الرحیم🎗💐 🔰 و (1) محمد مجتهد شبستری از جمله روشنفکرانی است که دیدگاههایی چالشی در خصوص دین مطرح کرده و این دیدگاهها در دو دهه اخیر محل بحث و بررسی بوده است. یکی از دیدگاههای بنیادی وی انکار نزول ادیان آسمانی از جمله اسلام از سوی خداوند متعال است. وی در مقاله است؟» که نخستین بار در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۹۳ منتشر کرد، به صراحت اعلام کرد که دین اسلام یا هیچ دین دیگری از سوی خدا نازل نشده است. با این مدعا، مانع سترگ دین ثابت و تغییرناپذیر الهی کنار گذاشته شده، راه برای پذیرش همه امور عرفی و فرآورده های انسانی باز می شود. شبستری در این مقاله می نویسد: در جهان اسلام این قبیل پیشنهادها [یعنی به رسمیت شناختن اعلامیۀ جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸] همیشه با این پرسش روبرو شده که اگر دین اسلام حاوی نظام‌های ثابت و ابدی نیست پس چرا این دین از سوی خدا نازل شده است؟ دین خداوند که قابل کم و زیاد کردن نیست. تا فقیهان مجاز باشند التزام به عصری را از مقتَضیات مسلمان زیستن اعلام کنند؟ دین اسلام از سوی خدا آمده، اما حقوق بشر عصری «برساختۀ» انسان‌های قرن بیستم است، چگونه می توان یک برساختۀ انسانی را به پیام آسمانی دین اسلام اضافه کرد؟! این پرسش که بسیار مهم است، یک مبنای مشهور ولی ناصواب دارد. آن مبنا این است که و آنچه از سوی خدا آمده قابل اصلاح و تجدیدنظر نیست. صاحب این قلم می‌خواهد بداند این مبنا که بسیار به آن استناد می‌شود و در گذشته و در عصر حاضر مایۀ مشکلات و گرفتاری‌های فراوان در کشورهای اسلامی گشته، از کجا پیدا شده است و چقدر اعتبار دارد؟ این مبنا نه تنها در قرآن مجید نیامده بلکه آنچه از قرآن به دست می‌آید خلاف این مبنا است. برای روشن کردن این منظور معنای واژۀ دین در قرآن را بررسی می‌کنم. طبق آن شمارش که محمد فؤاد عبدالباقی در کتاب المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم آورده در ۹۰ آیه قرآن واژۀ «دین» وجود دارد. در این آیات تعبیرات زیر از دین بکار رفته است: «دین حق» (در مقابل دین باطل)، «روز دین» (روز قیامت)، «دینی که فقط برای خداوند است»، «دینی که خداوند به آن راضی شده»، «دینی که خداوند آن را برگزیده»، «دین اکراه بردار نیست»، «دینِ مقبول نزد خدا»، «دین خداوند»، «طعن در دین»، «دین باید فقط برای خدا باشد»، «برادری دینی»، «یاری کردن دیگران در کار دین»، «دین قیّم»، «تفقّه در دین»، «دین فطرت»، «دینِ تسلیم شدن در برابر خدا»، «دین مَلِک»، «خداوند در دین حَرج قرار نداده است»، «اقامه دین»، «قتال برای دین»، «تشریع دین»، «توصیه خداوند به دین»، «تکذیب دین»، «تکذیب روز دین»، «پسندیده‌ترین دین»، «برگرداندن از دین»، «تبعیت از دین»، «غلو در دین»، «اکمالِ دین»، «به سخره گرفتن دین»، «مبدّل کردن دین»، «دین مشرکان و دین محمد (ص)»، «از دین برگشتن» (ارتداد)، «فریب خوردن در دین»، «دین خود را بازیچه کردن». در کنار این تعبیرات که پاره‌ای از آنها بیش از یکبار درقرآن آمده در ۸ آیه از آیات قرآن از انسان‌ها خواسته شده دین را برای خدا خالص گردانند (مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ). ⛔️ «در قرآن حتی یک آیه وجود ندارد که بگوید دین اسلام یا هر دین دیگر از سوی خدا نازل شده است.» ⛔️ واژۀ دین در قرآن به آن واقعیت پایدار در عالم انسان‌ها اشاره می‌کند که همیشه به نام دین قابل اشاره و منشأ اثر بوده است و نه به واقعیتی که از عالم غیب به سوی انسان‌ها می‌آید. این واقعیت، راه و روشی است که انسان‌ها در ارتباط با خداوند یکتا و بی‌همتا یا در ارتباط با خدایان آن را بر می‌ساخته اند و در اعتقاد و عمل به آن ملتزم می‌شده‌اند. البته این برساخته بودن هیچ ربطی به موهوم بودن یا باطل بودن ندارد. علم، فلسفه و هنر هم برساخته‌های انسانی اند اما نه موهوم اند و نه باطل، بلکه واقعی و ارزشمند اند. آنچه گویندۀ قرآن از مخاطبان خود می‌خواهد خالص کردن دینِ موجود نزد انسان‌ها برای خداوند است و نه قبول کردن دین نازل شده از سوی خدا. متن کامل مقاله را در اینجا ببینید: yon.ir/PyrHH __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از نشر آثار و دروس حضرت استاد ربانی گلپایگانی
ماجرای آیت الله سبحانی و سروش.mp3
5.14M
🎤بیان استاد ربانی گلپایگانی در مورد روش برخورد آیت الله سبحانی با اندیشه های انحرافی دکتر عبدالکریم سروش 💢ماجرای نقد مقاله قبض و بسط تئوریک سروش توسط استاد ربانی گلپایگانی 💢آیت الله سبحانی بارها، دکتر سروش را دعوت به گفتگو در موسسه خود کرد! #کلیپ_صوتی درس خارج کلام 📆 98/9/30 🔰 @kharejkalam
✍️آیا لزوم مشورت به‌معنای عدم دخالت دین در امور اجتماعی نیست ؟ ✍️حضرت آیت الله مصباح : مسئله شورا به‌خاطر اين نيست كه اسلام درباره اين مسايل حكمي ندارد. مسائل اجتماعي و شرايط زماني و مكاني آن بسيار زياد و متنوع است و بيان همه آن‌ها عملا ميسر نيست. ... از اين‌رو شارع حكم عناويني كلي را تعيين مي‌كند، و تشخيص مصاديق آن را به عهده حاكم اسلامي مي‌ گذارد. ... وقتي حاكم معصوم نبود و علم الهي نداشت، ناچار براي اطمينان بيشتر راهي جز مشورت با متخصصان ندارد. ... مرحله الزامي امر به مشورت در اين‌جاست. ✍️ ادامه مطلب در آدرس ذیل : http://mesbahyazdi.ir/node/7565