🔆پاسخ به شبهه اعتقادی به بهانه شهادت حضرت جوادالائمه(ع)
⭕️ امام جواد (ع ) در روايتي بيان ميدارند که هر کس به گويندهاي، گوش فرادهد، مانند اين است که وي را عبادت کرده است؛ حال اگر از زبان خدا حرف بزند خدا را عبادت کرده و اگر از زبان شيطان حرف بزند، شيطان را عبادت کرده است!
🔷 لذا از طرفي تحقيق و شنيدن سخنان مخالف و موافق براي شناخت حق، لازم است و از طرفي اگر انسان به سخن افراد ضد دين گوش فرا دهد، عبادت کننده شيطان خواهد بود؟! اين تعارض چگونه قابل جمع است؟
↙️ اين تعارض مفهومي، زماني است که در نفي و اثبات آنها، اطلاق وجود داشته باشد. اما اگر هر کدام داراي قيود منطقي و قابل فهم و مستدلي باشند، قطعا راه حل مشکل نيست.
↙️ اگر جوان به طور مطلق منع شود، نه تنها مشکل حل نميشود، بلکه گاهي سبب تشديد شبهه ميشود. از طرف ديگر، اگر کاملا افراد آزاد گذاشته شوند تا هر سخني و شبههاي را شنيده و به هر رسانهاي دسترسي داشته باشند، آن هم سبب گمراهي و عدم امکان حل برخي شبهات در ذهن آنها خواهد شد. لذا بايد به جوان و نوجوان فهمانده شود که اولا حق و باطلي وجود دارد و ثانيا تشخيص آنها در هر مرتبهاي نياز به مقدماتي دارد که هر کس با توجه به سن و مقتضيات خودش، مسائلي را ميفهمد و بسياري از مسائل را نميفهمد؛ از اين رو متناسب با سن و معلوماتش، آزادانه کتابها و رسانهها و فيلمهايي در اختيار وي قرار گيرد که وي نيز بتواند خوب و بد آن را درک کند.
↙️ به عنوان نمونه ميتوان شنا را مثال زد که از طرفي منع کردن مطلق افراد براي شنا کردن جايز نيست، چرا که شنا مورد سفارش اسلام و گاهي لازم است، اما آزاد گذاشتن فرد مبتدي در قسمتهاي عميق نيز صحيح نيست ؛
⭕️ البته همانگونه که هر چند شناگر مبتدي نبايد در قسمتهاي عميق حضور داشته باشد، اما نجات غريق بايد در قسمتهاي عميق حاضر باشد، براي برخي افراد خواندن برخي کتب و نوشتهها ممنوع و براي عدهاي از عالمان ديني واجب است تا با خواندن آن به اين شبهات پاسخ دهند.
#شبهه_اعتقادي
#عابدـشيطان
#تضارب_آراء
#آزادي_انديشه
مشروح سخنان علامه مورخ 2 مهرماه 93👇👇👇
http://mesbahyazdi.ir/node/5170
━━━💠🍃🌸🍃💠━
1400.04.07 - کرسي ترويجي گروه عرفان - معنويت سکولار،آب ياسراب ..- دکترجعفرهرندي.mp3
8.61M
🎙#صوت
✅ چیستی و خاستگاه معنویت سکولار
🔰چرایی و چگونگی رخنه و نفوذ معنویتهای سکولار در داخل کشور
👤 حجت الاسلام و المسلمینن دکتر محمد جعفری (دانشیار فلسفه دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)
🗓 دوشنبه 1400/ 04/ 07
🆔@meshkatnoor
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيتالله مصباح) همراه طرح جلد.pdf
2.2M
🔴 فایل pdf کتاب سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره حضرت علامه آيتالله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه)
⏹ واکاوی انتقادی نوشتارها و گفتارهایی از آقايان:
🔸 رسول جعفريان
🔸 عبدالکريم سروش
🔸 عباس عبدي
🔸 محسن کديور
🔸 مهدي نصيری
🔵 با آثاری از:
🔸 محمد جعفری
🔸 عليرضا جوادزاده
🔸 قاسم شباننيا
🔸 احمد فربهی
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🆔@meshkatnoor
﷽
💠 تکامل و آتئیسیم ۲
✅ آتئیستها چگونه تکامل را به نفع خود مصادره کردند؟
با حضور:
👤 دکتر یوسف دانشور
📌 دکتری فلسفه دین از دانشگاه تورنتو
🕔 جمعه ۲۵ تیر ساعت ۱۷ تا ۲۰ به وقت ایران
برای شرکت در جلسات گفتگوهای معرفتی، هم اندیشیها و مناظرهها کلاب #سالن_اندیشه را در کلاب هاوس دنبال نمائید.
🆔@meshkatnoor
⚡️ناگفته هایی از طالبان
🔴 تفاوت طالبان با وهابیت
✍️ به قلم مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔹فهم این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!"
آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد."
در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است.
💢 به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست:
1️⃣ وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان، مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند.
2️⃣ وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می داند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند.
3️⃣ وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند.
4️⃣ هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند.
به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد.
✔️نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند.
✔️البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند.
#طالبان
#افغانستان
🆔@meshkatnoor
🔰 فلسفۀ دین: تحلیلی و یا قارهای
اولین نشست از سلسله نشستهای تابستانی انجمنعلمی فلسفۀ دین ایران به گفتوگو درباب «فلسفۀ دین: تحلیلی و/یا قارهای» خواهد پرداخت.
در این نشست که روز یکشنبه، ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار خواهد شد، جناب آقای دکتر حمیدرضا آیتاللهی (دانشگاه علامه طباطبائی)، جناب آقای دکتر محمدابراهیم باسط (سازمان سمت)، سرکار خانم دکتر فاطمه توفیقی (دانشگاه ادیان و مذاهب) و جناب آقای دکتر محمد سعیدیمهر (دانشگاه تربیت مدرس) به گفتوگو خواهند نشست.
برای ورود به این نشست از طریق روی این آدرس کلیک کنید.
https://www.skyroom.online/ch/mmfallah/ac270400 🆔@meshkatnoor
تکامل و آتئیسم ۲ (2).mp3
39.45M
🎙#صوت
✅ گفتگو در کلاب هاوس- کلاب سالن اندیشه
🔰موضوع: تکامل و آتئیسم ۲ (چگونه آتئیستها تکامل را به نفع خود مصادره کردهاند؟)
👤 با حضور دکتر یوسف دانشور نیلو (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)
🗓 جمعه، ۲۵ تیر ۱۴۰۰
🕥 ساعت ۱۷- ۲۰:۳۰
#خداباوری #الحاد #تکامل #فرگشت #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion 🆔@meshkatnoor
⚡️ناگفته های از طالبان
🔴 طالبان و شیعه
✍️ به قلم مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔹 برای فهم نگاه طالبان نسبت به شیعه، باید به قرن ها قبل بازگردیم. زمانی که در ایران، صفویه رشد کرده بود و شیخ احمد سرهندی، ملقب به مجدد الف ثانی، در سال ۱۰۰۱ قمری کتابی با عنوان «رد روافض (شیعیان)» نوشت تا جلوی گسترش شیعه در هند را بگیرد.
🔹 بعد از او شاه ولی الله دهلوی، رهبر فکری و معنوی طالبان (دیوبندیان) دو کتاب در نقد شیعه نوشت. یکی «ازاله الخفاء عن خلافه الخلفاء» و دیگری «قره العینین فی تفصیل الشیخین».
🔹 پس از او پسرش کتابی به زبان فارسی در نقد شیعه به نام «تحفه اثنی عشریه» نوشت و بیان داشت شیعه از اسلام هیچ نصیبی ندارد و کفر آنان ثابت است. این کتاب به صورت وسیع در جامعه مسلمان شبه قاره هند و کشورهای عربی تاثیرگذار بود.
🔹رویکرد نقد شیعه در میان بزرگان مورد قبول طالبان، یک رسم علمی و فرهنگی شد. ملاقاسم نانوتوی و رشید احمد گنگوهی موسسان مکتب دیوبندیه و برخی از عالمان مورد اعتماد طالبان کتبی در نقد شیعه نوشتند. اکثر این آثار در نقد شیعه بود و کمتر از کفر شیعه سخن گفته می شد، اما برخی از نویسندگان به کفر شیعه تصریح کردند.
🔹 تندروی و افراط عده کمی از دیوبندیان در تصریح به کفر شیعه، باعث شد تا در پاکستان، گروهک سپاه صحابه به وجود آید که معتقد به کفر و وجوب قتل شیعه است.
🔹در کنار این رویکرد چهارصد ساله در نقد شیعه از سوی بزرگان مورد اعتماد طالبان، اختلاف قومی پشتون ها با هزاره ها مزید بر علت شده و رویکرد طالبان به شیعه را افراطی و گاه تکفیری کرده است. البته همچنان که در میان دیوبندیان افراد بزرگی هستند که در عین انتقاد به شیعه،اعتقاد به کفر شیعه ندارند، همین فضا در میان طالبان وجود دارد. برخی با رویکرد غیر تکفیری و عده کثیری با رویکرد تکفیر شیعه در میان طالبان حضور دارند.
🔹بنابراین شیعیان باید در عین حفظ وحدت خود در افغانستان مواظب باشند تا در جنگ مذهبی شیعه و سنی ورود نکنند و درعین حال با اقتدار از خودشان دفاع کنند، اما مواظب باشند درگیر دعوای دولت و طالب نشوند که هم دولت پشتون است و هم طالب.
🆔@meshkatnoor
📚 معرفي كتاب: هرمنوتيك و منطق فهم حديث
نويسندگان: سيد محمود مرتضوي شاهرودي و ابوالفضل ساجدي
ناشر: پژوهشگاه بين المللي المصطفي
🔸 در اين كتاب، نویسندگان می کوشند تا در 12 درس، نظامي روشن و استوار برای سامان دادن به مهم ترین پرسش های #هرمنوتیکي در حوزه #فهم_حديث ارائه نمایند.
🔸 این کتاب با معرفی دانش هرمنوتیک آغاز می شود؛ سپس به چالشهای هرمنوتیک فراروی فهم حدیث می پردازد. در بخش پایانی نکات مفیدی را که می توان از دانش هرمنوتیک برای فهم دقیق تر #حدیث استفاده كرد، با ترتیبی منطقی، مورد تحليل قرار می دهد.
🔹 فهرست اجمالي كتاب:
بخش اول: آشنایی با دانش هرمنوتیک
1. معرفی دانش هرمنوتیک
2. هرمنوتیک کلاسیک و هرمنوتیک رمانتیک
3. هرمنوتیک فلسفی
4. منتقدین هرمنوتیک فلسفی
بخش دوم: دشواری های هرمنوتیکی فراروی فهم حدیث
5. هرمنوتیک و کشف معنای مراد از متن
6. هرمنوتیک و جایگاه معنای متن (مولف محوری، متن محوری، مفسر محوری)
7. مراحل فهم زبانی حدیث
8. شناخت زمینه های غیر زبانی حدیث: قراین مقامی عام
9. شناخت زمینه های غیر زبانی حدیث: قراین مقامی خاص (بازیابی تاریخی حدیث)
10. نقش ناقلان در حفظ معنای حدیث یا ایجاد تغییر در آن
11. نقش شرایط خواننده متن در فهم حدیث (1) (شناخت عوامل درونی)
12. نقش شرایط خواننده متن در فهم حدیث (2) (شناخت عوامل بیرونی)
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/ 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از صفدر الهی راد (بنیان)
﷽
♻️ #گفتگو
❓ اقدام به ذبح حضرت اسماعیل؛ اوج اخلاق یا انتهای بیاخلاقی؟
🗓 سه شنبه ۲۹ تیر
🕰 ساعت ۲۲ به وقت ایران
🧩 برای شرکت در جلسات گفتگوهای معرفتی، هم اندیشیها و مناظرهها، کلاب #سالن_اندیشه را در کلاب هاوس دنبال نمائید.
📤 کانال سالن اندیشه
https://t.me/andishehhall
📤 کانال بنیان
@elahirad_ir