eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
797 ویدیو
293 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ نشست علمی "الحاد جدید؛ چیستی، چالش ها، بایسته ها و راهکارها" 🎙با حضور: 🔸 حجت الاسلام دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه ⏰ پنجشنبه‌ 24 آذر ماه 1401، ساعت 8 صبح ⚠️ لینک ورود به جلسه: 🔗 ac.whc.ir/r5j5bkt34brv/ 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تیزر فراخوان مقالات دومین همایش ملی «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» 🔰 ⏰ مهلت ارسال چکیده: 30 آذرماه 1401 ⏰ مهلت ارسال مقالات: 10 اسفند‌ماه 1401 ⬅️ سایت همایش: http://sp.isca.ac.ir شماره تماس دبیرخانه: 09900989031 🆔@meshkatnoor
1401-09-13-OstadJafari.mp3
1.55M
💡 پاسخ به شبهات 💠 بررسي شبهه حضور روحانیون در حكومت ✅آیا اگر روحانیون در امور سياسي و حكومت وارد نمی‌شدند ، احترام آنان بیشتر حفظ نمی‌شد؟ 💠 پاسخ را از زبان امامين انقلاب بشنويد. 🎙 سخنران: حجت الاسلام جعفري 🗓 1401-09-13 ┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈• 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ ⁉️سوال: امام صادق(ع) نگاه به زنان بدحجاب را اجازه دادند، پس معلوم است ائمه(ع) نسبت به و حساسیت نداشتند. 🔺آن‌چه که در روایات به‌عنوان جواز نگاه به موی زنان آمده است مربوط به احکام فردی است و ارتباطی به یک عمل اجتماعی و حکومتی ندارد. 🔺امام صادق می‌فرمایند آن‌جا که زنان رعایت حجاب را نمی‌کنند لازم نیست شما چشمان خود را ببندید . اين ربطي به وظيفه حکومت در قبال بي حجابي ندارد. 🆔 @difqom 🆔@meshkatnoor
👓 پاسخی اجمالی و در عین حال کاربردی به قلم دکتر ابوالقاسم خدادی، هیأت علمی دانشگاه و وکیل دادگستری، در برابر شبهه های اخیر که توسط برخی اساتید حقوق دانشگاه تهران ناظر بر مفهوم محاربه در فضای جامعه منتشر شده ❗️ این پاسخ کاملا دقیق و بصورت حقوقی بیان شده است. 🆔@meshkatnoor
⚫️شبهه ✅ برخی اخیرا مدعی شده اند که علامه طباطبائی معتقد بود ما حق نداریم برای توسعه‌ دین از ابزار زور استفاده کنیم و می گویند: علامه تصریح می‌کند که پیامبر(ص) در برابر تخلف از دستورات دینی از ابزار اجبار و اکراه و زور استفاده نمی‌کند. 📡https://fa.shafaqna.com/?p=1477515 🔆پاسخ شبهه مدعیات مزبور نادرست است؛ زیرا: 1️⃣پیامبران الهی بویژه پیامبر مکرم اسلام دارای شئون و وظائف مختلفی هستند که هر یک اقتضای خاص خویش را دارد: ✅اقتضای رسالت، دعوت مردم به سمت خیرات و نیکی ها و پرهیز دادن از شر وبدی ها است. ✅اقتضای شأن حکومتی ایشان، الزام به احکام و قوانین است. ✅اقتضای قضاوت پیامبر اکرم، الزام به تبعیت از حکم و اجرای آن بر اساس عدالت است. 2️⃣آنچه به هیچ وجه الزام آور و اکراه پذیر نیست ایمان به خداوند است که امری درونی است و آیه «لا اکراه فی الدین» ناظر به آن است. در تفسیر آیه 28 سوره هود، علامه طباطبایی اکراه بر ایمان را در صورت استکبار و طغیان افراد نفی می کند و واضح است که اکراه بر ایمان با ماهیت رسالت پیامبر (ص) سازگار نیست. البته این آیه نافی مطلق الزام نیست، بلکه نافی الزام در ایمان است. بنابراین الزامات حکومتی پیامبر را در بر نمی گیرد. 3️⃣علامه طباطبایی در جلد چهارم المیزان عربی ص 117 آزادی عقیده را نفی می کند و معتقد است آزادی عقیده همانند این است که در ظرف اجتماع قائل به آزادی از قانون یا آزادی اقدامات غیر قانونی باشیم واضح است که چنین امری پذیرفته نیست. در اینجا الزام به عقیده ممکن نیست اما الزام به هر آنچه منجر به عقیده می شود همچون اعمال و ... امکان پذیر است البته این الزامات باید منطبق با قانون جامعه و در فضای اندیشه اسلامی در چارچوب توحید باشند. 4️⃣علامه طباطبایی در جلد 15 المیزان صفحه 357 برای حضرت سلیمان دو شأن قائل است شأن رسالت و شأن حکومت. بر اساس شأن نخست ، ایشان افراد را به سمت خدا فرامی خواند ،ولی بر اساس شأن حکومت می تواند آنها را به اسلام (و نه ایمان) الزام نماید همانگونه که قرآن اشاره فرموده است « الاتعلوا علیّ وأتونی مسلمین»(نمل، 31) 5️⃣علامه طباطبایی در جلد 9 صفحه 76 المیزان بیان می دارد که «قتال با کفار برای منع آنها از فتنه گری بیشتر و تحقق حاکمیت دین حق الهی واجب است». واضح است که قتال پیامبر در برابر کفار ، خود نوعی الزام و اجبار به ممانعت از اقدامات و تبلیغات کفرآمیز آنان است. 6️⃣علامه همچنین در همین صفحه آورده است که آیه «لااکراه فی الدین» منافاتی با آیه ای که دال بر الزام اهل کتاب به پرداخت جزیه است، ندارد و هیچیک از دو آیه ناسخ یکدیگر نیست. توضیح فرمایش علامه این است که لا اکراه فی الدین نافی الزام حکومتی به کفار برای اجتناب از فتنه گری و الزام اهل کتاب به پرداخت جزیه نیست. اکراه در دین همان اکراه بر ایمان است که از منظر اسلام پذیرفته نیست. 📝دکتر مهدی امیدی(عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی) 🆔@meshkatnoor
🔆پاسخی به شبهات دکتر برهانی در مورد حکم محاربه ✅طبق ماده 279ق.م.ا: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ✅ محاربه در رکن مادی مقید به نتیجه (ناامنی در محیط) و در رکن روانی مقید به سوء نیت خاص (به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها) می باشد. ✅ طبق ماده 144 ق.م.ا در جرایمی که وقوع آنها منوط به تحقق نتیجه است علم به وقوع نتیجه هم عرض قصد نتیجه است. یعنی قصد نتیجه(ایجاد ناامنی در محیط) لازم نیست بلکه علم به وقوع آن کافی است. بنابراین حتی اگر قصد اولیه مجرم ترساندن یا کشتن یا زخمی کردن مامور نیروی انتظامی بوده باشد ولی می داند که این کار موجب ناامنی در محیط می شود محارب است. چنانکه عادتاً تجرید سلاح بر مامورین نیز موجب ارعاب عمومی می شود. پس قصد تبعی وجود دارد. ✅منظور از «ایجاد قوت قلب و تشجیع مردم» چیست؟ آیا «مردم» فقط شامل «اغتشاشگران» می شود؟!! بر فرض که عده ای از این کار قوت قلب بگیرند ولی در مقابل عده ای دیگر از مردم از آن بترسند در این صورت نیز «ارعاب مردم» صدق می کند و محاربه محسوب می شود. ✅ قانون با جرم محاربه سختگیرانه تر برخورد کرده است و حتی به صرف وجود شبهه یا تردید و بدون نیاز به تحصیل دلیل، قاعده درأ را جاری نمی داند(ماده 121 ق.م.ا) 📝جمعی از حقوقدانان/ 19/9/1401 🆔@meshkatnoor
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌کند 📋 دوشنبه 1401/9/21 ساعت 19 🗂 موضوع: تحلیل اجتماعی حجاب 👤 سخنران: حجت‌الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی‌پور، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) ❓فطرت انسانی در مورد پوشش چه می‌گوید؟ ❓آیا حجاب در جامعه ضرورت دارد؟ ❓آیا پوشش یک قرارداد اجتماعی است؟ ❓رابطه هنجارهای اجتماعی و نوع پوشش چیست؟ ❓جامعه‌پذیری حجاب، آری یا خیر ❓ایفای نقش اجتماعی با من است یا تن 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🆔 @difqom
لطفا با لینک زیر وارد جلسه شوید 👇👇👇 https://b2n.ir/f.din
🔶در بین آثار جابری پروژه نقد عقل عربی محصول تفکرات او بود. این پروژه که در چهار جلد منتشر شده بود (دو جلد اول، عقلانیت عربی و جلد سوم و چهارم، نقد عقل سیاسی و نقد عقل اخلاقی بود) میوه نگاه جابری به سنت و تجدد و روش تعامل این دو برای زندگی در امروز بود. همچنین جابری در کتاب‌های «نحن و التراث» و «التراث و الحداث» نگرش خود به مسئله سنت و تجدد و نحوه تعامل صحیح بین آن دو را بیان کرده است. 🔶شیوه جابری در مقوله‌بندی اندیشه جهان عرب به روش ساختارگرایان است. وی علوم نظری جهان اسلام را به برهانی، عرفانی و بیانی فصل‌بندی می‌کند و با زوج‌های ساختاری محورهای هر یک از این سه گونه اندیشه را برمی‌شمرد. این تقسیم‌بندی صرفا توصیفی نیست؛ او اندیشه عرفانی را عقلی منحرف می‌خواند که جهان اندیشه اسلامی را از مسیر مستقیم دور ساخته است. آنقدر که او به اندیشه عرفانی می‌تازد به علوم بیانی نمی‌تازد. در چهارچوب فکری وی علوم بیانی بیشتر بر عقل اهل سنت سایه افکنده و اندیشه عرفانی بر عقل شیعیان. 🔶غیرت شیعی مؤلف کتاب عقلانیت شیعی برنمی‌تافت که نقطه قوت اندیشه شیعی اینطور مورد بی مهری قرار گیرد. بنابراین او سال ها در ذهنش با استدلال‌های جابری در کشاکش بود تا بدین صورت نگرش و روش و داده‌های او را مورد نقد قرار دهد. 🔶از نظر دریابیگی صراط مستقیم و امت وسط، اهل بیت عصمت و طهارت‌اند که شیعیان به راهبری آنان از هر افراط و تفریطی به دورند. قدم صدق و مشی معتدل در بهره مندی از ظاهر و باطن، عقل و شهود ویژگی بارز این مدرسه است. 🆔@meshkatnoor