هدایت شده از دومین جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت
✅فراخوان نخستین جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت، منتشر شد.
◀️حجت الاسلام گودرزی، دبیر اجرایی نخستین جایزه کتابِ سال خانواده و جمعیت گفت: این رویداد، بزرگترین و اولین رویداد علمی در حوزه خانواده و جمعیت است.
💠وی افزود: توجه به ضرورت و احساس نیاز به تألیف و پژوهش در موضوعات:
🔹ازدواج و تشکیل خانواده
🔸تحکیم و تعالی خانواده
🔹سبک زندگی ایرانی اسلامی
🔸فرزندآوری و افزایش جمعیت
🔹آسیبهای اجتماعی در حوزه خانواده
🔸هویت زن
❗️موارد ذکر شده در اولویت انتخاب به عنوان پژوهش برتر قرار خواهند داشت.
🔺از جمله اهداف این رویداد عبارت است از:
🔹شناسایی و معرفی آثار نویسندگان
🔸گسترش تولید محتوای مکتوب
🔹تعالی سطح کمّی و کیفی تألیفات
🔹تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص
◀️ایشان در ادامه به شرایط پذیرش آثار اشاره کرده و افزود: کتاب های پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی و پایان نامههای سطح سه و چهار حوزه و پایان نامههای ارشد و دکتری مراکز آموزش عالی که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۱ نوشته یا دفاع شده باشند می توانند در این رویداد شرکت کنند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر گودرزی: آخرین مهلت ارسال آثار تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ است.
✅آدرس ارسال آثار: قم،شهرک پردیسان، خیابان آقا یوسفی، کوچه ۱۲ پلاک ۱۴ دبیرخانه نخستین جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت با کدپستی: ۳۷۴۹۱۳۹۵۳۹
ارسال کنند.
شماره تماس دبیرخانه: 09196652353
آیدی ارتباطی در ایتا و بله: @m_a365
🌐آدرس کانال در پیام رسان ایتا و بله
@ketabesal_khanevadeh_va_jameiat
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#معرفی_کتاب
📚 حدود و قلمرو اختیار و آزادی در دو مکتب اسلام و اگزیستانسیالیسم
📝 نوشته سرکار خانم غزاله دولتی و حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمود نمازی
🔷 پژوهش حاضر کوشیده است ضمن معرفی فیلسوفان اگزیستانسیالیست خدابـاور، به تحلیل و نقـد مبـانی فکری آنان، و تبیین دیدگاهشان درباره اختیار به عنوان عنصـر اصلی و مرکزی عالم هستی و پیامدهای این تفکر بپردازد.
🔷 این تحلیـل و نقد تطبیقی در سـایۀ دیدگاههای اندیشـمند بزرگ دنیـای اسـلام، عـلامه طباطبایی(ره)، که معاصر متفکران اگزیستانسالیست است، صورت گرفته است.
👈👈مشاهده و خرید اینترنتی
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
🗓 زمان برگزاری: 25 و 26 خردادماه 1402
✅ پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی(ره)
🌐 https://mesbahyazdi.ir
✅ کانال اطلاعرسانی آثار علامه مصباح(ره)
🔰 @mesbahyazdi_ir
✅ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و انتشار آثار حضرت علامه مصباح(ره)
🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7
🔷 سایت همایش بینالمللی علوم انسانی در اندیشه علامه مصباح(ره)
🌐 www.ihsam.iki.ac.ir
🔷 کانال همایش در ایتا، سروش و بله
🔰 @ihsam_ir
🔷 شماره دبیرخانه همایش
☎️ 02532113456
🕌 مکان برگزاری: قم، بلوار جمهوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#کرسی_علمی_ترویجی240
✳️ گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه حمایت از کرسیها برگزار میکند
✅ موضوع: نحوه مواجهه با علوم غربی و میزان بهرهمندی از آنها از منظر مرحوم علامه مصباح یزدی(ره)
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین آقای #سید_روح_الله_نورافشان
👤 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر #محمدعلی_محیطی_اردکان
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای #علیرضا_جلیلی_فر
🗓 دوشنبه 8 خرداد 1402 ⏰ 10
🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 حضور مجازی👇
🌐 ihsam.iki.ac.ir
🌐 iki.ac.ir/live
#کرسی_علمی_ترویجی #کرسی
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
لطفا با لینک زیر وارد جلسه شوید 👇👇
https://b2n.ir/f.din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ قوانین اقتصادی وضع میشوند نه کشف
❌ دکتر غنی نژاد مدعي است که قوانين اقتصادي کشف مي شوند !!! در پاسخ ايشان به صورت کوتاه به نکات ذيل در کليپ فوق اشاره شده است : 👇👇
✅ خلط بین قوانین عینی و قوانین وضعی.
✅ تاثیر شدید قوانین وضعی بر قوانین عینی.
✅تحت تاثیر اندیشه اقتصاد لیبرالی محض بودن این ادعا.
✅قوانین اقتصادی مطلوب، قوانینی است که وحي هم در وضع آن دخالت داشته باشد نه این که صرفا از نظم کور بازار گرفته شده باشد.
✍️برگرفته از مباحث دکتر محمد جواد توکلی دانشیار موسسه امام خمینی"ره"
🔷 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی "ره"
🆔 @difqom
🆔@meshkatnoor
🔴 سلسله نشست های گروه یاوران اندیشه دینی(یاد)
🔺نشست اول: بررسی ابهامات دیدگاه آیت الله مصباح یزدی(رضوان الله علیه) در باب قلمرو دین.
🎙 ارائه دهنده:
#حجتالاسلامعیسیمعلم
👤 ناقد:
#حجتالاسلامدکترجوادگلی
📒 دبیر نشست:
#حجتالاسلاممحمدعلیدهقان
📅 زمان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
⏰ ساعت ۹:٣٠ الی ۱۱
💠 مکان: قم؛ بلوار امین، کوچه ۱٧، پلاک ۳۷ موسسه حضرت زینب (سلام الله علیها)
🔗 لینک حضور مجازی نشست
https://eitaa.com/joinchat/1241579541Cbc18fffffd
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋
🎥 رهبر انقلاب: امام در فهم و تبیین اسلام، نه نظرات روشنفکرانه و ضد فقه تشیع و نه اسلام متحجر را قبول نمیکند.
♦️رهبر انقلاب در این بیان به یکی از مهمترین ویژگیهای امام اشاره می نماید. امام از یک سو در برابر برداشتهای روشنفکرانه و التقاطی از اسلام ایستاد که در دهه 60 در نهضت آزادی نمود داشت و ایشان با عنوان اسلام آمریکایی از آن یاد می کرد و از سوی دیگر به شدت در برابر برداشتهای تحجر آمیز ، سطحی نگر و مرتجع از دین که با هر گونه استنباط نو از متون دینی مخالفت می کردند، نیز موضعگیری نمود ( خصوصا در نامه معروف به منشور روحانیت) و رویکرد احیاگر خویش را در مواجهه درست دین با دنیای مدرن با تکیه بر عقلانیت ناب اسلامی و تراث بی پایان معارف دینی تثبیت نمود.
✍️ محمد جعفری
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اندیشه اقتصادی امام و رهبری
❌دکتر غنی نژاد در مناظره اخیر مدعی شد امام و رهبری چون متخصص اقتصادی نیستند، نباید به حرفشان استناد کرد!!
♦️در پاسخ ايشان به صورت کوتاه به نکات ذيل در کليپ فوق اشاره شده است : 👇👇👇
✳️کشف خطوط کلی اسلام نسبت به تدبیر اقتصاد جامعه اسلامی توسط امام و مقام معظم رهبری
❇️تحلیلی علمی و بدیع نسبت به اقتصاد سیاسی بینالملل توسط ایشان
❇️بر هم زدن نظم اقتصادی بینالملل به نفع کشورهای محروم
❇️تحلیل عمیقی از نقش استعمار در عقبماندگی کشورهای اسلامی توسط ایشان
❇️ارائه نظریه و سیاستهای اقتصاد مقاومتی در تراز نظریه پردازان تاب آوری اقتصادی
❇️ ایده حذف دلار از اقتصاد بین الملل
❇️ طرح الگوی اقتصاد ملی گرایی ارزشی در حمایت از تولید داخلی
✅در نتیجه، نظریات امام و رهبری در مسائل اقتصادی در سه عرصه ذیل است:
1️⃣ تبیین ارزشهای محوری در اقتصاد اسلامی مانند عدالت اقتصادی
2️⃣ تبیین علمی پارادایم اقتصاد اسلامی
3️⃣ تجویز نسخه برای حل مشکلات اقتصادی
✍️ برگرفته از مباحث دکتر محمد جواد توکلی، دانشیار گروه اقتصاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره؛
🔷 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی "ره"
🆔 @difqom
🆔@meshkatnoor
🔴بیحجابی و سلامت روان اجتماع!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻چند روزی است که کلیپی از سخنرانی جناب دکتر خدایاریفرد، در دفاع روانشناسانه از بیحجابی در حال پخش است.
همه سخن وی این است:
«تا زمانی که کسی با چادر و روسری میآید، این خودش است و کسی که بدون چادر و بدون حجاب میآید این هم «خودش» است و این، برای سلامت روان اجتماع بیشتر به نفع جامعه است تا اینکه یک چیز دیگری از خودمان به نمایش بگذاریم.»
روح استدلال این استاد محترم این است که حکومت باید اجازه دهد مردم آنگونه که هستند در انظار عمومی ظاهر شوند و الا اگر آنها را بر غیر خواستهشان اجبار کند، نه تنها هرگز موفق نخواهد شد، سلامت روان اجتماع را نیز به خطر خواهد انداخت!
🔸در این رابطه چند سؤال از این استاد محترم میپرسم:
1⃣به چه دلیل اگر هر کس آنگونه که شخصاً دوست دارد، در انظار عمومی ظاهر شود، سلامت روان «جامعه» تأمین میشود؟ آیا اگر کسی صرفاً بر اساس خواستههای شخصی خود در جامعه ظاهر شود و هیچ احترامی برای دیگران و هنجارهای آنان قائل نباشد، اساساً جامعهای باقی میماند که شما از سلامت روان آن سخن بگویید؟
2⃣انسانها را تا کجا مجاز میدانید «همانگونه که هستند» در اجتماع ظاهر شوند؟ آیا جنابعالی به عنوان یک روانشناس، برای این خودگرایی و فردگرایی در عرصه زیست اجتماعی حد و مرزی قائل هستید؟ آیا در همه عرصهها، توصیه روانشناختی جنابعالی این است که برای تأمین سلامت روان جامعه، افراد لازم است آنگونه که هستند ظاهر شوند؟ مثلا در رانندگی، در عمل به مقررات اجتماعی، قوانین مدنی، جزایی، کیفری و امثال آنها نیز همین توصیه را دارید؟ اگر خیر، چرا؟ چه تفاوتی میان آن قوانین و هنجارها با قانون حجاب وجود دارد؟
3⃣این مبنای روانشناختی جنابعالی چه نسبتی با توصیههای اخلاقی و هنجارهای اجتماعی اسلام دارد؟
4⃣آیا اگر هر کسی همانگونه که هست و همانگونه که دوست دارد در اجتماع ظاهر شود، نظم و انضباط و حقوق اجتماعی تأمین میشود؟ اگر خواست کسی با خواست شما در تعارض بود، حق تقدم با کدامیک است؟ اگر کسی دوست داشت که به هنگام رانندگی مرتب بوق ماشین خود را آن هم با صدایی گوشخراش به صدا درآورد، آیا دیگران حق دارند که جلوی او را بگیرند یا خیر؟ آیا اگر جلوی او گرفته شود، سلامت روان او به خطر نمیافتد؟ اگر فی المثل دانشجوی شما دوست داشت با رکابی و شلوارک و قلیان در کلاس شما حاضر شود، آیا شما به او اجازه میدهید؟
5⃣آیا از منظر روانشناسی جنابعالی، انسانها هیچ وظیفهای نسبت به دیگران و نسبت به جامعه ندارند؟ فقط و فقط باید «آنگونه که هستند» ظاهر شوند؛ حتی اگر به قیمت ایجاد بیثباتی خانوادگی دیگران تمام شود؟ آیا آدمیان نسبت به هنجارهای اجتماعی هیچ مسئولیتی ندارند؟
6⃣اگر خواستههای فردی کسی، نه تنها هیچ سود و منفعتی برای جامعه نداشته باشد؛ بلکه آسیبهای جنسی و جسمی هم بر جامعه وارد کند باز هم سلامت روان اجتماع را در آن میبینید که هر کس خودش باشد؟
🔹و دهها پرسش دیگری که «این زمان بگذار تا وقت دگر.»
#علوم_انسانی
#حجاب
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایشان دکتر خدایاری فرد، روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستند که با ظاهری وجیه المله و با بودجه نظام در دانشگاه، این چنین نظریات مشعشعی را مطرح می کنند. سکولارها همیشه مدعی اند که باید علمی سخن گفت و مستند. خوب ما هم فقط به یک منبع غربی و آمارهای برگرفته آنها در این زمینه اشاره می کنیم :
ارتباط پوشیدن حجاب و لباس های گشاد با مشکلات روانشناختی درونی (اضطراب، افسردگی کمتر)
👇👇
https://quod.lib.umich.edu/j/jmmh/10381607.0009.202/–hijab-religiosity-and-psychological-wellbeing-of-muslim?rgn=main;view=fulltext
ای کاش یاد بگیریم اگر ادّعای بیان علمی داریم، به لوازم آن نیز اندکی پایبند باشیم. 😞😞
🆔@mjafari_ir
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه
🔴 نشست دوم: الهیات طبیعی و و براهین اثبات خداوند بر پایه شواهد تجربی
🎙با حضور حجج اسلام آقایان:
#دکترحمیدرضاشاکرین
#دکترمحمدحقپرست
✍️دبیر علمی جلسه:
#دکترمحمدجواداصغری
📅زمان: پنجشنبه 1402/03/18
⏰ساعت: 10:00
🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2
💠مجری:ستاد مقابله با الحاد
🛎 تذکر: با توجه به محدودیت مکان برگزاری، افرادی که مایل هستند در این نشست شرکت کنند، حتما کلمه «نشست دوم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند.
#سلسلهنشستهای_نسبتعلمباالهیاتوفلسفه
🆔@meshkatnoor
نقد علمی بیانات آقای علوی بروجردی در مورد بهائیت.mp3
15.03M
🌀 بیانات استاد نجم الدین طبسی در نقد علمی استاد علوی بروجردی درباره بهائیت
🎙 این فقه و فقاهت نیست
❓[آقای علوی بروجردی!] شما بهائیت -که اکثرا جاسوس اسرائیل هستند و قبح بیحجابی و فساد و افساد را ترویج میدهند- را با ایزدیها مقایسه میکنید؟
شما کسانی که مورد ظلم داعش قرار گرفتند را با افرادی مقایسه میکنید که خودشان داعش هستند؟
✅ خدا رحمت کند آیت الله العظمی بروجردی فقیه علی الاطلاق، فتوای قطع ارتباط و تحریم بهائیان از ایشان است.
♨️ من مطمئنم سبق لسان شده و [آقای علوی بروجردی] برمیگردند و از مردم #عذرخواهی میکنند. این مسألهای نیست که قابل تحمل باشد.
❓[آقای علوی] شما به قرآن اعتراض دارید؟ مخاطب «کالانعام بل هم أضل» یا «کمثل الحمار» چه کسانی هستند؟
شما به پیامبر که آنگونه با بنی قریظه برخورد کردند اعتراض دارید!
🔺 آن روز که قدرتی نداشتند جد بزرگوار شما موضع گرفت؛ امروز که تا دندان مسلحاند و یاد میدهند چگونه با مسلمین بجنگند؛ حرف از حقوق اینها میزنید؟
🔺 تو را به خدا همانقدر که برای بهائیان دل میسوزانید یک مقدار برای مذهبیها دل بسوزانید.
⁉️ کی ما به اینها توهین کردیم؟ نکند منظور شما توهین به رژیم جعلی #اسرائیل است؟
♨️ فقهی که یاد گرفتیم این نیست؛
فقه نجف و قم این نیست.
این مواضع سر از #سکولار در میآورد.
#علوی_بروجردی
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
حجاب اجباری .pdf
1.26M
#کتاب_حجاب_اجباری
👈کتاب #حجاب_اجباری با رویکرد #اعتقادی کاری از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی است.
👈پربسامدترین #شبهات حجاب و جوابهای روشن و شفاف را در کتاب #حجاب_اجباری با رویکرد شبهات #اعتقادی ببیینید.
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
🎥 تیزر برگزاری همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
🗓 زمان برگزاری: 25 و 26 خرداد ماه 1402
جهت دریافت فایل با کیفیت با دبیرخانه همایش تماس حاصل فرمایید
☎️ 025-32113456
✅ پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی(ره)
🌐 https://mesbahyazdi.ir
✅ کانال اطلاعرسانی آثار علامه مصباح(ره)
🔰 @mesbahyazdi_ir
✅ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و انتشار آثار حضرت علامه مصباح(ره)
🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7
🔷 سایت همایش بینالمللی علوم انسانی در اندیشه علامه مصباح(ره)
🌐 www.ihsam.iki.ac.ir
🔷 کانال همایش در ایتا، سروش و بله
🔰 @ihsam_ir
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه
🔴 نشست سوم: بررسی ارتباط و امکان اثرگذاری علوم تجربی بر فلسفه و الهیات
🎙با حضور حجج اسلام آقایان:
#دکترعلیرضاقائمینیا
#دکترمحمدسربخشی
✍️دبیر علمی جلسه:
#دکترنیمانریمانی
📅زمان: پنجشنبه 1402/03/25
⏰ساعت: 10:00
🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2
💠مجری:ستاد مقابله با الحاد
🛎 تذکر: با توجه به محدودیت مکان برگزاری و رعایت حق علاقهمندان به این نشست، تنها افرادی که مایل هستند به صورت قطعی در این نشست شرکت کنند، کلمه «نشست سوم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند تا برای ایشان صندلی رزرو شود.
#سلسلهنشستهای_نسبتعلمباالهیاتوفلسفه
🆔@meshkatnoor
#حضوری #رایگان
#ویژه_طلاب
✅ مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میکند.
🔰 دوره حضوری نقد و بررسی الحاد معاصر
🔸 باتدریس:
جناب دکتر دانشور نیلو
جناب دکتر علی شهبازی
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی
جناب دکتر مرصعی
جناب دکتر نیما نریمانی
جناب دکتر میثم توکلی بینا
🔹 روزهای برگزاری:
سهشنبهها و چهارشنبهها (ساعت 16 الی 19)
پنجشنبهها (ساعت 8:30 الی 12)
🗓 مهلت ثبت نام از 21 خرداد 1402 لغایت 29 خرداد 1402
🔸 شروع دوره از 30 خرداد 1402
🏫 قم، خیابان دورشهر، کوچه یک، مرکز آموزشهای کاربردی
🔻 ثبت نام و آشنایی بیشتر با سرفصلها و اساتید
در سایت مرکز آموزشهای کاربردی
🌐 El.balagh.ir
ارتباط با ادمین 👇
📱 @admin_el
☎️ 02531156361
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
✔️ مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی
💠 https://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ برنامه کمیسیون فلسفه همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره)
🗓 پنجشنبه 1402/3/25
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ برنامه کمیسیون فلسفه همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره)
🗓 جمعه 1402/3/26
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ برنامه کمیسیون کلام و فلسفه دین همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره)
🗓 جمعه 1402/3/26
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
💠 سؤال: چرا طبق قرآن کریم بدیها و شروری که نصیب انسان میشود مربوط به خودش است و نباید آنها را به خداوند متعال نسبت داد؟
🔷 پاسخ: در قرآن مجید آمده است:
مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ (نساء، ۷۹)
وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَن كَثِيرٍ (شوری، ۳۰)
🔷 اینکه تمام خوبیها و حسنات از خداست روشن است؛ چرا که خداوند متعال کامل مطلق و سرچشه و سرمنشأ تمام کمالات است. هر خیر و خوبی که بخواهد نصیب انسان بشود حتما خدا باید بخواهد و توفیق آن را بدهد. البته اختیار انسان و انجام اعمال صالح در کسب این توفیق بسیار مؤثر است.
در واقع تمام خوبیها را خدا ایجاد میکند.
🔷 اما بدیها و شرور امر وجودی نیستند تا نیاز به خلق و ایجاد از سوی خدا داشته باشند؛ یعنی نبودن و نداشتن چیزی هستند و نبودن نیاز به خلق ندارد. مثل سرما که نبود گرما، تاریکی که نبود نور، جنگ که نبود صلح و فقر که نبود نعمت است.
🔷 البته همین نبودن و نداشتن بستگی به ظرفیت و استعداد و قابلیت افراد دارد. یعنی رحمت و نعمت خدا دائم در حال سرازیر شدن به سوی مخلوقات است اما هر کس به اندازهی استحقاق و شایستگی خودش آن را دریافت میکند. خداوند به علم بیکران خودش میزان ظرفیت و شایستگی افراد را تشخیص میدهد.
🔷 دخالت اختیار و ارادهی آزاد انسان هم قابل انکار نیست. یعنی نفس با سوء استفاده از اختیارش و انجام اعمال نادرست و بد شر را به سوی انسان میکشاند. نیّتهای پاک و اعمال صالح در کسب نعمت و رحمت الهی دخالت دارد و نیّتهای بد و اعمال زشت نیز باعث از دست دادن رحمت و نعمت پروردگار میگردد.
در واقع نبودن رحمت و نعمت الهی به خاطر اعمال اشتباه و بد گذشته است. یعنی به نوعی کیفر و مجازات اعمال بد، و به خاطر ترک واجبات و گناهان بشر است.
🔷 در پایان باید بگوییم که: گاهی فقر و مشکلات برای آزمایش و ارتقاء درجات مؤمنین و کسب جایگاه و مقامات اخروی است.
گاهی به خاطر کارهای اشتباه خود، دیگران یا دولت است. مثلا تنبلی و کار نکردن، ظلم مردم به هم، ضعف مدیریت دولت و ...
گاهی فقر و گرفتاریها برای تنبیه و بازگشت و توبهی انسان از گناهان و مسیری اشتباهی است که در زندگی رفته است.
گاهی برای ساخته شدن، صبور شدن و پرورش انسان و کاملتر شدن بشر است.
گاهی فقر و گرفتاری برای غیرمومن عذاب است.
گاهی ثروت و رفاه نوعی عذاب و برای گرفتار شدن و افزایش عذاب اخروی فرد است.
✍️داود اسفندیاری؛ دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری
💠 یکی از موضوعاتی که همواره مورد بحث بوده است، این است که آیا می توان از دین دفاع علمی نمود یا خیر؟ یعنی آیا می شود از دستاوردهای علمی در توجیه و توضیح باورها و احکام دینی استفاده نمود؟
🔷 بدیهی است که نمی توان دین را به علم تجربی گره زد زیرا دامنه و درک علم فقط در حوزه محسوسات است و بس و لذا علم نمی تواند به همه مصالح و مفاسد احکام اشراف پیدا نماید.
🔷 اما با توجه به رابطه مکملیت و هم افزایی که بین علم و دین قائلیم، قطعا علم می تواند به پاره ای از حکمتهای احکام و نه فلسفه قطعی آنها دست پیدا نماید.
🔷 در کلیپ فوق، اشارتی علمی به علت حرمت گوشت خوک و حلال بودن گوشت حیوانات اهلی شده که دیدن آن خالی از لطف نیست.
🆔@mjafari_ir
💡💡 امتداد اندیشه #اسلامیسازیعلومانسانی #آیتاللهمصباحیزدی در مسایل هوش مصنوعی
#اخلاقهوشمصنوعی
✳️به مناسبت برگزاری همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
🌐به تازگی یونسکو به عنوان بازوی فرهنگی سازمان ملل سند اخلاقی را در حوزه اخلاق هوش مصنوعی تصویب کرده است.
⚠️در توصیه نامه اخلاق هوش مصنوعی یونسکو، یکسری ارزشها و باید و نبایدهای اخلاقی تصویب شده که می بایست کشورهای عضو – از جمله ایران-، در جوامع خود بنابر این ارزشها، توسعه هوش مصنوعی را اجرایی کنند.
❗️❓از این رو می بایست روشن شود ارزشهای اخلاقی این سند مبتنی بر کدام مکتب فلسفه اخلاقی استوار است؟
آیا مبانی و ارزشهای اخلاقی این سند مبتنی بر مکاتب واقع گرایی است یا غیر واقعگرایی؟
✅آیا مبانی اخلاق هوش مصنوعی یونسکو با اصول اخلاقی اسلام و دیدگاه فیلسوفان اسلامی همچون آیت الله مصباح یزدی سازگاری دارد یا نه؟
✅بنابر اندیشه کمال گرایی قرب الهی آیت الله مصباح یزدی در فلسفه اخلاق، چه نظریه ای را می توان درباره اخلاق هوش مصنوعی ارائه داد؟
♻️به نظر می رسد می توان مسایل امکان تحقق هوش مصنوعی قوی و اخلاقمندی سیستم های هوشمند را بنابر مبانی حکمت متعالیه بررسی کرد.
همچنین:
✅ بنابر مبانی فلسفه اخلاق آیت الله مصباح یزدی، سند اخلاق یونسکو را مورد بررسی قرار داد.
✅ و بنابر نگرش این فیلسوف اخلاق درباره هدف نهایی رفتار اخلاقی، اخلاق هوش را مصنوعی تبیین کرد...
✍️ حمید محسنی
📚منابع:
مصباح یزدی، محمدتقی، فلسفه اخلاق، تحقیق و نگارش: احمدحسین شریفی، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سره)، 1391.
محسنی، حیمد، و فولادی قلعه، کاظم، سازگاری یا ناسازگاری توصیه نامه ی اخلاق هوش مصنوعی یونسکو با نظریه اخلاقی اسلام، در مجموعه مقالات: نخستین کنفراس فضای سایبر دانشگاه تهران، قم، دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، 1401، ص133-140.
محسنی، حمید، و دیگران، «بررسی توصیه نامه اخلاقی هوش مصنوعی یونسکو و تبیین نقاط ضعف و قوت آن»، در: « نقد و تکمیل پیش نویس نهایی توصیه نامه درباره اخلاق هوش مصنوعی»، دفتر فقه معاصر، انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه، قم، 1401
🌸🌸🌸
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@meshkatnoor