اَنَا عِندَ المُنکَسِرَةِ قُلُوبُهُم
من نزد دلهای شکستهام.
💔💔💔
دوستان!
این روزها از دیدن تصاویر و فیلمهای جانگدازِ غزه اجتناب نکنید...
وقتی دل از دیدن این صحنههای مظلومانه میشکند، وقت دعا و التماس برای ظهور مولایمان (حضرت صاحب العصر و الارض) است.
💔💔💔
خدایا باقیماندهی غیبت صاحبمان را بر ما ببخش!
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
1_7284382008.pdf
751.1K
🇵🇸فلسطین شبهات و سؤالها
✍کاری علمی و مفید از مدیریت امور دروس معارف اسلامی دانشگاه ها
🆔@mjafari_ir
فلسفه دین 1402.7.25.mp3
21.36M
✅ نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت
🔷 موضوع: الهیات هوش مصنوعی
👤 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محسن انبیایی
🗓 سهشنبه 25 مهر ماه ساعت 19
🔰 @hekmateislami 🆔@meshkatnoor
📚#معرفی_کتاب
📗کتاب «جوهر آگاهی؛ یک دفاعیه جامع از دوئالیسم جوهری معاصر» نوشته ریکابوف و مورلند بتازگی توسط انتشارات ویلی بلکول و در 390 صفحه بچاپ رسیده است.
📙فصل اول کتاب پس از مرور #دوگانه_انگاری جوهری در قرن 21، به برخی مناقشات از سوی #طبیعی_گرایی که آنها را نوعی انحراف وجودشناختی مینامد، میپردازد و با تکیه بر #آگاهی، رویگردانی نسبی از #فیزیکالیسم در دو دهه اخیر را به بحث میگذارد.
📕نویسندگان در فصل دوم با تکیه بر #درون_نگری، #حیث_التفاتی و #خودآگاهی، استدلالهایی را بسود #دوئالیسم ارائه میدهند.
📘فصل سوم با عنوان «وحدت بنیادین موجودات آگاه»، با استفاده از #پدیدارشناسی و #ذات_گرایی، بر وحدت و تحقق یکجای نفس غیرفیزیکی استدلال میکند که خود در هفت بخش با رفتوبرگشتهای متعدد همراه است.
📒مؤلفان در فصل چهارم با تکیه بر بروزرسانی استدلال موجهات (مودال) و عاملیت آزاد، سعی در تقویت #دوئالیسم_جوهری دارند.
📔فصل پنجم و ششم نیز به پاسخ به کامنتها علیه دوئالیسم و ترسیم چشماندازی برای آینده #دوگانه_انگاری_جوهری اختصاص دارد و برنامههای پژوهشی جدید برای دوئالیسم جوهری در قرن 21 را تشریح میکند.
@PhilMind
🆔@meshkatnoor
📌متن پرسش:
مگر خدا کشتار زنان و کودکان و افراد بیگناه غزه توسط صهیونیستها را نمیبیند پس چرا هیچ کاری انجام نمیدهد و مانع آنها نمیشود؟
📌پاسخ:
💠 در اینکه خداوند متعال قادر مطلق است و میتواند تمام دشمنان خود از جمله یهودیان صهیونیست را نابود کند شکی نیست؛ اما غرض خدا از خلقت انسان این بوده که موجودی خلق کند که دارای اختیار و ارادهی آزاد باشد و با انتخاب و ارادهی خود بتواند به کمال و سعادت ابدی برسد. چنین انسانی باید بتواند با اختیار خویش به نهایت خوبی و نهایت بدی برسد. لذا سنت خداوند بر این قرار نگرفته که به اجبار و زور مانع انجام گناه و فساد شود. اگر خداوند دشمنان خود را نابود کند دیگری کسی جرأت دشمنی و فساد پیدا نمیکند و در واقع اختیار از انسان گرفته میشود و به اجبار هدایت میشود که دیگر ارزشی نخواهد داشت.
💠 سنت و روش خداوند بر این قرار گرفته که اگر دشمنان خدا در زمین به فساد و خونریزی مشغول شدند از طریق بندگان صالح و اهل جهاد با آنان مقابله نماید تا زمینه برای آزمایش انسانهای دیگر نیز فراهم شود تا مشخص شود که اهل جانبازی و شهادت در راه خدا هستند یا نه.
خداوند سبحان از طریق اسباب و علل افعال خود را انجام میدهد و جهان را اداره میکند؛ انسانهای اهل جهاد در واقع وسیله و سببی از سوی خداوند برای مجازات مفسدین خونریز میشوند.
● پيامبر صلي الله عليه و آله:
خداى عزوجل مى فرمايد: به عزّت و جلالم سوگند كه از ظالم در دنيا و آخرت انتقام مى گيرم و از كسى هم كه مظلومى را ببيند و بتواند ياريش كند و نكند بى گمان انتقام مىگيرد.📚 كنزالعمال، ج۳، ص ۵۰۵
💠 جهاد یک حکم الهی است که خداوند سبحان در آیات متعددی دستور مقابله و پیکار با دشمنان اسلام را داده است.
●وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ/ با آنان بجنگيد تا ديگر فتنه اى نباشد، و دين، مخصوص خدا شود. (بقره، ۱۹۳)
جهاد بر ما واجب است و باید به هر شکل و وسیلهای به مبارزهی با صهیونیستها بپردازیم و بدانیم نصرت الهی قطعی است و دشمنان اسلام شکست خواهند خورد.
●هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ/ او كسى است كه پيامبرش را با هدايت و دين درست، فرستاد تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند. (توبه، ۳۳)
🆔@meshkatnoor
پرسش:
طبق قرآن کریم هر بلا و مصیبتی نصیب انسان میشود به خاطر گناهان و اعمال زشتی است که مرتکب شده است. اما سؤال اینجاست که کودکان معصوم چه گناهی کردهاند که دچار بیماری و گرفتاری میشوند؟
پاسخ پرسش:
🔷️ در برخی از آیات قرآن مجید آمده است که آنچه از مصیبتها و بدیها به انسان میرسد به خاطر گناهان خودش است. برای نمونه:
وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَن كَثِيرٍ/ هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید، و بسیاری را نیز (خدا) عفو میکند. (شوری، ۳۰)
🔷️ دخالت اختیار و ارادهی آزاد انسان قابل انکار نیست. یعنی نفس با سوء استفاده از اختیارش و انجام اعمال نادرست و بد، شر را به سوی انسان میکشاند. نیّتهای پاک و اعمال صالح در کسب نعمت و رحمت الهی دخالت دارد و نیّتهای بد و اعمال زشت نیز باعث از دست دادن رحمت و نعمت پروردگار میگردد.
در واقع نبودن رحمت و نعمت الهی به خاطر اعمال اشتباه و بدِ گذشته است. یعنی به نوعی کیفر و مجازات اعمال بد، و به خاطر ترک واجبات و گناهان بشر است.
🔷️ اما دقت داشته باشیم که خطاب این آیه از ابتدا متوجهی کسانی میشود که گناه از آنان ممکن باشد (فبما کسبت ایدیکم). بنابراین آیهی شریفه از اول شامل پیامبران الهی و ائمهی اطهار علیهم السلام، و همچنین افراد غیرمکلف مثل کودکان و دیوانگان نمیشود. یعنی اگر مصیبتی به این افراد میرسد به خاطر گناهان آنها نیست چون اصلا گناهی مرتکب نشدهاند.
🔷️ اما چرا کودکان دچار گرفتاری و بیماری و ... میشوند؟
1️⃣ گاهی مصائب اطفال به خاطر اشتباهات، گناهان و ظلمهای دیگران است. یعنی والدین، حاکمان و دیگران در حق آنان ظلم کردهاند و آنان را دچار گرفتاریها و مصیبتها نمودهاند. مثل اینکه والدین شراب مینوشند و در بدن آنها اثراتی ایجاد میکند که موجب بیماری مادرزاد فرزندشان میشوند. یا حاکمان امکانات بهداشتی مناسبی فراهم نمیکنند و بچهها دچار بیماری میشوند.
2️⃣ گاهی برای تنبیه والدین و سوق دادن آنها به سوی توبه و بازگشت به سمت خداست.
3️⃣ گاهی برای مجازات والدین است. یعنی گناهی مرتکب شدهاند که به خاطر آن مستحق عقاب دنیوی شدهاند.
4️⃣ گاهی برای افزایش صبر و رشد و پرورش والدین و اطرافیان کودک است تا با تحمل مصیبت و بیماری کودک کاملتر شوند رشد پیدا کنند به خدا نزدیکتر شوند.
5️⃣ گاهی نوعی آزمایش برای والدین و اطرافیان کودک است تا مشخص شود آنها در مقابل این مصیبت و گرفتاریهای چه موضعگیری دارند و چه میکنند.
6️⃣ گاهی این مصائب زمینهساز آزمایش و رشد و تکامل کودکان در آینده نیز میشود. تا مشخص شود که در بزرگسالی چگونه با مشکل خود روبهرو میشوند و چه میکنند.
● دقت داشته باشیم که خداوند متعال جبار (جبران کننده) است و اگر مصیبتی نصیب کودکان و دیوانگان شود در حالی که خود آنان بیتقصیر بودهاند، حتما در آخرت برای آنان جبران میکند و در ازای آن گرفتاریها نعمتهای فراوانی نصیبشان خواهد شد.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🌹با سلام و احترام
✅ کانال حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدحسین فاریاب راهاندازی شد:
1️⃣ اطلاعرسانی برنامهها، سخنرانیها و کلاسها
2️⃣ گزارشات صوتی، تصویری و مکتوب جلسات و برنامه ها
3️⃣ نشر بیانات و دیدگاهها و مواضع علمی و پژوهشی
4️⃣ آشنایی با تألیفات و مقالات و آثار علمی و پژوهشی
🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین فاریاب
🆔 https://eitaa.com/Faryab110
🆔 @Faryab110
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
16.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_منتخب #پاسخ_به_شبهات
#چراغ
👈چرا این همه دعاهای مؤمنین در مورد رهایی مردم مظلوم فلسطین و غزه، توسط خداوند مستجاب نشده و ریشه ظلم صهیونیستها کنده نمی شود؟ ⁉️
🎙استاد#جعفری
💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@mjafari_ir
🔰 @velayattv
🔻 کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام (موسسه آموزش عالی
امام صادق(علیه السلام) برگزار میکند.
🔰نشست علمی
🔰"تبیین، نقد و بررسی نظریه جهان های موازی"
🎙با ارائه حجت الاسلام استاد شاکرین
🔹زمان: سه شنبه/ ۲ آبان/ ۱۴۰۲
بعد از نماز مغرب و عشا
🔹مکان: موسسه امام صادق ع (پردیسان). طبقه دوم. سالن اجتماعات.
🌐 @kalamcenter
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🌹با سلام و احترام
✅ کانال حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر صفدر الهی راد
🔶 عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
1️⃣ اطلاعرسانی برنامهها، سخنرانیها و کلاسها
2️⃣ گزارشات صوتی، تصویری و مکتوب جلسات و برنامهها
3️⃣ نشر بیانات و دیدگاهها و مواضع علمی و پژوهشی
4️⃣ آشنایی با تألیفات و مقالات و آثار علمی و پژوهشی
🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر صفدر الهی راد
🆔 https://eitaa.com/elahirad_ir
🆔 @elahirad_ir
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
✳️ گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری جامعة المصطفی العالمیه و دبیرخانه کرسیها برگزار میکند
✅ موضوع: جریانشناسی فلسفه اسلامی در کشورهای اسپانیایی زبان
👤 ارائهکننده: آقای دکتر عبدالولی امیلکار کروز
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر داود فاضل
🗓 یکشنبه7 آبان 1402 ⏰ 10
🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
🆔@meshkatnoor
یادداشت1 «نقد مدعای وریا امیری»- رضا پور اسماعیل .pdf
74.6K
#یادداشت | نقد مدعای وریا امیری در اثبات طبیعت گرایی (خدا ناباوری)
🔸نکتهای در مناظره میان وریا امیری و بیژن عبدالکریمی در تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۸ بسیار قابل توجه بود و آن مسئله ادعای طبیعتگرایی تقلیلگرا و طرح ادعاهای خارج از حیطه دستیابی معرفت تجربی بود.
🔸در همین مناظره وریا امیری که به طبیعتگرایی روششناختی تقلیلگرا تاکید داشت، ادعاهایی را مطرح نمود که با هیچ روش تجربی قابل اثبات نیست. برای نمونه چند مورد از این ادعاها را بیان میکنم...
✍️ رضا پوراسماعیل
🆔@meshkatnoor