eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
798 ویدیو
293 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اعترافی جالب و شنیدنی از دبیر کل سازمان ملل در رابطه با اسلام: 🍃 حمایت ویژه قرآن از پناهندگان غیرمسلمان، قرنها پیش از پیمان 1951 در این موضوع 🍃 اسلام، پیام آور صلح، همدلی و شفقت 🔰@Sajedi_ir
📣📣📣به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ نشست علمی «خدمات متقابل هوش مصنوعی و اخلاق اسلامی» با حضور و ارائه حجت الاسلام و المسملین دکتر «حسینعلی رحمتی» و حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حمید محسنی» در تحریریه خبرگزاری ابنا برگزار شد. ❇️حجت الاسلام و المسملین دکتر «حسینعلی رحمتی» : ✅میزان تأثیر و اهمیت هوش مصنوعی به گونه‌ای است که اگر بگوییم دنیای امروز به دوران ماقبل هوش مصنوعی و مابعد آن تقسیم شده، حرفی به اغراق نگفته‌ایم. یکی از نکاتی که بیان کننده این اهمیت است این است که اصطلاح هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ به عنوان قابل توجه‌ترین کلمه و کلمۀ سال انتخاب شد.... ❇️حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حمید محسنی»: ✅آیا هوش مصنوعی دارای مبانی فلسفی، اخلاقی، حکمرانی و فرهنگی است؟ سوالی که پیش می‌آید این است که آیا مقوله هوش مصنوعی یک فناوری صرف و ابزار است یا دارای مبانی فلسفی، اخلاقی، حکمرانی و فرهنگی است؟ کسانی که در عرصه فنی و مهندسی دارای تخصص هستند، گمان می‌کنند که هوش مصنوعی مانند صنایع دیگر، تنها یک ابزار در خدمت بشر است. آیا هوش مصنوعی چنین ابزاری است؟ لذا باید بحث کنیم که پیرامون مباحث اخلاقی آن چه باید کرد؟... متن کامل نشست: https://fa.abna24.com/story/1410777 🆔@Brain_Mind 🆔@meshkatnoor
📚 شماره 30 از دوفصل‌نامه علمی منتشر شد 1️⃣ بررسی نقش قرآن کریم در راهبری کلام اسلامی با رویکرد نقادانه به آراء خاورشناسان / علیرضا اسعدی (ص7) 2️⃣ تحلیل رویکرد محمد غزالی در نسبت ایمان با یقین / مریم نوروزی، عزیزالله افشار کرمانی، امیر محبیان (ص25) 3️⃣ تبیین و نقد عقل‌ورزی وهابیان / محمدحسین فاریاب (ص39) 4️⃣ ارزیابی تقریرهای «برهان تمانع» و لوازم آنها / آفرین قائمی (ص57) 5️⃣ شأن و آثار وجودی و ولایت تشریعی پیامبر و معصومان(ع) در هستی از منظر امام خمینی(ره) / محمدحسین احمدزاده فرد، محمد محمدرضایی، یدالله دادجو، رجب اكبرزاده (ص77) 6️⃣ بررسی نسبت ادله عصمت انبیاء با جواز ترک اولی و پاسخ به اشکالات / علی فقیه (ص97) 7️⃣ ارزیابی روشی عنوان «افسانه‌های حسین» از مدخل «حسین‌ بن ‌علی» در دائرة‌المعارف اسلام لایدن هلند براساس باورهای کلامی امامیه / فاطمه رئوفی‌تبار (ص115) 8️⃣ دلالت آتوسکوپی بر اثبات وجود بُعد غیرمادی انسان / منصور کثیری (ص129) 9️⃣ بازخوانی نظریه شیخ مفید درباره تجرد روح / غلامحسین گرامی (ص141) 🔟 بررسی انتقادی اندیشه معاد‌شناسی دکتر علی شریعتی / فاطمه‌سادات حسینی چاوشی، محمد محمدرضایی (ص161) 1️⃣1️⃣ بررسی انتقادی استدلال‌های متکلمان اسلامی در اثبات اعاده معدوم / سید مهدی موسوی اردستانی، كرامت ورزدار (ص179) 2️⃣1️⃣ بررسی روایات جرجیر درباره عدم خلود در جهنم / محسن ایزدی، وحید فرهادی، مهدی یگانه (ص195) 💠 سایت نشریه معرفت كلامی 🌐 kalami.nashriyat.ir 💠 کانال مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
📌 تفاوت دیه مرد و زن؛ عدالت یا بی عدالتی؟ قسمت دوم 👈دفاع عقلانی از حکم تفاوت دیه یک. احکام حقوقی در تمام کشورهای دنیا برای نوع و غالب انسانها وضع می شود و ناظر به استثناءها نیست و هیچگاه به دلیل وجود استثناءها، قانون کلی را تغییر نمی دهند، بلکه می کوشند تا با تصویب تبصره هایی به رفع نقایص آن بپردازند. احکام حقوقی دین نیز، برای نوع و غالب انسانها وضع شده و ناظر به استثناء ها نیست؛ چنان‌که به دلیل تفاوتهای عقلانی و عاطفی مرد و زن، شهادت دو زن، معادل شهادت یک مرد در دادگاه به شمار می‌رود؛ اگرچه موارد نقض نیز وجود دارد. دو. هر نظام مکتبی ـ لیبرالی، سرمایه داری و ... ـ بر یک چارچوب خاص برای رسیدن به غایت خاصی تنظیم می شود. روشن است که ارزش ها و تلقی از عدالت در این نظام ها متفاوت است. نظام دینی نیز از این قاعده مستثنا نیست و دارای چارچوبی خاص برای رسیدن به کمال و سعادت حقیقی است، ازاینرو، اموری مانند خانواده، بخشش، تکثر نوع انسانی، برادری میان اعضای جامعه و ... در این نظام بسیار برجسته است. سه. در اسلام، میزان دیه تعیین کنندۀ ارزش اخلاقی و انسانی انسان ها نیست؛ چنانکه دیۀ باتقواترین و عالم ترین افراد با دیه فاسق ترین و بی‌سوادترین افراد تفاوتی نمی کند؛ بنابراین تفاوت دیه تنها نشان دهندۀ میزان مسئولیتی است که از آنها انتظار می رود. چهار. برنامه دین وحیانی به گونه‌ای است که اگر به تمام اضلاع آن عمل شود، هیچگاه به چنین چالش‌هایی برنمی‌خوریم؛ برنامه دین آن است که با توجه به تفاوت ویژگی‌های فیزیولوژی مرد و زن، مسئولیت ها متفاوت شده که این تفاوت خود را در اموری همچون ارث و دیه نشان می دهد. بله، مشکل از جایی شروع می شود که انسان ها زندگی خود را به سبک دیگری پایه ریزی کنند، آنگاه انتظار داشته باشند، احکام دین تغییر کند! پنج. در اسلام، در هیچ صورتی مسئولیت اقتصادی به عهدۀ زن قرار داده نشده است و اگر زنی سر کار برود، نمی تواند در قبال آن انتظار داشته باشد که ارث یا دیه او مانند مردان شود. مقولۀ زنان سرپرست خانوار نیز، حاصل عمل نکردن به دین است؛ وقتی زنی شوهر خود را از دست می دهد، در هیچ صورتی مخارج فرزندان به عهدۀ آن زن نیست؛ بلکه به عهدۀ پدر یا پدر شوهر و در صورت فقدان این دو، و نیاز مالی، به عهدۀ حاکم اسلامی است. (دقت شود که فعلا بحث ما روی درستی یا نادرستی حکم دین است نه درستی یا نادرستی اجرای آن در جامعه) بنابراین در برنامه دین، خلأ وجود ندارد. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر فاریاب دانشیار گروه کلام موسسه امام خمینی ره https://eitaa.com/Faryab110 🆔@meshkatnoor
🔰بیستمين برنامه از نهمین ویژه‌برنامه بزرگداشت 📌کاربردهای دینی زبان،حقیقت یا مجاز تأملی در دیدگاه علامه طباطبایی 🎤حجت‌الاسلام‌ دکتر عبداللهی 🗓سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰ 🖇 حضوری و مجازی لطفا با لینک زیر وارد جلسه مجازی شوید 👇👇 https://b2n.ir/f.din 🏢قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی: مرحوم آقای طباطبایی توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد 🔹 یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کم‌نظیرِ آقای طباطبایی در بحبوحه‌ی تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه است، در بحبوحه‌ی تهاجم به معنای واقعی کلمه. 🔹 شاید آن کسانی که آن زمانها را درک نکرده‌اند، توجّه نداشته باشند که آن روز در محیط جوان کشور و محیط فکری کشور چه وضعیّتی وجود داشت. 🔹 یک تهاجم به معنای واقعی کلمه وجود داشت؛ چه افکار وارداتی مکتبی و مسلکی مثل مارکسیسم، چه شبهه‌آفرینی‌ها؛ شبهه‌آفرینی‌هایی در بحبوحه‌ی این حوادث، مرحوم آقای طباطبایی(رضوان اللّه تعالی علیه) توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد. 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
🔸کرسی علمی "بررسی و نقد ابعاد دین شناختی الهیات تفهمی" ⏳زمان: شنبه ۱۴۰۲/۸/۲۷ ساعت ۱۲:۳۰ مکان: سالن جلسات علامه طباطبایی (ره) [۲۹-۳] 🔗لینک شرکت در کرسی: https://vce.miu.ac.ir/hoda5 ⚜️ مدرسه عالی حکمت و تاریخ @Research_office 🆔@mjafari_ir
ارائه مقالات برگزیده در کمسیون‌ تخصصی کلام کنگره بین المللی علامه طباطبائی- ره- توسط حجت الاسلام دکتر جواد عضو هیات علمی گروه کلام موسسه و حجت الاسلام دکتر عظیم و حجت الاسلام روح‌الله فارغ التحصیلان موسسه امام کلام و ادیان 🕗 زمان: پنج شنبه ۲۵ آبان از ساعت ۸:۳۰ به بعد 🆔@meshkatnoor
📜اگر علامه طباطبایی نبود... علامه مصباح رضوان الله تعالی علیه : در یک جمله شخصیت علامه طباطبایی و جایگاه ایشان را در این می توان فهمید که اگر علامه نبود و تفسیر المیزان و کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم نوشته نمی شد، شاگردانی مانند علامه مطهری و بزرگان دیگر در حوزه پدید نمی آمدند و حوزه از برکات بزرگی محروم می شد. 📌دیدار با میهمانان خارجی همایش اندیشه های علامه طباطبایی (ره)، که در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۳ 🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح 🔹 @PhilosophyofAyatollahMesbah 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
چگونه است که سیاست لیبرال، اخلاق لیبرال ، اقتصاد لیبرال ، هنر لیبرال و در یک کلام علوم انسانی لیبرال با اسرائیل کنار می آید؟! مفاهیمی مثل دمکراسی، حقوق شهروندی، آزادی، کرامت انسانی در قرائت لیبرالیستی، با آنچه امروز در غزه رخ میدهد، همخوان و سازگار است! باطن متوحش انسانی لیبرال را افشا کنیم. 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری 💠 یکی از دغدغه های جدی اهل بیت عصمت و طهارت همواره هشدار نسبت به اهل بدعت و تفکرات انحرافی بوده است . یکی از مصادیق بارز این نوع تفکرات ، اندیشه های غلو آمیز در میان شیعیان بوده است. اهل بیت، عقاید غلات را مورد انکار قرار داده و با میزان قرار دادن قرآن برای سنجش نقل ها و گفته های خود، از شیعیان می خواستند ادعاهای نادرست غُلات را نپذیرند. به عنوان نمونه، امام صادق به «مفضّل» فرمودند:"ای مفضل! با غُلات نشست و برخاست نکنید، با آنان هم غذا نباشید و همراهشان چیزی ننوشید و با آنان مصافحه نکنید". ائمه به ویژه نسبت به جوانان شیعه حساسیت زیادتری داشته و می‌ فرمودند: درباره جوانان خویش از این که غلاة آنان را فاسد کنند بترسید، غلاة بدترین دشمنان خدا هستند، عظمت خدا را کوچک کرده و برای بندگان خداوند ادعای ربوبیت می‌ کنند. این هشدارها تا جایی ادامه پیدا می کند که ائمه اطهار اهل غلو را صراحتا لعن و نفرین می کنند و هیچ تقیه و تغافلی نسبت به آنها نشان نمی دهند . اینها همه گواه آن است که رسوخ اندیشه های غلو آمیز در میان مردم و خصوصا جوانها تا چه حد کیان اعتقادات اصیل را به مخاطره می اندازد . این همه باید برای ما انگیزه جدی ایجاد نماید که با تأسّی به سیره معصومان در هر جلسه ای که سخنانی از سنخ مطالب منبر فوق👆👆شنیدیم ، با حفظ احترام جلسه ، به سخنران و یا مداح جلسه , کذب و نادرستی مطالب را متذکر شویم . سکوت در این مواضع، مجاز نبوده و تذکر، وظیفه ای واجب است. منابع : إختيار معرفه الرجال ، ح 525؛ مستدرك الوسائل ، ج 12، ص 315؛ الغيبة طوسى ص 177؛ امالي طوسى، ج 2، ص 264. 🆔@mjafari_ir