eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
25.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جلوه‌های خداشناسی در زندگی 🔸 سلسله جلسات در راستای زمینه سازی برای تفکر در مورد تاثیرات خداشناسی در جنبه‌های مختلف زندگی، تولید شده است. 📌 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح 📥 کانال استاد مجتبی مصباح👇👇👇 ✅ @mojtabamesbah_ir 🌐 @meshkatnoor
✴️ 3 برخی از اندیشه‌ورزانِ نامی همچون فرانسیس بیکن و هیوم، بر این باور بودند که روش تجربی تنها روش مطالعه طبیعت است، لکن امروزه با پژوهش‌های جدیدی که صورت گرفته، سستی این ادعا بر کسی پوشیده نیست. یکی از شواهد نقض ادعای مذکور، رابطه ناگسستنی میان علم و ریاضیات است که حکایتگر استفاده چشم‌گیر هر یک از علوم طبیعی، به فراخور نیاز خود از ریاضیات است. __________________________ 🔸یکی از علومی که باید رابطه آن با ریاضیات بررسی شود، اخترشناسی است. شاید جالب باشد که اولین جرقه‌های به مدد ریاضیات و به دست کوپرنیک آن‌هم در این علم زده شد. بنیان نظریه خورشید مرکزی نه مشاهده و آزمایش‌های دقیق، بلکه اصول ریاضیاتی بودند که دستمایه کوپرنیک برای دستیابی به این نظریه قرار گرفتند. به کمک این اصول، کوپرنیک مدلی برای کیهانشناسی ارائه داد که صرفا به لحاظ ریاضیاتی ساده‌تر از مدل بطلمیوسی بود. در ادامه، کپلر نیز با همین اصول کاستی‌های نظریه را جبران کرد و بعد از این ماجرا بود که شواهد تجربی بوسیله ابزارهای جدید به کمک این نظریه شتافت. در همین دوره شاید مهمترین مروج ریاضیات گالیله بود که به پیروی از افلاطون باور داشت «کتاب طبیعت»، به نوشته شده است. 🔸قصه رابطه فیزیک و ریاضیات نیز شنیدنی است؛ در نیوتون بوسیله اصول ریاضیاتی، حرکات سیارات و اجرام آسمانی را تبیین کرد و امیدوار بود تا روزی تمام پدیده‌های طبیعی را با آن تبیین کند. نیز به همان اندازه به ریاضیات وابسته است. به عنوان نمونه، کشف رفتار ذرات بنیادی و توصیف آنها بدون مدلسازی ریاضی امکان ندارد. 🔸بهره‌گیری علوم طبیعی از ریاضیات به یک اندازه نیست؛ فیزیک و اخترشناسی وابستگی بیشتری دارند و در مقابل وابستگی نسبتا کمتر؛ تا جایی که زیست‌شناس مشهوری چون داروین علاقه‌ای به ریاضیات نداشته، لکن امروزه در بهره زیادی از برده می‌شود. ________________________________ ♦️ سوال بسیار مهمی که درباره ریاضیات و بویژه کارکرد آن وجود دارد و برخی آنرا جزء علم می‌دانند، این است که چرا ریاضیات در کشف و مطالعه جهان از چنین دقت و ظرافتِ مثال‌زدنی برخوردار است؟ به تعبیر دیگر، چرا می‌توان بر اساس مجموعه‌ای از اصول ریاضیاتی، آن هم بدون مشاهده مستقیم، جهان را شناخت؟ به اعتراف پژوهشگران،علم توان پاسخگویی به این سوال را ندارد و چنین پرسش‌هایی را نمایان می‌سازند. از این رو، علم باید برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها دست نیاز به سوی دین و الهیات دراز کند. پاسخ اجمالی سوال مذکور این است که هم جهان خارج و هم اصول ریاضیاتی که محصول ذهن انسانی‌اند، منشأ واحدی دارند که هر دوی آنها بر اساس علم الهی بوجود آمده‌اند. ___________________________ *️⃣آیا اصول ریاضیاتی و مشاهده و آزمایش‌های تکرارپذیر، تنها تکیه‌گاه علم هستند؟ ادامه دارد... 📝جواد قلی پور 🌐 @meshkatnoor
گفتگوی دکتر سروش و آقای مصطفی ملکیان / امشب شنبه شب در اینستاگرام . ♦️ لازم به ذکر است که تضاد درونی مباحث روشنفکری دینی ، آقای ملکیان را به سمت روشنفکری معنوی کشاند که خود پروژه ای است که در طی 20 سالی که از طرح آن می گذرد، مورد چالش و نقدهای جدی از ناحیه اندیشمندان قرار گرفته است . این گفتگو می تواند اختلافات فیما بین این دو طیف روشنفکری را بهتر نشان دهد. 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 فیلم جالب آیت الله بهجت در خانه یکی از شاگردانشان. - این گلدانها را آب دادید؟ + آقاجان! گلها مصنوعی است. - تمام‌این عالم مصنوعیه! حقیقیش جای دیگه‌است! 🔻 جان به فدای علمای ربانی که از هر فرصت و از هر موقعیتی ، برای تذکر نکات معرفتی، بهره می گیرند. 🌐 @meshkatnoor
مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد برگزار می کند: ❎ مبانی کلامی ولایت فقیه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی ⬅️مدیر مرکز نخبگان و استعداد های برتر حوزه علمیه خراسان 👤دبیر علمی: دکتر محمد جواد عنایتی راد ⬅️مدیر گروه مجمع عالی حکمت شعبه مشهد ⏰زمان:چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ 💠حضور به صورت مجازی لینک ورود به جلسه: 🌐https://bbb01.dte.ir/b/6ej-egz-gxv-lci
(سامانه‌نشریات‌ایران)، توسط سازمان اسناد و ایران راه‌اندازی و در دسترس قرار گرفته است. در این سامانه متن کامل نشریات ایران از دوره قاجار تا کنون به صورت تمام متن در دسترس کاربران قرار دارد. این پروژه بخشی از پروژه ملی تحت عنوان «حافظه ملی در خانه هر ایرانی» با هدف «توزیع عادلانه» و «دسترسی آزاد به اطلاعات» است. پژوهشگران، دانشجویان و هر ایرانی علاقمند به گذشته و تاریخ این سرزمین می‌تواند از متن کامل نشریات اسکن شده در این سامانه استفاده نماید. پایگاه‌های موجود در این سامانه عبارتند از: نشریات دوره قاجاریه (۱۱۹۳ - ۱۳۰۴ ق.) نشريات دوره پهلوی اول (۱۳۰۴ - ۱۳۲۰ ش.) نشريات دوره پهلوی دوم (۱۳۲۰ - ۱۳۵۷ ش.) نشریات دوره پس از انقلاب (۱۳۵۷ ش. - ) و نشریات لاتین 🌐 @meshkatnoor
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 اینجا فرانسه رابطه جنسی قانونی دختر ۱۲ ساله با پسر ۱۷ ساله! ازدواج با محارم آزادِ آزادِ آزاد! 💠 مقایسه کنید با قوانین اسلام ! اگه مثلا یه دختر ۱۲ ساله با یه پسر ۱۷ ساله قانونی ازدواج کنه حتی جریانی های کثیف داخلی از جمله اصلاح طلبان اشک تمساح میریزن که این کودک همسری است و علیه احکام متعالی اسلام لجن پراکنی می نمایند . 🌐 @meshkatnoor
🌺 پذیرش سراسری حوزه های علمیه🌺 سال تحصیلی ۱۴۰۰ ---۱۴۰۱ 📝ثبت نام‌ : از تاریخ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ 👈برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به مرکز مدیریت استان یا مدارس علمیه شهرستان خود مراجعه نمایید ویا از طریق راه ارتباطی زیر اقدام نمایید:🔰🔰 🌐www.paziresh.ismc.ir 🌐 @meshkatnoor
👈 نامه قابل توجه یکی از خوانندگان کانال آقای نصیری به ایشان : 👇👇👇 📝عرض سلام و ادب خدمت جناب آقای نصیری ان شاء الله طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان مقبول درگاه حضرت حق قرار گرفته باشد راستش را بخواهید، امروز بعد از افتضاح پخش صوت مصاحبه آقای ظریف در شبکه های معاند و وابسته به آل سعود، تحلیلهای مختلفی را دیدم و شنیدم ولی هیچ چیز به اندازه آن برنامه عصر حیرت شما که با آقای ظریف مصاحبه داشتید، برای من مهم تر و جالب تر در تحلیل شخص جناب ظریف و تفکر و بینش سیاسی_اجتماعی او نبود. ابتدای برنامه، سخن مجملی را گفت میتوان از آن هزار حدیث مفصل را خواند. صریحا گفت دین و شریعت و ولایت، مربوط به امور آسمانی و با قداست و والا هستند و سیاست خارجه و روابط بین الملل، امور مربوط به دنیا هستند و لذا این جهانی باید با آنها برخورد کرد. بعد از این مصاحبه، در دلم آنقدر از شما تشکر کردم که باعث آن بودید که رکن اصلی تفکر جناب ظریف و امثال او، واضح و صریح و بی ابهام شود و معلوم گردد سکولاریزم همچنان در بین مسئولان جمهوری اسلامی رواج دارد و حتما لازم نیست با ساخت سریال گاندو، بحث نفوذ و خط نفوذ را نشان داد؛ بلکه خط نفوذ، همین تفکر سکولار و توسعه گرایانه بسیاری از مسئولان است که چه بسا ظاهر الصلاح و علاقه مند به ارزشها و منافع و مصالح ملت و نظام، خود را نشان میدهند. به یاد دارم که مرحوم علامه مصباح یزدی(ره) بسیار ميگفتند که هنوز تفکر سکولار و عدم باور راسخ به نظریه سیاسی اسلام، در بین برخی مسئولان ما هنوز هست و اینها در عمق فکر و قلب شان هنوز این مورد جا نیفتاده است؛ شاید امروز و آن برنامه شما با آقای ظریف، معنای این سخن را توانست بهتر بشخصه برای من روشن کند و نمایان سازد. راستش را بخواهید، آقای ظریف نماد بارزی از عصر حیرت است و همین حیرت او باعث شد که چنین حوادث تلخی در دوران تصدیش بر وزارت خارجه رقم بخورد و چنین درباره سردار رشیدی که نماد روابط بین الملل در اسلام و کارآمدی تشیع و مکتب انقلاب اسلامی در عرصه جهانی است، سخن بگوید و نشان بدهد علیرغم اینکه سالها در امور بین الملل فعال بوده، اینچنین در شناخت گفتمان انقلاب اسلامی و باطن نظام جهانی سلطه و نظم جهانی یا همان دهکده واحد جهانی و تئوری های جهانی سازی، سطحی بین و نادقیق است. و این حیرت، عجب شاخصه عجیبی است و چگونه مسیر حرکت فرد را کند میکند و امکان شناخت حق و اهلش را از انسان میگیرد. پیشنهاد میکنم روی شاخصه های عصر حیرت در مسئولین جمهوری اسلامی تمرکز بفرمایید چون واقعا بسیاری از آنها در این حیرت، سرگردانند و نميدانند باید چه کنند. 🌐 @meshkatnoor
@studiesofshia_مبانی_و_ویژگی_های_اصلی_فلسفۀ_تحلیلی_دین.pdf
409.1K
✳️ مبانی و ویژگی های اصلی فلسفۀ تحلیلی دین ✳️ The Main Basis and Features of Analytical Philosophy of Religion 🔹فائزه برزگر تبریزی، حمیدرضا آیت اللهی 🔸چکیده در این مجال، به دنبال کشف مبانی و ویژگی های اصلی «فلسفه تحلیلی دین» هستیم. رویکردی که می گوییم آن را به عنوان واکنش متفکران تحلیلی دین آور، نسبت به فضای الحادی و لا ادری گرایانه نیمه دوم قرن بیستم معرفی کنیم. جهت گیری اصلی این مقاله، به سمت اثبات سه ویژگی عمده برای این رویکرد است: 1- تلاش برای وضوح حداکثری کلمات و در نظر گرفتن ارزش معرفتی برای فهم عرفی به جای اتمیسم منطقی؛ 2- توجه به دستاوردهای علوم تجربی جدید و در نظر گرفتن ارزش معرفتی برای تجربه دینی به جای پوزیتیوسم منطقی؛ 3- تلاش در جهت ارزیابی عقلانی گزاره های دینی و ارائه ملاک صدق و کذب برای آنها. از همین رهگذر، زمینه های عمده چالش ساز برای فلسفه دین و نیز حوزه های اصلی فلسفه تحلیلی که در فلسفه دین به کار گرفته شدند، به عنوان خاستگاه اصلی که منجر به پیدایش این رویکرد فکری با سه ویژگی فوق شده است شناسایی می شوند. 🌐 @meshkatnoor