eitaa logo
هیأت میثم تمار
515 دنبال‌کننده
221 عکس
162 ویدیو
40 فایل
برای استفاده از گزیده سخنان اخلاقی استاد بنایی کاشی به کانال هیئت میثم تمار به آدرس زیر مراجعه نمایید: Instagram.com/MeysamTammar_qz.ir http://meysamtammar.blogfa.com
مشاهده در ایتا
دانلود
برای برکت در کار و افزایش رزق و روزی چه باید کرد.mp3
1.13M
🔸برای برکت در کار و افزایش رزق و روزی چه باید کرد 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
پنج راهکار برای جبران شکست خوردن در ترک گناه.mp3
1.06M
🔻پنج راهکار برای جبران شکست خوردن در ترک گناه 🔸داستانی از ترک گناه علامه حلی 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
راه های تقویت صبر.mp3
437.8K
🔸راه های تقویت صبر 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
حجیت ظواهر قرآن.mp3
173.6K
🔸حجیت ظاهر قرآن 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
راه زیاد شدن محبت اهل البیت.mp3
284K
🔸راه زیاد شدن محبت اهل بیت 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
چگونه زمان را مدیریت کنیم؟.mp3
392.5K
🔸چگونه زمان را مدیریت کنیم؟ 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
شناخت مقام امامت در زیارت جامعه کبیره.mp3
287.4K
🔸شناخت مقام امامت در زیارت جامعه کبیره 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
منظور از نور و ظلمت در آیت الکرسی چیست.mp3
410.7K
🔻منظور از نور و ظلمت در آیت الکرسی چیست 🔸آیه الکرسی یک آیه است یا سه آیه؟ 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
توصیه استاد بنایی به طلاب جوان.mp3
154.2K
🔸توصیه استاد بنایی کاشی به طلاب جوان 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
راه درمان رذایل اخلاقی کدام است؟.mp3
468.5K
🔸راه درمان رذایل اخلاقی کدام است؟ 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
برای جبران گناهان گذشته باید استغفار کرد.mp3
331.8K
🔸برای جبران گناهان گذشته باید استغفار کرد 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
مدرسه نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد.mp3
338.1K
🔸مدرسه نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
دو راهکار برای غلبه بر غرور.mp3
156.3K
🔸دو راهکار برای غلبه بر غرور 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
معرفی دعای بیستم صحیفه سجادیه.mp3
3.26M
🔸معرفی دعای بیستم صحیفه سجادیه 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
ایمان به چه معناست و یکی از راههای تقویت آن.mp3
942.8K
🔸ایمان به چه معناست و یکی از راههای تقویت آن 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
🔸قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ۖ وَإِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ 🔹عربهای بادیه‌نشین گفتند: «ایمان آورده‌ایم» بگو: «شما ایمان نیاورده‌اید، ولی بگویید اسلام آورده‌ایم، امّا هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است! و اگر از خدا و رسولش اطاعت کنید، چیزی از پاداش کارهای شما را فروگذار نمی‌کند، خداوند، آمرزنده مهربان است.» 🔻آیه 14 سوره حجرات
عمل صالح معیار ایمان است.mp3
6.67M
🔻عمل صالح معیار ایمان است 🔸ایمان و تأثیر آن بر قلب و رفتار 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
درمان خجالتی بودن.mp3
311.1K
🔸درمان خجالتی بودن 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
نقش ولايت اهل بيت(ع) در قرب الهی.mp3
468.2K
🔸نقش ولايت اهل بيت(ع) در قرب الهی 📌برای مومن شدن، عمل هم ملاک است هم سبب 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
اول ازدواج کنیم بعد کار پیدا کنم!.mp3
1.23M
🔻اول ازدواج کنیم بعد کار پیدا کنم! 🔸تاثیر صدقه در افزایش رزق و روزی 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
بالاترین درجه ایمان کدام است.mp3
2.33M
🔻بالاترین درجه ایمان کدام است 🔸داستان اسلام آوردن مخیریق یکی از بزرگان قوم یهود در مدینه در غزوه احد! 🔸در برخی زیارت نامه ها ما خدا را به مقام شهدای بدر و احد قسم میدهیم تا حاجت بگیریم 🔸نیت مهمترین عامل اثرگذار در افزایش ایمان است 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
نکاتی در مورد اجنه.mp3
1.78M
🔸نکاتی در مورد اجنه 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
عرض سلام و احترام بزرگوارانی که تمایل دارند نذورات خود را برای تهیه آبگوشت هیئت اختصاص دهند لطفا با ارسال پیام به آیدی @dorodian_ali اعلام آمادگی نمایند.
چگونه با حداقل عمل صالح به بالاترین مراتب ایمانی برسیم؟.mp3
1.71M
🔸چگونه با حداقل عمل صالح به بالاترین مراتب ایمانی برسیم؟ 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
جلسه هفتاد و یکم شرح صحیفه سجادیه دعای بیستم.mp3
13.03M
🔻شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه - مقدمه (جلسه اول) 🔸جلسه هفتاد و یکم(۱۴۰۰/۱۰/۲۰) 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
هیأت میثم تمار
🔻شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه - مقدمه (جلسه اول) 🔸جلسه هفتاد و یکم(۱۴۰۰/۱۰/۲۰) 🔹در کلام استاد بنایی
* شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه " اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ " _ دعای بیستم از دعاهای صحیفه مبارکه سجادیه مربوط به درخواست‌های امام سجاد سلام الله علیه از خدای متعال در باب مَکرُمَت های اخلاقی است؛ اخلاقِ کریمانه و اعمال و رفتاری که مورد رضایت حق تعالی است. _ حضرت سجاد سلام الله علیه در این دعای نسبتا بلند سبک رفتاری مورد نظر خدای متعال را به عنوان خالق و صاحب ما به ما انسان‌ها آموزش می دهد تا در مسیر هدف خلقت قرار بگیریم. * مسئله اخلاق ابتدا باید روشن شود. _ اخلاق جمع خُلق است. معانی مختلفی برای خُلق وجود دارد اما آن چیزی که منطبق با کتاب خدا و روایات اهل بیت علیهم السلام است همان معنای عرفی و لغوی این کلمه عنوان می‌شود. خُلق از جهت حروف و شکل کلمه با خَلق عینیت دارد اما از جهت ضبط و حرکت تفاوت وجود دارد. _خَلق به معنای خلقت و آفرینش است. خدای متعال ما را خلق کرده و این عالم را پیرامون ما قرار داده و دستوراتی به ما داده که منطبق با قانون خلقت است؛ آن دستوراتی را که ما را به عنوان تنها موجود مختار و دارای قوه عاقله در دنیا منطبق، همسو و همراه با طبیعت و قوانین خلقت می کند، خُلق می نامند، وقتی آن خُلق مَرضی خداست که منطبق با خَلق و خلقت این عالم باشد. _ آن قانونی که به حکم غریزه و قانون طبیعت؛ خدای متعال در عالم قرار داده، همان خدا دستور اختیاری را به ما عنایت کرده که اگر ما بتوانیم با آن دستورات منطبق شویم، با قوانین این عالم انطباق پیدا می کنیم و همراه می شویم. _ ما به عنوان تنها موجود مختار عالم که محسوس و قال رویت و قابل حس هستیم اگر بتوانیم خودمان را با قوانین الهی منطبق کنیم، گرفتاری ها و مشکلات ما کم می شود زیرا همان کسی که این دستورات را به ما می دهد، همان این عالم را خلق کرده و با قوانینی که در حقیقت عالم قرار داده کار طبیعت قبل از خلقت انسان و بعد از ما پیش می رود. موضوع خُلق انسان ها هستند اما موضوع خَلق و خلقت، همه این عالم است. سایر موجودات مطابق با نظم طبیعت جلو می روند و به طور طبیعی مطیع قوانین خالق متعال هستند این در حالی است که مشکل بر سر یک موجود به نام انسان است. _ قرار است که ما خُلق الهی پیدا کنیم یعنی آن قوائدی که مختص منطبق شدن ما با خلقت این عالم است؛ آن را یاد بگیریم تا به نتیجه مطلوب برسیم. کمترین ثمره همراه شدن با طبیعت و عدم حرکت منافی قوانین خلقت این است که مشکلات کمتر می شود این یک دلیل عامه پسند عقلی و عقلایی است. _ خُلق را بعضی ها سَجیت معنا کردند یعنی طبیعت وجودی اشخاص؛ بعضی ها عادتا آرام هستند، برخی افراد تندخویی دارند و قص علی هذا... اما لغت شناس های عرب آن چیزی که در کنار سجیت در نظر گرفتند و معنا کردند خُلق به معنای " عادت " است. در سیره عقلا نیز همین عادت را انتخاب کردند. در قرآن و روایات هم همین معنای عقلایی را در نظر گرفتند یعنی همان عادت. هر صفتی را انسان به عادت رسانده باشد خُلق او می شود. یک نفر یک بار در عمرش به فقیر کمک کرده این نمی شود خُلق کریمانه بلکه اگر کمک به فقرا و دستگیری از همنوع عادت فرد شود آن وقت می توان گفت که این فضیلت اخلاقی و کریمانه بخشیدن، خُلق فرد است. _ خُلق به معنای عادت هاست که جمع آن اخلاق است، اخلاق مجموعه عادت هایی است که انسان ها پیدا می کنند. _ امام سجاد سلام الله علیه در این دعای بیستم، اخلاق کریمانه الهی و اسلامی و مواردی را که باید خُلق ما شود را مطرح می کنند. بین اخلاق و ادب فرق وجود دارد، ادب به معنای انجام یک کار خوب در ظاهر است اما اخلاق یک صفت درونی تعریف می شود، آن صفتی که باعث می شود انسان بدون تحمل سختی، ریاضت و هیچگونه تکلفی کارهایی را انجام دهد. گاهی امام سجاد سلام الله علیه در این دعا از راه بیان آداب خوب ما را وادار به این آداب می کنند تا این ها جزوی از خُلق ما شود. _ دین اساسا دنبال این مهم هستش که ما به یکسری از کارها عادت کنیم لذا از راه باید و نباید؛ واجب و حرام دین در زندگی انسان وارد شده است. این دین ما خیلی دقیق است. در گفتار پیامبر داریم که " إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق " من مبعوث به پیامبری شدم تا اخلاق الهی را تمام کنم چه از جهت دانشی یاد دهم و چه از لحاظ رفتاری به شما نشان دهم که با تکرار این اعمال به عادت برسید. _ دین با احکام و فقه و باید ها و نبایدهایی که تعریف کرده، دنبال افکار و اخلاق و افعال لازم است پس فلسفه باید و نبایدهای دین این می باشد که ما را خُلقاً از نبایدها منزجر و متخلق به بایدها کند. _ بایدها و نبایدها را باید به عادت خودمان در بیاوریم. اینکه گه می گویند اگر عبادت مِن باب عادت باشد خوب نیست این کاملا اشتباه است؛ اصلا دین آمده که ما را به نماز خواندن. دروغ نگفتن، صبور بودن، دوری از گناه عادت دهد.
هیأت میثم تمار
* شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه " اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَ
_ پس شد اخلاق به معنای مجوعه عادت های پسندیده است که دین با همین بایدها و نبایدها می خواهد این عادت ها را در ما ایجاد کند. همین جا می توانیم استفاده کنیم که ارتباط فقه و اخلاق یک ارتباط علی و معلولی است یعنی فقه علت ایجاد یکسری اخلاق پسندیده و دوری از اخلاق ناپسند است. _ اگر اخلاق را از نظر علمی بررسی کنید هیچ ارتباطی با فقه ندارد اما اگر از منظر کاربردی به اخلاق نگاه کنید با فقه ارتباط خیلی تنگاتنگ و غلیظ دارد. _دعای بیستم صحیفه مبارکه سجادیه را اعاظم شیعه در اخلاق کریمانه و افعال مورد رضایت معنا کرده اند. _ اولین نکته ای که حضرت از خدای متعال درخواست دارند یکی از زیرساخت های اخلاق کریمانه یعنی صلوات بر محمد و آل محمد است. یکی از زیرساخت های اخلاق کریمانه و افعال مرضیه اعتقاد بر پیامبر و آل ایشان است. اعتقاد یعنی باور، باور به اینکه این بزرگواران امام و جلودار هستند که قرار است دست ما را به مقصد برسانند لذا حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و دیگر حضرات معصوم دستور داده اند که در موقع نیاز سخت و درخواست از خدای متعال حتما با صلوات آن را از خدا بخواهید. صلوات دعای مستجاب است و دعای پس از آن هم به حرمت صلوات پذیرفته خواهد شد. _صَلّ یعنی درود و سلام قلبی و واقعی من به تو، شاید از ما ساخته نباشد که بتوانیم ارادت واقعی خودمان را خدمت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و اهل بیت علیهم السلام عرضه نماییم لذا خودشان به ما یاد دادند که این را از خدا بخواهیم "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ " ای خدای متعال شما بر پیامبر و فرزندانشان درود و سلام عمیق و قلبی ما را برسان به علاوه این " وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ " ایمان ما را کامل ترین ایمان ها قرار بده، ایمان به معنای تکیه دادن است، در این فراز یعنی خدایا تکیه ما را به خودت کامل قرار بده. استاد آیت الله بنایی کاشی
مشكل اهل كوفه این بود كه ایمانشان ضعیف بود. حضرت را تا جایی دوست داشتند كه برای خودشان ضرری نداشته باشد. آنها بی‌دین كه نشدند؛ مثل خیلی از شیعیان امروز فقط ایمانشان ضعیف بود.بیچاره‌ها حتی قلوبشان با امام حسین علیه‌السلام بود و با دشمنان او دشمن بودند، اما وقتی احساس كردند كه خطری هست، عقب كشیدند.ابن ‌زیاد تهدید كرد و گفت شما را می‌كُشم، دست می‌بُرم، پا می‌بُرم، در رفتند؛ ترسیدند. اگر كمی ایمانشان قوی بود و نترسیده بودند، به میدان می‌آمدند و شهید می‌شدند؛همان‌طور كه امام حسین علیه‌السلام با افتخار می‌رود در دل خطر. كوفیان اما این باور را نداشتند. گفتند تا چرخ زندگی‌مان می‌چرخد، تا مزاحمت مالی و جانی در كار نیست، در كنار اهل‌بیت علیهم‌السلام هستیم. به همین خاطر وقتی دیدند اگر به طرف امام حسین علیه‌السلام بروند كشته می‌شوند، نرفتند. آیت الله خوشوقت رضوان الله علیه
یقین به چه معناست؟.mp3
1.48M
🔸یقین به چه معناست؟ 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz