eitaa logo
مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام)
584 دنبال‌کننده
621 عکس
37 ویدیو
8 فایل
کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(عليه السلام) https://feghahat.razavi.ir/ 🌐
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 علمی ترویجی 💬جایگاه فقه و کلام در دانش اجتماعی مسلمین 👤 ارائه دهنده: دکتر محمد رضا قائمی نیک 👤 ناقد: دکتر عباس جوارشکیان 👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین حامد محمد جانی 📆 پنجشنبه ١۴٠١/٠٩/١٧ ساعت ١٠ صبح 🏢مکان: حرم مطهر، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام (خیراتخان). 🌐لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💐 باما همراه باشید: 📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام ╔═🦋🌸════╗ 🆔 @mfaam_razavi ╚════🌼🦋═╝
📚 علمی ترویجی 💬 قلمرو و ساختار فقه بین الملل 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود راعی 👤 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حمید درایتی 👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محسن سلطانی 📆 شنبه ١۴٠١/٠٩/١٩ ساعت ١٠ صبح 🏢مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک، ۶٠۴، ساختمان سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی. 🌐لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💐 باما همراه باشید: 📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام ╔═🦋🌸════╗ 🆔 @mfaam_razavi ╚════🌼🦋═╝
🔘 گزارش تصویری 📚 کرسی علمی ترویجی 💬 قلمرو و ساختار فقه بین الملل 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود راعی 👤 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حمید درایتی 👤 دبیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محسن سلطانی 📆 شنبه ١۴٠١/٠٩/١٩ ساعت ١٠ صبح 🏢مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای صفائیه، پلاک، ۶٠۴، ساختمان سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi
🔰حضور آستان قدس رضوی در کنگره «بزرگداشت آیت الله محمد تقی شیرازی» در عراق به همت معاونت امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، نمایندگان آستان قدس رضوی در کنگره «حضرت آیت‌الله محمد تقی شیرازی تفکر، اعتقادات و سیره ایشان» در شهر کربلا حضور یافتند. 🔺حجج اسلام والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری، رئیس مدرسه عالی فقاهت و سید رضا شیرازی، رئیس گروه زیارت بنیاد پژوهش‌های اسلامی به نمایندگی از آستان قدس رضوی و دکتر علی خیاط، مدیرحوزه علمیه خراسان و محمد باقر فرزانه به نمایندگی از حوزه علمیه به منظور حضور در این کنگره و ایراد سخنرانی به کشور عراق اعزام شدند. 🔻در همین راستا حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن وحدتی شبیری، رئیس مدرسه عالی فقاهت، در قالب سخنرانی به «نقش اجتهاد شیعی در عالم حدیث» با محوریت نقش مرحوم محمد تقی شیرازی پرداخت. Sco.razavi.ir @sco_razavi
هدایت شده از معالم🇮🇷🇱🇧🇵🇸
💠 نشست تخصصی همسران در پرتو تعالیم اسلام / ویژه هفته پژوهش 🔸 از سلسله نشست های ویژه چهارمین چشنواره کتاب سال 🔹با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید عباس موسوی، دبیر حلقه فقه تعلیم و تربیت مدرسه عالی عالم آل محمد(ص) ⏰ زمان: دوشنبه 28 آذر 1401 - ساعت 14 🌐 لینک نشست: 👉 http://vroom.um.ac.ir/iish 🆔 @maalem_ir |معالم
⚫️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ . اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها . اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّذ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ. ⚫️ شهادت ام الائمه النجباء حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها، تسلیت باد.
آیا برخورد انتظامی و اعمال قانون در تقویت حجاب در جامعه موثر است؟ ✍🏻 حامد محمدجانی عضو گروه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ع مشهد 📝 بخش اول مفروضات: مفروضات نگارنده در این نوشتار به اجمال عبارت اند از: ۱- فقه و شریعت با یکدیگر تفاوت دارند. شریعت فعل الهی و مقدس است. فقه در هر شرایط و مرتبه ای که باشد باز هم تفاوت و فاصله معنا داری با شریعت دارد. ۲- علم فقه و خروجی آن به حکم اینکه یک محصول بشری است، همواره تکامل و تغییر پذیر است. ۳- قانون محترم است اما به هیچ وجه مقدس نیست. حتی اگر قانون یک حکومت اسلامی و بر گرفته از فقه و شریعت باشد. چنان که علم فقه و خروجی آن نیز مقدس و غیرقابل تغییر نیست. 🔰 مقدمه مسئله حجاب نیز به مانند دیگر موضوعات اجتماعی چند ساحتی و دارای وجوه مختلفی است. ابعادی همچون حیثیت های مختلف معنوی، شرعی و تکلیفی، اجتماعی ، اقتصادی، هنری رسانه ای، اقتصادی، امنیتی و حیث حقوقی و قانون گذاری، لذا لازم است در تمام مراحل تحلیل و تدوین راهبرد و ارائه راهکار و نظارت همواره با رویکردی کُل نگر و همه جانبه، مقوله حجاب به مثابه یک منطومه و سیستم مورد بحث و بررسی قرار گیرد. عدم توجه به ابعاد مختلف مسئله و غفلت از حیثیت های گوناگون مقوله حجاب، موجب فروکاست و ارائه تحلیل، راهبرد و راهکارهایی تقلیل گرایانه در ارتباط موضوع خواهد شد که چه بسا در دراز مدت منجر به تضعیف مقوله حجاب در نهاد جامعه و دین خواهد شد. 🔰 برخورد انتظامی و اعمال قانون به مثابه پشتیبان از آن جایی که حجاب در جوامع مسلمان، در اکثر تعینات‌اش، مسئله‌ای ذاتا اجتماعی است، و جامعه نیز بستر تنوع سلایق، باورها و گرایش‌هاست، به ویژه امروزه که پیشرفت چشمگیر رسانه‌های ارتباطات جمعی زمینه تاثیر پذیری گسترده‌ی فرهنگی - تمدنی مخصوصا تأثّر از دنیای مدرن را با کمترین هزینه فراهم آورده است؛ بروز اختلافات و ناهمگونی در حدود و کیفیت پوشش افراد در جامعه امری اجتناب‌ناپذیر است. فارغ از وظیفه حکومت دینی در اجرای حداکثری حدود و قوانین اسلامی و صحت استناد جواز مردم به حجاب اسلامی در فضای اجتماعی توسط حکومت به عنوا یک حکم شرعی، حکومت؛چه دینی باشد چه غیر دینی؛ میتواند با تکیه به مسئله، به حقوقی سازی مقوله حجاب اقدام کند سپس دستگاهی همچون قوه انتظامی یا هر نهاد نظارتی دیگری را به نظارت بر اجرای حداکثری قانون پوشش و حجاب در جامعه بگمارد. تبدیل کردن حجاب شرعی به قانون سپس نظارت بر اجرای آن بی‌شک در تقویت و تحقق عینی آموزه حجاب سودمند و چه بسا ضروری است. با این همه حضور نهاد نظارتی و اعمال قانون در ترویج فرهنگ حجاب اسلامی، تنها داری شأن و سلبی است و بُعد ایجابی و زیر ساختی را در جای دیگری باید جست. آموزش و اقناع، ترویج و فرهنگ سازی به عنوان لایه های زیرین، سنگ بنای اصلی رفتارسازی در جامعه اند که برای رسیدن به بازدهی حداکثری باید با قانون و نظارت نیروی انتظامی پشتیبانی شوند. در صورت فقدان رویکرد و به مقوله حجاب، نگاه های تک بعدی علاوه بر بی بهرگی از بازدهی پایدار، در دراز مدت ممکن است اثر معکوس و نتایج منفی جبران ناپذیری به بار بیاورد. 🔰 مثالی ملموس مثالی میزنم تا ماجرا ملموس تر شود، تصور کنید سرمربی یک تیم فوتبال هستید و بهترین مهاجم دنیا را در اختیار دارید. در درست ترین حالت ممکن باید او را در نزدیک ترین نقطه به دروازه حریف قرار دهید و چیدمان سایر بازیکنان در عقب زمین را طوری مدیریت کنید که با شروع بازی از امن‌ترین منطقه خودی و رد و بدل کردن پاس های کوتاه و بلند، توپ را در آخرین نقطه و مناسبترین زمان به بهترین مهاجم دنیا برسانند و او فقط ضربه آخر را به توپ بزند و سپس شادی پس از گل ... حالت دیگری هم متصور است، و آن اینکه به عنوان سرمربی اینطور بیاندیشید چون بهترین مهاجم دنیا در اختیار شماست و توان و کیفیت او از سایر بازیکنان‌تان بیشتر است، اولین کاری که باید بکنید رساند توپ به اوست. با همین تفکر از آخرین نقطه او را به عقب ترین نقطه و نزدیک دروازه خودی منتقل می‌کنید. ظرفیت سایر بازیکنان را نادیده میگیرید و مقابله دروازه خودی توپ را به او می‌سپارید، توقع دارید تمام بار برنده شدن را او یک تنه به دوش بکشد! احتمالا این همان چیزیست که رقبای شما آرزویش را داشتند، استفاده از بهترین مهاجم دنیا در بدترین نقطه ممکن...! با ارتکاب این خطای محاسباتی، مهاجم تان نه تنها گلی به ثمر نمی‌رساند و به دلیل دور شدن از جایگاه خود کارآیی اش را از دست می‌دهد، بلکه احتمالا با حذف سایر ظرفیت‌ها موقعیت‌های گل زیادی نیز به تیم حریف خواهد داد، و این یعنی تبدیل فرصت به تهدید و قرار گرفتن در آستانه شکست.نیروی انتظامی و اعمال قانون نیازمند یک عقبه است، پشت هر برخورد نظامی باید یک تیم کامل با زحمت و تلاش فراوان تمام سعی خود را کرده باشند، با برنامه ریزی دقیق و اقدام به موقع، در آخرین مرحله زمینه را برای اعمال نظارت و برخورد قانونی توسط قوه انتظامی مهیا کرده باشند. والا کج سلیقگی و خطای راهبردی در استفاده نا بهنگام از قوه انتظامی و قهر و غلبه قانونی، به ویژه درباره مقوله حجاب که دارای ابعاد و حیثیت های متعدد بالذات و بالعرض است، ناگزیر به فاجعه و نتیجه معکوس و ضد حجاب خواهد انجامید. چنان که در سه ماه اخیر شاهدش بودیم ... 🔰 حجاب و رویکرد شبکه ای با این همه و وقوع ماوقع، انکار لزوم برخورد انتظامی و اعمال قانون نسبت به مقوله حجاب نیز فروکاستن مسئله و افتادن در دام تقلیل گرایی ست. نه تنها حیث حقوقی و انتظامی، بلکه چشم پوشی از هرکدام از سایر ابعاد مقوله حجاب همانند حیثیت های معنوی، شریعی و تکلیفی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، هنری، رسانه ای، تربیتی و خانوادگی و ... تمام تلاش‌ها برای طراحی مدلِ اقامه فرهنگ حجاب در جامعه عقیم و ناکام خواهد ماند. مهمترین مسئله در مواجهه با مسئله حجاب و مصونیت از آثار سوء تقلیل گرایی، رویکرد شبکه‌ای و توجه به تمام ابعاد مقوله حجاب به مثابه یک سیستم است 🔴 ادامه دارد..
آیا برخورد انتظامی و اعمال قانون موثرترین راه تقویت حجاب در جامعه است؟ ✍🏻 حامد محمدجانی گروه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام) 📝 بخش دوم در صورت مواجهه شبکه‌ای با مقوله حجاب، یکی از مهمترین ابعاد این مسئله حیث قانونی و حقوقی سازی حجاب است، تبدیل شدن یک آموزه فرهنگی یا شرعی به قانون، هم می‌تواند فرصتی باشد برای گسترش و نهادینه سازی آن در جامعه، هم می‌تواند تهدیدی باشد برای تضعیف آن. و فرآیند تبدیل فتوا به قانون در موضوعات شرعی- اجتماعی چالش های متعددی به دنبال دارد. اینکه فتوا کدام مجتهد تبدیل به قانون شود؟ خود فتوا چه ویژگی هایی داشته باشد؟ به عنوان مثال از اوصافی همچون قابلیت اجراء، عقلانیت اجتماعی و توجه به اقتضاءات مشروع جهان معاصر، برخوردار باشدیا نه، تنها بخشی از چالش های مرحله حقوقی سازی فتاوی شرعی است. در ادامه هرکدام از مراحل ابلاغ، اجرا و سپس نظارت و پشتیبانی نیز با توجه به سنخ موضوع اقتضائات مختص به خود را می‌طلبد. برخورد انتظامی و اعمال قانون زمانی میتواند به تقویت آموزه حجاب بیانجامد که در گام اول همواره به شأن و جایگاه خود ملتفت باشد. شأن برخورد قانونی شأنی و در مقام است. اولین فایده توجه به این جایگاه این است که توقع و انتظار جامعه متدینان از قوه انتظامی و مراجع قضایی، معقول و عادلانه خواهد شد. با این وجود موثر واقع شدن برخورد سلبی و اعمال قانون در تقویت آموزه حجاب مشروط به فراهم آمدن دستکم دو شرط اساسی است: 🔰 شرط اول: اقناع فقه و کلام در نظر فارابی دو علم مدینه و اداره شهر اند. فقه بعد تجویزی و هنجاری اداره مدینه را به عهده دارد و کلام بعد اقناعی آن را. تنها آن دسته از تجویزات فقهی را در اداره مدینه میتوان به کار بست که از قبل، ملت نسبت به آن‌ها توجیه و اقناع شده باشد. به بیان دیگر لازمه رفتار سازی و عملی شدن یک آموزه در مدینه، وجود گرایش به آن آموزه است. لازمه وجود گرایش نیز تصدیق خیر بودن است، اینکه افراد باور قلبی توجیه پذیر، به سودمندی یا کارآمدی موضوع داشته باشند، یا دستکم ضرورت التزام عملی به آن را در جامعه پذیرفته باشند. در نگاه فارابی علم کلام وظیفه توجیه و اقناع مردم نسبت به این هنجارها را به عهده دارد. در صورت چشم پوشی از جایگاه و وظیفه علم کلام و تکیه بر بعد هنجاری، مدینه به پرنده ای تبدیل خواهد شد که باید با یک بال پرواز کند. علم کلام واسطه‌ی بین ملت و شارع مقدس است که وظیفه توجیه مردم نسبت به آموزه های شریعت را به دوش می‌کشد. به تعبیری علم کلام واسطه‌ی ثابت (واضع ملت) و متغیر(ملت) است. احوال و اوضاع ملت در گذر تاریخ همواره در حال تغییر و تحول است از این رو کلام نیز باید با تجدید و نوسازی، همواره حضور فعال خود در مدینه را حفظ کند. با این نگاه به علم فقه و کلام به عنوان دو علم مدنی حضورشان در اداره مدینه حائز اهمیت راهبردی میشود. در بحث حاضر نیز عمده بار مباحث ایجابی و اقناعی در مورد آموزه حجاب بر دوش علم کلام است. در غیر این صورت، قوه انتظامی مجبور خواهد شد با افزایش میزان خشونت و مجازات خلأ اقناعی و ایجاب مقتضی را پر کند. این مدل علاوه بر اینکه در دراز مدت منجر به تضعیف مقوله حجاب خواهد شد، آسیب‌های جدی تری نیز به دنبال خواهد داشت که ریا و نفاق در مناسک گرایی و معنا زدایی از آموزه‌های مناسکی مهمترین آن‌هاست. 🔰 شرط دوم: الگو برخورد مقتدرانه توام با رأفت از یک سو لازمه بازدهی نظارت و اعمال قانون، داشتن اقتدار و بهره‌مندی از قوه قاهره است. از سوی دیگر حسن نظارت بر اجرا قوانین و مقرارتی که بار ارزشی و معنایی دارند نیازمند جاذبه و ملاکی برای تسهیل تاثیرپذیری است. شیوه برخورد با بی‌حجابی برخلاف برخورد با مفاسدی همچون سرقت، صرفا با تکیه بر اقتدارگرایی راهگشا نخواهد بود. رسیدن به ، نیازمند بازتولید و طراحی الگوهای خرد و جزیی در بخش های مختلف جامعه است. علاوه بر اقناع افراد جامعه نسبت به مقوله حجاب، قوه انتظامی نیز برای تأثیرگذاری نیازمند عمل مطابق یک مدل و الگوی دقیق در راستای تحقق الگوی کلان پیشرفت ایرانی اسلامی است. معادل این الگوهای خرد و جزیی در فضای علوم مدرن ذیل و در سنت ایرانی اسلامی ذیل های صنفی همچون فتوت نامه های قصابی،خبازی معماری و سلمانی قابل پیگیری اند که برای طراحی الگوهای صنفی به ویژه الگوی مناسب برخورد انتظامی با ناهنجاری‌های فرهنگی نیازمند بازخوانی اند. ادامه دارد... 💐 باما همراه باشید: 📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام ╔═🦋🌸════╗ 🆔 @mfaam_razavi ╚════🌼🦋═
آیا برخورد انتظامی و اعمال قانون موثرترین راه تقویت حجاب در جامعه است؟ ✍🏻 حامد محمدجانی گروه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) 📝 بخش سوم 🔰 آسیب‌های مواجهه سلیقه‌ای با مفاسد ارزشی برخی از خطاهای نیروی انسانی در برخورد با بی‌حجابی همچون خشونت بیش ازحد و کتک زدن بانوان و .... که این روزها در فضای مجازی دستمایه توهین و تضعیف پایگاه اجتماعی نیروی انتظامی شده است، ناشی از ضعف نیروی انسانی، خطا و یا عقده گشایی خود کارگزاران است که به هیچ قابل توجیه نیست و عقلا و شرعا محکوم است. اما ضعف اصلی که منجر به بروز این اختلالات در حوزه مواجهه نیروی انتظامی با تخلفات مدنی شده است، فقدان توام با رأفت است. نداشتن الگوی مناسب مقابله و نظارت بر اجرای قوانین فرهنگی ارزشی منجر به این میشود که در برخوردها شاهد هیچگونه وحدت رویه‌ای نباشیم و مردم احساس کنند همه چیز به سلیقه و ابتکار عمل شخصی سپرده شده است، سلیقه خود مامور انتظامی یا سلیقه و خلق و خوی رییس کلانتری و مافوق نظامی... دود این چندگانگی در برخورد، اول از همه به چشم خود نیروی انتظامی خواهد رفت. پایگاه اجتماعی‌اش را نابود و آن را تضعیف خواهد کرد. پلیسی که از اسلحه اش در مقابله با آشوب‌گر استفاده کند، مزدور و خون‌خوار می‌خوانند. پلیسی که دست به اسلحه نبرد و با سنگ و چوب مجروح و سپس برهنه شود، بی‌عرضه خطاب می‌کنند. سرباز یگان ویژه‌ای که طبق پروتکل عمل میکند بیشرف خواهد شد، و آن سربازی که شیرینی پخش میکند و در جشن ملی شادی می‌کند، در نگاه شان چاپلوس و ریاکاری است که روز بعد، به همان مردمی که شیرینی تعارف کرده لگد و باتوم خواهد زد. ریشه همه اینها فقدان یک الگوی برخورد مناسب با مفاسد فرهنگی اجتماعی است که بتواند دو رکن و را توأمان در مدل برخورد انتظامی تامین کند. الگویی که طراحی اش خلق از عدم نخواهد بود و بهترین تجربه زیسته اش در سنت ایرانی اسلامی، های صنفی است 💐 باما همراه باشید: 📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام ╔═🦋🌸════╗ 🆔 @mfaam_razavi ╚════🌼🦋═
📌فقه و تقدس (تاملاتی در فلسفه‌ی فقه) ✍ سید مهدی موسوی دبیر گروه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ع مشهد مقدس 🔹از جمله مفاهیم ارزشی که به دانش‌ها نسبت داده می‌شود. مفهوم است به این معنا که برخی از دانش‌ها مقدس هستند و برخی نامقدس و خنثی هستند. 🔸 این مفهوم و نسبت‌دادن آن به دانش سه معنا می‌تواند داشته باشد: ۱. قدسی بودن به معنای مطلق‌بودن، حقیقی بودن و نقدناپذیری؛ ۲. قدسی بودن به معنای استفاده از منابع وحیانی و قدسی که انتسابی به حضرت حق دارند؛ ۳. قدسی بودن به معنای مؤثر بودن در حیات معنوی و سعادت حقیقی و ابدی انسان. 🔹 اطلاق معنای اول که تلقی مشهور نیز هست بر هیچ علمی به عنوان یک نظام دانایی صحیح نیست. چون حقیقت نامحدود است و علم مقوله بشری، محدود و در حال تحول و تکامل است. همواره امکان نقد و بررسی، نوآوری و خلاقیت در همه‌ی علوم وجود دارد. 🔸 اما معنای دوم و سوم را می‌توان به برخی از علوم بشری اطلاق کرد و از برخی علوم سلب کرد. 🔹جمع بندی: دانش فقه به معنای اول، دانش مقدس و نقدناپذیر نیست. بلکه اجتهاد در شریعت و تلاش مستمر برای قرب به حقیقت بخصوص در موقعیت‌های ناپایدار اجتماعی خصیصه ذاتی دانش فقه است. لکن فقه چون از منابع وحیانی بهره می‌برد و از اعتبارات شارع متعال گزارش می‌دهد دانشی مقدس است و با دانش‌هایی که چنین بهره‌ای ندارند متفاوت است. فقه به معنای سوم نیز دانشی مقدس است چرا که موثر در حیات معنوی و مرتبط با سعادت ابدی انسان است. 🔸نکته پایانی: قدسیت برخی از علوم مانند فقه، ذاتی و اصالی است اما برخی از علوم می‌توانند در نسبت با علوم اصالتا مقدس، از جنبه قدسی برخوردار شوند. فقیه نابغه و حکیم متأله حضرت امام خمینی(ره) در حدیث بیست و جهارم کتاب شریف شرح چهل حدیث به خوبی این مطلب متعالی را براساس فلسفه حکمت متعالیه تبیین فرموده‌اند. ?🌿•✾•••┈┈• 💐 باما همراه باشید: 📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام ╔═🦋🌸════╗ 🆔 @mfaam_razavi ╚════🌼🦋═╝
📌 استاد مطهری و پایه‌گذاری فقه خانواده در پاسخ به چالشها ✍ سیدمهدی موسوی دبیر گروه فقه‌الاجتماع مدرسه فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام)مشهد مقدس بخش اول 🔹جوامع انسانی درمسیر پیشرفت وتوسعه‌ی اقتصادی همواره با نوعی ازمعضلات وبحرانهای اجتماعی مواجه می‌شوند که موجب تردید دربرخی ازهنجارها و مقررات مستقر درفرهنگ عمومی می‌شود. یکی از عرصه‌هایی که بیشترین چالش در آن ایجاد می‌شود عرصه‌ی خانواده، روابط انسانی وسبک زندگی است. چرا که هر الگويي از پیشرفت و توسعه‌ی اقتصادی شیوه متفاوتی اززندگی وروابط انسانی را طلب می‌کند. جوامع اسلامی هم از این مسئله مستثنی نیست وبا حرکت به سمت پیشرفت وتوسعه باچنین چالش‌هایی روبرو می‌شود بخصوص اگر رسانه‌ها وبازیگران خارجی نیزوارد این میدان شوند. 🔸 جامعه‌ی ایرانی دردوران معاصر دو بار درمسیر توسعه وپیشرفت قرار گرفته است. مرحله‌ی اول پس ازمشروطه و درحکومت پهلوی الگوی مدرنیزاسیون غربی در دستور کار دولتمردان پهلوی قرار گرفت که بحرانهای اجتماعی و هنجاری خاصی را درپی داشت و مرحله دوم پس پیروزی انقلاب اسلامی است که برالگوی پیشرفت ایرانی اسلامی تاکید شد اما در این دوره نیزچالش‌هایی به وجود آمده است. علیرغم اختلافات گسترده دراین دو الگو، چالش‌های مشترکی را درپی داشته است. یکی ازوجوه مشترک این چالشها برای بخشی از بدنه‌ی اجتماع، چالش خانواده وتردید درهنجارها ومقررات اسلام درحوزه خانواده، حقوق وپوشش زنان واخلاق جنسی است. با لهام ازتجربه‌ی موفق استاد شهیدآیت‌الله مطهری درمواجهه باچالشهای اجتماعی وحقوقی مرحله‌ی اول، می‌توان به تحلیل چالش‌های مرحله‌ی دوم پرداخت. بر اساس این تجربه‌ی علمی می‌توان گفت: یکی از بایسته‌های امروز جامعه‌ی اسلامی احیای فقه‌خانواده و صورتبندی احکام و مقررات اسلامی در چارچوب "نظام خانوادگی" و "نظام حقوقی" به‌هم پیوسته و منسجم است. 🔹 فقیه شهید آیت الله مطهری ازشاگردان برجسته آیت الله العظمی بروجردی(ره) و آیت الله العظمی امام خمینی (ره) در فقه واصول بودند که به سرعت در این حوزه دانشی درخشید وبه درجه اجتهاد مطلق رسید. وی دراوان جوانی ازمعروفترین مدرسان رسائل و مکاسب و کفایه حوزه علمیه قم شد وجمع کثیری ازطلاب ازمحضرش بهره بردند. درآغاز دوران درخشش فقاهتی مجبور به هجرت به تهران شد ودر سنگرهای مختلف فلسفی، فقهی، کلامی، تاریخی، اجتماعی درخشید وآثار بدیع وارزشمندی را به یادگار گذاشت. 🔸 یکی ازحوزه‌های های تخصصی که درتهران نیزهمواره بدان اهتمام داشت و درصدد نوآوری و خلاقیت درآن زمینه بود عرصه فقه و فقاهت بود. توجه اوبه مبانی فلسفی وکلامی فقه و همچنین توجه به مباحث روش‌شناسی اجتهاد حائز اهمیت است. 🔹همچنین سعی داشت دانش فقه را وارد عرصه‌های عینی و راهبردی جامعه کند و از این طریق پایایی و پویایی شریعت اسلام را نشان دهد. چرا که به نظر وی، یکی از مقدمات تحول اجتماعی و ایجاد تغییرات در مناسبات انسانی و معادلات اجتماعی، فعال کردن شریعت اسلامی و استنباط نظامات کلان و مکتب‌های راهبردی اسلام است و از اینکه مسلمین به ارزش میراث خود پی نبرده‌اند و به استنباط نظامات کلان اسلامی نپرداخته اند بسیار متاسف بود و آن را نشانه‌ای از رشدنیافتگی جامعه‌ی اسلامی می‌دانست و بر ضرورت بازخوانی احکام و مقررات اسلامی به مثابه نظامات اجتماعی و خانوادگی تاکید داشت چرا که موجب استقلال و عزت اجتماعی مسلمین در همه‌ی بخش‌ها می‌شود. 🔴 ادامه بخش اول 👇 🔸 در عصری که استاد مطهری به اعتلای مسلمین و بازخوانی تراث اسلامی و فقاهتی توجه داشت متفکران دیگری نیز می‌اندیشمند و هر کدام بیشتر به یکی از موضوعات اسلامی و اجتماعی توجه داشتند و درصدد بازخوانی و صورتبندی جدید آن بودند. حضرت امام خمینی به حوزه سیاست و حکومت عنایت داشتند، علامه طباطبایی به تکون اجتماع و معارف اجتماعی قرآن توجه کردند، شهید بهشتی به تشکل اسلامی و فعالیت‌های جمعی و سید موسی صدر و سید محمد باقر صدر به عرصه‌ی اقتصاد روی آوردند و هر کدام تلاش‌های ارزشمندی در این زمینه داشته و آثار و نظریه‌های فاخری تولید کرده‌اند. اما ازمیان همه مقررات واحکام اسلام برای استاد مطهري دردرجه‌ی اول، احکام و مقررات خانواده بسیار اهمیت پیدا می‌کند. ایشان این مقررات واحکام را "تدبیر منزل" می‌نامد که برخلاف رویه ی طبیعی قرآن کریم در بیان اجمالی مسایل، این بخش به تفصیل و با ذکر جزئیات ذکر شده است که نشان از اهمیت و مرکزیت خانواده درحیات انسانی دارد: "درقرآن کريم به مسائلي که حکما وفلاسفه آنها را اصطلاحاً «مسائل تدبير منزل» مي‌‌‌‌‌نامند، يعني حقوق و احکام خانوادگي، اهميت زياد داده شده است وبا اينکه قرآن به جزئيات مسائل نمي‌‌‌‌‌پردازد ولي دراين مسائل بيش از مسائل ديگر به جزئيات پرداخته است واين نشانه اهميتي است که قرآن به مسائل زندگي خانوادگي ياتدبير منزل مي‌‌‌‌‌دهد."(آشنایی با قرآ
ن ج۸ ص۱۴) 🔴 اتمام بخش اول ( از ۳ بخش) ?🌿•✾•••┈┈• 💐 باما همراه باشید: 📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام ╔═🦋🌸════╗ 🆔 @mfaam_razavi ╚════🌼🦋═╝
❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ تحصیلات تکمیلی مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه و تربیت جامعه المصطفی العالمیه خراسان برگزار می‌کند: 🔰 از سلسه جلسات فقه و تربیت: پیش نشست با موضوع: فقه و سبک زندگی 🔰 استاد دوره: حجه الاسلام والمسلمین آقای سید عباس موسوی 🗓 زمان: دوشنبه ۲۶ دی ماه ساعت ۹ تا ۱۱ 🏢مکان: آخوند خراسانی ۲۴، تحصیلات تکمیلی مکتب نرجس سلام‌الله‌علیها 🔼 جهت ثبت نام تا ۱۴ دی، با شماره ۳۸۵۳۵۵۹۵ تماس حاصل نمایید. ✅جلسه همزمان بصورت مجازی هم برگزار خواهد شد: https://narjes.lms2.hozehkh.com/ws/xlawd0lyow1
🔰موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) با همکاری دبیرخانه همایش بین المللی فقه تربیت برگزار می کند: 🌀کرسی ترویجی: منظومه قواعد فقهی فقه تربیت 🎙باحضور: ⏰ یکشنبه 18 دی ماه، ساعت 10 📺 : ▪️تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi ▪️ سامانه و لینک قرار: https://gharar.ir/r/757d8b78 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم از امیرالمؤمنین، علی علیه السلام درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پرسیدند، حضرت پاسخ دادند: 🌸فاطمه علیها السلام خوب یاوری در راه اطاعت و بندگی خداست .🌸 میلاد فرخنده و با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر همه علما و ادامه دهندگان راهش، مبارک باد! 🔸فرهنگی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام 🔸
قال الکاظم علیه السلام: أَشَدُّ بَیَاضاً مِنَ اَللَّبَنِ وَ أَحلَى مِنَ اَلْعَسَلِ مَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ رَجَبٍ سَقَاهُ اَللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مِنْ ذَلِكَ اَلنَّهَرِ. وسائل الشیعه ج 7 ص 350 🌷امام کاظم علیه السلام فرمود: رجب نام نهری است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او می نوشاند. 🌼حلول ماه رجب، ماهِ نزول رحمت الهى و ولادت باسعادت دریای بینش و شکافنده دانش، امام محمد باقر علیه السلام، بر همه ارادتمندان حضرتش تهنیت باد.🌼 🔸فرهنگی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام 🔸
◾️ الإمام الهادی(علیه السلام) : العُقوقُ یعقِبُ القِلَّةَ، و یؤَدّی إلَی الذِّلَّةِ. 🌹امام هادی(علیه السلام) فرمودند: نافرمانی والدین، تنگدستی می آورد و به ذلّت می کشاند. میزان الحکمه جلد ۱۳ صفحه ۵۰۰ 🏴 شهادت مظلومانه دهمین اختر آسمان امامت و ولایت، مشعل فروزان هدایت، یار و راهنمای امت، کتاب علم و زهد و حکمت، حضرت امام علی النقی (علیه السلام) بر فضلا وطلاب محترم و ادامه دهنگان راه حضرت، تسلیت باد. ▪️فرهنگی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام ▪️
تفاهم‌نامه تدوین «فقه امنیت» میان مدرسه عالی فقاهت و دانشگاه دفاع ملی امضا شد 🔹 در آستانه فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی و سالروز میلاد امام جواد(ع)، طی مراسمی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) و دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع و تحقیقات راهبردی تفاهم نامه‌ مشترک همکاری با هدف «تدوین فقه امنیت» منعقد شد. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری، مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه: 🔺 اداره جامعه با وحدت میان حوزه و دانشگاه محقق می‌شود و امروز با امضای این تفاهم نامه، شاهد محصولی ارزشمند از وحدت میان حوزه و دانشگاه هستیم. 🔺 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) با دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع و تحقیقات راهبردی دارای ارتباطات نزدیک و تعامل علمی مطلوبی است و این دانشگاه دستاوردهای بسیار خوبی برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد؛ امیدواریم این تفاهم نامه منجر به تولید و ارائه شیوه‌های نوین اجرایی در حکمرانی کشورمان بشود. 👇🏻 متن کامل خبر: yun.ir/ud1e1d @aqr_ir
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸 امشب به دلم حال و هوایِ نجف اُفتاد در دل هوسِ صحن و سرایِ نجف اُفتاد فارغ زِ دو دنیا شدم آن روز که راهم سمت تو و ایوان طلایِ نجف اُفتاد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ، تجلی شکوهمند حماسه و سرافرازی ملت غیور ایران و میلاد مظهر علم، عزت، عدالت، سخاوت و شجاعت، (علیه اسلام)، بر یاوران و مجاهدان فقیه، مبارک باد. 🔸فرهنگی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام 🔸