eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
535 دنبال‌کننده
437 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین ▪️ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: اقامه عزای اهل‌بیت عصمت علیهم السلام، خاصه حضرت سیدالشهدا (علیه أفضل التحیة و الثناء) از شعائر الهی و أفضل قربات إلی الله و از اوجب واجبات و مایۀ حفظ و بقای تشیع و اسلام راستین عزیز است. مردم عزیزمان در اقامه باشکوه عزای آن حضرت و زنده نگه داشتن یاد و نام ایشان -به اَشکال و نحوه‌های مختلف- بکوشند." @zanjani_net
دقتی دوباره در سند «زيارة الشهداء في یوم عاشوراء» 🖌خرج من الناحية سنة اثنتين وخمسين ومائتين إلي على يد الشيخ محمد بن غالب الأصفهاني حين وفاة أبي رحمه‌الله، وكنت حدث السن، فكنت استأذن في زيارة مولاي أبي عبد الله عليه‌السلام وزيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فخرج إلي منه : بسم الله الرحمن الرحيم ، إذا أردت زيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فقف عند رجلي الحسين عليه‌السلام، وهو قبر علي بن الحسين صلوات الله عليهما، فاستقبل القبلة بوجهك، فان هناك حومة الشهداء عليهم‌السلام وأوم واشر إلى علي بن الحسين عليهما‌السلام وقل... (ادامه متن روایت زیارت را اینجا بخوانید: http://lib.eshia.ir/27788/1/485) 📌آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: یک روایتی که مربوط به زیارت امام حسین(ع) است که در آن آمده است: «خرج من الناحیة المقدسة» ظاهراً همین زیارتی است که اسامی شهداء زیارت عاشورا در آن هست و نام حدود نود نفر از شهدای عاشورا و مرتبط با عاشورا را ذکر کرده است؛ مانند «مسلم بن عقیل» و «قیس بن مسهر» هم در آن ذکر شده است. در آنجا تاریخی که بر این روایت هست، ۲۵۲ق می‌باشد. بعضی توجه به تاریخ نکرده‌اند و این روایت را از امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) دانسته‌اند؛ در حالی‌که در سال ۲۵۲ق ایشان هنوز متولد نشده بودند. بعضی‌ها مقداری متوجه شده‌اند و گفته‌اند در سال ۲۵۲ق امام زمان متولد نشده بودند و این از امام عسکری(ع) می‌باشد و اینها هم توجه نکرده‌اند که در سال ۲۵۲ق امام عسکری(ع) هنوز امام نشده بودند و زیارت از «ناحیۀ مقدسه» است؛ یعنی از «ناحیۀ امامت» می‌باشد؛ چون شخص تا به امامت نرسد، راجع به وی تعبیر «ناحیه» نمی‌کنند. پس این روایت از امام هادی(ع) می‌باشد و سال ۲۵۲ق سال امامت امام هادی(ع) است. منبع: دروس رجال، جلسۀ 31 🔸متن کامل زیارت: http://lib.eshia.ir/27788/1/485 🔹اطلاعات بیشتر در این‌باره: B2n.ir/g46898 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
📜 نامه یک خطی برای همیشه تاریخ ✍ ... والسلام @madras_emb
▪️رو به روی آئینه «وَضَع خدَّه علی خدِّه» حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در روز عاشورا صورت به صورت سه شهید گذاشت؛ یعنی همان عملی که نشانگر کمال عطوفت و مهربانی است. یک بار صورت بر صورت فرزندش علی اکبر علیه‌السلام، بار دوم صورت بر صورت غلام خود «أسلم بن عَمرو» و بار سوم صورت بر صورت غلام حرث سلمانی به نام «واضح». این دو غلام از کرامت امام علیه‌السلام مسرور گشتند و کلامشان این بود: «مَن مِثلي و ابنُ رسولِ الله واضعٌ خدَّه علی خدّي»؛ کیست که به مقام من برسد و ببیند فرزند پیامبر (صلی الله علیه وآله) صورت به صورت من نهاده است؟» یکسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت در دین ما سیه نکند فرق با سپید 🔺ثار الله؛ ص309/ لهوف؛ ص114/ابصار العین؛ ص54و85 @zanjani_net
🔻 توسّل به حضرت اباالفضل علیه السلام آیت‌الله‌ العظمی شبیری زنجانی: حاج میرزا فخرالدین فرزند آسیّد علی جزایری است که از علمای درجه اول تهران بود. او شاگرد حاج شیخ عبد الکریم حائری و در تحلیل مسائل اجتماعی خیلی قوی بود. مرحوم حاج میرزا فخرالدین جزایری نقل می‌کرد: یک وقت ناراحتی چشم پیدا کردم. پیش دکتر امین الملک (که زمانی وزیر بهداری بود) رفتم. وی متخصّص چشم و اوّلین چشم پزشک تهران بود و بعداً به دکتر مرزبان لقب پیدا کرد. دکتر امین الملک چشمم را عمل کرد. حاج میرزا فخرالدین می‌گفت: من از حاج آقا جمال اصفهانی (برادر حاج آقا نورالله و آقا نجفی اصفهانی) شنیده بودم که خواندن این ابیات برای توسّل خیلی مؤثر است: ای ماه بنی هاشم خورشید لقا عباس ای نور دل حیدر شمع شهدا عباس ازمحنت ودرد وغم ما رو به تو آوردیم دست من مسکین گیر از بهرخدا عباس در میان اهل دعا معروف است که این شعر تأثیر فوق العاده‌ای دارد اگر چه از نظر شعری ارزش چندانی ندارد. این شعر را خواندم و خوابیدم. در خواب به من گفتند که به «حاج شیخ» هم متوسّل شوید. «حاج شیخ» در اصطلاح ما به حاج شیخ عبدالکریم حائری (مؤسس حوزه) اطلاق می شد. از خواب بیدار شدم و فاتحه‌ای برای آقای حاج شیخ خواندم و دوباره خوابیدم. در خواب دیدم: در دریا افتاده‌ام و درحال غرق شدن هستم. شخصی بیرون آب بود. به من فرمود: دستت را به من بده و اشاره کرد و مرا نجات داد. از او پرسیدم: شما کیستید؟ فرمود: عباس! این واقعه همان شبی واقع شد که من چشمم را عمل کردم. فردا دکتر امین الملک چشمم را معاینه کرد و گفت: آقا سیّد، معجزه کردی؟! گفتم چطور؟ گفت: آن چشمی که من دیده بودم و عمل کردم، چشم نبود. چه اتفاقی افتاده؟ گفتم: بله، معجزه شده است و ماجرای توسّلم به حضرت اباالفضل علیه السلام را برایش نقل کردم. 📚جرعه ای از دریا؛ ج۳؛ ص۵۷۵ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 عزاداری آیت الله العظمی شبیری زنجانی در مجلس عزای ظهر عاشورا (محرم ۱۳۹۸ _ دفتر معظم له) @zanjani‌_net
💠 اهمیت روضه‌خوانی ❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: ● مرحوم حاج آقا رضا زنجانی می‌گفت: اخیراً من دارم با روضه خوان‌ها آشتی می‌کنم. روضه خوان‌ها به همه خانه‌ها رفته‌اند و سبب شده‌اند که دین در همه جای کشور منتشر شود و اگر آنها نباشند، در خیلی از جاها از دین خبری نخواهد بود. ● روضه خوان‌ها چه قصد قربت داشته باشند، چه نداشته باشند، این اثر خارجی را دارد و باید از این جهت تأیید شوند. ● مرحوم حاج آقا رضا می‌گفت: بارها وقتی من به بالای شهر تهران می‌رفتم، بچه هایی که در حال بازی بودند، می‌گفتند: آقا روضه خوان آمد! آقا روضه خوان آمد! با این که حاج آقا رضا روضه خوان نبود، ولی مردم، معمّم را به عنوان روضه خوان می‌شناسند. ● در اهمیت روضه خوانی همین بس که رضاخان وقتی می‌خواست جلو دین را بگیرد و ایران را به سمت غرب سوق دهد، اوّل روضه خوانی را غدغن کرد و جلو مجالس روضه را گرفت. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۱۷ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
🔸دوره تابستانی مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر -علیه السلام- ‌□ درس خارج فقه استاد معظم آیت الله آقای حاج شیخ محمدتقی شهیدی «دامت برکاته» (با موضوع بررسی حکم الکل از حیث طهارت و نجاست) ساعت ۱۰ صبح ‌□ درس خارج فقه استاد معظم آیت الله آقای حاج سید محمد جواد شبیری «دامت برکاته» (با موضوع بررسی برخی از شرائط وجوب حج) ساعت ۹ صبح ‌□ دوره معارفی خوانش حدیث استاد معظم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سید محمدتقی موسوی (دامت برکاته) (با موضوع: سبک محاوراتی معصومین علیهم‌السلام) هفته اول ساعت ۸:۳۰ و در ادامه ساعت ۱۱ ▪️مدت دوره: سه هفته ▪️تاریخ شروع دوره: یک شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ ❖ مجلس توسل به حضرت سیدالشهداء علیه السلام و سفره با برکت اهل بیت علیهم‌السلام، راس ساعت ۸ برقرار است ❖ مکان برگزاری: خیابان معلم، کوچه ۲۱, مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 🔺شرکت در دوره برای عموم طلاب آزاد است.
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
🔰یادداشت محقق ✅ محدودۀ اطاعت از شوهر در خارج نشدن از منزل(1) راجع به خروج زن از منزل بی اجازه شوهر،
🔰یادداشت محقق ✅ محدودۀ اطاعت از شوهر در خارج نشدن از منزل (2) 🔹مقام دوم: حل تنافی روایت مذکور با ادله حرمت قطع صله رحم 🔸در شریعت مطهّره از طرفی ادله متعددی بر حرمت قطع رحم اقامه شده و از طرفی روایاتی وارد شده است که «لاطاعة لمخلوق فی معصیة الخالق». با توجه به این دو دسته ادله، اگر شوهر از همسر خود بخواهد که صله‌اش را با ارحامش قطع رحم کند، اطاعت او متبع نیست. در همین زمینه روایاتی وارد شده است که اگر زوج بگوید حج واجب بجا نیاور، دستور وی متبع نیست. از این‌رو در مورد صحیحه عبدالله بن سنان اگر شوهر تصریح هم می کرد من اجازه عیادت پدرت را نمی دهم، نباید دستورش متبع باشد؛ چه برسد به اینکه شمولش نسبت به عیادت پدر با اطلاق ثابت باشد. 🔸 در حل تنافی مذکور، ممکن است در رابطه با صله رحم بگوییم که معنای صله رحم این است که انسان خدمتی به رحم کرده باشد، و این خدمت در مورد روایت وجود دارد؛ چون فرض این است که در خصوص این مورد، پیامبر ص فرموده اگر زن اطاعت شوهر خود کند و در خانه بماند موجب غفران پدرش می شود، و غفران همان چیزی است که پدر او برای نجات در آن دنیا نیازمند است. بنابراین نرفتن به عیادت پدر، قطع رحم نیست، بلکه عکسش قطع رحم است که می توانست پدر را از آتش جهنم نجات دهد، ولی با نافرمانی از شوهر، او را نجات نداده است. لذا بعد از اینکه پیامبر می فرماید در خانه ماندن مصداق صله رحم است نه قطع آن، روایت با ادله حرمت قطع صله رحم در تنافی نیست. 📌 به نظر می رسد در جایی که پدر مرض رو به موت دارد و به زودی از دنیا می رود چنان‌که مورد روایت همین است، قدرمتیقن این است که پدر حالت خوشی ندارد و درکی از اطراف ندارد تا به‌خاطر آمدن دخترش خوشحال باشد و ممنون او باشد. در بعضی روایات است که پدر در حالت نزع بوده، در برخی دیگر می گوید مریض بوده و شدیدتر شده است. ممکن است مریضی بوده که رفتن این برای پدر فایده نداشته و عیادت تسکینی برای خود شخص بوده و خود شخص ناراحت است که پدرش را نمی بیند. پیامبر ص می گوید این ناراحتی را تحمل کن، رفتن تو دنیا او را درست نمی کند و فایده‌ای برای او ندارد. چیزی که به او فایده می رساند این است که آخرت او را درست کنی؛ لذا این مورد قدرمتیقن است که رفتن شخص تسکین برای خودش است و فایده‌ای برای پدر ندارد و مصداق صله رحم این است که امر شوهر را اطاعت کند و بگذارد او نجات پیدا کند. 👈 بنابراین در هر جا کشف کنیم که عدم خروج از منزل مصداقی برای صله رحم است، یا مصداقی برای قطع صله رحم محسوب نمی شود اطاعت شوهر واجب است. 📌 متن کامل قسمت دوم بحث را اینجا بخوانید: B2n.ir/q02522 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
نهمین کنفرانس ملی مطالعات مدیریت و اقتصاد در علوم انسانی از جمله محورهای حوزۀ علوم انسانی در این همایش، مطالعات فقه و حقوق است. 🔸 مهلت ارسال مقالات : 20 شهریورماه 1403 🔹 تاریخ برگزاری کنفرانس: 15 اسفندماه 1403 متن کامل خبر را اینجا بخوانید: B2n.ir/x35782 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
🔰نقد و نظر ✅ تنها تفاوت زن و مرد در واجبات نماز 🔸مرد و زن در تمام واجبات نماز با هم یکسان‌اند؛ چراکه ادلۀ نماز عمومیت دارند و شامل مرد و زن می‌شوند. این مهم با تکیه بر قاعدۀ اشتراک احکام و همچنین اجماع فقیهان و سیرۀ مستمر بین مسلمانان ثابت می‌شود. 👈 اما در واجبات نماز، مرد و زن تنها در یک حکم متفاوتند؛ و آن تفاوت در جهر و اخفات قرائت است. این حکم، به دلیل روایات خاصی است که در این بحث وارد شده است، مبنی بر اینکه بر زنان جهر در قرائت واجب نیست. 🔹برای نمونه در روایتی، علی بن یقطین از امام کاظم(علیه‌السلام) دربارۀ اندازۀ بلندی صدا در قرائت نماز زنان می‌پرسد؛ و حضرت در پاسخ می‌فرمایند: «به اندازه‌ای که بشنود.» 📌 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید: B2n.ir/f85694 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
یکصد و یازدهمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث، ویژه بهار ۱۴۰۳ با ۱۰ مقاله حدیثی، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. مشاهدۀ عناوین مقالات و دسترسی به متن چکیده و کامل مقالات در لینک زیر: B2n.ir/s96123 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi