#نشست_علمی
شماره 54
نشست علمی با موضوع:
ظرفیت منطق های جدید و هوش مصنوعی در فرآیند استنباط
🎤 ارائه توسط استاد محترم علیرضا شهبازی
📆زمان: چهارشنبه 11 آبانماه
⏱ساعت 18:15
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
مرحوم سید حسن صدر در تکمله میگوید:
آسید صدرالدین، بکاء فوق العاده داشته است. به حرم حضرت امیر (سلام الله علیه) مشرّف شد و حضرت را زیارت کرد و بعد دعای ابوحمزه ثمالی را شروع کرد. «إلهی لا تؤدّبنی بعقوبتک» را شروع کرد و تکرار کرد، و گفت و گفت و گریه کرد تا بیهوش شد و به جملههای دیگر نرسید؛ و در حال بیهوشی او را از حرم بیرون بردند.
سید زهد خیلی فوق العادهای داشته و خیلی به دنیا بیاعتنا بوده است.
جرعهای از دریا، ج۱، ص۴۸۹
#پوستر
#زی_طلبگی
#صدر
—------—
🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
👉@mfeqhi
هدایت شده از مباحثه فقاهت
📌 شماره 93 #لوح_پژوهشی_ذکری
بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد.
http://fa.mfeb.ir/?p=19936
✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند.
🆔@mfebir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
آخوند ملاقربانعلی زنجانی
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
در زنجان علمای سطح بالایی بودند که برخی در زمرة علمای درجه اول شیعه محسوب میشدند. یکی از آنها مرحوم آقای آخوند ملاقربانعلی زنجانی بود که در زنجان از او به «حجة الاسلام» تعبیر میکردند. او از نوادر بود و حافظه عجیبی داشت، به گونهای که از اول تا آخر فقه را حاضر بود. سه ویژگی مهم در ایشان بود:
یکی زهد (ویژگی مهمی که برای مردم قابل فهم است)، دیگری علمیت فوقالعاده، و سوم شجاعت کمنظیر (به گونهای که ترس برای وی مفهوم نداشت).
جرعهای از دریا، ج۳، ص۳۶۱
#پوستر
#قربانعلی_زنجانی
—------—
🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
👉@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ وجه تردید در روایات عمار ساباطی از جهت صحیحه یا موثقه بودن(بخش اول)
🔹صاحب جواهر در مسئلۀ «إباق العبد طلاق إمرأته» روایتی را ذکر می کند که اصحاب به آن عمل کردهاند ولی ایشان می فرماید با این وجود در عمل به این روایت تردید هست، ولی این تردید از جهت ضعف سند نیست؛ «إذ هو من الصحيح أو الموثق».
🔸سؤالی که در اینجا به آن پرداخته می شود، وجه تردید صاحب جواهر در تعبیرشان از روایت عمار به صحیحه یا موثقه است، با اینکه بیشک عمار ساباطی، فطحی مذهب است. هفت وجه برای آن می توان ذکر کرد که در همۀ موارد مشابه، همه یا برخی از این وجوه جاری و ساری است.
1️⃣وجه اول: محتمل است که صاحب جواهر در فطحی بودن عمار تردید داشته باشد....
2️⃣ وجه دوم: در باب رجال، مبانی در پذیرفتن شهادات مختلف مطرح است. برخی مانند صاحب معالم آن را مانند باب شهادات در امور دیگر میدانند که بینه معتبر است....
3️⃣وجه سوم: همان طور که در باب شهادات، اگر شاهد هنگام أدای شهادت فاسق باشد در اعتبار قولش تأثیرگذار است ولو قبل یا بعد از شهادت عادل باشد، در باب روایت هم، عدالت و فسق راوی هنگام اخذ و استماع روایت از او در اعتبار روایت تأثیر گذار است....
4️⃣وجه چهارم: دوره فطحیگری خیلی کوتاه، قریب به هفتاد روز بوده که با فوت زود هنگام عبدالله أفطح به پایان میرسد...
5️⃣ وجه پنجم: در عطفهایی که در اسانید واقع می شود، گاهی کسی دو طریق به یک کتاب، یا به یک شخص دارد که گاهی هر دو طریق از نظر مقدار واسطه مساوی هستند و گاهی یک طریقش اعلای از طریق دیگر است که در اصطلاح، نسبت به دیگری علو سند دارد.
طبق توضیحات فوق، چند احتمال در عطفهای سند روایت عمار، «حسن بن محبوب عن هشام بن سالم و الحکم الاعمی عن عمار ساباطی عن ابی عبدالله علیه السلام» داده می شود که طبق برخی از آنها روایت صحیحه می شود و طبق برخی روایت موثقه.
#فقه
#رجال
#سند
#عمار_ساباطی
#یادداشت_محقق
✅ متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/w24169
—------—
🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
👉@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 امام حاضر
📹 #کلیپ
... بعد از اقامۀ نماز، حضرت نگاهى به او كرد و فرمود: «این روزها حال خوشی نداشتی، با خود گفتى كارى بهتر از اين نيست كه غسلى كنى و در مسجد حاضر شوى و با ما نماز جمعه بخوانى، بعد هم كمى احساس سبكى كردى، و وقتى من به منبر رفتم، بيماريت عود كرد»
از غیبگویی امام مبهوت شده بود، فقط توانست یک جمله بگوید: «مولای من! به خدا سوگند، از داستان من يك حرف هم كم و زياد نكردى!» ...
#امام #شاهد_اعمال
#امام_زمان علیهالسلام #امام_حاضر
@zanjani_net
آیا پدر علامه مجلسی از صوفیه بود؟
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
در شرح احوالی که نوه وحید بهبهانی در مرآة الاحوال و ملا حیدرعلی نوه ملا عزیز الله برادر بزرگ مرحوم مجلسی دوم در شرح احوالی که برای خاندان مجلسی نوشتهاند، چند نام درویش گونه در پدران مجلسی ذکر کردهاند. مجلسی اول در طریق سلوک بود ولی هرگز صوفیه را تأیید نمیکرد. مجلسی دوم نوشته است: «به سبب نفوذ صوفیه در ایران، اوایل امر پدرم با صوفیه مماشات میکرد، ولی بعداً که زمینۀ اظهار حقّ پیدا شد، کاملاً از آنها تبرّی جست و من به این موضوع اعرف از دیگران هستم».
منبع: جرعهای از دریا، ج۴، ص ۳۹۳
#علمی #پرسش_پاسخ #مجلسی
—------—
🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
👉@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ وجه تردید در روایات عمار ساباطی از جهت صحیحه یا موثقه بودن(۲)
🔹صاحب جواهر در مسئلۀ «إباق العبد طلاق إمرأته» روایتی را ذکر می کند که اصحاب به آن عمل کردهاند ولی ایشان می فرماید با این وجود در عمل به این روایت تردید هست، ولی این تردید از جهت ضعف سند نیست؛ «إذ هو من الصحيح أو الموثق».
🔸سؤالی که در اینجا به آن پرداخته می شود، وجه تردید صاحب جواهر در تعبیرشان از روایت عمار به صحیحه یا موثقه است، با اینکه بیشک عمار ساباطی، فطحی مذهب است. هفت وجه برای آن می توان ذکر کرد که در همۀ موارد مشابه، همه یا برخی از این وجوه جاری و ساری است.
6️⃣وجه ششم: شاید صاحب جواهر صحیحه بودن روایت عمار را بنابر اعتبار شهادت کشی ذکر کرده باشد و موثقه بودن آن را با قطع نظر از شهادت کشی در نظر گرفته است...
7️⃣احتمالات ششگانهای که ذکر شد همه در راستای تصحیح عبارت بود. ولی احتمال أقوی در مسئله و راه حل واقعی این است که صاحب جواهر اشتباه کرده و بین پدر، یعنی عمار و پسر، یعنی اسحاق خلط کرده است. خلط بین پدر و پسر و برعکس، از خلطهایی است که زیاد اتفاق می افتد و نمونههای فراونی دارد که در ذیل به چند مورد آن اشاره می شود.
#فقه
#رجال
#سند
#عمار_ساباطی
#یادداشت_محقق
✅ متن کامل این نوشته و وجه اشتباه صاحب جواهر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/g62567
—------—
🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
👉@mfeqhi
۹ جمادی الاولی: شهادت شیخ محمد بن مکی عاملی (شهید اول) سال۷۸۶ه.ق
📝نظر حضرتعالی در باب کتاب دروس شهید اول چیست؟
📚آیتالله العظمی شبیری زنجانی: کتاب دروس شهید اول که ناتمام ماند، بعد از مراجعه به جواهر و همه کتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زیادی در آن وجود دارد که در این کتابها نیامده است. کتاب دروس کتاب تازهای است و بر فقیه لازم است که حتی بعد از مطالعه جواهر الکلام به دروس مراجعه کند و از مطالب ابتکاری آن بهره ببرد.
#پوستر
#استفتائات
—
مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
💠 أفقه فقها
[به مناسبت نهم جمادیالأولی سالروز شهادت فقیه نامدار شیعه، شهید اوّل "رضوانالله علیه"]
❖ شیخ شمسالدین محمد بن مکی عاملی معروف به شهید اول (۷۸۶–۷۳۴ق) از فقهای مشهور شیعه است. از جمله معروفترین تألیفات وی میتوان به «دروس»، «ذکری» و «لمعه دمشقیه» اشاره کرد.
برخی عالمان سنّی به وی اتهام ارتداد زده و طوماری را علیه وی امضا کردند و در دادگاهی وی را به اعدام محکوم کردند. شهید اول با وضع دلخراشی در روز پنج شنبه نهم جمادیالاولی سال ۷۸۶ هجری به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تأیید عباد بن جماعه شافعی در میدان قلعه دمشق با شمشیر کشتهشد. آنگاه بدن شریفش را پس از به دار آویختن، سنگ باران کرده و به آتش کشیدند.
📝 در کتاب "جرعه ای از دریا" درباره این فقیه بزرگ، از قول آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی آمده است: 🔻
● مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را اعلم میدانند.
● شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت مىشويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد.
● كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازهاى است و بر فقيه لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد.
شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر مىكند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر مىكند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان مىدهد كه فقه مثل موم در دستش بود.
📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص 308
@zanjani_net
انتقاد آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی از طرح تحول در متون درسی
🔹این حرفها که این روزها در حوزه زده میشود که حلقات به جای کفایه، ما که برایمان روشن نیست روی چه حسابی این حرف را میزنند؟ حال اگر بگوئید کنار کفایه حلقات را بخوانید که واقعاً خوب است، حتی لازم هم هست.
🔸من هفت هشت سال پیش، در نجف خدمت حضرت آیت الله سیستانی دام ظله عرض کردم، من شنیدم در نجف قرار بر این شده که به جای رسائل حلقات گذاشته شود؟ فرمودند ابداً، به هیچ وجهی؛ حالا بعضی از مدارس، شاید؛ ولی بنای اصلی حوزه همان رسائل است.
🔹چه بخواهیم و چه نخواهیم، رسائل و مکاسب و کفایه، ارکان اجتهاد شده است. اینها بدیل ندارد و بعداً هم بديل نخواهد داشت. اگر ما بخواهیم اینها را جابهجا کنیم کم و زیاد کنیم واقعاً به اجتهاد ضربه زدهایم.
🔸شورای محترم حوزه اگر میخواهد غنای علمی به این حوزه بدهد که تا به حال نداده، بیاید مباحثی را اضافه کند. مثلاً بگوید کنار مکاسب چند کتاب اقتصادی راجع به مباحث اقتصادی دربارۀ تورم بورس، حقیقت پول، مالکیت معنوی را طلبه بداند.
متن کامل این خبر را اینجا بخوانید:
#خبرنامه_پژوهشی
https://b2n.ir/x87719
—
مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
✦؛﷽✦
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🔴 چطور مقالهنویس خوبی شویم؟ (۱) 🤔
🔻❶ تا میتوانید مقاله بخوانید:
یک جمله قدیمی هست که میگوید اگر میخواهید موفق باشید، فقط کافی است کارهایی که افراد موفق انجام دادهاند را تکرار کنید.
برای این که مقالهنویسی را شروع کنید، باید ابتدا مقالات بسیاری را در حیطه خودتان بخوانید. برای شروع به سایت www.noormags.ir بروید و با جستجوی یک موضوع آسان در رشته خود چند مقاله کامل را دانلود کرده و بخوانید. 👩💻
🔻❷ یک پژوهش را عیناً تکرار کنید:
شما میتوانید یک مقاله را انتخاب و عیناً آن را انجام دهید. این کار در دنیای علم بسیار مرسوم است؛ چرا که، هر پژوهشی باید بارها تکرار شود تا بتوان در مورد آن با قطعیت نظر داد.
شما میتوانید منابع آن پژوهش و همچنین آیات و روایاتی که به آن استناد شده، پژوهش یادشده را دوباره اجرا کرده و مطابق با آن مقاله، خودتان شروع به نوشتن مقاله کنید. ✍🏼
🔻❸ از همایشها شروع کنید:
همایشها را میتوان یک کلاس آموزش مقالهنویسی دانست. برخلاف نظر برخی افراد، همایشها بهدردنخور نیستند. حداقل فایده آنها این است که، بسیاری از محققین مقالهنویسی را از ارسال مقاله برای همایش شروع میکنند. در اینترنت، صدها همایش معرفی شده است.
یکی را انتخاب کنید و یک مقاله هر چند ضعیف را برای آن ارسال نمایید. حداکثر چیزی که از دست خواهید داد این است که مقاله شما رد خواهد شد. همچنین میتوانید در چند همایش بدون ارائه مقاله شرکت کنید. 👥👥
🔻❹ هرچه زودتر یک مقاله بد بنویسید!:
منظور ما این است که، نوشتن یک مقاله هر چند که ضعیف و بسیار ابتدایی باشد، از ننوشتن آن بهتر است. حتی میتوانید همین امروز یک مقاله بنویسید. 📝
🔻❺ از اساتید و طلاب دیگر کمک بخواهید:
یک مقاله را با قلم خود بنویسید. از یک استاد یا طلبهای که قبلاً مقاله نوشته است بخواهید مقاله شما را بخواند و اشکالات آن را به صورت کامنت برای شما بنویسد. این کامنتها بهترین ابزار برای یادگیری مقالهنویسی هستند؛ و شما با استفاده از این روش، یک مقالهنویس عالی خواهید شد. 👤
#پژوهش
#مقاله_نویسی
#طلبه_پژوهشگر
#آشنایی_با_مهارت_پژوهشگری
*┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*
🔴@pajoohesh_esfahan
*┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*