eitaa logo
نگرشی نو به دین تمدنساز
1هزار دنبال‌کننده
846 عکس
411 ویدیو
112 فایل
🗃مباحث کانال در سه لایه🗞: 🏷1_تخصصی🔍 🏷 2_ طلاب و دانشجویان🔍 🏷3_ عموم🔍 🗃در قالب سیستم های دینی🗞 📝توسط استادو محقق حوزه ودانشگاه آقای گل کار🔍 🗃ارتباط با مدیریت↓ @golkar_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ تبیین نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام ✅سند اول 🏴وصيّت‌ حضرت‌ به‌ محمّد بن‌ حنفيّه‌ و در وقتي‌ كه‌ آن‌ حضرت‌ مي‌خواستند از مدينه‌ منوّره‌ به‌ مكّه‌ مكرّمه‌ حركت‌ كنند، وصيّت‌نامه‌اي‌ نوشته‌ و آن‌ را به‌ خاتم‌ خود ممهور• نمودند؛ و سپس‌ آن‌ را پيچيده‌ و به‌ برادر خود محمّدبن‌ حنفيّه‌ تسليم‌ نمودند. و پس‌ از آن‌ با او وداع‌ نموده‌ و در جوف‌• شب‌ سوّم‌ شعبان‌ سنه‌ شصت‌ هجري‌ با جميع‌ اهل‌ بيت‌ خود به‌ سمت‌ مكّه‌ رهسپارشدند. و آن‌ وصيّت‌ چنين‌است: 📚 بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. هَذَا مَا أَوْصَي‌ بِهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌طَالِبٍ إلَي‌ أَخِيهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِيَّه: إنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ. وَأَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، جَآءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ. وَأَنَّ الْجَنَّه وَالنَّارَ حَقٌّ. وَأَنَّ السَّاعَه ءَاتِيَه لَا رَيْبَ فِيهَا. وَأَنَّ اللَهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي‌ الْقُبُورِ. إنِّي‌ لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلَابَطِرًا وَلَامُفْسِدًا وَلَاظَالِمًا وَإنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصْلَاحِ فِي‌ أُمَّه جَدِّي‌ مُحَمَّدٍ صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ؛ أُرِيدُ أَنْ ءَامُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهَي‌ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَأَسِيرَ بِسِيرَه جَدِّي‌ وَسِيرَه أَبِي‌ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌ طَالِبٍ عليه‌السلام. فَمَنْ قَبِلَنِي‌ بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَهُ أَوْلَي‌ بِالْحَقِّ، وَمَنْ رَدَّ عَلَيَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّي‌ يَقْضِيَ اللَهُ بَيْنِي‌ وَبَيْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ؛ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ. وَ هَذِهِ وَصِيَّتِي‌ إلَيْكَ يَا أَخِي‌؛ وَمَا تَوْفِيقِي‌ إلَّا بِاللَهِ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإلَيْهِ أُنِيبُ. وَالسَّلَامُ عَلَيْكَ وَعَلَي‌ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَي‌. وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّه إلَّا بِاللَهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ 🌸 بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحيم‌. اينست‌ آن‌ وصيّتي‌ كه‌ حسين‌بن‌عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ به‌ برادرش‌: محمّد"بن حنفیه" كه‌ معروف‌ به‌ "محمد"ابن‌ حنفيّه‌ است‌ مي‌نمايد: حقّاً حسين‌ بن‌ عليّ گواهي‌ مي‌دهد كه‌ هيچ‌ معبودي‌ جز خداوند نيست‌؛ اوست‌ يگانه‌ كه‌ انباز و شريك‌ ندارد. و بدرستيكه‌ محمّد صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌، بنده‌ او و فرستاده‌ اوست‌ كه‌ به‌ حقّ از جانب‌ حقّ آمده‌ است‌. و اينكه‌ بهشت‌ و جهنّم‌ حقّ است‌، و ساعت‌ قيامت‌ فرا مي‌رسد و در آن‌ شكّي‌ نيست‌. و اينكه‌ خداوند تمام‌ كساني‌ را كه‌ در قبرها هستند برمي‌انگيزاند. من‌ خروج‌ نكردم‌ از براي‌ تفريح‌ و تفرّج‌•؛ و نه‌ از براي‌ استكبار و بلندمنشي‌، و نه‌ از براي‌ فساد و خرابي‌، و نه‌ از براي‌ ظلم‌ و ستم‌ و بيدادگري‌! بلكه‌ خروج‌ من‌ براي‌ اصلاح‌ امّت‌ جدّم‌ محمّد صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ مي‌باشد. من‌ مي‌خواهم‌ امر به‌ معروف‌ نمايم‌، و نهي‌ از منكر كنم‌؛ و به‌ سيره‌ و سنّت‌ جدّم‌، و آئين‌ و روش‌ پدرم‌ عليّ بن‌ أبي‌ طالب‌ عليه‌ السّلام‌ رفتار كنم‌. پس‌ هر كه‌ مرا بپذيرد و به‌ قبولِ حقّ قبول‌ كند، پس‌ خداوند سزاوارتر است‌ به‌ حقّ. و هر كه‌ مرا در اين‌ امر ردّ كند و قبول‌ ننمايد، پس‌ من‌ صبر و شكيبائي‌ پيشه‌ مي‌گيرم‌، تا آنكه‌ خداوند ميان‌ من‌ و ميان‌ اين‌ جماعت‌، حكم‌ به‌ حقّ فرمايد؛ و اوست‌ كه‌ از ميان‌ حكم‌ كنندگان‌ مورد اختيار است‌. و اين‌ وصيّت‌ من‌ است‌ به‌ تو اي‌ برادر! و تأييد و توفيق‌ من‌ نيست‌ مگر از جانب‌ خدا؛ بر او توكّل‌ كردم‌، و به‌ سوي‌ او بازگشت‌ مي‌نمايم‌. و سلام‌ بر تو و بر هر كه‌ از هدايت‌ پيروي‌ نمايد. و هيچ‌ جنبش‌ و حركتي‌ نيست‌، و هيچ‌ قوّه‌ و قدرتي‌ نيست‌؛ مگر به‌ خداوند بلند مرتبه‌ و بزرگ‌.» 📗 لمعات الحسین مرحوم علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه صفحه 16 به نقل از نفس المهموم صفحه 45 @mhgolkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
👌نکات مهم نقاط بحران : 1⃣نکته اول: در تحلیل سیستمی هر پدیده معمولا نقاط اصلی بحران نقاط بحران مرحله
👌نکته مهم سوم: ✔️همانطور که عرض شد هدف نهضت امام حسین علیه السلام در دو لایه تعریف شده بود‌؛ 1⃣لایه اول زمانی بود که امام حسین علیه السلام موفق به تشکیل حکومت اسلامی گردند و بتوانند تمدن اسلامی را در جامعه فعال کنند 2⃣ اما لایه دوم زمانی است که امام حسین علیه السلام شهید شوند و به ظاهر حکومت اسلامی به دست امام حسین علیه السلام نیفتد و تمدن‌سازی دینی انجام نشود در این لایه خون امام حسین علیه السلام بستر سازی احیای اسلام واقعی و تحقق تمدن جهانی اسلام به دست مهدی موعود خواهد بود از اینرو لایه دوم تا زمان ظهور امام زمان علیه السلام و تحقق تمدن جهانی مهدوی به دست حضرت صاحب العصر و الزمان فعال خواهد بود و در این مسیر و در این هدف تمام انسانهای عالم می توانند اثر گذار باشند و می توانند در قیام امام حسین علیه السلام شرکت کنند و جزو یاران امام حسین علیه السلام یا به تعبیری جزو دشمنان امام حسین علیه السلام قرار گیرد یعنی هر کس به هر اندازه ای که بستر سازی ظهور تمدن جهانی مهدوی را مهیا کند به همان مقدار جزو یاران امام حسین علیه السلام در جهت تحقق هدف تمدن سازی دینی امام حسین علیه السلام قرار گرفته است و هر کس به هر مقداری که جلوی تحقق تمدن مهدوی را بگیرد و یا آن را به تأخیر بیندازد جزو دشمنان امام حسین علیه السلام قرار گرفته است ✅ لذا ما میتوانیم از تحلیل سیستمی قیام امام حسین علیه السلام وظیفه خودمان را در در تحقق هدف قیام امام حسین علیه السلام به دست آوریم که این بسیار مهم و حیاتی است @mhgolkar
همانطور که تبیین گردید نقاط بحرانی که امام حسین علیه السلام در جهت اهداف نهضت خود بیان فرمودند در دو محور نقاط بحران حاکمیت و مسئولین درمسیر تمدن سازی دینی و نقاط بحران مردم و جامعه در مسیر تمدن سازی دینی قابل دسته‌بندی است که در ادامه مباحث این دو محور از فرمایشات امام حسین علیه السلام استخراج و خدمت سروران و عزیزان ارائه می گردد @mhgolkar
🏴 اعظم الله اجورنا و اجورکم شهات حضرت سیّدالساجدین امام سجّاد علیه السلام را به حضرت بقیّةالله ارواحنا فداه و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می کنیم◾ : انسان موفق کسی است که مدیریت تمایلات و احساساتش را بر اساس خواست و اراده خدا قرار دهد : جامعه ای به سمت تمدن الهی حرکت میکند که سیستم ها و ساختارهایش بر اساس فرایندهای معنوی اتصال با ملکوت تعریف شده باشد @mhgolkar
✋با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و سروران 🌸 ضاع من کان له مقصد غیر الله ✔️ هدف از تاسیس کانال کاربردی کردن دین در زندگی با نگرشی متفاوت از آنچه که هست میباشد 🌹در صورتی که احساس میکنید مطالبی که تا بحال ارائه گردیده ( نگرشی دیگر به عید_ ظرفیت دین در اداره زندگی یا علم دینی_ تحایل سیستمی قیام امام حسین علیه السلام _ برنامه ریزی و مدیریت تحصیلی طلاب و... ) برایزسما مفید و قابل استفاده بوده برای استفاده بیشتر این کانال را به دیگران نیز معرفی نمایید ✅ ان شاء الله بنده و شما نیتمان این باشد جز حق نگوییم و جز حق نشنویم و جز در مسیر حق قدم برنداریم 👆حق نگهدارتون ایتا https://eitaa.com/mhgolkar تلگرام https://t.me/mh_golkar
ادامه تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد تمدنی 👇
✋با سلام و عرض ادب خدمت همه سروران و عزیزان 📌 در تحلیل سیستمی قیام امام حسین علیه السلام محور پنجم که نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام بود را مورد بررسی قرار دادیم 🌸 بر اساس فرمایشات ابی عبدالله علیه السلام نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام به دو محور قابل تقسیم است: ✔️محور اول‌: بحران هایی که متوجه حاکمیت و مسئولین قیام ممکن است قرار بگیرد ✔️محور دوم: بحران هایی که متوجه مردم و جامعه خواهد گردید در محور اول بر اساس روایت امام حسین علیه السلام سه نقطه بحران حاکمیت دینی در جهت تمدن سازی دینی بیان گردید 1⃣ اول لذت طلبی و آسایش طلبی و به تعبیر امام حسین علیه‌السلام تفریح و تفرج 2⃣دوم استکبار و بلند منشی 3⃣سوم فساد و تباه کردن سرمایه های جامعه 4⃣محور چهارم در ادامه مباحث تقدیم می گردد 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد تمدنی نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام 4 (حاکمیت) : ظلم @mhgolkar
✋با سلام و عرض ادب خدمت همه سروران و عزیزان 📌 در تحلیل سیستمی قیام امام حسین علیه السلام محور پنجم که نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام بود را مورد بررسی قرار دادیم 🌸 بر اساس فرمایشات ابی عبدالله علیه السلام نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام به دو محور قابل تقسیم است: ✔️محور اول‌: بحران هایی که متوجه حاکمیت و مسئولین قیام ممکن است قرار بگیرد ✔️محور دوم: بحران هایی که متوجه مردم و جامعه خواهد گردید در محور اول بر اساس روایت امام حسین علیه السلام چهار نقطه بحران حاکمیت دینی در جهت تمدن سازی دینی بیان گردید 1⃣ اول لذت طلبی و آسایش طلبی و به تعبیر امام حسین علیه‌السلام تفریح و تفرج 2⃣دوم استکبار و بلند منشی 3⃣سوم فساد و تباه کردن سرمایه های جامعه 4⃣چهارم ظلم حاکم و مسئولین 5⃣محور پنجم در ادامه مباحث تقدیم می گردد 👇👇
📌نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام 5 نقاط بحران حاکم: حاکمیت غیر دینی ✅سند دوم 🕌قالَ الْحُسَيْنُ عليه السلام:  اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ وَعَلَى الاِْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاُْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ، وَلَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِ صلي الله عليه و آلهيَقُولُ: اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى آلِ اَبى سُفيانَ. 📗امام حسين عليه السلام(در پاسخ به پيشنهاد مروان بن حكم كه با يزيد بيعت كن) فرمود: در اين صـورت بايد گفت: انا للّه و انا اليه راجعون و فاتحه اسلام را خواند زيرا امّت اسلام گرفتار چوپانى همانند يزيد شده است و من خودم از رسول خدا صلي الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمود: خـلافت بر آل ابوسـفيان حـرام است. 📚بحارالانوار، ج 44، ص 326 @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل تمدنی نهضت امام حسین علیه السلام نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام 5 (حاکمیت): حاکم غیر دینی @mhgolkar
🏴🏴تحلیل سیستمی عاشورا با رویکرد تمدنی 😡نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام ✅سند سوم 🌸 در آخر خطبه‌اي‌ كه‌ درباره‌ ترك‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر، و قيام‌ ظَلَمه‌• و حكّام‌ جائر• ايراد نموده‌اند، و مفصّلاً از محروميّت‌ مظلومان‌ و تفرّق‌• از حقّ بيان‌ مي‌فرمايند، و در ضمن‌ اينكه گوشزد مي‌كنند كه‌: 📚 مَجَارِي‌ الامُورِ وَالاحْكَامِ عَلَي‌ أَيْدِي‌ الْعُلَمَآءِ بِاللَهِ، الامَنَاءِ عَلَي‌ حَلَالِهِ وَحَرَامِهِ؛ چنين‌ مي‌گويند كه‌: 🕌اللَهُمَّ إنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُسًا فِي‌ سُلْطَانٍ، وَلَا الْتِمَاسًا مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ وَلَكِنْ لِنَرَي‌ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ، وَنُظْهِرَ الإصْلَاحَ فِي‌ بِلَادِكَ، وَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ، وَيُعْمَلَ بِفَرَآئِضِكَ وَسُنَنِكَ وَأَحْكَامِكَ. فَإنْ لَمْ تَنْصُرُونَ وَتُنْصِفُونَا قَوِيَ الظَّلَمَه عَلَيْكُمْ، وَعَمِلُوا فِي‌ إطْفَآءِ نُورِ نَبِيِّكُمْ؛ وَحَسْبُنَا اللهُ، وَعَلَيْهِ تَوَكَّلْنَا، وَإلَيْهِ أَنَبْنَا، وَإلَيْهِ الْمَصِيرُ. 🗓«بار پروردگارا! حقّاً تو مي‌داني‌ كه‌ آنچه‌ از ما تحقّق‌ يافته‌ (از ميل‌ به‌ قيام‌ و اقدام‌ و امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر و نصرت‌ مظلومان‌ و سركوبي‌ ظالمان‌) بجهت‌ ميل‌ و رغبت‌ رسيدن‌ به‌ سلطنت‌ و قدرت‌ مفاخرت انگيز و مبارات‌ آميز نبوده‌ است‌؛ و نه‌ از جهت‌ درخواست‌ زياديهاي‌ اموال‌ و حُطام‌• دنيا! بلكه‌ به‌ علّت‌ آنست‌ كه‌ نشانه‌ها و علامت‌هاي‌دين‌ تو را ببينيم‌، و در بلاد و شهرهاي‌ تو صَلاح‌ و اصلاح‌ ظاهر سازيم‌؛ و تا اينكه‌ ستمديدگان‌ از بندگانت‌ در امن‌ و امان‌ بسر برند، و به‌ واجباتِ تو و سنّت‌هاي‌ تو و احكام‌ تو رفتار گردد. پس‌‌هان‌ اي‌ مردم‌! اگر شما ما را ياري‌ ندهيد و از درِ انصاف‌ با ما در نيائيد؛ اين‌ حاكمان‌ جائر• و ستمكار بر شما چيره‌ مي‌گردند، و قواي‌ خود را عليه‌ شما بكار مي‌بندند، و در خاموش‌ نمودن‌ نور پيغمبرتان‌ مي‌كوشند. و خدا براي‌ ما كافي‌ است‌، و بر او توكّل‌ مي‌نمائيم‌، و به‌ سوي‌ او باز مي‌گرديم‌، و به‌ سوي‌ اوست‌ همه‌ بازگشت‌ها.» 📗 لمعات الحسین مرحوم علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان‌الله تعالی علیه به نقل از تحف العقول صفحه 239 @mhgolkar
✋با سلام و عرض ادب خدمت همه سروران و عزیزان 📌 در تحلیل سیستمی قیام امام حسین علیه السلام محور پنجم که نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام بود را مورد بررسی قرار دادیم 🌸 بر اساس فرمایشات ابی عبدالله علیه السلام نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام به دو محور قابل تقسیم است: ✔️محور اول‌: بحران هایی که متوجه حاکمیت و مسئولین قیام ممکن است قرار بگیرد ✔️محور دوم: بحران هایی که متوجه مردم و جامعه خواهد گردید ✳️ در محور اول بر اساس روایت امام حسین علیه السلام چهار نقطه بحران حاکمیت دینی در جهت تمدن سازی دینی بیان گردید 1⃣ اول لذت طلبی و آسایش طلبی و به تعبیر امام حسین علیه‌السلام تفریح و تفرج 2⃣دوم استکبار و بلند منشی 3⃣سوم فساد و تباه کردن سرمایه های جامعه 4⃣چهارم ظلم حاکم و مسئولین 5⃣پنجم حاکم غیر دینی 6⃣محور ششم در ادامه مباحث تقدیم می گردد 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد تمدنی نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام 6 (حاکمیت ) : سلطنت طلبی و قدرت طلبی @mhgolkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
تحلیل تمدنی نهضت امام حسین علیه السلام نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام 5 (حاکمیت): حاکم غیر د
📌تحلیل نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام (حاکمیت ) ✅سند دوم ❌حاکمیت غیر دینی 🔻 سکوت در مقابل حکومت باطل و بی‏ تفاوت بودن نسبت به وضع موجود جامعه موجب نهادینه شدن و ثبات هر چه بیشتر معیارها و ارزشهای ضد دین می‏ گردد و به قدرتهای جابر مشروعیت اجتماعی و سیاسی می ‏بخشد. آنچه در قیام امام حسین(ع) ملاحظه می‏ گردد این است که از ابتدا با «نه» گفتن به وضع موجود و عدم پذیرش حکام جور شروع می‏ شوند. هنگامی که بنی ‏امیه با توسل به معیارهای نژاد پرستانه و استثمار و اغفال مردم سعی می ‏نمود که تسلط خود را با حاکمیت معاویه بر جامعه اسلامی گسترش دهد امام حسین(ع) به این امر اعتراض نمودند و در نامه‏ ای خطاب به وی چنین فرمودند: «انی لا اعلم فتنة اعظم علی هذه الامة من ولایتک علیها» و هنگامی که معاویه بر خلاف سیره رسول‏ الله از امام برای خلافت موروثی خاندان بنی ‏امیه و جانشینی فرزندش یزید بیعت خواست با مخالفت ایشان روبرو شد و محال است شخصیتی که اسوه اسلام محمدی است به چنین ذلتی تن دهد و بر اسلام تقلبی مهر تأیید نهد. امام حسین(ع) با توجه به دستورات کلی مکتب اسلام تسلیم حکومت جور نمی ‏شود و در مقابل آن واکنش از خود نشان می ‏دهد. استاد شهید مطهری دربارۀ این وجه قیام امام حسین(ع) می ‏گوید: «تا اینجا این نهضت ماهیت عکس ‏العملی آن هم عکس‏ العمل منفی در مقابل یک تقاضای نامشروع دارد و به تعبیر دیگر ماهیتش ماهیت تقوا است، ماهیت قسمت اول لااله ‏الاالله؛ یعنی لااله است در مقابل تقاضای نامشروع «نه» گفتن است. منظور اینکه نهضت از سنخ تقواست از سنخ این است که هر انسانی در جامعه خودش مواجه می‏ شود با تقاضاهایی که به شکلهای مختلف به صورت شهوت، به صورت مقام، به صورت ترس و به صورت ارعاب از او می ‏شود و باید در مقابل همه آنها بگوید نه» @mhgolkar
📌تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام 5 (حاکمیت ) : ❌حاکمیت غیر دینی 🔻 جریان انحرافی و ارتجاعی که در مراحل اول منافقانه برخورد می‌کند و ظواهر را مراعات می‌کند و اعلام می‌کند اتفاقی نیفتاده است که اسلام و قرآن بر سر جای خود هستند، این بار علنی با اسلام مخالفت می‌کند. این جریان انحرافی می‌گفت دین، حجاب، روزه، نماز و حج همه بر سر جای خود هستند اما اگر امام هم نبود، نبود! لزومی ندارد که حتماً امام باشد! پادشاه هم همان نماز را اجرا می‌کند و به حج می‌رود و... به همین دلیل جامعه در این دوران حس نمی‌کند که چه فاجعه‌ای رخ داده است. ولایت در عین اینکه از طریقی دستور خداوند است، نقض آن از این طریق گناه است ولی در عین حال این حالت را دارد که وقتی کسی امامت را نقض می‌کند، کم‌ترین حس گناه را دارد که از ویژگی‌های ولایت است. انسانی که دچار خواب غفلت شده بود بیدار شود؛ که این بدترین نوع غفلت و خواب است، خوابی که بعد از بیداری می‌آید خیلی غلیظ و قوی است. با اسلام انسان بیدار می‌شود، اما چون لیاقت خودش را از دست می‌دهد دوباره به خواب می‌رود. خواب دوم خواب بسیار وحشتناکی است. خواب دوم همراه است با تصور اینکه ما برحق هستیم، ما نماز می‌خوانیم، روزه می‌گیریم، حجاب داریم، این خواب را نسبت به خواب جاهلیت خیلی غلیظ می‌کند. مردم در خواب جاهلیت، بت داشتند و مشروب می‌خوردند و... که آن خواب اول بود. این خواب دوم خواب سنگینی است. در این شرایط خون مطهر امام حسین علیه السلام کارش چه بود؟ نه فقط ظاهر اسلام حفظ می‌شد، نه‌تنها قرآن و کعبه حفظ می‌شد، بلکه باطن دین، یعنی حقیقت خود باطن دین یعنی امام محفوظ ماند. باطن دین یعنی عقلانیت حقیقی و شهادت امام حسین علیه السلام موجب بیداری مجدد شد. از شهادت امام، بیداری دوم شروع می‌شود و هر چه می‌گذرد بیشتر می‌شود. ‌ @mhgolkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد تمدنی نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام 6 (حا
📌تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام ✔️نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام6 (حاکمیت) ❌سلطنت طلبی و قدرت طلبی 🌸 تبدیل امامت به سلطنت برخلاف آنچه می‌گویند که زمان معاویه به بعد است، درست نیست؛ زیرا بلافاصله پس از پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله است. سلطنت از دید اسلام دارای ماهیتی است. مدیریت جامعه یا امامت است و یا سلطنت. سلطنت از دیدگاه اسلام، یک ماهیت و هویت است که می‌تواند در شکل‌های مختلفی ظاهر شود. سلطنت یک شکل خفی دارد و یک شکل جلی. اتفاقی که پس از رحلت رسول خدا صلی‌الله علیه و آله رخ می‌دهد و انحرافی که صورت می‌پذیرد، آن است که نظام حاکم در جامعه، نظام سلطنتی می‌شود. لیکن این دوره سلطنت خفی است. به همین علت نام حاکم، پادشاه نیست و به او خلیفه میگویند. اتفاقی که پس از شهادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام رخ می‌دهد، این است که سیر جریان انحراف ادامه پیدا می‌کند و می‌خواهد تعمیق بیابد و گسترش پیدا کند. نشانه‌اش هم این است که انحرافی که صورت پذیرفت از عالم خفی به عالم جلی می‌آید. برای مثال سلطنتی که به صورت مخفیانه اتفاق میفتد در جامعه جلی و آشکار می‌شود. از زمان معاویه به بعد با یک نظام پادشاهی جدید روبرو هستیم که اعلام پادشاهی می‌کنند و ولیعهد می‌خواهند. هر سه خلیفه اول نیز دارای سلطنت هستند اما مخفی. خلیفه سوم علنی اعلام پادشاهی می‌کند و قدرت را به دست خاندان خودش می‌دهد. این‌ها مقدمه سلطنت آشکار است. وقتی امامت به امام حسین علیه السلام می‌رسد، با این مسئله روبرو هستیم که جریان ارتجاع و سیر قهقرایی که تبدیل شدن امامت به سلطنت از نمادهای آن است، به اوج فضیحت می‌رسد که این فضیحت با مرگ معاویه و اعلام پادشاهی یزید شروع می‌شود. علیرغم قراردادی که بین امام حسن علیه السلام و معاویه بسته شده، معاویه قرارداد را زیر پا می‌گذارد و شروع می‌کند به گرفتن بیعت برای جانشین خود! مخصوصاً پس از شهادت امام حسن علیه السلام. یزید به عنوان جانشین معاویه، به تصریح و تأکید تاریخ، کسی است که از شمایل نماز نفرت داشت و به شرب خمر علاقه می‌ورزید. این‌ها نماد جریان سیر قهقرایی است. رمزی است از اینکه جامعه این چنین از حقیقت اسلام فاصله گرفته است. لذابا وجود حاکمیتی این چنینی جامعه رنگ و بوی تمدن دینی را نخواهد دید و امام حسین علیه السلام یکی از افتهای اصلاح جامعه و تمدنسازی دینی را سلطنت طلبی معرفی فرمودند. ‌ @mhgolkar
27.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام 7 (حاکمیت) : ثروت طلبی و مال اندوزی @mhgolkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام 7 (حاکمیت) : ثروت طلب
📌تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام ✔️نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام 7 (حاکمیت) ❌ثروت طلبی و مال اندوزی 🌸 در جامعه اسلامی پیامبر با توجه به اصول و موزانه ‏هایی که بر مالکیت و نظام اقتصادی حاکم شد ثروتمندان و اشراف نمی ‏توانستند به استثمار و تکاثر ثروت بپردازند و عدالت اجتماعی و اقتصادی از عمده‏ ترین اصول جامعه اسلامی به شمار می ‏آمد. اما اینک امام حسین(ع) پس از پنجاه سال که از رحلت پیامبر می‏ گذرد با یک جامعه کاملاً نابرابر مواجه است که در آن از یک سو قریش و وابستگان به دستگاه خلافت به ویژه بنی ‏امیه به ثروتهای کلان دست یافته‏ اند و از سوی دیگر اکثر آحاد مردم جامعه در فقر و محرومیت به سر می‏ برند. جنگهایی که بین سپاه اسلام و دو امپراطور بزرگ ایران و روم چند سال بعد از رحلت پیامبر به وقوع پیوست غنائم و اموال فراوانی را نصیب حکومت اسلامی ساخت و اما این غنایم با رعایت رتبه‏ ها و امتیازاتی خاص نظیر سبقت در اسلام بین مسلمانان تقسیم شد و زمینها نیز به تملک سربازان فاتح درآمد. اکثر این گروه که به ثروتهای کلان دست می‏ یافتند از قبیله قریش بودند که از دوران جاهلیت به بازرگانی و تجارت آگاهی داشتند و همین که در نظام اسلامی اموال و ثروت بیشتری نصیب آنان گردید شیوۀ زندگی پیشین خود را از سر گرفتند و روحیه مال‏اندوزی و جمع ثروت در آنها زنده شد با این ترتیب نوعی از اشرافیت معنوی (نظیر سبقت در اسلام) معیاری شد برای کسب ثروت و مال بیشتر و ایجاد اشرافیت مادی و پس از آن طبقه جدیدی از ثروتمندان و اشراف با رنگ و لعاب اسلامی در جامعه به وجود آمده و به دنبال آن اصل عدالت اجتماعی و موازنه‏ های اقتصادی اسلام در معرض تهدید و نابودی قرار گرفت. قریش و به ویژه بنی‏ امیه هنگامی که توانستند نفوذ و قدرت بیشتری در دستگاه خلافت اسلامی به دست آورند تحت عنوان «هبه» و «جایزه» به چپاول و غارت بیت ‏المال پرداختند. افرادی همانند طلحه دویست هزار درهم و زبیر ششصد هزار درهم از دستگاه خلافت اسلامی دریافت نمودند. اینک طبقه ‏ای مقتدر و ثروتمند در جامعه اسلامی به وجود آمده بود، بین امویان و وابستگان آنها که دارای ثروتهای فراوان بودند از یک سو و اکثر مردم که در فقر و محرومیت به سر می ‏بردند از سوی دیگر شکافی عظیم پیدا گشت و با این سیطره مالی و سیاسی بود که حزب اموی به تطمیع و خرید افراد ذی نفوذ پرداخت و معاویه بنای «کاخ سبز» را در منطقه شام ایجاد کرد و به قدرت خود تحکیم بخشید. تصاحب و غارت بیت‏ المال از مهمترین عواملی بود که حزب اموی در جهت اغفال مردم و تهیه و تجهیز «سپاه شام» از آن استفاده کرد. ایجاد نظام طبقاتی و تبعیض و نابرابریهای اجتماعی، سبب شد تا نظام عقیدتی و اخلاقی جامعه نیز متحول شود و پذیرش معیارها و اصول اقتصادی مکتب اسلام برای مردم میسر نگردد. ثروتمندان که وضع فعلی جامعه را از نظر مادی به نفع خویش می‏ دیدند اولین گروهی بودند که در مقابل حکومتی علی به مخالفت و آشوب دست زدند و چون دیدند که عدالت و ایجاد نظام اقتصادی اسلام بیش از هر چیز دیگر منافع آنها را تهدید می ‏کند به اردوگاه بنی ‏امیه پیوستند و مقدمات شکست خلافت امام را فراهم ساختند. معاویه همانند پادشاهان ایران و روم با تشریفات و تجملات بر مردم حکومت می ‏کرد و با سوء استفاده از بیت ‏المال برای استمرار سلطنت اموی و جانشینی یزید رشوه ‏های کلانی می‏ پرداخت و گروههای زیادی از مردم کوفه را با پول و ثروت فریب می ‏داد و به تطمیع آنان می‏ پرداخت. از جمله وقتی «مغیرة بن شعبه» از طرف معاویه مأموریت یافت تا مردم کوفه را به بیعت با یزید وادار کند مال فراوانی به هواداران حزب اموی در این شهر بخشید و گروهی از مردم کوفه را به سرکردگی پسر خود نزد معاویه فرستاد تا با اعلام طرفداری از ولایت عهدی یزید وراثت سلطنتی امویان را مشروعیتی مردمی بخشند چون این گروه به دربار حکومت رسیدند معاویه از پسر مغیره پرسید: پدرت دین این مردم را به چند خریده است؟ وی جواب داد: هر یک را به سی هزار درهم. در نتیجه این حقیقت روشن می‏ شود که اگر چه عوامل متعدد در سقوط ارزشها و معیارهای اسلامی در جامعه نقش داشته ‏اند اما هیچ یک از آنها به اندازه رواج روحیه دنیا طلبی و رغبت به مال‏اندوزی در سقوط و انحطاط تمدن نبوی اسلام مؤثر نبوده است @mhgolkar