eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
49 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ: ساعت ۲۲ تا ۹، 45 هزار، تجاری: 75. ارتباط: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog. ⭕فیلترشکن تلگرام: https://github.com/bepass-org/oblivion-desktop/releases
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ افتخار کتب سنتی 🔺 دکتر مهدی محقق در مقدمه ای که بر کتاب «الباب الحادی عشر» علامه حلی رحمة الله علیه، نگاشته اند، نکته جالبی می فرمایند که در تصویر مشاهده می کنید. 🔹گفتار ایشان نشان می دهد، اولین و ابتدائی ترین کتاب کلامی در حوزه های علمیه سابق، آنقدر قوت علمی داشته که سالهای گذشته، در دوره دکتری دانشگاه ها تدریس می شده است. 🔸بعد ما به راحتی، این سنت را زیر پا می گذاریم و از آن به «تحول در متون حوزه» تعبیر می کنیم. ✅ از خواب غفلت بیدار شویم. به سنت دیرپای خود برگردیم. وضعیت قرمز است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
عقائد! علمی مانند عقائد اسلامی (کلام)، سالهاست در پایه های نخستین حوزه های علمیه فقط جنبه امتحانی پیدا کرده است و نه تنها متون اصلی، فراموش شده است، بلکه اکثراً همان کتب ضعیف شده نیز مورد مطالعه جدی و مباحثه قرار نمی گیرند! و فقط جزوه های امتحانی به زور حفظ می شوند و تمام. بعد گلایه می کنیم که اعتقاد جوان ها خراب شده و مرتب دچار شبهه می شوند. برای رفع مسئولیت هم، مرتب استکبار و شبکه های خارجی را لعن می کنیم. خودمان چه کردیم؟! انصافاً ما برای زمین خوردن، به استکبار نیاز داریم؟!! 😂
وقتی ما خود را از علما محروم کردیم، مدعیان می فرمایند: یادگیری ادبیات تنها در 2 ماه، منطق فقط در یک سال، اجتهاد فقط در 5 سال، و ... . به دامان علما برگردیم و مدعیان را وانهیم.
یاد استاد گرامی باد...
یادنامۀ_استاد_ادبیات_عرب،_علامه_مدرس_افغانی.PDF
9.88M
✅ کتاب یادنامه استاد مرحوم مدرّس افغانی حاوی مطالب مفیدی از زندگانی ایشان ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⁉️ شبهه «بول إبل و دُهن متنجس!» (چرا ما در دوران مدرن، باید کتبی چون مکاسب محرّمه را بخوانیم؟) ✅ یکی از اعضای محترم، فرموده اند: "با سلام. تجربه بنده اینه که عمرم ... تلف شده. شش ماه، درگیر «بول ابل» بودم اون شش ماه بعدی هم درگیر دُهن متنجس. از مسائل مبتلی به روز که همه باهاش درگیرند تقریبا بیست درصد در این کتب هست. البته امیدوارم منتشر بشه هرچند میدونم ک منتشر نمیشه و شما طبق سلیقه خودتون پیامها رو گلچین میکنین". —————————————- پاسخ: با سلام و تحیت 1. نیازی نبوده است که شما دو تا شش ماه، درگیر این دو مطلب باشید. مگر آنکه اغراق کرده باشید و اراده ی تاثیر بیشتر در ذهن مخاطب را کرده باشید. 2. ما باید به این آگاهی برسیم که هدف از هر کتابی چیست، و قبل از آن باید چه مراحل علمی، طی شود. اولاً وظیفه ما به عنوان یک فرد حوزوی آن است که پیرامون این دو مسئله، اطلاع کافی و مدلّل داشته باشیم، چون هنوز هم مورد ابتلاست خصوصا دُهن متنجس. دوماً هدف اصلی مصنّف از بیان این دو موضوع، چیز دیگری است. اجازه فرمائید مثالی زده شود. معلم اول ابتدائی، وارد کلاس می شود و برای یاد دادن 4 عمل اصلی، از شکل ظروف قدیمی استفاده می کند که الان منسوخ شده اند. کسی می تواند اشکال کند که چرا شما از این شکل ها استفاده کردید؟ شما باید مثلاً از شکل موبایل و تبلت و ... برای یاد دادن استفاده می کردید. بی تردید معلم جواب می دهد که شکل ظروف قدیمی، بهانه است تا شما مسائل ریاضی را یاد بگیری! تو مو می بینی و من پیچش مو! هدف در کتاب مکاسب، این بوده است که از این احکام پیش پا افتاده و مبتلا به در آن روزگار، استفاده کند تا نحوه اجتهاد را به ما یاد دهد. به ما یاد دهد که چگونه دلیل بیاوریم، چگونه دلائل را با هم بسنجیم، چطور اشکال کنیم، چطور جواب دهیم. هدف اصلی ایشان که بیان این دو مسئله نبوده که شما اشکال می کنید، این ها دورانش گذشته و عمر ما تلف شده است. مگر ایشان رساله نوشته است که ما اشکال کنیم که چرا این همه در مورد بول ابل توضیح داده شده است؟ اصلا بحث در این کتاب، چیزِ دیگری است. ایشان می خواهد به ما، ماهیگیری یاد دهد. حالا ابزارش هر چه می خواهد باشد. چه فرقی می کند؟! قوّه علمی که در مکاسب هست، بی نظیر است. البته این قوّه تنها به دست افرادی خواهد افتاد که مراحل قبل را خوب طی کرده باشند. یعنی هم کتب اصولی قوی و هم کتب فقهی قوی خوانده باشند. بله اگر کتب قوی مانند مکاسب نوشته شود و مورد اقبال علمای حقیقی قرار بگیرد و مسائل به روزتری مطرح شود، خیلی عالی است اما فعلاً که چنین اتفاقی نیفتاده و این کتاب همچنان در اوج است. اتفاقاً عقیده علما این است که آنچه عمر ما را هدر می دهد، کنار گذاشتن کتب مطرح علمی و قیچی کردن آن است. آنچه عمر ما را تلف کرده، آن است که برخی طلبه را مجبور می کنند تا در طی زمان مشخص، محدوده مصوّب را بخواند و بدون اینکه درک صحیحی از متن داشته باشد،بدون اینکه مباحثه کند، تفکر کند، روحیه نقّادی پیدا کند، با یک امتحان، قضیه را فیصله دهد.
✅ آب اگر قوّت داشت، قورباغه نهنگ می شد! 🔺 برخی مدام در نتیجه بخشیِ روش تحصیل سنتی در علوم حوزوی، شک می کنند و می گویند دلمان قرص نشده است. آیا یکبار شده است که به شکِ خود نیز، شک کنند؟! ✅ یکبار سرنوشتِ افرادی را که کتب سنتی را با شرائطش (مثل مباحثه و ...) خواندند، با افراد دیگر مقایسه کنیم. اگر کتب ضعیف شده، قوّت علمی داشت، در این چند سال ماحصلی را تولید می کرد! ما هر چه نگاه می کنیم، افراد موفق در حوزه، کتب علما را خواندند و لاغیر. راه روشن است. تا دیر نشده، حرکت کنیم. مطمئن باشیم اگر حرکت کنیم، برکتش را خواهیم یافت. از ما حرکت، از خداوند علیّ اعلی: برکت
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ معرفی چندپایگاه عربی جهت دریافت فایل های دروس سنتی 🔺 با توجه به اینکه صوت خیلی از کتب سنتی مانند کتاب بی نظیر شرائع الإسلام، یا المختصر النافع، و ... توسط اساتید فارسی زبان تدریس نشده اند یا اگر هم تدریس شده اند، خبری از آن صوت ها نداریم، چند پایگاه عربی خدمت شما معرفی می شود که صوت خیلی از دورس سنتی را دارند. لازم به ذکر است برخی از این پایگاه ها به دلیل پشتیبانی وردپرس، فیلتر هستند. https://main.alghadeer-voice.com/archives/2990 https://shiavoice.com/hawza https://alhawzah.wordpress.com/ https://www.abdwap.stream/song/%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D9%81%D9%8A-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85.html http://almohsin.org/?act=av&action=viewcat&pid=10 https://howza.net/%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%ad%d9%84 ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶🔹 الحمدلله چند صوت جدید، در وبگاه رسمی میراث علمی سلف بارگذاری شد. امید است شما طلاب کوشا، با همت خود موجب توسعه علوم عمیق و سنتی شوید و دیگران را نیز به این راه مبارک، فراخوانید. 🔺 الجوهر النضید استاد عسگری سلیمانی امیری دام عزه 🔺مراح الأرواح استاد حائری زاده دام عزه 🔺صمدیة استاد حائری زاده دام عزه 🔺 شرح شمسیه استاد حبیب اللهی دام عزه (چند جلسه نخست از افاضات علمی استاد احمدی دام عزه استفاده می کنیم چون مطالب ارزشمندی را بیان می فرمایند) 🔺تعلیم النحو (آموزش علم نحو با استفاده از چند کتاب مختلف) از جمله شرح جامی توسط بنده 🔺الباب الحادی عشر (علم کلام) استاد مدرس افغانی رحمة الله علیه 🔺معالم الدین استاد علی اکبر زاده دام عزه 🔺 بلاغت کاربردی استاد عشائری دام عزه 🔺یادنامه مرحوم ادیب ثانی (بیان سیره استاد) 🌐 آدرس اینترنتی وبگاه http://mirath.blog.ir 🔸شرکت در طرح حامی مالی: https://eitaa.com/mahvenahv/2797 ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
مطایبة! 😂 ✅ غوره یا مویز؟ به قول مرحوم ملک الشعرا: در کفشِ ادیبانِ جهان، کردی پای! غوره نشده مویز گشتی‌، احسنت! 🔹 روزی بزرگواری خطاب به بنده که مرتبه علمی بالا که هیچ، متوسط هم ندارم، اما به عنوان وظیفه، این کانال را تأسیس کرده ام تا بلکه ذره ای در راه احیاء و نشر میراث ناب گذشتگان، قدمی برداشته شود، فرمود: شما غوره نشده، مویز شده ای! خلاصه سخنشان آن بود که نمی خواد وارد این زمینه ها بشی. شما هنوز مشغول (ضرب ضربا ضربوا) باش! ⚠️ البته بنده از زمانی که با کتب سنتی، مختصراً آشنا شده ام، فهمیده ام که چقدر تا غوره شدن فاصله دارم! آنقدر میراث ما والاست و جای تحقیق و افتخار دارد که سال ها زمان می برد که به مرحله غورگی! برسم. آنقدر گذشتگان ما از جهت علمی غنی هستند که کسی، به این سادگی نمی تواند ادعای "دانایی" بکند. اما انصافاً یک سوال: ⁉️ من که غوره! اما چرا ما به توصیه بزرگوارانی که سال ها به مرحله "مویزی!!" (پختگی) رسیده اند،گوش نمی کنیم؟!! انصافاً اگر ما روزی نزد علامة حسن زاده آملی حفظه الله تعالی برویم، ایشان از ما گلایه نخواهند کرد که این چه کتب ضعیفه ای است که می خوانید؟!! ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ اثر بي نظير و عالمانه مرحوم خواجه نصير الدين طوسي، در علم عَروض و قافيه، که با شرح خوب، در انتشارات وزين "ميراث ماندگار" چاپ شده است و نسخه الکترونيکي آن نيز قابل خريداري است. 🔸طلاب در قدیم، عَروض مي خواندند، با سبک اشعار آشنا بودند، شعر شناس بودند، و بهتر آیات و روایات را تحلیل ِمعنایی می کردند. ادیب ثانی رحمة الله تعالی علیه، شاگردانش را مجاب می کرد تا شعر حفظ کنند. 🔹 اما الان اين امور، جزءِ زوائد است چون خواندن اين علوم، تلف وقت شمرده می شود. 🔺تقریباً صرف و نحو نيز، به منزله تلف وقت شمرده مي شود و نداهايي شنيده مي شود که همين که فاعل مرفوع است و مفعول منصوب، کافي است! ظاهراً چیزهای دیگه خیلی اهمیت پیدا کرده! 😂 چقدر ما از وقت مان خوب و بهينه استفاده مي کنيم! اي کاش علماي قبل نيز، اين همه به فکر استفاده از وقت شان بودند! ✅ مرسی باب این همه بصیرت علمی! 😁 ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (17) ⚠️ سند هفدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه 🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما. ——————— 🔶🔹 يکي از شيوه هاي ديگري که ما در حوزه داريم، تدريس است. يعني فرد، کتابهايي را که خوانده، به روش حوزوي تدريس کند و طلبه ها را به همراه خودش بالا بياورد. هر لفظي مي گويد را خوب توضيح دهد. مطلب را کاملا تحليل کند. طلبه را به دقت کردن عادت دهد، نه اينکه تند تند بخواند. اينگونه تدريس انسان را رشد مي دهد. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (17) ⚠️ سند هفدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه 🔹
📚 يکي از سنت هاي بسيار هوشمندانه در مدارس قديم، اين بود که طلبه، به محض اينکه يک کتاب سنتي (نه هر کتابي) را به دقت زير نظر استاد مي خواند، همان را بعد از مباحثه و تدقيق، فوراً تدريس مي کرد. 📖 طبيعتاً طلاب ديگر که عاشق علم بودند (نه عاشق تمام شدن کتاب و امتحان دادن و خداحافظي کردن!)، به استاداني تمايل پيدا مي کردند که به دقائق و ظرائف بيشتري توجه مي کردند. اينگونه بود که طلبه از همان اول به صورت کاملاً آزاد، طالبِ "مدرّسان پخته" بود، چون فضاي انتخاب استاد آزاد بود. با اين شيوه، افرادي که بي سواد بودند، خواه ناخواه از دايره خارج مي شدند و لاجرم، تنها ملاک و معيار براي تدريس، سواد و دانش بود نه حکم تدریس و شماره پایه و پارتی و ... . کسی هم حرص نمی زد تدریس کند! چون می دانست تنها راه مدرّس شدن، عالِم شدن است! 🔹 خواه ناخواه، بين اساتيد هم که احياناً به نظريات متفاوتي در تحليل عبارات مي رسيدند، چالش هاي علمي رخ مي داد و فضاي علمي طلاب را گرم تر مي کرد و گاهاً تا نيمه هاي شب، چراغ حجره ها روشن بود و مذاکره علمي در جريان! 👌👌 🔸 چقدر اين فضا متعالی بود. ديگر همه يادشان مي رفت که به جز کتاب و علم، چيز ديگري هم هست! 😭 الان متاسفانه اين طور نيست. هم فضاي آزاد گذشته از بين رفته و هم ملاک براي تدريس، عمدتاً چيزهاي ديگري شده است مانند مدرک و شماره پايه و غيره. فوقع ما وقع (فقط امیدوارم عاقّ علمای سابق نشویم) ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ اثر بي نظير و عالمانه مرحوم خواجه نصير الدين طوسي، در علم عَروض و قافيه، که با شرح خوب، در انتشارا
⚠️ به قول یکی از اساتید بنام مشهد مقدس، ما که در فضای فرهنگ زبانی عرب زیست نکرده ایم، خیلی باید تلاش کنیم تا به ذوق ادبی برسیم. تازه، اگر فاصله زمانی خود با فرهنگ زبانی عرب جاهلی را در نظر نگیریم. تنها راه ما برای رسیدن به ذوق ادبی، خواندن اشعار جاهلی است که آن هم تسلّط بسیاری بر علوم ادبی می خواهد. تسلّط ادبی هم وقتی بدست می آید که کتب عمیق گذشتگان را بخوانیم. وقتی چنین مراحلی طی شد، فهم ما از آیات و روایات، دچار تحول جدی می شود. متاسفانه نگاه ما به ادبیات، خیلی نزول کرده است و به اموری خلاصه شده است که حتی بیرون حوزه نیز قابلِ تحصیل بود. ✅ البته این مراحل باید کم کم طی شود. قصد این کانال، هرگز نا امید کردن نیست. قصد این است که بدانیم علمای قبل چرا اینقدر توصیه به خواندن کتب قوی می کردند. ما نیز کم کم شروع کنیم و پیش برویم. علم، کم کم در دل انسان می نشیند. دفعتاً نمیشه. کسانی که می فرمایند شما با برنامه آموزشی ما، دو ماهه به ادبیات یا ... مسلّط می شوید، اصلاً ماهیتِ علم را درک نفرموده اند.
💥أمارة ✅ یکی از طلاب آشنا، در تحیّر بود که وارد کتابی سنتی بشود یا خیر. استخاره ای کرد و مدد جست. این آیه مبارکه آمد: (... خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّة ...) (مریم/12) : بگير آن كتاب را به نيروى يزدانى (ترجمه مرحوم آیت الله شعرانی)
✅ الحمدلله پس از مهاجرت به محیط جدید و خرید بسته هاست دانلود، تاکنون بیش از 40 گیگابایت، از اصوات عمدتاً سنتی در وبلاگ رسمی "میراث علمی سلف" بارگذاری شده است. إن شاء الله بتوانیم به زودی، اصوات جدیدی را خدمت شما تقدیم کنیم. 🔺سیاست همیشگی میراث علمی سلف، آن است که دریافت صوت ها رایگان باشد اما به جهت هزینه بر بودن مدیریت وبلاگ، پرداخت مبلغ مورد اشاره در برخی پست ها، به تمایل و اختیار مخاطب واگذار می شود. 🔹اگر شما نیز به اصوات سنتی جدیدی، دسترسی دارید، می توانیم جهت نشر آن در وبگاه رسمی میراث علمی سلف، در خدمت باشیم. 🌐 آدرس وبلاگ: http://mirath.blog.ir/ راه ارتباطی: @hm1370
✅ آیت الله رشاد حفظه الله تعالی: 🔶🔹یکی از آفاتی که در روزگار ما ظهور کرده، این است که پیوسته میراث معرفتی بازمانده از سلف را مورد تخطئه قرار می‌دهیم و علی‌الدوام آن‌چه را که در کف داریم تحقیر و کوچک‌نمایی می‌کنیم. این آفت بسیار بزرگی است. کسی نمی‌گوید اصول فقه و فقه موجود بی‌عیب و نقص است ... اما آفتی که امروزه در جامعه علمی حوزوی موجود داریم این است که ما صرفاً به اصطلاح عامیانه‌اش نیمه خالی لیوان را می‌بینیم و هیچ توجهی به نیمه پر لیوان نداریم؛یعنی نمی‌گوییم فقه موجود چه والایی‌ها و بالایی‌ها و چه ظرفیت‌ها و ظرافت‌هایی را دارا است. چه مواهب و معالم و ممیزات و امتیازاتی را حائز است، و احیاناً یک‌سری از نقاط ضعف او چه بسا بعضی از مواردی که ضعف تلقی می‌شود هم نقاط ضعف به حساب نیاید! 🔺تولیت مدرسه علمیه امام رضا علیه السلام عنوان کردند: غالباً کسانی که از اصول فقه موجود انتقاد می‌کنند، جوان‌ترها هستند که از نظر علمی در این حوزه معرفتی، از پختگی لازم برخوردار نیستند اما منتقد این دانش هستند و توجهی به ظرفیت‌های بسیار عظیمی که در همین اصول فقه موجود نهفته است نمی‌کنند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
راهنمای تصحیح متون.pdf
1.47M
✅ کتاب "راهنمای تصحیح متون" 🔹 از سایت وزین میراث مکتوب ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⚠️ مسئول امور آموزشی که مدام به استاد فشار می آورد که محدوده امتحانی را (با وجود این همه تعطیلی ها و ...) تمام کن ( ولاجرم متن ها خوب خوانده نمیشه و خام می ماند و خیلی از بخش های کتب هم کلاً خوانده نمیشه)، چطوری می تونه دعوی تحول و تمدن آفرینی داشته باشه؟ آیا با شعار دادن، می توان تمدن ایجاد کرد؟ تمدن را امثال ابن سینا و خواجه نصیر و علامه حلی و ... به وجود آوردند، نه ما که مدام در حال دزدیده خواندن مطالب علما هستیم!
✅ آیت الله رشاد حفظه الله تعالی: 🔶🔹طی دو سه دهه اخیر، چهره‌هایی در دانشگاه‌ها و احیانا حوزه‌ها پیدا شده‌اند که کارشان شده گرته‌برداری آثار برون‌مرزی و بومی‌سازی سخنان بیگانگان و تحویل آن به عنوان نظر نو و نظریه‌پردازی به طبقات جوان و بلکه تحصیل کردگان دانشگاهی کم‌‎سواد و کم اطلاع! 🔺 این عناصر پرادعای بی‌مایه که آستانه توان علمی و هنر پژوهشی‌شان همین حد است که مدعیات دیگران را نشخوار کنند، متأسفانه در آشفته‌بازار کنونی دانش و دانشگاه‌های ما برای خود دفتر و دکانی به هم زده‌اند و این همه را جز از راه نقض حقوق مولفان و متفکران دیار غرب و سوء استفاده از جهل و بی‌اطلاعی مخاطبان خود فراچنگ نمی‌آورند! این جماعت در حقیقت مترجمانی‌اند که نه به شیوه ترجمه معلوم المتن، بلکه به‌شیوه برگردان آثار و آراء مکتوم‌المتن به سرقت و فروش کالای کلمات زندگی می‌گذرانند. ⚠️ اقول: و جالب تر اینجاست: بنده که حتی یکبار کتب علما را نخوانده ام و به مسائل علمی حتی از جهت آموزشی واقف نیستم، در پی تولید علم و اجتهاد هستم! ⁉️ یه سوال فلسفی: کسی که هنوز آثار گذشتگان را نخوانده، از کجا می داند آثاری که نوشته، "تولید" بشمار می رود؟!! ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
نقد تفسیر مشهور از أمّی بودن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم - استاد شهرستانی - 14000130.mp3
28.06M
نقد تفسیر مشهور از أمّی بودن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم 🔹ارائه: استاد سید علی شهرستانی 🔻برگرفته شده از "مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس" ———————— 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⚠️ انتحال (سرقت ادبی) ✅ آیت الله رشاد حفظه الله تعالی: 🔶🔹یکی دیگر از مسائلی که از آن غافل هستیم و حتی گاه به آن حمله می‌کنیم و نقطه‌ضعف محققان و مؤلفان قلمداد می‌کنیم، سنت تعلیقه‌زنی، حاشیه‌نگاری و شرح‌نویسی به جای تألیف مستقل و تولید آثار جدید است. ممکن است بعضی از ما حتی به این رویّه نگاهی منفی داشته باشیم که چرا متن تولید نمی‌کنیم و چرا این‌قدر شرح‌نویسی و حاشیه‌نگاری؟ چرا این‌قدر تعلیقه‌زنی؟ و چرا از متون قدیم عبور نمی‌کنیم؟ باید گفت که این روش‌ها و رفتارها یک‌سلسله مبانی معرفتی، فرهنگی و ادبی، حقوقی و اخلاقی دارد و به نحوی ارزش‌گذاری به آثار گذشتگان و رعایت حقوق سلف قلمداد می‌شود. ⚠️امروز می‌بینیم که فرد، کتاب دیگری را می‌گیرد و یک مقدار مطلب به آن اضافه می‌کند و به نام خودش چاپ می‌کند و در هیچ‌جا نیز اشاره نمی‌کند از چه منبعی استفاده کرده است، ولی در گذشته سنت به این‌صورت بوده که می‌گفتند صاحب اثر زحمت کشیده و مثلا «شرائع الاسلام» را نوشته است. اولاً متن شرایع، بسیار مهذب و منقح و پخته است، وقتی که محقق، این کتاب را می‌نوشته این‌گونه نبوده که قلم را به دست بگیرد و همین‌طور جلو برود، بلکه روی واژه‌واژه‌ آن فکر کرده است... نتیجتا افراد دیگر بر کتاب شرائع شرح می‌نویسند، پاورقی و تعلیقه می‌زنند و به این شکل اهمیت و ارزش آن متن را حفظ می‌کنند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ انتحال (سرقت ادبی) ✅ آیت الله رشاد حفظه الله تعالی: 🔶🔹یکی دیگر از مسائلی که از آن غافل هستیم و
😭 بیانات ارزشمند ایشان، ما را یاد یکی از مدعیان تحول تحصیل در حوزه می اندازد که مدعی است قبل از 30 سالگی، بیش از 70 جلد کتاب تألیف کرده است! علی برکة الله. برادر عزیز! به تعداد نیست، به کیفیت است.
✅ چرا نقل مستقیم در آثار قدما زیاد است؟ 🔺 آیت الله رشاد دام عزه تبیین می کنند: 🔶🔹در آثار قدما، نقل مستقیم بسیار زیاد است، ولی امروز نقل مستقیم را عیب می‌دانیم. در گذشته نقل مستقیم به این جهت صورت می‌پذیرفته که مولف می‌گفته اگر بخواهم یک نظر را تقریر کنیم، بهتر از این تقریری که موجود است نمی‌شود، مثلا ابن‌سینا یک نظر را تقریر کرده و صدرالمتألهین در کتاب اسفار، چهار صفحه از متن شفا را عینا وارد می‌کند، زیرا می‌بیند که برای ارائه یک نظر و مطلب رساتر و دقیق تر از آن نمی‌توان نوشت. 🔺 صاحب هدایه المسترشدین یعنی مرحوم محمدتقی ورامینی تهرانی اصفهانی، شرح بر معالم زده‌، انصافا بسیار قوی‌تر از خود معالم است و تسلط علمی ایشان بسیار بالاتر از اوست، آیا ایشان نمی‌توانست یک متن مستقل بنویسد؟ او قادر بوده و حتی احساس من این است که حتی خیلی قوی تر از صاحب معالم بوده است، ولی برای رعایت فضل تقدم نسبت به صاحب معالم چنین کرده است. 🔹همین‌طور بازنویسی‌هایی که انجام می‌شد نیز به همین‌گونه بود. برای مثال المحجه البیضاء که یک محدث شیعی، اهل معرفت و حکمت، فقیه، شاعر و ادیب همانند فیض اثر یک سنی را بازنویسی می‌کند و در آن کتاب اعلام و تأکید می‌کند که این کتاب بازسازی همان اثر غزالی است. ایشان می‌توانست از نو بنویسد و برای او نیز کاری نداشت. تعداد احادیثی که مرحوم فیض در المحجه آورده‌اند بسیار بیشتر از احادیثی است که غزالی در کتاب احیاءالعلوم آورده و کتاب احیاءالعلوم بیشتر به قصص صوفیه و عرفا پرداخته است. ⚠️ میراث علمی سلف: اصولاً قدما چون تدریجاً و بدون عجله، در علم رشد کرده بودند و یک شبه، ره صدساله را طی نکرده بودند، تمام کارهایشان حکیمانه بود، لذا مایه افتخار برای اسلام شدند. تمام کارهایشان روی حساب و کتاب بود. الان متاسفانه اینطور نیست. در روزگار کنونی، فضیلت متعلق به کسانی است که زودتر مراحل تحصیل را تمام کنند. به خاطر دارم یکی از طلاب می گفت ما در حدود یک ماه، علاوه بر دروس دیگر، روزی 6 ساعت مغنی (ادیب نه لبیب) را درس گرفتیم و باب رابع را تمام کردیم و امتحانش را هم دادیم. خب، حالا این افتخار دارد؟ بدون تفکر، بدون مطالعه، بدون بررسی، بدون مباحثه؟ بعد همین طلبه، بعد از چند سال افاضه می کند: مغنی که چیزی نداره. همون هدایة رو بخوانید و بعدش به اسلام خدمت کنید! ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
تذکار ✅ متاسفانه خیلی از مردم عامه، به دلیل فرورفتن در ظواهر و مادیات، نسبت به برکات علمی یا معنوی حوزه، بی اطلاعند و اگر هم مخالفتی می کنند، از سر جهالت است. اگر بشوند کسی دکتر و مهندس شده یا در جائی مشغول بکار گشته، ذوق زده می شوند اما اگر خبر برسد کسی طلبه شده و اهل درس و علم است، چهره شان سیاه می شود، به مانند سیاه شدن عصر جاهلی: ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيم‏. دلیل این مسئله این است که آن چیزی که نزد ایشان اهمیت درجه یک را دارد، ثروت و پُست و مقام است نه علم و معنویت و ... . 🔺مغبون کسی است که مرعوب و مقهور ِحرفِ این مردم شود و حوزه را رها کند و گمان کند با این اقدام، رضایت آنها را بدست می آورد. به قول یکی از دوستان، شما فکر نکنید اگر حوزه را ترک کنید، مردم از شما راضی می شوند. دوباره بهانه های دیگری پیدا می کنند و پشت شما حرف می زنند و حتی در برابر شما، نیش و کنایه بارتان می کنند.
✅ حضرت استاد یزدان پناه دام ظله: 🔶🔹در اینجا من یک توصیه می کنم به کسانی که خوب درس نخوانده اند. به نظر من، اگر کسی (تا بحال)، خوب هم درس نخوانده، راه باز است. استادی داشتیم ... ایشان تا چهل سالگی، عادی خوانده بود. بعد گفته بود: «اینطوری نمی شود!». آمده بود و از ابتدا شروع کرده بود، و از بس که کار کرده بود، خود را به ساحت های علم اجتهادی رسانده بود. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تعقل و تعلّق 🔶🔹 بخشی از مصاحبه نشریه حوزه با علامه حسن زاده آملی: 🔺باید با عزم و اراده و استقامت، پیش رفت. با تنْ پروری و تجملات و پریشان خاطری، نمی شود. امکان ندارد انسان بخواهد درس بخواند و دنبال آبادی و عمران دنیا هم باشد، این دو با هم جمع نمی شود. جناب شیخ الرئیس ابوعلی سینا، در یکی از رسائل خود، به نام رساله سعادت، حدیثی را از پیامبراکرم صلوات الله علیه و آله نقل می کند: 📖 إنّ الحکمه من السماء، فلا تدخل قلباً فیه هَمُّ غد. (حکمت از آسمان نازل می شود، اما بر قلبی که در آن هَمّ و غصه فردا هست، نازل نمی شود. 🔸نفس مطمئنه، علوم و معارف را می گیرد. نفس مضطربه، به جائی نمی رسد. شخص پریشان خاطر، عالِم نمی شود. هَمِّ واحد می خواهد. اصولا تعقل با تعلّق جمع نمی شود. 🔹کتابهای تذکره را بخوانید، با شرح حال بزرگان، آشنا شوید. ببینید که در راه معشوقشان - که تحصیل علم و کمال است - مشتهیات نفسانی را زیر پا گذاشتند. این بود که شیخ طوسی شدند، علامه حلی شدند، محقق طوسی شدند، فارابی شدند، ملاصدرا شدند، صاحب جواهر شدند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
🔶🔹ره چنان رو که رهروان رفتند! بخشي از کتاب حامل اسرار: کتب ادبي قدما همانند جامع المقدّمات، سيوطي، مغني اللبيب، مطوّل، شرح نظام، شرح شمسيّه، شرح جامي بسيار حائز اهميت اند که حذف اينگونه کتابهاي ادبي متقن و رصين در حوزه ها، ضربه محکمي بر پيکر ادبي حوزه ها وارد آورد ... که (اين امر) از سالهاي دور شروع شده و اکنون به نهايت خود رسيده است. استاد داوود صمدي آملي حفظه الله تعالي ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🔺emirath.ir
🔶🔹بخشی از دردنامه استاد محمد رضا حکيمي دام عزه (*) 🔺 به ياد مي آورم روزگاري را که استادان و مربيان، همه بودند. سايه آنان، بر سر ما گسترده بود و ما به وجود آنان، دلگرم بوديم و از محضر آنان، بهره مند، و اکنونْ همه روي در نقاب خاک برده اند. آري، آن عندليبان خوش اَلحانِ گلستان فرهنگ و معرفت که فضاي مَدرسِ دانايي را سرشار از شور و خروش داشتند، سر در گريبان خاموشي بردند. 🔹 آن مدرّسان فيض گستر، به خاموشي گراييدند و آن مَدرس هاي شورآهنگ روي به خلوت نهادند. آن درس ها متروک افتاد و آن بحث ها مهجور گرديد... شيرازه آن درس ها از هم بگسيخت و حلقه آن بحث ها و فحص ها از هم بگسست. ⁉️ کجا رفتند آن استادان مهربان، و چه شدند آن علم آموزان و تربيت گران؟ انتهی. ———————————————- ⚠️و اين چنين شد که ما ميراث مبارک ایشان را با تهوّر و بي باکي و به اسم تحول، ذره ذره نابود کردیم، و افتخار نیز نمودیم که به دين خدمت مي کنيم! ⚠️اين چنين شد که پاساژها و کتابفروشي ها، به جاي آنکه مالامال از کتب علما باشد، پر از تلخيص و ترجمه و نمودار و سوال تستي و تشريحي شد! فوقع ما وقع (*) این دردنامه، در اصل بخشی از یادداشتی است که ایشان به مناسبت یادبود جناب استاد ادیب ثانی رحمة اله علیه، نگاشته اند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (18) ⚠️ سند هجدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه 🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما. ——————— 🔶🔹واقعش ما قديم، ابتدا منطق کبري، بعد حاشيه ملاعبدالله و بعد آنها، کتابهاي بوعلي و برهان شفا و امثال اينها را مي خوانديم. الجوهر النضيد هم بود و البصائر النصيريه هم در حد خودش، خوب بود. الان من احساس مي کنم تغييراتي حاصل شده است. 🔺شما خيال نکنيد حاشيه ملاعبدالله يک حاشيه (ساده) است. تعليقاتي که بر اين کتاب خورده، يک سرمايه است. خوبي کتاب هاي درسي ما اين است که انواع تعليقات، حواشي و شروح بر آن مي خورد و اين سرمايه هاي علمي، پشتوانه کتاب مي شود. حالا به جاي حاشيه ملاعبدالله، منطق مظفر مي خوانند. من نسبت به (کتابِ) ايشان، جسارتي ندارم، فقط معتقدم، قلم ايشان، آن دقت هاي منطقي را زياد منتقل نکرده است، در عين اينکه در جاي خودش خوب است و کار راه انداز است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir