eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
49 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ: ساعت ۲۲ تا ۹، 45 هزار، تجاری: 75. ارتباط: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog. ⭕فیلترشکن تلگرام: https://github.com/bepass-org/oblivion-desktop/releases
مشاهده در ایتا
دانلود
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ اثر بي نظير و عالمانه مرحوم خواجه نصير الدين طوسي، در علم عَروض و قافيه، که با شرح خوب، در انتشارا
⚠️ به قول یکی از اساتید بنام مشهد مقدس، ما که در فضای فرهنگ زبانی عرب زیست نکرده ایم، خیلی باید تلاش کنیم تا به ذوق ادبی برسیم. تازه، اگر فاصله زمانی خود با فرهنگ زبانی عرب جاهلی را در نظر نگیریم. تنها راه ما برای رسیدن به ذوق ادبی، خواندن اشعار جاهلی است که آن هم تسلّط بسیاری بر علوم ادبی می خواهد. تسلّط ادبی هم وقتی بدست می آید که کتب عمیق گذشتگان را بخوانیم. وقتی چنین مراحلی طی شد، فهم ما از آیات و روایات، دچار تحول جدی می شود. متاسفانه نگاه ما به ادبیات، خیلی نزول کرده است و به اموری خلاصه شده است که حتی بیرون حوزه نیز قابلِ تحصیل بود. ✅ البته این مراحل باید کم کم طی شود. قصد این کانال، هرگز نا امید کردن نیست. قصد این است که بدانیم علمای قبل چرا اینقدر توصیه به خواندن کتب قوی می کردند. ما نیز کم کم شروع کنیم و پیش برویم. علم، کم کم در دل انسان می نشیند. دفعتاً نمیشه. کسانی که می فرمایند شما با برنامه آموزشی ما، دو ماهه به ادبیات یا ... مسلّط می شوید، اصلاً ماهیتِ علم را درک نفرموده اند.
💥أمارة ✅ یکی از طلاب آشنا، در تحیّر بود که وارد کتابی سنتی بشود یا خیر. استخاره ای کرد و مدد جست. این آیه مبارکه آمد: (... خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّة ...) (مریم/12) : بگير آن كتاب را به نيروى يزدانى (ترجمه مرحوم آیت الله شعرانی)
✅ الحمدلله پس از مهاجرت به محیط جدید و خرید بسته هاست دانلود، تاکنون بیش از 40 گیگابایت، از اصوات عمدتاً سنتی در وبلاگ رسمی "میراث علمی سلف" بارگذاری شده است. إن شاء الله بتوانیم به زودی، اصوات جدیدی را خدمت شما تقدیم کنیم. 🔺سیاست همیشگی میراث علمی سلف، آن است که دریافت صوت ها رایگان باشد اما به جهت هزینه بر بودن مدیریت وبلاگ، پرداخت مبلغ مورد اشاره در برخی پست ها، به تمایل و اختیار مخاطب واگذار می شود. 🔹اگر شما نیز به اصوات سنتی جدیدی، دسترسی دارید، می توانیم جهت نشر آن در وبگاه رسمی میراث علمی سلف، در خدمت باشیم. 🌐 آدرس وبلاگ: http://mirath.blog.ir/ راه ارتباطی: @hm1370
✅ آیت الله رشاد حفظه الله تعالی: 🔶🔹یکی از آفاتی که در روزگار ما ظهور کرده، این است که پیوسته میراث معرفتی بازمانده از سلف را مورد تخطئه قرار می‌دهیم و علی‌الدوام آن‌چه را که در کف داریم تحقیر و کوچک‌نمایی می‌کنیم. این آفت بسیار بزرگی است. کسی نمی‌گوید اصول فقه و فقه موجود بی‌عیب و نقص است ... اما آفتی که امروزه در جامعه علمی حوزوی موجود داریم این است که ما صرفاً به اصطلاح عامیانه‌اش نیمه خالی لیوان را می‌بینیم و هیچ توجهی به نیمه پر لیوان نداریم؛یعنی نمی‌گوییم فقه موجود چه والایی‌ها و بالایی‌ها و چه ظرفیت‌ها و ظرافت‌هایی را دارا است. چه مواهب و معالم و ممیزات و امتیازاتی را حائز است، و احیاناً یک‌سری از نقاط ضعف او چه بسا بعضی از مواردی که ضعف تلقی می‌شود هم نقاط ضعف به حساب نیاید! 🔺تولیت مدرسه علمیه امام رضا علیه السلام عنوان کردند: غالباً کسانی که از اصول فقه موجود انتقاد می‌کنند، جوان‌ترها هستند که از نظر علمی در این حوزه معرفتی، از پختگی لازم برخوردار نیستند اما منتقد این دانش هستند و توجهی به ظرفیت‌های بسیار عظیمی که در همین اصول فقه موجود نهفته است نمی‌کنند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
راهنمای تصحیح متون.pdf
1.47M
✅ کتاب "راهنمای تصحیح متون" 🔹 از سایت وزین میراث مکتوب ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⚠️ مسئول امور آموزشی که مدام به استاد فشار می آورد که محدوده امتحانی را (با وجود این همه تعطیلی ها و ...) تمام کن ( ولاجرم متن ها خوب خوانده نمیشه و خام می ماند و خیلی از بخش های کتب هم کلاً خوانده نمیشه)، چطوری می تونه دعوی تحول و تمدن آفرینی داشته باشه؟ آیا با شعار دادن، می توان تمدن ایجاد کرد؟ تمدن را امثال ابن سینا و خواجه نصیر و علامه حلی و ... به وجود آوردند، نه ما که مدام در حال دزدیده خواندن مطالب علما هستیم!
✅ آیت الله رشاد حفظه الله تعالی: 🔶🔹طی دو سه دهه اخیر، چهره‌هایی در دانشگاه‌ها و احیانا حوزه‌ها پیدا شده‌اند که کارشان شده گرته‌برداری آثار برون‌مرزی و بومی‌سازی سخنان بیگانگان و تحویل آن به عنوان نظر نو و نظریه‌پردازی به طبقات جوان و بلکه تحصیل کردگان دانشگاهی کم‌‎سواد و کم اطلاع! 🔺 این عناصر پرادعای بی‌مایه که آستانه توان علمی و هنر پژوهشی‌شان همین حد است که مدعیات دیگران را نشخوار کنند، متأسفانه در آشفته‌بازار کنونی دانش و دانشگاه‌های ما برای خود دفتر و دکانی به هم زده‌اند و این همه را جز از راه نقض حقوق مولفان و متفکران دیار غرب و سوء استفاده از جهل و بی‌اطلاعی مخاطبان خود فراچنگ نمی‌آورند! این جماعت در حقیقت مترجمانی‌اند که نه به شیوه ترجمه معلوم المتن، بلکه به‌شیوه برگردان آثار و آراء مکتوم‌المتن به سرقت و فروش کالای کلمات زندگی می‌گذرانند. ⚠️ اقول: و جالب تر اینجاست: بنده که حتی یکبار کتب علما را نخوانده ام و به مسائل علمی حتی از جهت آموزشی واقف نیستم، در پی تولید علم و اجتهاد هستم! ⁉️ یه سوال فلسفی: کسی که هنوز آثار گذشتگان را نخوانده، از کجا می داند آثاری که نوشته، "تولید" بشمار می رود؟!! ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
نقد تفسیر مشهور از أمّی بودن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم - استاد شهرستانی - 14000130.mp3
28.06M
نقد تفسیر مشهور از أمّی بودن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم 🔹ارائه: استاد سید علی شهرستانی 🔻برگرفته شده از "مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس" ———————— 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⚠️ انتحال (سرقت ادبی) ✅ آیت الله رشاد حفظه الله تعالی: 🔶🔹یکی دیگر از مسائلی که از آن غافل هستیم و حتی گاه به آن حمله می‌کنیم و نقطه‌ضعف محققان و مؤلفان قلمداد می‌کنیم، سنت تعلیقه‌زنی، حاشیه‌نگاری و شرح‌نویسی به جای تألیف مستقل و تولید آثار جدید است. ممکن است بعضی از ما حتی به این رویّه نگاهی منفی داشته باشیم که چرا متن تولید نمی‌کنیم و چرا این‌قدر شرح‌نویسی و حاشیه‌نگاری؟ چرا این‌قدر تعلیقه‌زنی؟ و چرا از متون قدیم عبور نمی‌کنیم؟ باید گفت که این روش‌ها و رفتارها یک‌سلسله مبانی معرفتی، فرهنگی و ادبی، حقوقی و اخلاقی دارد و به نحوی ارزش‌گذاری به آثار گذشتگان و رعایت حقوق سلف قلمداد می‌شود. ⚠️امروز می‌بینیم که فرد، کتاب دیگری را می‌گیرد و یک مقدار مطلب به آن اضافه می‌کند و به نام خودش چاپ می‌کند و در هیچ‌جا نیز اشاره نمی‌کند از چه منبعی استفاده کرده است، ولی در گذشته سنت به این‌صورت بوده که می‌گفتند صاحب اثر زحمت کشیده و مثلا «شرائع الاسلام» را نوشته است. اولاً متن شرایع، بسیار مهذب و منقح و پخته است، وقتی که محقق، این کتاب را می‌نوشته این‌گونه نبوده که قلم را به دست بگیرد و همین‌طور جلو برود، بلکه روی واژه‌واژه‌ آن فکر کرده است... نتیجتا افراد دیگر بر کتاب شرائع شرح می‌نویسند، پاورقی و تعلیقه می‌زنند و به این شکل اهمیت و ارزش آن متن را حفظ می‌کنند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ انتحال (سرقت ادبی) ✅ آیت الله رشاد حفظه الله تعالی: 🔶🔹یکی دیگر از مسائلی که از آن غافل هستیم و
😭 بیانات ارزشمند ایشان، ما را یاد یکی از مدعیان تحول تحصیل در حوزه می اندازد که مدعی است قبل از 30 سالگی، بیش از 70 جلد کتاب تألیف کرده است! علی برکة الله. برادر عزیز! به تعداد نیست، به کیفیت است.
✅ چرا نقل مستقیم در آثار قدما زیاد است؟ 🔺 آیت الله رشاد دام عزه تبیین می کنند: 🔶🔹در آثار قدما، نقل مستقیم بسیار زیاد است، ولی امروز نقل مستقیم را عیب می‌دانیم. در گذشته نقل مستقیم به این جهت صورت می‌پذیرفته که مولف می‌گفته اگر بخواهم یک نظر را تقریر کنیم، بهتر از این تقریری که موجود است نمی‌شود، مثلا ابن‌سینا یک نظر را تقریر کرده و صدرالمتألهین در کتاب اسفار، چهار صفحه از متن شفا را عینا وارد می‌کند، زیرا می‌بیند که برای ارائه یک نظر و مطلب رساتر و دقیق تر از آن نمی‌توان نوشت. 🔺 صاحب هدایه المسترشدین یعنی مرحوم محمدتقی ورامینی تهرانی اصفهانی، شرح بر معالم زده‌، انصافا بسیار قوی‌تر از خود معالم است و تسلط علمی ایشان بسیار بالاتر از اوست، آیا ایشان نمی‌توانست یک متن مستقل بنویسد؟ او قادر بوده و حتی احساس من این است که حتی خیلی قوی تر از صاحب معالم بوده است، ولی برای رعایت فضل تقدم نسبت به صاحب معالم چنین کرده است. 🔹همین‌طور بازنویسی‌هایی که انجام می‌شد نیز به همین‌گونه بود. برای مثال المحجه البیضاء که یک محدث شیعی، اهل معرفت و حکمت، فقیه، شاعر و ادیب همانند فیض اثر یک سنی را بازنویسی می‌کند و در آن کتاب اعلام و تأکید می‌کند که این کتاب بازسازی همان اثر غزالی است. ایشان می‌توانست از نو بنویسد و برای او نیز کاری نداشت. تعداد احادیثی که مرحوم فیض در المحجه آورده‌اند بسیار بیشتر از احادیثی است که غزالی در کتاب احیاءالعلوم آورده و کتاب احیاءالعلوم بیشتر به قصص صوفیه و عرفا پرداخته است. ⚠️ میراث علمی سلف: اصولاً قدما چون تدریجاً و بدون عجله، در علم رشد کرده بودند و یک شبه، ره صدساله را طی نکرده بودند، تمام کارهایشان حکیمانه بود، لذا مایه افتخار برای اسلام شدند. تمام کارهایشان روی حساب و کتاب بود. الان متاسفانه اینطور نیست. در روزگار کنونی، فضیلت متعلق به کسانی است که زودتر مراحل تحصیل را تمام کنند. به خاطر دارم یکی از طلاب می گفت ما در حدود یک ماه، علاوه بر دروس دیگر، روزی 6 ساعت مغنی (ادیب نه لبیب) را درس گرفتیم و باب رابع را تمام کردیم و امتحانش را هم دادیم. خب، حالا این افتخار دارد؟ بدون تفکر، بدون مطالعه، بدون بررسی، بدون مباحثه؟ بعد همین طلبه، بعد از چند سال افاضه می کند: مغنی که چیزی نداره. همون هدایة رو بخوانید و بعدش به اسلام خدمت کنید! ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
تذکار ✅ متاسفانه خیلی از مردم عامه، به دلیل فرورفتن در ظواهر و مادیات، نسبت به برکات علمی یا معنوی حوزه، بی اطلاعند و اگر هم مخالفتی می کنند، از سر جهالت است. اگر بشوند کسی دکتر و مهندس شده یا در جائی مشغول بکار گشته، ذوق زده می شوند اما اگر خبر برسد کسی طلبه شده و اهل درس و علم است، چهره شان سیاه می شود، به مانند سیاه شدن عصر جاهلی: ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيم‏. دلیل این مسئله این است که آن چیزی که نزد ایشان اهمیت درجه یک را دارد، ثروت و پُست و مقام است نه علم و معنویت و ... . 🔺مغبون کسی است که مرعوب و مقهور ِحرفِ این مردم شود و حوزه را رها کند و گمان کند با این اقدام، رضایت آنها را بدست می آورد. به قول یکی از دوستان، شما فکر نکنید اگر حوزه را ترک کنید، مردم از شما راضی می شوند. دوباره بهانه های دیگری پیدا می کنند و پشت شما حرف می زنند و حتی در برابر شما، نیش و کنایه بارتان می کنند.
✅ حضرت استاد یزدان پناه دام ظله: 🔶🔹در اینجا من یک توصیه می کنم به کسانی که خوب درس نخوانده اند. به نظر من، اگر کسی (تا بحال)، خوب هم درس نخوانده، راه باز است. استادی داشتیم ... ایشان تا چهل سالگی، عادی خوانده بود. بعد گفته بود: «اینطوری نمی شود!». آمده بود و از ابتدا شروع کرده بود، و از بس که کار کرده بود، خود را به ساحت های علم اجتهادی رسانده بود. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تعقل و تعلّق 🔶🔹 بخشی از مصاحبه نشریه حوزه با علامه حسن زاده آملی: 🔺باید با عزم و اراده و استقامت، پیش رفت. با تنْ پروری و تجملات و پریشان خاطری، نمی شود. امکان ندارد انسان بخواهد درس بخواند و دنبال آبادی و عمران دنیا هم باشد، این دو با هم جمع نمی شود. جناب شیخ الرئیس ابوعلی سینا، در یکی از رسائل خود، به نام رساله سعادت، حدیثی را از پیامبراکرم صلوات الله علیه و آله نقل می کند: 📖 إنّ الحکمه من السماء، فلا تدخل قلباً فیه هَمُّ غد. (حکمت از آسمان نازل می شود، اما بر قلبی که در آن هَمّ و غصه فردا هست، نازل نمی شود. 🔸نفس مطمئنه، علوم و معارف را می گیرد. نفس مضطربه، به جائی نمی رسد. شخص پریشان خاطر، عالِم نمی شود. هَمِّ واحد می خواهد. اصولا تعقل با تعلّق جمع نمی شود. 🔹کتابهای تذکره را بخوانید، با شرح حال بزرگان، آشنا شوید. ببینید که در راه معشوقشان - که تحصیل علم و کمال است - مشتهیات نفسانی را زیر پا گذاشتند. این بود که شیخ طوسی شدند، علامه حلی شدند، محقق طوسی شدند، فارابی شدند، ملاصدرا شدند، صاحب جواهر شدند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
🔶🔹ره چنان رو که رهروان رفتند! بخشي از کتاب حامل اسرار: کتب ادبي قدما همانند جامع المقدّمات، سيوطي، مغني اللبيب، مطوّل، شرح نظام، شرح شمسيّه، شرح جامي بسيار حائز اهميت اند که حذف اينگونه کتابهاي ادبي متقن و رصين در حوزه ها، ضربه محکمي بر پيکر ادبي حوزه ها وارد آورد ... که (اين امر) از سالهاي دور شروع شده و اکنون به نهايت خود رسيده است. استاد داوود صمدي آملي حفظه الله تعالي ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🔺emirath.ir
🔶🔹بخشی از دردنامه استاد محمد رضا حکيمي دام عزه (*) 🔺 به ياد مي آورم روزگاري را که استادان و مربيان، همه بودند. سايه آنان، بر سر ما گسترده بود و ما به وجود آنان، دلگرم بوديم و از محضر آنان، بهره مند، و اکنونْ همه روي در نقاب خاک برده اند. آري، آن عندليبان خوش اَلحانِ گلستان فرهنگ و معرفت که فضاي مَدرسِ دانايي را سرشار از شور و خروش داشتند، سر در گريبان خاموشي بردند. 🔹 آن مدرّسان فيض گستر، به خاموشي گراييدند و آن مَدرس هاي شورآهنگ روي به خلوت نهادند. آن درس ها متروک افتاد و آن بحث ها مهجور گرديد... شيرازه آن درس ها از هم بگسيخت و حلقه آن بحث ها و فحص ها از هم بگسست. ⁉️ کجا رفتند آن استادان مهربان، و چه شدند آن علم آموزان و تربيت گران؟ انتهی. ———————————————- ⚠️و اين چنين شد که ما ميراث مبارک ایشان را با تهوّر و بي باکي و به اسم تحول، ذره ذره نابود کردیم، و افتخار نیز نمودیم که به دين خدمت مي کنيم! ⚠️اين چنين شد که پاساژها و کتابفروشي ها، به جاي آنکه مالامال از کتب علما باشد، پر از تلخيص و ترجمه و نمودار و سوال تستي و تشريحي شد! فوقع ما وقع (*) این دردنامه، در اصل بخشی از یادداشتی است که ایشان به مناسبت یادبود جناب استاد ادیب ثانی رحمة اله علیه، نگاشته اند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (18) ⚠️ سند هجدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه 🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما. ——————— 🔶🔹واقعش ما قديم، ابتدا منطق کبري، بعد حاشيه ملاعبدالله و بعد آنها، کتابهاي بوعلي و برهان شفا و امثال اينها را مي خوانديم. الجوهر النضيد هم بود و البصائر النصيريه هم در حد خودش، خوب بود. الان من احساس مي کنم تغييراتي حاصل شده است. 🔺شما خيال نکنيد حاشيه ملاعبدالله يک حاشيه (ساده) است. تعليقاتي که بر اين کتاب خورده، يک سرمايه است. خوبي کتاب هاي درسي ما اين است که انواع تعليقات، حواشي و شروح بر آن مي خورد و اين سرمايه هاي علمي، پشتوانه کتاب مي شود. حالا به جاي حاشيه ملاعبدالله، منطق مظفر مي خوانند. من نسبت به (کتابِ) ايشان، جسارتي ندارم، فقط معتقدم، قلم ايشان، آن دقت هاي منطقي را زياد منتقل نکرده است، در عين اينکه در جاي خودش خوب است و کار راه انداز است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⚠️ گشت ارشاد، برای همه مردم؟ 👇👇👇
⚠️ گشت ارشاد برای عموم مردم؟ ✅ گشت ارشاد نه تمدن آفرین است، نه فرهنگ زا، و نه حتی تصورّی ساده از مفاهیم دینی در ذهن ها پدید می آورد. گشت ارشاد، پاک کردن صورت مسئله است و بیشتر از آنکه عموم مردم را به دین دعوت کند، آنها را از دین گریزان می کند، و دین را زمخت و خشن، معرفی می کند. 🔺البته گشت ارشاد لازم است اما نه برای همه مردم، بلکه برای عده قلیلی که نیت اصلی شان ضدیت با هنجارهای دینی است نه آنکه غافلانه در پی تفریح و خوشگذرانی های شخصی و گروهی باشند. 🔹گشت ارشاد حتی از لحاظ کارکردی نیز عقیم است. اگر گشت ارشاد، راه حل مناسبی بود، در قم که روزگاری حتی کسی جرأت نداشت بدون چادر بیرون بیاید، بی حجابی و حتی مزاحمت های ناموسی، روز به روز بیشتر نمی شد. 🔸گشت ارشاد، بیشتر رنگ عافیت طلبی دارد تا احساس وظیفه، چون فقط به چند مأمورِ معذور و یک ماشین نیاز دارد، اما فرهنگ سازی نیازمند زمان و تفکر و فعالیت است که معمولاً ما از این کارها، گریزانیم!! 🔹یکی دیگر از وجوهِ عقیم بودن گشت ارشاد، آن است که وقتی تعداد بی حجابان بالا رود، دیگر اصلا جواب نمی دهد چون، امکان ندارد، جمعیت زیاد را با قوه قهریه مجبور به کاری کرد و بیشتر به درگیری و شورش می انجامد تا اصلاح اوضاع. مثلا در تهران، دیگر گشت ارشاد برای عموم بی حجابان جواب نمی دهد مگر خیلی هنجار شکنی کرده باشند! ⚠️ متهم اصلی در قبال کم کاری در مسئله حجاب، حوزه های محترمه خواهران و سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر است. آنها باید به روشنی جواب دهند که دقیقا با این همه کارمند و تحصیل کرده و بودجه هنگفت، چرا هیچ فرهنگ سازی روشنی در زمینه حجاب یا تشکیل خانواده ندارند؟ ⁉️ این همه خواهر محترمه در حوزه خواهران، اگر فقط چند بار در روز، به بی حجابان، با زبان نرم تذکر می دادند و با تشکیل گروه هایی هدفمند، برای آینده آنها در زمینه تشکیل خانواده پایدار، برنامه ریزی می کردند، بساط بی حجابی در کشور برداشته می شد. ⚠️ با گشت ارشاد نمی شود مردم را ارشاد کرد. اشتباه ما آن است که مرحله آخر امر به معروف و نهی از منکر را با مرحله اول، اشتباه گرفته ایم. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ يادها و خاطره ها 🔺روحاني که حتي در حال عکس گرفتن نيز دست از درس خواندن بر نمي داشت! 😂 ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 بهج الصباغة فی شرح نهج البلاغة، یکی از آثار متقن و موضوعی در شرح نهج البلاغة است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 فی ظلال نهج البلاغة، یکی دیگر از آثار مهم در شرح نهج البلاغة است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 شرح حِکم نهج البلاغة، یکی دیگر از آثار فاخر در شرح حکمت های گرانبهای حضرت امیر علیه السلام است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (راوندی)، یکی دیگر از آثار وزین در شرح کتاب شریف نهج البلاغة است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 شرح ابن میثم بحرانی، یکی دیگر از آثار وزین در شرح کتاب شریف نهج البلاغة است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 درس هایی از نهج البلاغة، یکی دیگر از آثار فارسی و متقن در شرح کتاب شریف نهج البلاغة است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
🔶🔹 منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (خوئی)،یکی دیگر از آثار مهم در شرح کتاب شریف نهج البلاغة است. امید است منبریان و واعظان، بیشتر از این منابع گرانبها، برای جذب مردم به دین، بهره ببرند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از م
✅ تفسیری جالب در بیانِ علّتِ غربت امام علی علیه السلام 🏴🏴 🔶🔹در کتاب کشف الغُمّة فی معرفة الأئمة نوشته علیّ بن عیسی إربلی (م692) آمده است که روزی یونس بن حبیب نحوی از خلیل بن احمد فراهیدی بنیانگذار علم عَروض، پرسید: چرا همه اصحاب پیامبر، گویی یک امت واحده بودند، امام علی علیه السلام، تک و تنها بودند؟ (در مورد حضرت، تعبیر «ابن عَلّة» را بکار می برد؛ یعنی فرزند هَوُو که همان زن دوم است و انگار بچه او، در مقایسه با بچه های زن اول، تک و غریب است!). 🔺خلیل جواب می دهد: علی علیه السلام، از جهت تقدّم، مسلمان تر، از جهت علم، بالاتر، از جهتِ شرف، والاتر، از جهت زهد، راجح تر، از جهت جهاد در راه خدا، با سابقه تر بود و مردم نیز معمولاً با کسانی که شبیه خودشان هستند، انس می گیرند، لذا تحمّل همراهی با این همه عظمت ایشان را نداشتند و تنهایشان گذاشتند (الناس إلی أشکالهم و أشباههم أمْیل). 🔸لا یکون العلیُّ مثل الدّنیّ لا و لا ذو الذکاء مثل الغبیّ! 😭 خدا به دل کسانی که غربت امام علی علیه السلام را حتی ذره ای درک کردند، صبر عطا کند. امام علی علیه السلام، والاتر از آن بودند که مردم زمانه بتوانند خودشان را با ایشان هماهنگ کنند. سراسر نهج البلاغه، بوی غربت امام را می دهد، خصوصاً آنجایی که از بی وفایی و سست عنصریِ یاران، شکوه می کنند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
FazayelImamAli_RB.mp3
16.82M
💠 فضایل امیر المؤمنین (علیه السلام) 🔸شب شهادت امیر المؤمنین و شب قدر 🎙استاد ربانی بیرجندی 🆔eitaa.com/rabbanibirjandi 🆔eitaa.com/masathe4
⁉️ مبتدي کيست؟ 🔶🔹در نظام آموزشي کنونی، معمولا به پايه هاي يک تا سه، مبتدي مي گويند اما در روش سنتي، حتي ممکن است کسي سطح چهار حوزه باشد اما هنوز مبتدي باشد! دليل اين ادعا اين است که در روش سنتي، ملاک اين است که چه کتابي، با چه کيفيتي و نزد چه استادي خوانده شده است، اما در روش صنعتي، ملاک ِ ارزشگذاری، شماره پايه است. متاسفانه اکنون، کسانی ادعاهایی مطرح می کنند (تحول در آموزش و اجتهاد و ...)، درحالیکه بدیهی ترین مسائل علمی را هم نمی دانند. این نشان می دهد، هنوز در ابتدای راه هستند اما خود را در انتهای راه تصور می کنند و این چیزی جز، جهلِ مرکب نیست. ✅ مرحوم سيد علي خان در الحدائق، مبتدي در مسائل علمي را اينگونه معني مي فرمايند: «هو الذي ابتدأ فيه و لم يصل منه إلي حالة يستقلّ فيها بتصوير المسائل». 👌 نقل است يکي از طلاب در محضر يکي از علما، شماره پايه اش را گفت. آن عالم، دستش را پشت گوشش حائل کرد طوري که انگار نمي شنود. مقصود آن عالم اين بود که به طلبه بفهماند که شماره پايه ارزشي ندارد و نبايد به آن، دلخوش بود. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir