eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
49 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ: ساعت ۲۲ تا ۹، 45 هزار، تجاری: 75. ارتباط: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog. ⭕فیلترشکن تلگرام: https://github.com/bepass-org/oblivion-desktop/releases
مشاهده در ایتا
دانلود
به قول یکی از علما: شما وقتی کتب سنتی را خوب می خوانید و سیر علمی شما از جهت آموزشی (ادنی مراتب علمی)، تمام می شود، تازه می فهمید که چقدر بی سواد هستید!! حال وضع بقیه بماند که همین ها را هم نمی خوانند.
✅ خاموشی علم 🔺 مرحوم قطب الدين رازي که از تلامذه مرحوم علامه حلي و قطب الدين شيرازي و شمس الدين اصفهاني بودند، در مقدمه اي که بر شرح رساله شمسيه نگاشته اند، با اينکه در قرن هشتم قمری می زیسته اند، اِبرازِ تاسف می خورند که آتش علم خاموش شده است! مرحومِ ایشان اگر زمان ما را می دیدند، چه می فرمودند؟ هم مُباحثِ خوب و منظم در علوم الهی، کبریت احمر شده است!
✅ کار به کجا رسیده؟ 🔺وقتی ما نادانسته، میراث علمی خود را حقیر شمردیم و ذره ذره آن را حذف و هضم کردیم، طلبه پایه یک که هنوز بدیهیات ادبی را هم نمی داند، و تمارین صرف ساده را با کمک کتاب راهنما حل می کند، به خود جرأت می دهد که به تفسیر المیزان، اشکال بگیرد که: آقا این چه کتابی است؟ چیزی ندارد... . یا طلبه پایه 6 می گوید: لمعه به چه درد می خورد؟ 🔺عجب از روزگار ما که نادانسته، به کتاب لمعه و مولف گرانقدرش اشکالات بي اساس مي کنيم و به قول مرحوم آيت الله بهجت، کار به جائي رسيده که افرادي اين جرأت را به خود مي دهند که به شهيد اول طعن و تعريض بزنند. 🔺انگار برخي نمي دانند که شهيد اول از 1000 مجتهد عصر خود، اجازه اجتهاد داشته است!! (نهایت افتخار مجتهدین امروز این است که از یکی، دو نفر از علما، تاییدیه اجتهاد دارند!) ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تجربه نشان داده است، هرچقدر مقدّمات ادبي و منطقي و اصولي و فقهي، سريع و سطحي طي شود، تعداد مدعيان اجتهاد بالاتر خواهد رفت و روز به روز بر تعداد دروس خارج، افزوده خواهد شد! ⚠️ بی دلیل نیست که در زمان رونق علم، تعداد دروس خارج، از عددِ نصفِ انگشتان دست، فراتر نمی رفت. اما اکنون؟ شیخ ِهر محله، برای خودش درس خارجی بنا کرده است! ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (35) ⚠️ سند سی و پنجم: گفتاري از حضرت آیت الله نوری همدانی دام عزه: 🔺 ما بايد از روز اول طلبگي، هر درسي را پاکيزه و با دقت بخوانيم، هيچ نکته اي را نفهميده و حل نشده باقي نگذاريم. اگر اين گونه درس بخوانيم نتيجه مي گيريم (و إلّا فلا). ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تجربه نشان داده است، هرچقدر مقدّمات ادبي و منطقي و اصولي و فقهي، سريع و سطحي طي شود، تعداد مدعيان
🔺 مدّعی نبیند جز خویشتن را ✅ اصولاً کسی که زود دست به ادعا می زند، معلوم است که ناپخته است. مثلاً کسی ادعا می کند: من به قدرت استظهار گیری متون دست یافته ام! بعد که از کتبی که تا الان خوانده سوال می کنی، متوجه می شوی همان صرف ساده اش را نیز خوب بلد نیست. حالا دلیل ادعایش چیست؟ جهل مرکب! ✅ این جهل مرکب از این ناشی می شود که گمان می کند، کتاب های ضعیفی که خوانده، غایت علم است، و می تواند با حفظ کردن آنها، ادعای اجتهاد و فهم عمیق کند. ✅ در امور اخلاقی و تهذیبی نیز وضع به مراتب بغرنج تر است. تا کسی، مدتی نماز شب را شروع می کند، احساس می کند که می تواند مربی تربیتی دیگران باشد! برای دیگران نسخه می پیچد که شما فلان ذکر را بگو! تا کسی، مستحبی را ترک می کند، سریع تذکر می دهد که چرا مثلا نماز شب نمی خوانی؟ چرا تعقیبات نمی خوانی؟ چرا حال معنوی نداری؟ چرا نماز اول وقت نمی خوانی؟ فکر می کند که خودش به اوج معرفت و معنویت رسیده است و به قول سعدی، دائماً در پوستین خلق فرو می رود و ایرادات آنها را می بیند. 🔺اما روش سنتی (چه درعلم چه در اخلاق) این حُسن را دارد که ما را با سرزمین های وسیعی آشنا می کند که اِعجاب برانگیز است. لذا عموم سنتی خوان ها، اتفاقاً دست از ادعا بر می دارند چون به لسان صدق زمزمه می کنند که: تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همی که نادانم *** چه دانْم های بسیار است، لیکن من نمی دانم! ✅ عجب ترمز خوبی است برای نفس اماره، این روش سنتی! (تا سالها ادعا کردن را از انسان می گیرد!) ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (36) ⚠️ سند سی و ششم: گفتاري از حجة الإسلام و المسلمين سيد محمد سيادت موسوي 🔹 از اساتيد و اعضاي هيأت علمي مدرسه علميه نور الرضا عليه السلام و از بهترين استادها در زمينه علوم عقلي در مشهد مقدس و از شاگردان استاد حجت هاشمي خراساني ——————————————————- 🔺 طلبه بايد همه دروس را کامل و همراه با حواشي مفيد بخواند. مرحوم علامه آيت الله حسيني طهراني مي فرمودند که همه کتاب هاي درسي را بخوانيد. سيوطي را تا آخرش بخوانيد. صرفش را هم بخوانيد. مغني اللبيب را تا آخرش بخوانيد. شرح لمعه را مي فرمودند تمام کتاب هايش را بخوانيد. ايشان مي فرمودند گرچه ممکن است که برخي مباحث لمعه، الان مبتلا به نباشد اما برخي نکات ارزشمند داخل اينها هست که در جاي ديگري بيان نشده و در مباحث ديگر، بکار مي آيد. 🔺علامه با اين روش که کتاب ها را نصفه و نيمه مي خوانند يا تلخيص مي کنند کاملاً مخالف بودند و مي فرمودند اين روش عالم پرورش نمي دهد. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ جمع هایی کوچک اما با دستاوردهایی بزرگ... سنتی دیرپا، اصیل، بسیار مبارک، بسیار توانمند کننده، ضامن آزادی اندیشه و بیان، سبب پویایی فکر. لذتی که در مباحثه علمی هست، در هیچ چیز نیست.
✅ تحول در تحصيل (37) ⚠️ سند سی و هفتم: گفتاري از حجة الإسلام و المسلمين سيد محمد سيادت موسوي 🔹 از اساتيد و اعضاي هيأت علمي مدرسه علميه نور الرضا عليه السلام و از بهترين استادها در زمينه علوم عقلي در مشهد مقدس و از شاگردان استاد حجت هاشمي خراساني ——————————————————- 🔺نشانه خوب درس خواندن از نظر "علامه حسيني طهراني" رحمة الله علیه، آن بود که طلبه وقتي درسي را تمام کرد، بتواند آن را تدريس کند (قدرت و توانایی تدریس را پیدا کند). مي فرمود: ما هر درسي را که مي خوانديم، هنوز تمام نکرده بوديم، براي تدريس آن درس، از ما عده اي وقت مي گرفتند تا برايشان بگوييم. ——- 😭 میراث علمی سلف: متاسفانه اکنون، برخی از ما نه تنها کتاب های قوی نمی خوانیم، بلکه همان کتب ضعیفه را نیز ناقص می خوانیم و حتی مباحثه هم نمی کنیم و حتی کسی هم برای تدریس این کتب، از ما وقت نمی گیرد! چه شود!! ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (38) ⚠️ سند سی و هشتم: گفتاري از حجة الإسلام و المسلمين سيد محمد سيادت موسوي 🔹 از اساتيد و اعضاي هيأت علمي مدرسه علميه نور الرضا عليه السلام و از بهترين استادها در زمينه علوم عقلي در مشهد مقدس و از شاگردان استاد حجت هاشمي خراساني ——————————————————- 🔺استاد منطق ما نسبت به المنطق مرحوم مظفر، خيلي نظري نداشتند. مي گفتند به طلبه خيلي معلومات مي دهد ولي علميّت منطقي نمي دهد. کتاب "المنطق" را ايشان براي حوزه ننوشته اند بلکه براي دانشگاه نوشته اند. —— 🔺میراث علمی سلف: لذا توصيه آن است که حتما کتب منطقي قديم مانند کبري و حاشيه و شرح شمسيه و شرح مطالع و الجوهر النضيد به ترتيبي که استاد مشخص مي کند، خوانده شود. البته به شرطی که خوابمان نبرد و همت کنیم. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ انا رجلٌ 🔺کسی که هنوز بعد از گذراندن 6 پایه، درک نکرده است که فی المثل، اسم فاعل دقیقاً چه معنایی را افاده می کند، یا مثلا سماعی یا قیاسی است، چطور می خواهد رسائل و مکاسب و ... را اجتهادی بخواند؟ اجتهاد در نظر او چه معنایی دارد؟ چرا ما اینقدر گرفتار جهل مرکب شده ایم؟ 🔺به نظر می رسد همان کتاب جامع المقدمات، اجتهادی تر باشد! اخیراً دو گروه مبارک، تحت نظارت "میراث علمی سلف" در حال مباحثه جلد اول جامع المقدمات هستند. 👌 کم کم، روش تحصیل سنتی دارد به دهان ها مزه می کند! احسنت بر همت طالبان الْحَمْدُ الْحَمْدُلِلَّهِ عَلَي مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَي مَا أَوْلانَا