✅ عجب پدر و مادری! (لا تقل لهما أفّ!)
🔺 در کتاب مَراح الأرواح چنین آمده است:
اِعلَم أنَّ الصَّرفَ اُمُّ العُلُومِ وَ النَّحوُ أبُوها و یَقوَی فِی الدِّرایاتِ (1) دارُوها (2) وَ یَطغَی (3) فِی الرِّوایَاتِ (4) عَارُوها (5)
(1) ج درایة و هو العلم مِن دری یدری علی حد ضرب یضرب.
(2) أی: عالموها، و هو جمع "داری"، اسم الفاعل من الدرایة
(3) من باب فتح أو سمع، بمعنی یضلّ
(4) ج روایة بمعنی منقولات
(5) جمع "عاری" مِن عری یعری علی حد سمع یسمع و المراد منه: جاهلوها
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (71) (*)
⚠️ سند هفتاد و یکم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد در فهم دین، متوقف است بر داشتن مجموعه ای از دانش ها و مهارت ها؛ چون:
1) شناخت دقیق قواعد زبان عرب و مهارت و فهم دقیق زبان عربی
2) شناخت دقیق اصول محاوره و قواعد بلاغت و مهارت یابیِ فهم نکات بلاغی متن
3) شناخت روش تفکر (منطق)
4) شناخت دلالات الفاظ قانونی و حقوقی (علم اصول)
5) شناخت روش های کلی بدست آوردن قوانین شرعی (علم اصول)
6) شناخت تاریخ و ادبیات حاکم بر فضای قرآن کریم (علوم قرآنی/تفسیر)
7) شناخت تاریخ و ادبیات حاکم بر فضای روایات (تاریخ حدیث/ فقه الحدیث)
8) شناخت شخصیت ها و کتبی که واسطه در انتقال میراث حدیثی به ما هستند
9) شناخت سیره اولیای دین
10) شناخت اصول و پایه های جهان بینی (فلسفه و کلام و عرفان)
11) توانایی فهم زبان میراث های اسلامی در علوم مختلف
12) مهارت تفکر و نقد
(*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (72) (*)
⚠️ سند هفتاد و دوم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد و تخصص در فهم دین از منابع آن (ثقلین)، متوقف بر اطلاع تخصصی از علوم اسلامی است. تخصص یافتن در علوم اَصالیِ اسلامی، چون فقه و کلام و تفسیر، برای مجتهد بی شک ضروری است؛ زیرا اجتهاد معنایی جز تخصص در این علوم ندارد.
مسلّماً تخصص در علوم غیر اصالی، مانند صرف و نحو و منطق و ...، در حدّی که انسان بتواند متون علمی گذشتگان را بخواند و بفهمد، برای اجتهاد لازم است. کسی که می خواهد در شناخت دین مجتهد شود، باید حداقل بتواند تفاسیر ادبی قرآن و شروح روایات را بفهمد و متوجه نکاتی که از آیه و روایت استفاده می نمایند، بشود و نیز باید بتواند اشعار عرب را که در خلال کتب سیره و تاریخ اسلام آمده است، بخواند و بفهمد.
⚠️ بدیهی است که این مقدار از توان ادبی، بدون درس گرفتن کتب ادبی تخصصی چون مغنی و مطول و تمرین در خواندن متون و اشعار ادبی، ممکن نیست و هر برنامه و برنامه درسی که بخواهد برای تحصیل اجتهادی در حوزه علمیه تعریف شود، باید از جهت قوت علمی، در همین حد باشد، و البته مراحل عالی تر از این هم هست!
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (72) (*) ⚠️ سند هفتاد و دوم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه 🔺اجتهاد و
⚠️ اجتهاد مورد انتظار از یک طلبه، اجتهاد بالمعنی الاعم است؛ یعنی توانایی فهم گزاره های دینی که در ثقلین آمده است. کسانی که اجتهاد را منحصر در فقه و اصول می کنند، خود را از کوثر ثقلین، محروم می کنند و از بسیاری از برکات دین، خواه ناخواه بی بهره می مانند. این پُست، یکی از مهمترین پست های میراث علمی سلف و جواب به خیلی از شبهات، علیه روش سنتی است.
✅ تحول در تحصيل (73) (*)
⚠️ سند هفتاد و سوم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺عملیات استنباط و اجتهاد، چیزی غیر از انباشته کردن اطلاعات است. اجتهاد؛ یعنی فهم دقیق نظرات و توان ِ تشخیص درست و غلط آن در حدِّ تخصصی، و این کار، بدون داشتن مهارتِ تفکر انتقادی حاصل نمی شود. تحصیل مهارت تفکر انتقادی، بدون آموختن فنون تفکر و سپس تمرین بر آن ممکن نیست. برای تحصیل این مهارت، باید در رشته های گوناگون، متونی وجود داشته باشد که آراء و نظریاتِ مختلف را با نقد و بررسی هر یک، در بر گرفته باشد. بهترین نوع آموزشِ مهارت تفکر انتقادی، این است که متن درسی، فضا را آنچنان ترسیم کند که خواننده خود را میان صاحبْ نظرانِ گوناگون دیده و شرکت کننده در بحث به حساب آورد تا ناخودآگاه فکرش فعال گردد.
—————-
🔹میراث علمی سلف: به راحتی می توان بر اساس این الگو، تجربه کرد که فرق میان شرح شمسیه و الجوهر النضید با منطق مظفر چیست یا فرق میان شرح تصریف و شرح نظام با صرف ساده و دانش صرف چیست. خط به خط کتب سنتی، آموزاننده ی تفکر انتقادی است به خلاف کتب صنعتی.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (64)
⚠️ سند شصت و چهارم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه
⁉️ آیا ما پیرو امام خمینی رحمة الله علیه هستیم؟ (یا فقط شعار می دهیم و بنر می زنیم؟)
🔺آقاطاهر شمس گلپایگانی رضوان الله علیه، شاگرد برجسته مرحوم آیت الله گلپایگانی بود و استاد بنده هم بود. ایشان در شورای اولیه مدیریت حوزه بود. می گفت: اوائل انقلاب، ما برنامه ای برای حوزه طراحی کرده بودیم. خودمان هم گمان می کردیم، کارستانی کرده ایم! رفتیم خدمت امام و با شور و هیجان برای ایشان توضیح دادیم. امام همه را گوش دادند و فرمودند:
«شما به هیچ جای حوزه دست نزنید!»
وقتی این را شنیدم، انگار از آسمان به زمین خوردم. امام که دید، قیافه های ما به هم ریخت، زدند روی پای من و گفتند:
"آقا طاهر شمس! می خواهی برای حوزه، کاری بکنی؟" گفتم: بله! امام ادامه دادند:
«در این حوزه، طلبه های با استعدادی پیدا می شوند! زیر بال این ها را بگیر! نگذار اینها زمین بخورند! اینها بقیه را درست می کنند. به حوزه کاری نداشته باش!!»
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدایت شده از م
⁉️چگونه است که بناءً علی المشهور، تفتازانیِ 16 ساله که هنوز در ابتدای بلوغ است، نزدیک به 700 سال پیش، شرحی بسیار فنی و تحلیلی بر "تصریف ِ عزّالدین خزرجی زنجانی" می نگارد و خود در اول کتابش می نویسد که اگر اشکالی پیدا کردید، خُرده بر من نگیرید! چرا که اولین اثرم است (و خام هستم!) و به زیبایی می گوید: آنچه را من نگاشته ام، مختصری است از دریایی که در ذهن داشته ام! و ما چنین شرح مفیدی را که علاوه بر نکات صرفی، حاوی نکات بلاغی و منطقی و ... است، به کناری می نهیم و روی به جانب افرادی می کنیم که در اواسط بلکه اواخر عمرشان، از نوشتن چنین اثری عاجزند؟
⁉️تحول چیست؟ تحول کجاست؟
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (74) (*)
⚠️ سند هفتاد و چهارم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد در فهم دین، تلاشی است که در عموم موارد، از راه بررسی متون به نتیجه می رسد. لذا از محوری ترین مهارت های لازم برای مجتهد، مهارتِ فهم عمیقِ متون دقیق است. مجتهد باید بتواند در مواجهه با یک متن، احتمالات مختلف در دلالتِ آن را بررسی کرده و تفاوت های هر یک از وجوه را به تفصیل بفهمد و پس از آن بتواند به شکل علمی، توضیح دهد که چرا چنین می فهمد و گونه ای دیگر نباید این متن را فهمید. علاوه بر آن، مجتهد، محتاجِ ارتباط مستمر با میراث علوم اسلامی است که بسیاری از آن، با زبانی علمی و پیچیده نوشته شده است.
مهارت استظهار و اثبات تخصصی آن و نیز فهم کتب گذشتگان، محتاج این است که انسان، مدتها در انواعِ عبارات و وجوه آنها، تمرین نموده باشد.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
اصطلاحات مهم حوزوی.pdf
343.7K
✅ اصطلاحات مهم و پرکاربرد متون حوزوی و تفاوت های آنها
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ نوازش بندگان
🔺جلال الدین بلخی رومی:
جُزو را از کل، خود پرهیز چیست؟
با مخالف، این همه آمیز چیست؟
🔺حکایت رمضان و رفتار جاهلانه برخی در ضدیت با این ماه شریف، حکایتِ میزبانِ کریمی را می ماند که بر مهمانِ گرسنه و تشنه، وعده خوان ِ چرب و گرم می دهد، اما مهمان، غافلانه و عنودانه، چهره در هم می کشد و روی برمی تابد و گمان می کند خویشتن را با خار و خاشاک ها، می تواند سیر و سیراب گرداند!
🔶🔹 رمضان شاید فرصتی باشد تا منِ عنودِ لجوج، درک کنم که هیچ نیستم و توهمات خودم را دور بریزم. این همه آغوش باز کردن برای شیطان از سوی منِ، تعجب موحّدان عارف را بر می انگیزاند! و خطابی در می رسد که: لا دَرَّ درُّک!
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (75) (*)
⚠️ سند هفتاد و پنجم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺انتخاب برخی از کتب درسی، در قالب ِ متن و شرح، و تدقیق در متن و استخراج ظرائف آن، در کتبی مانند البهجة المرضیّة، حاشیه (ملاعبدالله)، شرح شمسیه و مطوّل و شرح لمعه، از این روست که شخص هنگامی که در فضای اجتهادِ مُتجزِّی (مکاسب) قدم می نهد، توان تحلیل متون دینی را داشته باشد و به سرعت از کنار نصوص عبور نکرده و به اشتباه، وجهی را بر نگزیند.
حذف شدن این کتب، از میان کتب درسی، مساوی است با فروریختن کاخ اجتهاد در حوزه های علمیه برای همیشه.
ساده سازی ِمتون، و عادت دادن ذهن محصّل با عبارات ساده، ظلمی بزرگ است که برای همیشه، اتصال محصِّل را با متون اصیل و عمیق در رشته های علمی، قطع می نماید.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (76) (*)
⚠️ سند هفتاد و ششم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺هر برنامه آموزشی باید به گونه ای باشد که محصِّل را با عبارات گذشتگان و متون و زبان و اصطلاحات ایشان، آشنا نموده و حلقه ربط متأخّران و متقدّمان را برقرار نماید. از این رو، نباید کتاب درسی به گونه ای باشد که از آغاز تا انجام با زبانی نو و اصطلاحاتی جدید نگاشته شده باشد. یکی از مشکلات بسنده کردن به کتبی چون "حلقات الأصول"، همین بریده شدن نسل جدید از تاریخچه دانش و میراث گذشتگان است (که بسیار غنی است).
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
🔺علامه، عِمامه ساده ای می بستند، تعداد چین های عمامه را هم نمی شمردند و به امور بی اعتنا بودند. عمرشان را صرف امور مهم تری می کردند.
⁉️ من چه؟ مدام از این کانال به اون کانال سر می زنم تا مدل های جدیدترِ عمامه را مشاهده کنم! بهانه هم می آورم که دنبال جذب مردم به دین هستم!
هر کسی بر طبع خویش رفتار می کند.
کلّ یعمل علی شاکلته!
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
⚠️ پیش مطالعه خصوصا در کتب سنتی، نقشِ روانشناختیِ بسیار جدی در تقویت قوه فهم داشته و در تقلیل ِتقلید در ذهن دانش پژوه، بسیار مؤثر است. ذهنِ خام، هرگز نمی تواند استفاده ای را که شایسته است از استادِ فنّ ببرد و در کلاس، کاملاً تسلیم و مقلّد است.
🔺علاّمه طباطبایی (ره) می فرماید:
«بمدت 17 سال، چنان شوق وصف ناپذیری نسبت به تحصیل به من دست داد که شب های بهار و تابستان را تا صبح، به مطالعه و تحقیق مشغول بودم و همیشه درس فردا را شب پیش مطالعه می کردم، و اگر اشکالی پیش می آمد، با هر خودکشی بود، حل می نمودم».
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ پیش مطالعه خصوصا در کتب سنتی، نقشِ روانشناختیِ بسیار جدی در تقویت قوه فهم داشته و در تقلیل ِتقلید
🔺اینکه گمان کنم، روزی 10 تا کلاس می روم، عالِم می شوم، خیالی بیش نیست. فوق فوقش یک مقلّد ِ خوب بشوم!
اگر پیش مطالعه و تفکر و مباحثه ندارم، هرگز فراتر از مقام تقلید نخواهم رفت.
🔺مرحوم آیت الله حاج آقا رضابهاءالدینی (*)
✅ مطهری، براستی مرد کار و تلاش بود. به جرات می توان گفت از 24 ساعت شبانه روز، 18 ساعت کار و تلاش داشت. در تقوا هم، مرد کم نظیری بود. از جلسات کم فایده، به شدت پرهیز داشت. رفت و آمدهای معمولی دیگران را نداشت، و بیشتر به کار خود مشغول بود.ایشان قبل از آیت الله منتظری قم بودند. بعد که آیت الله منتظری قم آمدند با هم آشنا شدند و (روابطِ) بینشان گرم شد و با یکدیگر هم حجره شدند. دراینجا بد نیست این نکته را هم تذکر بدهم که آیت الله منتظری هم ازابتدا مرد بااستعداد و خوش ذوقی بودند. یادم هست مباحثه رسائل داشتیم که ایشان هم شرکت می کردند. من در آن مباحث آنقدر که حساب ایشان را داشتم، حساب دیگران را نداشتم، زیرا مرد فهیم خوش ذوق و با استعدادهای بود. بر روی درس هم حسابی زحمت می کشید. شاید همین خصوصیات در آشنائی و الفتی که میان ایشان و شهید مطهری برقرار بود نقش اساسی داشت.
(*) منبع: مصاحبه با مجله حوزه.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
🔺معجم ها و فرهنگهای قرآنی:
1.المُرشدالی آیات القرآن الکریم/ [محمد فارس برکات]
فرهنگی واژه ای براساس لغات قرآن کریم که از راه مصدر هر لغتی به آیه مورد نظر می توان رسید. این کتاب در دو جلد ضخیم در. 1245 صفحه در دمشق منتشر شده است.
2.المعجم المُفهرس لالفاظ القرآن الکریم/ [ محمد فواد عبدالباقی]
کتابی است بسیار مشهور واثری است فنی و جالب و سودمند.
3. معجم الفاظ القرآن الکریم/ گروهی از محققان و مفسران مصری
هدف اصلی از وضع و تدوین این کتاب، لغتنامه ای است برای قرآن، ولی عملا، اثر بسیار ارزشمندی است در یابیدن آیات مورد نظر.
4.فهارس القرآن/ دکتر محمد رامیار
5. الجامع لمواضیع آیات القرآن الکریم/ [محمد فارس برکات]
6. تفصیل الایات القرآن الکریم [ ژول لابوم]
این کتاب موضوعات قرآن را به هیجده باب تقسیم بندی کرده و آیات مربوط به هر موضوعی را در ذیل فرعی از آن باب گرد آورده است. [لابوم] عربی نمی دانست و برای کار موضوع بندی از ترجمه فرانسوی قرآن کمک جسته است وازاین روی دارای اشتباهات زیادی است بااینهمه تلاش وی بجای خود خالی ازارزش و فایده نیست.
7. طبقات آیات /[خلیل صبری]
8.المرشد للاقتباس من قرآن الکریم/[محمداحمد مرجان]
9. دلیل مباحث القرآن المجید/ [محمد عربی عزوزی]
🔺معجم ها و فرهنگهای نهج البلاغه:
1.الکاشف عن الفاظ نهج البلاغه فی شروحه/ [سید جواد مصطفوی]
2.المعج الفهرس لالفاظ نهج البلاغه/ [سیدمحمد کاظم محمدی - محمد دشتی]
3.الدلیل علی موضوعات نهج البلاغه/ [علی انصاریان]
4.الهادی الی موضوعات نهج البلاغه [آیه الله مشکینی].
5. تصنیف نهج البلاغه /[لبیب بیضون].
6. فهارس نهج البلاغه /[صبحی صالح].
7. فهرست موضوعی نهج البلاغه/ [محمد جعفرامامی محمدرضا آشتیانی].
8.فرهنگ نهج البلاغه /[ عبدالمجید معادیخواه].
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
🔺مرحوم آیت الله حاج آقا رضابهاءالدینی (*)
🔶🔹با کمال تاسف، باید عرض کنم که حوزه، اصولِ اعتقادات را علم نمی داند و تنها بحثهای متداول فقه واصول را علم می شمارد. در صورتیکه اصول (اعتقادات)، سازنده نفوس است. عبادات و فقه هم مقدمه بر سازندگی انسان است. انسان در فقه هم اگر به مراتب عالی برسد اما خودش را نساخته باشد فایده ای ندارد. در روایت داریم که درون انسان آتشی است که با هر مرتبه و مقام علمی که انسان داشته باشد. بازآن آتش شعله وراست و چه بسا مقام و موقعیت علمی آنرا شعه ورتر نیز می کند. مگراینکه انسان قبل از هر چیز به فکر خود و نفس اماره اش باشد. و به فکراصلاح خودش باشد.
(*) منبع: مصاحبه با مجله حوزه.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
نقدی قویم بر متنی سقیم.pdf
1.1M
✅ ⭕️ویژه: "نقدی قویم بر متنی سقیم"
🔺پاسخ های مهم "میراث علمی سلف" به نقدهای یکی از موسسات معروف شهر مقدس قم بر یکی از مطالب کانال در خصوص تاثیر ادبیات در فهم ثقلین.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (77) (*)
⚠️ سند هفتاد و هفتم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد، محتاج ِ تحصیل میان رشته ای بلکه چند رشته ای است و در حقیقت، آگاهی عمیق از مجموعه ای از علوم است. نظامِ درسیِ مجتهد پرور، باید همه این علوم را یا به شکل مستقیم در قالب متن آموزشی و یا به صورت سیر مطالعاتی در بر بگیرد و به طلبه جهت دهی کند تا همه آنها را بیاموزند.
🔹🔸به عنوان مثال، اجتهاد محتاج انس با لغات عرب و دانستن دامنه ای وسیع از لغات است. در کتب اصیل حوزه، حجم انبوهی از اشعار جاهلی وجود داشت که در خلال آن، انس با کتاب لغت، خصوصاً لغت جاهلی، شکل می گرفت و زمینه کار با کتاب لغت و سپس ادامه آن، در طول ایام تحصیل فراهم می شد. علاوه بر آن، طلاب فاضل کتبی چون مقامات حریری، یا برخی از دواوین شعر را نیز درس می گرفتند تا تسلّطشنان بر لغت و زبان بیشتر شود.
😭 در وضع فعلی، مقامات خوانی و شعر خوانی، کلا به کنار گذاشته شده و اشعار سخت نیز حذف شده است. حذف کردن این اشعار و جایگزین نمودن مثال های ساده، عملا منجر به تعطیلی علم لغت خواهد شد.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
⚠️ موسسه ای نوظهور، سخن از تحول می گوید، و گاهاً به کتب سنتی حوزه می تازد، و با درک اشتباه از سخن برخی علما، خویشتن را مطرح می کند، اما هنوز متوجه نشده است که تحول باید توسط کسانی به وجود بیاید که در مرز علم هستند، درست مانند گذشته که ابن سیناها و خواجه نصیرها و شیخ رضی ها و ابن هشام ها و ... این کار را کردند. پس روش سنتی، مخالف تحول و به روز رسانی علوم نیست، اما 3 پرسش مهم دارد:
1) آیا کسی که ادعای تحول دارد نباید بر آرای دقیق گذشتگان مسلط باشد؟ اگر مسلط نیست، چگونه می تواند ادعا کند که علم را یک یا چند قدم رشد داده در حالیکه بر پله های قبل، کاملاً جاهل است؟
2) آیا تحول به دگرگونی ِمبانی و اصول و روش ها و تفکرهای ناب اطلاق می شود یا به ضمیمه کردن و چسباندنِ صوری ِمسائل ِنو ظهور به هم؟ تاکنون کدام یک از کتب تحولی شما در جهان اسلام توانسته است بدرخشد و مشکلی را حل کند؟
3) آیا این همه طرد دستاوردهای ناب گذشتگان در علوم مختلف، نشان از آن ندارد که شما هنوز همت نکرده اید تا آرای ایشان را بخوانید تا متوجه شوید که الزاماً هر چیزی که زماناً قدیمی است، از حیّز انتفاع ساقط نیست؟
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ موسسه ای نوظهور، سخن از تحول می گوید، و گاهاً به کتب سنتی حوزه می تازد، و با درک اشتباه از سخن بر
⁉️اگر کمی تاریخ تمدن اسلامی را مطالعه کنیم، متوجه خواهیم شد که تمدن چیزی نیست که "من با چند نفر" اراده کنیم آن را بسازیم! و از فردا شروع کنیم به جمع آوری مصالح آن و موسسه بزنیم و سخنرانی کنیم و عکس بگیریم و گمان کنیم که با نفی و طرد آثار گرانبهای گذشتگان، و تولید آثاری کم محتوا می توان تمدن ایجاد کرد.
🔶🔹بلکه تمدن، فرآیندی تدریجی است که با اراده های پولادین شکل می گیرد، اراده هایی که تفکرات عمیق صاحبانشان، آنها را متمایز می کند. ابن سینا و خواجه نصیر و علامه حلی و شیخ بهائی و ابن رشد و فخر رازی و زمخشری و تفتازانی و هزاران عالم دیگر، هرگز ابتدا در پی این نبودند که خب! من از فردا می خواهم تمدن بسازم. بلکه ایشان، نهایت تلاششان را کردند تا علم و هنر و فرهنگ را به دقیق ترین و فنی ترین وجه تبیین کرده و روحیه تفکر انتقادی را بالا ببرند.
⚠️در حدی که لازم بود، توسط یک فایل علمی مختصر (یعنی مطلب "نقدی قویم بر متنی سقیم") و برخی مطالب دیگر، سعی شد تا این موسسه به طور اجمال مورد نقد قرار گیرد. میراث علمی سلف، هرگز در پی مناظره و حاشیه سازی نیست، لذا به نظر می رسد همین قدر کافی است.
⚠️ یکی از ویژگی های جالب کتب سنتی مثلا جامع المقدمات، آن است که دانش پژوه ابتدا که فلان مطلب را مطالعه می کند و مباحثه نیز می نماید، گمان می کند که اشتباه باشد. بعد از سالها مطالعه و تدقیق، وقتی دوباره به آن کتاب مراجعه می کند، متوجه می شود که مطلب درست بوده اما او وجه صحتش را نمی دانسته است. این یعنی، اشتباهات ظاهری که در کتب سنتی هست، اجتهاد پرور است. بر خلاف کتب صنعتی، که اشتباهاتش، درست مانند پای طاووس است که هرگز قابل توجیه نیست.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (78) (*)
⚠️ سند هفتاد و هشتم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺یکی از ویژگی های مهم کتب سنتی، آموزش چند دوره ای است. روش کتب درسی گذشته این بود که به فراخور هر علمی، برای آن چند دوره تعریف می کردند. آموزش چند دوره ای، سبب می شد که اولا در اثر تکرار دانش، مطالب علمی، خوب در ذهن بماند و ثانیا ابتدا دانش پژوه، نگاهی کلان و اجمالی به دانش پیدا می کرد و سپس با داشتن دید جامع، وارد کتاب های بالاتر و عمیق تر می شد و با این نگاه، بهتر می توانست به جرح و تعدیل مطالب بعدی بپردازد.
در خلاصه سازی کتب درسی (که اکنون در حال انجام است)، گاه این نکته کلّا از دست رفته و یک دانش، فقط در یک یا دو دوره عرضه می شود، و طبیعتاً جائی برای ورود به نکات دقیق بحث باقی نمی ماند.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir