eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
49 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ: ساعت ۲۲ تا ۹، 45 هزار، تجاری: 75. ارتباط: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog. ⭕فیلترشکن تلگرام: https://github.com/bepass-org/oblivion-desktop/releases
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ یاد باد... 🔶🔹 روز وصل دوستداران یاد باد یاد باد آن روزگاران یاد باد کامم از تلخی ِغم، چون زهر گشت بانگِ نوشِ شادْخواران یاد باد ⁉️ آیا ما توانستیم، جای شما را پر کنیم؟ ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تواضع و زدودن جهل مرکب 🔺معمولاً دو اتفاق مهم برای افرادی که وارد روش سنتی (با تمام لوازمش) می شوند، می افتد: 🔸 متواضع می شوند، چراکه خود را در طمطامِ (1) دریای نظریات دقیق ِ علماء مشاهده می کنند. 🔹از جهل مرکب خارج می شوند. به عیان می یابند که انگار خیلی چیزها هست که از آن بی خبرند. (1) طمطام که در برخی ادعیه و احادیث هم بکار رفته، به معنای میانه است: طَمْطامُ البحر: وسَطُه‏ (لسان العرب). —————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ نهی از تراکم دروس 🔺 حضرت آیت اللّه حاج علیرضا ممجّد لنگرودی رحمة الله علیه، در بخشی از مصاحبه با نشریه حوزه: «آنچه بیش از همه مرا در ابتدای تحصیل، رنج می داد، خوب نفهمیدن درسها بود. چندین درس می رفتم و هر چه زحمت می کشیدم و به خود فشار می آوردم, آن گونه که باید, درسها را نمی فهمیدم, تا این که روزی از شدت ناراحتی به حرم حضرت معصومه (س) مشرف شدم و بسیار گریستم, به گونه ای که چشمهایم می سوخت. برگشتم به حجره مدرسه و دراز کشیدم که یک مرتبه به قلبم الهام شد که این طوری نباید درس بخوانی, روزی دو درس, یکی صبح و یکی بعد از ظهر, کافی است. احساس کردم سوزش چشمم خوب شد. با نشاط بلند شدم و همین شیوه را به کار بستم. شش ماه درس خواندم, کار به جایی رسید که پس از شش ماه, تدریس هم می کردم و از همان زمان به بعد, همین شیوه را به کار بستم, هم درس می گفتم و هم درس خوب می خواندم. ————————————- ⚠️ دانش پژوهی که دائماً سر کلاس های مختلف می رود (ولو نزد بهترین استادها)، تا زمانی که ملتزم به پیش مطالعه، مطالعه با تفکر، مباحثه و حتی تقریر و تدریس نباشد، نمی تواند موفق باشد، چراکه به زودی، تمام مطالب ناپخته، از ذهنش پاک خواهد شد. مطالعه و مباحثه هم، نیاز به صَرفِ وقت دارد. تند تند کلاس رفتن و صوت گوش دادن، انسان را عالِم نمی کند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ کتب متداول علمی حوزه ها (1) ⚠️ همانطور که بارها به عرض رسیده، کسی مخالف تحوّل در متون علمی حوزه ها نیست، اما شرط تحوّل آن است که این مهم، توسط قلّه های علم صورت گیرد. اگر چنین شرطی، محقق نشود، تحول جز خلاصه کردن کتب و کاهش ارزش علمی، حاصلی نخواهد داشت. پس محور تحصیل طلاب، باید کتبی باشد که به دقت، توسط علمای قبل، به رشته تحریر درآمده و مورد استقبال جامعه علمی آن زمان، قرار گرفته و حاشیه ها و حواشی علما، بر قوت آن آثار، افزوده است. 🔶🔹علم صرف 🔺 معرفی اجمالی: بحث از اعراض ذاتیه مفردات کلمات عرب می کند از حیث ِهیأت و صورت. ✅ کتب متداول: 🔸 امثلة و شرح امثلة 🔹 صرف میر: کتابی است فارسی و مختصر در علم صرف و آن از مصنفات سید شریف علی بن محمد جرجانی است که در سال هشتصد و شانزده ازاین عالم دنیوی ارتحال نموده. 🔸تصریف زنجانی (و شرح آن) که اصل و متن از مصنفات عزالدین ابی الفضائل ابراهیم بن عبدالوهاب بن عمادالدین بن ابراهیم زنجانی است که در سال ششصد و پنجاه و پنج از دنیا رحلت کرده و شرح آن از سعدالدین مسعود بن عمر تفتازانی است که رحلت او در سال هفتصد و سی و هشت واقع شده. 🔹شرح نِظام: که متن آن کتاب شافیه از مصنفات جمال الدین ابی عمرو عثمان بن عمر معروف بابن حاجب نحوی مالکی است که در سال ششصد و چهل و شش از دنیا در گذشته و شرح آن از نظام الدین حسن بن محمد اعرج نَیشابوری است. اگر چه بر متن، شروح زیادی از علماء عظام است چون شرح فخرالدین احمد بن حسن جاربردی و شرح رضی الدین محمد بن استرآبادی و شرح آقا هادی مازندرانی که به فارسی است و نیز شرح کمال، لیکن متداول بین طلاب در درس و تدریس، کتاب شرح نظام است. 🔸در سوابق ایام، کتاب "مراح الارواح" که از مصنفات احمد بن علی ابن مسعود می باشد نیز متداول بین طلاب بوده و لیکن دراین عصر، مهجور و متروک است. منبع: نشریه حوزه ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
🔶🔹با توجه به تعداد زیاد فایل های صوتی، لینک دهی جداگانه هر صوت، بسیار وقت گیر است. لذا، بهترین راه، ایجاد بسته های فشرده با فرمت rar، و قرار دادن چند صوت داخل هر بسته است. ✅ با توجه به وجود برخی گزارش ها در "دانلود ناموفق" (به علت اختلال اینترنت و ...)، تصمیم گرفته شد که در وبگاه جدید، حداکثر حجم هر فایل فشرده، 500 مگابایت باشد. البته سعی خواهد شد تا در آینده، به منظور دسترسی بی دغدغه تر شما به فایل ها، این حجم، به 200 مگابایت کاهش یابد. شرکت در طرح حامی: https://eitaa.com/mahvenahv/2797
✅ علامه حسن زاده آملی دام عزه: 🔶🔹 این شتابزدگی ها (در امر تحصیل)، درست نیست. با شتابزدگی، کسی به جائی نمی رسد. 🔺در بسیاری یک نحوه عجله وجود دارد که بعدا پشیمان می شوند، و این حیف است. ✅ در آینده نزدیک، مصاحبه های جدید و نابی از علمای مطرح، در خصوص کیفیت تحصیل علوم حوزوی و روش سنتی، ارائه خواهد شد.
✅ تحول در تحصيل (16) ⚠️ سند شانزدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه 🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما. ——————— 🔶🔹در اینجا من یک توصیه می کنم به کسانی که خوب درس نخوانده اند. به نظر من، اگر کسی (تا بحال)، خوب هم درس نخوانده، راه باز است. استادی داشتیم ... ایشان تا چهل سالگی، عادی خوانده بود. بعد گفته بود: «اینطوری نمی شود!». آمده بود و از ابتدا شروع کرده بود، و از بس که کار کرده بود، خود را به ساحت های علم اجتهادی رسانده بود. ——————————— ✅ همانطور که حضرت استاد فرمودند، "تدریس" به عنوان یک ابزار مهم، حتی برای مدرّس نیز دارای فائده ویژه است. قبلاً، طلابی که مرحله ای از علم را طی می کردند، همان کتبی که خوانده بودند را تدریس می کردند. با این کار، هم تحقیقات جدیدی بر مطلب می افزوند، و هم به وسیله چالش های علمی که در امر تدریس رخ می داد، بسیاری از خُلل و فُرج های بحث را تکمیل می کردند. به علاوه، متون فاخر سنتی، دارای ریزه کاری های ویژه بود. مدرّس دائماً با متن درگیر بود و مجبور بود به حواشی و شروح علما مراجعه کند. همین سنت ها بود که علم را رشد می داد و افق های جدیدی را می گشود. اما حالا چه؟! 😂 ———————————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ زین پس اطلاعیه های درخواست هم بحث سنتی، به دلیل حفظ نظم مطالب کانال، فقط در کانال «روش سنتی خصوصی» قرار خواهد گرفت. 🔺اگر در خود، تمایل جدی به روش تحصیل سنتی می یابید و می خواهید فعالیتی در هر سطح، داشته باشید، می توانید، عضو کانال «روش سنتی خصوصی» شوید. ⚠️این کانال، مخصوص افرادی است که قصد خواندن دروس سنتی و مطالعه و مباحثه جدی دارند و لاغیر. 🔶🔹در صورت تمایل به عضویت، شماره ایتا خود را به @hm1370 ارسال نمائید.
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ اطلاعیه با عنایات الهی و کرامت حضرت معصومة سلام الله علیها؛ 🔶🔹 به منظور دسترسی با کیفیت تر شما به پرونده های صوتی و متنی در زمینه های علمی و اخلاقی، وبگاه جدید و رسمی «میراث علمی سلف»، خدمت شما معرفی می شود. تقریباً همه صوت های موجود در سایت قبلی، با قالب بهتری، منتقل، و برخی دروس نیز جدیداً اضافه شده است. همچنین در این وبگاه، بیش از 600 پیوند متنوع علمی و فرهنگی، از سلائق فکری مختلف، در کناره سمت چپ صفحه، جهتِ تحقیق محققان قرار داده شده است. 🙏 از نفوس پاک شما، التماس دعای فراوان دارم 🌐 آدرس اینترنتی وبگاه http://mirath.blog.ir 🔸شرکت در طرح حامی: https://eitaa.com/mahvenahv/2797 ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
abu-hamze-mesam-tammar(1) .mp3
3M
🔶🔹 دعای ابوحمزه ثمالی (1) با نوای بسیار زیبای عربی ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
abu-hamze-mesam-tammar(2).mp3
3M
🔶🔹 دعای ابوحمزه ثمالی (2) با نوای بسیار زیبای عربی ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
abu-hamze-mesam-tammar(3).mp3
3M
🔶🔹 دعای ابوحمزه ثمالی (3) با نوای بسیار زیبای عربی ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
abu-hamze-mesam-tammar(4).mp3
3M
🔶🔹 دعای ابوحمزه ثمالی (4) با نوای بسیار زیبای عربی ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
abu-hamze-mesam-tammar(5).mp3
3M
🔶🔹 دعای ابوحمزه ثمالی (5) با نوای بسیار زیبای عربی ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
abu-hamze-mesam-tammar(6).mp3
2.31M
🔶🔹 دعای ابوحمزه ثمالی (6) با نوای بسیار زیبای عربی ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
🔰 سلسله دروس شب های ماه مبارک رمضان 🔹️دوره تخصصی آشنایی با رجال مرحوم نجاشی 🔹️استاد حاج شیخ محمد حسن ربانی بیرجندی 🔸️در ماه مبارک رمضان / بصورت آفلاین ◾زمان: چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ تا پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ساعت ۱۷ ◾آدرس دوره: https://masathe4.lms2.hozehkh.com/course/15101 ◾پس از ثبت نام، به صوت جلسات دسترسی خواهید یافت. ◾عزیزان ثبت نام کننده حتما مشخصات خود را (نام و نام خانوادگی، تحصیلات، محل تحصیل) به آدرس @Pajoohesh4 ارسال فرمایند. ◾به تمامی شرکت کنندگان گواهی اعطاء می‌شود. 🆔eitaa.com/rabbanibirjandi 🆔eitaa.com/masathe4
⚠️ دکتر مهدی محقق، از شاگردان ادیب ثانی رحمة الله علیه: ✅ هنگامی که ما از روی جهل و نادانی، پشت پا به فرهنگ غنی خود زده و میراث درخشان علمی خود را به گوشهٔ انزوا رانده بودیم که هنوز هم در همان حالیم، غربیان با هوشیاری کامل زبان عربی را آموختند تا بتوانند به آن میراث ارجمند دست یابند و آن را از چنگ ما درآورند و فوائد و منافع آن را به خود اختصاص دهند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⚠️ دکتر مهدی محقق، از شاگردان ادیب ثانی رحمة الله علیه: ✅چه شده است اين فرهنگي كه اديب و اديب‌ها را ساخته است، اكنون ديگر از پسِ تربيت اين‌چنين افرادي برنمي‌آيد؟ در فرهنگ اسلامي آمده است كه متأخرين بايد باسوادتر از متقدمين باشند؛ اما با كمال خفت، هر دانشمندي كه از بين ما مي‌رود، ديگر جايگزيني برايش پيدا نمي‌شود. 🔺ما در تمام زمينه‌ها، بخصوص علوم انساني، هر روز ضعيف‌تر مي‌شويم. سي تا چهل ميليون تومان خرج مي‌شود تا دانشجوي ادبياتي مدركي بگيرد؛ اما يك صفحه شاهنامه نمي‌تواند بخواند. مسؤول اين رفتارهاي ضدفرهنگي كيست؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ افتخار کتب سنتی 🔺 دکتر مهدی محقق در مقدمه ای که بر کتاب «الباب الحادی عشر» علامه حلی رحمة الله علیه، نگاشته اند، نکته جالبی می فرمایند که در تصویر مشاهده می کنید. 🔹گفتار ایشان نشان می دهد، اولین و ابتدائی ترین کتاب کلامی در حوزه های علمیه سابق، آنقدر قوت علمی داشته که سالهای گذشته، در دوره دکتری دانشگاه ها تدریس می شده است. 🔸بعد ما به راحتی، این سنت را زیر پا می گذاریم و از آن به «تحول در متون حوزه» تعبیر می کنیم. ✅ از خواب غفلت بیدار شویم. به سنت دیرپای خود برگردیم. وضعیت قرمز است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
عقائد! علمی مانند عقائد اسلامی (کلام)، سالهاست در پایه های نخستین حوزه های علمیه فقط جنبه امتحانی پیدا کرده است و نه تنها متون اصلی، فراموش شده است، بلکه اکثراً همان کتب ضعیف شده نیز مورد مطالعه جدی و مباحثه قرار نمی گیرند! و فقط جزوه های امتحانی به زور حفظ می شوند و تمام. بعد گلایه می کنیم که اعتقاد جوان ها خراب شده و مرتب دچار شبهه می شوند. برای رفع مسئولیت هم، مرتب استکبار و شبکه های خارجی را لعن می کنیم. خودمان چه کردیم؟! انصافاً ما برای زمین خوردن، به استکبار نیاز داریم؟!! 😂
وقتی ما خود را از علما محروم کردیم، مدعیان می فرمایند: یادگیری ادبیات تنها در 2 ماه، منطق فقط در یک سال، اجتهاد فقط در 5 سال، و ... . به دامان علما برگردیم و مدعیان را وانهیم.
یاد استاد گرامی باد...
یادنامۀ_استاد_ادبیات_عرب،_علامه_مدرس_افغانی.PDF
9.88M
✅ کتاب یادنامه استاد مرحوم مدرّس افغانی حاوی مطالب مفیدی از زندگانی ایشان ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
⁉️ شبهه «بول إبل و دُهن متنجس!» (چرا ما در دوران مدرن، باید کتبی چون مکاسب محرّمه را بخوانیم؟) ✅ یکی از اعضای محترم، فرموده اند: "با سلام. تجربه بنده اینه که عمرم ... تلف شده. شش ماه، درگیر «بول ابل» بودم اون شش ماه بعدی هم درگیر دُهن متنجس. از مسائل مبتلی به روز که همه باهاش درگیرند تقریبا بیست درصد در این کتب هست. البته امیدوارم منتشر بشه هرچند میدونم ک منتشر نمیشه و شما طبق سلیقه خودتون پیامها رو گلچین میکنین". —————————————- پاسخ: با سلام و تحیت 1. نیازی نبوده است که شما دو تا شش ماه، درگیر این دو مطلب باشید. مگر آنکه اغراق کرده باشید و اراده ی تاثیر بیشتر در ذهن مخاطب را کرده باشید. 2. ما باید به این آگاهی برسیم که هدف از هر کتابی چیست، و قبل از آن باید چه مراحل علمی، طی شود. اولاً وظیفه ما به عنوان یک فرد حوزوی آن است که پیرامون این دو مسئله، اطلاع کافی و مدلّل داشته باشیم، چون هنوز هم مورد ابتلاست خصوصا دُهن متنجس. دوماً هدف اصلی مصنّف از بیان این دو موضوع، چیز دیگری است. اجازه فرمائید مثالی زده شود. معلم اول ابتدائی، وارد کلاس می شود و برای یاد دادن 4 عمل اصلی، از شکل ظروف قدیمی استفاده می کند که الان منسوخ شده اند. کسی می تواند اشکال کند که چرا شما از این شکل ها استفاده کردید؟ شما باید مثلاً از شکل موبایل و تبلت و ... برای یاد دادن استفاده می کردید. بی تردید معلم جواب می دهد که شکل ظروف قدیمی، بهانه است تا شما مسائل ریاضی را یاد بگیری! تو مو می بینی و من پیچش مو! هدف در کتاب مکاسب، این بوده است که از این احکام پیش پا افتاده و مبتلا به در آن روزگار، استفاده کند تا نحوه اجتهاد را به ما یاد دهد. به ما یاد دهد که چگونه دلیل بیاوریم، چگونه دلائل را با هم بسنجیم، چطور اشکال کنیم، چطور جواب دهیم. هدف اصلی ایشان که بیان این دو مسئله نبوده که شما اشکال می کنید، این ها دورانش گذشته و عمر ما تلف شده است. مگر ایشان رساله نوشته است که ما اشکال کنیم که چرا این همه در مورد بول ابل توضیح داده شده است؟ اصلا بحث در این کتاب، چیزِ دیگری است. ایشان می خواهد به ما، ماهیگیری یاد دهد. حالا ابزارش هر چه می خواهد باشد. چه فرقی می کند؟! قوّه علمی که در مکاسب هست، بی نظیر است. البته این قوّه تنها به دست افرادی خواهد افتاد که مراحل قبل را خوب طی کرده باشند. یعنی هم کتب اصولی قوی و هم کتب فقهی قوی خوانده باشند. بله اگر کتب قوی مانند مکاسب نوشته شود و مورد اقبال علمای حقیقی قرار بگیرد و مسائل به روزتری مطرح شود، خیلی عالی است اما فعلاً که چنین اتفاقی نیفتاده و این کتاب همچنان در اوج است. اتفاقاً عقیده علما این است که آنچه عمر ما را هدر می دهد، کنار گذاشتن کتب مطرح علمی و قیچی کردن آن است. آنچه عمر ما را تلف کرده، آن است که برخی طلبه را مجبور می کنند تا در طی زمان مشخص، محدوده مصوّب را بخواند و بدون اینکه درک صحیحی از متن داشته باشد،بدون اینکه مباحثه کند، تفکر کند، روحیه نقّادی پیدا کند، با یک امتحان، قضیه را فیصله دهد.
✅ آب اگر قوّت داشت، قورباغه نهنگ می شد! 🔺 برخی مدام در نتیجه بخشیِ روش تحصیل سنتی در علوم حوزوی، شک می کنند و می گویند دلمان قرص نشده است. آیا یکبار شده است که به شکِ خود نیز، شک کنند؟! ✅ یکبار سرنوشتِ افرادی را که کتب سنتی را با شرائطش (مثل مباحثه و ...) خواندند، با افراد دیگر مقایسه کنیم. اگر کتب ضعیف شده، قوّت علمی داشت، در این چند سال ماحصلی را تولید می کرد! ما هر چه نگاه می کنیم، افراد موفق در حوزه، کتب علما را خواندند و لاغیر. راه روشن است. تا دیر نشده، حرکت کنیم. مطمئن باشیم اگر حرکت کنیم، برکتش را خواهیم یافت. از ما حرکت، از خداوند علیّ اعلی: برکت