✅ تحول در تحصيل (32)
⚠️ سند سی و دوم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
——————————————————-
🔺متأسفانه در حوزه رایج شده است که میگویند ما روایات را خودمان مطالعه میکنیم و احتیاجی به استاد نداریم. اگر این حرف را بتوانیم در روایات اخلاقی ـ اجتماعی و امثال آن قبول کنیم، حتماً در روایات اعتقادی نمیتوانیم قبول کنیم.
(مثلا در مورد شرح توحید صدوق): شرح مرحوم سیدنعمتالله جزایری شرح روایی است؛ اما شرح مرحوم قاضی سعید عقلی است. قاضی سعید به تمام جملات کتاب توجه دارد؛ ولی مرحوم جزایری که بعضی از جملات را واضح میبیند یا روایتی ذیلش نمییابد، رها میکند و توضیح نمیدهد. در مجموع شرح مرحوم جزایری توحید را حل نمیکند؛ اما شرح مرحوم قاضی سعید تا حد زیادی توانسته است این مسئله را حل کند؛ ولی قاضی سعید عقلی بحث کرده است و خیلی قابل اطمینان ما نیست؛ چون بالأخره از قواعد کلامی و فلسفی و عرفانی استفاده میکند؛ اگرچه شرحش با متن روایت سازگاری دارد و اینگونه نیست که بگوییم حرف دیگری بیان میکند. در واقع همان متن را تبیین میکند؛ اما نمیتوانیم بگوییم واقعاً امام نیز همان را اراده کرده است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (33)
⚠️ سند سی و سوم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
——————————————————-
🔺شرح مواقف متعلق به اهلسنت است. کلام اهلسنت قوی است؛ چون تا زمان شرح مواقف همه مطالب کلامی جمع شده است. خوبی شرح مواقف در این است که اگرچه کتابی اشعری است، مبانی دیگر مذاهب کلامی را بدون تعصب تحلیل میکند؛ حتی در جاهایی مبانی شیعه را میآورد. مبانی معتزله را نیز زیاد میآورد. در هیچ جا به کسی توهین نمیکند؛ البته در دو جا حس کردم که از این روش خارج شده است؛ اما در کل نه به معتزله بد میگوید و نه به شیعه. به صورت علمی بحث میکند و گاهی کلمات معتزله را قبول میکند و گاهی نظر شیعه را. نوعاً نظر اشعریه را قبول میکند. مقاصد نیز کتاب خوبی است. کتاب مقاصد در بعضی از قسمتها مطالب را بهتر از کتاب مواقف بیان کرده است؛ منتها عرض کردم که عبارات سنگینی دارد. کتاب شرح المقاصد هم متنش و هم شرحش از تفتازانی است. هر دو عبارات سنگینی دارند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (34)
⚠️ سند سی و چهارم: گفتاري از حضرت استاد حشمت پور دام عزه
🔹 از اساتيد مبرز حوزه علمیه
——————————————————-
✅ بسیاری از این اشکالاتی که امروزه با ادبیاتی جدید مطرح میشود، در قدیم مطرح بوده است. تقریبا تمام اشکالات را متکلمان قدیم بیان کردهاند. وقتی اقوال گذشته را میبینیم، پی میبریم بسیاری از مباحث در قدیم مطرح شده است؛ منتها یا به آن توجه نشده یا اینکه منقرض شده است؛ اما امروز دوباره زنده شده است. ما اگر نوشتههای خودمان را کامل کنیم، بسیاری از مشکلات حل میشود؛ مثلاً اگر مباحث کلامی مطرحشده در کتابها را با آنچه در جامعه مطرح میشود، تطبیق دهیم، دستکم قدرت ایجاد شبهه و دفع شبهه را پیدا میکنیم؛ اما این در کتابهای امروزی نیست. من نمیدانم چرا اینطوری است. کتابهای قدیمی راه را برای اجتهاد باز میکردند، چه در فقه و چه در علوم دیگر. من هنوز معتقدم کتاب معالم و قوانین که از حوزه جمع شد، بسیار قویتر از کتاب اصول فقه است. آن کتابها سازندهتر بودند تا این. با اینکه اصول فقه به چیزی پرداخته است که قوانین و معالم به آن نپرداختهاند، آن دو کتاب طلبه را بیشتر به سمت اجتهاد پیش میبرد. به همین دلیل است که میگویم کتابهای قدیمی را باید احیا کرد. راه اساسیاش همان ایجاد رغبت در طلبهها است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
به قول یکی از علما:
شما وقتی کتب سنتی را خوب می خوانید و سیر علمی شما از جهت آموزشی (ادنی مراتب علمی)، تمام می شود، تازه می فهمید که چقدر بی سواد هستید!!
حال وضع بقیه بماند که همین ها را هم نمی خوانند.
✅ خاموشی علم
🔺 مرحوم قطب الدين رازي که از تلامذه مرحوم علامه حلي و قطب الدين شيرازي و شمس الدين اصفهاني بودند، در مقدمه اي که بر شرح رساله شمسيه نگاشته اند، با اينکه در قرن هشتم قمری می زیسته اند، اِبرازِ تاسف می خورند که آتش علم خاموش شده است!
مرحومِ ایشان اگر زمان ما را می دیدند، چه می فرمودند؟
هم مُباحثِ خوب و منظم در علوم الهی، کبریت احمر شده است!
✅ کار به کجا رسیده؟
🔺وقتی ما نادانسته، میراث علمی خود را حقیر شمردیم و ذره ذره آن را حذف و هضم کردیم، طلبه پایه یک که هنوز بدیهیات ادبی را هم نمی داند، و تمارین صرف ساده را با کمک کتاب راهنما حل می کند، به خود جرأت می دهد که به تفسیر المیزان، اشکال بگیرد که: آقا این چه کتابی است؟ چیزی ندارد... .
یا طلبه پایه 6 می گوید: لمعه به چه درد می خورد؟
🔺عجب از روزگار ما که نادانسته، به کتاب لمعه و مولف گرانقدرش اشکالات بي اساس مي کنيم و به قول مرحوم آيت الله بهجت، کار به جائي رسيده که افرادي اين جرأت را به خود مي دهند که به شهيد اول طعن و تعريض بزنند.
🔺انگار برخي نمي دانند که شهيد اول از 1000 مجتهد عصر خود، اجازه اجتهاد داشته است!! (نهایت افتخار مجتهدین امروز این است که از یکی، دو نفر از علما، تاییدیه اجتهاد دارند!)
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تجربه نشان داده است، هرچقدر مقدّمات ادبي و منطقي و اصولي و فقهي، سريع و سطحي طي شود، تعداد مدعيان اجتهاد بالاتر خواهد رفت و روز به روز بر تعداد دروس خارج، افزوده خواهد شد!
⚠️ بی دلیل نیست که در زمان رونق علم، تعداد دروس خارج، از عددِ نصفِ انگشتان دست، فراتر نمی رفت. اما اکنون؟ شیخ ِهر محله، برای خودش درس خارجی بنا کرده است!
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (35)
⚠️ سند سی و پنجم: گفتاري از حضرت آیت الله نوری همدانی دام عزه:
🔺 ما بايد از روز اول طلبگي، هر درسي را پاکيزه و با دقت بخوانيم، هيچ نکته اي را نفهميده و حل نشده باقي نگذاريم. اگر اين گونه درس بخوانيم نتيجه مي گيريم (و إلّا فلا).
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تجربه نشان داده است، هرچقدر مقدّمات ادبي و منطقي و اصولي و فقهي، سريع و سطحي طي شود، تعداد مدعيان
🔺 مدّعی نبیند جز خویشتن را
✅ اصولاً کسی که زود دست به ادعا می زند، معلوم است که ناپخته است. مثلاً کسی ادعا می کند: من به قدرت استظهار گیری متون دست یافته ام! بعد که از کتبی که تا الان خوانده سوال می کنی، متوجه می شوی همان صرف ساده اش را نیز خوب بلد نیست. حالا دلیل ادعایش چیست؟ جهل مرکب!
✅ این جهل مرکب از این ناشی می شود که گمان می کند، کتاب های ضعیفی که خوانده، غایت علم است، و می تواند با حفظ کردن آنها، ادعای اجتهاد و فهم عمیق کند.
✅ در امور اخلاقی و تهذیبی نیز وضع به مراتب بغرنج تر است. تا کسی، مدتی نماز شب را شروع می کند، احساس می کند که می تواند مربی تربیتی دیگران باشد! برای دیگران نسخه می پیچد که شما فلان ذکر را بگو!
تا کسی، مستحبی را ترک می کند، سریع تذکر می دهد که چرا مثلا نماز شب نمی خوانی؟ چرا تعقیبات نمی خوانی؟ چرا حال معنوی نداری؟ چرا نماز اول وقت نمی خوانی؟ فکر می کند که خودش به اوج معرفت و معنویت رسیده است و به قول سعدی، دائماً در پوستین خلق فرو می رود و ایرادات آنها را می بیند.
🔺اما روش سنتی (چه درعلم چه در اخلاق) این حُسن را دارد که ما را با سرزمین های وسیعی آشنا می کند که اِعجاب برانگیز است. لذا عموم سنتی خوان ها، اتفاقاً دست از ادعا بر می دارند چون به لسان صدق زمزمه می کنند که:
تا بدانجا رسید دانش من
که بدانم همی که نادانم
***
چه دانْم های بسیار است، لیکن من نمی دانم!
✅ عجب ترمز خوبی است برای نفس اماره، این روش سنتی! (تا سالها ادعا کردن را از انسان می گیرد!)
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (36)
⚠️ سند سی و ششم: گفتاري از حجة الإسلام و المسلمين سيد محمد سيادت موسوي
🔹 از اساتيد و اعضاي هيأت علمي مدرسه علميه نور الرضا عليه السلام و از بهترين استادها در زمينه علوم عقلي در مشهد مقدس و از شاگردان استاد حجت هاشمي خراساني
——————————————————-
🔺 طلبه بايد همه دروس را کامل و همراه با حواشي مفيد بخواند. مرحوم علامه آيت الله حسيني طهراني مي فرمودند که همه کتاب هاي درسي را بخوانيد. سيوطي را تا آخرش بخوانيد. صرفش را هم بخوانيد. مغني اللبيب را تا آخرش بخوانيد. شرح لمعه را مي فرمودند تمام کتاب هايش را بخوانيد. ايشان مي فرمودند گرچه ممکن است که برخي مباحث لمعه، الان مبتلا به نباشد اما برخي نکات ارزشمند داخل اينها هست که در جاي ديگري بيان نشده و در مباحث ديگر، بکار مي آيد.
🔺علامه با اين روش که کتاب ها را نصفه و نيمه مي خوانند يا تلخيص مي کنند کاملاً مخالف بودند و مي فرمودند اين روش عالم پرورش نمي دهد.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir