eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
53 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (72) (*) ⚠️ سند هفتاد و دوم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه 🔺اجتهاد و
⚠️ اجتهاد مورد انتظار از یک طلبه، اجتهاد بالمعنی الاعم است؛ یعنی توانایی فهم گزاره های دینی که در ثقلین آمده است. کسانی که اجتهاد را منحصر در فقه و اصول می کنند، خود را از کوثر ثقلین، محروم می کنند و از بسیاری از برکات دین، خواه ناخواه بی بهره می مانند. این پُست، یکی از مهمترین پست های میراث علمی سلف و جواب به خیلی از شبهات، علیه روش سنتی است.
تحول در تحصيل (73) (*) ⚠️ سند هفتاد و سوم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه 🔺عملیات استنباط و اجتهاد، چیزی غیر از انباشته کردن اطلاعات است. اجتهاد؛ یعنی فهم دقیق نظرات و توان ِ تشخیص درست و غلط آن در حدِّ تخصصی، و این کار، بدون داشتن مهارتِ تفکر انتقادی حاصل نمی شود. تحصیل مهارت تفکر انتقادی، بدون آموختن فنون تفکر و سپس تمرین بر آن ممکن نیست. برای تحصیل این مهارت، باید در رشته های گوناگون، متونی وجود داشته باشد که آراء و نظریاتِ مختلف را با نقد و بررسی هر یک، در بر گرفته باشد. بهترین نوع آموزشِ مهارت تفکر انتقادی، این است که متن درسی، فضا را آنچنان ترسیم کند که خواننده خود را میان صاحبْ نظرانِ گوناگون دیده و شرکت کننده در بحث به حساب آورد تا ناخودآگاه فکرش فعال گردد. —————- 🔹میراث علمی سلف: به راحتی می توان بر اساس این الگو، تجربه کرد که فرق میان شرح شمسیه و الجوهر النضید با منطق مظفر چیست یا فرق میان شرح تصریف و شرح نظام با صرف ساده و دانش صرف چیست. خط به خط کتب سنتی، آموزاننده ی تفکر انتقادی است به خلاف کتب صنعتی. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تحول در تحصيل (64) ⚠️ سند شصت و چهارم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين مهدي هادوي تهراني دام عزه ⁉️ آیا ما پیرو امام خمینی رحمة الله علیه هستیم؟ (یا فقط شعار می دهیم و بنر می زنیم؟) 🔺آقاطاهر شمس گلپایگانی رضوان الله علیه، شاگرد برجسته مرحوم آیت الله گلپایگانی بود و استاد بنده هم بود. ایشان در شورای اولیه مدیریت حوزه بود. می گفت: اوائل انقلاب، ما برنامه ای برای حوزه طراحی کرده بودیم. خودمان هم گمان می کردیم، کارستانی کرده ایم! رفتیم خدمت امام و با شور و هیجان برای ایشان توضیح دادیم. امام همه را گوش دادند و فرمودند: «شما به هیچ جای حوزه دست نزنید!» وقتی این را شنیدم، انگار از آسمان به زمین خوردم. امام که دید، قیافه های ما به هم ریخت، زدند روی پای من و گفتند: "آقا طاهر شمس! می خواهی برای حوزه، کاری بکنی؟" گفتم: بله! امام ادامه دادند: «در این حوزه، طلبه های با استعدادی پیدا می شوند! زیر بال این ها را بگیر! نگذار اینها زمین بخورند! اینها بقیه را درست می کنند. به حوزه کاری نداشته باش!!» ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⁉️چگونه است که بناءً علی المشهور، تفتازانیِ 16 ساله که هنوز در ابتدای بلوغ است، نزدیک به 700 سال پیش، شرحی بسیار فنی و تحلیلی بر "تصریف ِ عزّالدین خزرجی زنجانی" می نگارد و خود در اول کتابش می نویسد که اگر اشکالی پیدا کردید، خُرده بر من نگیرید! چرا که اولین اثرم است (و خام هستم!) و به زیبایی می گوید: آنچه را من نگاشته ام، مختصری است از دریایی که در ذهن داشته ام! و ما چنین شرح مفیدی را که علاوه بر نکات صرفی، حاوی نکات بلاغی و منطقی و ... است، به کناری می نهیم و روی به جانب افرادی می کنیم که در اواسط بلکه اواخر عمرشان، از نوشتن چنین اثری عاجزند؟ ⁉️تحول چیست؟ تحول کجاست؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (74) (*) ⚠️ سند هفتاد و چهارم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه 🔺اجتهاد در فهم دین، تلاشی است که در عموم موارد، از راه بررسی متون به نتیجه می رسد. لذا از محوری ترین مهارت های لازم برای مجتهد، مهارتِ فهم عمیقِ متون دقیق است. مجتهد باید بتواند در مواجهه با یک متن، احتمالات مختلف در دلالتِ آن را بررسی کرده و تفاوت های هر یک از وجوه را به تفصیل بفهمد و پس از آن بتواند به شکل علمی، توضیح دهد که چرا چنین می فهمد و گونه ای دیگر نباید این متن را فهمید. علاوه بر آن، مجتهد، محتاجِ ارتباط مستمر با میراث علوم اسلامی است که بسیاری از آن، با زبانی علمی و پیچیده نوشته شده است. مهارت استظهار و اثبات تخصصی آن و نیز فهم کتب گذشتگان، محتاج این است که انسان، مدتها در انواعِ عبارات و وجوه آنها، تمرین نموده باشد. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
اصطلاحات مهم حوزوی.pdf
343.7K
اصطلاحات مهم و پرکاربرد متون حوزوی و تفاوت های آنها ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
نوازش بندگان 🔺جلال الدین بلخی رومی: جُزو را از کل، خود پرهیز چیست؟ با مخالف، این همه آمیز چیست؟ 🔺حکایت رمضان و رفتار جاهلانه برخی در ضدیت با این ماه شریف، حکایتِ میزبانِ کریمی را می ماند که بر مهمانِ گرسنه و تشنه، وعده خوان ِ چرب و گرم می دهد، اما مهمان، غافلانه و عنودانه، چهره در هم می کشد و روی برمی تابد و گمان می کند خویشتن را با خار و خاشاک ها، می تواند سیر و سیراب گرداند! 🔶🔹 رمضان شاید فرصتی باشد تا منِ عنودِ لجوج، درک کنم که هیچ نیستم و توهمات خودم را دور بریزم. این همه آغوش باز کردن برای شیطان از سوی منِ، تعجب موحّدان عارف را بر می انگیزاند! و خطابی در می رسد که: لا دَرَّ درُّک! ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (75) (*) ⚠️ سند هفتاد و پنجم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه 🔺انتخاب برخی از کتب درسی، در قالب ِ متن و شرح، و تدقیق در متن و استخراج ظرائف آن، در کتبی مانند البهجة المرضیّة، حاشیه (ملاعبدالله)، شرح شمسیه و مطوّل و شرح لمعه، از این روست که شخص هنگامی که در فضای اجتهادِ مُتجزِّی (مکاسب) قدم می نهد، توان تحلیل متون دینی را داشته باشد و به سرعت از کنار نصوص عبور نکرده و به اشتباه، وجهی را بر نگزیند. حذف شدن این کتب، از میان کتب درسی، مساوی است با فروریختن کاخ اجتهاد در حوزه های علمیه برای همیشه. ساده سازی ِمتون، و عادت دادن ذهن محصّل با عبارات ساده، ظلمی بزرگ است که برای همیشه، اتصال محصِّل را با متون اصیل و عمیق در رشته های علمی، قطع می نماید. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (76) (*) ⚠️ سند هفتاد و ششم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه 🔺هر برنامه آموزشی باید به گونه ای باشد که محصِّل را با عبارات گذشتگان و متون و زبان و اصطلاحات ایشان، آشنا نموده و حلقه ربط متأخّران و متقدّمان را برقرار نماید. از این رو، نباید کتاب درسی به گونه ای باشد که از آغاز تا انجام با زبانی نو و اصطلاحاتی جدید نگاشته شده باشد. یکی از مشکلات بسنده کردن به کتبی چون "حلقات الأصول"، همین بریده شدن نسل جدید از تاریخچه دانش و میراث گذشتگان است (که بسیار غنی است). (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔺علامه، عِمامه ساده ای می بستند، تعداد چین های عمامه را هم نمی شمردند و به امور بی اعتنا بودند. عمرشان را صرف امور مهم تری می کردند. ⁉️ من چه؟ مدام از این کانال به اون کانال سر می زنم تا مدل های جدیدترِ عمامه را مشاهده کنم! بهانه هم می آورم که دنبال جذب مردم به دین هستم! هر کسی بر طبع خویش رفتار می کند. کلّ یعمل علی شاکلته! ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir