⚠️ پیش مطالعه خصوصا در کتب سنتی، نقشِ روانشناختیِ بسیار جدی در تقویت قوه فهم داشته و در تقلیل ِتقلید در ذهن دانش پژوه، بسیار مؤثر است. ذهنِ خام، هرگز نمی تواند استفاده ای را که شایسته است از استادِ فنّ ببرد و در کلاس، کاملاً تسلیم و مقلّد است.
🔺علاّمه طباطبایی (ره) می فرماید:
«بمدت 17 سال، چنان شوق وصف ناپذیری نسبت به تحصیل به من دست داد که شب های بهار و تابستان را تا صبح، به مطالعه و تحقیق مشغول بودم و همیشه درس فردا را شب پیش مطالعه می کردم، و اگر اشکالی پیش می آمد، با هر خودکشی بود، حل می نمودم».
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ پیش مطالعه خصوصا در کتب سنتی، نقشِ روانشناختیِ بسیار جدی در تقویت قوه فهم داشته و در تقلیل ِتقلید
🔺اینکه گمان کنم، روزی 10 تا کلاس می روم، عالِم می شوم، خیالی بیش نیست. فوق فوقش یک مقلّد ِ خوب بشوم!
اگر پیش مطالعه و تفکر و مباحثه ندارم، هرگز فراتر از مقام تقلید نخواهم رفت.
🔺مرحوم آیت الله حاج آقا رضابهاءالدینی (*)
✅ مطهری، براستی مرد کار و تلاش بود. به جرات می توان گفت از 24 ساعت شبانه روز، 18 ساعت کار و تلاش داشت. در تقوا هم، مرد کم نظیری بود. از جلسات کم فایده، به شدت پرهیز داشت. رفت و آمدهای معمولی دیگران را نداشت، و بیشتر به کار خود مشغول بود.ایشان قبل از آیت الله منتظری قم بودند. بعد که آیت الله منتظری قم آمدند با هم آشنا شدند و (روابطِ) بینشان گرم شد و با یکدیگر هم حجره شدند. دراینجا بد نیست این نکته را هم تذکر بدهم که آیت الله منتظری هم ازابتدا مرد بااستعداد و خوش ذوقی بودند. یادم هست مباحثه رسائل داشتیم که ایشان هم شرکت می کردند. من در آن مباحث آنقدر که حساب ایشان را داشتم، حساب دیگران را نداشتم، زیرا مرد فهیم خوش ذوق و با استعدادهای بود. بر روی درس هم حسابی زحمت می کشید. شاید همین خصوصیات در آشنائی و الفتی که میان ایشان و شهید مطهری برقرار بود نقش اساسی داشت.
(*) منبع: مصاحبه با مجله حوزه.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
🔺معجم ها و فرهنگهای قرآنی:
1.المُرشدالی آیات القرآن الکریم/ [محمد فارس برکات]
فرهنگی واژه ای براساس لغات قرآن کریم که از راه مصدر هر لغتی به آیه مورد نظر می توان رسید. این کتاب در دو جلد ضخیم در. 1245 صفحه در دمشق منتشر شده است.
2.المعجم المُفهرس لالفاظ القرآن الکریم/ [ محمد فواد عبدالباقی]
کتابی است بسیار مشهور واثری است فنی و جالب و سودمند.
3. معجم الفاظ القرآن الکریم/ گروهی از محققان و مفسران مصری
هدف اصلی از وضع و تدوین این کتاب، لغتنامه ای است برای قرآن، ولی عملا، اثر بسیار ارزشمندی است در یابیدن آیات مورد نظر.
4.فهارس القرآن/ دکتر محمد رامیار
5. الجامع لمواضیع آیات القرآن الکریم/ [محمد فارس برکات]
6. تفصیل الایات القرآن الکریم [ ژول لابوم]
این کتاب موضوعات قرآن را به هیجده باب تقسیم بندی کرده و آیات مربوط به هر موضوعی را در ذیل فرعی از آن باب گرد آورده است. [لابوم] عربی نمی دانست و برای کار موضوع بندی از ترجمه فرانسوی قرآن کمک جسته است وازاین روی دارای اشتباهات زیادی است بااینهمه تلاش وی بجای خود خالی ازارزش و فایده نیست.
7. طبقات آیات /[خلیل صبری]
8.المرشد للاقتباس من قرآن الکریم/[محمداحمد مرجان]
9. دلیل مباحث القرآن المجید/ [محمد عربی عزوزی]
🔺معجم ها و فرهنگهای نهج البلاغه:
1.الکاشف عن الفاظ نهج البلاغه فی شروحه/ [سید جواد مصطفوی]
2.المعج الفهرس لالفاظ نهج البلاغه/ [سیدمحمد کاظم محمدی - محمد دشتی]
3.الدلیل علی موضوعات نهج البلاغه/ [علی انصاریان]
4.الهادی الی موضوعات نهج البلاغه [آیه الله مشکینی].
5. تصنیف نهج البلاغه /[لبیب بیضون].
6. فهارس نهج البلاغه /[صبحی صالح].
7. فهرست موضوعی نهج البلاغه/ [محمد جعفرامامی محمدرضا آشتیانی].
8.فرهنگ نهج البلاغه /[ عبدالمجید معادیخواه].
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
🔺مرحوم آیت الله حاج آقا رضابهاءالدینی (*)
🔶🔹با کمال تاسف، باید عرض کنم که حوزه، اصولِ اعتقادات را علم نمی داند و تنها بحثهای متداول فقه واصول را علم می شمارد. در صورتیکه اصول (اعتقادات)، سازنده نفوس است. عبادات و فقه هم مقدمه بر سازندگی انسان است. انسان در فقه هم اگر به مراتب عالی برسد اما خودش را نساخته باشد فایده ای ندارد. در روایت داریم که درون انسان آتشی است که با هر مرتبه و مقام علمی که انسان داشته باشد. بازآن آتش شعله وراست و چه بسا مقام و موقعیت علمی آنرا شعه ورتر نیز می کند. مگراینکه انسان قبل از هر چیز به فکر خود و نفس اماره اش باشد. و به فکراصلاح خودش باشد.
(*) منبع: مصاحبه با مجله حوزه.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
نقدی قویم بر متنی سقیم.pdf
1.1M
✅ ⭕️ویژه: "نقدی قویم بر متنی سقیم"
🔺پاسخ های مهم "میراث علمی سلف" به نقدهای یکی از موسسات معروف شهر مقدس قم بر یکی از مطالب کانال در خصوص تاثیر ادبیات در فهم ثقلین.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (77) (*)
⚠️ سند هفتاد و هفتم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه
🔺اجتهاد، محتاج ِ تحصیل میان رشته ای بلکه چند رشته ای است و در حقیقت، آگاهی عمیق از مجموعه ای از علوم است. نظامِ درسیِ مجتهد پرور، باید همه این علوم را یا به شکل مستقیم در قالب متن آموزشی و یا به صورت سیر مطالعاتی در بر بگیرد و به طلبه جهت دهی کند تا همه آنها را بیاموزند.
🔹🔸به عنوان مثال، اجتهاد محتاج انس با لغات عرب و دانستن دامنه ای وسیع از لغات است. در کتب اصیل حوزه، حجم انبوهی از اشعار جاهلی وجود داشت که در خلال آن، انس با کتاب لغت، خصوصاً لغت جاهلی، شکل می گرفت و زمینه کار با کتاب لغت و سپس ادامه آن، در طول ایام تحصیل فراهم می شد. علاوه بر آن، طلاب فاضل کتبی چون مقامات حریری، یا برخی از دواوین شعر را نیز درس می گرفتند تا تسلّطشنان بر لغت و زبان بیشتر شود.
😭 در وضع فعلی، مقامات خوانی و شعر خوانی، کلا به کنار گذاشته شده و اشعار سخت نیز حذف شده است. حذف کردن این اشعار و جایگزین نمودن مثال های ساده، عملا منجر به تعطیلی علم لغت خواهد شد.
(*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
⚠️ موسسه ای نوظهور، سخن از تحول می گوید، و گاهاً به کتب سنتی حوزه می تازد، و با درک اشتباه از سخن برخی علما، خویشتن را مطرح می کند، اما هنوز متوجه نشده است که تحول باید توسط کسانی به وجود بیاید که در مرز علم هستند، درست مانند گذشته که ابن سیناها و خواجه نصیرها و شیخ رضی ها و ابن هشام ها و ... این کار را کردند. پس روش سنتی، مخالف تحول و به روز رسانی علوم نیست، اما 3 پرسش مهم دارد:
1) آیا کسی که ادعای تحول دارد نباید بر آرای دقیق گذشتگان مسلط باشد؟ اگر مسلط نیست، چگونه می تواند ادعا کند که علم را یک یا چند قدم رشد داده در حالیکه بر پله های قبل، کاملاً جاهل است؟
2) آیا تحول به دگرگونی ِمبانی و اصول و روش ها و تفکرهای ناب اطلاق می شود یا به ضمیمه کردن و چسباندنِ صوری ِمسائل ِنو ظهور به هم؟ تاکنون کدام یک از کتب تحولی شما در جهان اسلام توانسته است بدرخشد و مشکلی را حل کند؟
3) آیا این همه طرد دستاوردهای ناب گذشتگان در علوم مختلف، نشان از آن ندارد که شما هنوز همت نکرده اید تا آرای ایشان را بخوانید تا متوجه شوید که الزاماً هر چیزی که زماناً قدیمی است، از حیّز انتفاع ساقط نیست؟
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ موسسه ای نوظهور، سخن از تحول می گوید، و گاهاً به کتب سنتی حوزه می تازد، و با درک اشتباه از سخن بر
⁉️اگر کمی تاریخ تمدن اسلامی را مطالعه کنیم، متوجه خواهیم شد که تمدن چیزی نیست که "من با چند نفر" اراده کنیم آن را بسازیم! و از فردا شروع کنیم به جمع آوری مصالح آن و موسسه بزنیم و سخنرانی کنیم و عکس بگیریم و گمان کنیم که با نفی و طرد آثار گرانبهای گذشتگان، و تولید آثاری کم محتوا می توان تمدن ایجاد کرد.
🔶🔹بلکه تمدن، فرآیندی تدریجی است که با اراده های پولادین شکل می گیرد، اراده هایی که تفکرات عمیق صاحبانشان، آنها را متمایز می کند. ابن سینا و خواجه نصیر و علامه حلی و شیخ بهائی و ابن رشد و فخر رازی و زمخشری و تفتازانی و هزاران عالم دیگر، هرگز ابتدا در پی این نبودند که خب! من از فردا می خواهم تمدن بسازم. بلکه ایشان، نهایت تلاششان را کردند تا علم و هنر و فرهنگ را به دقیق ترین و فنی ترین وجه تبیین کرده و روحیه تفکر انتقادی را بالا ببرند.
⚠️در حدی که لازم بود، توسط یک فایل علمی مختصر (یعنی مطلب "نقدی قویم بر متنی سقیم") و برخی مطالب دیگر، سعی شد تا این موسسه به طور اجمال مورد نقد قرار گیرد. میراث علمی سلف، هرگز در پی مناظره و حاشیه سازی نیست، لذا به نظر می رسد همین قدر کافی است.