eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ یکی از ویژگی های جالب کتب سنتی مثلا جامع المقدمات، آن است که دانش پژوه ابتدا که فلان مطلب را مطالعه می کند و مباحثه نیز می نماید، گمان می کند که اشتباه باشد. بعد از سالها مطالعه و تدقیق، وقتی دوباره به آن کتاب مراجعه می کند، متوجه می شود که مطلب درست بوده اما او وجه صحتش را نمی دانسته است. این یعنی، اشتباهات ظاهری که در کتب سنتی هست، اجتهاد پرور است. بر خلاف کتب صنعتی، که اشتباهاتش، درست مانند پای طاووس است که هرگز قابل توجیه نیست. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (78) (*) ⚠️ سند هفتاد و هشتم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه 🔺یکی از ویژگی های مهم کتب سنتی، آموزش چند دوره ای است. روش کتب درسی گذشته این بود که به فراخور هر علمی، برای آن چند دوره تعریف می کردند. آموزش چند دوره ای، سبب می شد که اولا در اثر تکرار دانش، مطالب علمی، خوب در ذهن بماند و ثانیا ابتدا دانش پژوه، نگاهی کلان و اجمالی به دانش پیدا می کرد و سپس با داشتن دید جامع، وارد کتاب های بالاتر و عمیق تر می شد و با این نگاه، بهتر می توانست به جرح و تعدیل مطالب بعدی بپردازد. در خلاصه سازی کتب درسی (که اکنون در حال انجام است)، گاه این نکته کلّا از دست رفته و یک دانش، فقط در یک یا دو دوره عرضه می شود، و طبیعتاً جائی برای ورود به نکات دقیق بحث باقی نمی ماند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔷🔸شیطان چقدر زیرکانه در طلبه نفوذ می کند و او را به عجله وامی دارد! در روش سنتی تفاوتی نمی کند که پایه اول هستیم یا درس خارج، جوانیم یا میانسال یا پیر، چراکه وظیفه علمی که امام علیه السلام از ما انتظار دارد مهم است. با این نگاه بسیار خالصانه، هیچ وجهی برای عجله کردن نیست. لذا اگر طلبه درس خارج، احساس کند وظیفه اش خواندن مغنی است، باید همان را بخواند و قطعا دعای امام علیه السلام پشتیبان اوست. نعم المولی و نعم النصیر ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (79) (*) ⚠️ سند هفتاد و نهم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه ↙️ آنچه در دو دهه اخیر در قالب اجرای طرح تحولِ (کتب و نظام آموزشی) اتفاق افتاده، غیر از آن چیزی است که مطالبه مقام معظم رهبری است. متاسفانه برخی مدیران، به جای تحول و اصلاح و رشد نظام آموزشی، فقط به دنبال کوتاه کردن دوره آموزشی از راه تقطیع و کاستن از محتوای کتابها (محتوای آموزشی و مهارتی) بوده اند و اثر آن چیزی نبوده جز ضعف حوزه های علمیه و تنزل سطح علمی حوزه و تقابل با هدف تحول در حوزه. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
⚠️ قرآن کریم متنی بسیار دقیق و فنی داشته و حتی فهم معانی عادی و عرفی اش، جز با تسلّط بر ادبیات عصر جاهلی در علوم مختلف ادبی (صرف و نحو و لغت و بلاغت و ...) میسّر نیست. بدون اینها، حتی یک کلمه از قرآن کریم را نمی توان فهم کرد. بنابراین هر کس، تسلّط بیشتری بر اشعار جاهلی و ادبیات کهن و استدلال های نهفته در آنها داشته باشد، قرآن را بیشتر خواهد فهمید (بگذریم از تصفیه نفس و ... که آن نیز اثر فوق العاده دارد). ⁉️حال، آن مدّعی که خواندن کتب ادبی قدما را تلف وقت می داند و طبق گفته خودش، پیدا کردن مرجع ضمیر در صمدیه و مغنی اللبیب و مانند آن، کاری بیهوده است، و جِنابشان، 6 سال دوره مقدمات را در یک و نیم تا دو سال تمام کرده اند، چگونه و بر اساس کدام معیار، می خواهد قرآن را فهم کند؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
پرسش مهم و راهبردی اساتید سنتی از طلبه ای که قصد آشنایی دارد، آن است که چه کتبی خوانده ای و نزد کدام اساتید و به چه کیفیتی؟ بنابراین شماره پایه، هرگز در روش سنتی مهم نیست و کوچکترین ارزشی ندارد.
✅ تحول در تحصيل (80) (*) ⚠️ سند هشتادم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه ↙️ بديهي است که محصّلان، همه از يک ضريب هوش و ميزان فعاليت برخوردار نيستند. کتب قديم حوزه، چند سطحي بود؛ يعني باطنش آنقدر عميق و پر نکته بود که استاد مي توانست همان کتاب را در سطحي بسيار عالي تدريس کند. به همين جهت، حقِّ هر سطحي از هوش و استعداد ادا مي شد و همگي از درس ها، استفاده کامل مي کردند بر خلاف کتب فعلي که ساده و خالي از نکات عميق است و وقتي افراد خوش استعداد وارد حوزه مي شوند، با محتوايي بسيار پايين مواجه مي گردند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ ⭕️ویژه: "نقدی قویم بر متنی سقیم" 🔺پاسخ های مهم "میراث علمی سلف" به نقدهای یکی از موسسات معروف
⚠️ اخیرا موسسه مزبور، نقدی مبسوط بر این نقد نوشته است، لذا به جهت روشن شدن حقیقت، میراث علمی سلف در حال تدوین پاسخ های علمی به آن است تا إن شاء الله در موقع مقتضی، منتشر شده و برگی دیگر از میراثِ گرانبهای سلف، عیان گردد.
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ کانال خصوصی میراث علمی سلف (مخصوص گذاشتن اطلاعیه های مباحثه، تعلیم، تعلّم و تحقیق و پژوهش): 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/1720385630C8b19bab3aa در این زمینه، کانال درس و بحث نیز هست: 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/darsvabahs
⚠️ عده ای به جای آنکه خوب درس بخوانند و این توانایی را پیدا کنند تا کتاب های بسیار غنی و قدیمی کتابخانه ها را احیا کنند و جهانیان را به خوانِ بی نظیر تشیع و اسلام فرابخوانند، مدام سخن از تولید علم می گویند. کدام تولید؟ مگر با صرف ساده و منطق مرحوم مظفر می توان تولید علم کرد؟ به قول آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی، تولید علم یکی از اصعب امور است. البته توهم تولید، امری سواست که بحثی در آن نیست.
تحول در تحصيل (81) (*) ⚠️ سند هشتاد و یکم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه ↙️کتب گذشته، کتابهايي بودند که بزرگان بر روي آنها کار کرده و ده ها شرح و حاشيه داشت و در هنگام مطالعه ی پس از درس، هر کس به تناسب خود، متون تکميلي زيادي را در اختيار داشت که مي توانست در سطوح مختلف، بحث را از آن طريق دنبال کند (و عمق ببخشد). خصوصا اينکه اين متون، با رويکردي انتقادي نسبت به متن نوشته شده بود که ذهن را جَوَلان بخشيده و حريّت فکري را در نهاد طلبه مي نشانْد (و طبیعتا قوّه استنباط و تفکر انتقادی بالا می رفت. این در حالی است که کتب درسي امروزين چنين قوتي را ندارند). (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
⚠️ حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه: 🔺 آنچه در دو دهه اخیر در قالب اجرای طرح تحولِ (کتب و نظام آموزشی) اتفاق افتاده، غیر از آن چیزی است که مطالبه آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی دامت برکاته است (و بیشتر موجب ضعف علمی طلاب شده است). ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir