eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
972 ویدیو
218 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
کارگاه آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی- دوره دوم جلسه اول.mp3
29.39M
صوت نشست چیستی فلسفه سیاسی اسلامی 🎙ارائه دهنده: دکتر محسن رضوانی 📅زمان: پنج شنبه 4 اسفند ماه 1401 ◾️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی – پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: رادیو پژوهش ⬅️ کانال نخبگانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
📩 از شبهه نباید رنجید / این شبهه‌ها مثل این تحریمهاست؛ ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم / مراقب باشیم حرف سست نزنیم 🔻 رهبر معظم انقلاب: از شبهه هم نباید رنجید. نرنجیم؛ بالاخره شبهه است و وجود دارد. مرحوم آقای مطهری (رضوان‌اللّه‌علیه) خودش شبهه را کشف میکرد، زودتر میفهمید و بنا میکرد روی آن فکر کردن. برای مواجهه‌ی با شبهه بایستی کاملاً آماده شد. من میخواهم این را عرض بکنم حتی این شبهه‌ها مثل این تحریمهاست، این تحریمها اگر نبود مطمئن باشید ما این پیشرفتهای صنعتی و فنی را نمی‌داشتیم... نه قطعه می‌فروختند، نه علم می‌فروختند، نه فناوری می‌فروختند ناچار شدیم خودمان اقدام کنیم. شبهه هم همین‌جور است، شبهه‌ هم ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر مراجعه کنیم، بیشتر مشورت کنیم، بیشتر از کسی که بیش از ما میفهمد سئوال کنیم، شبهه هم از این قبیل است. مراقب باشیم حرف سست نزنیم. ۱۴۰۱/۱۲/۴ ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
⬅️ روش‌های متعددی برای انجام تحقیق در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد که خاستگاه و مبدعان آنها عمدتا استادان دانشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته هستند، به تازگی اما علی اکبر علیخانی عضو هیئت علمی‌دانشگاه تهران برای نخستین بار در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کشور روش تحقیق جدیدی را ابداع و ارائه کرده است. این روش که روش «لایه‌ای» نام دارد و به منظور «اندیشه پژوهی» طراحی شده، در قالب کتابی با عنوان «روش لایه‌ای در اندیشه‌پژوهی» در دی ماه 1401 به همت نشر نگاه معاصر روانه بازار نشر شده است. ⬅️ علیخانی در مقدمه کتاب دلیل نگارش این اثر را نبود یک روش خاص و کاربردی برای انجام پژوهش در حوزه «اندیشه» می‌داند و تاکید می‌کند روش‌های کلی‌تر و عمومی‌تری که هم ‌اکنون برای شناخت اندیشه‌ها استفاده می‌شوند، به اندازه لازم پاسخگو نیستند. به همین دلیل تمرکز اصلی این اثر بر ارائه یک «روش تحقیق» برای اندیشه‌پژوهی و اندیشه‌شناسی(اعم از اندیشه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، حقوقی، مدیریتی، تربیتی، روانشناسی، ادبی، هنری، فلسفی، عرفانی، فقهی، کلامی‌ارتباطات و رسانه‌ای، و ... )است و تلاش شده است تا روشی کاربردی با اصول و قواعد روشن ارائه شود تا پژوهشگران را با خطای کمتر و فایده بیشتر به نتیجه برساند. روشی که این کتاب معرفی می‌کند «مرحله‌ لایه‌ای» نام دارد. از آنجا که اندیشه و شخصیت هر متفکر، دارای لایه‌های متعدد است، این روش، طی مرحله‌های مختلف، این لایه‌ها را شناسایی و تحلیل می‌کند. مولف برای سهولت در تلفظ، این روش را به اختصار «لایه‌ای» نامیده است. ادامه در ... 👇👇 ⬅️ @mirkhalili
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
ادامه معرفی کتاب «روش لایه‌ای در اندیشه‌پژوهی» / تالیف دکتر علی اکبر علیخانی👇 ⬅️ هر چند بخش اصلی این اثر به روش تحقیق برای «اندیشه پژوهی» اختصاص دارد اما کتاب از دو جهت برای تمام پژوهشگران و دانشجویان حوزه علوم انسانی و اجتماعی و انجام تحقیقات گوناگون می‌تواند مفید باشد: نخست به این دلیل که این کتاب با یک نگاه کلان و از بالا، انواع روش‌ها را دسته‌بندی و تعریف می‌کند و دوم این که تعاریف و شاخص‌هایی را که معمولا در آثار روش تحقیق دیده نمی‌شود، برای نوشتن مقدمه، نتیجه‌گیری خلاصه، چکیده و... برای پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی بیان می‌دارد. در این مباحث ضمن بیان وظیفه و شاخص‌های یک مقدمه روشمند، تعاریف، تفاوت‌ها، و شاخص‌های نتیجه‌گیری، جمع‌بندی، خلاصه، و چکیده نیز برای خوانندگان آورده شده است. ⬅️ علیخانی در مقدمه کتاب چند ویژگی خاص «روش تحقیق لایه ای در اندیشه پژوهی» را این طور تشریح می‌کند: «نخست اینکه روشی «ذومراحل» است و این به معنی «ذومراتب» بودن آن نیز هست؛ یعنی پژوهشگر می‌تواند به تناسب موضوع، علاقه، زمان، بودجه، دغدغه، و اهدافی که دارد، فقط از برخی مرحله‌های روش استفاده کند و تحقیق خود را به طور مشخص در قالب یک یا چند مرحله انجام دهد. در هر مرحله، انجام هر لایه از پژوهش، یک لایه از ابهام پژوهش یا اندیشه متفکرِ مورد مطالعه را روشن می‌کند، حتی پژوهشگر می‌تواند لایه‌ها را نیز گزینش کند و فقط برخی از لایه‌های اندیشه متفکر مورد مطالعه را تحقیق کند، بنابراین یک روش ایده آل گرایانه یا «همه یا هیچ» نیست؛ دوم اینکه این روش قابلیت دارد علاوه بر پژوهش در اندیشه هر متفکر به‌صورت انفرادی، پژوهش تطبیقی در اندیشه جمعی از متفکران را در بازه‌های زمانی و جغرافیای فکری متفاوت مدیریت کند و امکان دسته‌بندی و مقایسه آن‌ها را فراهم آورد؛ سوم اینکه اگر چه این روش با هدف اندیشه‌پژوهی و اندیشه‌شناسی ارائه شده اما برای اندیشه‌ورزی نیز کاربرد دارد.» ⬅️ نکته دیگری که نویسنده در مقدمه کتاب بر آن تاکید می‌کند این است که مولف تلاش کرده هم یک نگاه کلان نسبت به کلیت روش به خوانندگان بدهد و هم یک روش کارآمد و قابل‌استفاده برای پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، در حوزه اندیشه‌پژوهی فراهم آورد. نگارنده در بخش اولِ این اثر «روش نگارش دانشگاهی»، «روش تحقیق پایه»، «روش تحقیق حرفه‌ای» و «روش تحقیق معرفت شناسانه» را از یکدیگر تفکیک و تعریف کرده است و «روش لایه‌ای» را یک «روش تحقیق حرفه‌ای» می‌داند که برای پژوهشگرانی قابل‌استفاده است که «روش نگارش دانشگاهی» و «روش تحقیق پایه» را بدانند. ⬅️ گفتنی است کتاب «روش لایه‌ای در اندیشه پژوهی» در دو بخش و یک گفتار پایانی به مثابه نتیجه تنظیم شده است؛ بخش نخست دارای دو بحث پایه‌ای است که برای این اثر ضروری است. بحث اول در باب روش و روش‌شناسی است و به ‌اجمال تعاریفی از «روش»، «روشِ نگارش دانشگاهی»، «روش تحقیق پایه»، «روش تحقیق حرفه‌ای»، «روش‌شناسی»، «روش تحقیق معرفت‌شناسانه»، «روش در اندیشه‌ورزی»، «روش در نظریه‌پردازی»، و «شبه روش» ارائه می‌دهد. به نظر نویسنده تفکیک و تمایز این‌ موارد قبل از ورود به بخش‌های بعدی ضروری است. قسمت دوم این بخش درآمدی بر اندیشه‌پژوهی است و مباحث پایه‌ای مربوط به تعاریف و انواع اندیشه و اندیشه‌ورزی، اندیشه به معنای عام و خاص، شاخص‌های اندیشه، کارویژه‌های اندیشه، شبه اندیشه، آسیب‌شناسی کلان اندیشه ورزی و ... را روشن می‌کند. ⬅️ در بخش دوم که بخش اصلیِ کتاب است، مؤلف به ارائه روش تحقیق لایه‌ای می‌پردازد و این روش را در پنج مرحله و بیست و هشت لایه، معرفی می‌کند که هر لایه دارای برخی گام‌های عملی است. پنج مرحله ای که اندیشه پژوهی در این روش بر اساس آنها به پیش می‌رود عبارتند از: مرحله پیشا اندیشه‌شناسی، مرحله اندیشمندشناسی، مرحله اندیشه‌شناسی، مرحله پسا اندیشه‌شناسی، و مرحله فرا اندیشه شناسی. آخرین مبحث کتاب «به مثابه نتیجه» اختصاص یافته است و به بحثی در باب اهمیت و ضرورت اندیشه و روش برای گذار از بحران‌های سیاسی اجتماعی می‌پردازد. ⬅️ همانطور که اشاره شد در این اثر نویسنده تلاش داشته از تکرار مباحثی که در سایر کتاب‌های روش تحقیق در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد، خودداری کرده و تنها به مباحث موردنظر خود متمرکز شود. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 الگوی ما در سنجش دین‌داری باید بومی باشد ◀️ استاد دکتر خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ⬅️ حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه در نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان، که چهارشنبه سوم اسفند در سالن اجتماعات حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، بر ضرورت سنجی دین‌داری و کاربست آن در عرصه حکمرانی اشاره و اظهار کرد: تحقیقات حوزه دین‌داری و سنجش و پایش انواع سبک دین‌داری در سیاست‌گذاری و حکمرانی عرصه فرهنگی کشور بسیار مهم و مؤثر خواهد بود. ⬅️ وی در ادامه با بیان این‌که برای قوی بودن سنجه‌های حکمرانی، نیازمند توجه به چهار رکن اصلی نظریه دین، نظریه دین‌داری، الگوی سنجش دین‌داری و روش و استراتژی سنجش دین‌داری هستیم، اظهار داشت: دین‌داری عموم مردم در برخی از ساحت‌های دین‌داری بالا است. ⬅️ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت توجه به نظریه دین‌داری و ساحت‌های هشتگانه آن اشاره کرد و دین‌داری دانشی را ازجمله این ساحت‌ها برشمرد و ابراز داشت: معرفت مردم و جامعه و نخبگان از دین به همان اندازه بر روی دانش ظهور و بروز پیدا می‌کند. ⬅️ وی دین‌داری بینشی و سطح باورهای مردمی و نیز دین‌داری منشی مربوط به حوزه خلقیات و احساسات درونی را از دیگر ساحت‌های نظریه دین‌داری دانست و خاطرنشان کرد: اگر بد بودن دزدی، خوب بودن صداقت و توجه به مسیر درست در وجود انسان نهادینه شود، آثار کنشی صحیحی را به دنبال خواهد داشت. ⬅️ حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه با تأکید بر این‌که دین‌داری منشی به دین‌داری کنشی منجر می‌شود، اظهار داشت: دین‌داری نهادی از دیگر مؤلفه‌های مهمی است که در آن نهاد به‌عنوان تلقی عموم مردم از یک مقوله مشخص موردتوجه قرار می‌گیرد. ⬅️ وی دین‌داری نمادی و توجه به نمادهای عرصه‌های مختلف را مؤثر بر سنجه‌های دین‌داری توصیف کرد و ابراز داشت: دین‌داری حکمرانی از دیگر ساحت‌های نظریه دین‌داری است که گام‌های مختلفی برای آن ترسیم ‌شده است؛ کشور نیازمند توجه به ۱۸نوع حکمرانی، فرهنگی، فضای مجازی، امنیت و... است. ⬅️ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این‌که حوزه باید دیدبان دین‌داری باشد، خاطرنشان ساخت: دین‌داری باید رکن و روح تصمیمات امنیتی کشور باشد، این مهم نیازمند ترسیم سنجش نامه‌های تخصصی است. ⬅️ وی بر اهمیت ترسیم ساخت های مختلف نظریه دین‌داری اشاره و دین‌داری را امری بیرونی و درونی و فردی و اجتماعی دانست و یادآور شد: در سنجش‌های دین‌داری صرفاً نباید متمرکز بر کارکردگرایی باشیم. ⬅️ حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه ترسیم الگوی سنجش دین‌داری را بسیار مهم ارزیابی نمود و با بیان این‌که باید تمام ساحت‌های فرهنگ دین‌داری در حوزه‌های مختلف زیستی اعم از اقتصادی، آموزشی، درمانی و... مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان ساخت: الگوی ما در سنجش دین‌داری باید بومی باشد؛ همان‌طور که بومی‌سازی علوم انسانی اجتماعی از ضروریات انکارناپذیری است که تمام اندیشمندان جهانی بدان واقف هستند. ⬅️ وی با تأکید بر این‌که در سنجه دین‌داری باید به انسان از منظر دین و مراتب و ساحت‌های مختلف انسانی توجه داشته باشیم، اظهار داشت: استراتژی و روش سنجش دین‌داری از دیگر مؤلفه‌هایی است که باید موردتوجه قرار گیرد. ⬅️ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تحقیقی در حوزه سنجش دین‌داری شود که توصیف وجه موجود مبتنی بر توصیف وضع مطلوب نباشد، تمام تحقیقات ناتمام خواهد بود، بنابراین باید توصیفی از دین‌داری مطلوب را برای ارائه استراتژی‌های هدفمند ارائه نماییم. تغییر دین‌داری محقق به دین‌داری مطلوب از مهم‌ترین استراتژی‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. منبع: مرکز پژوهشی مبنا ⬅️ کانال نخبگانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili