eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
976 ویدیو
218 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 دولت کارامد در اندیشه سیاسى خواجه نصیرالدین طوسى حجت الاسلام دکتر محسن رضوانی، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره ⬅️ دولت کارامد در اندیشه سیاسى خواجه نصیر در صورتى حاصل مى شود که آن دولت به معناى واقعى، دولت «فضیلت» باشد؛ بدین معنا که هم در اصل و بنا و منشأ برخاسته از فضیلت باشد و هم در روند امور، فضیلت را دنبال نماید. ⬅️ فضیلت سالارى و شایسته سالارى، مسأله اى است که خواجه بجدّ به آن معتقد بوده، تنها عامل کارامدى دولت را اعمال فضیلت سالارى و شایسته سالارى در جامعه مى داند؛ مسأله اى که اساساً در نظریه هاى مطرح شده و حتى دیگر نظریه ها در این باب، فراموش شده است. نظریه هاى گذشته، تنها بخشى از کارامدى را تبیین مى کردند؛ در حالى که پیش از پرداختن به آن، باید دید که اساساً جامعه و امور آن در دست چه کسانى قرار دارد و مدیران آن داراى چه خصایص و ویژگى هایى هستند. به عبارت دیگر، نظریه هاى مطرح شده به جاى آن که به نقش نیروهاى انسانى و خصوصیات و ویژگى هاى آن بپردازند، به ساز و کارهایى اشاره مى کنند که در صورت تحقق آن ها، دولت کارامد جلوه مى کند، در حالى که در نظر خواجه، گرچه ساز و کارها مهم و ضرورى هستند، اما این که این ساز و کارها در دست چه کسانى باشد، از اهمیت و اعتبار بیش ترى برخوردار است. ⬅️ در این دیدگاه، دولت در خدمت مردم است، اما این بدین معنا نیست که قوانین از مردم برآمده باشد؛ حاکم، خواسته هاى مردم را با امور واقعى و حقیقى تطبیق داده، پس از ارزیابى و سنجش درباره آن ها تصمیم گیرى مى کند. ⬅️ بر این اساس، مؤلّفه هاى دولت کارامد در اندیشه سیاسى خواجه را مى توان در موارد ذیل برشمرد: 1. توجه و اهمیت به نقش و جایگاه مردم در حکومت؛ 2. داشتن حاکم الهى و متخصّص در حکومت دارى؛ 3. داشتن سیاست الهى و فاضله؛ 4. برقرارى رابطه محبت آمیز میان دولت و ملت؛ 5. بهره بردارى از تدابیر و سیاست گذارى هاى دقیق و حساب شده؛ 6. داشتن مدیران متخصص و بى اعتناى به دنیا؛ 7. وجود وحدت و همدلى میان تمامى مسؤولان نظام. منبع: مجله معرفت، ش 55. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت سوم.mp3
27.41M
صوت نشست علمی "چیستی فلسفه سیاسی ابن سینا" 🎙ارائه دهنده: دکتر احمدرضا یزدانی مقدم 📅زمان: پنج شنبه 4 اسفند ماه 1401 ◾️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی – پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: رادیو پژوهش https://eitaa.com/isca_seda/6084 ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🟦 توسعه فرهنگ مقاومت در برابر استکبار از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است ⬅️ دکتر فؤاد ایزدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ◻️ امروز در بین پژوهشگران اجماع وجود دارد که دنیا به سمت چندقطبی شدن حرکت می‌کند. با چندقطبی شدن از حجم فشارهای مختلفی که بر کشورهایی چون ایران وارد می‌شود، کم می‌شود. ◻️ آنچه که مقام معظم رهبری در سخنرانی آبان ماه امسال از بحث انتقال قدرت و ثروت از غرب به شرق صحبت نمودند، مبتنی بر اطلاعاتی است که بر اساس عدد و رقم شکل گرفته است. ◻️ ایران با انقلاب اسلامی حرف جدیدی برای دنیا ارائه داد. در بحث مقاومت نیز ما پیشگام و مروج فرهنگ مقاومت در برابر استکبار بودیم. ◻️هر سال که می گذرد اهمیت و تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر استراتژیست‌ها و متفکران جهان بیشتر عیان می‌شود. در حال حاضر در بسیاری از دانشکده های معتبر مطالعاتی در آمریکا و غرب، الگوی انقلاب اسلامی در حال تحلیل و بررسی دقیق علمی و پژوهشی است. پ ن: بخشی از سخنرانی در همایش «تبیین کارآمدی انقلاب اسلامی بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب» ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
: یکی از اساتید ارجمند سوال کرده اند در مواجهه با سوال برخی دانشجویان رشته هایی مثل پزشکی و فنی مهندسی و غیره که سوال می پرسند دروس معارف؛ برای مثال، درس انقلاب اسلامی چه کاربرد و فایده ای برای ما دارد؟ و ما آمده ایم علم(به معنایی که در ذهن خودشان هست) یاد بگیریم و متخصص بشویم؛ مثلا پزشک یا مهندس بشویم؛ در مواجهه با این دانشجویان، چه پاسخ اقناعی بدهیم؟ به خصوص اینکه برخی از آنها، همان اول با گارد در کلاس حاضر شده و می گویند قرار نیست این درس، نظر ما را عوض کند و موافق شویم؛ پس فایده آن چیست؟(این گروه، مناظره های انتخاباتی را مثال می زنند که از قبل، کاندیدای مورد نظر مخاطبان مشخص است و دیدن مناظره، تاثیری در تغییر کاندیدای مد نظرشان ندارد و صرفا از روی هیجان، آن را دنبال می کنند). اساتید عزیز می توانند پاسخهای خود را جهت اشتراک گذاری با دیگر اساتید ارسال فرمایند تا با ذکر نام و سمت علمی آنها در کانال منتشر شود. با تشکر ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
#سوال_کاربران: یکی از اساتید ارجمند سوال کرده اند در مواجهه با سوال برخی دانشجویان رشته هایی مثل پزش
🟦 تبیین جایگاه و ارزش دروس معارف در جلسه اول ترم ◀️ حجت الاسلام دکتر محمدهادی قهاری کرمانی، عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان ⬅️ از آن جایی که دیدگاه اکثر دانشجویان نسبت به دروس عمومی به ویژه دروس معارف اسلامی مطابق با واقع نیست؛ بنابراین ضرورت دارد استادان دروس معارف در اولین جلسه ترم با بیان مطالبی نسبت به اصلاح دیدگاه دانشجویان اقدام نمایند تا زمینه تأثیرگذاری هر چه بیشتر این دروس فراهم گردد؛ زیرا مهم ترین هدف ارایه دروس معارف در دانشگاه ها تأثیرگذاری آنها بر دانشجویان است و دیدگاه منفی دانشجویان یکی از مهم ترین موانع تأثیرگذاری است که باید در همان جلسه اول توسط استادان معارف مرتفع شود. ⬅️ یکی از عللی که موجب شده تا دیدگاه نادرستی نسبت به دروس معارف بر اذهان اکثر دانشجویان و حتی برخی از استادان دروس اختصاصی غالب شود، واژه «عمومی» است که به عنوان صفت این دروس به کار برده می شود؛ چه آن که اکثر افراد وقتی با لفظ «عمومی» مواجه می شوند، کم اهمیتی و کم ارزشی به ذهنشان تبادر می کند؛ هم چنانکه نزد دانشجویان، رفت و آمد به دانشگاه با سرویس عمومی نسبت به خودروی اختصاصی، از ارزش و اهمیت کمتری برخوردار است. ⬅️ برای اصلاح این دیدگاه منفی باید به دانشجویان یادآور شد که واژه «عمومی» - مانند واژه «شیر» مشترک لفظی است. یعنی چنین نیست که هر جا این واژه استعمال شد، کم اهمیتی آن مسأله در نظر گرفته شود؛ بلکه گاهی قضیه برعکس است؛ یعنی واژه «عمومی» به عنوان صفت شیئ به کار برده می شود، اما معنای آن اهمیت فوق العاده آن مسأله است. مثلاً اگر گفته شود: باید به همه نوزادانی که متولد می شوند واکسن هایی تزریق شود تا عموم افراد جامعه در برابر بیماری ها محافظت شوند؛ اما آیا واکسیناسیون عمومی همه نوزادان کشور، نشان از کم اهمیتی این مسأله است یا این که اهمیت فوق العاده آن را می رساند؟! گذراندن دروس عمومی معارف بر مثال واکسن تطبیق می کند؛ زیرا همه دانشجویان باید با گذراندن این دروس در مقابل انحرافات فکری ـ عقیدتی بیمه شوند. ⬅️ آنچه که مزید بر علت شده و این دیدگاه منفی نسبت به دروس معارف را تشدید کرده است، آن است که در عناوین درسی دانشگاه ها «دروس عمومی» را در مقابل «دروس تخصصی» به کار می برند و همین دو اصطلاح در بین دانشجویان شهرت دارد. وقتی به دانشجو تلقین شود که در دانشگاه دو نوع درس «عمومی» و «تخصصی» وجود دارد، طبیعی است که واژه «عمومی» در این کاربرد به قرینه مقابله به معنای «غیر تخصصی» قلمداد خواهد شد. هنگامی که درس عمومی به معنای درس غیر تخصصی القا شود، نتیجه اش آن خواهد شد که دانشجو تصور می کند که این دروس، مطالبی غیر تخصصی و پیش پا افتاده و تکراری را مطرح می کنند و بر مهارت و تخصص او نمی افزایند و به علاوه، استادانی هم که این دروس را تدریس می کنند نیاز به تخصص ندارند و هر شخص بی سوادی می تواند این دروس غیر تخصصی و پیش پا افتاده را تدریس نماید؛ بنابراین دروس عمومی فقط برای جلوگیری از مشروط شدن و یا بالا آوردن معدل مفیدند. منبع: مجله معارف، ش 103. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی دوره دوم قسمت ششم.mp3
42.26M
صوت نشست علمی "چیستی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین" 🎙ارائه دهنده: دکتر شریف لک زایی 📅زمان: پنج شنبه 4 اسفند ماه 1401 ◾️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی – پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: رادیو پژوهش ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که یکشنبه 7 اسفند ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود. لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. ⬅️ کانال نخگبانی و متفاوت مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 400 عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili