eitaa logo
کانال میز معارف
6.9هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.8هزار ویدیو
955 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
1_52532813.pdf
750.7K
✅ جناب آقای عبدالله فاتحی ✅ دانشگاه علوم پزشکی خلیج فارس (بوشهر ✅ گرایش‌ مبانی نظری اسلام و منابع اسلامی
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 7⃣2⃣ ◀️ بحران جدید و تلاش های مضاعف/ بخش اول ▶️ 🔸پس از اجراي بيانيه تهران و صودور قطعنامه نوامبر 2003 و امضاي پروتکل الحاقي در 18 دسامبر همان سال در وين (توسط دکتر صالحي، نماينده ايران در آژانس)، اوضاع داخلي و خارجي، تا حد زيادي آرام شده بود؛ اما ناگهان خبر رسيد که در گزارش سازمان انرژي اتمي به آژانس که قرار بود «صحيح و کامل» باشد، موضوع سانتريفيوژهاي p2 اعلام نشده است. به دنبال آن، اروپايي ها و آژانس، مدعي شدند که گزارش سازمان، صحيح و کامل نبوده است. (ص 233) 🔸در ملاقات ژانويه 2004 با البرادعي، وي به من گفته بود که با ادامه اين روند، به احتمال زياد، پرونده شما به شوراي امنيت، ارجاع خواهد شد. اروپايي ها هم پيغام دادند که شما تعهدات خود را نقض کرده ايد. (ص 237) 🔸پس از بررسي ها، کارشناسان گفتند در مورد مقدار پلوتونيوم، گزارش ما درست بوده است؛ در مورد پلونيوم هم آژانس قبلاً باخبر بوده، چون مدارک در دسترس آنها قرار داشته است. آژانس هم مي گفت که مي داند گزارش پلونيوم (چشمة نوتروني) در کدام ساختمان سازمان و در کدام اتاق و در کشوي کدام ميز موجود است! بنابراين، کشورهای غربی، از سازمان انرژی اتمی، اطلاعات زيادی داشتند. آژانس حتی به مسئولين مربوط اعلام کرده بود که محل دقيق مدارک مربوط به پلوتونيوم کجاست. لذا ترديدی نبود که در سازمان انرژی اتمی، جاسوس هايی فعاليت داشتند. حتی در آن زمان، چند جاسوس هم توسط وزارت اطلاعات دستگير شدند که اعتراف آنها موجود است. حتی وزارت اطلاعات می گفت جاسوسان ديگری هم هستند که هنوز دستگير نشده اند و برای دستگيری آنها، برنامه ريزی شده است. بنابراين، از سال ها قبل، اين جاسوس ها، تمامی تحولات سازمان را به آمريکايی ها گزارش می دادند. (ص 237) 🔸پيشتر وزراي اروپايي در اجلاس بروکسل اصرار داشتند که ساخت قطعه و مونتاژ هم تعليق شود که به آنها پاسخ منفي داده بودم، اما به دليل حوادثي که رخ داده بود، براي اينکه بتوانيم از مشکلات پيش آمده عبور کنيم و اروپايي ها را به موضع قبلي خود برگردانيم و در نتيجه در اجلاس مارس 2004 قطعنامه تندي عليه ما صادر نشود و همچنين البرادعي را هم متقاعد کنيم که گزارش نامناسبي ارائه ندهد، شايد تنها راح حل، براي کنترل شرايط پيش آمده، همکاري با آژانس در زمينة تعليق بود. لذا قرار شد تفسير آژانس از تعليق موارد مرتبط با غني سازي را، که شامل ساخت قطعه و مونتاژ هم مي شد، بپذيريم، مشروط بر اينکه پروندة ايران در ماه ژوئن آن سال، از دستور کار اضطراري شوراي حکام خارج شود. (ص 240) 🔸با توجه به شرايط حاکم در آن روزها، طي گزارشي به مسئولين گفتم که با ادامه اين روند، اميدي نيست که در زماني کوتاه اين پرونده در آژانس بسته شود و در واقع شرايط ما، به شرايط سپتامبر 2003 بازگشته است. از طرفي، مواردي هم وجود داشت که نمي توانستيم به مردم بگوييم، مثلاً اينکه چرا کار ما با اروپا و آژانس پيچيدگي خاصي پيدا کرده است. عده اي هم از روي بي اطلاعي يا غرض ورزي مي گفتند تيم هسته اي سرش کلاه رفته و اروپا نمي خواهد به تعهدات خود عمل کند. (ص 241) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 9⃣2⃣ ◀️یادداشت های سال 1346▶️ 🔸 چهارشنبه 46/11/11 ملک حسين هم ديروز آمد. قبل از ورود او که سفير آمريکا را ديده بودم، تلگرافي از واشينگتن داشت که من به عرض برسانم. به اين معني که واشينگتن حاضر است اسلحه به ملک [حسين] بدهد، به شرط اين که ملک ديگر از روس ها اسلحه تقاضا نکند و اين مطلب را اعليحضرت همايوني به ملک بفرمايند. گفتم: اگر ملک حسين بگويد، يعني به اعليحضرت عرض کند که پس چرا شما خودتان از روسها اسلحه مي گيريد، اعليحضرت چه بفرمايند؟ خودش هم خنده اش گرفت، ولي حرف حسابي زد که درست است. يعني مي گفت: شما با اردني ها قابل مقايسه نيستيد. علاوه بر ليدرشيپ عاقلي که در ايران هست، به هر صورت براي خريد اسلحه يا چيز ديگري زير قرض روس ها نمي رويد، چون گاز نفت به آنها مي دهيد. ولي ديگران، بخصوص اردن، زير قرض مي رود و ديگر کارش تمام مي شود. 🔸یکشنبه 46/11/15 امروز سالروز سوء قصد به جان شاهنشاه است که به صورت اعجاز آميزي نجات يافتند. هيجده سال قبل، هنگام بازديد از دانشگاه [تهران]، يک نفر عکاس ايشان را با تپانچه مضروب ساخت. خواست خدا و خونسردي فوق العاده شاه، ايشان را از مهلکه نجات داد. شاهنشاه معتقد است خداوند او را مأموريت خاص براي عظمت ايران داده است و بنابراين دست بشر قادر نيست به او لطمه بزند. شواهد امر همچنين نشان مي دهد. از طياره در راه کوهرنگ سقوط کرد، سالم در رفت. با مسلسل دو سال قبل به ايشان تيراندازي شد، سالم در رفت و در پانزدهم بهمن هم. به علاوه چه مشکلاتي را گذارنده است که از سوء قصد بدتر بود. مثل جلوس به تخت در روز اشغال تهران، ورود قواي روس و انگليس و يا هنگامه مصدق و حتي حکومت [سپهبد حاجعلي] رزم آرا که ظاهر مطيعي داشت و حتي حکومت هاي خاک بر سر [علي] اميني و [حسنعلي] منصور که گرچه پفيوز بودند، ولي مسلماً خائن و نوکر و دستنشانده آمريکايي ها بودند. خداوند او را براي ايران حفظ کند که واقعاً وجودش مغتنم است. 🔸دوشنبه 46/11/16 وقتي مرخص شدم، جز انجام کارهاي جاري و اوامر فوري، هيچ کار نتوانستم بکنم. از فرط بدبختي به فکر خوش گذراني افتادم. به قول حافظ: هنگام تنگدستي در عيش کوش و مستي کاين کيمياي هستي قارون کند گدا را ولي نتيجه نکرد و بر خستگي ام افزود، بخصوص که دوستم اين جا نيست. يک عمل حيواني به انسان لذت نمي بخشد و فراموشي نمي آورد. آنچه فراموشي مي آورد گدايي از دوست است. داني که چيست دولت، ديدار يار ديدن در کوي او گدايي بر سلطنت گزيدن 🔸سه شنبه 46/11/17 امروز باز مي فرمودند يکي دو نفر از وزرا نادرست هستند. عرض کردم، چرا آنها را عوض نمي فرماييد؟ فرمودند، به زودي. بعد فرمودند: فوري بيا بالا مي خواهم گردش بروم، با من باش. امشب در خدمت شان گردش رفتم. حالا که يک صبح است برگشته ام. 🔸پنجشنبه 46/11/19 مجدداً من شرفياب شدم. براي مسافرت اتريش و سوئيس دستوراتي فرمودند. غفلتاً فرمودند: حالا گردش برويم. با آن که چندين قسم گرفتاري شب داشتم، البته افتخاري بالاتر نبود که عصر و شب را با پادشاهم بگذرانم. بسيار خوش گذشت. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
🎯پنج ويژگی كه لازمه هر موفقيتی هست : 1️⃣ انگيزه بالا : انگيزه قوی در واقع سوخت حركت ما در طول مسير موفقيت هست كه مانع توقف ما در مسير ميشود. اين انگيزه به ما اين اطمينان را ميدهد كه حتما تمام كارها را انجام خواهيم داد. 2️⃣ به خود متكی بودن : بايد مسئوليت همه چيز را بپذيريم و به خودمان متكی باشيم. 3️⃣ اراده قوی : به جای اينكه فعاليتهایمان را به تعويق بیندازيم ، به استقبال آنها برويم و آنها را انجام بدهیم اگر اراده كنيم ، هر چيزی را كه بخواهيم به دست مي آوریم . 4️⃣ صبر و شكيبايی: هميشه و در هر موقعيتی صبور باشيم حتی در مواقع شكست و ناكامی . 5️⃣ صداقت : صداقت به شما شخصيت والايی مي بخشد و باعث اعتبار ويژه شما ميشود اين ويژگی را در شخصيت خودپرورش دهید.
🔴 حجاب یک واجب اجتماعی مقام معظم رهبری: 🔹دشمنان ما واقعاً خودشان را در خارج از کشور [برای این کار] میکشند؛ از طُرق مختلف؛ حالا چقدر پول خرج میشود برای اینکه بتوانند این تلویزیون‌ها و این رادیوها و این فضای مجازی و این سایت‌های اینترنتی را به کار بیندازند - مدام تبلیغ بکن، بگو، بگو، صد بار - که چه بشود؟ که نتیجه‌اش بالاخره این بشود که مثلاً فرض کنید چهار دختر فریب بخورند و در خیابان حجابشان را بردارند. این‌همه خرج، این‌همه زحمت، این‌همه فکر، پشت سر این کار است، دارند تلاش میکنند، [امّا] تلاششان عقیم است؛ نتیجه‌اش این است که چهار نفر - حالا چهار دختر در گوشه کناری- فریب بخورند یا انگیزه‌های گوناگونی پیدا کنند؛ بعضی‌شان هم ممکن است پول بگیرند - حالا من نمیدانم، نمیتوانم قطعاً بگویم - و این روسری را از سرشان بردارند یعنی مثلاً ما چه شدیم! نتیجه‌ی همه‌ی آن تلاش، خلاصه میشود در این نتیجه‌ی کوچکِ حقیر. 🔹 خب، تا اینجا مسئله‌ای نیست؛ [امّا] آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئله‌ی «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّه‌ای نادانسته - حالا من میگویم نادانسته؛ ان‌شاءالله نادانسته است - همان خطّی را دنبال میکنند که دشمن با آن‌همه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میکنند؛ در بین اینها روزنامه‌نگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست. [میگویند] «امام که فرمودند باید زنها باحجاب باشند، همه‌ی زنها را نگفتند»! حرف بیخود! ما بودیم آن‌وقت، ما خبر داریم؛ چطور این‌جور است؟ امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله‌ی پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همه‌ی منکرات، امام همین‌جور محکم ایستاد. همان وقت بحث تجارت مشروبات الکلی بود؛ ما در شورای انقلاب بودیم، جلسات مشترکی با دولت داشتیم، همان وقت کسانی بودند که معتقد بودند تجارت مشروبات الکلی برای کشور فایده دارد، ما از این فایده چطور صرف‌نظر کنیم؛ مایل بودند این تجارت ادامه پیدا بکند، از بیرون شراب بیاورند. امام قرص‌ و محکم ایستاد؛ در مقابل حرام الهی، امام بزرگوار می‌ایستاد و ایستاد؛ این حرام الهی بود. حالا آقا از آن طرف درآمده [میگوید] که «آقا! این گناه که مثلاً از غیبت بزرگ‌تر نیست؛ چرا شما در مقابل غیبت کسی را تعقیب نمیکنید، در مقابل این [کار] که مثلاً روسری را بردارد‌ یا بی‌حجاب باشد، تعقیب میکنید». ببینید چه [خطایی]؟ عدم تشخیص؛ آنچه انسان [از آن] رنج میبرد، این است که تشخیص نیست. ما که نگفتیم اگر کسی در خانه‌ی خودش در مقابل نامحرم روسری‌اش را برداشت، ما او را تعقیب میکنیم؛ [خیر] ما او را تعقیب نمیکنیم، در خانه‌ی خودش است، کار شخصی میکند. 🔹 آن کاری که در ملأ انجام میگیرد، در خیابان انجام میگیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد میکند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی به‌صورت آشکار در کشور انجام بگیرد. حالا یک نفر یک غلطی برای خودش میکند، [به] کنار، آن بین خودش و خدا است؛ امّا آنچه در مقابل چشم مردم است، در محیط جامعه است، حکومت اسلامی -مثل حکومت امیرالمؤمنین، مثل حکومت پیغمبر- وظیفه دارد در مقابل آن بایستد. این منطقی که میگوید «آقا شما اجازه بدهید مردم خودشان انتخاب بکنند»، خب در مورد شراب‌فروشی هم هست؛ شراب را هم آزاد کنیم در کشور، هر کسی خودش دلش میخواهد بخورد، هر کس نمیخواهد نخورد! این حرف شد؟ در مورد همه‌ی گناهان بزرگ اجتماعی، این حرف وجود دارد؛ این حرف شد؟ شارع مقدّس بر حکومت اسلامی تکلیف کرده است که مانع از رواج حرام الهی در جامعه بشود؛ حکومت اسلامی موظّف است در مقابل حرام بایستد، در مقابل گناه بایستد. 🔹بیانات ۹۶/۱۲/۱۷ .🆔 @eisavim
🎯مهارتهای کنترل عصبانیت ➕مهارتهای كنترل عصبانیت را بیاموزید تا استرس را در خود كاهش دهید. ➖زیرا یكی از بزرگترین موانع در راه تحقق موفقیت شخصی و شغلی عصبانیت می‌باشد. وقتی نمی‌توانیم عصبانیت خود را كنترل نماییم از چند جهت دچار آسیب می‌گردیم مهارتهای كنترل عصبانیت را در خود رشد و توسعه دهید افرادی كه كنترل عصبانیت در آنها سخت و دشوار است نیاز به برنامه‌ای برای كنترل عصبانیت دارند. نكات زیر، مسائل مهمی می‌باشند كه به شما در كنترل عصبانیت كمك می‌كنند. این نكات را به خاطر سپرده و به‌كار بندید. نكته اول : این سوال را از خود بپرسید: «آیا این موضوع 10 سال دیگر هم برایم مهم است؟» به این وسیله می‌توانید مسئله را از دیدگاهی آرامتر بنگرید. نكته دوم : از خود بپرسید: «بدترین نتیجه مورد عصبانیت من چیست؟» اگر كسی در پای صندوق فروشگاه از شما سبقت گرفت، سپری كردن سه دقیقه بیشتر، مسئله‌ای آنچنان مهم نمی‌باشد. نكته سوم : تصور كنید كه خود شما نیز همان كار (كاری كه موجب عصبانیتتان شده است) را انجام می‌دهید. با خود رو راست باشید. قبول كنید كه گاهی اوقات شما نیز جلوی یك راننده دیگر درمی‌آیید… بعضی مواقع این مسئله تصادفی است. آیا نسبت به خود نیز عصبانی می‌شوید؟ نكته چهارم : از خود بپرسید: «آیا طرف مقابل این كار را به‌طور عمدی نسبت به من انجام داده است؟» در بسیاری از مواقع متوجه خواهید شد كه این مسئله فقط در اثر بی‌دقتی و تعجیل رخ داده و كسی نمی‌خواسته شما را ناراحت كرده و بیازارد. نكته پنجم : سعی كنید قبل از گفتن هر كلامی تا عدد 10 بشمارید. انجام این كار رابطه مستقیمی با عصبانیت ندارد ولی می‌تواند صدمات ناشی از عصبانیت را به حداقل برساند. نكته ششم : شمارش تا 10 را با روش‌های جدید و بهتر انجام دهید مثلا این كار را با یك تنفس عمیق بین هر شماره عملی سازید. تنفس عمیق – از دیافراگم – به افراد كمك می‌كند تا احساس راحتی كنند. نكته هفتم : می‌توانید سرعت شمارش اعداد را كندتر سازید. مثل شمارش شیوه قدیمی، یك كشتی بخار، دو كشتی بخار و… شاید شمارش كشتی بخار زیاد خوشایند نباشد، به‌جای آن می‌توانید بشمارید: یك شكلات، دو شكلات و… یا هر چیز دیگری كه برای شما خوشایند و خنده‌دار باشد. نكته هشتم : تجربه‌ای آرامش‌بخش را تجسم نمایید. چشمانتان را ببندید و در ذهن خود سفر كنید. این كار را در مكان‌های امیدبخش و به دور از استرس انجام دهید @serat93
26.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مستند 27 دقیقه‌ای ایستگاه پایانی دروغ 1 🔴پشت پرده تعاملات و افکار کسی که قرار بود "لیدر هدایت افکار عمومی در ایران" باشد.. ✅مناسب استادان معارف اسلامی میزمعارف @mizemaaref
◀️درس مجازی : گام دوم انقلاب اسلامی جدیدترین درس آموزشی مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان منتشر شد. جلسه اول: روایت واقعی انقلاب اسلامی جلسه دوم: برکات بزرگ و ظرفیت های پرشمار انقلاب اسلامی جلسه سوم: توصیه های راهبردی برای تحقق نظام پیشرفته اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی لینک درس: http://ec.nahad.ir/index.php/course/View/VjtVNwIy
کتاب غربزدگی - جلال آل احمد.pdf
1.65M
📖 کتاب: #غرب_زدگی 🖌 نوشته : #جلال_آل_احمد 💠غربزدگی یک بیماری در ایران است.. میزمعارف @Mizemaaref
موضوع : 🔅صفای میان شیعیان🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح: «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ یَجِیءُ أَحَدُکُمْ إِلَی أَخِیهِ فَیُدْخِلُ یَدَهُ فِی کِیسِهِ فَیَأْخُذُ حَاجَتَهُ فَلَا یَدْفَعُهُ فَقُلْتُ مَا أَعْرِفُ ذَلِکَ فِینَا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَلَا شَیْءَ إِذاً قُلْتُ فَالْهَلَاکُ إِذاً فَقَالَ إِنَّ الْقَوْمَ لَمْ یُعْطَوْا أَحْلَامَهُمْ بَعْد».(1) فی الکافی، عن الباقر (علیه‌السّلام)؛ «أ یجی‌ء احدکم الی اخیه فیدخل یده فی کیسه فیأخذ حاجته فلا یدفعه». حضرت امام محمد باقر (علیه‌السّلام) از یکی از اصحابشان سؤال میکنند - که این مقدمه دیگر ذکر نشده که آن صحابی که بود و چه سؤال کرده بود و از کجا آمده بود؛ اینها دیگر توی این روایت نیست - که آیا در آنجائی که شما هستید، وضعیت اینجوری است که یکی از شماها بیاید دستش را توی جیب برادر دینی‌اش بکند و هر چه که لازم دارد، از توی جیب او بردارد، او هم ناراحت نشود؟ به این حد رسیده‌اید که جیبتان برای همدیگر رایگان باشد؟ مرحوم حرزالدین نقل میکند که شیخ خضر در زمان مرحوم کاشف‌الغطاء از علمای بزرگ بود و خیلی مورد توجه مردم قرار داشت. میگوید در روز عید، مردم نجف و عشایر و اینها که به شیخ خضر علاقه داشتند، منزل او آمدند و هدایا آوردند - پول آوردند، طلا آوردند - و همین طور جلوی ایشان میگذاشتند و ایشان هم آن پولها و طلاها را جلوی دستش گذاشته بود و همان طور روی هم کوت شده بود. بعد شیخ جعفر کاشف‌الغطاء آمد. معلوم میشود آن وقتها هنوز شیخ جعفر به مقام ریاست نرسیده بود. ایشان آمد و نشست و چشمش به این پولها و طلاها افتاد. بعد یواش‌یواش نزدیک ظهر شد و مردم رفتند. شیخ جعفر بلند شد گوشه‌ی عبایش را پهن کرد و این طلاها و پولها را گوشه‌ی عبایش ریخت و گفت خداحافظ شما، و رفت! شیخ خضر هم نگاهی کرد و چیزی نگفت؛ کأن لم یکن شیئاً مذکورا! حالا این قصه‌ای که نقل کردم، دنباله هم دارد، که دنباله‌هایش باز از این جالبتر هم هست. به هر حال حضرت سؤال میکنند که در اموال شخصی، شما اینجور هستید که مثلاً قبایتان را آنجا آویزان کرده‌اید، رفیقتان می‌آید دست میکند توی جیب قبای شما و یک مقدار پولی که لازم دارد، برمیدارد و بقیه‌اش را آنجا میگذارد و بعد راه می‌افتد میرود، به شما هم اصلاً برنخورد و ناراحت نشوید؟ چنین وضعی بین شما هست؟ «فقیل ما اعرف ذلک فینا». آن راوی گفت که در بین خودمان اینجور وضعی نیست. «فقال فلا شی‌ء اذاً»؛ فرمود: پس هنوز خبری نیست، هنوز چیزی نیست. من اینجا این حاشیه را اضافه کنم که این مالِ زمان امام باقر (علیه الصّلاة و السّلام) است. در آن زمان، شیعه تدریجاً داشت شکل میگرفت. بعد از حادثه‌ی عاشورا، در ظرف این 33 سال، 34 سالی که دوران امام سجاد (علیه الصّلاة و السّلام) بود، تدریجاً و یواش‌یواش مردم جمع میشدند؛ چون بعد از حادثه‌ی عاشورا، آن شدت عملی که به خرج داده شده بود، شیعه را متفرق کرد؛ بعضی‌ها برگشتند، بعضی‌ها منصرف شدند، بعضی‌ها از ولایت اهل بیت پشیمان شدند؛ هر کسی به یک طرفی رفت. در این 34 سال، یواش‌یواش مردم جمع شدند. در زمان امام باقر (علیه الصّلاة و السّلام) مردم بیشتر جمع شدند. مردم تدریجاً در شهرها، در نقاط مختلف، نزدیک و دور، جمع میشدند. این مال آن وقت است که حضرت میخواهند بگویند این کانونهای تشیع را باید در سرتاسر دنیای اسلام اینجوری تشکیل دهید، اینجور با هم باصفا باشید. حضرت وقتی فرمودند «فلا شی‌ء» - هنوز هیچ خبری نیست؛ آنی که باید بشود، نشده است - آن طرف ترسید؛ «قیل فالهلاک اذاً؟». «هلاک» در اینجا و در خیلی جاهای دیگر به معنای مردن نیست؛ به معنای بدبخت شدن است: یعنی پس دیگر بدبخت شدیم آقا؟ دیگر هیچی نیست؟ «فقال انّ القوم لم‌یعطوا احلامهم بعد». «احلام» در اینجا جمع «حلم» است. ماده‌ی «حَلُمَ یَحلُمُ» به معنای حلم ورزیدن است؛ با «حَلَمَ یَحلُمُ» که به معنای رؤیا و اضغاث احلامی که در قرآن هست، تفاوت دارد؛ آن از باب نَصَرَ یَنصُرُ است، حَلَمَ یَحلُمُ است؛ این از باب شَرُفَ یَشرُفُ است؛ حَلُمَ یَحلُمُ. اینجا احلام جمع حلم است. پس هنوز به آن بردباری و آن ظرفیت لازم نرسیده‌اید. بنابراین به معنای هلاک نیست که بگوئیم نابود شدید، عذاب خدا گریبان شما را گرفت؛ نه، به معنای این است که هنوز آن ظرفیت لازم را پیدا نکرده‌اید. 1)کافی، ج 2، ص 174 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=10768
🔰🔰 ✅چرا نباید دشمن را فراموش کنیم؟ دشمن را فراموش نباید کرد. در همه‌ی قضایا باید توجه داشت که دشمنی وجود دارد که از غفلت ما ممکن است استفاده کند، ضربه وارد کند. این، روشی است که قرآن به ما یاد میدهد. شما ببینید سرتاسر قرآن چقدر اسم شیطان تکرار شده. خوب، یک بار میگفتند یک شیطانی هست، تمام شد دیگر؛ این برای همین است که انسان در عرصه‌ی زندگی - که عرصه‌ی چالشها و مبارزه است؛ زندگی سرتاپا چالش و مبارزه است - فراموش نکند که دشمن دارد و دشمن ممکن است ضربه بزند. راهش این است: دشمن را فراموش نکنیم؛ خدای متعال را هم که پشتیبان ماست، از یاد نبریم؛ احساس مسئولیت حضور در صحنه را هم از یاد نبریم. این، آن عامل بسیار مؤثر و مهم است. (۱۳۸۶/۱۰/۰۸ بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در روز عید سعید غدیر خم‌) ✅هرجا مشغول کارید همان جا یک گوشه از جبهه است. شما هر جا هستید و هر جا مشغول کارید، بدانید همان جا یک گوشه‌ای از این جبهه‌ی وسیع است؛ اگر همان جا خوب و منضبط و وفادارانه و با مهارت کار کنید، در این جبهه اثر گذاشته‌اید. و دشمن این را نمی‌خواهد؛ این را هم توجه داشته باشید. دشمنان ما و استکبار خبیث جهانی فهمیده‌اند که با ملت و جمهوری اسلامی ایران در میدان جنگ نظامی نمی‌شود وارد شد؛ برایشان خسارت‌های زیادی دارد و درست هم هست و این را درست فهمیده‌اند.(۱۳۸۵/۰۲/۰۶ بیانات در دیدار کارگران‌‌‌)
درس (13) به نام خداوند جان و خرد. ✅مقام بندگی خدا 2 4. نکته چهارم بیان مصادیقی از قرآن کریم در مورد عبودیت انبیای الهی است. البته این مصادیق بسیار فراوان است و اشاره کردن به همه آنها کتاب مستقلی طلب می کند بنابراین به یکی دو نمونه اشاره می کنیم. به طور مثال قرآن کریم درباره حضرت ابراهیم (ع) می فرماید: و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما - زمانی را به یاد بیاور که ما ابراهیم را با کلماتی امتحان کردیم و چون او امتحان را به پایان رسانید و با موفقیت تمام کرد، پس از آن ما او را به مقام امامت بر مردم رساندیم. (آیه 124 سوره بقره ) یعنی تمام امتحانات را به دقت و کفایت تمام به پایان رسانید. کم نگذاشت و کم نیاورد. ابتدا داستان بت شکنی حضرت ابراهیم و محاجه با مشرکان در مورد خداوند و اینکه او را به آتش افکندند و او همه را تحمل کرد نمونه ای از صداقت و اخلاص آن حضرت در بندگی خدای متعال بود که داستان مفصل آن در قرآن کریم هست. سپس فرمان رسید که دست زن و بچه ات را بگیر و به یک بیابانی ببر که آب هم ندارد. یک دانه برگ در آن بیابان نمی روید. به بیابان های مکه - غیر ذی زرع - می گویند. یعنی اصلا توان روییدن گیاه در آنجا وجود ندارد. حتی یک برگ سبز آنجا نمی بینید. البته امروز در و دیوار شهر مکه سبز است. چون خاک و آب و درختان خاصی که بتواند آن دما را تحمل کند از بیرون به آنجا آورده اند. اما خود آنجا هیچ چیز نداشته. فقط گاهی در بیابان خاری می روییده. حتی این خار هم به این اندازه نبوده که اینها بتوانند گوسفند یا حتی شتر در آنجا بچرانند. اصلا در شهر مکه نه کشاورزی بوده و نه دامداری. امکان هیچ کدامش نبوده. لذا مردم شهر فقط دو نوع زندگی داشتند. یکی تجارت داشتند و یکی هم از طریق آمدن زائران مردم آنجا زندگی می گذراندند. در چنین شرایطی حضرت ابراهیم دستور یافت که زن و بچه کوچک یکی دو ساله را ببرد در این بیابان بگذارد و بیاید، رفت گذاشت و آمد. این یک امتحان بزرگ بندگی و اطاعت خدا بود. البته هیچ اتفاق بدی هم نیفتاد. بچه به زمین پا کشید و زمین جوشید و آنها سیراب شدند. دریک امتحان دیگر وقتی ایشان سال ها در انتظار فرزند بودند. مثلا شاید در هشتاد سالگی دارای فرزند شدند. فرشتگانی که آمده بودند قوم لوط را نابود کنند ابتدا خدمت ایشان آمدند و برای ایشان بشارت آمدن یک فرزند را آوردند. خب ایشان بعد از سال ها یاس و ناامیدی و انتظار دارای فرزند شده. حالا این فرزند شانزده ساله شده و به بلوغ و رشد رسیده و باعث چشم روشنی پدر است. که با آن مقدماتی که شنیده اید حضرت ابراهیم (ع) ماموریت یافته است که این بچه را ذبح کند. قرآن کریم در آیه 106 سوره مبارکه صافات درمورد ذبح فرزند می فرماید: إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ - ذبح فرزند امتحان آشکاری بود. ابراهیم دستور یافته است که فرزندش را ذبح کند. امتحان خیلی مهمی بود. امتحان آشکار. خب ایشان این را هم به سلامت و در نهایت قدرت و قوت عمل کرد و سربلند از این امتحان بیرون آمد. وقتی ایشان در این امتحان هم که در حقیقت امتحان بندگی بود پیروز شد، به مقام امامت رسید. 📝مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است. 📕کتاب «دین و بنیادهای دموکراتیک» 📝مولف: سیدمحمدناصر تقوی 📚نشر: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📝تعداد صفحات: 212 صفحه 📝تعدا د صفحات تلخیص: 64 صفحه 🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
1_53785772.pdf
1.49M
📕کتاب «دین و بنیادهای دموکراتیک» 📝مولف: سیدمحمد ناصر تقوی 📝تعدا د صفحات تلخیص: 62 صفحه 🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 8⃣2⃣ ◀️ بحران جدید و تلاش های مضاعف/ بخش دوم ▶️ 🔸در 21 فوريه 2004 (2 اسفند1382) سفري به وين داشتم. تصميم بر اين بود که اين سفر، رسانه اي نشود. در وين، در منزل البرادعي مذاکرات مفصلي با وي داشتم و در نهايت اين طرح را با او در ميان گذاشتم. گفتم ما حاضريم تعليق را بر مبناي تفسير آژانس اجرا کنيم، به شرط اينکه پرونده ايران در اجلاس ژوئن بسته شود. (ص 242) 🔸البرادعي در نهايت، به ما قول داد که نهايت تلاش خود را به کار گيرد که گزارش او بريا اجلاس مارس 2004 مناسب باشد و ما هم مذاکرات را با اروپايي ها ادامه دهيم تا با هماهنگي هم کار را به پيش ببريم. ملاقات دوم اسفند 1382 با مدير کل آژانس در وين، براي زمينه سازي تصميم مهمي انجام شد. تصميمي مبني بر تعهد سه کشور براي بستن پرونده هسته اي ايران در اجلاس ژوئن 2004 (خرداد 1384)؛ و همچنين قول ايران مبني بر آغاز تعليق بر اساس تعريف آژانس که شامل ساخت قطعه و مونتاژ سانتريفيوژ نيز مي شد. (ص 243) 🔸پس از موافقت سران در تهران، افراد تيم در بروکسل به توافق نهايي رسيدند. اين، دومين توافق ايران و EU3 بود که به نام «توافق بروکسل» در 4 اسفند 1382 حاصل شد. بر اساس اين توافق، اروپا پذيرفت براي بازگشت روابط ايران و آژانس به شرايط عادي و بسته شدن پرونده ايران در اجلاس ژوئن، تمام تلاش خود را به کار بگيرد. ايران هم پذيرفت که ساخت قطعه و مونتاژ را به حالت تعليق درآورد. (ص 244) 🔸در 4 اسفند 1382 و با امضاي توافق، قول داديم که از 20 فروردين 1383، يعني حدود 45 روز پس از اين توافق، قطعه سازي را تعليق کنيم. (ص 245) 🔸قرار بر اين بود که در اين مذاکرات اروپا قول يک نيروگاه آب سبک به ما بدهد و اين آغازي باشد براي روابط جديد با اروپا و در ضمن مذاکرات را در مورد ساير مسائل براي همکاري با اروپا ادامه دهيم. به همين دليل، توافق بروکسل مورد اعتراض شديد آمريکايي ها قرار گرفت. (ص 245) 🔸خبرنگاران از من پرسيدند شما چقدر اطمينان داريد که در ماه ژوئن پرونده ايران بسته شود؟ گفتم اين قولي است که اروپا به ما داده است. اگر عملي نشد، بي درنگ بدون آن که ضرري متوجه ما شده باشد، به حالت قبلي بر مي گرديم. (ص 246) 🔸قرار شده بود اروپايي ها تعهدي را که در تهران داده بودند، در ژوئن عملياتي و اجرا کنند. ما هم به بياني، در چارچوب بيانيه تهران عمل کرده بوديم، چون اروپايي ها معتقد بودند بايد طبق تفسير آژانس به تعليق عمل مي کرديم؛ لذا توليد قطعه و مونتاژ نيز تعليق گرديد. اين اقدام در برابر بسته شدن پرونده ايران در آژانس انجام شد و اگر آمريکايي ها مداخله نمي کردند و اين توافق عملي مي شد، به اعتقاد من، موفقيت بزرگي براي ايران بود و ما به نقطة مطلوبي رسيده بوديم. (ص 246) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 0⃣3⃣ ◀️یادداشت های سال 1346▶️ 🔸 جمعه 46/11/20 راجع به مسافرت موکب مبارک به اروپا مطالب مشروحي عرض کردم. مخصوصاً از جهت استحفاظي، ولي ماشاءالله آن قدر متوکل علي الله هستند که کي چنين حرف هايي مي شنوند. ... رئيس دانشگاه آريامهر، [محمدعلي مجتهدي]، را امر فرمودند فردا عوض کنم و پروفسور [فضل الله] رضا را معرفي نمايم. 🔸یکشنبه 46/11/22 صبح به کارهاي جاري رسيدم. بعد سر زمين هاي فرح آباد که خانه براي کارمندان [دربار] مي سازيم رفتم. نوکرهاي شاه بايد همگي خانه داشته باشند، بيمه شده باشند، از همه مزاياي يک فرد مرفه برخوردار باشند. اين برنامه من است و به زودي انجام مي شود. به علاوه هر کدام بايد از خودشان هم صاحب زمين و خانه عليحده سواي سازماني باشند. حالا ساعت 11 است، مي خواهم بخوابم، ولي دلم گرفته است اربابم را نديده ام، مثل اين که هيچ در دنيا ندارم. 🔸دوشنبه 46/11/23 سر شب پيش والاحضرت عليرضا رفتم که اين جا تنها مانده است. طفل دو ساله و بسيار باهوش و بامزه و قدري عصباني ست. در حمام بود، مدتي دولش را به من نشان داد! نيم ساعتي ماندم بازي کردم، ولي از نبودن اربابم در قصر خيلي دلم گرفت. به اين دليل و به دليل اين که پرستارش هم خوشگل نيست، بيشتر نتوانستم بمانم. 🔸سه شنبه 46/11/24 امر شاهنشاه رسيد که اعلام کنم منوچهر قره گوزلو که آجودان کشوري بود و همچنين اخيراً رئيس سازمان تربيت بدني شده بود و از اين کار معلق شد، در دربار نيز سمتي ندارد. با آن که مي دانستم تأخير در اجراي امر مسئوليت دارد، چون عادت ندارم شاهنشاه که امر کند کلاه بياورم، سر بياورم، تلگراف عرض کردم که اين عمل او را به کلي فنا مي کند، مگر اين که تقصيرش غير قابل برگشت و گذشت باشد. تا فردا ببينم جواب چه خواهد رسيد. 🔸پنجشنبه 46/11/26 فقط دو موضوع باقي مي ماند، علاقه به ارباب عزيزم و دوستي که دارم. در مورد اولي، متأسفانه مي ترسم که نتوانم هنگام علاقه ام خدمت کنم. در مورد دوم هم پابندي به سعادت و آينده بچه ها مرا از تندروي باز مي دارد. مادرم هم که به او عشق مي ورزم پير است و لامحاله او را از دست خواهم داد. حقيقتاً وضع عجيبي دارم. ولي صبر مي کنم، اگر اين صبر را بدنم بتواند تحمل کند. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
◼️مراسم ختم پدر حجت‌الاسلام قریشی معاون آموزشی و پژوهشی دروس معارف ، فردا دوشنبه در ساختمان مرکزی نهاد برگزار می گردد. ⚪️آدرس: تهران - بالاتر از میدان ولی عصر(عج) - انتهای زرتشت غربی - پ 106 ساعت 13.30 - 15
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چرا ایران به دنبال قدرت موشکی است؟ ❗️آیا این به معنای جنگ طلبی ایران نیست؟ 📚میزمعارف @Mizemaaref
انقلاب اسلامی ایران.pptx
14.65M
🔴دانلود پاورپوینت تدریس درس " انقلاب اسلامی" ◀️کتاب انقلاب اسلامی دکتر ملکوتیان ⚪️ 176 اسلاید 14مگابایت ✍مناسب برای تدریس درس انقلاب اسلامی در کلاس 👈میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅گزارش راشاتودی از قدرت جنگ الکترونیکی ایران 👈ایران به به مرکز فرماندهی بزرگترین ارتش جهان نفوذ کرده و پهبادهای آمریکا در عراق و سوریه را هک کرده و به کنترل خود درآورده است‌. این خبر بسیار مهمی بود. نفوذ به پیچیده‌ترین سیستم دفاع سایبری جهان یک طرف و دستیابی به تکنولوژی پهبادهای نامرئی یک طرف دیگر. حالا دنیا به تحسین بلند شده و دارد برای فرزندان ایران دست میزند. فرزندان قهرمانی که محدودیت و تحریم مانع پیشرفت تکنولوژیک و علمی شان نشده و توانسته‌اند ایران را به یکی از چند قدرت اول جنگ سایبری جهان تبدیل کنند‌. مسلما این اخبار غرورانگیز را از بی‌بی‌سی و منوتو نمیشنوید. چرا که وظیفه سازمانی آنها فقط و فقط نشان دادن ضعفها و ناکارآمدیهای ماست. به این هدف که اعتماد به نفس ملی خود را از دست بدهیم و از‌هویت ملی خود منزجر شویم و احساس ناتوانی کنیم. تا دشمنی که در کمین است بتواند حمله کند. 🔴میزمعارف @Mizemaaref
📚همایش ملی" امام خمینی و تمدن نوین اسلامی با تاکید بر سرمایه اجتماعی" ⏲زمان ارسال مقاله: تا تاریخ 24 فروردین 98 🔴اطلاعات تکمیلی در پایگاه اطلاع رسانی جشنواره: https://conf.umz.ac.ir/imamkhomeini ✍میزمعارف @mizemaaref
✅صفحه اینستاگرام مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان راه اندازی شد. 👈آدرس صفحه: https://www.instagram.com/ecnahad
✅اطلاع نگاشت ◀️ضرورت ایجاد یک گفتمان و فهم عمیق عمومی درباره «نوع و چگونگی مواجهه با چالشها و حوادث» 👈 ۱۰ دوگانه مهم میزمعارف @mizemaaref
👈خبر تحلیلی: هشتاددرصد جوانان کره ای آرزوی فرار از این کشور را دارند. کره جنوبی به عنوان مقصد مورد علاقه بسیاری از شناخته می‌شود اما یک نظر سنجی جدید نشان می‌دهد تقریباً ۸۰ درصد از شهروندان می‌خواهند از کشور خارج شوند. چرا؟ https://www.mashreghnews.ir/news/938566/%DB%B8%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B1%D8%B2%D9%88%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥موشن گرافیک ⚪️ نگاهی به اقدامات آیت‌الله کاشانی پس از بازگشت از تبعید و مبارزه علیه نخست‌وزیری احمد قوام و نفوذ انگلیس ✍به‌مناسبت سالروز درگذشت آیت‌الله کاشانی 📚مناسب استادان درس انقلاب اسلامی میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅صفات برجسته اخلاقی🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح: وَ بِهذَا الاِسنادِ عَن‌ اَبی‌قَتادَة قالَ: قالَ ابوعَبدِاللهِ عَلَیهِ‌السَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعضٍ، یُقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاءُ تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فی اِبنِهِ وَ تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِهِ: صِدقُ الحَدیثِ وَ صِدقُ النّاسِ وَ اِعطاءُ السّائِلِ وَ المُکَافَاَةُ بِالصَّنائِعِ. (۱) وَ بِهذَا الاِسنادِ عَن‌ اَبی‌قَتادَةَ قال: این چند حدیثی که روزهای قبل خواندیم و این [حدیثی] که امروز میخوانیم، سندهای صحیح و بسیار معتبری دارد؛ ابی‌قتاده هم ثقه است. قالَ اَبوعَبدِاللهِ عَلَیهِ‌السَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعض [امام صادق (علیه‌السّلام) میفرماید: بعضی از مکارم اخلاق و خصلتها بسته‌ی به بعضی دیگر است، یعنی با هم ارتباط دارد؛ یا ارتباط علّی و معلولی دارد که یکی علّت آن دیگری است، یا به نحوی ارتباط عملیّاتی و رفتاری با همدیگر دارند. یُقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاء اینها را هم مثل بقیّه‌ی چیزها از خدا بدانید؛ این را هم خدا میدهد. بله، کار خدای متعال بی‌حکمت نیست و رفتار ما، اختیار ما، و اراده‌ی ما در ایجاب رحمت الهی تأثیر دارد لکن بالاخره آنچه به ما داده میشود، از همه‌ی مکارم، از همه‌ی خوبی‌ها، از همه‌ی نِعَم -از جمله مکارم اخلاق- از طرف خدا است، خداوند تقسیم میکند؛ به شما یک چیزی میدهد، به دیگری یک چیز میدهد، به آن دیگری یک چیز [دیگر] میدهد. تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فِی ابنِه گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست. اینکه حالا میگویند ژن یا ژنِ [خوب]! اینها خیلی اعتباری ندارد. گاهی اوقات پدر یک صفت خوبی دارد، پسر ندارد؛ عکسش هم هست که پسر یک صفت خوبی دارد که پدر ندارد. اینها ایجاب الهی و اِنعام الهی است. وَ تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِه این جور هم نیست که موقعیّت اجتماعی و شأن اجتماعی هم تأثیر داشته باشد؛ نه، گاهی یک صفت خوبی را یک برده‌ای دارد که سیّد او، ارباب او ندارد. مستخدم شما گاهی اوقات یک خصوصیّتی دارد که شما آن خصوصیّت را ندارید. یک صفت خوبی در فرد زیردست ما هست که آن صفت در ما نیست؛ یعنی او بالاتر از ما است. خب، حالا این صفات و مکارم اخلاق که این قدر هم درباره‌اش فرموده‌اند، چه چیزهایی است؟ چند صفت را حضرت بیان میفرمایند. اینها واقعاً همان جلوه‌های درخشان اسلام است؛ لبّ اسلام اینها است. این خصوصیّات [است] که انسانهای برجسته میسازد و به برکت وجود انسانهای برجسته در یک اجتماع، در یک جامعه‌ی بشری، نظام اجتماعیِ برجسته به وجود می‌آورد و [اگر] انسانهای کریم، انسانهای شجاع، انسانهای باگذشت، انسانهای صادق در یک جامعه‌ای باشند، این جامعه، جامعه‌ی برجسته‌ای میشود؛ [البتّه] عکسش هم صادق است. واقعاً انسان باید اینها را مثل دُر و گوهر گرانبها روی چشمش بگذارد و به دنیا عرضه کند. حالا این صفات چیست؟ اوّل: صِدقُ الحَدیث راستگویی. الان کشور خود ما کشور اسلامی است و از بسیاری از جوامع دنیا هم انصافاً بهتر و پاکیزه‌تر و طاهرتر است امّا در عین حال شما ببینید خیلی از مشکلات داخل کشور ما ناشی از نبودنِ همین صفت است؛ صدق‌الحدیث نیست، راستگویی نیست. راستگویی یعنی چه؟ یعنی شما حرفی را که میزنید، مطابق با واقع باشد. اگر دانستید مطابق با واقع است و گفتید، این راست است؛ اگر نه، نمیدانید مطابق واقع است یا نیست امّا میگویید، این صدق نیست. «صدق» عبارت است از اینکه شما چیزی را که میدانید مطابق واقع است، بیان میکنید. فضای مجازی را ملاحظه کنید که بر اثر حرف، شایعه، دروغ، خلاف، تهمت، نسبت بدون واقعیّت به این، به آن، به بالا، به پایین، به همدیگر، یک فضای دروغ در کشور به وجود می‌آید؛ ببینید، اینها اشکال است. پس اوّل «صِدقُ الحَدیث» [یعنی] همه‌ سعی کنیم راست بر زبان جاری کنیم. دوّم: وَ صِدقُ النّاس با مردم هم صادق باشید؛ با مردم با تقلّب و خدعه و فریب و دورویی برخورد نکنید. «صِدقُ النّاس» یعنی صدق عمل با مردم؛ انسان در مواجهه‌ی با مردم با صداقت وارد بشود، با کلک و دروغ و فریب و مانند اینها با مردم برخورد نکند. اگر ما در مسائل گوناگون اجتماعی‌مان، سیاسی‌مان، انتخاباتمان، و مانند اینها، همین یک مورد را مراعات کنیم، ببینید چقدر دنیا آباد خواهد شد؛ «وَ صِدقُ النّاس». این هم دوّم. ⤵️⤵️ (ادامه در پست بعدی)⤵️⤵️
⤴️⤴️(ادامه پست قبلی)⤴️⤴️ وَ اِعطاءُ السّائِل [اگر سائل] از شما چیزی خواست، به او بدهید اگر چنانچه میتوانید. یک وقت یک فقیری است که از شما سؤال نکرده، خب [اگر] به او کمک کنید خوب است امّا اگر چنانچه از شما درخواست کرد -سؤال کرد یعنی درخواست کرد- آن وقت این مکرمت بزرگی است و او را رد کردن، خلاف مکرمت انسانی است. وَ المُکافَاَةُ بِالصَّنائِع «صَنیعة» یعنی کارهای نیک؛ خدمتهای نیک به دیگران را میگویند «صنیعه». «مُکافئه‌ی به صنایع بکنید» یعنی [اگر] کسی به شما نیکی کرد، شما هم در مقابل به او نیکی کنید. این جور نباشد که نیکی دیگران را با اهمال و احیاناً با بدی پاسخ بدهیم. [اگر] کسی به ما نیکی کرده، خب در مقابل باید به او نیکی کنیم. این هم سوّم. ۱) امالی طوسی، مجلس یازدهم، صفحه‌ی ۳۰۱؛ «امام صادق (ع) به داودبن‌سرحان میفرماید: ای داود! برخی از مکارم اخلاق به برخی دیگر وابسته است و با هم ارتباط دارد که اینها را خدا تقسیم میکند؛ گاهی این صفات در مردی وجوددارد و در پسرش نیست یا گاهی در برده‌ای وجود دارد و در اربابش نیست. از جمله‌ی آنها است: راستگویی و صداقت با مردم در عمل، و بخشیدن به فقیری که درخواستی دارد و نیکی کردن در مقابل خوبی‌های دیگران. 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=41951
🔰🔰 ✅دشمن از چه راهی وارد خواهد شد؟ شما، جوان این مملکت، دانشجوی این مملکت، مسئول این مملکت، استاد این مملکت باید بداند که دشمن از چه راهی وارد خواهد شد؛ پیش بینی کند. اگر پیش‌بینی کردید، آن وقت پدیده‌هائی که در جامعه پیش می‌آید، اینها را میشناسید. وقتی شما میدانید که فرضاً سیلی در راه است، یا طوفانی در راه است، پدیده‌های پیش از حدوث سیل یا طوفان وقتی در زندگی شما اتفاق می‌افتد، این لحظات پیش از سیل یا طوفان را میشناسید و عاملش را میدانید. وقتی نمیدانید، این عوامل برای شما ناشناخته است. گاهی انسان به آن عوامل نادانسته کمک میکند. این است که این بحث را برای ما جدی میکند.(بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه‌های استان یزد۱۳۸۶/۱۰/۱۳) ✅مرزهایتان را با مزدوران روشن کنید. هر کار توانستند علیه این ملت کرده‌اند. مواظب باشید مرزهاتان را مشخص کنید. کسانی هستند مزدور آنهایند؛ کسانی هستند نوکر آنهایند؛ کسانی هستند در خدمت آنهایند. مرزهاتان را با اینها هم روشن کنید و مشخص کنید.(۱۳۸۶/۱۰/۱۹ بیانات در دیدار مردم قم در سالروز قیام نوزدهم دی‌ماه‌)
درس (14) به نام خداوند جان و خرد. ✅مقام بندگی خدا 3 تمامی داستان های مربوط به زندگی انبیای الهی در قرآن کریم همین روند به صورت یک قانون مستمر طی شده است. آنها پس از اثبات بندگی خود و فانی شدن در اطاعت خداوند و گذر کردن از امتحانات الهی به مقامات معنوی مانند نبوت و رسالت و امامت رسیده اند. داستان مشهور حضرت یوسف (ع) تماما بیانگر عمق بندگی و عبودیت آن حضرت می باشد. در قضیه زلیخا و دعوت او برای عمل منافی عفت، تقوا و عبودیت آن حضرت بود که باعث نجات و پاکی او شد و در اثر همین مقام بندگی ای که داشت خدای متعال به او نبوت داد و او را عزیز مصر کرد و مورد تکریم همگان قرار گرفت. در مورد پیامبر خود ما حضرت محمد (ص) هم همین طور بوده است. ایشان به هیچ وجه بت نپرستیده و اجدادشان همگی به دین ابراهیم حنیف (ع) بوده اند و بت پرستی در آنها نبوده است و قبل از بعثت هم همه می دانید که انسان بسیار امین و پاکی بوده است که در این خصوص زبان زد اهل مکه بوده اند و قبل از بعثت هم مدتها می رفتند در غار حراء می ماندند و عبادت می کردند و همین عبودیت حضرت بوده است که او را شایسته نبوت و رسالت الهی ساخته است. در داستان معراج پیامبر هم موضوع بندگی حضرت بود که به ایشان شایستگی عروج به آسمان ها با آن عظمت را داد. در قرآن کریم آمده: و اسری بعبده لیلا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لنریه من آیاتنا. خدای متعال بنده خودش را شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سیر می دهد تا آیات و نشانه هایی را برای او بنمایاند. (اسرا، 1) از این آیه برداشت می شود که عبوديت پيامبر (ص)، رمز شايستگى آن حضرت براى مشاهده آيات مهم الهى بود، چون دارد اسری بعبده! توصيف پيامبر (ص) به «بِعَبْدِهِ» از ميان ساير اوصاف، مى تواند بيانگر نقش اين صفت در انتخاب آن حضرت براى بردن به مسجدالاقصى باشد؛ يعنى، چون پيامبر (ص) عبد خاص خدا بود، اين شايستگى را پيدا كرد كه براى ديدن آيات خاص خداوند، به مسجدالاقصى برود. در تشهد نماز هم دارد - اشهد ان محمدا عبده و رسوله. ابتدا عبده آمده تا نشان دهد رسول شدن آن حضرت به خاطر مقام بندگی ایشان بوده است. سایر انبیاء و عرفا هم به هر مقامی که دست یافته اند از طریق عبودیت بوده است. در حقيقت فردي كه به مقام عبوديت مي رسد نفس اش همچون آيينه ای مي شود كه اسما و صفات الهي در آن جلوه گر مي شود و صاحب ولايت تكويني مي گردد، لكن مطلبي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه مقام عبوديت مقام كوچكي نيست وخداوند انبيا و اولياي خودش را به اين صفت ستوده است. 📝مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.