دلیل شرعی برخورد حکومت با منکرات اجتماعی مثل حجاب.mp3
2.48M
کجای دین اسلام آمده که با #بدحجاب برخورد بشه و بازداشت بشه؟
تبیین دلیل و وجه #شرعی برخرد حکومت با #بدحجاب و سایر #منکرات_اجتماعی
تبیین شرعی #حجاب_اجباری
#حجاب
#دانشگاه_تهران
کانال #موج_خروشان👇👇
@mojkhorooshan
موج خروشان
کجای دین اسلام آمده که با #بدحجاب برخورد بشه و بازداشت بشه؟ تبیین دلیل و وجه #شرعی برخرد حکومت با #
فرمایشات مقام معظم رهبری در تبیین شرعی برخورد حکومت با #بدحجابی و#منکرات_اجتماعی 👇👇
آن کاری که در ملأ انجام میگیرد، در خیابان انجام میگیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد میکند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی بهصورت آشکار در کشور انجام بگیرد. حالا یک نفر یک غلطی برای خودش میکند، [به] کنار، آن بین خودش و خدا است؛ امّا آنچه در مقابل چشم مردم است، در محیط جامعه است، حکومت اسلامی -مثل حکومت امیرالمؤمنین، مثل حکومت پیغمبر- وظیفه دارد در مقابل آن بایستد. این منطقی که میگوید «آقا شما اجازه بدهید مردم خودشان انتخاب بکنند»، خب در مورد شرابفروشی هم هست؛ شراب را هم آزاد کنیم در کشور، هر کسی خودش دلش میخواهد بخورد، هر کس نمیخواهد نخورد! این حرف شد؟ در مورد همهی گناهان بزرگ اجتماعی، این حرف وجود دارد؛ این حرف شد؟ شارع مقدّس بر حکومت اسلامی تکلیف کرده است که مانع از رواج حرام الهی در جامعه بشود؛ حکومت اسلامی موظّف است در مقابل حرام بایستد، در مقابل گناه بایستد. ........ اینکه ما بیاییم قوانین را همینطور دائم دُور بزنیم برای اینکه یک جوری میل غلط انحرافی فرهنگ غربی را در کشورمان ایجاد کنیم، خطای بزرگی است؛ یک عدّهای این خطا را میکنند.
برشی از بیانات رهبری پیرامون برخورد حکومت با کشف حجاب عمومی
17 اسفند 96
#حجاب
#دانشگاه_تهران
کانال #موج_خروشان👇👇
@mojkhorooshan
مبانی فکری انقلاب. ج۶ انسان محوری.mp3
2.28M
سلسله مباحث #مبانی_فکری_انقلاب
جلسه ۶
رکن دوم #تکریم_انسان
#انسان_محوری
کانال #موج_خروشان 👇👇
@mojkhorooshan
May 11
🔅بسم الله الرحمن الرحیم 🔅
الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ (سوره انعام/۸۲)
✅ #ایمان، بر طبق فرهنگ قرآن، صرفا يك امر قلبی نیست.
درست است که ایمان یعنی #باور، و باور مربوط است به دل، اما قرآن هر باوری را، هر ایمانی را به رسمیت نمی شناسد. #ایمان مجرد، ایمان قلبی خشك و خالی، ایمانی که در جوارح و اعضای مؤمن شعاعش مشهود نیست؛ این ایمان از نظر اسلام ارزشمند نیست.
🔴 اول مؤمن به خدا، شیطان است. ابلیس پیش از آنکه بندگان پروردگار و فرزندان آدم به این سرزمین خاکی بیایند، سالیانی خدای متعال را عبادت می کرد و دلش کانون معرفت خدا بود، اما در آن بزنگاه، در آنجایی که ایمانها همه آنجا به کار می آیند؛ یعنی در هنگام انتخاب، در هنگام تعیین راه نهایی، این ایمان به کار ابلیس نیامد، این ایمان در همان دل ماند.
🔷 ایمانی که در دل می ماند و به دست و پا و چشم و گوش و مغز و اعضا و جوارح و زندگی و نیروها و انرژی های ما نمی رسد، آن ایمان از نظر فرهنگ قرآنی ارزشمند نیست.
✅ایمان زاینده ⬅️ایمانی همراه با تعهد، ایمانی که باری بر دوش مومن میگذارد. ایمانی که همراش عمل است.
* ان الذين آمنوا و عملوا الصائحات * ها در قرآن دهها مورد، ایمان همراه با عمل صالح آمده است. ایمان تنها، ایمان بی تعهد، اما همراه آن احساس مسئولیتی نباشد، نه به درد #دنیا می خورد، نه به درد #عقبی می خورد منطق قرآن است.
🔴 اگر #تعهدی احساس نکردی، در #مومن بودن خودت شک کن، #جامعه ای که به #تعهدات ایمانی عمل نمی کند، نام خود را #جامعة_مؤمن نگذارد. ⬅️و لا تحزنوا وأنتم الاعلون ان کنتم مومنين سست نشوید، غمگین نشوید، اگر مؤمن باشید از همه برترید. این آیه فقط زمان ظهور امام عصر نیست. وعده الهی حق است ، هم زمان ظهور و هم هر جایی که ایمان صورت ببندد. اما ایمانی که همراه با #عمل باشد.
🔷 اگر فقط تصدیق و پذیرش در صدق کلمۂ ایمان کافی بود، #اول_مؤمن به پیغمبر #ابولهب بود یا #ولید_بن_مغيرة_مخزومی بود. آن هوشمندان عرب خیلی خوب می فهمیدند که رسول خدا دروغ نمی گوید، دلیلش اینکه می نشستند با هم تصمیم می گرفتند پیغمبر را رسوا کنند. می رفتند می نشستند، فردا می آمدند، می گفتند نه، این کلام بشر نیست، این سخن خدای بشر است. پس قبول می کردند، تصدیق می کردند که او از سوی خدا سخن می گوید.
اما بعد از ۱۴ قرن از آن تاریخ، او را مؤمن نمی دانی. اگر او مؤمن نیست؛ به دلیل اینکه این ایمانش، این تصدیقش با تعهدهای متناسب همراه نبوده.
🔹اگر فقط تشخیص و ایمان قلبی و باور کافی بود، #عمروعاص باید #اول_شیعه عالم باشد. عمروعاصی که درباره امام على علیه السلام شعر می گوید. و در دم احتضار، در آن حساسترین ساعتها و لحظه هایی که برای ذهن يك انسان مطرح است، اظهار ندامت می کند، اظهار پشیمانی می کند، می گوید دینم را به دنیای معاویه فروختم، با علی که می دانستم حق است، جنگیدم. پس عمروعاص عمیق تر و علمی تر از شیعه قرن ۱۴ هجری به ولایت بلافصل امیرالمؤمنین پی برده و تصدیق کرده بود، اما آیا #شیعه است؟ نه. چرا شیعه نیست؟ برای خاطر اینکه اعتقاد به امامت امیرالمؤمنین تعهدهایی می آورد. #اول تعهدش #بیعت_نکردن با معاوية است. عمروعاصی که با معاویه همدست می شود و با همین علی می جنگد؛ یعنی به تعهدهای تشیع، به مسئولیت ها و تکلیف هایی که این باور به انسان متوجه می کند، پایبند نمی ماند، شیعه نیست.
♻️قرآن در این باره صریحا نفی می کند ایمان را از آن کسانی که به طور مطلق پایبند به تعهدات ایمانی خود نیستند. بنابراین ایمانی که در اسلام معتبر است #ایمان_زاینده_و_تعهد_آفرین است. آن ایمانی است که با تعهدهای عملی همراه باشد، اگر همراه نبود، منتظر نتیجه هایش هم نباش، منتظر نصرت در دنیا نباش، منتظر امنیت در دنیا مباش.
🔶اینها از اصول اعتقادی اسلام و تشیع است
🔶«الذین آمنوا ولم يلبسوا ايمانهم بظلم أولئك لهم الأمن و هم مهتدون. الذين آمنوا آن کسانی که ایمان آوردند، و لم يلبسوا ایمانهم بظلم، با ستمگری، ایمان خود را نیامیختند، «أولئك لهم الأمن، امنیت برای آنهاست. ⬅️آن ایمانی که با ستمگری همراه است، امنیت برنمی دارد. آن ایمانی که تعهد در کنارش نیست، نصرت به مؤمن نمی دهد، پیروزی او را تضمین نمی کند، یاری خدا و یاری ذرات طبیعت و تکوین را برای او به ارمغان نمی آورد، خوشبختی و رستگاری دنیا و خلاصه يك کلام، بهشت دنیوی و اخروی
را به او نمی دهد.
🔶 امام علیه السلام در روایتی به این مضمون : شفاعت ما نمی رسد یا نمی رسد به شفاعت ما، مگر به وسیله کوشش و جدوجهد.
#تفسیر_روز_۸
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_اول
#سیمرغ_رمضانی
هر روز #تفسیر یک آیه قرآن کریم برگرفته از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در کانال #موج_خروشان👇👇👇
@mojkhorooshan
سلام و عرض ادب و احترام خدمت همراهان بزرگوار
عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی به بزرگوارانی که به تازگی به جمع ما پیوستند
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
مبانی فکری انقلاب.ج۷. رکن سوم تداوم حیات پس از مرگ.mp3
1.9M
سلسله مباحث #مبانی_فکری_انقلاب
جلسه ۷
رکن سوم: #تداوم_حیات بعد از مرگ
کانال #موج_خروشان 👇👇
@mojkhorooshan
حقیقت ایمان.mp3
2.39M
روایتی درباره #حقیقت_ایمان و نکته های #کاربردی در زندگی #پرهیزازحرص و طمع
#منبرهای_مجازی
#روایت_خوانی
#کافی ج۲ ص ۵۳
@mojkhorooshan
موج خروشان
روایتی درباره #حقیقت_ایمان و نکته های #کاربردی در زندگی #پرهیزازحرص و طمع #منبرهای_مجازی #روایت_خوا
الكافي ج2، ص: 53
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص فِي بَعْضِ أَسْفَارِهِ إِذْ لَقِيَهُ رَكْبٌ فَقَالُوا السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ مَا أَنْتُمْ فَقَالُوا نَحْنُ مُؤْمِنُونَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ فَمَا حَقِيقَةُ إِيمَانِكُمْ قَالُوا الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّهِ وَ التَّفْوِيضُ إِلَى اللَّهِ وَ التَّسْلِيمُ لِأَمْرِ اللَّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص عُلَمَاءُ حُكَمَاءُ كَادُوا أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْحِكْمَةِ أَنْبِيَاءَ فَإِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ فَلَا تَبْنُوا مَا لَا تَسْكُنُونَ وَ لَا تَجْمَعُوا مَا لَا تَأْكُلُونَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ.
ترجمه: امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله در مسافرتى بود كه كاروانى بآن حضرت برخوردند و گفتند: السلام عليك يا رسول اللَّه فرمود شما كيستيد؟ گفتند: اى رسول خدا ما مؤمنين هستيم، فرمود: حقيقت ايمان شما چيست؟ گفتند: راضى بودن بقضاء خدا و واگذاردن كار بخدا و تسليم امر خدا بودن، رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: (اينها كه شما گفتيد) دانشمندان و حكيمانى باشند كه از شدت حكمت بپغمبران نزديك گشتهاند، پس اگر شما راست ميگوئيد بنائى را كه در آن نمىنشينيد نسازيد و چيزى را كه نميخوريد جمع نكنيد و از خدائى كه بسويش- بازگشت داريد پروا كنيد.
أصول الكافي / ترجمه مصطفوى، ج3، ص: 89
#حقیقت_ایمان
#منبرهای_مجازی
#روایت_خوانی
کانال #موج_خروشان 👇👇
@mojkhorooshan
🔅بسم الله الرحمن الرحیم 🔅
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ اى كسانى كه ايمان آوردهايد، ركوع كنيد و سجده كنيد و پروردگارتان را بپرستيد و كارهاى نيك به جاى آوريد، باشد كه رستگار گرديد. (سوره حج/۷۷)
✅اگر این کارها را بکنید فلاح و رستگاری و موفقیت و نجاح هست. اما اگر «یا ایها الذین آمنوا بود ارکعوا و اسجدوا و اعبدوا ربکم و افعلوا الخیر نبود، آیا فلاح و رستگاری هست ؟
⬅️ و جاهدوا في الله حق جهاده * مجاهدت کنید در راه خدا، «حق جهاده * آن چنان که شایسته مجاهدت است. برای یك در آمد آفتاب تا آفتاب چه کار می کنید، چقدر تلاش میکنید؟ چقدر مجاهدت می کنید؟ و به همین نسبت ببین برای خدا چقدر باید تلاش کنی همه کار در متن است، کار خدا در حاشیه.
🔴وضع زندگی عمومی ما، نقشه عمومی زندگی ما این است، همه کارها در متن است، یاد دادن، یاد گرفتن، پول گرفتن، زحمت کشیدن، ورزش کردن، همه کار متن زندگی است، در آن حاشیه ها، آن هم یا هست یا نیست، کار خدا،
♻️اما اگر درست نگاه کنید، آن تلاشی که برای خدا و در راه خدا باید انجام بگیرد حجمش، کیفیتش، عمقش، نستوهی و پایداری اش، بایستی به نسبت بزرگی و عظمت خود خدا، از همه تلاش ها بزرگ تر، پایدارتر، نستوه تر، خستگی ناپذیرتر باشد.
🔷وجاهدوا في الله حق جهاده هو اجتباکم اوست که شما را برگزیده است ای ملت اسلام یعنی چه بر گزیده؟ یعنی شما را به صورت دردانه های نازپروردهای گذاشته کنار، گفته اینها تافته جدا بافته اند، گناه هم کردند، اشتباه هم کردند، برخلاف فرمان ما هم عمل کردند، بهشت به نام اینهاست؟❗️ این حرفی است که یهودی ها هم درباره خودشان مدعی بودند. اینها اشتباه می کردند، هر مسلمی هم که این جور فکر کند، اشتباه می کند. قرآن در مقابل یهودی ها، آن کسانی که خیال می کردند که احبا و اولیا و دوستان، بلکه فرزندان خدایند، با لحن خیلی ملامت آمیز و زننده ای اعلام می کند که این همه، این دوستی، این ولایت، در گرو این است که به فرمان خدا عمل کنید. ما شما را برگزیدیم، درست است، بنی اسرائیل را هم قبلا برگزیده بودیم. خدا امت اسلام را انتخاب کرد، اما قبل از اسلام بنی اسرائیل را هم انتخاب کرده بود، هر دو انتخاب از يك نوع است؛ به معنای انتخاب آماده ترین فرد برای بزرگترین کار
🔰 بین ده نفر، می بینید یکی قیافه اش مصمم تر، بدنش آماده تر، رنگ رخساره اش شاداب تر، پنجه اش قوی تر، بازوان و سینه اش ستبرتر و استوارتر؛ می گویید: این بار سنگین را تو باید برداری، من تو را برای این کار انتخاب کردم؛ این هم پیش قدم میشود. اگر برداشت، اگر توانست این کار را بکند؛ یعنی اراده کرد - توان که در او بود مسلما - تصميم گرفت و این بار را برداشت، آن وقت از سطح اقران بالاتر می رود، می شود يك فرد زبده برجسته. اگر برنداشت چه؟ اگر بر نداشت، از دیگران توسری خورتر و بدبخت تر می شود. به او می گویند بیچاره! دیگران نمی توانستند، به آنها هم نگفتیم، اما به تو گفتیم و تو نکردی.
❇️گزینش امت اسلام مثل گزینش امت بنی اسرائیل، از این قبیل است.
بنی اسرائیل در زمان خودشان و مسلمانان در زمان خودشان، شایسته ترین امت ها و افراد بودند برای تحمل بار امانت اسلام، رهبری و هدایت بشر؛ لذا بود که به اینها این بار امانت داده شد. آیا برداشتند یا نه؟ اگر برداشتند، این بار امانت را به سر منزل رساندند، البته بهترین و گزیده ترین و شایسته ترین مسلمانانند، اما اگر نه چطور ؟ اگر بر نداشتند، همان وضعی را دارند که یهود دارا شدند بر اثر حمل نکردن بار امانت: و ضربت عليهم الذلة و المسكنة و بائو بغضب من الله، این برای #دنیاشان، مأواهم جهنم، آن هم برای #آخرتشان.
❎هو اجتبا کم، او برگزیده است شما را، انتخاب کرده برای برداشتن این بار، و ما جعل عليكم في الدين من حرج، در دین، بر شما سختی و فشار و صعوبتی هم قرار نداده، فشاری نیست. این قدرها سنگین نیست این بار، این قدرها برداشتنش عذاب و شکنجه ندارد، قابل تحمل است. «و ما جعل عليكم في الدين من حرج، بر شما در کار دین حرجی، صعوبتی، فشاری قرار نداده، ملة أبيكم
ابراهيم، این همان آیین پدرتان ابراهیم است، «هو سماکم المسلمين من قبل و في هذا او شما را در گذشته و در این نوبت، مسلمان و مسلم و تسلیم خدا نامیده است . و من ذریتنا أمة مسلمة لك»، این در دعای ابراهیم است در سوره بقره، اشاره به آنجاست - هو سماکم المسلمين من قبل و في هذا»، این بار را به شما دادیم، این گزینش را نسبت به شما به عمل آوردیم، برای چه؟ تا به کجا برسید؟ «ليكون الرسول شهيد عليکم وتكونوا شهداء على الناس»؛ مسئول مستقیم شما پیغمبراست. و مسول همه بشریت شمایید. تا پیامبر گواه و مراقب و دیدبان شما باشد و شما بربشریت ،گواه و مراقب و دیدبان باشید.
#تفسیر_۹
#سیمرغ_رمضانی
#کانال_موج_خروشان👇👇👇
@mojkhorooshan
🔅بسم الله الرحمن الرحیم 🔅
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ آنان كه ايمان آوردهاند و مهاجرت كردهاند و در راه خدا جهاد كردهاند و آنان كه جايشان دادهاند و ياريشان كردهاند، به حقيقت مؤمنانند، آمرزش و روزى نيكو از آن آنهاست. (انفال/۷۴)
✅وقتی یک مسلمان مسول بشریت شد،مسئولیت او سنگین است، حالا که شمای مسلمان از طرف پروردگار به مأموریتی دشوار دارید گسیل می شوید، «فاقيموا الصلاه، پس به پا دارید نماز را بازهم #تکلیف، باز هم #عهد، ایمان خشك و خالی ؟! «فاقیموا الصلاها به پا دارید نماز را، وآتوا الزكاة و بدهید زکات را.
و اعتصموا بالله، و متوسل شوید به خدا و آیین خدایی، پناهنده باشید به خدا، متکی باشید به خدا، از هیچ کس دیگر، از هیچ قدرت دیگر نهراسید. آن وقتی که راه ها بر شما فرو بسته ماند، از لطف و مدد و یاوری خدا مأيوس نگردید. هو مولاکم، خدا سرپرست و نگهبان و هم جبهه شماست.
🔶الله ولي الذين آمنوا یعنی چه ؟ هو مولاكم، یعنی چه؟ علی مولای مؤمنین است، یعنی چه؟ مؤمنین باید ولایت علی را داشته باشند، یعنی چه؟⬅️ این ولایت، این کلمه، خیلی کلمه پر معنای پرمغز عجیبی است. فنعم المولی و نعم النصیر چه نیکو باوری است پروردگار.
🔶ان الذين آمنوا همانا آن کسانی که ایمان آوردند، و هاجروا هجرت کردند. هجرت کردن یعنی چه؟ یعنی از شهری به شهری مهاجرت کردند و بس؟ نه. اولا، هجرت کردن به معنای یكباره از همه چیز دست شستن به خاطر هدف به خاطر پیوستن به جامعه اسلامی، به خاطر قبول تعهد در مجموعه تشکیلات جامعه اسلامی محسوب می شود.
🔶آن کسانی که هجرت می کردند، همه محرومیت ها و ناکامی ها را به جان می پذیرفتند.
👈از سوی دیگری، هجرت یعنی برای بنای کاخ عظيم جامعه اسلامی يك خشت بردن. هر انسانی يك دانه سنگ بگذارد، يك كاخ با عظمت به وجود می آید. جامعه اسلامی که در مدینه به وجود آمده بود، محتاج بود به عناصر مؤمن، فعال، پر تلاش، پرتوان، سابقه دار، اسلام فهم، محب و معتقد به این راه، با دلی سرشار از ایمان۔ آن کسی که هجرت می کرد از مکه، از انس و محبت و خاطره و راحتی و عیش و نوش می گذشت، می آمد به مدینه. از مکه به مدینه، این آدم در حقيقت يك گام بزرگی برداشته بود در راه بنای آنچنان جامعه ای، به سهم خودش، به قدر خودش؛ لذا قیمت داشت، تعیین کننده بود. لذا ببینید این آیات چه می گوید؟ 👈 ان الذين آمنوا، همانا آن کسانی که ایمان آوردند، دو هاجروا، و هجرت هم کردند ...
ادامه دارد...
#تفسیر_۱۰
#کانال_موج_خروشان 👇👇👇
@mojkhorooshan
موج خروشان
🔅بسم الله الرحمن الرحیم 🔅 وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِين
جاهدوا بأموالهم و أنفسهم في سبيل الله» با جان و مال، در راه خدا مجاهدت نمودند، و الذين آووا و آن کسانی که پناه دادند به این درماندگان بی وطن و آوارگان ازخانه به دور مانده، از نصروا و آنها را یاری کردند، همه اینها أولئك بعضهم اولیا بعض اینها بعضی پیوستگان و به هم پیوسته گان و هم جبهه گان یکدیگرند. اینها همه یک عنصرند «مثل المؤمنين كمثل البنيان يشد بعضه بعضا. آجرها را دیدید چطور در همدیگر رفته، در ضربی های سقف ؛ هر آجری یک مؤمن است، هر مؤمني يك آجر است در هم فرور فته و دهها آجر دیگر را نگه داشته است در يك سقف ضربی، يك دانه آجر را با زحمت بکش پایین، ده تا آجر از اطرافش می ریزد این یکی نگه داشته بود آن ده تا را، همچنانی که آن ده تا هم به سهم خود، این یکی را نگه داشته بود. «بعضهم أوليا بعضه بعضی به هم پیوستگان بعض دیگرند.
🔶و الذين آمنوا»، اما آن کسانی که ایمان آوردند، باور قلبی هم هست، اما و لم یهاجروا از خانه ملکي مشجر" راحت، دل نکندند و هجرت ننمودند . و لم یهاجروا، هجرت نکردند، ایمان آوردند، اما به این تعهد ایمانی عمل نکردند، اینها چطورند؟ اینها را می فرماید که ما لکم من ولايتهم من شیء حتی يهاجروا👈 اینها به شما پیوسته نیستند، جزو شما نیستند، میان شما و آنها ولايت و به هم پیوستگی نیست، تا کی؟ «حتی يهاجروا» تا وقتی که به تعهد ایمانی عمل کنند. ایمان خشک و خالی در دنیا هم اثر نمی دهد برادر، در جامعه اسلامی هم منشأ اثر قرار نمی گیرد، در آخرت که جای خود دارد. ما لكم من ولايتهم من شيء حتى يهاجروا»
🔶و الذين آمنوا و هاجروا و جاهدوا في سبيل الله، آن کسانی که ایمان آوردند، هجرت کردند، مجاهدت کردند در راه خدا، و الذين آووا و نصروا آنهایی که پناه دادند و یاری کردند، «أولئك هم المؤمنون حقا، #مؤمن_راستین اینها هستند، غیر اینها چه کسانی اند ؟ #مؤمن_دروغین، مفاد آیه این است.
#تفسیر_روز_۱۰
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_ چهارم
#سیمرغ_رمضانی
هر روز #تفسیر یک آیه قرآن کریم برگرفته از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در کانال #موج_خروشان👇👇👇
@mojkhorooshan
🔅بسم الله الرحمن الرحیم 🔅
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ خدا بر مؤمنان انعام فرمود، آنگاه كه از خودشان به ميان خودشان پيامبرى مبعوث كرد تا آياتش را بر آنها بخواند و پاكشان سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد، هر چند از آن پيش در گمراهى آشكارى بودند. ( سوره آل عمران/۱۶۴)
✅تعهدات یک فرد مومن و دل بخواهی نیست. اینجور نیست که هرجا به نفع و سود و بهره شخصی تجاوزکارانه خودش ایجاب کرد، مومن باشد؛ وهر جا سود شخصی نداشت از نام اسلام و نام ایمان و از عمل به تعهدهای ایمانی روگردان باشد.
این گونه افراد از نظر #اسلام #مومن نیستند.
🔶بحث #ایمان یکی از #اولی_ترین مباحثی است که در سلسله شناخت فکری اسلام باید مطرح شود.
♻️1⃣نتیجه مباحث ایمان = اگر ایمان همراه با تعهد است، اگر ایمان بدون تعهد، بدون احساس مسولیت، بدون انجام دادن تعهد ها و به تعبیر قرآن، بدون #عمل_صالح، ایمان نیست و نتایج ایمان بر ایمان مجرد و خشک و ذهنی #مترتب_نمیگردد؛
2⃣ تعهد #همیشگی و#همگانی است.
⁉️این #تعهد چیست؟
🔰همگان باید بنده خدا بشوند و #من تا آنجا که میتوانم همه را باید بنده خدا بسازم.
⁉️افتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض به بعضی از دین ایمان دارید به بعضی دیگر بی دین؟ مگر میتوان تفکیک قائل شد میان د سخن و دو فرمان که هر دو از یک مبدا و یک نقطه سرچشمه گرفته است.
❇️پیغمبر را خدا برای بشریت فرستاد تا به آنها بیاموزد، تا بشریت را ترقی بدهد، تا بینش و خرد را در انسان ها قوی و نیرومند کند. هر چیزی که با عقل مردم مبارزه میکند، دین با او مبارزه میکند. هر چیزی جلوی چشم و درک و عقل و فهم مردم را میگیرد، دین جلوی تجاوز او را میگیرد. هر عاملی، به هر صورتی که نمیگذارد مردم بیندیشند و بفهمند و درک کنند، دین نمی.گذارد آن عامل زنده بماند.
🔰امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: و یثیروا لهم دفائن العقول= پیامبران را خدا فرستاد تا گنجینه های عقل و خرد را در درون مردمان و انسان ها برشورند و برانگیزند.
♻️پس هر چیزی که این دفینه ها را دفن تر کند، نیروی خرد و فکر انسان ها را زیر خروارها خاک یا زیر خروارها عصبیت یا پندار باطل یا اختناق یا خفقان یا هر چیز دیگر، مخفی و پنهان کند، درست نقطه مقابل #فلسفه_ بعثت_انبیاست؛ فرقی نمیکند هرچه میخواهد باشد و در هر زمانی میخواهد باشد.
🔴نبوت ها با فکر و عقل مردم سروکار دارند. هر چه این فکر و عقل دقیقتر باشد، نبوتها قابل قبولترند؛ میکوشند تا این فکرها را بالا بیاورند.
هر کسی، هر عاملی، چه در وجود خود انسان، چه در خارج وجود انسان، موجب گردد که فکر و عقل و خرد انسان از رشد و نمو باز بماند، امکان فعالیت به او داده نشود، مردم نتوانند در سایه مشعل فکرو بینش خود، چیز بفهمند، راه پیدا کنند و این راه را آزادانه بپیمایند، هرچا مانع این شد، ضد دین و خلاف دین است.
#تفسیر_روز_۱۱
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_پنجم
#سیمرغ_رمضانی
هر روز #تفسیر یک آیه قرآن کریم برگرفته از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در کانال #موج_خروشان👇👇👇
@mojkhorooshan
مبانی فکری انقلاب. ج۸. استعداد بی پایان انسان.mp3
2.38M
سلسله مباحث #مبانی_فکری_انقلاب
جلسه ۸
رکن چهارم: #استعدادبی_پایان_انسان
کانال #موج_خروشان 👇👇
@mojkhorooshan
احترام نام مبارک رمضان.mp3
1.69M
اسم ماه مبارک #رمضان احترام ویژهای دارد
با احترام از این ماه نام برده شود
دو روایت درباره احترام نام «رمضان»
#روایت_خوانی
#منبرهای_کوتاه_مجازی
کانال #موج_خروشان 👇👇
@mojkhorooshan
مبانی فکری انقلاب ج۹ رکن چهارم.mp3
2.42M
سلسله مباحث #مبانی_فکری_انقلاب
جلسه ۹
رکن چهارم: #استعداد_بیپایان_انسان
کانال #موج_خروشان 👇👇
@mojkhorooshan
موج خروشان
کجای دین اسلام آمده که با #بدحجاب برخورد بشه و بازداشت بشه؟ تبیین دلیل و وجه #شرعی برخرد حکومت با #
صوت مرتبط با پرسش و پاسخ دوشنبه در گروه 👆
مبانی فکری انقلاب ج۱۰ رکن پنجم.mp3
2.27M
سلسله مباحث #مبانی_فکری_انقلاب
جلسه ۱۰
رکن پنجم: #جریان_عالم_به_سمت_حاکمیت_حق
کانال #موج_خروشان 👇👇
@mojkhorooshan
🔅بسم الله الرحمن الرحیم 🔅
لَقَدْ أَنْزَلْنَا آيَاتٍ مُبَيِّنَاتٍ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ به تحقيق آياتى روشنگر نازل كرديم و خدا هر كس را كه بخواهد به راه راست هدايت مىكند. (سوره نور/۴۶)
✅کسانی که به خودشان اجازه نمیدهند قرآن را بفهمند،بیچاره ها از این روشنگری محرومند.
والله یهدی من یشاء الی صراط مستقیم خدا رهنمون میشود هرکه را بخواهد به سوی راه راست. هرکه را بخواهد.
⁉️خواستن خدا یعنی چه؟
اراده و مشیت خدا جز در قالب علت های طبیعی و عادی جلوه گری نمیکند.شما اگر چنانچه خواستید، تصمیم گرفتید، پای یک سخن هدایتگر،نشستید و هدایت شدید،خدا خواسته بود که هدایت بشوید.
🔰همین شما اگر تنبلی و سستی کردید، اگر راه فهمیدن را روی خودتان بستید، خدا اراده کرده بود که شما نفهمید.
✅اراده کردن خدا به این معناست که وسایل و اسباب عادی پیش آمده یا نیامده؛ اگر با اراده و خواست شما وسایل و علل عادی، پیش آمده برای انجام گرفتن این معلول، اینجا خدا خواسته، اگر چنانچه شما نخواستید، پیداست خدا نخواسته؛ نه اینکه نخواستن خدا موجب بشود شما اراده نکنید،نه شما در اراده کردن آزادید.
خدا نخواسته یعنی علت لازم مترتب نشده، این معنی خدا نخواسته است.
چون به وجود آورنده علت ها و خاصیت بخشِ علت ها خدا بود.
#تفسیر_روز_۱۲
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_پنجم
#سیمرغ_رمضانی
هر روز #تفسیر یک آیه قرآن کریم برگرفته از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در کانال #موج_خروشان👇👇👇
@mojkhorooshan