eitaa logo
آموزش پژوهش و نگارش علمی
1.5هزار دنبال‌کننده
545 عکس
22 ویدیو
555 فایل
نویسنده: مهدی محقق فر موضوع: ۱ -آموزش پژوهش و نگارش علمی با تاکید بر علوم حوزوی (تجربه نویسنده در کارگاه ها و ارزیابی ها) ۲- معرفی برخی فعالیت های علمی پژوهشی تراز ۳- ارائه متون انگیزه بخش در امر پژوهش ارتباط با نویسنده @Mohagheghfar
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال برخی از فراگیران بوده است 👇 (سلام علیکم استاد چجوری هیدینگ بزنم و ان رو کنار صفحه بیارم؟) با سلام برای دیدن نقشه فایل ورد تان در قسمت view Navigation pane یا گزینه document map را تیک بزنید
این فایل اموزشی هم شاید کمکتون کنه. 👆
در حال ارزیابی طرح های تحقیق یکی از مراکز هستم. یکی از اشکالاتی که در بیان مسئله با ان چندین بار برخورد کرده ام اشاره به پاسخ ها در بیان مسئله است. در بیان مسئله از پرداختن به پاسخ ها خودداری کنید. مگر مثلا قصد تبیین فرضیه تحقطق را در بیان مسئله دارید و یا نظریه های موجود و اینکه می خواهید از ان برای بیان رساتر مسئله تحقیق که مثلا انتخاب قول مختار و مستندات از بین این نظریات باشد، استفاده کنید. ف اموش نکنید این دو قصد سیاق بیان خاص خودش را دارد که نیاز به دیدن نمونه های خوب و تمرین می خواهد.
در یکی از طرح های تحقیقی که مشغول ارزیابی شان هستم اصول کافی باب اداب معاشرت و دوستی را به عنوان پیشینه تحقیق ذکر کرده بود. (کتاب العِشرَه) تحلیل تان از این مورد چیست؟ باید قبول می کردم یا نه؟ و چرا؟
Mahdi MohagheghFar: یکی از اشتباهات پر تکرار در طرح های تحقیق این است که در ضرورت تحقیق به نوشتن درباره اهمیت دانستن مسئله و مهم بودن ان اکتفا می شود. در تبیین ضرورت باید درباره اهمیت تحقیق درباره مسئله تحقیقتان بنویسید. یعنی چرا انجام تحقیق پیش رو لازم است یا مثلا اگر تحقیق تان صورت نگیرد چه اتفاق نامطلوبی می افتد و ‌.... ممکن است درباره یک مسئله بسیار مهم کارهای تحقیقی زیادی انجام شده باشد و دیگر اصلا هیچ ضرورتی نداشته باشد تکرار صورت گیرد. پس فراموش نکنید اهمیت مسئله با ضرورت تحقیق درباره مسئله فرق می کند و دومی در قسمت ضرورت خواسته شده است. اگر تنها اهمیت مسئله یک مقدمه چینی است و از ان برای تبیین ضرورت تحقیق درباره مسئله استفاده می کنید خوب است ولی بسنده کردن بدان مطلوب نیست. اگر حوصله ای بود نمونه هایی را به اشتراک می گذارم. دست به نقد یک مورد را تقدیم می کنم: یکی از سروران تحققش درباره مفهوم و اقسام عفت بود که به جای عنوان ضرورت تحقیق فرموده بودند اهمیت عفاف.
آسیب گفته شده در بالا در این تبیین ضرورت به چشم می خورد: عنوان تحقیق: مفهوم و آثار حب دنیا از منظر آیات و روایات ضرورت تحقیق: ضرورت بحث از مضرات دنيا دوستي بدان جهت است كه طبق آيات قرآن و روايات ائمه معصومين(عليهم السلام) دنيادوستي سرمنشاء بسياري از خطاها و بلكه همه آنهاست. حب دنیا اعم از حب مال، مقام، شهوت جنسی، برتری جویی، تنپروری، انتقام جویی و مانند اینها، گاه چنان طوفانی در روح انسان ایجاد می کند که موجب می شود انسان حیات دنیا را برآخرت مقدم دارد و تنها به مطامع دنيوي خود مشغول شده ، ازتوجه به آخرت بازماند و دچار كيفر الهي در آخرت و عذابدردناك شود. همچنين در دنيا دچار تشويش خيال شده باعث رنچش روح و روان خود و آزار ديگران شود لذا در اغلبمواردی که در قرآن كريم و کلام معصومان (علیهم السلام)، سخن از دنیا به میان آمده، انسان ها را از فریب آن بر حذرداشته اند. چرا كه اگر انسان دنيا را كشتزار آخرت بداند از تمامي فرصتهاي زندگي در راه كمك به مخلوقات خدا استفادهخواهد كرد و سعادت اخروي اش نيز تامين خواهد شد.
آسیب گفته شده در بالا در این تبیین ضرورت به چشم می خورد: راهنمایی حقیر: اهمیت مسئله و دانستن درباره اش برابر با ضرورت تحقیق درباره مسئله نیست.شاید اینم مسئله مهم بارها سوژه محققان در تحقیقات خودشان بوده باشد. از این رو در تنظیم ضرورت دقت مجدد بفرمایید. *** عنوان تحقیق: مفهوم تکفیر سیئات با حسنات از منظر قرآن و روایات ضرورت تحقیق: از آنجایی که انسان ها دارای نفس اماره و در معرض القائات شیطان هستند و مکرر مرتکب گناه می شوند، می توان با استفاده از بیان روشن آیات و روایات که ریسمان محکم الهی هستند، جهت آگاه نمودن انسان ها و بیرون آمدن آنان از غفلت، استفاده کرد. اگر انسان مؤمن با تکفیر عمل آشنا نباشد، ممکن است بی توجه به آثار هر گناهی چه در بعد دنیوی و چه در بعد اخروی، مرتکب هر گناهی بشود. این نا آشنایی با سنت تکفیر، موجب یأس انسان شده و مواجهه با گناهان فراوان او را از اقدام به اعمال صالحه باز می دارد. از طرفی نیز ممکن است عده ای هم با عدم فهم صحیح از تکفیر نسبت به ارتکاب گناهان کبیره، جری و گستاخ شوند، بنابراین، پرداختن به این موضوع از جهت تربیتی و اعتقادی نیز اهمیت دارد. مهم ترین نکته ای که بیانگر اهمیّت بررسی این مسأله می باشد، آن است که سعادت انسان با تکفیر رابطه تنگانگی دارد، زیرا سر انجام تکفیر، موجب سعادت جاودانه انسانی است.
در تحقیقی با عنوان آثار استغفار از منظر آیات و روایات در قسمت ضرورت تحقیق چنین نوشته بودند که مطلوب نیست: اهمیت و ضرورت استغفار در ‌شریعت اسلامی، استغفار به‌صورت بهترین عبادت و دعا مطرح، و فراوانی انجام دادن آن توصیه شده و شاخص‌ترین تعبیر از آن، با جمله «استغفر‌الله»‌است. چندان که بیشتر دعاهایی که از معصومان علیهم السّلام به یادگار مانده،- با عبارات و الفاظ گوناگون- متضمّن استغفار است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)و دیگر پیامبران به استغفار سفارش کرده و عموم مردم بدان فرمان داده شده‌اند، چنان که ۸‌آیه، به آمرزش خواهی ترغیب عمومی کرده و نزدیک به ۳۰ آیه، از استغفار پیامبران سخن به میان آورده و ۵ آیه نیز شخص رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) را به آن مأمور کرده است. فرمان و تشویق به استغفار در بسیاری از آیات و توبیخ ترک آن در برخی دیگر، چون «اَفَلا یَتوبونَ اِلَی اللّهِ ویَستَغفِرونَهُ» ، ضرورت استغفار همگان را روشن می‌سازد، زیرا از یک سو انسانهای عادی بر اثر غفلت، نادانی و سرکشی غ رایز حیوانی و هوای نفس، همواره در معرض گناه هستند، ازاین‌رو نیاز به استغفار و ضرورت آن، جهت پالایش و تصفیه روحشان امری بدیهی می‌نماید. از سوی دیگر، هیچ‌کس نمی‌تواند حقوق الهی را آن‌گونه که شایسته مقام ربوبی است، به جای آورد، بلکه به اندازه معرفت و شناخت خویش به این مهم می‌پردازد، بر این اساس، حتّی پارسایان حقیقی نیز از کارها و عبادتهای خود شرم داشته، خویش را در پیشگاه خداوند متّهم، بلکه مقصر می‌دانند و ضرورت استغفار را درک می‌کنند.
بسم الله الرحمن الرحیم صدیقه رجب زاده یزدی نقل قول مستقیم: در انواع انفاق با توجه به جمله "مما رزقناکم" نزد مفسرین اقوال مختلفی مطرح است؛مرحوم شیخ طبرسی در مجمع البیان برخلاف بعضی ازمفسرین دیگر،انفاق را شامل صدقات واجب و مستحب می داند و می گوید: «"يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا" أي صدقوا محمدا (ص) فيما جاء به "أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ" قيل أراد به الفرض كالزكاة و نحوها دون النفل لاقتران الوعيد به عن الحسن و لأن ظاهر الأمر يقتضي الإيجاب و قيل يدخل فيه النفل و الفرض عن ابن جريج و اختاره البلخي و هو الأقوى لأنه أعم و لأن الآية ليس فيها وعيد على ترك النفقة و إنما فيها إخبار عن عظم أهوال يوم القيامة و شدائدها.» بازنویسی: شیخ طبرسی در تفسیر مجمع البیان، بیان می کند که عده ای معتقدند از "مما رزقناکم" انفاق واجب برداشت می شود به دلیل تهدید و اقتضای وجوب امر در آیه. در ادامه به نظر ابن عباس و بلخی اشاره می کند که صدقات واجب و مستحب، هر دو را شامل می شود و خود شیخ طبرسی نیز همین قول را می پذیرد؛باستناد اینکه در آیه قیدی بیان نشده و امری که آمده عام و مطلق است و تهدیدی که قرینه زکات واجب باشد وجود ندارد.ایشان تهدید آخر آیه را تنها برای بیان عظمت ترس و وحشت روز قیامت و سختی های آن می داند. تلخیص: مرحوم شیخ طبرسى در مجمع البيان، عموميت آيه را نسبت به انفاقهاى واجب و مستحبّ ترجيح مىدهد؛ وی معتقد است ذيل آيه مشتمل بر تهديدى نيست بلكه خبر از حوادث وحشتناك روز قيامت مىدهد .
تکلیف ارفاقی (استفاده از شواهد در متن علمی) طيبه جعفري جلگه الميزان فى تفسير القرآن ج16 274 قوله تعالى: «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ» كناية عن امتناع الجمع بين المتنافيين في الاعتقاد فإن القلب الواحد أي النفس الواحدة لا يسع اعتقادين متنافيين و رأيين متناقضين فإن كان هناك متنافيان فهما لقلبين و ما جعل الله لرجل من قلبين في جوفه فالرجل الواحد لا يسعه أن يعتقد المتنافيين و يصدق بالمتناقضين الف) نقل مستقیم علامه طباطبایی در تفسیر این بخش از آیه 4 سوره احزاب، آن را کنایه از امتناع جمع بین دو اعتقاد متنافی در قلب یک شخص می داند: «كناية عن امتناع الجمع بين المتنافيين في الاعتقاد فإن القلب الواحد أي النفس الواحدة لا يسع اعتقادين متنافيين و رأيين متناقضين» (1) ب) بازنویسی علامه طباطبایی (2)در تفسیر این بخش مورد نظر از سوره احزاب، آن را کنایه از جمع¬نشدنی بودن دو اعتقاد متنافی در یک شخص می¬داند. پس در اینجا اگر دو متنافی وجود دارد، برای دو قلب مختلف در دو شخص مجزا است و خداوند برای یک شخص دو قلب قرار نداده است. ج) تلخیص علامه طباطبایی (3) در تفسیر این مورد، آن را کنایه از ممکن نبودن وجود دو اعتقاد متنافی در قلب یک شخص می¬داند. چرا که دو اعتقاد متنافی در دو قلب مجزّا جای می¬گیرد. ــــــــــــــــــــــ 1 - محمدحسین، طباطبایی، الميزان فى تفسير القرآن، چاپ پنجم، قم: دفتر انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1417 ق، ج16، ص 274. 2- همان. 3 - همان.
فاطمه خدایی طلبه سطح 3مجازی مرکز مدیریت خواهران نقل مستقیم : به نظر میرسد درآیه ی 34 سوره احزاب ،درمفهوم کلمه ی ذکربین مفسرین اختلاف نظر وجود دارد.عده ای آنرا به معنایی درمقابل نسیان وعده ای آنرا به شکروسپاسگذاری تفسیر نموده اند.علامه طباطبایی (ره) درتفسیر گرانسنگ المیزان،این کلمه را به معنایی مقابل نسیان وفراموشی تفسیر نمودند. ایشان همچنین عل گزینش این تفسیر راذکر نموده و با بیان دلایلی ،دیدگاه گروه مقابل را رد مینمایند.صاحب المیزان ،ذیل این آیه ی شریفه میفرمایند:«ظاهرالسیاق أن المراد باالذکر مایقا بل النسیان إذ هو المناسب لسیاق التاکید والتشدید الذی فی الایات فیکون بمنزلة الوصیة بعدالوصیة بالامتثال ما وجه إلیهن من التکالیف وفی قوله فی بیوتکن تاکید آخر...وأما قول بعضهم إن المراد واشکرن إذ صیرکن فی بیوت یتلی فیهن القرآن والسنة فبعید من السیاق وخاصة بالنظر إلی قوله فی ذیل الایة«إن الله کان لطیفا خبیرا» 1 بازنویسی: علامه طباطبایی (ره) 2 کلمه ی ذکر را بعلت مناسبت با سیاق تاکیدوتشدید برداشت شده از آیات وهمچنین اضافه ی ضمیر «کن» به لفظ «بیوت» به معنایی مقابل نسیان تفسیر نموده و سپس دیدگاه کسانی که معتقدند ذکر دراین آیه به معنای شکر است را بعلت عدم مناسبت با سیاق ومخصوصا با درنظر گرفتن ذیل آیه«إن الله کان لطیفا خبیرا»رد مینماید. تلخیص: علامه طباطبایی3 بعلت مناسبت سیاق وظاهرالفاظ آیه معنایی مقابل نسیان را برای لفظ ذکربرگزیدندوسپس قول تفسیر ذکر به شکر را بعلت عدم مناسبت سیاق وذیل آیه رد نمودند. 1.علامه طباطبایی،المیزان،ج16،ص468 2. همان.علامه طباطبایی،المیزان،ج16،ص468 3. همان.علامه طباطبایی،المیزان،ج16،ص468