eitaa logo
آموزش پژوهش و نگارش علمی
1.5هزار دنبال‌کننده
545 عکس
22 ویدیو
555 فایل
نویسنده: مهدی محقق فر موضوع: ۱ -آموزش پژوهش و نگارش علمی با تاکید بر علوم حوزوی (تجربه نویسنده در کارگاه ها و ارزیابی ها) ۲- معرفی برخی فعالیت های علمی پژوهشی تراز ۳- ارائه متون انگیزه بخش در امر پژوهش ارتباط با نویسنده @Mohagheghfar
مشاهده در ایتا
دانلود
آموزش پژوهش و نگارش علمی, [۲۸.۰۴.۱۸ ۱۷:۲۸] بازنشر ـ پرونده های علمی نمونه برای الگو گرفتن. البته این موارد ممکن است نواقصی هم داشته باشد ولی به هر حال فراگیران می توانند اشنایی بیشتری پیدا کنند. 👆
ارزیابی های مختصری هم داشته اند که در تلگرام مانده است. فرصتی بود آنها را نیز منتقل خواهم کرد. فعلا بحران اسباب کشی در پیام رسان ها را دارم !!
نقل قول مستقیم آدمی خواه ناخواه آنچه را که مورد توجه‌اش است را تقویت می‌کند. نگاه حرام شعله‌های شهوت را درون او روشن نگه می‌دارد و به او اجازه نمی‌دهد تا به وجوه پایدارش نظر بیفکند. تقویت جنبه‌های جسمانی، به او مجال صیقل دادنِ آیینه‌ی وجود را نمی‌دهد و در تاریکی درون از یافتن راه درست درمی‌ماند. وقتی شهوت مهار آدمی را به دست گرفت، گوش‌هایش حقیقت را نخواهد شنید و چشم‌هایش حقیقت را نخواهد دید و هیچ موعظه‌ای بر او کارگر نخواهد شد. همان‌طور که حضرت‌ امام كاظم علیه‌السلام مي‌فرمايد: «مَنْ سَلَّطَ ثَلَاثاً عَلَی ثـَلَاثٍ فَکَأنَّمَا اَعَانَ هَوَاهُ عَلَی هَدْمِ عَقْلِهِ: مَنْ اَظْلَمَ نُورَ فِکْرِهِ بـِطُولِ اَمـَلِهِ وَ‌ لَحـَا‌ طَرَائِفَ‌ حِکْمَتِهِ بِفُضُولِ کَلَامِهِ وَ اَطْفَاَ نُورَ عِبْرَتِهِ بِشَهَوَاتِ‌ نَفْسِهِ‌ فَکَاَنَّمَا اَعَانَ هَوَاهُ عَلَی هَدْمِ عَقْلِهِ وَ مَنْ هـَدَمَ ‌ ‌عـَقْلِهِ اَفْسَدَ عَلَیْهِ دِینِهِ؛ كسي كه سه چيز را بر‌ سه‌ چيز‌ مسلّط كند، به از بـين بـردن عـقلش كمك كرده است‌: كسي كه با آرزوهاي طولاني، نور انديشه‌اش را به تاريكي كشاند؛ كسي كه با حرفهاي نـسنجيده و زيادي، نكات‌ دقيق‌ حكمتش‌ را محو مي‌كند و كسي كه با شهوات و هواهاي نفساني، چراغ عبرت‌پذير‌ خـود‌ را خاموش مي‌سازد، چنين فـردي، بـه ويراني عقل و درايت خويش كمك كرده است و بدين وسيله دين‌ و دنياي‌ خود‌ را تباه مي‌كند.»(کلینی، ج‌1، ص‌17؛ مجلسی ج1، ص137.) بازنویسی هرآنچه مورد توجه آدمی قرار بگیرد، در وجود او تقویت می‌شود. وقتی مرکز توجه آدمی جسم است، قوای جسمی او تقویت می‌شود و زمانی که امور روحی او مورد توجه است، از لحاظ روحی تعالی می‌یابد. آدمی با تقویت جسم بسترتقویت شهوت را نیز فراهم می‌کند. وقتی آدمی تحت تاثیر قوه‌ی خیال، از تحت الامر بودن عقل شانه خالی می‌کند، شیطان گوش‌ها و چشم‌های او را برای شنیدن حقیقت می‌بندد و هیچ موعظه‌ای بر او کارگر نخواهد بود. همانطور که در کتاب بحارالانوار، بنابر حدیثی از امام کاظم علیه السلام آمده است، کسی که با شهوات و هوای نفسانی، چراغ عبرت پذیر خود را خاموش کند، چنین فردی به ویرانی عقل و درایت خویش کمک کرده‌ و دین و دنیای خود را تباه کرده‌است. تلخیص آدمی باید مراقب باشد که با چه چیزی انس می‌گیرد. انس با جسم تقوت قوه‌ی شهوت و غفلت از تعالی روح را موجب می‌شود. چنانچه درکتاب بحارالانوار حدیثی از امام کاظم علیه السلام آمده‌است که مبتنی برآن هرکسی با شهوات و هوای نفس انس گیرد، موعظه در او اثر نمی‌کند و دین ودنیای خود را تباه می‌کند.
بسیار خوب تمرین بیشتر مهارت نگارش علمی شما را بهتر خواهد کرد. وقتی که از کافی مرحوم کلینی ادرس حدیثی را اورده اید، لازم نیست از بحار مرحوم مجلسی ادرس بدهید. اگر مدنظر شما بحار الانوار است منبع اول لازم نیست. زیرا اعتبار منبع دوم در حد اعتبار منبع اول نیست از این رو در کنار هم نمی اورند. موفق باشید. 👇
فاطمه حبیبی نقل قول مستقیم انسان می تواند امیدوارباشد که از عذاب قبردر امان است؛امید به رحمت خداوند وترس ازعذاب قیامت دو ویژگی مهم ومکمل یکدیگرهستند وبایستی در وجود بنده درصد مساوی باشد.امام خمینی(ره)[1]دراین باره می فرمایند:امید مستحسن آن است که انسان تمام اسبابی که در تصرف او است در طریق نیل به سعادت خود صرف کند وپس از آن امیدوارباشد که خداوند متعال با عنایات خود اسبابی راکه در تحت اختیار او نیست را برای او فراهم کند وموانع را رفع کند تابه سعادت اخروی نائل گردد؛یعنی اگر کسی زمین دل را از خارهای اخلاق فاسد وسنگ وشوره های معاصی پاک نمود وبذر اعمال واطاعت بندگی را درآن کاشت وبه آب صافی ایمان خالص آبیاری کرد،پس از آن به امید فضل ورحمت خدا دل ببندد که عاقبت او به خیر وسعادت ختم گردد،امید ورجای چنین شخصی مستحسن است. بازنویسی امام خمینی(ره)[2]درباره امید به خدامعتقد است که امید مثبت به خدا آن است که بنده تمام آنچه درتوان دارد صرف رسیدن به سعادت می کند ودر عین حال امیدوار است که خداوند متعال؛مسائل خارج از اختیارش برای اوفراهم کرده ؛موانع موجود درمسیرش را برای او هموارخواهد کردتا بنده به سعادت اخروی دست یابد.انسان در این مسیر دل را از اخلاق بد وگناهان پاک می کند؛اطاعت وبندگی خداوند متعال را به جا می آورد؛نیت خود را خالص می کند و درنهایت برای رسیدن به عاقبت بخیری وسعادت مندی باز هم به فضل و رحمت پروردگار امیدوار است.امید موجود در دل بنده همان امید مثبت به خداوند است. تلخیص امام خمینی(ره)[3]درباره امید به خدابراین باورند که بنده ای به خدا امید مستحسن دارد که برای رسیدن به سعادت تمام قوای خود_اعم ازخلوص نیت،بندگی خداوند متعال وپاک کردن دل از گناه_رابه کار می گیرد ودرعین حال امیدوار به فضل خداوند است تا عاقبت بخیر وسعادتمند شود. .امام خمینی.چهل حدیث.صفحه229.چاپ16.موسسه تنظیم ونشرآثار امام خمینی.تهران 1376 ه ش[1] .همان[2] .همان[3]
در نقل مستقیم از :«...» استفاده کنید ممنونم