مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
. ✍هنگامی که یک ادعایی از طرف یک مدعی مطرح میشود ، هیچکس حق ندارد که در رابطه با آن ادعا زود قضاوت
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته 😊
ان شاءالله افرادی که مبحث معادشناسی را دنبال میکنند ، تا قبل از اینکه از ساعت ۸ بارگذاری مطالب شروع شود ، اگر وقت دارند این مطالب جلسه گذشته را یک مروری بکنند .
التماس دعا🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✍در جلسه گذشته، این بحث را مطرح کردیم که، برای اثبات یک ادعا و رسیدن به آن، بهترین راهی که میشود در نظر گرفت شنیدن 👂کلام مدعی میباشد.✔️
🔺بحث معاد هم ادعایی هست که : از طرف خداوند متعال و فرستادگانش، که انبیا «علیهم السلام» هستند مطرح شده است.
🔸جلسه گذشته دلیل اول را که خداوند متعال به آن در قرآن کریم در سوره های مومنون و الدخان و حج آیاتی را نازل فرموده بود .
این بود که : مصونیت آفرینش و عمل پروردگار از بیهودگی و عبث بودن😊
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
𖣐اللّٰهُمَّــ؏َجِّـلْ لِوَلیــِّـــكَ الـْفَرَج𖣐
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#معادشناسی_معاد_در_قرآن_جلسه_دوم
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
.
🔸و اما دلیل دومی که به آن میپردازیم 👇👇
➖این است که :
(معاد مقتضای عدل الهی است)
یعنی اگر ما خدا را عادل در نظر بگیریم ، این عدالت خدا باعث میشود که ، حتماً مَعادی در کار باشد. ✅
🤔حال سوالی مطرح میشود که :
این کلام به چه دلیل است⁉️ یعنی چرا مقتضای عدل الهی این است که حتماً باید معاد وجود داشته باشد⁉️
🔰جواب سوال اینکه :
بندگان بر دو دسته هستند، افراد مطیع😇 و افراد سرکش😈 و عاصی و رفتار یکسان، با این دو دسته به هر صورت که باشد، یا اینکه هر دو دسته را پاداش💰 بدهد یا هر دو را عقوبت🔥 کند، یا هر دو را رها بکند و محشور نگرداند،خلاف عدالت است.🤷♂ بلکه عقل به صورت مستقل حکم میکند، به وجوب فرق گذاشتن میان این دو دسته ، از جهت ثواب و عقاب
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
𖣐اللّٰهُمَّــ؏َجِّـلْ لِوَلیــِّـــكَ الـْفَرَج𖣐
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#معادشناسی_معاد_در_قرآن_جلسه_دوم
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
.
✍توضیح مطلب اینکه:
از آنجا که در این دنیا فرق بین افراد مطیع و خوب کردار 😇و و افراد سرکش و عاصی 😈 وجود ندارد، باید عالم دیگری باشد تا در آنجا این تفاوت تحقق پیدا کند.
📌علامه محقق بحرانی به این دلیل چنین اشاره میکند : 👇👇
ما در دنیا میبینیم که افراد مطیع و عاصی هر دو میمیرند☠ بدون اینکه آنچه از ثواب و عقاب که استحقاق دارند به آنها برسد .
( مثلاً زیاد دیده می شود ، شخص نیک کردار ، که اعمال خوبی انجام داده ، هیچ اثر و پاداشی برای این اعمال خوب در دنیا ، به او نرسیده است یا برعکس ، افراد طغیانگر و سرکش که در این دنیا سرکشی و خلاف دستورات پروردگار انجام دادهاند و بدکردار هستند در این دنیا به نتیجه و سزای عمل زشت و پَست خودشان نرسیدهاند. 🤷♂)
🔻پس اگر هر کدام برای دریافت ثواب و عقاب در عالمی دیگر برای حساب و کتاب اعمالشان ، محشور نگردند ،( این محشور نشدن ) یعنی :
خداوند در دنیا دستوراتی را برای بندگان خودش از طریق فرستادگانش که همان پیامبران بودند تجویز کرد ، و در آخر بین (آنان که حرف او را پذیرفتند و مطیع او شدند) و (افرادی که اعتنایی به کلام و دستورات او نداشتند) ، هیچ فرقی را قائل نشد🤨 و این ، نشان از بیعدالتی خداوند میباشد .🚫
چرا ⁉️
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
𖣐اللّٰهُمَّــ؏َجِّـلْ لِوَلیــِّـــكَ الـْفَرَج𖣐
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#معادشناسی_معاد_در_قرآن_جلسه_دوم
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
.
📌چون : عدالت⚖ یعنی بین افراد ، طِبق اعمالی که انجام دادهاند قضاوت و برخورد بشود✅ و در حق کسی ظلمی صورت نپذیرد.😊
➖پس اگر معاد و عالَم دیگری برای حساب و کتاب و جزای اعمالِ این دو دسته از افراد ، نباشد ، در نتیجه :
🔺هیچ عدالتی از طرف خدا صورت نپذیرفته است.😒
وَ چون نبود معاد دلیل بر بی عدالتیست❌ وَ بیعدالتی یکی از نشانههای موجود نیازمند و ناقص است و ما در جلسات گذشته در مباحث خداشناسی ثابت کردیم که : 🔺خداوند متعال از هرگونه نیاز و نقص منزه و مبرا میباشد .
پس در نتیجه :
🔸ممکن نیست که ، معاد در کار نباشد.
💠توضیح :
یعنی باوجود خدا به عنوان خالق و قاضی و همچنین وجود این دو دسته از افراد(افراد مطیع 😇و سرکش👿)این را می طلبد که :
حتماً باید مَعادی در کار باشد تا افراد به سزای آنچه که عمل کردهاند برسند و ظلمی در حق کسی انجام نگیرد✔️.
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
𖣐اللّٰهُمَّــ؏َجِّـلْ لِوَلیــِّـــكَ الـْفَرَج𖣐
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#معادشناسی_معاد_در_قرآن_جلسه_دوم
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
.
📌مطالبی که تا الان خدمت شما در رابطه با دلیل دوم ، وجود معاد عرض کردیم، توضیح و تفصیلی بود که خداوند متعال در قرآن آیاتی را در مورد این مطلب ( وجود معاد اقتضای عدل الهی میباشد ) فرموده است.
🛑 در اینجا سه آیه، از آیات قرآن را که بر این دلیل دلالت دارند خدمتتان عرض می کنیم.👇👇
💠مورد اول از آیات :
﴿أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ﴾
(آیا كسانی كه ایمان آورده و كارهای شایسته انجام دادهاند مانند مفسدان در زمین قرار میدهیم 🤨یا پرهیزكاران را چون بدكاران؟!)❌
🖇( سوره ص آیه ۲۸ )
💠مورد دوم از آیات:
﴿أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ﴾
آیا ما تسلیم شدگان [به فرمانها و احكام خود] را چون مجرمان قرار میدهیم؟ 😏
🖇( سوره قلم آیه ۳۵ )
﴿مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ﴾
شما را چه شده؟ چگونه داوری میكنید؟! 🤔
🖇( سوره قلم آیه۳۶ )
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
𖣐اللّٰهُمَّــ؏َجِّـلْ لِوَلیــِّـــكَ الـْفَرَج𖣐
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#معادشناسی_معاد_در_قرآن_جلسه_دوم
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
.
💠مورد سوم از این آیات :
﴿إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَىٰ﴾
(بیتردید قیامت كه میخواهم زمان وقوعش را پنهان بدارم، آمدنی است✅، تا هر كس را برابر كوششی كه میكند، پاداش دهند💰)
🖇( سوره طه آیه ۱۵ )
📌دقت داشته باشید که، در آیه آخر که آیه ۱۵ از سوره طاها میباشد.✅ عبارت ( لِتُجزَی ) اشاره به این مطلب دارد که : بر پایی قیامت به منظور تحقق جزاء و پاداش و عذابی است که ، مقتضای عدل الهی میباشد.👌
📌 به نظر می رسد که، برای این جلسه از بحث «معادشناسی» هم مطالب کافی می باشد ،
چون این انتظار می رود که :
عزیزان دانشجو و شرکت کننده ، این مباحث را، مرور و بررسی نمایند و اگر در مورد این مباحث سوالی پیش آمد، با ادمین کانال مطرح نمایند.🌹
🍃برای سلامتی و فَرَجِ
صاحب الزمان
(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
صلوات جلی ختم بفرمایید🍃
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
𖣐اللّٰهُمَّــ؏َجِّـلْ لِوَلیــِّـــكَ الـْفَرَج𖣐
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#معادشناسی_معاد_در_قرآن_جلسه_دوم
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
🌸بـــــــــــســـــم الــــلّــــــــــه الــــرّحمن الــــرحیم🌸
نام های امیرالمومنین (علیه السلام) در قرآن :
3⃣3⃣ نور:
امام صادق «عليه السلام» در تفسير آيه شريفه «قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبيناً»
«براى شما دليل و برهان روشنى از جانب پروردگارتان آمد و نور آشكارى براى شما فرود آورديم»[۳]
مى فرمايد:
«برهان و دليل»؛
رسول خدا «صلى الله عليه وآله وسلم»❤️
و «نور آشكار»
علىّ بن ابى طالب «عليه السلام» است❤️ [۴]
----------📝پاورقی:
[۳]: سوره نساء، آيه ۱۷۴.
[۴]: تأويل الآيات: ۱۴۴/۱ ح ۲۷. لازم به ذكر است كه در متن اصلى كتاب «القطره» پس از علىّ بن ابى طالب «عليهما السلام» قرآن مجيد نيز ذكر شده است.
#فضائل_امیرالمؤمنین
#القاب_امیرالمؤمنین_در_قرآن
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
سلام صبح دوشنبه تون بخیر🍁
سه شاخه گل تقدیم به شما 💞
🌷 یکی از طرف خدا که نگه دارتون باشه
🌹 دوم از طرف حجت خدا امام زمان علیه السلام که ایشان خیلی دوستتون دارن
🌷 سوم ازطرف مجموعه تخصصی معرفان حقیقت که عضو آن هستید
🌹 تقدیم به قلب مهربانتان
🌻 امروزتون به زیبایی گل ها🌻
#صبح_شما_بخیر
🦋🍂
╔ 💗 ══ 🍃ೋ•══╗
🛑(انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع)
👇مجموعه تخصصی معرفان
حقیقت را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
╚══•ೋ🍃 ══ ☂ ╝
╆━━━┅═💚═┅┅──┄
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
. 📌قبل از اینکه بخواهیم موضوع مطرح شده را بررسی نماییم ، بهتر است یک مسئلهای را مطرح کنیم که شخصی ب
سلام و عرض ادب و احترام خدمت اعضای محترم کانال لطفاً قبل از اینکه بخواهیم از ساعت ۹ مطالب و درس امشب را شروع کنیم اگر وقت دارید برای فهم بهتر مطالب امشب درس جلسه گذشته را با دقت مرور بفرمایید🌹
.
📌{(وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ)} الی آخر، كلمه (ابتلاء) و بلاء يك معنى دارد، اگر بخواهى بگويى:
من فلان را با فلان عمل و يا پيش آوردن فلان حادثه امتحان كردم، ميتوانى بگويى: (ابتليته بكذا) ، یعنی امتحانش کردم بواسطه فلان عمل.
➖و اثر اين امتحان اين است كه، صفات باطنى او را از قبيل اطاعت و شجاعت و سخاوت و عفت و علم و مقدار وفاء، و نيز صفات متقابل اين نامبرده را ظاهر سازد.
(یعنی امتحان معلوم میکند که در او چه مقدار از این صفات موجود میباشد، تا ارزش و امتیاز او نسبت به دیگر افراد مشخص و معلوم بشود)
و به همين جهت امتحان، جز با برنامهاى عملى صورت نمىگيرد❌، عمل است كه صفات درونى انسان را ظاهر مىسازد، نه گفتار🚫، همان طور كه ممكن است درست و راست باشد، ممكن هم هست دروغ و خلاف واقع باشد،🤷♂
🔸هم چنان كه در آيه:
{(إِنَّا بَلَوْناهُمْ كَما بَلَوْنا أَصْحابَ الْجَنَّةِ)}
بیتردید ما آنان را [كه در مكه 🕋بودند] آزمودیم همان گونه كه صاحبان آن باغ را [در منطقه یمن] آزمودیم.
🖇(سوره قلم آیه ۱۷)
🔸و آيه:
{(إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ)
بی تردید خدا شما را به وسیله نهر آبی آزمایش میکند .
🖇(سوره بقره آیه ۲۴۹)
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
𖣐اللّٰهُمَّــ؏َجِّـلْ لِوَلیــِّـــكَ الـْفَرَج
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#چرا_توسل_به_امام_تفسیر_آیه۱۲۴بقره_جلسه_۲
•┈┈•❀🌸❀•┈┈
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
.
🛑همان گونه که دقت میفرمایید: امتحان خداوند با عمل صورت گرفته.
اين را بدان جهت مىگوئيم، كه اگر در آيه مورد بحث، امتحان ابراهيم (علیه السلام)را بوسيله كلمات دانسته و گفته است که ما ابراهیم را به واسطه کلمات مورد امتحان و آزمایش قرار دادیم
بفرضى كه منظور از كلمات،الفاظ( صحبتی که خداوند به وسیله آن امر کرده است به پیامبرش) بوده باشد، باز بدان جهت است كه الفاظ، وظائف عملى براى آن جناب معين ميكرده✅، و از عهد و پيمانها و دستور العملها حكايت مىكرده👌🔸هم چنان كه همین طریق در آيه:
({وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً})
(به مردم نكو بگوئيد) منظور از گفتن، معاشرت كردن است، ميخواهد بفرمايد: با مردم به نيكى معاشرت كنيد.
🔺توضیح کلام :
یعنی همان گونه که در آیه (و اذ ابتلا ابراهیم )خدا به واسطه لفظ عمل را برای حضرت ابراهیم مشخص کرد در این آیه هم توسط لفظ میخواهد بگوید که با مردم به نیکی معاشرت کنید.
🔹 پس در نتیجه به این مطلب میرسیم که: خداوند به واسطه لفظ عمل افراد و وظیفه آنان را مشخص میکند و به همین طریق حضرت ابراهیم را مورد امتحان قرار داد.
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
𖣐اللّٰهُمَّــ؏َجِّـلْ لِوَلیــِّـــكَ الـْفَرَج𖣐
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#چرا_توسل_به_امام_تفسیر_آیه۱۲۴بقره_جلسه_۲
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
.
🛑خُب برگردیم سراغ تفسیر آیه شریفه :
{(بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ)} كلمات جمع است و كلمه هر چند در قرآن كريم بر موجودات و اعيان خارجى اطلاق شده، نه بر الفاظ و اقوال
مانند: ({بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ}
و كلمهاى از او كه نامش عيسى بن مريم بود)
🖇(سوره آل عمران آیه۴۵)
🔸ولكن همين نيز بعنايت قول و لفظ است، باين معنا كه ميخواهد بفرمايد:
مسيح (علیه السلام) با كلمه و قول خدا كه فرمود: (كُنْ) (یعنی باش) خلق شده
🔸 هم چنان كه فرمود: ({إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ، ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ}،
مَثَل عيسى نزد خدا، مثل آدم است كه او را از خاك بيافريد، و سپس فرمود: (بباش پس موجود شد).
🖇(سوره آل عمران آیه۵۹)
📌و اين نه تنها در داستان مسيح است، بلكه هر جا كه در قرآن لفظ كلمه را بخدا نسبت داده، منظورش همين قول{(كُنْ فَيَكُونُ)} است،✅
🔸مانند آيه: ({وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ}
كسى كلمات خدا را تغيير نمىتواند دهد)
🖇(سوره انعام آیه۳۴)
🔸و آيه: ({لا تَبْدِيلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ}، تبديلى براى كلمات خدا نيست)
🖇(سوره یونس آیه ۶۴)
🍃و آیات دیگر...
•┈┈••✾❀∞🌸∞❀✾••┈┈•
𖣐اللّٰهُمَّــ؏َجِّـلْ لِوَلیــِّـــكَ الـْفَرَج𖣐
🛑 انتشار شرعاً فقط با ذکر منبع جایز می باشد
#چرا_توسل_به_امام_تفسیر_آیه۱۲۴بقره_جلسه_۲
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•
مجموعه تخصصی معرفان حقیقت
را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/moarfan_hagheghat
•┈┈•❀🌸❀•┈┈•