#استاد_قائینی
📚 مالکیت معنوی و اقسام آن
استاد قائینی می فرمایند: مالکیت معنوی اختصاص و حق اولویتی برای فرد به چیزی است، به سبب آنکه در اختراع یا تولید آن چیز از دیگران سبقتگرفته است. مالکیت معنوی، با عناوین دیگری مانند مالکیت فکری یا حق معنوی نیز میآید. البته هر مالکیتی هم که این تعریف بر آن صدق کند معنوی نیست بلکه قیودی دارد.
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1470
👨👨👦👦مباحثه، تالار علمی فقاهت🏆🏆
نکات ناب از دروس سطح و خارج فقه و اصول و مطالب آزاد علمی با قابلیت بحث و تبادل نظر
➕ نظارت توسط اساتید و مسئولین مرتبط
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir
آدرس کانال در سروش
👇👇👇👇
https://sapp.ir/mobahathah_ir
آدرس کانال در ایتا
👇👇👇👇
https://eitaa.com/mobahathah_ir
آدرس کانال در تلگرام
👇👇👇👇
T.me/mobahathah
#استاد_سیداحمد_مددی
📚 الفاظ در اعتبارات اثر را ایجاد می کند نه اینکه آن را ابراز کند ؟؟!!!
نقش الفاظ در اعتباریات ایقاعی هستند. یعنی با گفتن لفظ، معنا ایجاد میشود. زیرا اعتباریات چیزهایی هستند که معدوم بودند و به وجود میایند. و از طرفی بر اعتباریات باید اثری مترتب شود و تا زمانی که لفظ نباشد اثر مترتب نمیشود و لغو است. مثلا وقتی میخواهیم زید را مانند اسد اعتبار کنیم اگر صرفا در افق نفس باشد و لفظی نباشد اثر ( تحریک احساسات) مترتب نمیشود و لغو است. وقتی که لفظ میاید اثر نیز مترتب میشود لذا باید گفت الفاظ نقش ایقاع را ایفا میکنند نه اینکه صرفا نقش ابراز را داشته باشند.
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1469&pid=6299#pid6299
#قواعد_رجال
📚 توثیق عمربن حنظله ؟؟!!!
استاد قائینی طرقی برای اثبات وثاقت عمربن حنظله نقل کرده اند از جمله اینکه افراد شاخص و مشهور اگر در مورد آنان قدحی وارد نشده باشد، ثقهاند. و از آنجا که عمر بن حنظله از مشایخ مشهور شیعه است و عده زیادی از بزرگان اصحاب از جمله زراره و… از او روایت نقل کرده اند و قدحی نیز در مورد او نقل نشده است، به وثاقت او پی می بریم.راه دوم بر اساس کبرای وثاقت مشایخ ثلاث( صفوان و بزنطی و ابن ابی عمیر) است. راه دیگر اینکه شهید ثانی عمر بن حنظله را صراحتا توثیق کرده است و در آخر اینکه کثرت نقل اجلاء از ابن حنظله نشانه اعتماد آنها بر او و وثاقت ایشان است.
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1472
#استاد_شهیدی
📚 شواهد مال بودن اسکناس و سند نبودن آن ؟؟!!!
1- اگر دولت اسکناسِ رائج را الغاء کرده و تا مدت معینی صاحب اسکناس مراجعه نکند دیگر حق هیچ مطالبهای از دولت ندارد؛ حال آن که اگر پول صرفا سندِ مال بود نمی بایست با تلف شدنِ سند ، ملکیت از بین برود.
2- اگر اسکناسها در دست صاحب آن تلف بشود و او بتواند تلف شدن اسکناسها را به حریق و غیر آن ثابت کند، عرفا دولت هیچ وظیفهای نسبت به جایگزین کردن ندارد.
3- عرف به صرف این که مدیون اسکناس را به طلبکار تحویل میدهد، وی را برئ الذمه میدانددر حالیکه اداء سندِ مال در نزد عرف موجب برائت ذمه نیست.
4- اگر مدیون در مقام اداء دین به طلبکار اسکناس تحویل دهد، طلبکار ملزم به قبول است...
5- لازمهی سندیت این است که در فرض بالا رفتن ارزش پول.... ، خود را ملزم به پرداخت زیاده نبیند
6- پول هیچ پشتوانهی مشخصی در این زمان ندارد. بلکه ... و شرائط اقتصادی، شرائط سیاسی، تعیین کنندهی ارزش پول هستند.
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1454
#استاد_قائینی
📚 اختصاص مرجح صفاتی به عصر حضور ؟؟!!!
در روایت مقبوله عمربن حنظله ترجیح به صفات راوی مطرح شده مرحوم آخوند می فرماید این روایت مختص به عصر حضور است و شامل عصر غیبت نمی شود.مرحوم شهید صدر قبول ندارند که این روایت اختصاص به زمان حضور داشته باشد به خاطر اطلاق فقرات ماقبل آخر و می فرماید فقط فقره آخر اختصاص به عصر حضور دارد.
📱@mobahathah_ir
استاد قائینی می فرماید به نظر ما این روایت یا مختص به عصر حضور است و یا حداقل اطلاقی نسبت به عصر غیبت ندارد و هیچ وجه عقلائی برای تعمیم این مرجحات نسبت به عصر غیبت وجود ندارد. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1478&pid=6316#pid6316
#قواعد_رجال
📚 نظر آیه الله زنجانی در رابطه ابراهیم بن هاشم ؟؟!!!
آیتالله العظمی شبیری زنجانی: در کتب رجالی سابق مانند رجال نجاشی و کشّی و شیخ طوسی، نسبت به ابراهیم بن هاشم (پدر علی بن ابراهیم) توثیق صریحی وارد نشده است. اما سید بن طاووس در فلاح السائل فرمودهاند: اصحاب بر وثاقت ابراهیم بن هاشم اتفاق دارند .
ظاهرا قرائن و خصوصیاتی که در شرح حال ابراهیم بن هاشم بوده که در نظر ایشان با وثاقت ابراهیم بن هاشم ملازمه دارد. مثل اینکه برای شیخ صدوق توثیق صریحی در کلمات اهل رجال وجود ندارد و حال آنکه ما و قدماء در وثاقت ایشان تردیدی نداریم.
1- از اینکه علماء هیچگاه روایات و را رد نکرده اند
2- در این مسئله شواهد دیگری، مانند تعبیر «اوّل من نشر احادیث الکوفیین بقم ابراهیم بن هاشم» نیز وجود دارد. خصوصا ....
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1330
#قواعد_رجال
📚 تشکیک در رسالة الفقهاء قطب راوندی ؟؟!!!
در باب تعارض از جمله اخباری که برای ترجیح ذکر می کنند روایتی است که در رساله ای از قطب راوندی نقل شده است که خود رساله در دسترس نیست ولذا در انتساب این کتاب به مرحوم قطب و در خود این روایت چند اشکال شده است مانند...
استاد قائینی به تمامی اشکالات پاسخ می دهد.
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1479
#استاد_گنجی
📚 تمامیت دلالت آیه بر انتهای وقت نماز مغرب بدون نیاز به روایات ؟؟!!!
«أقم الصلاۀ لدلوک الشمس إلی غسق اللیل»
این آیه چهار نماز را بیان می کند که از دلوک شروع می شود و تا نیمه شب ادامه دارد. دلیل بر خلاف این آیه که داریم این است که دو نماز باید قبل از غروب باشد و دو نماز نیز بعد از غروب باشد. نسبت به آن دو نماز که بعد از غروب است إلی غسق الیل شامل می شود.... .
استاد می فرمایند: از خود آیه این معنا استفاده شود. ظاهر آیه که از دلوک تا غسق اللیل را بیان کرده است تقسیط نصف روز و نصف در شب است. از خارج می دانیم که چهار نماز در این فاصله واجب است، دو نمازی که بعد از غروب است، مشمول إلی غسق اللیل قرار می گیرد.
موید این بیان روایت: «.... قُلْتُ هَلْ سَمَّاهُنَّ اللَّهُ وَ بَيَّنَهُنَّ فِي كِتَابِهِ قَالَ نَعَمْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لِنَبِيِّهِ ص أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّيْلِ وَ دُلُوكُهَا زَوَالُهَا وَ فِيمَا بَيْنَ دُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ أَرْبَع صَلَوَاتٍ سَمَّاهُنَّ اللَّهُ وَ بَيَّنَهُنَّ وَ وَقَّتَهُنَّ وَ غَسَقُ اللَّيْلِ هُوَ انْتِصَافُه» است.
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1456
#استاد_قائینی
📚 سقوط دیه در فرض تعذر قصاص؟؟!!!
صاحب جواهر فرموده است اگر قصاص به خاطر عاملی غیر از فرار قاتل متعذر شد(در فرض فرار قاتل دلیل خاص بر دیه داریم) دیه هم ساقط است. علامه فرموده است که دیه ثابت است و صاحب جواهر برای ایشان سه وجه ذکر می کند و مورد مناقشه قرار می گیرد.
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1482
#استاد_شهیدی
📚 مناقشه در کلام صاحب کفایه در اخبار تخییر ؟؟!!!
استاد بعد از نقل کلام مرحوم آخوند در کفایه مبنی بر حمل روایات ترجیح بر استحباب و قول به اصل تخییر در تعارض بین أدله، کلام ایشان را مورد مناقشه قرار می دهند:
مناقشه در کلام صاحب کفایه
برخی از اخبار تخییر اساسا اطلاق ندارد. در این زمینه می توان به مکاتبه حمیری اشاره کرد ....
البته از بین روایات تخییر، روایت حسن بن جهم دارای اطلاق است، اما .....
طبق مبنای مرحوم آقای خویی، مرحوم استاد و شهید صدر که صرفا مرجحیت موافقت با ظاهر کتاب و مخالفت با عامه را مطرح کرده اند و طبق مبنای ما هم که صرفا یک مرجح را پذیرفته ایم، تقیید اطلاق ادله تخییر با اشکالی مواجه نخواهد شد و از وضوح بیشتری نسبت به سایر اقوال برخوردار است و در نتیجه قول صاحب کفایه صحیح نیست.
مطلب دیگر در کلام صاحب کفایه اختلاف لسان در روایات ترجیح است که پاسخ این مطلب این است که نهایتا اختلاف لسان در روایات ترجیح موجب می شود که ترتیب بین مرجحات پذیرفته نشود، اما نمی توان به صرف این نکته مرجحات را حمل بر استحباب کرد.
اما اینکه ایشان به کلام شیخ کلینی استناد کرده و بحث ارتباط ایشان با نواب اربعه را مطرح کردند، به نظر می رسد صحیح نیست؛ زیرا....
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1459
#مطالب_علمی
📚 تقریرات میرزا حبیب الله از درس شیخ انصاری ؟؟!!!
از جمله متقدمین و مبرزین شاگردان و مقرّرین درس شیخ انصاری ، میرزا حبیب الله بن محمد علی الرشتی النجفی است
از جمله آثار تقریری درس شیخ انصاری که میرزای رشتی نوشته است بحث صلوة المسافر است .
در اثر میرزا حبیب الله کاملاً میتوان مبنای انسدادی شیخ انصاری را استشمام کرد و همچنین مبانی خاصی در اینجا مطرح شده است .
اين كتاب بنابر تفحص بنده دو نسخه دارد :
1- نسخه اول نسخه کتابخانه مجلس شوری اسلامی به رقم : 30751
2- نسخه دوم نسخه دانشگاه تهران برقم : 757 .
.....
📱@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1462&pid=6284#pid6284