#استاد_شهیدی
📚 ظهور لاینبغی؛ حرمت یا کراهت ؟؟!!!؟؟
برخی تعبیر «لاینبغی» در رویات را ظاهر در کراهت دانستهاند؛ لکن استاد شهیدی معتقد است هر چند تعبیر مذکور در حال کنونی به معنای «سزاوار نیست» بوده و ظاهر در جواز است لکن در عرف آیات و روایات به معنای لایتیسّر: نمی شود بوده و ظهور در حرمت دارد و لا اقل آن است که اجمال داشته باشد نه این که ظاهر در کراهت باشد؛ به طور مثال آیه شریفه ﴿قَالُوا سُبْحَانَكَ مَا كَانَ يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِكَ مِنْ أَوْلِيَاءَ ﴾ به معنای «نمی شود ما غیر خدا را ولی خود قرار دهیم -نه این که جایز است و سزاوار نیست-» میباشد و یا در صحیحه زراره « قَالَ: لَا يَنْبَغِي نِكَاحُ أَهْلِ الْكِتَابِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ أَيْنَ تَحْرِيمُهُ قَالَ قَوْلُهُ وَ لا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الْكَوافِرِ» زراره از تعبیر مذکور حرمت فهمیده و ازهمین رو به حضرت عرضه داشت: «و این تحریمه؟»
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1940&pid=7260#pid7260
#رجال
📚 ارزیابی مرسلات مرحوم صدوق ؟؟!!!؟؟
اشکال مرحوم خویی به اعتبار مرسلات مرحوم صدوق : ما مبنای مرحوم صدوق در اعتبار روات را نمی دانیم.
پاسخ آقای سیستانی: احتمال حسی بودن توثیق این روات در نظر مرحوم صدوق وجود داشته و این احتمال موضوع اصاله الحس را تامین می کند و مراد از حسی بودن اعم از حس مع الواسطه است . اگر قرار باشد اصاله الحس جاری نشود توثیقات ایمه رجال نیز معتبر نخواهد بود.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1913&pid=7208#pid7208
#استاد_قائینی
📚 بهترین تصویر جامع طبق قول به صحیح ؟؟!!!؟؟
همانگونه که مرحوم اصفهانی فرموده اند موضوع له عبادات جامع مرکبه مبهمه اعتباری است، ابهام ماهیت در این فرض، به معنای انطباق است نه به معنای تردید و نه به معنای اجمال؛ یعنی صلاه وضع برای ماهیت مبهمه شده است به نحوی که هر جزئی از واجب در موارد مختلف داخل در حقیقت آن است...
بله جامع مبهم نیاز به معرفی دارد که به سبب معرفی به ماهیت اشاره شود که این معرف می تواند همان نهی از فحشاء باشد ولی موضوع له لفظ صلاه ناهی از فحشا نیست بلکه حاکی از ماهیت مبهمه است که نه جامع مقولی است و نه جامع عنوانی و نه مشترک لفظی، بلکه ماهیت مبهمه ای است، نظیر کلمه خانه است که به خانه دو اتاقه و خانه سه اتاقه و بیشتر، خانه صدق می کند و تمام اتاق ها و اجزای خانه _ چه کم و چه زیاد _ جزء ماهیت و اجزای ذاتی آن هستند. بله برای صدق خانه، اجزای حد اقلی لازم است...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1812&pid=6922#pid6922
#مکاسب
📚 سیاق التحدید؟؟!!!
مرحوم شیخ انصاری می فرماید «فقوله تعالى:لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ، دلّ بمفهوم الحصر أو سياق التحديد على أنّ غير التجارة عن تراضٍ أو التجارة لا عن تراضٍ غير مبيح لأكل مال الغير و إن لحقها الرضا، و من المعلوم أنّ الفضولي غير داخل في المستثنى»
📱 @mobahathah_ir
استاد حسینی نسب می فرماید: منظور شیخ انصاری از سیاق التحدید، مفهوم الوصف، فی الجمله است. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1972
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 لا ضرر و حدیث هدم جدار ؟؟!!!؟؟
یکی از قضایایی که مذیل به حدیث لاضرر است حدیث هدم جدار است که در دعایم الاسلام وارد شده . در این حدیث می گوید اگر شخصی بدون حاجت و بقصد اصرار به همسایه اش دیوار خود را خراب کند به حکم لا ضرر مکلف به بازسازی دیوار است . استاد شبیری فرمودند : آقای سیستانی صدق ضرار را متوقف بر وجود حقی برای همسایه در دیوار دانسته اند و لکن این بیان تمام به نظر نمی رسد چون حتی اگر همسایه در دیوار حقی نداشته باشد نیز می توان گفت متضرر شده است از این جهت که از استفاده بهینه از ملکش محروم شده است و همین مقدار برای صدق ضرر کافیست.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1810&pid=6919#pid6919
#استاد_قائینی
📚 الغاء خصوصیت از الفاظ وارده در روایات؟؟!!!
مرحوم خویی برای اشتراط بلوغ در قاضی فرموده است دلیل این شرط این است که در معتبره ابی خدیجه آمده است: «انْظُرُوا إِلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ»، در این روایت عنوان رجل آمده است و این عنوان بر صبی صدق نمی کند.
📱 @mobahathah_ir
استاد قایینی در توضیح کلام ایشان می فرماید اینکه ایشان فرمود این روایت اطلاقی نسبت به مشروعیت قضای غیر بالغ ندارد، صحیح است و جای الغای خصوصیت نیز وجود ندارد. اینکه در روایتی مثل «رَجُلٍ شَكَ وَ هُوَ قَائِمٌ فَلَا يَدْرِي أَ رَكَعَ أَمْ لَمْ يَرْكَعْ قَالَ يَرْكَعُ وَ يَسْجُد» از رجل الغای خصوصیت می کنیم به این خاطر است که... تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1985&pid=7382#pid7382
#استاد_شهیدی
📚 اطلاق «الفقیه» بر امام زمان در روایات ؟؟!!!؟؟
عمده دلیل قول به حرمت نمازخواندن در مکان متقدم بر قبر معصوم روایت حمیری است؛ «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحِمْيَرِيُّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى الْفَقِيهِ ع أَسْأَلُهُ .....أَمَّا الصَّلَاةُ فَإِنَّهَا خَلْفَهُ يَجْعَلُهُ الْأَمَامَ وَ لَا يَجُوزُ أَنْ يُصَلِّيَ بَيْنَ يَدَيْهِ لِأَنَّ الْإِمَامَ لَا يُتَقَدَّمُ وَ يُصَلِّي عَنْ يَمِينِهِ وَ شِمَالِهِ»
از آنجا که «الفقیه» از القاب امام کاظم علیه السلام است، برخی گفته اند چون حمیری معاصر با زمان غیبت صغری بوده و نمی تواند نویسنده نامه به امام کاظم علیه السلام باشد، سند روایت مشتمل بر سقط بوده و از حجیت ساقط است
استاد شهیدی در دفاع از استدلال به روایت فرمودند:
اولا: در کتاب الغیبة آمده است که حمیری – که به تصریح نجاشی کاتب صاحب الأمر علیه السلام بوده و مسائلی در ابواب شریعت از حضرت پرسیده است (کما این که در کتاب الغیبة و احتجاج طبرسی، مکاتبات بسیاری از حمیری به امام زمان علیه السلام ذکر شده است)- کتابی مشتمل بر توقیعات را جمع کرده به سوی حسین بن روح فرستاد و سؤال کرد که «هل هی جوابات الفقیه او جوابات الشلمغانی»؟ فلذا ظهور «کتبت الی الفقیه فاجاب» این است که مراد امام عصر سلام الله علیه است.
ثانیا: روایت مذکور در کتاب احتجاج با تعبیر «کتب الیه [صاحب الزمان علیه السلام]» ضبط شده است؛ فلذا ظاهر آن است که مراد از فقیه حضرت حجت علیه السلام ....
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1930
#مطالب_علمی
📚 ریاء در اجزاء صلات نماز را باطل نمی کند؟؟!!!
مرحوم میرزا جواد تبریزی می فرماید اجزاء و شرائط نماز دو گونه اند. بعضی از آنها وجود مستقلی از صلات دارند مثل ذکر صلوات در رکوع و یا تحت الحنک انداختن. بعضی از آنها وجودشان با وجود طبیعی متحد است.
📱 @mobahathah_ir
مرحوم تبریزی می فرماید: اگر در قسم اول ریاء کند کار حرامی کرده است ولی مبطل نماز نیست.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1970
#استاد_لاریجانی
📚 تنقیح قاعده قبح عقاب بلا بیان؟؟!!!
اگر مولا بدون بیان و اعلام به عبد، عبد را به خاطر مخالفت عقاب کند قبیح است. گرچه این حرف درست است، لکن آنچه که در بحث برائت لازم است اثبات شود، عدم استحقاق عبد برای عقاب است.
محقق نائینی هم تعبیر فرموده که نزاع در فعلیت عقاب نیست بلکه در استحقاق عقاب است.استاد معتقدند با توجه به اینکه احکام عقلی اگر بخواهیم دقیقا نقطه ی اصلی بحث را شناسایی کنیم باید بگوییم که نزاع در این است که عقل در مشکوک الحرمه حکم به وجوب احتیاط دارد یا خیر؟؛ زیرا ممکن است کسی مثل شیخ طوسی استحقاق عقاب عقلی را منکر باشد اما عقلا از برائت بحث کند.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1971
#استاد_سیداحمد_مددی
📚 اجماعات منقول توسط علامه حلی ارزش فقهی ندارد ؟؟!!!؟؟
معمولا اجماعات تذکره ارزش علمی ندارند. معمولا اجماعات ادعا شده در تذکره این گونه محقق شده است که مرحوم شیخ طوسی در کتابهایی که به عنوان فقه تفریعی( مثل مبسوط) نگاشته است، مساله فقهی را مطرح کرده است و فتوایش را بیان کرده است و بعد از مرحوم شیخ نیز این فتوا جا افتاده است و کسی مخالف ایشان نبوده است ( همان عصری که فقهاء معمولا مقلد شیخ بوده اند) و بعد در کتاب تذکره به عنوان اجماع نمایش داده شده است. لذا معمولا اجماعات تذکره فاقد ارزش علمی هستند.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=1830
#استاد_شهیدی
📚 تعارض آیهی شریفه داله بر «تجویز اکل از بیوت آباء و امهات» و روایت «لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه» ؟؟!!!؟؟
بین آیه شریفه ﴿لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبَائِكُمْ ﴾ و صحیحه زید شحام و موثقه سماعه که مشتمل بر تعبیر«لایحل مال امرئ مسلم إلا بطیبة نفسه» میباشند نسبت عموم من وجه وجود دارد به این بیان:
آیه شریفه دلالت بر آن دارد که «أکل از بیوت پدر یا مادر یا عمو و امثال این ها جایز است مطلقاً چه طیب نفس داشته باشند و چه طیب نفس نداشته باشند ولی روایت دلالت بر آن دارد که «أکل مال مردم بدون طیب نفس حرام است مطلقاً چه مصداق أکل از بیوت افراد مذکور در آیه باشد و چه نباشد.....
نتیجه «حرمت اکل از بیوت مذکورین در آیه در فرض عدم رضایت» خواهد بود. و اگر هم در رضایت ایشان، شک به وجود آید مقتضای استصحاب عدم رضایت و ارتکاز عقلائی، حرمت تصرف مذکور است....
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1770
#رجال
📚 استدراک آیت الله شبیری نسبت به رساله ی عددیه شیخ مفید ؟؟!!!؟؟
شیخ مفید در مورد راویان این مطلب که ماه رمضان کمتر از 30روز نیز می شود فرموده :« الأعلام الرؤساء المأخوذ عنهم الحلال و الحرام و الفتيا و الأحكام الذين لا يطعن عليهم و لا طريق إلى ذم واحد منهم و هم أصحاب الأصول المدونة و المصنفات المشهورة.»
آیت الله شبیری نسبت به این عبارت این طور فرمودند: به اين فرمايش مرحوم شيخ مفيد نمىتوان براى وثاقت روات استناد كرد... ؛ زیرا گرچه ابتداءاً به نظر مىآيد كه همه آنها را مىخواهد توثيق كند، اما با ملاحظه اين قرينه كه در ميان آنها محمد بن سنان، راوى از ابى الجارود كه مؤسس جاروديه زيديه است و اشخاص مجهول ديگر كه اسمى از آنها نيست، وجود دارد و اين تعبير ايشان كه صاحب اصول و مصنفات مشهوره بر آنها صدق نمىكند، از مجموع اينها استفاده مىشود كه ايشان مىخواهد اينطور بفرمايد كه روايات رؤيت را شخصيتهائى نقل كردهاند كه هيچ نقطه ضعفى در مورد آنها نمىتوان گفت، و بعد به عنوان تأييد كه مسئله شكل متواتر بگيرد، ضعاف را ضميمه كرده و اين اشكالى ندارد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1939&pid=7259#pid7259