eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
991 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 تعریف مدعی 👤 مدعی و مدعی علیه موضوع آثار و احکام متعدد فقهی قرار گرفته‌اند لذا بیان تعریف و ضابطه آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تعاریف متعددی برای مدعی ذکر شده است که اگر چه این تعاریف حد منطقی نیستند اما اشکالات متعددی به آنها وارد شده است. از نظر حضرت استاد ضابطه صحیح مدعی عبارت است از ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2493 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی مرجعیت شورایی (بخش اول) بحث مرجعیت شورایی از مباحثی است که به مناسبت بحث اجتهاد و تقلید و در ذیل بحث شرطیت اعلمیت در مرجع تقلید در کلام برخی فقها ذکر شده است که در ادامه صور مختلف آن مطرح شده و ضمن تبیین ادله هر یک از صور، مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. مفهوم‌شناسی تعبیر «مرجعیت شورایی» از تعابیری است که مفهوم آن به صورت اجمالی روشن است. با توجه به این جهت.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. https://fa.mfeb.ir/?p=17848/#ZNeshast ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 عدم مبغوضيت علت تامه ترک واجب 👤 📝مرحوم آقای بروجردی می‌‌فرمود: علت عرفیه ترک واجب یا علت عرفیه عدم تمکن از اداء واجب مبغوض است، شما چرا نماز تام را در داخل وقت نمی‌توانی بخوانی(در فرض قرائت سور طوال)؟ به فیلسوف بگویی می‌‌گوید بخاطر این‌که اراده نکردم نماز تام را در وقت بخوانم، به عرف بگویی می‌‌گوید چون داری سوره بقره می‌‌خوانی ، اگر سوره بقره نمی‌خواندی و سوره توحید می‌‌خواندی می‌‌ توانستی تماز کامل را در وقت درک کنی، علت این‌که شما نماز کامل را در وقت درک نمی‌کنی همین قرلئت سوره بقره است. و لذا قرائت سوره بقره علت عدم ادراک صلات فی الوقت است، علت ترک واجب است عرفا. این مبنا به نظر ما تمام نیست ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2499 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠دلیل عدم اعتبار استصحاب عدم ازلی 👤 یکی از شکل‌هایی که برای استصحاب مطرح است، استصحاب عدم ازلی است. به نظر مشهور ارکان استصحاب در استصحاب عدم ازلی تام است و لذا آن را جاری می‌دانند؛ اما به نظر ما استصحاب عدم ازلی جاری نیست؛ زیرا هرچند ارکان چهارگانه‌ی آن (یقین بالوجود، شک در بقا، وحدت قضیه متیقَّنه و مشکوکه و داشتن اثر عملی) تام است، اما رکن دیگری در جریان استصحاب معتبر است که استصحاب عدم ازلی وجود ندارد........ 📚 درس خارج اصول، 3 و 4 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2474 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
شماره 51 نشست علمی با موضوع: نقش روایات در تفسیر آیات معاملات 🎤 ارائه توسط استاد معظم سید محمد جواد شبیری زنجانی 📆زمان: یکشنبه 22 اسفند ماه ⏱ساعت 19:15 🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام 🆔 https://www.instagram.com/mfeb.ir 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ثمره وجوب مقدمه 👤 ثمرات متعددی برای مساله اصولی وجوب مقدمه مطرح شده است که از نظر حضرت استاد همه آنها ناتمام هستند. از نظر حضرت ایشان بین قول به وجوب مطلق مقدمه و انکار آن دو ثمره وجود دارد. 📚 درس خارج اصول، ۴، اسفند، ۱۴۰۰. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2489 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠عدم کلیت حمل مطلق بر مقید در صورت تعارض 👤 📝یکی از مباحث مهم اصولی که در رابطه با جمع عرفی بین روایات مطلق و روایات مقید مطرح می باشد، این است که آیا هر زمانی که روایت مطلق و مقیدی وجود داشت، باید برای رفع تعارض بین آنها، جمع عرفی نمود و روایات مطلق را حمل بر روایات مقید نمود؟ استاد شب زنده دار در این زمینه می فرمایند: حق این است که این قاعدهٔ حمل مطلق بر مقید، کلیت ندارد؛ به این بیان... 📚درس خارج فقه 1400/08/29 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2497 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ضابطه جمع عرفی در کلام مرحوم نایینی 👤 🔻مرحوم شهید صدر می فرماید یکی از بهترین ادراکات اصولی ضابطه ای است که مرحوم نایینی برای جمع عرفی ارائه می دهند. ضابطه مذکور به این شکل است که دلیل منفصل را متصل انگاشته و چنانچه عرف بین صدر و ذیل کلام تناقض احساس کرد معلوم می شود دلیلین متعارض هستند امام اگر بین آنها جمع کرد معلوم می شود چگونه باید رفتار کرد. بطور مثال یکی از مواردی که عرف احساس تناقض می کند نفی و اثبات است مثلا اگر دلیلی بگوید فی مال الیتیم زکاه و دلیل دیگر بگیود لیس فی مال الیتیم زکاه چنانچه این دو را بهم متصل کنیم عرف احساس تناقض میکند. استاد ضابطه مذکور را صغرویا و کبرویا نقد نمودند: اشکال صغروی اینست که... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۲/۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2486=2485 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 شواهدی بر دقت ویژه ی مرحوم کلینی در نقل روایات 🔻در متن کافی، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مرحوم کلینی اهتمام ویژه ای به نقل های مختلف یک حدیث داشته اند. از جمله این که در کافی در حدود 170 مورد، بعد از بیان حدیث، سند دیگری برای حدیث با تعبیر "مثله" بیان شده است. مرحوم کلینی در پاره ای از این موارد، بعد از تعبیر "مثله" اشاره به اختلاف دو نقل کرده اند. اختلافاتی که مرحوم کلینی به آن تذکر داده اند، بسیار جالب توجه است... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2494 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
۲٨ 💠 موضوع : بررسی حکم فقهی سیگار کشیدن 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد حیدری 📆زمان: چهارشنبه 24 اسفند ماه 1400 ساعت 11:15 ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی اشتراط تکلیف در مأمور و منهی 👤 📝آیا در باب امر به معروف و نهی از منکر، در مأمور و منهی، «تکلیف» شرط هست یا خیر؟ در مسأله سه قول رئیسی وجود دارد: الف: اشتراط مطلقاً ب: عدم‌الاشتراط مطلقاً ج: تفصیل صاحب جواهر قول اول را اختیار کرده است و دلیل ایشان این است که اساساً، «معروف» و «منکر» نسبت به غیر بالغین، معنایی ندارد و وزان غیر بالغین در تکلیف وزان احجار و اشجار هست و همانطور که احجار و اشجار تکلیف ندارند، ایشان هم تکلیفی ندارند. به نظر می رسد که بیان ایشان تمام نباشد به دلیل اینکه.... 📚درس خارج فقه 1396/09/14 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2508 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 آیا اسلام اجازه استمتاع جنسی از صغیره را داده است؟ 👤 📝 به اینکه اسلام به ولی دختر غیربالغ اجازه داده دخترش را به ازدواج دیگری درآورد اشکال شده که این قانون سبب تضییع حق دختر و ظلم به اوست. دختری که در نکاح مردی قرار می گیرد و از او تلذذ جنسی برده می شود، این سابقه و نام بد روی او می‌ ماند و حتی اگر بعد از بلوغ، این نکاح را فسخ کند، همین سابقه باعث لکه دار شدن آبروی او می شود. چنین پاسخ داده می شود که .... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2505 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 دلالت تعبیر صالح بر وثاقت 👤 🔻درباره خالد بن جریر در رجال کشی؛ ص: 346 این عبارت نقل شده است: مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ: سَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحَسَنِ، عَنْ خَالِدِ بْنِ جَرِيرٍ الَّذِي يَرْوِي عَنْهُ الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ فَقَالَ كَانَ مِنْ بَجِيلَةَ وَ كَانَ صَالِحاً. کان صالحا در تعبیر علی بن حسن بن فضال می تواند به یکی از دو معنا باشد: ... 📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/۸/۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2358 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
نقش روایات در تفسیر آیات معاملات.docx
27.7K
شماره 51 نشست علمی با موضوع: نقش روایات در تفسیر آیات معاملات 🎤 ارائه توسط استاد معظم سید محمد جواد شبیری زنجانی 📆زمان: یکشنبه 22 اسفند ماه 🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐 کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠سروده ای از مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) 🔹با عنوان "غم هجر" دلم ز هجر تو ای یار خوب رو، خون است نپرسی از من مسکین که حال تو، چون است شبم ز هجر تو روز است و روز همچون شام ز دوریت غم و دردم هماره افزون است بیا به کلبه بیمار خویش از سر مهر که از فراق تو حالش بسی دگرگون است به من ببین که ز هجران روی دلجویت ز چشمم اشک روان همچو شطّ جیحون است ایا امین خدا ای که زیر رایت تو مسیح و آدم و نوح و کلیم و هارون است طفیل هستی تو جن و انس و حور و ملک سپهر و مهر و مه و کوه و دشت و هامون است خوشا به دور تو و عصر و عهد و دولت تو که حکم، حکم خداوند و عدل و قانون است ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🍀شب رفته وهنگامِ سحر آمده است 🍀بر کلِّ جهانیان خبر آمده است 🍀ای منتظران و عاشقانِ مهدی 🍀میلادِ امامِ منتَظَر آمده است 🌸🍃 ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) مبارک باد ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 91 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=19524 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
05 Zekra 91 low quality.pdf
1.45M
💠 نسخه قابل چاپ 🔸 شماره 91 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
لوح پژوهشی ذکری 91.png
28.84M
💠 نسخه قابل چاپ با فرمت png 🔸 شماره 91 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تقیید "اوفوا بالعقود" به "الا عقدا احل حراما أو حرم حلالا" 👤 📝یکی از راه‌هایی که برای تصحیح شرعی عقود مستحدثه دنبال می شود ، تمسک به اطلاق آیه شریفه "اوفوا بالعقود" می باشد. اشکالات متعددی به این طریق وارد شده است که یکی از این اشکالات ، تقیید این اطلاق به قید شروط واجب الوفا (الاشرطا احل حراما أو حرم حلالا) می باشد. استاد در تبیین این تقیید می فرمایند: ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2519&pid=9032#pid9032 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠موافقت با اخباری‌ها در این که راهی برای اعتبارسنجی مواد قضایا نداریم 👤 منطق تنها متکفل اثبات صحت استدلال از لحاظ صورت است و نسبت به ماده‌ی استدلال هیچ ضابطه‌ای نداریم که نشان دهد که ماده‌ی استدلال صحیح است یا فاسد. این نزاع مشهور بین اخباری‌ها و اصولی‌ها است؛ اخباری‌ها می‌گفتند........ 📚 درس خارج اصول،11 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2515 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تشکیک در صدور برخی مطاعن دشمنان اهل بیت!! 🔻 شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا روایتی نقل می کند که بخشی از آن دلالت بر جعل برخی مطاعن برای دشمنان اهل بیت دارد با این هدف که همان امر مذموم به اهل بیت نسبت داده شود........ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2502&pid=8987#pid8987 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 فارق بین حجیت خبر حسّی و عدم حجیت خبر حدسی 👤 📝 مهم ترین فرقی که بین بین خبر حسّی و خبر حدسی وجود دارد، بگونه ای که موجب حجیت خبر حسّی و عدم حجیت حدسی می گردد، این است؛ که در خبر حسی مقتضی برای حجیت خبر وجود دارد و اگر مانعی مثل علم به خلاف واقع بودن آن خبر یا بطلان آن و...، وجود نداشته باشد، حجت است. اما در خبر حدسی، فارغ از علم و اطمینان به وجود یا عدم مانع، اصلاً... 📚درس خارج فقه 1400/12/18 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2495 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 استدلال بر حجیت شهرت 👤 🔻 برخی آقایان همچون مرحوم شهید صدر تمام الملاک برای حجیت امارات را کاشفیت و غلبه مصادفت با واقع دانسته اند. عده ای خواستند با این بیان سایر ظنونی که در دزجه کاشفیت با امارات معتبره یکسان هستند را با استناد به وجود ملاک کاشفیت حجیت بخشند و مثلا بگویند شهرت هم در درجه کشف همانند خبر ثقه است پس شهرت هم حجت است. یکی از جواب هایی که به این استدلال داده شده ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2510 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عدول مرحوم صدوق از مقدمه فقیه!! 👤 🔻مرحوم صدوق در مقدمه ی فقیه فرموده: همه ی آنچه در این کتاب آوردم بر طبق آن فتوا می دهم و حکم به صحت آن می کنم و معتقدم حجت بین من و خداست. مرحوم محمد تقی مجلسی در روضه المتقین فرموده: مرحوم صدوق در موارد فراوانی روایات معارض را در فقیه آورده و کثیرا از ضعفاء‌ نقل کرده است.لذا ایشان از مقدمه فقیه عدول کرده. مرحوم وحید بهبهانی هم معتقد است که صدوق در موارد فراوانی روایت را در فقیه آورده و به مضمون آن فتوا نداده بلکه به خلاف آن فتوا داده است.... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2518&pid=9030#pid9030 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir